eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ در استفاده از 💠حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَ ما أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّـهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَ الْمَوْقُوذَةُ وَ الْمُتَرَدِّيَةُ وَ النَّطِيحَةُ وَ ما أَكَلَ السَّبُعُ إِلاَّ ما ذَكَّيْتُمْ وَ ما ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلامِ ذلِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجانِفٍ لِإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ 🌱(خوردن) مردار و خون و گوشت خوک، و آنچه (هنگام ذبحش) نام غیر خدا بر آن خوانده شده، و حیوانی که خفه شده، یا به سبب زدن از پای درآمده، یا به علت سقوط یا ضرب شاخ (حیوان دیگری) کشته شده، و (نیز) باقی‌مانده‌ی صید درندگان، بر شما حرام شده است، مگر آنچه که (پیش از جان دادن حیوان، مطابق شرع) ذبح کرده باشید، و نیز (خوردن) آنچه در برابر بت‌ها ذبح (و قربان) شده، و تقسیم (گوشت حیوان) با تیرهای قرعه (و قمار، حرام است). این (کارها)، نافرمانی ست. امروز کافران از (نابودی) دین شما مأیوس شدند، بنابراین، از آنان نترسید و از من بترسید. امروز (با اعلام ولایت و خلافت علی بن ابی‌طالب)، دین شما را کامل و نعمتم را بر شما تمام کردم و اسلام را دینی (جاودان) برایتان برگزیدم. (اما درباره‌ی گوشت‌های حرام:) هر کس که در حال گرسنگی و قحط، بدون قصد گناه، ناچار (به خوردن آن) شود، (می‌تواند به‌اندازه‌ی ضرورت از آن‌ها بهره گیرد؛ زیرا) خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است. مائده - ۳ 🔷✨روش اسلام در مورد بهره‌برداری از گوشتها- همانند ساير دستورهايش يك روش كاملا اعتدالی را در پيش گرفته، يعنی نه همانند مردم زمان جاهليت كه از گوشت سوسمار و مردار و خون و امثال آن می‌خوردند، و يا همانند بسياری از غربيهای امروز كه حتی از خوردن گوشت خرچنگ و كرمها چشم‌پوشی نمی‌كنند، و نه مانند هندوها كه مطلقا خوردن گوشت را ممنوع می‌دانند، بلكه گوشت حيواناتی كه دارای تغذيه پاك بوده و مورد تنفر نباشند حلال كرده و روی روشهای افراطی و تفريطی خط بطلان كشيده و برای استفاده از گوشتها شرائطی مقرر داشته است به اين ترتيب كه: ‏🔹حيواناتی كه از گوشت آنها استفاده می‌شود بايد از حيوانات علف خوار باشند، زيرا گوشت حيوانات گوشتخوار بر اثر خوردن گوشتهای مردار و آلوده غالبا ناسالم و مايه انواع بيماری‌ها است، به خلاف چهارپايان علفخوار كه معمولا از غذاهای سالم و پاك استفاده ميكنند. ‏به علاوه همانطور كه در گذشته ذيل آيه ۷۲ سوره بقره گفتيم هر حيوانی صفات خويش را از طريق گوشت خود به كسانی كه از آن ميخورند منتقل ميكند، بنا بر اين تغذيه از گوشت حيوانات درنده صفت قساوت و درندگی را در انسان تقويت می‌نمايد، و نيز بهمين دليل است كه در اسلام حيوانات جلال يعنی حيواناتی كه از نجاست تغذيه می‌كنند تحريم شده است. ‏🔹حيواناتی كه از گوشتشان استفاده ميشود بايد مورد تنفر نبوده باشند. ‏🔹و نيز بايد زيانی برای جسم يا روح انسان توليد نكنند. ‏ 🔹حيواناتی كه در مسير شرك و بت‌پرستی قربانی ميشوند و مانند آنها چون از نظر معنوی ناپاكند تحريم شده‌اند. ‏ 🔹يك سلسله دستورها در اسلام برای طرز ذبح حيوانات وارد شده كه هر كدام به نوبه خود، دارای اثر بهداشتی يا اخلاقی ميباشد. ‏بعد از بيان احكام فوق دو جمله پرمعنی در آيه مورد بحث به چشم ميخورد نخست ميگويد:" امروز كافران از دين شما مايوس شدند بنا بر اين از آنها نترسيد و تنها از (مخالفت) من بترسيد". ‏(الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ‌). ‏و سپس ميگويد:" امروز دين و آئين شما را كامل كردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آئين شما پذيرفتم". (الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏يَسْئَلُونَكَ ما ذا أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّباتُ وَ ما عَلَّمْتُمْ مِنَ الْجَوارِحِ مُكَلِّبِينَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَكُمُ اللَّهُ فَكُلُوا مِمَّا أَمْسَكْنَ عَلَيْكُمْ وَ اذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسابِ (۴/مائده) 🌱‏(ای پيامبر!) از تو می‌پرسند: چه چيزهايی برای آنان حلال شده است؟ ‏بگو: تمام پاكيزه‌ها برای شما حلال گشته است، و (نيز صيد) سگ‌هایِ شكاری آموزش ديده كه در پی شكار گسيل می‌داريد و از آنچه خداوند به شما آموخته، به آنها ياد می‌دهيد. پس، از آنچه برای شما گرفته‌اند بخوريد و نام خدا را (هنگام فرستادن حيوان شكاری) بر آن ببريد و از خدا پروا كنيد كه خداوند سريع الحساب است. 💬‏نكته‌ها🔻 🔷✨‏«جوارح»، جمع «جارحة»، از ريشه‌ی «جَرْح»، به دو معنای كسب و زخم بكار می‌رود. به حيوان صيّاد، جارحه گويند، چون شكار را زخمی می‌كند، يا برای صاحبش، شكاری كسب می‌كند. به اعضای بدن هم كه وسيله‌ی كسب و تلاش است، جوارح گفته می‌شود. ‏با عنايت به كلمه‌ی‌ «مُكَلِّبِينَ» از ريشه‌ی «كلب»، به معنای تعليم دهندگان سگهای شكاری است و تنها صيد سگ‌های آموزش ديده حلال است، نه صيد حيوانات شكاری ديگر آن هم شكاری كه سگ، در پی آن گسيل شده و آن را نگهداشته است، نه آنكه برای خودش شكار كرده باشد كه خوردن آن حرام است. 💬‏پيام‌ها🔻 🔹پيامبران، پاسخگوی سؤال‌ها و نيازهای طبيعی جامعه‌اند. «يَسْئَلُونَكَ» ‏🔹آنچه لازم است كه بدانيم، بايد از انبيا و وارثانشان بپرسيم. «يَسْئَلُونَكَ» (مسلمانان صدر اسلام، نسبت به يادگيری احكام وتكاليف دينی، احساس مسئوليّت داشتند.) 🔹سؤال لازم، يك ارزش ونشانه‌ی احساس مسئوليّت است. «يَسْئَلُونَكَ» ‏🔹سؤال، زمينه‌ی نزول تدريجی آيات قرآن است. «يَسْئَلُونَكَ» ‏🔹رابطه‌ی امّت با پيامبر، بی‌واسطه است. «يَسْئَلُونَكَ» 🔹هر چه كه حرام شده، بخاطر پليدی آشكار يا نهان آن است. «أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّباتُ» ‏🔹اصل و قانون كلی آن است كه همه‌ی چيزهای پاك و دلپسند، حلال باشد. ‏«أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّباتُ» 🔹چون اسلام دينی فطری است، آنچه را كه دل بپسندد و فسادی نداشته باشد حلال می‌كند. «أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّباتُ» (ميان تشريع وتكوين هماهنگی است.) ‏🔹آموزش، منحصر به انسان نيست، حيوانات هم قابل تعليم و تسخيرند. ‏«تُعَلِّمُونَهُنَّ» 🔹دانش، حتّی به سگ ارزش می‌دهد و كارآيی آن را بيشتر می‌كند. «تُعَلِّمُونَهُنَّ» سگ با اندكی آموزش، يك عمر شكار خود را به معلّمش هديه می‌كند. ‏«أَمْسَكْنَ عَلَيْكُمْ» ولی بعضی انسان‌ها كه همه چيز را از خدا فرا گرفته‌اند، «عَلَّمَكُمُ اللَّهُ» برای خدا چه می‌كنند؟ ‏🔹هنگام فرستادن سگ شكاری، نام خدا برده شود. «وَ اذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهِ» ‏🔹رعايت مقرّرات الهی در مصرف گوشت جلوه‌ای از تقواست. فَكُلُوا ... وَ اتَّقُوا ‏🔹توجّه به معاد وحسابرسی سريع الهی، يكی از انگيزه‌های تقواست. «اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسابِ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣ تدبر در سوره 🔹منظور از مسجدالاقصی چيست؟ تعبيری متفاوت از اقصی "من المسجد الحرام" جايگاه اين معراج را خود مسجد الحرام معرفى كرده كه والاترين مساجد است و "الى المسجد الاقصى" نيز بالاترين مساجد آسمانى را كه در سدرة المنتهى است معرفى نموده و "باركنا حوله" كه تمامى اطراف اين مسجد ِ معراجى را شامل است، كل جهان هستى را در بر دارد، گرچه اين بركت ها بر حسب درجات اين مكانهاى حول مسجد الاقصى داراى درجاتى است. «الاقصى» كه صفت اين مسجد است ـ و به اصطلاح افعل تفضيل مطلق مى باشد ـ آنرا دورترين مساجد كونى زمينى و آسمانى نسبت به مسجد الحرام خوانده، و روى اين اصل مسجد الاقصى زمينى نيست، اگرچه سير نخستين معراجى حضرتش از همين مسجد الاقصاى زمينى بوده است و سپس به اقصاى آسمانى صعود فرمود، و اينكه اينجا نيز مسجد اقصى ناميده شده است، بر مبناى دورتر بودن اين مسجد است كه پايان سير حضرتش از مسجد الحرام و قدس همان مسجد اقصاى آسمانى بوده است. دورترين مساجد زمينى به المساجد الحرام مسجد كوفه است و بر حسب رواياتى در زمان حضرت نوح نيز وجود داشته كه "فار التنور" نيز به حساب بعضى از معانيش از همانجا بوده است. در هر صورت "المسجد الاقصى" كه پايان سير معراجى آن حضرت است همان دورترين مساجد كونى است كه در "سدرة المنتهى" جاى دارد و اين هم به معناى منتهاى كون تكليفى است كه فوِ آن بخش دومين آسمان هفتمين است كه "عندها جنة المأوى" و بر حَسَب دو آيه قرآنى وسعت جنت المأوى به اندازه كل آسمانها و زمين است. https://b2n.ir/m41693 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💐 اگر شما هم هميشه وقت خواندن قرآن، آرزو داشتين كه آيات را بفهميد اما فرصت يا حوصله شركت در كلاسهاي حضوري تدبر يا دوره هاي طولاني تفسير ترتيبي يا شركت در جلسات مختلف قرآني را نداشتين، و يا اگر مسلط نبودن به زبان عربي يا روخواني قرآن، مانع شما بوده يا فكر مي كرديد كه تحصيلات حوزوي براي اين كار نياز است، 👇👇👇👇👇👇👇 ♦ از موانع ذهني بالا فرار كنيد و فرصت امسال را براي تجربه معنوي فهم آيات و سوره‌ها مغتنم بدانيد (اظهار نظر دهها قرآن‌آموز اين روش، مويد اين ادعاست) و در طي 8 هفته را بطور همراه با تمرين عملي فرابگيريد. ✅✅حضور در این دوره، نیازمند تحصیلات خاص دانشگاهی یا حوزوی یا پیش نیازهای دیگر نبوده و عزیزان علاقه مند به فهم بهتر ایات قران داراي ديپلم و بالاتر ،با هر رشته تحصیلی میتوانند شرکت نمایند. ✅✅✅برای دريافت دروس و ارايه تمرینها لزومی به انلاین بودن در زمان خاصی نیست.فایل ها و تمرینها ارایه میشوند. قران آموزان در طول هفته ،مطالعه و تمرينها را ارسال ميكنند. 🔷 شروع دوره از يكشنبه 28 اذر ماه ✅هزينه دوره مجازی با آزمون و انجام تمرین، 140هزار تومان است که صرف فعالیتهای قرآنی میشود. 🔶 ثبت نام و پرداخت تا 4 شنبه 24 اذر از لينك زير ميسر مي باشد: https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892 👈 جهت اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل و جزییات بیشتر ،به لينكهای زير مراجعه نماييدhttps://b2n.ir/a02388 @tadabbor_quranpuyan ✅ در تلگرام و ایتا👆 https://b2n.ir/p92928 ✅ در واتساپ👆
. 🌸🌐 . 👈گفتگو با درباره‌ی‌ در قرآن 🛑قسمت دوم: پرسش 2:❓ در ضمن همین نگاه مثبت به ، تعبیراتی در قرآن هست که با شخصیت زن به عنوان انسان است؛ 👈 مانند «وطی»، «تحت». این تعبیرات را در روابط و چگونه تفسیر می‌کنید؟ 💢پاسخ: درباره تعبیر «وطی» ناگزیر باید به طبیعت زبان به عنوان یک موجود زنده اشاره کنیم. واژگان در زبان، تولد و مرگ دارند؛ بسته به وضعی اجتماعی؛ واژه‌ی‌ در زبان عربی به معنای زیر پا لگدمال کردن است، این واژه در جامعه جاهلی ساخته شد که روابط میان زن و مرد را این گونه می‌دید، ولی پس از آن تحول معنایی یافت و از آن معنای اصلی به معنای دیگر دگرگون شد؛ یعنی به حالتی که زن و مرد در عمل جنسی دارند. با این تحول، جنبه توهین‌آمیز معنای این واژه به کلی از بین رفت. 🔻 زیرا پا نهادن دیگر در این واژه نیست، بلکه در این معنای جدید به کار می‌رود. بنابراین استفاده قرآن از این واژه هیچ نخواهد داشت و اشاره‌ای به پایین بودن رتبه زن ندارد. 💢👈درباره تعبیر « » نیز همین گونه است. قرآن می‌گوید: (ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذِینَ كَفَرُوا امْرَأَةَ نُوحٍ وَامْرَأَةَ لُوطٍ كَانَتَا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَیْنِ). (2) 🔻زیر بودن در این جا به معنای پست‌تر بودن نیست، بلکه تعبیری است از حالت متعارف در هنگام عمل جنسی. این واژه از معنای خاص به معنای عام تحول یافته است. در نتیجه به کارگیری این تعبیر در قرآن دلالت بر پستی جایگاه ندارد. 💫ادامه دارد. 💻برگرفته از سایت راسخون. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. ❤ بسم الله الرحمن الرحيم ❤ وَاسْتَغْفِرِی لِذَنْبِكِ* و برای گناهت استغفار کن** سوره یوسف ، آیه ۲۹ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 6 تا 9 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و 💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرافِقِ وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ وَ إِنْ كُنْتُمْ جُنُباً فَاطَّهَّرُوا وَ إِنْ كُنْتُمْ مَرْضى‏ أَوْ عَلى‏ سَفَرٍ أَوْ جاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغائِطِ أَوْ لامَسْتُمُ النِّساءَ فَلَمْ تَجِدُوا ماءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيداً طَيِّباً فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَ أَيْدِيكُمْ مِنْهُ ما يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَ لكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَ لِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ 🌱ای مسلمانان، هنگامی ‌که به (قصد) نماز بر می‌خیزید، صورت و دست‌هایتان را تا آرنج بشویید و بخشی از سر و پاهایتان را تا برآمدگی دو پا مسح کنید، و اگر جُنُب بودید، خود را (با غسل) پاک کنید، و اگر بیمار یا در حال سفر بودید، یا یکی از شما قضای حاجت کرد، یا با زنان (خود) نزدیکی کردید و آب نیافتید، با سطحی پاک از زمین تیمّم کنید؛ بدین صورت که بخشی از صورت‌ها و (روی) دست‌هایتان را مسح کنید. خدا نمی‌خواهد هیچ ناراحتی و تنگنایی برای شما ایجاد کند؛ بلکه می‌خواهد شما را (از آلودگی‌های ظاهری و باطنی) پاک کند و نعمتش را بر شما تمام کند. باشد که سپاسگزاری کنید. مائده - ۶ 🔷✨‏در آيات سابق، بحثهای گوناگونی در باره" طيبات جسمی و مواهب مادی" مطرح شد، در اين آيه به" طيبات روح" و آنچه باعث پاكيزگی جان انسان می‌گردد، اشاره شده است و قسمت قابل ملاحظه‌ای از احكام وضو و غسل و تيمم كه موجب صفای روح است، تشريح گرديده، نخست خطاب به افراد با ايمان كرده، احكام وضو را به اين ترتيب بيان ميكند: ‏" ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد هنگامی كه برای نماز بپاخاستيد صورت و دستهای خود را تا آرنج بشوئيد و قسمتی از سر و همچنين پا را تا مفصل (يا برآمدگی پشت پا) مسح كنيد". 🔷✨كلمه" الی" در آيه فوق تنها برای بيان حد شستن است نه كيفيت شستن، كه بعضی توهم كرده‌اند و چنين پنداشته‌اند كه آيه می‌گويد: بايد دستها را از سر انگشتان به طرف آرنج بشوئيد (آن چنان كه در ميان جمعی از اهل تسنن رائج است). 👈 ‏توضيح اينكه اين درست به آن می‌ماند كه انسان به كارگری سفارش می‌كند ديوار اطاق را از كف تا يك متر، رنگ كند، بديهی است منظور اين نيست كه ديوار از پائين به بالا رنگ شود، بلكه منظور اين است كه اين مقدار بايد رنگ شود نه بيشتر و نه كمتر. 👌‏بنا بر اين فقط مقداری از دست كه بايد شسته شود در آيه ذكر شده، و اما كيفيت آن در سنت پيامبر ص كه بوسيله اهل بيت به ما رسيده است آمده است و آن شستن آرنج است به طرف سر انگشتان. ‏بايد توجه داشت كه" مرفق" هم بايد در وضو شسته شود، زيرا در اينگونه‌ موارد به اصطلاح" غايت داخل در مغيا است" يعنی" حد" نيز داخل در حكم" محدود" است‌. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ ‏يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالْقِسْطِ وَ لا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلی‌ أَلاَّ تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوی‌ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما تَعْمَلُونَ (۸/مائده) 🌱‏ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد! همواره برای خدا با تمام وجود قيام كنيد و به انصاف و عدالت گواهی دهيد و هرگز دشمنی با قومی، شما را به بی‌عدالتی وادار نكند. به عدالت رفتار كنيد كه به تقوا نزديكتر است و از خداوند پروا كنيد كه همانا خدا به آنچه انجام می‌دهيد آگاه است. 💬‏نكته‌ها🔻 ‏مشابه اين آيه با اندكی تفاوت، در آيه ۱۳۵ سوره نساء آمده است، «قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَداءَ لِلَّهِ وَ لَوْ عَلی‌ أَنْفُسِكُمْ أَوِ الْوالِدَيْنِ وَ الْأَقْرَبِينَ» قيام به عدالت كنيد و گواهان برای خدا باشيد. ‏هر چند به زيان خود يا والدين و بستگان شما باشد. تفاوت ميان اين دو آيه، آن است كه اين آيه سفارش می‌كند: كينه‌ها و دشمنی‌ها شما را منحرف نكند؛ ولی آيه سوره‌ی نساء می‌فرمايد: علاقه‌ها و وابستگی‌ها شما را از مرز عدالت خارج نكند. آری، عوامل انحراف از عدالت يا بغض و كينه است، يا حبّ و دوستی كه هر آيه به يكی از آنها اشاره دارد. ‏از آنجا كه ناديده گرفتن كينه‌های درونی درباره مردم دشوار است، لذا در اين آيه چند فرمان و چند تشويق به كار رفته است. لا يَجْرِمَنَّكُمْ‌ ... اعْدِلُوا ... هُوَ أَقْرَبُ‌ ... اتَّقُوا اللَّهَ‌ ... 💬‏پيام‌ها🔻 ‏🔹 اگر انگيزه‌ی انسان، كينه‌های او شد، اخلاصی در كار نيست؛ ولی اگر قيام برای خدا باشد، كينه‌ها در اجرای عدالت بی‌اثر می‌شود. قَوَّامِينَ لِلَّهِ‌ ... لا يَجْرِمَنَّكُمْ‌ ‏🔹 عدالت مستمر به صورت ملكه و عادت، ارزش كاملی است، گرچه عدالت لحظه‌ای مطلوب است. كُونُوا ... شُهَداءَ بِالْقِسْطِ ... ‏🔹 مؤمنان، هم رابطه با خدا دارند. «قَوَّامِينَ لِلَّهِ» و هم در رابطه با مردم گواهی به‌ عدل می‌دهند. «شُهَداءَ بِالْقِسْطِ» ‏🔹 اگر باور كنيم كه خدا عملكرد ما را می‌داند، به عدل رفتار خواهيم كرد. شُهَداءَ بِالْقِسْطِ ... إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما تَعْمَلُونَ‌ ‏🔹 انسان‌های كينه‌توز و عقده‌ای، نمی‌توانند عادل باشند. (برای رسيدن به عدالت بايد كينه‌ها را كنترل كرد) «لا يَجْرِمَنَّكُمْ» ‏🔹 احساسات بايد تحت الشعاع عدالت باشد. لا يَجْرِمَنَّكُمْ‌ ... اعْدِلُوا ‏🔹 كينه‌جويی، از عوامل انحراف از عدالت است. «شَنَآنُ قَوْمٍ عَلی‌ أَلَّا تَعْدِلُوا» ‏🔹 در سياستگذاری‌ها و روابط داخلی و خارجی؛ حتّی نسبت به دشمنان هم عادل باشيم. «شَنَآنُ قَوْمٍ» ‏🔹 انسان‌های عادل و منصف، به تقوا نزديكترند. «اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوی‌» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۸-۲ سوره اسرا : وَآتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَجَعَلْنَاهُ هُدًى لِّبَنِي إِسْرَائِيلَ أَلاَّ تَتَّخِذُواْ مِن دُونِي وَكِيلاً {2} و كتاب آسمانى را به موسى داديم و آن را براى فرزندان اسرائيل رهنمودى گردانيديم كه زنهار غير از من كارسازى مگيريد {2} ذُرِّيَّةَ مَنْ حَمَلْنَا مَعَ نُوحٍ إِنَّهُ كَانَ عَبْدًا شَكُورًا {3} [اى] فرزندان كسانى كه [آنان را در كشتى] با نوح برداشتيم راستى كه او بنده‏اى سپاسگزار بود {3} وَقَضَيْنَا إِلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ فِي الْكِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيرًا {4} و در كتاب آسمانى[شان] به فرزندان اسرائيل خبر داديم كه قطعا دو بار در زمين فساد خواهيد كرد و قطعا به سركشى بسيار بزرگى برخواهيد خاست {4} فَإِذَا جَاء وَعْدُ أُولاهُمَا بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَادًا لَّنَا أُوْلِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجَاسُواْ خِلاَلَ الدِّيَارِ وَكَانَ وَعْدًا مَّفْعُولاً {5} پس آنگاه كه وعده [تحقق] نخستين آن دو فرا رسد بندگانى از خود را كه سخت نيرومندند بر شما مى‏گماريم تا ميان خانه‏ها[يتان براى قتل و غارت شما] به جستجو درآيند و اين تهديد تحقق‏يافتنى است {5} ثُمَّ رَدَدْنَا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَأَمْدَدْنَاكُم بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَجَعَلْنَاكُمْ أَكْثَرَ نَفِيرًا {6} پس [از چندى] دوباره شما را بر آنان چيره مى‏كنيم و شما را با اموال و پسران يارى مى‏دهيم و [تعداد] نفرات شما را بيشتر مى‏گردانيم {6} إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا فَإِذَا جَاء وَعْدُ الآخِرَةِ لِيَسُوؤُواْ وُجُوهَكُمْ وَلِيَدْخُلُواْ الْمَسْجِدَ كَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِيُتَبِّرُواْ مَا عَلَوْاْ تَتْبِيرًا {7} اگر نيكى كنيد به خود نيكى كرده‏ايد و اگر بدى كنيد به خود [بد نموده‏ايد] و چون تهديد آخر فرا رسد [بيايند] تا شما را اندوهگين كنند و در معبد[تان] چنانكه بار اول داخل شدند [به زور] درآيند و بر هر چه دست‏يافتند يكسره [آن را] نابود كنند {7} عَسَى رَبُّكُمْ أَن يَرْحَمَكُمْ وَإِنْ عُدتُّمْ عُدْنَا وَجَعَلْنَا جَهَنَّمَ لِلْكَافِرِينَ حَصِيرًا {8} اميد است كه پروردگارتان شما را رحمت كند و[لى] اگر [به گناه] بازگرديد [ما نيز به كيفر شما] بازمى‏گرديم و دوزخ را براى كافران زندان قرار داديم {8} ♻️عصاره فراز آیات ۸-۲ : به موسی هم کتابی هدایتگر با پیام محوری توحید و انذار از سنت الهی عذاب انسانها در صورت فساد و برتری طلبی دادیم که بدلیل سرکشی، عذاب برانها محقق شد و مغلوب اقوام دیگر شدند. https://b2n.ir/m41693 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🌸🌐 . 👈گفتگو با درباره‌ی‌ در قرآن 🛑قسمت سوم : پرسش 3: ❓آیا تعبیر (برتری داد) در (سوره‌ی‌ نساء، آیه 34) جبهه‌گیری قرآن به سود مرد علیه زن نیست؛ یعنی همان فکر برتری مرد بر زن که تفکر غالب تاریخ بود؟ آیا این دلیل برابر نبودن زدن و مرد در قرآن نیست؟ 💠💢پاسخ: واژه تفضیل اجمال دارد و بر معانی چندی دلالت می‌کند؛ معنای مقصود متن را باید از قرینه موجود در سیاق به دست آورد. قرآن کریم درباره برتری مردم بر یکدیگر با همین تعبیر سخن گفته است؛ آن جا که می‌گوید: (وَاللَّهُ فَضَّلَ بَعْضَكُمْ عَلَى‏ بَعْضٍ فِی الرِّزْقِ)؛ (3) خداوند برخی از شما را بر برخی دیگر در رزق برتری بخشیده است. 💢👈این نوع در نعمت است، نه در ارزش. در جایی دیگر باز با همین تعبیر «فضّل» می‌فرماید: 🔸 (فَضَّلَكُمْ عَلَى الْعَالَمِینَ)؛ (4) این خطاب نیز که متوجه یهود است، مربوط به تفضیل در نعمت است، این برتری به دلیل قرینه موجود در آیه مربوط به ارزش نیست؛ (وَآتاكُم مَا لَمْ یُؤْتِ أَحَدَاً) (5) به شما چیزهایی داده شده که به دیگران داده نشده است. از این جا می‌فهمیم که منظور از تفضیل در آیه: (الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى‏ النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى‏ بَعْضٍ) (6)؛ مردان سرپرست زنانند، به دلیل آن که خدا برخی از ایشان را بر برخی برتری داده، ♦️👈 به معنای در یک زمینه است و آن زمینه زندگی خانوادگی است، به دلیل قرینه اتفاق، زیرا تفضیل واژه‌ای است مجمل و دارای معانی گوناگون نعمت، نقش و وظیفه، اما بر همه این معانی با هم دلالت نمی‌کند، بلکه در هر کاربرد بر یک معنا دلالت می‌کند که در این آیه نیز قرینه قرآنی موجود است . (4. اعراف، آیه 140. 5. مائده، آیه 20. 6. نساء، آیه 34.) 💫ادامه دارد. 💻برگرفته از سایت راسخون. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛