eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
⁠⁣ ✨اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُک خَیْرَ ما سَئَلَک منه عِبادُک الصّالِحُونَ ✨وَ اَعُوذُ بِک مِمّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبادُک الْمخْلَصُونَ 🔸خدایا از تو خواهم بهترین چیزى را که درخواست کردند از تو بندگان شایسته ات 🔸و پناه برم به تو از آنچه پناه بردند از آن بندگان مخلص ات. ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌹🌹 و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅ جزء قسمت اول جزء سی ام قران کریم شامل ۳۷ سوره از سوره های کوچک قران است که غالبا در ابتدای دوران بعثت برپیامبر نازل شده اند. 👈این سوره ها غالبا بر متمرکز شده اند: ۱- زندگی شما ،منحصر به این دنیا نیست.بلکه زندگی هم وجود دارد که بهتر و پایدارتر است . رستگاری در گرو است. ۲-تاکید برتوجه به و اطعام مساکین و محرومین و نکوهش مال دوستی و ۳- توصیف حوادث و وجودحساب وکتاب و دو دسته شدن انسانها براساس اعمال دنیا و مقایسه سرنوشت انها بایکدیگر در اخرت حال آیاتی از هر سه محور فوق را در سوره های مختلف این جزء ارایه می کنیم: ✅ ۱- زندگی شما ،منحصر به این دنیا نیست.بلکه زندگی هم وجود دارد که بهتر و پایدارتر است .رستگاری در گرو تزکیه است. ♦سوره اعلی : قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى ﴿۱۴﴾ آن كس كه خود را پاك گردانيد (۱۴) وَذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى ﴿۱۵﴾و نام پروردگارش را ياد كرد و نماز گزارد (۱۵) بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا ﴿۱۶﴾ليكن [شما] زندگى دنيا را بر مى گزينيد (۱۶) وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ وَأَبْقَى ﴿۱۷﴾با آنكه [جهان] آخرت نيكوتر و پايدارتر است (۱۷ ♦سوره شمس: قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا ﴿۹﴾كه هر كس آن را پاك گردانيد قطعا شد (۹) وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا ﴿۱۰﴾ و هر كه آلوده اش ساخت قطعا درباخت (۱۰) ♦سوره ضحی :وَلَلْآخِرَةُ خَيْرٌ لَكَ مِنَ الْأُولَى ﴿۴﴾و قطعا براى تو از دنيا نيكوتر خواهد بود (۴) ✒سیدکاظم فرهنگ جهت مطالعه سایر نکات جزء سی به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze30 https://v.ht/joze30 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌹🌹 و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅ جزء قسمت دوم ✅۲-تاکید برتوجه به و اطعام مساکین و محرومین و نکوهش مال دوستی و حب مال و (که مصادیق مختلفی دارد) ، اصلي ترين ريشه خسران و شقاوت انسانها و از مهم ترین دلایل انکار معاد بیان شده است ☘سوره عادیات :وَإِنَّهُ لِحُبِّ الْخَيْرِ لَشَدِيدٌ ﴿۸﴾و راستى او سخت شيفته مال است (۸) ☘ سوره فجر: كَلَّا بَلْ لَا تُكْرِمُونَ الْيَتِيمَ ﴿۱۷﴾ولى نه بلكه را نمى نوازيد (۱۷) وَلَا تَحَاضُّونَ عَلَى طَعَامِ الْمِسْكِينِ ﴿۱۸﴾و بر خوراك[دادن] همديگر را بر نمى انگيزيد (۱۸) وَتَأْكُلُونَ التُّرَاثَ أَكْلًا لَمًّا ﴿۱۹﴾و ميراث [ضعيفان] را چپاولگرانه مى خوريد (۱۹) وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا ﴿۲۰﴾و مال را دوست داريد دوست داشتنى بسيار (۲۰) ☘ سوره بلد:وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْعَقَبَةُ ﴿۱۲﴾و تو چه دانى كه آن گردنه [سخت] چيست (۱۲) فَكُّ رَقَبَةٍ ﴿۱۳﴾بنده اى را آزادكردن (۱۳) أَوْ إِطْعَامٌ فِي يَوْمٍ ذِي مَسْغَبَةٍ ﴿۱۴﴾يا در روز گرسنگى طعام دادن (۱۴) يَتِيمًا ذَا مَقْرَبَةٍ ﴿۱۵﴾به يتيمى خويشاوند (۱۵) أَوْ مِسْكِينًا ذَا مَتْرَبَةٍ ﴿۱۶﴾يا بينوايى خاك نشين (۱۶) ☘ سوره همزه:وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ ﴿۱﴾واى بر هر بدگوى عيبجويى (۱) الَّذِي جَمَعَ مَالًا وَعَدَّدَهُ ﴿۲﴾كه مالى گرد آورد و برشمردش (۲) يَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ ﴿۳﴾پندارد كه مالش او را جاويد كرده (۳) ☘سوره مطففین: وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ ﴿۱﴾واى بر (۱) الَّذِينَ إِذَا اكْتَالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ ﴿۲﴾كه چون از مردم پيمانه ستانند تمام ستانند (۲) وَإِذَا كَالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ ﴿۳﴾و چون براى آنان پيمانه يا وزن كنند به ايشان كم دهند (۳) أَلَا يَظُنُّ أُولَئِكَ أَنَّهُم مَّبْعُوثُونَ {4}مگر آنان احتمال نمی دهندكه برانگيخته خواهند شد {4} 👈 نکته: به کاستن و از همه انواع مردم از جمله در خرید و فروش و وزن کردن و مترکردن و هرانچه که طبق شاخصی کمی یا کیفی اندازه گیری و مبادله میشود، اشاره دارد. اما فقط منحصر به خرید و فروش کالا نیست بلکه هر نوع ارتباط انسانها با هم که حقوقی بینشان وجود دارد،را نیز در برمی گیرد. اعم از کارمند، معلم، فروشنده،ارایه دهندگان خدمات،فرزند،والدین،همسر،والیان و شهروندان و... ✒سیدکاظم فرهنگ جهت مطالعه سایر نکات جزء سی به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze30 https://v.ht/joze30 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌹🌹 و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅ جزء قسمت سوم ✅ ۳-توصیف حوادث و وجود حساب وکتاب و شدن انسانها براساس اعمال دنیا و مقایسه سرنوشت انها بایکدیگر در اخرت ♦️سوره زلزال-فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ ﴿۷﴾ پس هر كه هموزن ذره‏ اى نيكى كند [نتيجه] آن را خواهد ديد (۷) وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ ﴿۸﴾و هر كه هموزن ذره‏ اى بدى كند [نتيجه] آن را خواهد ديد (۸) 🔻سوره نبا: إنَّ جَهَنَّمَ كَانَتْ مِرْصَادًا ﴿۲۱﴾نبا [آرى] [از دير باز] كمينگاهى بوده (۲۱) لِلطَّاغِينَ مَآبًا ﴿۲۲﴾[كه] براى بازگشتگاهى است (۲۲) لَابِثِينَ فِيهَا أَحْقَابًا ﴿۲۳﴾روزگارى دراز در آن درنگ كنند (۲۳) إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا ﴿۳۱﴾مسلما را رستگارى است (۳۱) حَدَائِقَ وَأَعْنَابًا {32}باغچه‏ها و تاكستانها {32} ♦️سوره نازعات :فَإِذَا جَاءَتِ الطَّامَّةُ الْكُبْرَى ﴿۳۴﴾پس آنگاه كه آن هنگامه بزرگ دررسد (۳۴) يَوْمَ يَتَذَكَّرُ الْإِنْسَانُ مَا سَعَى ﴿۳۵﴾[آن] روز است كه انسان آنچه را كه در پى آن كوشيده است به ياد آورد (۳۵) وَبُرِّزَتِ الْجَحِيمُ لِمَن يَرَى {36}و جهنم براى هر كه بيند آشكار گردد {36} فَأَمَّا مَن طَغَى {37}اما هر كه كرد {37} وَآثَرَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا {38}و زندگى پست را برگزيد {38} فَإِنَّ الْجَحِيمَ هِيَ الْمَأْوَى {39}پس جايگاه او همان آتش است {39} وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَى {40}و اما كسى كه از ايستادن در برابر پروردگارش هراسيد و نفس خود را از هوس باز داشت {40} فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوَى {41}پس جايگاه او همان است {41} ♦️ سوره انفطار :إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِي نَعِيمٍ ﴿۱۳﴾قطعا نيكان به بهشت اندرند (۱۳) وَإِنَّ الْفُجَّارَ لَفِي جَحِيمٍ ﴿۱۴﴾و بي‏شك بدكاران در دوزخند (۱۴) ♦️سوره انشقاق :فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ ﴿۷﴾اما كسى كه كارنامه‏ اش به دست راستش داده شود (۷) فَسَوْفَ يُحَاسَبُ حِسَابًا يَسِيرًا ﴿۸﴾بزودى‏ اش حسابى بس آسان كنند (۸) وَيَنْقَلِبُ إِلَى أَهْلِهِ مَسْرُورًا ﴿۹﴾و شادمان به سوى كسانش باز گردد (۹) وَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ وَرَاءَ ظَهْرِهِ ﴿۱۰﴾و اما كسى كه كارنامه‏ اش از پشت‏ سرش به او داده شود (۱۰) فَسَوْفَ يَدْعُو ثُبُورًا ﴿۱۱﴾زودا كه هلاك [خويش] خواهد (۱۱) وَيَصْلَى سَعِيرًا ﴿۱۲﴾و در آتش افروخته درآيد (۱۲) 🔷 با ارزوی قبولی طاعات و عبادات شما در ماه نزول قران 🌹💐 و تبریک عید سعید فطر ان شالله خداوند به همه ما توفیق فهم بیشتر قران و عمل به مفاهیم انرا عطانماید. التماس دعا ✒سیدکاظم فرهنگ جهت مطالعه سایر نکات جزء سی به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze30 https://v.ht/joze30 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جزء ، سه محور اصلی در سوره هاي جزء سی، سیدکاظم فرهنگ، @quranpuyan
جزء سی ام ☘سوره مطففین: وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ ﴿۱﴾واى بر (۱) الَّذِينَ إِذَا اكْتَالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ ﴿۲﴾كه چون از مردم پيمانه ستانند تمام ستانند (۲) وَإِذَا كَالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ ﴿۳﴾و چون براى آنان پيمانه يا وزن كنند به ايشان كم دهند (۳) أَلَا يَظُنُّ أُولَئِكَ أَنَّهُم مَّبْعُوثُونَ {4}مگر آنان احتمال نمی دهندكه برانگيخته خواهند شد {4} ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕❓آیا آیات قرآن بر لزوم دلالت دارد؟ آيا آيه يسئلونك عن الاهله بر نفي رويت با دلالت دارد؟ 🛑قسمت دوم: 💮👈نکته دیگر نیز این است که اصلاً آیه اهله مربوط به هلال نیست، بلکه مربوط به شهر است. فرمود ای پیامبر(ص) در مورد ماه‌های قمری از تو می‌پرسند، هلالی که به هلال دیگر می‌رسد؛ یعنی شهر مراد است. مرحوم علامه در المیزان بحث خوبی دارند. می‌گویند که برای اینکه آیه در پاسخ به آنها می‌گوید «هی مواقیت لِلنَّاسِ»، هلال یک وضعی است که در قمر وجود دارد و ما آن را می‌بینیم. آن تصویری که در قمر است، برای ما به منزله میقات نیست. ما یک امتداد زمانی داریم. ماه در لحظه‌ای شروع می‌شود و یک موقع نیز تمام می‌شود، در این فاصله زمانی که می‌توانیم قطعه‌بندی هم کنیم، این برای ما مواقیت است؛ لذا علامه استظهارش این است که اینجا کلمه اهله و هلال، وضع خاص قمر در هنگام پیدایش و خروج از محاق نیست، چون عمل ما تنظیم می‌شود. حجی که انجام می‌دهیم در ذی‌حجه است، نه در هلال آن. 💮👈ما یک یوم الترویة، یک یوم عرفه و یک یوم عید قربان داریم. اینها در شهر است، نه در هلال و هم زندگی مردم نیز در شهر قرار دارد، نه در هلال. پس اصلاً آیه ناظر بر این نیست که ماه چطور شروع می‌شود و باید آن را مستقیم دید یا خیر. آیه می‌گوید ماه چه تکوراتی برای شما دارد و زندگی‌تان را بر این اساس تنظیم کنید. ❓سؤال در آیه «الْأَهِلَّةِ» از مبدأ هلال نیست / تولد ماه ملاک تحقق شهر است/مراد از سؤال در آیه «يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ» چیست؟ 💮👈آیه شریفه اهله را مطرح کرده است. اهله را فرموده که مواقیت است، اما خود هلال نمی‌تواند میقات باشد. یعنی ظرفی را از نظر زمان نمی‌تواند مشخص کند و تفاوت بین قطعه‌های زمان ایجاد نمی‌شود. چه زمانی این تفاوت ایجاد می‌شود؟ آن زمانی که در هلال تغییراتی باشد و ماه شب سوم با اول فرق کند تا بتوانیم یکی از اینها را به عنوان شاخص برای عمل خود قرار دهیم که وقتی ماه این طور است، این کار را انجام دهیم. لذا مفسران گفته‌اند آیه به این معنا است که«یسئلونک عن تغییر الاهله». 🔶والا نه سؤال و نه جواب معنا ندارد و تطبیق بین سؤال و جواب نیست. سؤال این است که با توجه به اینکه هلال در حال تغییر است و ثابت نمی‌ماند، فایده‌اش چیست؟ چرا اولش نازک است و بعد به مرور، شب به شب آن را قوی‌تر می‌بینیم تا به صورت قرص کامل در می‌آید؟ پس سؤال در مورد مبدأ نیست، یعنی نقطه شروع ماه که هلال باشد، سؤال در مورد آن نیست، سؤال در مورد امتداد این تغییرات است که عمل ما نیز با توجه به این تغییرات، مواقیت مختلف پیدا می‌کند. 💮وقتی به مفسرین از عامه و خاصه رجوع کنید، می‌بینید همه این طور معنا کرده‌اند. هم در تفسیر کشّاف و هم در تفسیر کبیر امام فخر و هم آنهایی که شأن نزول را مطرح کرده‌اند که بگویند سؤال چه بود نیز می‌گویند از پیامبر(ص) سؤالی را برخی مطرح کردند و آن این بود که این تغییرات برای چیست؟ نه اینکه خصوص هلال را مطرح کرده باشند. مراد هلالی که تغییر می‌کند بود که چه فایده‌ای دارد؟ چون می‌دیدند خورشید که تغییر نمی‌کند و مانند ماه نیست، لذا گفتند ماه چرا این طور است؟ لذا سؤال از تغییر است. محور سؤال هلال است، اما از حیث اینکه تغییر می‌کند سؤال می‌کنند. تقریری بر آیه «فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ» 🔶یک آیه دیگر نیز در قرآن است که‌ آن آیه نیز چه‌بسا قابل استناد باشد و مورد بحث قرار گیرد و آن نیز در ردیف همین آیه است که فرمود «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَ بَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَ الْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ»، در آیه، فضیلت رمضان را مطرح می‌کند و بعد مترتب کرده است که هر کس که شهر را درک کرد، باید در این ماه روزه بگیرد. 👈به نظر بنده دلالت آیه بر قول مخالف، خیلی روشن‌تر است. قول کسانی که معتقدند به اینکه در مبدأ ماه رمضان و همین طور شوال و .. ما تابع واقعیت ماه هستیم، نه تابع اینکه با چشم عادی یا حتی با چشم مسلح دیده شود. تابع این هستیم که شهر تحقق یافته است یا خیر. شهر چطور تحقق می‌یابد؟ ماه که متولد شود، شهر تحقق یافته است. آیه دلالت می‌کند که هر چیزی موجب درک ماه شود، کفایت می‌کند، خواه مستقیم باشد یا غیرمستقیم. لذا این آیه، نه‌تنها مؤیدی برای کسانی که می‌گویند صرفاً چشم عادی معتبر است و چشم مسلح را معتبر نمی‌دانند نیست، بلکه مؤید برای کسانی است که چشم عادی و غیرعادی و طرق مختلف را کافی می‌دانند، کما اینکه این استدلال در کلمات کسانی که قائل به این نظر هستند دیده می‌شود. از درس خارج فقه استاد سروش محلاتي 💫براي مطالعه نظرات مختلف به لينك زير مراجعه نماييد https://b2n.ir/d32002 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
اللّٰهُمَّ أَنْتَ كَشَّافُ الْكَُرَْبِ وَالْبَلْوَىٰ ، وَ إِلَيْكَ أَسْتَعْدِي فَعِنْدَكَ الْعَدْوَىٰ ، وَأَنْتَ رَبُّ الْآخِرَةِ وَالدُّنْيا ، فَأَغِثْ يَا غِياثَ الْمُسْتَغِيثِينَ عُبَيْدَكَ الْمُبْتَلىٰ وَأَرِهِ سَيِّدَهُ خدایا تو برطرف کننده سختی‌ها و حوادث ناگواری، از تو یاری می‌طلبم که یاری و کمک تنها نزد توست و تو پروردگار آخرت و دنیایی، پس ای فریادرس درماندگان، به فریاد بنده کوچک گرفتارت برس و سرورش را به او نشان بده‌ 🆔 @quranpuyan
💐💐💐💐با سلام به اعضای محترم کانال و آرزوی قبولي طاعات و عبادات شما در ماه مبارک رمضان 🙏 👈👈لطفا دوستان نظرات و پیشنهادات خود، راجع به روزانه پستهای کانال را به نام کاربری زیر ارسال فرمایند @farpuy 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐👌شما هم در 📖 یک صفحه از قرآن به همراه با ما همراه شوید 🌹🌹🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز از سال گذشته، ، هر روز فایل صوتی🎧 قرائت قران يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. ✍تاکنون سوره های :👇 حمد _بقره _آل عمران _نساء _ مائده _ انعام _ اعراف _انفال _توبه _یونس _ هود _ یوسف _ رعد _ ابراهیم ، حجر نحل _ اسراء _ کهف _ مریم _ طه ، انبیاء حج_ مومنون _ نور _ فرقان _شعرا ، نمل - قصص ، عنکبوت ، روم ، لقمان ،سجده ،احزاب ، سباء ، فاطر ،یس ، صافات ، صاد ،زمر ، غافر ،فصلت ،شوری ، زخرف ، دخان ،جاثیه ،احقاف ، محمّد ، فتح و حجرات به اتمام رسیده که جهت دسترسی به انها میتوانید از لینکهای زیر استفاده نمایید. 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 🌱 ___ ✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇 📖 📚 🎙 را شروع خواهیم نمود. 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 🆔https://telegram.me/quranpuyan 🌱✨🌱✨🌱✨🌱✨🌱✨🌱✨ 🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بنام خدا 💐💐لیست ترین موضوعات ارسالی سه ماه گذشته،در تالار گفتگوهای قرآن پویان. به شرح زیر می باشد.👇👇 🌸تدبر و فهم سوره فصلت:قران ازجانب خدا برای فهم مردم نازل شده،اما اکثریت از ان اعراض می کنند.!👇 https://www.quranpuyan.com/yaf_postsm14329findlastpost_tdbr-w-fhm-swrh-fSlt.aspx#post14329 🌸❓در سوره فصلت، منظور از آیاتی که خداوند در افاق و انفس نشان خواهد داد چیست؟ 👇 http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm14346findlastpost_dr-swrh-fSlt--mnZwr-z-yty-khh-khdwnd-dr-fq-w-nfs-nshn-khwhd-dd-chyst.aspx#post14346 🌸كانال ها و گروههاي قرآني ما در پيام رسانها،اينستاگرام و آپارات..👇 http://www.quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=5286&= 🌸توصیف همه جانبه قرآن در ابتداي سوره فصلت ،👇 https://www.quranpuyan.com/yaf_postst5288findunread_twSyf-hmh-jnbh-qrn-dr-btdy-swrh-fSlt.aspx#post14332 ✅✅شما هم میتوانید با کلیک بر روی لینکهای بالا موضوعات فوق را مطالعه نمایید. @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَأَنْتَ خَيْرُ الرَّاحِمِينَ {مومنون/۱۱۸} پروردگارا، ببخشاى و رحمت كن [كه‌] تو بهترين بخشايندگانى. ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️مقایسه آیات قرآن با پیشین 1⃣7⃣ : 🌹سوره یوسف آیه ۴۵🌹 و آن کس از آن دو زندانی که نجات یافته بود و پس از مدّتی یوسف را بخاطر آورد ،گفت: من از تعبیر آن خبرتان میدهم، پس مرا بفرستید. 🌹پیدایش، فصل ۴۱ آیه ۹🌹 در آن موقع، رئیس ساقیها به فرعون گفت: امروز خطاهای گذشته ام به یادم آمد. وقتی فرعون بر من و سرپرست نانواها خشمگین شدند و ما را به زندان فرمانده ی گارد انداختند، یک شب هر دوی ما خوابی دیدیم که تعبیرهای مختلفی داشت. یک جوان عبرانی هم در آنجا بود که غلام فرمانده ی گارد بود. ما خوابهای خود را به او گفتیم و او آنها را برای ما تعبیر کرد. همه چیز همانطور که او گفته بود، اتّفاق افتاد. من به مقام پیشین بازگشتم و سرپرست نانواها را اعدام کردید. https://bit.ly/2NCIaTh کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آيات ۱۲۳-۱۱۵ وَلَقَدْ عَهِدْنَا إِلَى آدَمَ مِن قَبْلُ فَنَسِيَ وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْمًا {115} و به يقين پيش از اين با آدم پيمان بستيم و[لى آن را] فراموش كرد و براى او عزمى [استوار] نيافتيم {115} وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَى {116} و [ياد كن] هنگامى را كه به فرشتگان گفتيم براى آدم سجده كنيد پس جز ابليس كه سر باز زد [همه] سجده كردند {116} فَقُلْنَا يَا آدَمُ إِنَّ هَذَا عَدُوٌّ لَّكَ وَلِزَوْجِكَ فَلَا يُخْرِجَنَّكُمَا مِنَ الْجَنَّةِ فَتَشْقَى {117} پس گفتيم اى آدم در حقيقت اين [ابليس] براى تو و همسرت دشمنى [خطرناك] است زنهار تا شما را از بهشت به در نكند تا تيرهبخت گردى {117} إِنَّ لَكَ أَلَّا تَجُوعَ فِيهَا وَلَا تَعْرَى {118} در حقيقت براى تو در آنجا اين [امتياز] است كه نه گرسنه مىشوى و نه برهنه مىمانى {118} وَأَنَّكَ لَا تَظْمَأُ فِيهَا وَلَا تَضْحَى {119} و [هم] اينكه در آنجا نه تشنه مىگردى و نه آفتابزده {119} فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ الشَّيْطَانُ قَالَ يَا آدَمُ هَلْ أَدُلُّكَ عَلَى شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَمُلْكٍ لَّا يَبْلَى {120} پس شيطان او را وسوسه كرد گفت اى آدم آيا تو را به درخت جاودانگى و ملكى كه زايل نمىشود راه نمايم {120} فَأَكَلَا مِنْهَا فَبَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ وَعَصَى آدَمُ رَبَّهُ فَغَوَى {121} آنگاه از آن [درخت ممنوع] خوردند و برهنگى آنان برايشان نمايان شد و شروع كردند به چسبانيدن برگهاى بهشت بر خود و [اين گونه] آدم به پروردگار خود عصيان ورزيد و بيراهه رفت {121} ثُمَّ اجْتَبَاهُ رَبُّهُ فَتَابَ عَلَيْهِ وَهَدَى {122} سپس پروردگارش او را برگزيد و بر او ببخشود و [وى را] هدايت كرد {122} قَالَ اهْبِطَا مِنْهَا جَمِيعًا بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُم مِّنِّي هُدًى فَمَنِ اتَّبَعَ هُدَايَ فَلَا يَضِلُّ وَلَا يَشْقَى {123} فرمود همگى از آن [مقام] فرود آييد در حالى كه بعضى از شما دشمن بعضى ديگر است پس اگر براى شما از جانب من رهنمودى رسد هر كس از هدايتم پيروى كند نه گمراه مىشود و نه تيره بخت {123} ✅ عصاره فراز آيات ۱۱۵ تا ۱۲۳ : آدم تحت وسوسه شيطان، عهد خدا را فراموش كرد و عصيان كرد.اما با توبه،برگشت.تنها تبعيت از هدايت خدا،نجات بخش است. آقای سید کاظم فرهنگ https://v.ht/tahha کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛