هدایت شده از گودرزی
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_114
❇️#مجازات_دزدان
💠وَ السَّارِقُ وَ السَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُما جَزاءً بِما كَسَبا نَكالاً مِنَ اللَّـهِ وَ اللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
🌱(بخشی از) دو دست مرد سارق یا زن سارق را قطع کنید؛ تا کیفری در برابر عملشان (و) مجازاتی از سوی خدا باشد. خداوند، شکستناپذیر و حکیم است.
مائده - ۳۸
🔷✨در اينجا مرد دزد بر زن دزد مقدم داشته شده در حالی كه در آيه حد زنا كار، زن زانيه بر مرد زانی مقدم ذكر شده است، اين تفاوت شايد به خاطر آن باشد كه در مورد دزدی عامل اصلی بيشتر مردانند و در مورد ارتكاب زنا عامل و محرك مهمتر زنان بیبند و بار!.
سپس میگويد:" اين كيفری است در برابر اعمالی كه انجام دادهاند و و مجازاتی است از طرف خداوند".(جَزاءً بِما كَسَبا نَكالًا مِنَ اللَّـهِ).
👈 در حقيقت در اين جمله اشاره به آن است كه
🔹اولا- اين كيفر نتيجه كار خودشان است و چيزی است كه برای خود خريدهاند و
🔹ثانيا- هدف از آن پيشگيری و بازگشت به حق و عدالت است (زيرا" نكال" به معنی مجازاتی است كه به منظور پيشگيری و ترك گناه انجام میشود- اين كلمه در اصل به معنی لجام و افسار است و سپس به هر كاری كه جلوگيری از انحراف كند گفته شده است) و در پايان آيه برای رفع اين توهم كه مجازات مزبور عادلانه نيست میفرمايد: خداوند هم" توانا و قدرتمند" است.
👌بنا بر اين دليلی ندارد كه از كسی انتقام بگيرد و هم" حكيم" است بنا بر اين دليلی ندارد كه كسی را بیحساب مجازات كند (وَ اللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ). در آيه بعد راه بازگشت را به روی آنها گشوده و میفرمايد:" كسی كه بعد از اين ستم توبه كند و در مقام اصلاح و جبران برآيد خداوند او را خواهد بخشيد زيرا خداوند آمرزنده مهربان است"
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
هدایت شده از گودرزی
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_114
❇️#آیه40مائده
💠أَ لَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ يُعَذِّبُ مَنْ يَشاءُ وَ يَغْفِرُ لِمَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ عَلی كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (۴۰/مائده)
🌱آيا ندانستی كه حكومت و فرمانروايی آسمانها و زمين تنها از آن خداست، هركه را (طبق حكمت و عدالت خود) بخواهد عذاب میكند و هركه را بخواهد میآمرزد و خداوند بر هر چيزی تواناست. (محارب و مفسد و سارق را عذاب میدهد، و تائب پشيمان را میپذيرد و میبخشايد).
💬پيامه🔻
🔹 كسی كه بر هستی حاكم است، حقّ دارد قوانين هستی را وضع كند. السَّارِقُ وَ السَّارِقَةُ ... لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ ...
🔹 مجرمان بدانند كه راه فراری ندارند و بايد به سوی خدا بازگردند. «أَ لَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»
🔹 خداوند نيازی به توبهی بندگان ندارد، چون همهی هستی از آن اوست. «لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»
🔹 انسان بايد در حالتی ميان بيم و اميد باشد. «يُعَذِّبُ مَنْ يَشاءُ وَ يَغْفِرُ لِمَنْ يَشاءُ»
🔹 عفو يا عذاب، هردو نمونهای از قدرت اوست. يُعَذِّبُ ... يَغْفِرُ ... عَلی كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣1⃣ تدبر در سوره #اسرا
🔹نکات سوره اسرا از تفسیر عبدالعلی بازرگان
اسراء : ۸
عَسَى رَبُّكُمْ أَن يَرْحَمَكُمْ وَإِنْ عُدتُّمْ عُدْنَا وَجَعَلْنَا جَهَنَّمَ لِلْكَافِرِينَ حَصِيرًا
اميد است [اگر متنبّه شديد] پروردگارتان بر شما رحمت آورد و اگر [بار ديگر به فساد و گردنکشي] بازگرديد [ما نيز به رویه کيفر] باز ميگرديم، و [علاوه بردنيا، در آخرت نيز] دوزخ را محصور کنندهاي ۱۳ [=زنداني] براي کافران [=دينداران دنياپرست] قرار دادهايم. ۱۴
۱۳- «حَصِيرًا» از ريشه «حصر»، شدت محصور شدن و در تنگنا قرار گرفتن را تصوير ميکند. چنين تنگنائي را قرآن با کلماتي ديگر نيز مجسّم کرده است، از جمله: سجّين [زندان بسيار تنگ- مطففين 7 (83:7) و 8] و اسارت در غل و زنجير در مکاني بسيار تنگ [فرقان 13 (25:13) - وَإِذَا أُلْقُوا مِنْهَا مَكَانًا ضَيِّقًا مُقَرَّنِينَ دَعَوْا هُنَالِكَ ثُبُورًا]. بديهي است چنان تنگنائي حالت مجازي داشته و بازتاب تنگ نظريهاي خودخواهانه و نژادپرستانة مردمي است که زندگي را بر ديگران تنگ ميکردند. از آنجائي که آخرت چيزي جز محصول و انعکاس طبيعي عملکرد عمر دنيائي نيست، «محصور» ماندن در دوزخِ اعمال، قابل فهم ميشود.
۱۴- تهديد «کافران» به جهنم محصور کننده، در حالي که بنياسرائيل ديندار و اهل کتاب بودند، نشان دهنده اين حقيقت است که دينداري موروثي و شناسنامهاي، که تنها هويت ظاهري را نشان ميدهد، دليل دين و ايمان نيست و دينداران ظاهري ممکن است کافر و منافق و مشرک هم باشند!
اسراء : ۱۰
وَأَنَّ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ أَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا
و کساني که به آخرت ايمان نميآورند [بايد بدانند] ما عذاب دردناکي براي آنها آماده کردهايم ۱۶ [زیرا که انکار ابديت و اعمال ستمگرانه امروز، در سرنوشت بعدي عوارض عذابآوري دارد].
۱۶- آماده کردن آتش سوزان براي منکران قيامت، همچون قرار دادن اثر کشندگي براي سَم و مقدّر کردن سکته و سرطان و بيماريهاي ديگر، براي کساني که مراقب تغذيه و بهداشت و سلامت زندگي خود و داراي تحرک کافي نيستند، نتيجه طبيعي و عواقب آيندهسوز ظلم و ستم منکران است.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
☸ #پرسش_و_پاسخ_قرآنی.
🌸🌐 #زن_در_قرآن .
👈گفتگو با #علامه_سید_محمدحسین_فضل_الله دربارهی #زن در قرآن
🛑قسمت نهم:
پرسش 8: ❓اگر زن نیز بر شوهرش حق جنسی دارد، آیا قابل توجیه است که شوهر در صورت خودداری زن از پاسخ گویی جنسی او را بزند، آیا این عنف به زن نیست؟
💠👈پاسخ: اولاً، حق #زدن_زن برای مرد در حالی امتناع از تمکین حق جنسی؛ یعنی #نشوز_زن، به این مسئله بازمیگردد که رابطه همسری راهی است شرعی، قانونی و اجتماعی برای ارضای غریزه جنسی؛ به گونهای که نیازمند تماس جنسی با دیگری نباشد، اگر زن در این باره سرپیچی کند - چه در ازدواج موقت و چه به گونه دائمی - مثلاً مدتی کوتاه یا بلند از شوهر دوری کند، زمینه انحراف مرد فراهم میشود. بنابراین باید به یکی از راههای زیر متوسل شود:
↩️- نصیحت و موعظه، به هر شکلی که ممکن است؛
↩️- دوری در بستر، یعنی تنبیه روانی؛
↩️- ازدواج با زنی دیگر که البته این گزینه راه حل به حساب نمیآید، زیرا ممکن است در ازدواج دوم نیز این مشکل تکرار شود.
↩️- شکایت نزد قانون؛ اما قانون نمیتواند زن را الزام به کاری کند، زیرا هیچ قانونی نمیتواند این حکم را در مورد زن به اجرا بگذارد... .
♦️↩️- آخرین راه طلاق است که این نیز بیشتر فرار از مشکل است تا حل مشکل.
در برابر این گزینهها که غالباً راه حل نیستند، هنگامی که زن به نصیحت گوش بدهد و نه از دوری گزیدن مرد متوجه شود، مرد حق دارد به زدن متوسل شود؛ اعتبار این آیه شریفه که میفرماید:
🔸(وَاللَّاتِیْ تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِی الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلاَ تَبْغَوا عَلَیْهِنَّ سَبِیلاً)؛ (14)
زنانی را که از سر باز زدنشان از تمکین جنسی میترسید، نصیحت کنید، در بستر از آنها دوری کنید، [و در صورت بیفایده بودن این روشها] آنها را بزنید، اما اگر تمکین کردند، دیگر راهی برایشان مجویید.
مفسران درباره این آیه گفتهاند که زدن نباید شدید باشد؛ به نحوی که زن مجروح شود یا استخوان او را بشکند، ضربه به صورت نیز نزند.
💢👈بدینسان، #زدن راه حلی میشود برای این مشکل داغ و خانوادگی در زندگی زناشویی و توجیهی برای عنف علیه #زن نیست؛ مثلاً مرد حق ندارد زن را برای این که کارِ خانه را انجام نداده، یا برای این که چرا کارهای مربوط به فرزندان را انجام نداده بزند، زیرا این امور هرگز از وظایف زن نیست. برای هیچ منظور دیگری هم حق زدن زن را ندارد، بلکه زدن (آن هم با قید و شرط) راه حل ویژه این مشکل خاص است که سازمان خانواده را به فروریختن تهدید میکند.
💢شوهر که با مهر، نفقه و سایر امور مسئولیت و مدیریت اداره خانواده را بر عهده دارد، این حق را دارد که مشکل را با زدن تأدیبی حل کند، تا بتواند سازمان زندگی زناشویی را از خطر انهدام و تخریب محافظت کند و زندگی خود و همسرش را از ویران شدن نجات بدهد.
👈اسلام به #زن و #مرد و رابطه ازدواج، نگاه ایدئالیستی ندارد که گویی زن و شوهر دو فرشته هستند؛ چنان که برخی میپندارند، بلکه اسلام به زن و مرد و زندگی زناشویی نگاه واقع بینانهای دارد؛ با تمام تلخیها و شیرینیهایش.
زدن، اگر چه از نظر عاطفی صرف، کاری وحشیانه و تجاوزکارانه به حساب میآید - که البته اگر مرد بخواهد بر زن ستم کند همین گونه نیز هست؛ مردی که خود را آقای مطلق بداند و حیوان صفتانه زن را بزند - اما زدن در این زمینه خاص، اقدامی عاقلانه است نه تجاوزکارانه، زیرا هدف این برنامه اصلاح است. به عبارت دیگر، نباید فقط به وسیله نگریست، بدون این که به هدف مورد نظر آن توجه شود،
👨👩👧👧 ارزش وسیله بسته به هدف و از سنخ آن است؛ بنابراین اگر هدف نجات سازمان خانواده از خطر باشد، وسیله اگرچه در ظاهر به نظر خشن برسد، از نظر هدف، معقول و منطقی است.
👈از سوی دیگر، وجود چنین برنامه پیشگیرانهای سبب میشود که اصلاً زن به مرحله نشوز - که سبب انهدام خانواده است - گام نگذارد. هر برنامه تأدیبی یا قصاص در واقع دو بعد دارد: بعد اول، رویارویی با اصل جرم برای برپایی حق و عدالت است و بعد دوم، جلوگیری از کسی که دلش میخواهد جرمی را انجام دهد.
❓آیا قوانین جزایی جهان که منافع انسانی را در نظر دارد، اگر مصلحت عمومی اقتضا کند، #زدن (مجرم یا متهم) را خوار شمردن انسان و ناسازگار با کرامت او میدانند؟ آیا این که ما فرزندان خود را هنگامی که خطا میکنند تنبیه میکنیم، تجاوز به انسانیت آنهاست و آیا این به معنای دوست نداشتن آنهاست؟
♦️♦️بر این نکته تأکید میکنیم که جز در حال #نشوز، برای هیچ #مردی_جایز_نیست که #زنی را بزند؛ همسر، پدر، برادر، عمو یا دایی، هیچ یک حق زدن او را ندارند
14. نساء، آیه 34.
💫ادامه دارد.
💻برگرفته از سایت راسخون.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
#دعاهای_روزانه
🍁💕أَيْنَ مُعِزُّ الْأَوْلِياءِ وَمُذِلُّ الْأَعْداءِ ؟ أَيْنَ جامِعُ الْكَلِمَةِ عَلَى التَّقْوىٰ ؟ أَيْنَ بابُ اللّٰهِ الَّذِي مِنْهُ يُؤْتىٰ ؟ أَيْنَ وَجْهُ اللّٰهِ الَّذِي إِلَيْهِ يَتَوَجَّهُ الْأَوْلِياءُ ؟ أَيْنَ السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَيْنَ الْأَرْضِ وَالسَّماءِ ؟ أَيْنَ صاحِبُ يَوْمِ الْفَتْحِ وَناشِرُ رايَةِ الْهُدىٰ؟ أَيْنَ مُؤَلِّفُ شَمْلِ الصَّلاحِ وَالرِّضا؛
🌸🍂کجاست عزّتبخش دوستان و خوارکننده دشمنان، کجاست گردآورنده قدرت و اقتدار بر پایه تقوا، کجاست دروازۀ به سوی خدا که از آن آمده شود، کجاست جلوه خدا که دوستان به سویش روی آورند، کجاست آن وسیله پیوند بین زمین و آسمان، کجاست صاحب روز پیروزی و گسترنده پرچم هدایت، کجاست گردآورنده پراکندگی صلاح و رضا
💫فرازی از دعای ندبه
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
4_5922293729728662521.mp3
16.03M
💠بررسی فقهی حق اعتراض در سیره فاطمی
🎙استاد سروش محلاتی
@quranpuyan
☸ #پرسش_و_پاسخ_قرآنی.
🌸🌐 #زن_در_قرآن .
👈گفتگو با #علامه_سید_محمدحسین_فضل_الله دربارهی #زن در قرآن
🛑قسمت دهم :
پرسش 9: ❓آیا ممکن است مسئله #جنسی وظیفه واجبی بر #زن باشد که حتی اگر تمایل به آن نداشت، در برابر شوهر #تمکین کند؟
💠👈پاسخ: غریزه جنسی نیاز طبیعی انسان است؛ مانند خوردن و آشامیدن. هدف از واجب بودن آن در داخل روابط همسری، پاسداری از عفت زن و مرد است؛
♦️همان گونه که پیش از این گفتیم، هنگامی که این غریزه نیاز به ارضا داشته باشد، جایی برای نخواستن نیست،
برای این که امتناع هر دو طرف را به انحراف میکشاند؛ به ویژه که مرد در این زمینه بیش از #زن برانگیخته میشود و زمینه سقوط او در برابر این فشار بیشتر است؛
💢👈 بنابراین الزام زن از سوی مرد برای #ادای_حق_جنسی، امری طبیعی است نه شگفت.
💫ادامه دارد.
💻برگرفته از سایت راسخون.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#آیههاینور
لَوْ أَنْزَلْنَا هَٰذَا الْقُرْآنَ عَلَىٰ جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ ۚ وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ
اگر اين قرآن را بر كوهى فرومىفرستاديم، يقيناً آن [كوه] را از بيم خدا فروتن [و] از همپاشيده مىديدى. و اين مَثَلها را براى مردم مىزنيم، باشد كه آنان بينديشند.
کانال قرآن پویان
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_مائده آیه 42 تا 45
📄#صفحـہ_115
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_115
❇️#آیه42مائده
💠سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ أَكَّالُونَ لِلسُّحْتِ فَإِنْ جاؤُكَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ أَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ وَ إِنْ تُعْرِضْ عَنْهُمْ فَلَنْ يَضُرُّوكَ شَيْئاً وَ إِنْ حَكَمْتَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ (۴۲/مائده)
🌱آنان برای دروغ سازی به دقّت گوش میدهند و همواره مال حرام (رشوه و ربا) میخورند، پس اگر (برای داوری) نزد تو آمدند، يا ميانشان داوری كن يا از آنان روی بگردان و اگر از آنان روی بگردانی پس هرگز هيچ زيانی به تو نخواهند رساند. و اگر داوری كنی، پس ميانشان به قسط و عدل قضاوت كن، همانا خداوند دادگران را دوست دارد.
💬نكتهها🔻
🔷✨بعضی از يهود كه زنای محصنه كرده بودند، به اميد نجات از كيفر سنگسار كه در دين يهود نيز آمده است، برای داوری نزد پيامبر آمدند، غافل از آنكه حكم اسلام هم سنگساركردن زناكار است، چون ديدند حكم اسلام نيز همان است، حاضر به پذيرش حكم پيامبر نشدند.
«سحت» طبق روايات، رشوه و هدايايی است كه برای انجام كاری داده شود. سُحت در لغت، كار حرامی است كه مايهی ننگ صاحبش شود.
«سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ» يا به معنای آن است كه سخنان را با دقّت میشنوند ونيّت دروغ بستن و تحريفِ آن را دارند و يا به معنای آن است كه عوام يهود با علم به دروغگويی و تحريفگری علمای خود، باز هم سخن آنان را گوش میدهند و میپذيرند.
آيه خطاب به پيامبر میفرمايد: گرچه علمای يهود در انديشه آسيبرسانی به تو هستند و تو برای مكتب و جامعه اسلامی دغدغه داری؛ ولی خداوند نويد میدهد كه اگر مصلحت را در اعراض دانستی دغدغهای نداشته باش. «وَ إِنْ تُعْرِضْ عَنْهُمْ فَلَنْ يَضُرُّوكَ شَيْئاً»
💬پيامها🔻
🔹علمای يهود، رشوهخوار بودند، «أَكَّالُونَ لِلسُّحْتِ» و عوامشان مشتاق شنيدن دروغ. «سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ» (تكرار «سَمَّاعُونَ»، در دو آيه پیدرپی شايد اشاره باشد به اينكه اين روش، كمكم خصلت آنان شده است.)
🔹همزيستی مسلمانان با اهل كتاب، تا حدّی بود كه آنان برای قضاوت، نزد پيامبر اسلام میآمدند. «جاؤُكَ»
🔹پيامبر صلی الله عليه و آله غير از مسئوليّت نبوّت، مسئوليّت حكومت نيز داشت. «فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ أَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ»
🔹پيامبران، در امر حكومت و داوری، از طرف خداوند اختياراتی دارند كه طبق صلاحديد عمل میكنند. فَاحْكُمْ ... أَوْ أَعْرِضْ
🔹شعاع حكومت اسلامی، اهل كتاب را نيز در برمیگيرد. «فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ»
🔹اگر حاكم اسلامی برای داوری بين كشورهای غير اسلامی انتخاب شد، بايد عدالت، جرأت و صراحت را كاملًا مراعات كند. «فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ»
🔹مسائل نژادی، منطقهای، تعصبهای گروهی، تمايلات شخصی و تهديدها نبايد در قضاوتها تأثير بگذارد. «فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ»
🔹عدالت هميشه و با هر گروه، يك ارزش خداپسند است. «فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan