eitaa logo
قران پویان
482 دنبال‌کننده
6هزار عکس
703 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 152 تا 157 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ لا تَقْرَبُوا مالَ الْيَتِيمِ إِلاَّ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ حَتَّی يَبْلُغَ أَشُدَّهُ وَ أَوْفُوا الْكَيْلَ وَ الْمِيزانَ بِالْقِسْطِ لا نُكَلِّفُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها وَ إِذا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَ لَوْ كانَ ذا قُرْبی‌ وَ بِعَهْدِ اللَّهِ أَوْفُوا ذلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ (۱۵۲/انعام) 🌱‏به مال يتيم نزديك نشويد (و در آن تصرّفی نكنيد) مگر به نيكوترين (طريقه‌ای كه به صلاح او باشد) تا به حد بلوغ و رشد خود برسد. (در داد و ستدها) پيمانه و ترازو را با عدالت تمام دهيد. ما هيچ‌كس را جز به اندازه‌ی‌ توانش تكليف نمی‌كنيم. و هرگاه سخن می‌گوييد (چه در قضاوت و چه در شهادت) عدالت را رعايت كنيد، هر چند (به زيان) خويشاوندتان باشد و به عهد و پيمان خدا وفا كنيد. اينها اموری است كه خداوند، شمارا به آن سفارش كرده است، باشد كه ياد كنيد و پند بگيريد. 🔷✨‏خداوند، كارهای خود را به نحو احسن انجام می‌دهد: «أَحْسَنُ الْخالِقِينَ»، «أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ»، «نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ»و ...، از ما هم خواسته كه كارهايمان به نحو احسن باشد، «لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا»چه در تصرّفات و فعاليّت‌های اقتصادی، «إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ»، چه در گفتگو با مخالفان، «جادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ»، چه در پذيرش سخنان ديگران، «يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ»و چه بدی‌های مردم را با بهترين نحو جواب دادن، «ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ السَّيِّئَةَ»كه در تمام اين موارد، كلمه‌ی «احسن» به كار رفته است. ‏قوم حضرت شعيب، به خاطر كم فروشی گرفتار عذاب شدند. در قرآن نيز سه بار از كم‌فروشی نهی شده است. ‏🔹چون يتيم مدافعی ندارد و اموالش لغزشگاه است مواظب باشيم. «لا تَقْرَبُوا» ‏🔹برای حفظ حقوق ايتام بايد بهترين طريقه‌ی بهره‌گيری از اموال و دارايی او انتخاب شود. «بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ». جز كسانی كه اهليّت اقتصادی و تقوای كافی دارند، نبايد ديگران به مال يتيم نزديك شوند. لا تَقْرَبُوا ... إِلَّا 🔹وقتی ايتام به رشد و تجربه‌ی كافی رسيدند، سلطه‌ی خود را از آنان برداريد. ‏«حَتَّی يَبْلُغَ أَشُدَّهُ» ‏🔹نظام اقتصادی جامعه‌ی اسلامی بايد بر اساس قسط باشد. «بِالْقِسْطِ» 🔹اگر اجرای عدالت در حدّ اعلی ممكن نيست، لااقلّ در حدّ توان و امكان مراعات كنيد. «لا نُكَلِّفُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها» ‏🔹هيچ‌يك از دستورات و اوامر و نواهی الهی، فوق طاقت انسان نيست. «لا نُكَلِّفُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها» ‏🔹بدون قدرت، تكليفی نيست. «لا نُكَلِّفُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها» ‏🔹عدالت، هم در رفتار و هم در گفتار، يك اصل است. أَوْفُوا الْكَيْلَ‌ ... وَ إِذا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا (در گواهی‌ها، وصيّت‌ها، قضاوت‌ها، صدور حكم‌ها، انتقادها و ستايش‌ها، عدالت را مراعات كنيم.) ‏🔹به پيمان‌های الهی (كه شامل فرمان‌های عقل و وحی و وجدان وفطرت می‌شود) وفادار باشيم. ( «عهد اللَّه» هم شامل پيمانی است كه خدا با انسان دارد و هم پيمانی كه انسان با خدا می‌بندد) «بِعَهْدِ اللَّهِ أَوْفُوا» ‏🔹رابطه‌ی خويشاوندی را بر ضابطه‌ی حقّ و عدل، ترجيح ندهيم. «فَاعْدِلُوا وَ لَوْ كانَ ذا قُرْبی‌» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️پاسخ قاطع به ‏جویان. 💠ثُمَّ آتَيْنا مُوسَى الْكِتابَ تَماماً عَلَى الَّذِي أَحْسَنَ وَ تَفْصِيلاً لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ وَ هُدىً وَ رَحْمَةً لَعَلَّهُمْ بِلِقاءِ رَبِّهِمْ يُؤْمِنُونَ 🌱(این توصیه‌های کلی، به همه‌ی پیامبران گذشته ابلاغ شده بود؛) سپس به موسی کتاب (آسمانی) دادیم تا (نعمت را) بر (هر) کسی که نیکوکاری کرده است، تمام کنیم و هر چیز را (که بنی‌اسرائیل برای هدایت شدن به آن نیاز داشت،) توضیح دهیم و برای این‌که هدایت و رحمتی باشد؛ تا مگر آنان به ملاقات با پروردگارشان ایمان آورند. أنعام - ۱۵۴ 🔷✨در آیات قبل، سخن از ده حکم اساسى و اصولى در میان بود، که نه تنها در اسلام بلکه در تمام ادیان بوده است. 👈به دنبال آن در این آیه مى‏گوید: «سپس به موسى، کتاب آسمانى دادیم و نعمت خود را بر افراد نیکوکار و آنها که تسلیم فرمان ما و پیرو حق بودند کامل ساختیم» (ثُمَّ آتَیْنا مُوسَى الْکِتابَ تَماماً عَلَى الَّذِی أَحْسَنَ). «و در آن هر چیز را که مورد نیاز بود، و در مسیر تکامل انسان اثر داشت، بازگو کردیم» (وَ تَفْصِیلًا لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ). «و نیز این کتاب، که بر موسى نازل شد، مایه هدایت و رحمت بود» (وَ هُدىً وَ رَحْمَةً). 👌«تمام این برنامه‏ها به خاطر آن بود که به روز رستاخیز و لقاى پروردگار ایمان بیاورند» و با ایمان به معاد، افکار و گفتار و رفتارشان پاک شود (لَعَلَّهُمْ بِلِقاءِ رَبِّهِمْ یُؤْمِنُونَ). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره اسراء از تفسیر عبدالعلی بازرگان اسراء : ۵۸ وَإِن مِّن قَرْيَةٍ إِلَّا نَحْنُ مُهْلِكُوهَا قَبْلَ يَوْمِ الْقِيَامَةِ أَوْ مُعَذِّبُوهَا عَذَابًا شَدِيدًا كَانَ ذَلِكَ فِي الْكِتَابِ مَسْطُورًا و هيچ شهري نيست جز آنکه پيش از روز رستاخيز [ساکنانش را به مرگ طبيعي] بميرانيم، يا [در عواقب شرک و تبه‌کاري، پيش از اجل طبيعي] به عذابي سخت مجازاتش نمائيم. اين [حکم] در کتاب [تقدير الهي] مقرّر شده است. 66 ۶۶- منظور اين است که هيچ جامعه‌اي عمر جاويد ندارد؛ يا انقراضي عادي، همچون ساير تمدن‌هاي باستاني دارد و در سرآمد تاريخي خودش قبل از قيامت از صحنه هستي درو مي‌شود، يا زودتر از آن، به دلیل عواقب اعمالش، گرفتار عذاب یا همان نابسامانی ها و مفاسد اجتماعی می شود. حال که آدميان را در هر حال مرگ فرا مي‌گيرد و سرنوشت هر کس تابع کارنامه عمل اوست، پس بايد تا فرصتي هست کاري کرد. در ضمن قرآن تأكيد كرده است كه جوامعي كه اهل شكر [بهره‌برداري درست از نعمات خدا] و ايمان باشند و يا آنكه به استغفار [تغيير شيوه و پاك كردن معايب خود] بپردازند هرگز عذاب نمي‌شوند [نساء 147 (4:147) و انفال 33 (8:33) ]. اسراء : ۵۹ وَمَا مَنَعَنَا أَن نُّرْسِلَ بِالْآيَاتِ إِلَّا أَن كَذَّبَ بِهَا الْأَوَّلُونَ وَآتَيْنَا ثَمُودَ النَّاقَةَ مُبْصِرَةً فَظَلَمُوا بِهَا وَمَا نُرْسِلُ بِالْآيَاتِ إِلَّا تَخْوِيفًا آنچه ما را از فرستادن معجزات [مورد تقاضاي مشرکين] باز داشت، جز اين نبود که پيشينيان چنين معجزاتي را تکذيب کردند 67 [و مشمول عذاب شدند] و [از جمله] به قوم ثمود آن شتر [مورد درخواست‌شان] را که بصيرت‌بخش بود [معجزه وار از دل کوه بيرون] داديم، ولي در مورد آن [به جاي وفاي به عهد ايمان] ستم‌ روا داشتند [=آن را کشتند]، و ما معجزات را جز براي بيم دادن [=هشدار مردم در تغيير روش] نمي‌فرستيم. 68 67- به تصديق آيات متعددي از قرآن [از جمله: انعام 37 (6:37) و 109 (6:109) ، يونس 20 (10:20) ، انبياء 5 (21:5) ، شعراء 40 (26:40) ] مشرکين از پيامبر اسلام درخواست معجزاتي، مشابه آنچه به موسي(ع) و عيسي(ع) داده شده بود، مي‌کردند، باز هم برحسب گزارش قرآن [از جمله: اعراف 132 (7:132) تا 135] حتي معجزات نه‌ گانه موسي(ع) نيز در ايمان آوردن فرعون و قومش بي‌تأثير بوده است. پس وقتي مردماني نخواسته باشند حقيقتي را باور کنند، هر معجزه‌اي را به حساب تردستي و شعبده‌بازي مي‌گذارند. ۶۸- درست است که عصاي موسی يا عذاب‌هاي طبيعي نازل شده بر امت‌هاي پيشين جنبه بيم دادن داشته است، اما «يد بيضاء» [دست نوراني] موسي(ع)، شفابخشي‌هاي عيسي(ع)، و شتر بصيرت‌بخش را ظاهراً نمي‌توان بيم‌آفرين خواند. مگر آنکه چنين آيات ايمان آفرين و شوق‌برانگيزي را عاملي براي بيم کردن آگاهانه از گناه تلقي کنيم [والله اعلم]. احتمال ديگر اين است که منظور از آيات را همان عذاب‌هاي هشداردهنده موقت [نابساماني‌هاي اجتماعي] بشماريم. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛