eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
680 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 1 تا 11 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ به آرزوی خود رسید 💠يا زَكَرِيَّا إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلامٍ اسْمُهُ يَحْيى‏ لَمْ نَجْعَلْ لَهُ مِنْ قَبْلُ سَمِيًّا 🌱(به او خطاب کردیم:) «ای زکریا، ما تو را به پسری که نامش یحیی ست، بشارت می‌دهیم که پیش از این هیچ (همانند و) هم‌نامی برای او قرار نداده‌ایم.» مریم - ۷ 🔹این آیه استجابت دعای زکریا را در پیشگاه پروردگار، استجابتی آمیخته با لطف و عنایت ویژه او بیان می‌کند، و با این جمله شروع می‌شود «ای زکریا! ما تو را بشارت به پسری می‌دهیم که نامش یحیی است پسری (بی‌سابقه) که همنامی برای او پیش از این قرار نداده‌ایم» 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠فَخَرَجَ عَلی‌ قَوْمِهِ مِنَ الْمِحْرابِ فَأَوْحی‌ إِلَيْهِمْ أَنْ سَبِّحُوا بُكْرَةً وَ عَشِيًّا (۱۱/مریم) 🌱‏پس (زكريّا) از محراب عبادت به سوی مردم خارج شد، آنگاه به آنان اشاره كرد كه در صبح و شام خدا را تسبيح گوييد. 🔹در تبليغ، هموطن بودن مبلّغ اولويّت دارد. «فَخَرَجَ عَلی‌ قَوْمِهِ» 🔹مردان خدا، مكان خاصّی را برای عبادات خود قرار می‌دهند. «الْمِحْرابِ» 🔹كسی كه مردم را به عبادت دعوت می‌كند، بايد خود نيز اهل عبادت باشد. ‏«فَخَرَجَ عَلی‌ قَوْمِهِ مِنَ الْمِحْرابِ فَأَوْحی‌ إِلَيْهِمْ» 🔹با هر وسيله‌ای بايد تبليغ كرد. (آنجا كه زبان زكريّا بند می‌آيد، با اشاره به مردم سفارش می‌كند كه خدا را تسبيح كنيد.) «فَأَوْحی‌ إِلَيْهِمْ» 🔹وظيفه‌ی انبيا، دعوت مردم به عبادت است. «فَأَوْحی‌ إِلَيْهِمْ أَنْ سَبِّحُوا» ‏ 🔹فرزنددار شدن پيرمرد از همسر نازا، نشانه‌ی منزّه بودن خداوند از هرگونه كاستی و ناتوانی است. «سَبِّحُوا» 🔹عبادت زمانی ارزش دارد كه دائمی باشد، نه مقطعی و موسمی. «بُكْرَةً وَ عَشِيًّا» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹معنا و مفهوم آیه آخر سوره فرقان چیست؟ در آیه ۷۷ سوره فرقان نیز اختلاف نظر وجود دارد. قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ فَقَدْ كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَكُونُ لِزَامًا ﴿۷۷﴾ فولادوند: بگو اگر دعاى شما نباشد پروردگارم هيچ اعتنايى به شما نمى ‏كند در حقيقت‏ شما به تكذيب پرداخته‏ ايد و به زودى [عذاب بر شما] لازم خواهد شد پاسخ ۳ : آيه ۷۷ ـ در اين آيه نسبت به كسانى كه درخواست توبه و عبوديتى نسبت به حضرت حق ندارند تهديد شده كه در اينصورت خدا هرگز به شما اعتنايى نخواهد داشت، زيرا هر قدر درخواست و اعتنا به خدا بيشتر باشد عنايت خدا هم بيشتر خواهد بود. و به همين معناست آياتى از قبيل "فاذكرونى اذكركم" كه مرا ياد كنيد تا شما را ياد كنم. و در هر صورت عدم درخواست از خدا و بى اعتنايى به خدا تكذيب مقام ربوبيت است، اعم از اصل ربوبيت كه توجه به غيرخدانمائى و جز او را بپرستى، يا در مورد عدم درخواست از او گوئى خود را غنى دانسته و يا او را قادر بر انجام درخواستهاى خود ندانى تفسير فرقان https://b2n.ir/j95286 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💠🌐مروري بر ع به امام ع 🌴حضرت علي ع به فرزند خود امام حسن ع چه وصيتهايي نمود؟ 🗞📗اين وصايا كه در قالب نامه 31 نهج البلاغه منتشر شده است، 📜 👈بعد از نامه امام به مالک اشتر طولانى ترین نامه هاى امام(علیه السلام) در نهج البلاغه است، یک دوره کامل ، ، ، و الى الله است و در حقیقت از سى بخش تشکیل مى شود. اين وصیت هنگام بازگشت از صفین، در محلی به نام حاضرین نگاشته است. 🌐🌱باميد خدا از امروز در چندين قسمت، بندهاي مختلف اين را مرور خواهيم كرد. 🛑قسمت اول : 🖋🌴امام(علیه السلام) در بخش اوّل، خود و فرزندش را به عنوان نویسنده نامه و مخاطب آن با عباراتى بسیار پرمعنا که با روح مجموع نامه هماهنگ است معرفى مى کند. 1⃣.مِنَ الْوَالِدِ الْفَانِ الْمُقِرِّ لِلزَّمَانِ الْمُدْبِرِ الْعُمُرِ الْمُسْتَسْلِمِ [لِلدَّهْرِ الذَّامِ‏] لِلدُّنْيَا السَّاكِنِ مَسَاكِنَ الْمَوْتَى وَ الظَّاعِنِ عَنْهَا غَداً إِلَى الْمَوْلُودِ الْمُؤَمِّلِ مَا لَا يُدْرِكُ السَّالِكِ سَبِيلَ مَنْ قَدْ هَلَكَ غَرَضِ الْأَسْقَامِ وَ رَهِينَةِ الْأَيَّامِ وَ رَمِيَّةِ الْمَصَائِبِ وَ عَبْدِ الدُّنْيَا وَ تَاجِرِ الْغُرُورِ وَ غَرِيمِ الْمَنَايَا وَ أَسِيرِ الْمَوْتِ وَ حَلِيفِ الْهُمُومِ وَ قَرِينِ الْأَحْزَانِ وَ نُصُبِ الْآفَاتِ وَ صَرِيعِ الشَّهَوَاتِ وَ خَلِيفَةِ الْأَمْوَاتِ. 🔻🖋علت نگارش وصیتنامه ↩️)ز پدر پیر سالخورده ی معترف به سختیهای زمانه، عمر پشت سر نهاده، تسلیم حوادث روزگار، ساکن دیار مردگان و کوچ کننده ی از آن در فردای زمان؛ به فرزند نورسیده و آرزومند چیزی که به دست نیاید، و پوینده ی راه کسانی که به هلاکت رسیدند، هدف تیردردها وگروگان روزگار، و شکار مصیبتها، و بنده ی دنیا، و سوداگر غرور، و ورشکسته ی نا گواری ها، و اسیر مرگات، و رفیق غمها، و همدام اندوه ها، و اماج افت ها، و زمین خورده ی شهوت ها و جانشین مردکان. 💫ترجمه حسین استادولی 📩اين نامه از سوى چه کسى، و به چه کسى است؟ 🔗📝"اين بخش در حقيقت عنوان نامه را مشخص مى کند، زيرا معمولا به هنگام نوشتن نامه مى نويسند: مِنْ فُلان اِلى فُلان; يعنى اين نامه از سوى فلان کس به سوى فلان کس نگاشته مى شود. 🌴امام(عليه السلام) به جاى اينکه نام خود و نام فرزندش امام حسن(عليه السلام) را ببرد با ذکر اوصافى زمينه را براى اندرزهاى بسيار مهم آينده هموار مى سازد. 🌱🔻ابتدا شش صفت براى خود و سپس چهارده صفت براى فرزندش بيان مى فرمايد که فضاى نامه را با اين اوصاف کاملاً آماده و روشن و شفاف مى کند. 🌴امام(عليه السلام) با ذکر اين اوصاف براى خود اهداف مختلفى را دنبال مى کند; نخست اينکه به فرزندش مى فهماند من با کوله بار عظيمى از تجربه که با گذشت زمان برايم حاصل شده 📩اين نامه را مى نويسم. ديگر اينکه گوينده اندرزها اگر تواضع به خرج دهد و از موضع بالا و آمرانه سخن نگويد، سخنانش بسيار اثربخش تر خواهد بود. ↩️سوم اينکه پسرش بداند به زودى پدر مى رود و بايد جاى پدر بنشيند و درک اين حقيقت او را براى پذيرش اندرزها آماده تر مى سازد 🔻جمله «الْمُدْبِرِ الْعُمُرِ» تأکيدى است بر اينکه من در سراشيبى پايان عمر قرار گرفته ام و جمله «الْمُسْتَسْلِمِ لِلدُّنْيَا» اشاره به غلبه حوادث بر انسان است. 🔻جمله «السَّاکِنِ مَسَاکِنَ الْمَوْتَى» اشاره به اين است که اين منازلى که ما در آن مسکن مى کنيم غالباً ساخته و پرداخته پيشينيان است. آنها ساختند و ما در آن نشسته ايم و گاه ما مى سازيم و به آيندگان تحويل مى دهيم. 👈سرانجام جمله «وَالظَّاعِنِ عَنْهَا غَداً» اشاره به نزديک بودن لحظه کوچ از دنياست; يعنى من با آگاهى از تمام اين ويژگى ها و آگاهى ها قلم به دست گرفتم و مشغول نوشتن اين نامه ام." 📚🖋شرح ايت الله مكارم شيرازي کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌸🤲 إلٰهِى هَذِهِ أَزِمَّةُ نَفْسِى عَقَلْتُها بِعِقَالِ مَشِيَّتِكَ، وَهٰذِهِ أَعْبَاءُ ذُنُوبِى دَرَأْتُها بِعَفْوِكَ وَرَحْمَتِكَ، وَهَذِهِ أَهْوَائِىَ الْمُضِلَّةُ وَكَلْتُها إِلَىٰ جَنَابِ لُطْفِكَ وَرَأْفَتِكَ؛ 💞خدای من، این مهار نفس من است که به پایبند مشیتت بستم و این بارهای سنگین گناهان من است که به پیشگاه گذشت و رحمتت انداختم و این هوس‌های گمراه‌کننده‌ی من است که به درگاه لطف و مهرت واگذاشتم؛ 💫دعای صباح امیرالمومنین کانال قرآن پویان ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 12 تا 25 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠 قالَ رَبُّکِ هَوَ عَلَیَّ هَیِّن.... 🌱 پروردگارت گفت این کارها نزد من بسیار آسان است. مریم/21 👌سوره مریم را که باز می کنی،دنیایی سراسر شگفتی را می بینی... از دعای حضرت زکریا برای درخواست فرزند در نهایت پیری و نازایی،تا تولد بدون پدر حضرت عیسی و سخن گفتن در گهواره و ... 👈اما نکته ی جالب اینجاست... 🔹که خداوند می فرماید کارهایی که درنزد شما غیر ممکن است ومشکل بزرگ و لاینحل برایتان به حساب می آید ،این کارها نزد من بسیار آسان است. یعنی خداوند شگفت انگیزترین کارها برای ما را آسان ترین کارها برای خود می داند 🔹و جالب اینجاست این جمله را چندین بار تکرار می کند. تا همواره به من و تو اطمینان دهد که آن چه ما سخت و دشوار و محال می پنداریم نزد خداوند سختی و دشواری ندارد. 👈 پس به قدرتش اعتماد کن بر او توکل کن و قدم در مسیرش بگذار... 📚برگرفته از ڪانال نکات تفسیری ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ عنایت می‌کند؛ اما تو هم تکانی بخور! 💠وَ هُزِّی إِلَیْکِ بجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَیْکِ رُطَبًا جَنِیًّا(25/ مریم) 🌱تکانی به این تنه نخل بده تا برایت رطب تازه فرو ریزد. 🔷✨این سخن زمانی به مریم سلام الله علیها گفته می‌شود که او برای دنیا آوردن فرزندش از مسجد فاصله گرفته و پای تنه نخلی خشکیده نشسته است. وقتی فرزندش به دنیا می‌آید به او گفته می‌شود تو این نخل خشکیده را تکان بده به قدرت الهی این تنه، صاحب رطب تازه شده و بر تو فرو می‌ریزد. 🔷✨نکته قابل توجه در این داستان                          👈  برای خدایی که نخل خشکیده را پر ثمر کرده و آن را در یک چشم بر هم زدن، صاحب رطب تازه می‌کند؛ بی شک ریختن آن‌ها و در دسترس قراردادنشان نیز ممکن بود؛ اما این جریان به ما می‌آموزد که قرار نیست تمام امور بشر حتی برگزیدگان الهی از راه امدادهای غیبی اداره شود. کمک‌های ویژه و امدادهای غیبی الهی که از مسیر غیر عادی و ناشناخته نصیب برخی می‌شود حقیقتی است انکار ناپذیر؛ اما این بدان معنا نیست که چون خدا می‌تواند پس بشر بابد دست روی دست گذاشته و فقط منتظر غیب باشد. 🔷✨انسان باید بداند که این عنایت‌ها به مانند سایر اموری که از خداوند متعال صادر می‌شود تحت مدیریت حکمت الهی قرار دارند و هر کجا که حکمتش اقتضاء کند انسان را به امداد غیبی یاری می‌کند. 📚سایت قران پویان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا