خدایا💞
من بنده ی تو ، و فرزند بنده توام
در برابرت ایستاده ام،
و به کرمت ،به حضرت تو متوسّلم.
💞خدایا،
بنده اى هستم،که به درگاهت ، از آنچه که با آن با تو روبرو بوده ام ،
از کمى حیایم درحالی که تحت مراقبت تو بوده ام ، بیزارى می جویم
و از تو درخواست گذشت می کنم،
زیرا گذشت صفتى درخور کرم توست...
💞🌹💞🌹💞🌹💞
إِلَهِی وَ أَنَا عَبْدُکَ وَ ابْنُ عَبْدِکَ قَائِمٌ بَیْنَ یَدَیْکَ مُتَوَسِّلٌ بِکَرَمِکَ إِلَیْکَ إِلَهِی أَنَا عَبْدٌ أَتَنَصَّلُ إِلَیْکَ مِمَّا کُنْتُ أُوَاجِهُکَ بِهِ مِنْ قِلَّهِ اسْتِحْیَائِی مِنْ نَظَرِکَ وَ أَطْلُبُ الْعَفْوَ مِنْکَ إِذِ الْعَفْوُ نَعْتٌ لِکَرَمِکَ
فرازی از مناجات شعبانیه
🌸🍃🌸🍃🌸
آیات وجملات #قصار
♨️قران و محتواي چث كردن
💻 گفتگوهاي مجازي و حقيقي از منظر قران،چه شرايطي دارد؟
♻️♻️نكات سلبي و ايجابي نجوا و مذاكرات غير علني علاوه بر سوره نسا در سوره ممتحنه نيز بيان شده است:
💫✨💫يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا تَنَاجَيْتُمْ فَلَا تَتَنَاجَوْا بِالْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَمَعْصِيَتِ الرَّسُولِ وَتَنَاجَوْا بِالْبِرِّ وَالتَّقْوَى
وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ ﴿۹﴾
🌷انصاریان: ای اهل ایمان! هنگامی که محرمانه با یکدیگر گفتگو می کنید از روی گناه و دشمنی و سرپیچی از پیامبر با هم گفتگوی محرمانه نکنید، و بر پایه [تشویق یکدیگر به] نیکی و تقوا نجوا کنید، و از خدایی که به سوی او محشور می شوید، پروا کنید.
https://goo.gl/BUU9zh
♻♻♻ #قرآنفهميبرايهمه
عصاره فرازها و درس سوره ارایه،نکات و پرسش هایی از سوره #ماعون
🌤بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان
✨أَرَأَيْتَ الَّذِي يُكَذِّبُ بِالدِّينِ {1}
آيا كسى را كه [روز] جزا را دروغ مىخواند ديدى
✨فَذَلِكَ الَّذِي يَدُعُّ الْيَتِيمَ {2}
اين همان كس است كه يتيم را بسختى مى راند
✨وَلَا يَحُضُّ عَلَى طَعَامِ الْمِسْكِينِ {3}
و به خوراكدادن بينوا ترغيب نمى كند
💦 #عصاره فراز آیات (1-3)
راندن یتیمان و عدم تشویق به توجه به مساکین از نشانه های عملی تکذیب جزا و معاد است.
💥نکات:
1-20e3; در اینجا هم دین مانند تمام سورههای مراحل اول نزول،به معنای جزاست نه به معنای آیین
2-20e3;. در سوره تین آیه 7 با عبارت استفهامی "فما یکذبک بعد بالدین"،خداوند تکذیب جزا و پاداش اخروی را با توجه به ایات قبل، ناموجه دانست.
⁉چه چیز ترا به تکذیب جزا می کشاند؟که پاسخ ان همان دنیادوستی و ترجیح دنیا بر اخرت است که در سوره های قبلی بیان شد.
♻در سوره ماعون،نیز علایم این عدم باور به معاد را برمی شمرد .یعنی اینکه لزوما مکذبین جزا،کسانی نیستند که در فکر و سخن انرا رد می کنند بلکه کسانی هم که در ظاهر انرا پذیرفته اند رفتارهایی مبتنی بر عدم باور به جزا دارند.😔
3-20e3; در سوره لیل هم پس از تقسیم مردم دنیا به دو گروه عمده بخشنده و متقی و بخیل و مستغنی ،
🔹گروه اول را تصدیق کننده حسنا(پاداش نیک اخروی)
🔸 گروه دوم را تکذیب کننده حسنا معرفی کرد.
👌 هم چنین فرد اتقی را فرد زکات دهنده و بخشنده مال معرفی کرد.
4-20e3;توجه به یتیم و مسکین و هم نوعان نیازمند در سوره های مرحله اول و دوم قران کاملا مشهود و فراوان است که ضمن نشان از اهمیت زیاد این موضوع،از بی توجهی معاصرین نزول به کمک به همنوعان و مقاومت در برابر انفاق حکایت میکند.
✨فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَ {4}
پس واى بر نمازگزارانى
✨الَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ {5}
كه از(باطن و ظاهر) نمازو عبادات شان غافلند
✨الَّذِينَ هُمْ يُرَاؤُونَ {6}
آنان كه ريا و تظاهر مىكنند
✨وَيَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ {7}
و از [دادن] زكات [و وسايل و مايحتاج خانه] خوددارى مى ورزند
💦 #عصاره فراز آیات( 4-7)
نمازگزاران وعابدان غافلی هم که از انفاق منع می کنند،مکذب و بی باور به جزا هستند.
💥نکات :
1-20e3;. ( ف). ابتدای فویل للمصلین ،به عنوان نتیجه و در ادامه فراز اول امده است و پاسخ به این سئوال ذهنی است که ایا افراد عابد و نمازخوان و به ظاهر معتقد به خدا و اخرت ،از خطاب فراز اول در امانند؟
فراز دوم ضمن پاسخ منفی به این سئوال ،با کلمه ویل نکوهش بیشتری را متوجه انها می کند و ایه اخر "یمنعون الماعون"که مترادف و مرتبط با یدع الیتیم ایه 2 می باشد،این احتمال را تقویت میکند که مصداق ایات فراز اول نیز همان افراد عابدی است که مرتکب بدرفتاری با هم نوعان میشوند.
2-20e3;صلاه و مصلین در سوره های مکی منحصر در نماز یا نمازگزار نیست بلکه هر نوع عبادت و دعا و اداب دینی فرد با رب را در بر میگیرد.
3-20e3;مصلین قابل قبول از نظر قران در سوره معارج معرفی شده اند:از رساندن خیر به دیگران منع نمی کنند،حق سایل و محروم در اموال خود را می پردازند،بر صلات خود مراقبت و مداومت دارند، و...که مکمل مفهوم همین سوره ماعون است.
4-20e3;سهو و غفلت از نماز ،در آیه 5 فقط به ظواهر و اداب نماز و وقت نماز منحصر نیست.زیرا چه بسا افرادی که این ظواهر و اداب را هم رعایت میکنند اما نسبت به انفاق و بذل مال،مناع و بخیل هستند. لذا روح و باطن نماز که همانا توجه به مبدا و معاد است،نیز مراد است.
📚 #درس سوره:بی توجهی به هم نوعان نیازمند نشانه ی عدم باور به جزا و معاد است حتی اگر از عبادت کنندگان باشد.
🖋اقای سید کاظم فرهنگ
جهت مطالعه وتوضیحات بیشتر در خصوص سوره ماعون به لینک زیر مراجعه نمایید 👇
goo.gl/ZP2yuD
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌸🍃🌸🍃🌸
آیات وجملات #قصار
🕊 چگونه در میان مردم محبوب شویم👇
💗 اگر انسان بکوشد تا خود را محبوب خدای تعالی قرار دهد در اثر این رشد و تعالی خداوند او را محبوب مخلوقش میکند
💫⛅️«إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَـٰنُ وُدًّا. (96 مریم)
💥به درستى كسانى كه ايمان آورده و كارهاى نيكو انجام دهند خداوند آنها را محبوب قرار می دهد
https://goo.gl/SXrbTh
🌺🍃🌺🍃
لَاخَیْرَ فِی قِرَاءَةٍ لَا تَدَبُّرَ فِیْهَا
📝حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمودهاند: قرائتی که در آن تدبر و تفکر نباشد، خیری در آن نیست.
📚بحارالانوار، جلد 75، صفحه 75
🌺🍃🌺🍃
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرايهمه
#قرآن در کلام #معصومین
💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢
امام #صادق (عليه السلام) فرمودند:
«الْبَيْتُ الَّذِي يُقْرَأُ فِيهِ الْقُرْآنُ وَ يُذْكَرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهِ تَكْثُرُ بَرَكَتُهُ وَ تَحْضُرُهُ الْمَلَائِكَةُ وَ تَهْجُرُهُ الشَّيَاطِينُ وَ يُضِيءُ لِأَهْلِ السَّمَاءِ كَمَا يُضِيءُ الْكَوْكَبُ الدُّرِّيُّ لِأَهْلِ الْأَرْضِ وَ الْبَيْتُ الَّذِي لَا يُقْرَأُ فِيهِ الْقُرْآنُ وَ لَا يُذْكَرُ اللَّهُ فِيهِ تَقِلُّ بَرَكَتُهُ وَ تَهْجُرُهُ الْمَلَائِكَةُ وَ تَحْضُرُهُ الشَّيَاطِين»
خانه ای که در آن قرآن زیاد تلاوت شود، خیر و برکتش زیاد می شود و اهل خانه در وسعت قرار می گیرند و آن خانه برای اهل آسمان می درخشد، همان گونه که ستارگان برای اهل زمین می درخشند.
و خانه اى كه در آن قرآن خوانده نمى شود و از خدا ياد نمى گردد، سه گرفتاری در آن خانه بوجود می آید:
۱- بركتش كم شده،
۲- فرشتگان آن را ترك مىكنند
۳- و شياطين در آن حضور مى يابند.
(مجادلات و اختلافها به سبب حضور شیاطین در خانهها ایجاد میشود)
📚 اصول كافى، ج۲، ص ۴۹۹، ح۱.
💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✅✅📚 عرضه کتاب « پيامهايي از 30 #جزء قران» در #نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
مولف:محمد علی ملک پور
این کتاب ،حاوی نکات و پیام های خلاصه هر جزء قران کریم است که در ماه رمضان در تالار گفتگوهای #قرآنپویان ارسال شده
و هم اکنون در قالب این کتاب به ترتیب از جزء یک تا جزء سی ام قران جمعا در 235 صفحه و قطع رقعی منتشر شده است.
بیان برخی نکات مهم اجتماعی،اخلاقی و اعتقادی هر جزء قران به زبانی ساده (هر جزء در کمتر از ده صفحه)
باعث شده تا این کتاب دیدی کلی از پیام ها و مفاهیم موجود در این کتاب آسمانی به مخاطبان عمومی ارایه دهد.
محل عرضه کتاب: مصلاي تهران
شبستان
راهرو۴ غرفه ۴۱
انتشارات #احرار
https://t.me/quranpuyan
به نام خدا 🌹
#غلو، خرافه پرستی مهلک
قسمت دوم :
✳️ مراتب غلو :
غلو را درجات و مراتبی است؛👈 درجه ای از آن الوهیت دادن به اولیا و ائمه و یا بردن آنان به درجه پیامبر است.👈 درجه دیگری از آن زیاده روی در دین است. اینکه دین را همه کاره و حلال همه مشکلات جامعه بدانیم و برای #عقل و تجربه بشری و متخصصان چیزی قائل نشویم، نوعی غلو است. بدون شک دین قلمرویی دارد و برای برطرف کردن نیازهایی ارسال شده که بدون آن محقق نمی شود.
اگر جامعه ای که باید برای کارها به کارشناس و صاحب نظر مراجعه کند، یا در انجام کار به افکار عمومی توجه کند به جای آن همه این امور را از روحانیان یا متولیان #دین بخواهد در واقع به گونه ای در جایگاه و مقام این افراد غلو کرده است.
✅ گاهی غلو در برخی از مراسم و اعمال دینی صورت می گیرد. یک مراسم مستحبی که وقت و موقع خاصی دارد و باید در روزهایی خاص برگزار شود جای همه چیز را می گیرد و به عملی هر روزی تبدیل می شود. هم جای #عبادات دیگر را می گیرد و هم جای اعمال روزمره را. ⬅️ نمونه آن زیارت عاشورا یا مراسم عزاداری است که گاهی به صورتی عجیب و ناخوشایند در جامعه ما دیده می شود. کارمند اداره در ساعتی که باید پاسخگوی ارباب رجوع باشد به خواندن زیارت عاشورا می پردازد و اطفال خردسال به زور در سرما و گرما مجبور به شرکت در چنین مراسمی می شوند که نتیجه آن دل زدگی نسبت به دین است. ⬅️ یا اینکه چنان مراسم #عزاداری و گریه همه زندگی را می گیرد که گویا همه زندگی غم و اندوه و گریه است. روشن است که اموری اینگونه چهره دین را مخدوش و زشت می گرداند.
🔹گاهی این غلو درباره مکان هایی است که اساسا سند و مدرک معتبری برای آنها وجود ندارد. امام زاده هایی که هر روز کشف می شوند و مردم به سوی آنها دعوت می شوند تا اعمالی را انجام دهند یا اماکنی مانند مسجد جمکران شهر قم که با اعمال غیر متعارفی که در آن صورت می گیرد اصل #مهدویت و انتظار مخدوش می گرددو…
🔸باید این نکته را تذکر دهیم که کسی با خواندن نماز و اجتماع و حتی کارهایی که در روایات معتبر آمده، در این مسجد و یا هر مسجد دیگر که خصوصیتی هم ندارد، مخالف نیست. آنچه جای شگفتی دارد، تأکید های ویژه و ذکر قصه های شگفت انگیز و خواب های غیر مستند و مبالغه بیش از اندازه و مترتب کردن آثار بر این مسجد و خلاصه #غلو و رواج خرافات است.
🔹نکته دیگر اینکه امور متعددی که درباره این مسجد صورت می گیرد مانند حرکت از راه های دور به قصد نماز و تشویق و ترویج بی اندازه و درست کردن دستگاه های عریض و طویل و برپا کردن اموری مانند: چاه عریضه، محراب ویژه، و آداب و رسوم خاص برای پرداخت نذورات، دلیل معتبر دینی ندارد.
✅ نمونه دیگر غلو، که از همه سخیف تر و مهلک تر است، اینکه در جامعه ما دیده می شود که کرامات و معجزات بسیار عجیب و شگفت آوری به انسان های عادی نسبت می دهند .
نویسنده : استاد سید محمد علی ایازی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🍃🌸🍃🌸
آیات وجملات #قصار
💢کریمانه (بزرگوارانه و در خور احترام) سخن گفتن
🔰خداوند در آیه ی 23 سوره مبارکه ی اسرا ، بعد از دستور به پرستش خود احترام به پدر و مادر و نحوه ی سخن گفتن با آنها را بیان کرده است.
💫وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَ بِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا ۚ إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَافلَا تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا
⛅️خرمشاهی : و پروردگارت امر کرده است که جز او را مپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید، و اگر یکی از آنها، یا هر دو آنها در نزد تو به سن پیری برسند،به آنان حتی اف مگو، و آنان را مران و با ایشان به نرمی [و احترام] سخن بگو
🌥انصاریان : و پروردگارت فرمان قاطع داده است که جز او را نپرستید، و به پدر و مادر نیکی کنید؛ هرگاه یکی از آنان یا دو نفرشان در کنارت به پیری رسند [چنانچه تو را به ستوه آورند]به آنان اُف مگوی و بر آنان [بانگ مزن و] پرخاش مکن، و به آنان سخنی نرم و شایسته [و بزرگوارانه] بگو
https://goo.gl/7ZAchA
🌸🍃🌸🍃🌸
🔵🕊🌺🍃﹏💛🍃
🕊🌺🍃
🌺🍃 #نکات_قرانی
🍃
شکایت پیامبر
«وَ قالَ الرَّسولُ يا رَبِّ إِنَّ قَومِي اتَّخَذوا هذَا القُرآنَ مَهجورًا» فرقان/30
پیامبر عظیمالشأن اسلام روز قیامت، در پیشگاه خداوند متعال لب به شکایت گشوده و میفرمایند.
«پروردگارا! قوم من قرآن را رها کردند»
✏️قرآن کریم بهعنوان قانون اساسی اسلام، از جایگاه والایی در میان مسلمانان برخوردار است . لازمه ماندگاری این قوانین،آن است که آیاتش همواره در بین ما مسلمانان زنده وپابرجامانده وازمهجوریت دوربماند. تلاوت،حفظ،تدبر، تفسیر و در نهایت عمل به معارف آن از راههای خروج قرآن از مهجوریت است.
ـ🍃
ـ🌺🍃
ـ🕊🌺🍃
ـ🔵🕊🌺🍃﹏💛🍃
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرايهمه
پرسش و پاسخ در ايات سوره #تين
پرسش ❓
با توجه به آیه 6که خداوند عدم سقوط از مقام انسانی را در گرو اعمال صالح انسانها بر می شمرد.
❓چرا تنزل اسفل سافلین را به خودش (خدا) نسبت میدهد؟
پاسخ 1⃣🔻
به رغم فطری بودن پذیرش وحی، گروهی آن را نپذیرفتند، به همین دلیل این گروه را به پست ترین جایگاه بازگرداندیم؛
، به طوری که همه به الهی بودن این دین واقف و به شکوه و جلال آن معترف میشوند، چه تقدیر الهی بر این است که انسان، آسمانی شود.
👌 اما از آنجا که عالم خاکی دارِ امتحان است، آن که خود برخلاف فطرت خویش خاکیان را بر افلاکیان ترجیح دهد و برخلاف عقل و فطرت خویش ایمان نیاورد، خداوند او را در درّه ظلمت و نکبت به پایینترینِ مراتب سقوط میدهد😔
پاسخ 2⃣
در قرآن میبینیم چیزهائی را که ما آنها را عادی و طبیعی و قانونمند می دانیم و می توانیم مکانیزم های آن ها را بفهمیم ، خداوند به خویش نسبت می دهد و می-توانیم بطور معکوس نیز نتیجه بگیریم که چیزهای دیگری را نیز که خداوند انجام آنها را به خویش نسبت میدهد ،
آنها نیز قانونمند بوده و دارای مکانیزم مفهوم و معقولند.
❗️لذا وقتی که در قرآن می خوانیم خداوند هدایت و گمراهی اشخاص را به خویش نسبت می دهد باید توجه کنیم که این امر نیز قانونمند است و «هوسی» و بی قانون نیست .
❗️همچنین وقتی که در قرآن می خوانیم که خداوند می فرماید فلان قوم را هلاک کردیم ، معنی آن این است که آن قوم به اعمالی پرداختند که نتیجه آن هلاکت بود .
👈در اینجا نیز که خداوند راندن اشخاص را به پست ترین پستی ها به خویش نسبت می دهد با توجه به مطالب فوق، باید این طور تفسیر کنیم که خداوند قانونی قرار داده که انسان در صورتی که به اعمالی دست بزند که نتیجه آن سقوط به پست ترین پستی ها باشد ، این اتفاق خواهد افتاد و عامل آن اعمال به آن شرایط سقوط خواهد کرد ،
👈چون هم آن قانون و هم آن شرایط و هم آن انسان را خداوند آفریده به خویش نسبت می دهد و اگر ندهد به چه کسی نسبت دهد؟
بنابراین اگر کسی به پست ترین پستی ها سقوط کرد ، نباید کسی غیر از خویش را ملامت کند.
از تفسیر استاد گنجه ای
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
مهربانم💕
ای آن که امیدِ امیدواران، از او نمی گذرد...
💕🌸💕🌸💕🌸💕
فرازی از مناجات خمس عشر
💕خدایا
تويى دلجو،
مهربان،
ونيكوكارِ كريم،
كه خواهنده اش را محروم نمى كند،
و آرزومندش را از درگاهش نمى راند.
به آستانت فرود مى آيد،
بار اميدواران
و در درگاه رحمت تو مى ايستد ،
آرزوهاى عطاخواهان
پس آرزوهايمان را با محروميت و نااميدى روبرو مساز،
و جامه ي نااميدى و دورى از رحمت را بر ما مپوشان
💕🌸💕
أَنْتَ الرَّءُوفُ الرَّحِيمُ الْبَرُّ الْكَرِيمُ الَّذِي لا يُخَيِّبُ قَاصِدِيهِ وَ لا يَطْرُدُ عَنْ فِنَائِهِ آمِلِيهِ بِسَاحَتِكَ تَحُطُّ رِحَالُ الرَّاجِينَ وَ بِعَرْصَتِكَ تَقِفُ آمَالُ الْمُسْتَرْفِدِينَ فَلا تُقَابِلْ آمَالَنَا بِالتَّخْيِيبِ وَ الْإِيَاسِ وَ لا تُلْبِسْنَا سِرْبَالَ الْقُنُوطِ وَ الْإِبْلاسِ
مناجات شاکرین ، مناجات ششم
🌸🍃🌸🍃🌸
آیات وجملات #قصار
در سراسر زندگی توقف ممنون
فَإِذٰا فَرَغْتَ فَانْصَبْ (٧)انشراح
وَ إِلىٰ رَبِّكَ فَارْغَبْ (٨) انشراح
👌پس هنگامى كه از كار مهمى فارغ میشوى به مهم ديگرى پرداز
✅ در انتهای زندگی دور زدن ممنوع
حَتّٰى إِذٰا جٰاءَ أَحَدَهُمُ اَلْمَوْتُ قٰالَ رَبِّ اِرْجِعُونِ (٩٩)مومنون
لَعَلِّي أَعْمَلُ صٰالِحاً فِيمٰا تَرَكْتُ كَلا ..ّٰ (١٠٠) مومنون
«هنگامی که مرگ هریک از آنان فرا رسد، میگوید: پروردگارا! مرا بازگردانید»، «شاید در آنچه از خود به جای گذاشتهام، کار نیکی انجام دهم. هرگز😔
https://goo.gl/JFM73Z
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌸🍃🌸🍃🌸
🌺🍃〰
#قرآن_در_کلام_رسول_گرامی_اسلام
💠رعایت حق خداوند
🔖قال رَسُولُ اللَّهِ : «مَا مِنْ مُؤْمِنٍ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى حُرٍّ أَوْ مَمْلُوكٍ إِلَّا وَ لِلَّهِ عَلَيْهِ حَقٌّ وَاجِبٌ أَنْ يَتَعَلَّمَ مِنَ الْقُرْآنِ وَ يَتَفَقَّهَ فِيهِ ثُمَّ قَرَأَ هَذِهِ الْآيَةَ وَ لكِنْ كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِما كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتاب»
📝«هیچ زن و مرد مؤمنی نیست (چه آزاد باشد يا برده)، مگر اينکه براي خدا حقي واجب بر گردن او است و آن حق اين است، که قرآن را ياد بگيرد و در آن تدبر و تفکر کند، سپس حضرت این آیه را تلاوت کردند: وَلكِنْ كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِما كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتاب.»
📚بحار الانوار،ج74،ص290
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرايهمه
ارايت الذي يكذب بالدين
خطاب در اين آيه شريفه به رسول خدا )صلي الله عليه وآله وسلّم( است ، بدان جهت که فردي شنونده است ، نه بدان جهت که پيامبر است ، در نتيجه خطاب به عموم شنوندگان دنيا خواهد بود .
🌷و مراد از دين ، جزاي يوم الجزاء است ، پس کسي که دين را تکذيب کند منکر معاد است .
⚜️در آيه شريفه تکذيب گر روز جزا به چنين نمازگزاراني تطبيق شده ،
چون حرف فاء که بر سر جمله آمده ميفهماند جمله مزبور نتيجه تکذيب روز جزا است و ميرساند چنين نمازگزاراني خالي از نفاق نيستند ،
چون تکذيب روز جزا تنها به اين نيست که به کلي آن را منکر شود ،
کسي هم که تظاهر به ايمان ميکند و نماز مسلمانان را ميخواند ، اما طوري ميخواند که عملا نشان ميدهد باکي از روز جزا ندارد ، او نيز روز جزا را تکذيب کرده .
🌷الذين هم يراؤن کساني که عبادت را در انظار مردم انجام ميدهند ، ) و يا در انظار بهتر و غليظتر انجام ميدهند
( ، اينگونه افراد شکارچياني هستند که با زبان شکار حرف ميزنند ، تا شکار بدامشان بيفتد ، ) در بين مسلمانان خود را مسلمانتر از آنان جلوه ميدهند ، و معلوم است اگر در بين اهل ملتي ديگر قرار بگيرند چهره آن مردم را به خود ميگيرند "
غرض سوره مبارکه ماعون، بنابر محتوای آن و محوریت آیه اول، بیان «نشانه ها و موجبات تکذیب عملی معاد» است. (ارایت الذی یکذب بالدین )
1️⃣ نشانه های تکذیب عملی معاد:
الف)- راندن یتیم از خود : فذلک الذی یدع الیتیم(که یتیم را به سختی می راند).
اگر روز جزا را تکذیب نمی کرد از عاقبت کار خود می ترسید و اگر می ترسید به یتیم رحم می کرد.
ب)- عدم تشویق بر اطعام مسکین : و لا یحض علی طعام المسکین( و به خوراک دادن بینوا ترغیب نمی کند)
2️⃣موجبات تکذیب عملی معاد:
الف)- سهل انگاری در نماز : فویل للمصلین الذین هم عن صلاتهم ساهون ( پس وای بر نمازگزاران آنان که از نمازشان غافلند).
یعنی به آن اهمیت نمی دهند که نمازشان به کلی یا در بعض اوقات فوت شود و یا به تاخیر افتد.
ب-) ریا :الذین هم یراءون( آنان که ریا می کنند)
یعنی برای مردم عمل می کنند نه برای خدا
ج)- خودداری کردن از رفع حاجت ضروری مردم : و یمنعون الماعون (و ديگران را از وسايل ضرورى زندگى منع مى نمايند)
«تفسیر المیزان»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛