#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_196
❇️#آیه57توبه
💠لَوْ يَجِدُونَ مَلْجَأً أَوْ مَغاراتٍ أَوْ مُدَّخَلاً لَوَلَّوْا إِلَيْهِ وَ هُمْ يَجْمَحُونَ (۵۷/توبه)
🌱اگر (منافقان) پناهگاه يا غارها يا گريزگاهی بيابند، البتّه شتابان به آن روی میآورند.
🔹«مَلْجَأً»، پناهگاه است و «مَغاراتٍ»، جمع «مَغارة» به معنای غار. «مُدْخَلَ» راه پنهان و نقب گونهی زيرزمينی است. «يَجْمَحُونَ» از «جماح» به معنای حركت شتابانی است كه نتوان جلوی آن را گرفت، و به اسب چموش، «جموح» میگويند.
منافقان، يا از ترس، اظهار ايمان میكنند، يا از روی طمع به مال و مقام. اين آيه گروه اوّل را میگويد.
🔹منافق، هراسان و در پی فرصت است تا از وضع موجود بگريزد. لَوْ يَجِدُونَ ...
🔹محيط جامعهی اسلامی برای منافقان، قابل تحمّل نيست. لَوْ يَجِدُونَ ...
(زندگی منافقان آوارگی است و با مسلمانان زندگی اضطراری دارند)
🔹رنج واضطراب منافقان در جامعهی اسلامی، با وجود داشتن مال و فرزند، نمونهای از عذاب دنيوی آنان است. در دو آيه قبل فرمود: «يُرِيدُ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ بِها فِي الْحَياةِ الدُّنْيا» و در اين آيه میفرمايد: «لَوْ يَجِدُونَ»
🔹منافقان در جنگ و گريزشان با مؤمنان، تيز و چابكاند. «يَجْمَحُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_196
❇️منظور از" #مؤلفة_قلوبهم" چه اشخاصی هستند؟
💠إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساكِينِ وَ الْعامِلِينَ عَلَيْها وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِي الرِّقابِ وَ الْغارِمِينَ وَ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِنَ اللَّـهِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ
🌱درآمد زکات، مخصوص فقیران و بیچارگان و مأموران (جمع و پخش) آن، و کسانی که (برای جذبشان به اسلام) از آنان دلجویی میشود، و برای (آزاد کردن) بردگان، و (گرهگشایی از) بدهکاران، و (هر گونه هزینه) در راه خدا، و برای (کمک به) شخصِ در راه مانده است. (این حکم،) بهطور قطعی از سوی خدا واجب شده است. خداوند، بسیار دانا و حکیم است.
توبه - ۶۰
🔷✨آنچه از تعبير" مؤلفة قلوبهم" فهميده میشود آن است كه يكی از مصارف زكات كسانی هستند كه به خاطر ايجاد الفت و محبت به آنها زكات داده میشود، ولی آيا منظور از آن كفار و غير مسلمانانی است كه به خاطر استفاده از همكاری آنها در جهاد از طريق كمك مالی تشويق میشوند؟ يا مسلمانان ضعيف الايمان را نيز شامل میگردد؟
🔷✨همانگونه كه در مباحث فقهی گفتهايم مفهوم آيه، و همچنين پارهای از روايات كه در اين زمينه وارد شده مفهوم وسيعی دارد، و تمام كسانی را كه با تشويق مالی، از آنها به نفع اسلام و مسلمين جلب محبت میشود، در بر میگيرد، و دليلی بر تخصيص آن به كفار نيست.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
إِلَهِی قَدْ سَتَرْتَ عَلَیَّ ذُنُوبا فِی الدُّنْیَا وَ أَنَا أَحْوَجُ إِلَی سَتْرِهَا عَلَیَّ مِنْکَ فِی الْأُخْرَی
در دنیا گناهانی را بر من پوشاندهای که در آخرت، نیازمندترم که پرده پوشش خود را بر آنها افکنی.
فرازی از مناجات شعبانیه
@quranpuyan
💠 #فلسفه_خاص_اسلام درباره #حقوق_خانوادگی:
🛑قسمت چهل ویکم :
#طلاق در قران
اهمیت #حكميت و انصراف از طلاق در اسلام
💢گذشته از همه ی اینها، اسلام آنجا كه بیم انحلال و از هم پاشیدگی كانون خانوادگی در میان باشد، لازم دانسته است كه #دادگاهخانوادگی تشكیل و #حكمیت برقرار گردد به این ترتیب كه یك نفر داور به نمایندگی از طرف مرد و یك نفر داور دیگر به نمایندگی از طرف زن برای رسیدگی و اصلاح معین می شوند.
داوران منتهای كوشش خود را در باره ی #اصلاح آنها به عمل می آورند و اختلافات آنها را حل می كنند و احیاناً با مشورت قبلی با خود زن و مرد اگر جدایی میان آنها را اصلح تشخیص دادند آنها را از یكدیگر جدا می كنند. البته اگر در میان خاندان زوجین افرادی باشند كه صلاحیت حكمیت داشته باشند آنها نسبت به دیگران اولویت دارند. این نصّ قرآن كه در آیه ی 35 از سوره ی النساء می فرماید:
🌐♦وَ إِنْ خِفْتُمْ شِقاقَ بَیْنِهِما فَابْعَثُوا حَكَماً مِنْ أَهْلِهِ وَ حَكَماً مِنْ أَهْلِها إِنْ یُرِیدا إِصْلاحاً یُوَفِّقِ اَللّهُ بَیْنَهُما إِنَّ اَللّهَ كانَ عَلِیماً خَبِیراً. .
یعنی اگر بیم آن داشته باشید كه میان زن و شوهر شكاف و جدایی بیفتد، یك نفر داور از خاندان مرد و یك نفر داور از خاندان زن برانگیزید. اگر داوران نیت اصلاح داشته باشند خداوند میان آنها توافق ایجاد می كند.خداوند دانا و مطلع است.
♻ صاحب تفسیر كشّاف در تفسیر كلمه ی «حَكَم» می گوید: «اَیْ رَجُلاً مُقْنِعاً رَضِیّاً یَصْلُحُ لِحُكومَةِ الْعَدْلِ وَ الْاِصْلاحِ بَیْنَهُما» یعنی كسی كه به عنوان داور انتخاب می شود باید مورد اعتماد و دارای نفوذ كلام و منطق نافذ بوده باشد، پسندیده و شایسته برای داوری عادلانه و برای اصلاح باشد. سپس می گوید: علت اینكه در درجه ی اول باید داورها از میان خاندان زوج و زوجه انتخاب شوند این است كه نزدیكان زوجین از واقعیات جاری میان آنها باخبرترند، و هم علاقه ی آنها به اصلاح به واسطه ی خویشاوندی از بیگانه بیشتر است. بعلاوه، زوجین اسرار دل خود را در حضور خویشاوند بهتر از بیگانه آشكار می كنند.
راجع به اینكه آیا تشكیل حكمیت واجب است یا مستحب، میان علما اختلاف است. محققین عقیده دارند این كار وظیفه ی حكومت است و واجب است. شهید ثانی در مسالك صریحاً فتوا می دهد كه مسأله ی داوری به ترتیبی كه كه گفته شد واجب و ضروری است و وظیفه ی حكّام است كه همواره این كار را بكنند.
سید محمد رشیدرضا صاحب تفسیر المُنار پس از آن كه رأی می دهد كه تشكیل حكمیت واجب است، به اختلاف علمای اسلامی راجع به وجوب و استحباب این كار اشاره می كند و سپس می گوید: آنچه عملاً در میان مسلمین وجود ندارد، خود این كار و استفاده از مزایای بی پایان آن است. طلاقها مرتب صورت می گیرد و شقاقها و خلافها در خانه ها راه می یابد بدون آنكه از اصل حكمیت كه نص قرآن كریم است كوچكترین استفاده ای بشود. تمام نیروی علمای مسلمین صرف بحث و جدل در اطراف وجوب و استحباب این كار شده است.😞 كسی پیدا نشد كه بگوید بالأخره چه واجب و چه مستحب، چرا قدمی برای عملی شدن آن برنمی دارید؟ چرا همه ی نیروها صرف بحث و جدل می شود؟ اگر بناست عمل نشود و مردم از مزایای آن استفاده نكنند، چه فرق می كند كه واجب باشد یا مستحب؟ .
♦👈 غرض این است كه هر اقدامی كه سبب تأخیر اقدام زوج در تصمیم به #طلاق بشود از نظر اسلام عمل صحیح و مطلوبی است.
♦ جامعه هر اندازه و به هر وسیله اقداماتی به عمل آورد كه تصمیمات ناشی از #عصبانیت و غفلت عملی نشود، بجاست و مورد استقبال اسلام است.
محاكم به عنوان نمایندگی از اجتماع می توانند متصدیان دفاتر طلاق را از اقدام به طلاق- تا وقتی محكمه عدم موفقیت خود را در ایجاد صلح و سازش میان زوجین به اطلاع آنها نرسانده است- منع كنند. محاكم كوشش خود را در ایجاد صلح و سازش میان زوجین به عمل می آورند و فقط هنگامی كه بر محكمه ثابت شد كه امكان صلح و سازش میان زوجین نیست، گواهی عدم امكان سازش صادر و به اطلاع صاحبان دفاتر می رساند.
📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 276
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_توبه آیه 62 تا 68
📄#صفحـہ_197
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_197
❇️قیافه حق به جانب #منافقان!
💠أَ لَمْ يَعْلَمُوا أَنَّهُ مَنْ يُحادِدِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَأَنَّ لَهُ نارَ جَهَنَّمَ خالِداً فِيها ذلِكَ الْخِزْيُ الْعَظِيمُ
🌱مگر ندانستهاند که هر کس با خدا و پیامبرش مخالفت کند، (سزایش این است که در قیامت) فقط آتش دوزخ را داشته باشد (و بس)؟! همیشه در آن خواهد ماند. این خفّت و خواری بزرگ است.
توبه - ۶۳
🔷✨یکى از نشانههاى منافقان و اعمال زشت و شوم آنها که قرآن کرارا به آن اشاره کرده، این است که آنها براى پوشاندن چهره خود بسیارى از خلافکاریهاى خود را انکار مىکردند و با توسل به سوگندهاى دروغین مىخواستند مردم را فریب داده و از خود راضى کنند. در این آیه و آیه بعد قرآن مجید پرده از روى این عمل زشت برداشته و مسلمانان را آگاه مىسازد که تحت تأثیر این گونه سوگندهاى دروغین قرار نگیرند.
نخست مىگوید: «آنها براى شما سوگند به خدا یاد مىکنند تا شما را راضى کنند» (یَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَکُمْ لِیُرْضُوکُمْ).
👈روشن است که هدف آنها از این سوگندها، بیان حقیقت نیست. بلکه مىخواهند با فریب و نیرنگ چهره واقعیات را در نظرتان دگرگون جلوه دهند، و به مقاصد خود برسند. لذا قرآن مىگوید: «اگر آنها راست مىگویند و ایمان دارند، شایستهتر این است که خدا و پیامبرش را راضى کنند»! (وَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَحَقُّ أَنْ یُرْضُوهُ إِنْ کانُوا مُؤْمِنِینَ).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_197
❇️#آیه67توبه
💠الْمُنافِقُونَ وَ الْمُنافِقاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَ يَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ إِنَّ الْمُنافِقِينَ هُمُ الْفاسِقُونَ (۶۷/توبه)
🌱مردان و زنانِ منافق، از يكديگرند (از يك قماشند)، به منكر فرمان میدهند و از معروف نهی میكنند و دستهای خود را (از بخشش و انفاق) میبندند.
خدا را فراموش كردهاند، پس خداوند نيز آنان را فراموش كرده است.
همانا منافقان، همان فاسقاننند.
🔹در صدر اسلام، زنان منافقی بودند كه همچون مردان در فساد مؤثر بودند.
🔹زن و مرد هر دو، در اصلاح يا فساد جامعه نقش دارند. «الْمُنافِقُونَ، الْمُنافِقاتُ»
🔹بعضی از منافقان نقش رهبری دارند و بعضی ديگر، تأثيرپذيرند. «بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ» (نفاق دارای مراتبی است)
🔹اهلِ نفاق با درجات مختلفشان، اصول و عملكردهای مشتركی دارند. «بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ»
🔹منافقان، هرچند سوگند بخورند كه از شمايند، باور نكنيد، زيرا آنان جزء باند خودشانند. «بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ»
🔹ميان منافقان رابطهای قوی میباشد. «بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ»
🔹اشاعهی فحشا و دعوت به منكرات و نهی از خوبیها، نشانهی نفاق است.
«يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ»
🔹در فرهنگ منافقان، خير رسانی وجود ندارد. «يَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ»
🔹تركِ امر به معروف، نهی از منكر و انفاق در راه خدا، نشانهی فراموش كردن خداست. «نَسُوا اللَّهَ»
🔹محروميّت از لطف الهی و فراموش شدن، نتيجهی فراموش كردن خداوند است. «فَنَسِيَهُمْ»
🔹كيفرهای الهی، با كردار انسان متناسب است. «نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ»
🔹منافقان در محاسبات خود، مردم را در نظر میگيرند، نه خدا را. «نَسُوا اللَّهَ»
🔹نفاق و دوروئی، فسق است. «هُمُ الْفاسِقُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
.
#آیههاینور
بِسْمِ ٱللهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ
وَاصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ
و صبر پیشه کن که خدا اجر نیکوکاران را ضایع نگذارد
🌷 سوره هود ، آیه ۱۱۵
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
هدایت شده از کتاب باورها و رفتارهای قرآنی
🌺🌺 "ای مردم! #ماهخدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما رو کرده است. ماهی که در آن شما را به مهمانی خدا دعوت کرده اند.اعمال شما در آن پذیرفته است و دعاهای شما مستجاب، پس، از پروردگار خویش، بخواهید که توفیق روزه این ماه و #تلاوتقرآن در آن را به شما عنایت فرماید." از خطبه اخرين جمعه ماه شعبان پيامبر اكرم ص
✅ با سفارش كتاب "#280نكته_از30جزءقرآن" باستقبال #بهارقرآن برويد
تا بتوانيد ضمن جزءخواني روزانه، برگزيده اي از نكات و مفاهيم جزء را هم به همراه توضيح و تفسير مختصر نيز مطالعه نموده به دوستان و عزيزان خود هم اهدا نماييد.
✅ پیرو استقبال چشمگیر علاقه مندان به مفاهیم قرآن از #نکات برگزیده هر جزء که سالیان متمادی در روزهاي ماه مبارک رمضان در سایت و کانال و گروه قرآن پویان ارسال می گردید،
👌 نکات کاربردیتر آیات هر جزء با رویکرد "عمومیسازی فهم و عمل به قرآن"، استخراج و به همراه تصاویر مناسب، در قالب اين کتاب منتشر شده تا بعنوان راهنما و الگویی در تقویت "باورها و رفتارهای قرآنی" در جامعه در دسترس علاقمندان قرار گیرد.
♻ در انتخاب آیات و تنظیم درسها، دغدغه اصلی آن بود که مهمترین #باورها و #رفتارهای فردی و اجتماعی ممدوح یا مذموم قرآن که دامنگیر جامعه امروز ما نیز هست، گردآوری گردد تا تذکری برای همه متدینان و دوستداران قرآن باشد.
🔰علاقهمندان جهت اطلاعات بیشتر و مطالعه فهرست كتاب و فصل اول آن میتوانند به کانال کتاب در پیام رسانهای ایتا و تلگرام و یا سایت قرآن پویان مراجعه کنند.
https://t.me/raftarequrani
https://eitaa.com/raftarequrani
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5315_frwsh-khtb--bwrh-w-rftrhy-qrny--280-drs-z-30-jz-qrn--w-fyl-dyjytl-n.aspx
💢علاقمندان ميتوانند این کتاب را به قيمت فقط 30 هزارتومان بصورت اينترنتي از درگاه زير سفارش داده و توسط پست دريافت نمايند.
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/361454
✅ موسسات و نهادهای آموزشی قرآنی که مايل به خريد بیش از 10 جلد هستند، میتوانند از لينك زير سفارش داده يا با شماره 09123732102 هماهنگي نمايند.
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/366412
❇❇همچنين امكان خريد و دانلود #فايل ديجيتال كتاب نيز از ادرس زير فراهم ميباشد:
https://idpay.ir/quranpuyan3/file
💠 #فلسفه_خاص_اسلام درباره #حقوق_خانوادگی:
🛑قسمت چهل و دوم :
#طلاق در قران
#حق_طلاق ناشی از نقش خاص مرد در مسأله ی عشق است نه از مالكیت او.
👈از اینجا شما می توانید به ارزش تبلیغات عناصر ضد اسلام پی ببرید. این عناصر گاهی می گویند: علت اینكه اسلام به مرد حق طلاق داده است این است كه زن را صاحب اراده و میل و آرزو نمی شناسد، او را در ردیف اشیاء می داند نه اشخاص، اسلام مرد را مالك زن می داند و طبعاً به حكم «اَلنّاسُ مُسَلَّطونَ عَلی اَمْوالِهِمْ» به او حق می دهد هر وقت بخواهد مملوك خود را رها كند.
معلوم شد منطق اسلام مبتنی بر مالكیت مرد و مملوكیت زن نیست. معلوم شد منطق اسلام خیلی دقیقتر و عالیتر از سطح افكار این نویسندگان است. اسلام با شعاع وحی به نكات و رموزی در اساس و سازمان بنیان خانوادگی پی برده است كه علم پس از چهارده قرن خود را به آنها نزدیك می كند.
⭕️ #حق_طلاق برای زن به صورت حق #تفویضی
♦️در اینجا ذكر یك مطلب لازم است و آن اینكه همه ی سخنان ما در باره ی این بود كه طلاق به صورت یك حق طبیعی از مختصات مرد است. اما اینكه مرد می تواند به عنوان #توكیل مطلقاً یا در موارد خاصی از طرف خود به زن حق طلاق بدهد، مطلب دیگری است كه هم در فقه اسلامی مورد قبول است و هم قانون مدنی ایران به آن تصریح كرده است. ضمناً برای اینكه مرد از توكیل خود صرف نظر نكند و این حق تفویضی را از زن سلب ننماید یعنی به صورت وكالت بلاعزل درآید، معمولاً این
توكیل را به عنوان شرط ضمنی در یك عقد لازم قرار می دهند. به موجب این شرط، زن مطلقاً یا در موارد خاصی كه قبلاً معین شده است می تواند خود را مطلّقه نماید.
💢👈علیهذا از نظر فقه اسلامی زن حق #طلاق به صورت طبیعی ندارد اما به صورت قراردادی یعنی به صورت شرط ضمن العقد می تواند داشته باشد.
اینكه می گویند از نظر فقه اسلامی و قانون مدنی ایران طلاق حق یكجانبه است كه به مرد داده شده و از زن بكلی سلب شده، سخن صحیحی نیست.
از نظر فقه اسلامی و هم از نظر قانون مدنی ایران، حق طلاق به صورت یك حق طبیعی برای زن وجود ندارد ولی به صورت یك حق قراردادی و تفویضی می تواند وجود داشته باشد.
📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 284
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛