#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_265
❇️#آیات57و58حجر
💠قالَ فَما خَطْبُكُمْ أَيُّهَا الْمُرْسَلُونَ (۵۷) قالُوا إِنَّا أُرْسِلْنا إِلی قَوْمٍ مُجْرِمِينَ (۵۸/حجر)
🌱سپس (ابراهيم) گفت: ای فرستادگان! (الهی) كار شما چيست؟گفتند: ما به سوی قومی تبهكار فرستاده شدهايم (تا آنان را هلاك كنيم)
🔹فرشتگان قبل از انجام مأموريّت، رهبران الهی را در جريان میگذاشتند. «قالُوا إِنَّا أُرْسِلْنا»
🔹فرشتگان ماموران خدا هستند. همانگونه كه برای مؤمنان دعا میكنند «وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِينَ آمَنُوا»نسبت به مجرمان حامل قهر الهی میشوند. «أُرْسِلْنا»
🔹سلسله مراتب بايد حفظ شود. با اينكه مسئله مربوط به قوم لوط است، امّا فرشتگان ابتدا حضرت ابراهيم را در جريان قرار دادند، سپس حضرت لوط را، زيرا حضرت لوط تحت ولايت حضرت ابراهيم بوده است. «إِنَّا أُرْسِلْنا»
🔹كيفر مجرمان تنها در آخرت نيست. «أُرْسِلْنا، مُجْرِمِينَ»
🔹اگر گناه، عمومی شد و توبهای در كار نبود، قهر الهی حتمی است. «أُرْسِلْنا إِلی قَوْمٍ مُجْرِمِينَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
- ناشناس.mp3
58.24M
تفسير جديد از آيه اليوم اكملت لكم..و آيه بلّغ ما انزل اليك...
و بيان برخي شبهات و پاسخ به آنها
#بلغ با أعلن چه تفاوتی دارد؟
منظور از اليوم، 18 ذيحجه و عید غدیر است؟
اگر آیات، فقط به #غدیر مربوط است، چرا ايه اليوم اکملت لکم دینکم،آیه 3 زودتر از ایه 67 نازل شده است؟ یعنی اول دین کامل شده، بعد دستور بلغ به پیامبر داده شده است؟!
استاد احمد عابدینی
@quranpuyan
﷽
🌹🌹امروز همزمان با عید سعید #غدير کانال #قرآن_پویان ،قدم به #هشتمین سال حیات خود گذاشت🌹🌹
🎉 سال ۱۳۹۴ در این روز مبارک و فرخنده
با توکل بر خدا و پشتوانه دوستان گروه تلگرامی قرآن پویان
اقدام به تشکیل کانال کردیم.
در این هشت سال سعی ما بر این بود تا باارایه تفاسیری دقیق و عقل گرایانه از قرآن و ارایه مطالب معتبر و مستند دینی،
بتوانیم ضمن پاسخگویی به برخی شبهات و پرسشهای موجود در فضای کنونی جامعه،
انس مخاطبان خود با قران را بیشتر نموده و با فهم قران،در مسیر عمل به آن پیش رویم.
🙏🌺از همه شما همراهان مخصوصا دوستانی که با نظرات و پیشنهادات خود ،ما را دلگرمی بخشیدند،تشکر می کنیم.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌴✅ ازعلی ع #تبعیت و از امرش اطاعت کنید.
حدیث #منزلت یکی از احادیث معتبر و مورد اتفاق شیعه وسنی است.
محمد بن اسماعیل بخاری در صحیح خویش این حدیث را نقل کرده است.ابن ابیالحدیدآن را مورد اتفاق جمیع فرق اسلامی، و ابن عبدالبرّ آن را از درستترین و استوارترین روایات دانسته است.
حاکم نیشابوری [۷۳] طریق حدیث را صحیح دانسته و حافظ ذهبی نیز در تلخیص المستدرک بر صحت آن تأکید کرده است.
از مشهورترین نقلهای این حدیث آن است که پیامبر اکرم خطاب به حضرت علی علیهالسلام فرمود: «أنتَ مِنّی بِمَنزلةِ هارونَ مِنْ مُوسی، اِلّاأنـّه لانَبیَّ بَعدی»
نقلهایمختلف حدیث منزلت، همگی، این مضمونمشترک را دارند که جایگاه و منزلت امام علی علیهالسلام نسبت به پیامبر، همانند جایگاه هارون نسبت به موسی است.
🔷🔷 اما ببینیم خداوند در قرآن چه مقام و جایگاهی را برای #هارون قرار داده است:
-خلافت و جانشینی
در ماجرای سفر معروف حضرت موسی به میقات و منحرف شدن بنی اسراییل به پرستش گوساله سامری،حضرت موسی
قبل از عزیمت هارون را بعنوان جانشین خود معرفی میکند.
سوره اعراف آیه 142 می گوید:
وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلاَثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَقَالَ مُوسَى لأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَأَصْلِحْ وَلاَ تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ ﴿۱۴۲﴾
و با موسى سى شب وعده گذاشتيم و آن را با ده شب ديگر تمام كرديم تا آنكه وقت معين پروردگارش در چهل شب به سر آمد و موسى [هنگام رفتن به كوه طور] به برادرش هارون گفت در ميان قوم من جانشينم باش و [كار آنان را] اصلاح كن و راه فسادگران را پيروى مكن (۱۴۲)
⭕⭕ بنابراین با توجه به حدیث منزلت ،حضرت علی هم جانشین پیامبر در زمان عدم حضور ایشان است.اما آیا این جانشین ،هم واجب الاطاعه است؟
خداوند در سوره طه آیه 90،گفتگوی موسی و هارون پس از بازگشت موسی از میقات را بیان نموده که موسی به هارون اعتراض میکند چرا جلو بت پرستی گوساله سامری را نگرفتی؟
هارون هم جواب میدهد که من به مردم گفتم که باید از من #تبعیت کنید و امر مرا اطاعت کنید،اما نپذیرفتند.
و در حقيقت هارون قبلا به آنان گفته بود اى قوم من شما به وسيله اين [گوساله] مورد آزمايش قرار گرفته ايد و پروردگار شما [خداى] رحمان است پس مرا پيروى كنيد و فرمان مرا پذيرا باشيد (۹۰)
✳✳ پس در زمان نبود پیامبر اسلام ،با توجه به حدیث منزلت مسلمانان باید از حضرت علی تبعیت و اطاعت میکردند.
✒سیدکاظم فرهنگ
http://quranpuyan.com/yaf_postst452_zly--tbyt-w-z-mrsh-Tt-khnyd.aspx
@quranpuyan
#آیههاینور
🌸🍃
🍃
❤بسم الله الرحمن الرحیم❤
وَمَنْ يَتَّقِ اللهَ يَجْعَلْ لَهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْرًا
و هر كس تقوای الهی پيشه كند
خدا كار او را آسان میگرداند.
🌸 سوره طلاق ، آیه ۴
🍃
🌸🍃
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_حجر آیات 71 تا 90
📄#صفحـہ_266
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_266
❇️#آیه84حجر
💠فما اغنی عنهم ما کانوا یکسبون 84/حجر
🌱پس آنچه آورده بودند سودی برایشان نداشت و آنها را بی نیاز نکرد.
🔷اصحاب حجر همان قوم ثمود هستند،یعنی قوم صالح (ع ) و (حجر) نام شهر آنها بوده و قرآن می فرماید، اینها تمام پیامبران را تکذیب کردند با آنکه معاصر صالح (ع ) بوده اند، ولی چون دعوت همه انبیاء واحد است ، اگر کسی یکی از آنها را تکذیب کند، گویا همه آنان راتکذیب کرده است .
🔷به هر جهت اینها از معجزات الهی اعراض کرده اند و مقصود از (آیات ) همان ناقه صالح و ماجرای کشتن او و عذاب شدن آنها در ادامه ماجراست ، و یا معارف حقه ایست که صالح (ع ) به آنان تعلیم می داد به هر جهت آنها از این آیات اعراض کردند و این قوم در کوهها و در شکاف غارها برای خود منازلی تراشیده و به پندار خویش از همه حوادث ایمن بودند، اما به واسطه کفر و تکذیب آیات الهی ،صیحه آسمانی و عذاب الهی آنها را در هنگام صبحدم فراگرفت و آنچه درزندگی دنیوی برای خود بدست آورده بودند هیچ اثری در تأمین سعادت حیات آنها نداشت و نتوانست مانع از وقوع عذاب بر آنها شود.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_266
❇️#آیه88حجر
💠لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلی ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ وَ لا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَ اخْفِضْ جَناحَكَ لِلْمُؤْمِنِينَ (۸۸/حجر)
🌱ای پيامبر! به آنچه كه ما با آن گروههای از كفّار را كامياب كردهايم، چشم مدوز و بر آنان اندوه مخور و بال محبّت خويش را برای مؤمنان فروگستر.
🔹در برابر امكانات ديگران، بر توانايیها وامكانات خود تكيه كنيد. تو كه قرآن داری، «آتَيْناكَ سَبْعاً» به دنيای كفّار دل نبند، وَ لا تَمُدَّنَ ...
🔹به نعمتهای دنيوی خيره و وابسته نشويد. «لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ» (زيرا دنيا هم كم است «قليل» هم زودگذر است «عرض» هم غنچهای است كه برای كسی بطور كامل باز نمیشود «زَهْرَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا»)
🔹خيره شدن سبب علاقه و دلبستگی میشود. (نگاه نكن تا دل اسير نشود) «لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ» (گناه و انحراف را بايد از سرچشمه جلوگيری كرد)
زدست ديده و دل هر دو فرياد
كه هر چه ديده بيند دل كند ياد
🔹كسی میتواند مردم را به معنويّت سوق دهد، كه خود گرفتار ماديات نباشد «لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ» (خطاب آيه به پيامبر است)
🔹همهی كسانی كه به سراغ دنيا میروند، به آن نمیرسند. «أَزْواجاً مِنْهُمْ»
🔹برای كسانی كه قابل هدايت نيستند، نبايد غصه خورد. «لا تَحْزَنْ»
🔹تواضع و نرمی در برابر دنيا ودنياپرستان، هرگز. «لا تَمُدَّنَّ» ولی در برابر دينداران همواره. «وَ اخْفِضْ جَناحَكَ لِلْمُؤْمِنِينَ»
🔹رهبر و مربی بايد در برابر مردم، نرمش و عطوفت داشته باشد. «وَ اخْفِضْ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣2⃣ تدبر در سوره #فرقان
🔹نکات فراز آیات ۳۴-۳۱ سوره فرقان
فواید نزول تدریجی قرآن:
۱- در پاسخ به ايرادي كه كافران بر عدم نزول يكجاي قرآن مي گرفتند، خداوند به پيامبر ميفرمايد ما با اين كار (نزول تدريجي) قلب ترا تثبيت مي كنيم. سپس در آيه ۳۳ نحوه تثبيت را توضيح ميدهد كه هر موقع كافران ، بهانه ها و اتهامات و مطالب جديدي در مخالفت با پيامبر و قرآن بيان مي كنند يا شبهاتي آميخته از حق و باطل در افكار عمومي ترويج مي كنند، خداوند با نزول آيه ای پاسخ آنها را بحق و با بهترين توضيح مي دهد و همين باعث تقويت روحيه پيامبر و مسلمين و متقابلا تضعيف كفار ميشود و همين امر هم موجب ناراحتي آنها از نزول تدريجي و غير يكجاي قرآن شده است.
نزول تدريجي قرآن در سوره اسراء نيز تاكيد شده بود: و قرانا فرقناه لتقراه علي الناس علي مكث و نزلناه تنزيلا
۲- تثبيت پيامبر در سوره اسراء نيز ذكر شده بود: وَإِن كَادُواْ لَيَفْتِنُونَكَ عَنِ الَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ لِتفْتَرِيَ عَلَيْنَا غَيْرَهُ وَإِذًا لاَّتَّخَذُوكَ خَلِيلاً {۷۳}و چيزى نمانده بود كه تو را از آنچه به سوى تو وحى كردهايم گمراه كنند تا غير از آن را بر ما ببندى و در آن صورت تو را به دوستى خود بگيرند {۷۳} وَلَوْلاَ أَن ثَبَّتْنَاكَ لَقَدْ كِدتَّ تَرْكَنُ إِلَيْهِمْ شَيْئًا قَلِيلاً {۷۴} و اگر تو را استوار نمىداشتيم قطعا نزديك بود كمى به سوى آنان متمايل شوى {۷۴}
ميتوان گفت در آنجا هم خدا با همين نزول تدريجي قرآن و مستمر بودن پيامهاي وحي،پيامبر را تقويت و در برابر كيد مشركان محافظت نموده است.
تركيب اضل سبيلا ۴ بار در قرآن بكار رفته است كه سه بار آن در سوره فرقان و يكبار در سوره اسراء استعمال شده است.
اهدي سبيلا نيز فقط يكبار در سوره اسراء استفاده شده است.
مفهوم آیه ۳۴ نشان میدهد که مخالفان،پیامبر و مومنین را متهم به گمراهی کرده بودند و خداوند بدون بیان مستقیم قول آنها، اینگونه پاسخشان را میدهد که آنها گمراه تر هستند. در آیه ۴۲ هم بیان میکند که مسخره کنندگان هنگام مشاهده عذاب قیامت خواهند فهمید که چه کسی گمراه تر است. در آیه ۴۴ هم میفرماید که اینها اهل تعقل نیستند و بخاطر همین از انعام هم گمراه ترند.
🖌آقای سید کاظم فرهنگ
https://b2n.ir/j95286
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♦️شـبهه ي برخـی از اهـل تسـنن دربـاره 🌴غـدیر و خلافـت حضرت امیر( ع )
🔴قسمت اول
🌐شیعه میگوید پیامبر اکرم ص حضرت امیرالمؤمنین علـى بـن ابی طالب ع را در روز غدیر به جانشینى انتصاب نمـود، و در
آن روز 120هزار نفر حضور داشته اند.
⁉️پس چرا از این دهها هزار شاهد فقط چند صـد نفـر بـه ایـن سخن پیامبرص شهادت دادند؟ و چرا از آن جمعیت فقـط تعـداد اندکى تشیع را پذیرفتند و به جانشینى ابوبکر اعتراض کردند؟!
💠👈 جواب :
آیات و روایاتى متواتر حتى در بـین
سـنّیان دو اصـل را قطعـاً اثبات مىکند:
🔻1ـ اصل اجتماع مردم در غدیر
🔻2ـ جمله اى مورد اتفاق مسلمین کـه پیـامبر اکـرم ص در آن اجتماع عظیم در ضمن خطبهاى بیان فرمودند:
🔸«اَلَست أولى بکُم من أنفُسکُم؟ قالوا بلى! قال فمن کُنت مولاه فهذاعلى
مولاه ...»
و یا به روایتی دیگر:
🔸«من أولى بکُم من أنفُسکُم ؟ قالوا
االله و رسوله فقال: اَلا من کُنت مولاه فهذا عى مولاه ...»
ترجمه: کیست سـزاوارتر از شـما بـه شـما، گفتنـد: خـدا و
رسولش، سپس [پیامبر ص ] فرمود: آگاه باشـید هرکـه را [مـن] مولاي او بوده ام پس این علی [هم] مولاي اوست.
❣در اصل این پرسش و پاسخ هـیچ یـک از سـنیهـا تردیـدي ندارند. ولى گروهى از علمایشان بخش دوم کلام پیامبرص را این طور معنا مىکنند :
💞«هر کسى که من دوست او بـوده ام پـس ایـن على دوست اوست!!»
♦️👈پاسخ ما در برابر این قرائت نابسامان، این است که سؤال رسول االله (ص) (الست اولى (من اولی) بکم من انفسکم...) نه تنها
ولایت به معناى دوستى را اثبات مىکند بلکه اولویت پیامبر
اکرم ص را بر کل مؤمنین اثبات کرده است.
🖋📚اقتباس از: تفسیر الفرقان، جزء 21 و 22
و کتاب علی (ع )و الحاکمون ص 107 ـ 104
تألیف حضرت آیت االله صادقی تهرانی(رحمه الله)
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
🔸🔶 اللَّهُمَّ فَاجْعَلْ نَفْسِی... مُولَعَةً بِذِكْرِكَ وَ دُعَائِكَ
خدایا! قرار ده نفس مرا... حریص به ذکر و دعایت
💠 فرازی از زیارت امین الله
@quranpuyan