#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_268
❇️ابتدا #مرکبت را مهیا کن
💠“وَ تَحمِلُ اَثقالَکُم اِلَی بَلَدٍ لَّم تَکُونُوا بِبالِغِیهِ”7/نحل
🌱(و بارهای شما را به سرزمین هایی حمل می کنند که شما خود قادر به رساندن نبودید)
🔷✨ به هر جا که بخواهی بروی، مَرکَب مناسب به همانجا را می خواهی. تا سر کوچه دنیا بخواهی بروی، مَرکَبی به نام بدن می خواهی. فهم چیزی را طالب شوی، مَرکَبی به نام خِرَد می خواهی. قصد عشق ورزی کنی، مَرکَبی به نام احساس می خواهی. اگر بخواهی باران شوی و بباری، بی مَرکب ابر نتوانی. حتی اگر طالب معراج شوی، مَرکَبی چون بُراق را نیازمندی… می بینی که مَرکَب ها گوناگون اند. پس قصد هر فعلی را که داشتی، ابتدا مَرکَب ات را مهیّا کن، که هر کاری را مَرکَبی است. و مَرکَب مراقبه، بی ذهنی است.
📚مسعود ریاعی
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_268
❇️#باران. شکرگزار نعمتهای بی پایان خداوند باشیم
💠هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً لَكُمْ مِنْهُ شَرابٌ وَ مِنْهُ شَجَرٌ فِيهِ تُسِيمُونَ «10»نحل
🌱اوست آنكه براى شما از آسمان آبى فرستاد كه نوشيدنى شما از آن است و گياهانى كه (چهارپايان خود را) در آن مىچرانيد، (نيز) از آن است.
🔷در این آیه باز به سراغ نعمتهای مادی میرود تا حس شکرگزاری انسانها را برانگیزد، آتش عشق خدا را در دلهایشان بیفروزد، و آنها را به شناخت بیشتر بخشنده این نعمتها دعوت کند.
میگوید: «او کسی است که از آسمان آبی فرستاد» (هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً).
آبی حیات بخش، زلال، شفاف، و خالی از هرگونه آلودگی «که نوشیدن شما از آن است» (لَکُمْ مِنْهُ شَرابٌ).
«و نیز گیاهان و درختانی از آن به وجود میآید که (حیوانات خود را) در آن به چرا میفرستید» (وَ مِنْهُ شَجَرٌ فِیهِ تُسِیمُونَ).
🔷بدون شک منافع آب باران تنها نوشیدن انسان و روییدن درختان و گیاهان نیست، بلکه شستشوی زمینها، تصفیه هوا، ایجاد رطوبت لازم برای طراوت پوست تن انسان و راحتی تنفس او، و مانند آن همه از فوائد باران است، ولی از آنجا که دو قسمت یاد شده، از اهمیت بیشتری برخوردار بوده روی آن تکیه شده.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣2⃣ تدبر در سوره #فرقان
❓چرا قرآن یک دفعه نازل نمی شود؟
در رابطه با آیه های ۳۲ و ۳۳، اساساً چرا کفار این ایراد را گرفتند؟
مگر برای انبیاء دیگر، یکباره نازل شده بود؟
اساساً آنها با آن وضع علم و سوادشان (که در تمام مکه فقط هفت نفر که بتواند بخواند و بنویسد وجود داشت) در آن موقعیت بودند که بتوانند چنین چیزهائی را بدانند؟
آنهم چیزهائی که حتی ما هم پس از بیش از ۱۴۰۰ سال(قمری) پس از آنها و با اینهمه پیشرفت علمی و تکنولوژیک هنوز نمی دانیم؟
بطور قطع آنها در چنان موقعیتی نبودند که چنان چیزهائی را بدانند اما ما می توانیم علت اینکه چنین ایرادی را گرفتند، حدس بزنیم.
آنها از حالت «زنده» و «تدریجی بودن نزول» و «سخن روز داشتن» قرآن کلافه شده بودند.
هر شایعه و توطئه ای که ایجاد می کردند فردا آیه ای نازل می شدو آن توطئه و شایعه را خنثی می کرد و هر ایرادی می گرفتند، جوابش می آمد و این بود که نمی دانستند این روند چقدر ادامه خواهد داشت و تا کجا پیش خواهد رفت که این ایراد را می گرفتند.
در حقیقت مشکل کفار آن دوره، یکی این بود که بعلت پویائی و زنده بودن مکانیزم نزول وحی، نمی توانستند «برنامه ریزی جامعی برای مقابله ایدئولوژیک با پیامبر» تدوین کنند و آیه ۳۳ در این موضوع بخوبی گویاست.
البته اینکه فرموده: «قلب تو را بوسیلۀ آن تثبیت کنیم»، در حقیقت، عموم مخاطبان آن روز – مثلاً مسلمانان و مؤمنان – به این تعبیر سزاوارتر بودند.
🖌از تفسیر مرحوم جمال گنجه ای
https://b2n.ir/j95286
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
اللَّهُمَّ ثَبِّتْنِي عَلَىٰ دِينِكَ مَا أَحْيَيْتَنِي، وَ لا تُزِغْ قَلْبِي بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنِي، وَ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً، إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ
خدايا! تا زنده ام مرا بر دين خود ثابت بدار، و دلم را پس از آنكه به نور هدايت روشن نمودی گمراه مكن، و از نزد خود رحمتی بر من ببخش چرا كه تنها تو بخشاينده ای
بخشی از دعای روز جمعه
@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲روز #مباهله
تفسیر سوره مبارکه آل عمران، بیان۳، جلسه ۳۲
🎙استاد مفسر دکتر محمدعلی انصاری
@quranpuyan
♦️شـبهه ي برخـی از اهـل تسـنن دربـاره 🌴غـدیر و خلافـت حضرت امیر( ع )
🛑قسمت آخر
👈و در پاسخ به این که چرا از آن جمعیـت کثیـر، فقـط تعـداد
اندکى تشیع را پذیرفتند؟ مىگوییم: گروهى منافق و گروهـى هـم
سست ایمان یا قاصر بودند که از عدالت
رسول گرامى ع خسـته
شده بودند. از این رو پذیرش خلافت حضرت
امیرالمؤمنین علـى
بن ابی طالب «صلوات االله علیه» برایشان مشکل بود و یک نکتـه ي
تاریخى هم هست و آن این که معمولاً در طول تاریخ، اکثریت بـا
منحرفان بوده است.
♦️♦️اعتراض بر ابوبکر ، نخست از شخص امام امیرالمؤمنین علـى
بن ابی طالب ع شروع شد چنان که در خطبه شقشقیه و ماننـد
آن منصوص است و نیز بزرگمردانى دیگـر مثـل سـلمان، ابـوذر،
مقداد و عمار بر شوراى سقیفه و انتخاب
تحمیلىاش و انتخابهـاى
بعدى اعتراض کردند.
👈اما اگر فرض کنیم هیچ کسى هم
اعتراض نکرد! آیا فعلاً نـص
کتاب و سنت که خلافت معصومان محمدى را تثبیت کرده و
ما در محضر این فرمان صریح قرار داریم، کافى نیست؟! اگر گفته
شود: نه! این خود انکار توحید و نبوت است
🌱👈در پایان مىپرسیم: آیا این فضل کبیر «...ذَلک هوالْفَضْلُ الْکَبِیر»
براى غیر معصومان شایسته است؟ آن هم با آن همـه اختلافـات و
انحرافات موجود! حال آن که کبیر عنداالله از هر بزرگى بـزرگتـر
است.
👈پس این وارثان معصوم قرآن بعد از رسول گرامى ص در طول
تاریخ از هر بزرگى بس بزرگتر و
بزرگوارترند و فقط منحصـرند
🌴به سیزده معصوم محمدى که اسامی مبارك آنان نیز نزد شیعه
و سنی مشهور است. بلکه نام پنج تن از این نفوس مقدسه به زبان
سامی: ( مـحـمـد ، عـلـیا ، شَـبـَّرْ ، شَـبِّـرْ ، فـَطْـما) «صلوات االله
علیهم اجمعین» بر لوح کشتی نوح ، توسـط حضـرت نـوح ع
حک شده که در حفاریهاي باستانشناسی در رشـته کـوه آرارات
ارمنستان بدست آمده و اکنون در مـوزه ي آثـار تـاریخی مسـکو
موجود است.
📚اقتباس از: تفسیر الفرقان، جزء 21 و 22
و کتاب علی و الحاکمون ص 107 ـ 104
تألیف حضرت آیت االله العظمى صادقی تهرانی(دامت برکاته)
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آیههاینور
🌸🍃
🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّ وَلِيِّیَ اللّهُ الَّذِی نَزَّلَ الْكِتَابَ
وَهُوَ يَتَوَلَّى الصَّالِحِينَ
همانا ياور من اللّٰه است كه اين كتاب را
نازل كرده و او دوست شايستگان است.
🌷 سوره اعراف ، آیه ۱۹۶
🍃
🌸🍃
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_نحل آیات 15 تا 26
📄#صفحـہ_269
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_269
❇️#آیه19نحل
💠وَ اللَّهُ يَعْلَمُ ما تُسِرُّونَ وَ ما تُعْلِنُونَ (۱۹/نحل)
🌱وخداوند آنچه را پنهان میكنيد وآنچه را آشكار میسازيد میداند.
🔹علم خداوند نسبت به همه امور، چه آشكار و چه پنهان يكسان است.
«ما تُسِرُّونَ وَ ما تُعْلِنُونَ»
🔹اگر بدانيم كه خداوند به كارهای ما آگاه است تقوا پيشه میكنيم. «وَ اللَّهُ يَعْلَمُ»
🔹خداوند به نيّتها و اهداف ما نيز آگاه است. «يَعْلَمُ ما تُسِرُّونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_269
❇️هيچكس بار #گناه ديگري را به دوش نميكشد،بجز...
👈همه ،جمله معروف زیر را که ایه 15سوره اسرائ در قران کریم است شنیده اید
💠وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى
🌱هيچكس بار گناه ديگري را به دوش نميكشد،
🔷✨اما در سوره نحل ایه 25 یک تکمله برای این عبارت بیان شده است.یعنی برخی افراد ،علاوه بر بار گناه خودشان ،در گناه دیگران هم شریک هستند.
اینها کسانی اند که بدون داشتن اگاهی ودانش کافی به یک موضوع،صحبت کرده یا می نویسند و موجبات انحراف و گمراهی دیگران را فراهم میکنند.
💠لِيَحْمِلُواْ أَوْزَارَهُمْ كَامِلَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَمِنْ أَوْزَارِ الَّذِينَ يُضِلُّونَهُم بِغَيْرِ عِلْمٍ أَلاَ سَاء مَا يَزِرُونَ ﴿۲۵/نحل﴾
🌱فولادوند: تا روز قيامت بار گناهان خود را تمام بردارند و [نيز] بخشى از بار گناهان كسانى را كه ندانسته آنان را گمراه مىكنند آگاه باشيد چه بد بارى را مىكشند.
🌱مکارم: آنها بايد روز قيامت بار گناهان خود را بطور كامل بر دوش كشند، و هم سهمي از گناهان كساني را كه بخاطر جهل گمراهشان ساختند،
👈بدانيد آنها بار سنگين بدي بر دوش ميكشند.😢
📚برگرفته از سایت قرآن پویان
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst118_hychks-br-gnh-dygry-r-bh-dwsh-nmykshd--bjz---yh-25swrh-nHl.aspx
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣2⃣ تدبر در سوره #فرقان
🔹محشوریت مجرمان باصورت هایشان به جهنم!!؟.👇👇
الَّذِينَ يُحْشَرُونَ عَلَىٰ وُجُوهِهِمْ إِلَىٰ جَهَنَّمَ أُولَٰئِكَ شَرٌّ مَّكَانًا وَأَضَلُّ سَبِيلًا
(تو را متهم به گمراهى مى کنند، ولى،) آنان که برصورتهایشان به سوى جهنم محشور مى شوند، بدترین محل را دارند و گمراه ترین افرادند.
(فرقان/۳۴)
ـ تفسیر یُحْشَرُونَ عَلى وُجُوهِهِمْ اِلى جَهَنَّمَ
در این که: منظور از محشور شدن این گروه از مجرمان بر صورتشان چیست؟ در میان مفسران گفتگو بسیار است:
جمعى آن را به همان معنى حقیقیش تفسیر کرده، و گفته اند: فرشتگان عذاب آنها را در حالى که به صورت به روى زمین افتاده اند کشان، کشان به دوزخ مى برند.
این از یکسو، نشانه خوارى و ذلت آنها است; چرا که آنها در دنیا نهایت کبر و غرور و خود برتربینى نسبت به خلق خدا را داشتند،
و از سوى دیگر، تجسمى است از گمراهیشان در این جهان; چرا که: چنین کسى را که به این طریق مى برند به هیچ وجه جلو خود را نمى بیند، و از آنچه در اطراف او مى گذرد، آگاه نیست.
اما بعضى دیگر آن را به معنى کنائیش گرفته اند.
گاهى گفته اند: این جمله کنایه از تعلق قلب آنها به دنیا است، یعنى آنها به خاطر این که: صورت قلبشان هنوز هم با دنیا ارتباط دارد، به سوى جهنم کشیده مى شوند.
و گاه گفته اند: این کنایه مانند تعبیر مخصوصى است که در ادبیات عرب وجود دارد که مى گویند: فُلانٌ مَرَّ عَلى وَجْهِهِ: یعنى او نمى دانست به کجا مى رود ؟.
ولى، روشن است تا دلیلى بر معنى کنائى نداشته باشیم، باید به همان معنى اول که معنى حقیقى است، تفسیر شود.
تفسیر نمونه
https://b2n.ir/j95286
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛