eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 52 تا 70 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏قالَ فَما خَطْبُكُمْ أَيُّهَا الْمُرْسَلُونَ (۵۷) قالُوا إِنَّا أُرْسِلْنا إِلی‌ قَوْمٍ مُجْرِمِينَ (۵۸/حجر) 🌱‏سپس (ابراهيم) گفت: ای فرستادگان! (الهی) كار شما چيست؟‏گفتند: ما به سوی قومی تبهكار فرستاده شده‌ايم (تا آنان را هلاك كنيم) ‏🔹فرشتگان قبل از انجام مأموريّت، رهبران الهی را در جريان می‌گذاشتند. «قالُوا إِنَّا أُرْسِلْنا» ‏🔹فرشتگان ماموران خدا هستند. همان‌گونه كه برای مؤمنان دعا می‌كنند «وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِينَ آمَنُوا»نسبت به مجرمان حامل قهر الهی می‌شوند. «أُرْسِلْنا» ‏🔹سلسله مراتب بايد حفظ شود. با اينكه مسئله مربوط به قوم لوط است، امّا فرشتگان ابتدا حضرت ابراهيم را در جريان قرار دادند، سپس حضرت لوط را، زيرا حضرت لوط تحت ولايت حضرت ابراهيم بوده است. «إِنَّا أُرْسِلْنا» ‏🔹كيفر مجرمان تنها در آخرت نيست. «أُرْسِلْنا، مُجْرِمِينَ» ‏🔹اگر گناه، عمومی شد و توبه‌ای در كار نبود، قهر الهی حتمی است. «أُرْسِلْنا إِلی‌ قَوْمٍ مُجْرِمِينَ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفسير جديد از آيه اليوم اكملت لكم..و آيه بلّغ ما انزل اليك... و بيان برخي شبهات و پاسخ به آنها #بلغ با أعلن چه تفاوتی دارد؟ منظور از اليوم، 18 ذيحجه و عید غدیر است؟ اگر آیات، فقط به #غدیر مربوط است، چرا ايه اليوم اکملت لکم دینکم،آیه 3 زودتر از ایه 67 نازل شده است؟ یعنی اول دین کامل شده، بعد دستور بلغ به پیامبر داده شده است؟! استاد احمد عابدینی @quranpuyan
﷽ 🌹🌹امروز همزمان با عید سعید کانال ،قدم به سال حیات خود گذاشت🌹🌹 🎉 سال ۱۳۹۴ در این روز مبارک و فرخنده با توکل بر خدا و پشتوانه دوستان گروه تلگرامی قرآن پویان اقدام به تشکیل کانال کردیم. در این هشت سال سعی ما بر این بود تا باارایه تفاسیری دقیق و عقل گرایانه از قرآن و ارایه مطالب معتبر و مستند دینی، بتوانیم ضمن پاسخگویی به برخی شبهات و پرسشهای موجود در فضای کنونی جامعه، انس مخاطبان خود با قران را بیشتر نموده و با فهم قران،در مسیر عمل به آن پیش رویم. 🙏🌺از همه شما همراهان مخصوصا دوستانی که با نظرات و پیشنهادات خود ،ما را دلگرمی بخشیدند،تشکر می کنیم. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴✅ ازعلی ع و از امرش اطاعت کنید. حدیث یکی از احادیث معتبر و مورد اتفاق شیعه وسنی است. محمد بن اسماعیل بخاری در صحیح خویش این حدیث را نقل کرده است.ابن ‌ابی‌الحدیدآن را مورد اتفاق جمیع فرق اسلامی، و ابن عبدالبرّ آن را از درست‌‌ترین و استوارترین روایات دانسته است. حاکم نیشابوری [۷۳] طریق حدیث را صحیح دانسته و حافظ ذهبی نیز در تلخیص المستدرک بر صحت آن تأکید کرده است. از مشهورترین نقل‌‌های این حدیث آن است که پیامبر اکرم خطاب به حضرت علی علیه‌السلام فرمود: «أنتَ مِنّی بِمَنزلةِ هارونَ مِنْ مُوسی، اِلّاأنـّه لانَبیَّ بَعدی» نقل‌های‌مختلف حدیث منزلت، همگی، این مضمون‌مشترک را دارند که جایگاه و منزلت امام علی علیه‌السلام نسبت به پیامبر، همانند جایگاه هارون نسبت‌ به موسی است. 🔷🔷 اما ببینیم خداوند در قرآن چه مقام و جایگاهی را برای قرار داده است: -خلافت و جانشینی در ماجرای سفر معروف حضرت موسی به میقات و منحرف شدن بنی اسراییل به پرستش گوساله سامری،حضرت موسی قبل از عزیمت هارون را بعنوان جانشین خود معرفی میکند. سوره اعراف آیه 142 می گوید: وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلاَثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَقَالَ مُوسَى لأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَأَصْلِحْ وَلاَ تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ ﴿۱۴۲﴾ و با موسى سى شب وعده گذاشتيم و آن را با ده شب ديگر تمام كرديم تا آنكه وقت معين پروردگارش در چهل شب به سر آمد و موسى [هنگام رفتن به كوه طور] به برادرش هارون گفت در ميان قوم من جانشينم باش و [كار آنان را] اصلاح كن و راه فسادگران را پيروى مكن (۱۴۲) ⭕⭕ بنابراین با توجه به حدیث منزلت ،حضرت علی هم جانشین پیامبر در زمان عدم حضور ایشان است.اما آیا این جانشین ،هم واجب الاطاعه است؟ خداوند در سوره طه آیه 90،گفتگوی موسی و هارون پس از بازگشت موسی از میقات را بیان نموده که موسی به هارون اعتراض میکند چرا جلو بت پرستی گوساله سامری را نگرفتی؟ هارون هم جواب میدهد که من به مردم گفتم که باید از من کنید و امر مرا اطاعت کنید،اما نپذیرفتند. و در حقيقت هارون قبلا به آنان گفته بود اى قوم من شما به وسيله اين [گوساله] مورد آزمايش قرار گرفته‏ ايد و پروردگار شما [خداى] رحمان است پس مرا پيروى كنيد و فرمان مرا پذيرا باشيد (۹۰) ✳✳ پس در زمان نبود پیامبر اسلام ،با توجه به حدیث منزلت مسلمانان باید از حضرت علی تبعیت و اطاعت میکردند. ✒سیدکاظم فرهنگ http://quranpuyan.com/yaf_postst452_zly--tbyt-w-z-mrsh-Tt-khnyd.aspx @quranpuyan
🌸🍃 🍃 ❤بسم الله الرحمن الرحیم❤ وَمَنْ يَتَّقِ اللهَ يَجْعَلْ لَهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْرًا و هر كس تقوای الهی پيشه كند خدا كار او را آسان می‌گرداند. 🌸 سوره طلاق ، آیه ۴ 🍃 🌸🍃 کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 71 تا 90 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠فما اغنی عنهم ما کانوا یکسبون 84/حجر 🌱پس آنچه آورده بودند سودی برایشان نداشت و آنها را بی نیاز نکرد. 🔷اصحاب حجر همان قوم ثمود هستند،یعنی قوم صالح (ع ) و (حجر) نام شهر آنها بوده و قرآن می فرماید، اینها تمام پیامبران را تکذیب کردند با آنکه معاصر صالح (ع ) بوده اند، ولی چون دعوت همه انبیاء واحد است ، اگر کسی یکی از آنها را تکذیب کند، گویا همه آنان راتکذیب کرده است . 🔷به هر جهت اینها از معجزات الهی اعراض کرده اند و مقصود از (آیات ) همان ناقه صالح و ماجرای کشتن او و عذاب شدن آنها در ادامه ماجراست ، و یا معارف حقه ایست که صالح (ع ) به آنان تعلیم می داد به هر جهت آنها از این آیات اعراض کردند و این قوم در کوهها و در شکاف غارها برای خود منازلی تراشیده و به پندار خویش از همه حوادث ایمن بودند، اما به واسطه کفر و تکذیب آیات الهی ،صیحه آسمانی و عذاب الهی آنها را در هنگام صبحدم فراگرفت و آنچه درزندگی دنیوی برای خود بدست آورده بودند هیچ اثری در تأمین سعادت حیات آنها نداشت و نتوانست مانع از وقوع عذاب بر آنها شود. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلی‌ ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ وَ لا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَ اخْفِضْ جَناحَكَ لِلْمُؤْمِنِينَ (۸۸/حجر) 🌱‏ای پيامبر! به آنچه كه ما با آن گروه‌های از كفّار را كامياب كرده‌ايم، چشم مدوز و بر آنان اندوه مخور و بال محبّت خويش را برای مؤمنان فروگستر. 🔹در برابر امكانات ديگران، بر توانايی‌ها وامكانات خود تكيه كنيد. تو كه قرآن داری، «آتَيْناكَ سَبْعاً» به دنيای كفّار دل نبند، وَ لا تَمُدَّنَ‌ ... ‏ 🔹به نعمت‌های دنيوی خيره و وابسته نشويد. «لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ» (زيرا دنيا هم كم است «قليل» هم زودگذر است «عرض» هم غنچه‌ای است كه برای كسی بطور كامل باز نمی‌شود «زَهْرَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا») 🔹خيره شدن سبب علاقه و دلبستگی می‌شود. (نگاه نكن تا دل اسير نشود) «لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ» (گناه و انحراف را بايد از سرچشمه جلوگيری كرد) ‏زدست ديده و دل هر دو فرياد ‏ ‏كه هر چه ديده بيند دل كند ياد ‏🔹كسی می‌تواند مردم را به معنويّت سوق دهد، كه خود گرفتار ماديات نباشد «لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ» (خطاب آيه به پيامبر است) ‏ 🔹همه‌ی كسانی كه به سراغ دنيا می‌روند، به آن نمی‌رسند. «أَزْواجاً مِنْهُمْ» 🔹برای كسانی كه قابل هدايت نيستند، نبايد غصه خورد. «لا تَحْزَنْ» 🔹تواضع و نرمی در برابر دنيا ودنياپرستان، هرگز. «لا تَمُدَّنَّ» ولی در برابر دينداران همواره. «وَ اخْفِضْ جَناحَكَ لِلْمُؤْمِنِينَ» 🔹رهبر و مربی بايد در برابر مردم، نرمش و عطوفت داشته باشد. «وَ اخْفِضْ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا