eitaa logo
قران پویان
483 دنبال‌کننده
6هزار عکس
703 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، ریشه ها و واکنشها 🛑قسمت هفدهم : 🔻نمونه‌هاي ديگري از روايات ساختگي. علامه طباطبايي هم علاوه بر مقدمه ،در داخل تفسير الميزان و در حين تفسير آيات مختلف از برخي روايات و نقل آنها در كتب تفسير شيعه و سني انتقاد كرده است. از جمله در سوره در داستان و زليخا در تفسير عبارت "و هم بها لولا ان رءا برهان ربه" كه در زير نظر علامه را مي آوريم: " در الدّرالمنثور است كه ابونعيم در كتاب حليه از على بن ابى طالب (عليه السلام) روايت كرده كه در تفسير آيه (و لقد همت به و هم بها) فرموده: زليخا به يوسف طمع كرد، و يوسف هم به وى طمع كرد.... 👈👈اين روايت از است، و چگونه ممكن است على بن ابى طالب (عليه السلام) چنين فرمايشى كرده باشد؟ با اينكه كلمات او و ساير ائمه اهل بيت (عليهم السلام ) پر است از مسأله عصمت انبياء و مذهب اين امامان در اين باره معروف است. و نيز در همان كتاب آمده كه: ابو الشيخ از ابن عباس روايت كرده كه گفت: يوسف (عليه السلام)، سه بار دچار لغزش شد، يكى آنجا كه قصد زليخا را كرد، ... اين روايت مخالف صريح قرآن است كه مقام اجتباء و اخلاص را به يوسف نسبت داده،....و از اين قبيل روايات زياد است كه الدر المنثور آنها را نقل كرده، و ما پاره اى از آنها را در آنجا كه آيات را بيان مى كرديم نقل نموديم، و به هيچ يك آنها نيست.👉👉 حال با اينكه همه نامبردگان به طهارت دامن يوسف گواهى داده اند چرا عده اى سبك مغز اين حرفها را از خود درست مى كنند، و دست به دست مى گردانند؟ جهت عمده آنها دو چيز است: ✅افراط در پذيرش و تسليم در برابر هر چه نام دارد،😔😔 يكى از دو علت وقوع دراين افترائات مى باشد يكى از افراطشان در پذيرفتن و تسليم در برابر هر حرفى كه اسم حديث و روايت داشته باشد، ولو هر چه باشد. 👈👈اينها آنچنان نسبت به حديث ركون و خضوع دارند كه حتى اگر برخلاف صريح عقل و صريح قرآن هم باشد قبولش نموده احترامش مى گذارند، 😔 و هم وقتى اينها را ديدند، مشتى كفريات مخالف عقل و دين را به صورت روايات در دست و دهان آنان انداخته و به كلى حق و حقيقت را از يادشان بردند اذهانشان را از معارف حقيقى منصرف نمودند." تفسير الميزان ادامه دارد http://www.quranpuyan.com/yaf_postst510_nqd-lmh-TbTbyy-br-rwsh-tfsyr-mHdthyn.aspx @quranpuyan
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ مَا شَاءَاللهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللهِ همه چیز به خواست خداست و جز قدرت خدا قوه‌ای نیست 🌱 سوره کهف ، آیه ۳۹ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 53 تا 61 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
. مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️منظور از" " چيست؟ 💠وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرِينَ 🌱(بنی‌اسرائیل برای نابودی عیسی و آیینش) نیرنگ به کار بستند و خدا (نیز برای نجات عیسی(ع) و ذلت بنی‌اسرائیل)، ترفندی به کار برد، و خداوند، بهترین ترفندها را به کار می‌برد. آل عمران - ۵۴ 🔷✨‏" مكر" در لغت عرب با آنچه در فارسی امروز از آن می‌فهميم تفاوت بسيار دارد" در فارسی امروز مكر" به نقشه‌های شيطانی و زيان بخش گفته می‌شود، در حالی كه در لغت عرب هر نوع چاره‌انديشی را" مكر" می‌گويند كه گاهی خوب و گاهی زيان‌آور است. 🔷✨‏در كتاب مفردات" راغب" می‌خوانيم: المكر صرف الغير عما يقصده:" مكر اين است كه كسی را از منظورش باز دارند" (اعم از اينكه منظورش خوب باشد يا بد). ‏در قرآن مجيد نيز گاهی" ماكر" با كلمه" خير" ذكر شده مانند:" وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرِينَ‌" (خداوند بهترين چاره‌جويان است) و گاهی" مكر" با كلمه" سيئ" آمده‌ است مانند:" وَ لا يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ‌" (نقشه و انديشه بد جز به صاحبش احاطه نخواهد كرد). 👈 ‏بنا بر اين منظور از آيه مورد بحث و آيات متعدد ديگری كه" مكر" را به خدا نسبت می‌دهد اين است كه دشمنان" مسيح" با طرحهای شيطانی خود می‌خواستند جلو اين دعوت الهی را بگيرند اما خداوند برای حفظ جان پيامبر خود و پيشرفت آيينش تدبير كرد و نقشه‌های آنها نقش بر آب شد و همچنين در موارد ديگر. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan