eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
667 ویدیو
605 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 55 تا 61 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏لَوْ يَجِدُونَ مَلْجَأً أَوْ مَغاراتٍ أَوْ مُدَّخَلاً لَوَلَّوْا إِلَيْهِ وَ هُمْ يَجْمَحُونَ (۵۷/توبه) 🌱‏اگر (منافقان) پناهگاه يا غارها يا گريزگاهی بيابند، البتّه شتابان به آن روی می‌آورند. 🔹‏«مَلْجَأً»، پناهگاه است و «مَغاراتٍ»، جمع «مَغارة» به معنای غار. «مُدْخَلَ» راه پنهان و نقب گونه‌ی زيرزمينی است. «يَجْمَحُونَ» از «جماح» به معنای حركت شتابانی است كه نتوان جلوی آن را گرفت، و به اسب چموش، «جموح» می‌گويند. ‏منافقان، يا از ترس، اظهار ايمان می‌كنند، يا از روی طمع به مال و مقام. اين آيه گروه اوّل را می‌گويد. ‏🔹منافق، هراسان و در پی فرصت است تا از وضع موجود بگريزد. لَوْ يَجِدُونَ‌ ... ‏🔹محيط جامعه‌ی اسلامی برای منافقان، قابل تحمّل نيست. لَوْ يَجِدُونَ‌ ... ‏(زندگی منافقان آوارگی است و با مسلمانان زندگی اضطراری دارند) ‏🔹رنج واضطراب منافقان در جامعه‌ی اسلامی، با وجود داشتن مال و فرزند، نمونه‌ای از عذاب دنيوی آنان است. در دو آيه قبل فرمود: «يُرِيدُ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ بِها فِي الْحَياةِ الدُّنْيا» و در اين آيه می‌فرمايد: «لَوْ يَجِدُونَ» ‏🔹منافقان در جنگ و گريزشان با مؤمنان، تيز و چابك‌اند. «يَجْمَحُونَ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️منظور از" " چه اشخاصی هستند؟ 💠إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساكِينِ وَ الْعامِلِينَ عَلَيْها وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِي الرِّقابِ وَ الْغارِمِينَ وَ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِنَ اللَّـهِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ 🌱درآمد زکات، مخصوص فقیران و بیچارگان و مأموران (جمع و پخش) آن، و کسانی که (برای جذبشان به اسلام) از آنان دلجویی می‌شود، و برای (آزاد کردن) بردگان، و (گره‌گشایی از) بدهکاران، و (هر گونه هزینه) در راه خدا، و برای (کمک به) شخصِ در راه مانده است. (این حکم،) به‌طور قطعی از سوی خدا واجب شده است. خداوند، بسیار دانا و حکیم است. توبه - ۶۰ 🔷✨‏آنچه از تعبير" مؤلفة قلوبهم" فهميده می‌شود آن است كه يكی از مصارف زكات كسانی هستند كه به خاطر ايجاد الفت و محبت به آنها زكات داده می‌شود، ولی آيا منظور از آن كفار و غير مسلمانانی است كه به خاطر استفاده از همكاری آنها در جهاد از طريق كمك مالی تشويق می‌شوند؟ يا مسلمانان ضعيف الايمان را نيز شامل می‌گردد؟  🔷✨همانگونه كه در مباحث فقهی گفته‌ايم مفهوم آيه، و همچنين پاره‌ای از روايات كه در اين زمينه وارد شده مفهوم وسيعی دارد، و تمام كسانی را كه با تشويق مالی، از آنها به نفع اسلام و مسلمين جلب محبت می‌شود، در بر می‌گيرد، و دليلی بر تخصيص آن به كفار نيست. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
إِلَهِی قَدْ سَتَرْتَ عَلَیَّ ذُنُوبا فِی الدُّنْیَا وَ أَنَا أَحْوَجُ إِلَی سَتْرِهَا عَلَیَّ مِنْکَ فِی الْأُخْرَی در دنیا گناهانی را بر من پوشانده‏ای که در آخرت، نیازمندترم که پرده پوشش خود را بر آنها افکنی.  فرازی از مناجات شعبانیه @quranpuyan
💠 درباره : 🛑قسمت چهل ویکم : در قران اهمیت و انصراف از طلاق در اسلام 💢گذشته از همه ی اینها، اسلام آنجا كه بیم انحلال و از هم پاشیدگی كانون خانوادگی در میان باشد، لازم دانسته است كه تشكیل و برقرار گردد به این ترتیب كه یك نفر داور به نمایندگی از طرف مرد و یك نفر داور دیگر به نمایندگی از طرف زن برای رسیدگی و اصلاح معین می شوند. داوران منتهای كوشش خود را در باره ی آنها به عمل می آورند و اختلافات آنها را حل می كنند و احیاناً با مشورت قبلی با خود زن و مرد اگر جدایی میان آنها را اصلح تشخیص دادند آنها را از یكدیگر جدا می كنند. البته اگر در میان خاندان زوجین افرادی باشند كه صلاحیت حكمیت داشته باشند آنها نسبت به دیگران اولویت دارند. این نصّ قرآن كه در آیه ی 35 از سوره ی النساء می فرماید: 🌐♦وَ إِنْ خِفْتُمْ شِقاقَ بَیْنِهِما فَابْعَثُوا حَكَماً مِنْ أَهْلِهِ وَ حَكَماً مِنْ أَهْلِها إِنْ یُرِیدا إِصْلاحاً یُوَفِّقِ اَللّهُ بَیْنَهُما إِنَّ اَللّهَ كانَ عَلِیماً خَبِیراً. . یعنی اگر بیم آن داشته باشید كه میان زن و شوهر شكاف و جدایی بیفتد، یك نفر داور از خاندان مرد و یك نفر داور از خاندان زن برانگیزید. اگر داوران نیت اصلاح داشته باشند خداوند میان آنها توافق ایجاد می كند.خداوند دانا و مطلع است. ♻ صاحب تفسیر كشّاف در تفسیر كلمه ی «حَكَم» می گوید: «اَیْ رَجُلاً مُقْنِعاً رَضِیّاً یَصْلُحُ لِحُكومَةِ الْعَدْلِ وَ الْاِصْلاحِ بَیْنَهُما» یعنی كسی كه به عنوان داور انتخاب می شود باید مورد اعتماد و دارای نفوذ كلام و منطق نافذ بوده باشد، پسندیده و شایسته برای داوری عادلانه و برای اصلاح باشد. سپس می گوید: علت اینكه در درجه ی اول باید داورها از میان خاندان زوج و زوجه انتخاب شوند این است كه نزدیكان زوجین از واقعیات جاری میان آنها باخبرترند، و هم علاقه ی آنها به اصلاح به واسطه ی خویشاوندی از بیگانه بیشتر است. بعلاوه، زوجین اسرار دل خود را در حضور خویشاوند بهتر از بیگانه آشكار می كنند. راجع به اینكه آیا تشكیل حكمیت واجب است یا مستحب، میان علما اختلاف است. محققین عقیده دارند این كار وظیفه ی حكومت است و واجب است. شهید ثانی در مسالك صریحاً فتوا می دهد كه مسأله ی داوری به ترتیبی كه كه گفته شد واجب و ضروری است و وظیفه ی حكّام است كه همواره این كار را بكنند. سید محمد رشیدرضا صاحب تفسیر المُنار پس از آن كه رأی می دهد كه تشكیل حكمیت واجب است، به اختلاف علمای اسلامی راجع به وجوب و استحباب این كار اشاره می كند و سپس می گوید: آنچه عملاً در میان مسلمین وجود ندارد، خود این كار و استفاده از مزایای بی پایان آن است. طلاقها مرتب صورت می گیرد و شقاقها و خلافها در خانه ها راه می یابد بدون آنكه از اصل حكمیت كه نص قرآن كریم است كوچكترین استفاده ای بشود. تمام نیروی علمای مسلمین صرف بحث و جدل در اطراف وجوب و استحباب این كار شده است.😞 كسی پیدا نشد كه بگوید بالأخره چه واجب و چه مستحب، چرا قدمی برای عملی شدن آن برنمی دارید؟ چرا همه ی نیروها صرف بحث و جدل می شود؟ اگر بناست عمل نشود و مردم از مزایای آن استفاده نكنند، چه فرق می كند كه واجب باشد یا مستحب؟ . ♦👈 غرض این است كه هر اقدامی كه سبب تأخیر اقدام زوج در تصمیم به بشود از نظر اسلام عمل صحیح و مطلوبی است. ♦ جامعه هر اندازه و به هر وسیله اقداماتی به عمل آورد كه تصمیمات ناشی از و غفلت عملی نشود، بجاست و مورد استقبال اسلام است. محاكم به عنوان نمایندگی از اجتماع می توانند متصدیان دفاتر طلاق را از اقدام به طلاق- تا وقتی محكمه عدم موفقیت خود را در ایجاد صلح و سازش میان زوجین به اطلاع آنها نرسانده است- منع كنند. محاكم كوشش خود را در ایجاد صلح و سازش میان زوجین به عمل می آورند و فقط هنگامی كه بر محكمه ثابت شد كه امكان صلح و سازش میان زوجین نیست، گواهی عدم امكان سازش صادر و به اطلاع صاحبان دفاتر می رساند. 📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 276 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 62 تا 68 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️قیافه حق به جانب ! 💠أَ لَمْ يَعْلَمُوا أَنَّهُ مَنْ يُحادِدِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَأَنَّ لَهُ نارَ جَهَنَّمَ خالِداً فِيها ذلِكَ الْخِزْيُ الْعَظِيمُ 🌱مگر ندانسته‌اند که هر کس با خدا و پیامبرش مخالفت کند، (سزایش این است که در قیامت) فقط آتش دوزخ را داشته باشد (و بس)؟! همیشه در آن خواهد ماند. این خفّت و خواری بزرگ است. توبه - ۶۳ 🔷✨یکى از نشانه‏هاى منافقان و اعمال زشت و شوم آنها که قرآن کرارا به آن اشاره کرده، این است که آنها براى پوشاندن چهره خود بسیارى از خلافکاریهاى خود را انکار مى‏کردند و با توسل به سوگندهاى دروغین مى‏خواستند مردم را فریب داده و از خود راضى کنند. در این آیه و آیه بعد قرآن مجید پرده از روى این عمل زشت برداشته و مسلمانان را آگاه مى‏سازد که تحت تأثیر این گونه سوگندهاى دروغین قرار نگیرند. نخست مى‏گوید: «آنها براى شما سوگند به خدا یاد مى‏کنند تا شما را راضى کنند» (یَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَکُمْ لِیُرْضُوکُمْ). 👈روشن است که هدف آنها از این سوگندها، بیان حقیقت نیست. بلکه مى‏خواهند با فریب و نیرنگ چهره واقعیات را در نظرتان دگرگون جلوه دهند، و به مقاصد خود برسند. لذا قرآن مى‏گوید: «اگر آنها راست مى‏گویند و ایمان دارند، شایسته‏تر این است که خدا و پیامبرش را راضى کنند»! (وَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَحَقُّ أَنْ یُرْضُوهُ إِنْ کانُوا مُؤْمِنِینَ). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏الْمُنافِقُونَ وَ الْمُنافِقاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَ يَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ إِنَّ الْمُنافِقِينَ هُمُ الْفاسِقُونَ (۶۷/توبه) 🌱‏مردان و زنانِ منافق، از يكديگرند (از يك قماشند)، به منكر فرمان می‌دهند و از معروف نهی می‌كنند و دستهای خود را (از بخشش و انفاق) می‌بندند. ‏خدا را فراموش كرده‌اند، پس خداوند نيز آنان را فراموش كرده است. ‏همانا منافقان، همان فاسقاننند. 🔹‏در صدر اسلام، زنان منافقی بودند كه همچون مردان در فساد مؤثر بودند. ‏🔹زن و مرد هر دو، در اصلاح يا فساد جامعه نقش دارند. «الْمُنافِقُونَ، الْمُنافِقاتُ» ‏🔹بعضی از منافقان نقش رهبری دارند و بعضی ديگر، تأثيرپذيرند. «بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ» (نفاق دارای مراتبی است) ‏🔹اهلِ نفاق با درجات مختلفشان، اصول و عملكردهای مشتركی دارند. «بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ» ‏🔹منافقان، هرچند سوگند بخورند كه از شمايند، باور نكنيد، زيرا آنان جزء باند خودشانند. «بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ» ‏🔹ميان منافقان رابطه‌ای قوی می‌باشد. «بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ» ‏🔹اشاعه‌ی فحشا و دعوت به منكرات و نهی از خوبی‌ها، نشانه‌ی نفاق است. ‏«يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ» ‏🔹در فرهنگ منافقان، خير رسانی وجود ندارد. «يَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ» ‏🔹تركِ امر به معروف، نهی از منكر و انفاق در راه خدا، نشانه‌ی فراموش كردن خداست. «نَسُوا اللَّهَ» ‏🔹محروميّت از لطف الهی و فراموش شدن، نتيجه‌ی فراموش كردن خداوند است. «فَنَسِيَهُمْ» ‏🔹كيفرهای الهی، با كردار انسان متناسب است. «نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ» ‏🔹منافقان در محاسبات خود، مردم را در نظر می‌گيرند، نه خدا را. «نَسُوا اللَّهَ» ‏🔹نفاق و دوروئی، فسق است. «هُمُ الْفاسِقُونَ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. بِسْمِ ٱللهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ وَاصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ و صبر پیشه کن که خدا اجر نیکوکاران را ضایع نگذارد 🌷 سوره هود ، آیه ۱۱۵ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan