eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
681 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠 قالَ رَبُّکِ هَوَ عَلَیَّ هَیِّن.... 🌱 پروردگارت گفت این کارها نزد من بسیار آسان است. مریم/21 👌سوره مریم را که باز می کنی،دنیایی سراسر شگفتی را می بینی... از دعای حضرت زکریا برای درخواست فرزند در نهایت پیری و نازایی،تا تولد بدون پدر حضرت عیسی و سخن گفتن در گهواره و ... 👈اما نکته ی جالب اینجاست... 🔹که خداوند می فرماید کارهایی که درنزد شما غیر ممکن است ومشکل بزرگ و لاینحل برایتان به حساب می آید ،این کارها نزد من بسیار آسان است. یعنی خداوند شگفت انگیزترین کارها برای ما را آسان ترین کارها برای خود می داند 🔹و جالب اینجاست این جمله را چندین بار تکرار می کند. تا همواره به من و تو اطمینان دهد که آن چه ما سخت و دشوار و محال می پنداریم نزد خداوند سختی و دشواری ندارد. 👈 پس به قدرتش اعتماد کن بر او توکل کن و قدم در مسیرش بگذار... 📚برگرفته از ڪانال نکات تفسیری ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ عنایت می‌کند؛ اما تو هم تکانی بخور! 💠وَ هُزِّی إِلَیْکِ بجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَیْکِ رُطَبًا جَنِیًّا(25/ مریم) 🌱تکانی به این تنه نخل بده تا برایت رطب تازه فرو ریزد. 🔷✨این سخن زمانی به مریم سلام الله علیها گفته می‌شود که او برای دنیا آوردن فرزندش از مسجد فاصله گرفته و پای تنه نخلی خشکیده نشسته است. وقتی فرزندش به دنیا می‌آید به او گفته می‌شود تو این نخل خشکیده را تکان بده به قدرت الهی این تنه، صاحب رطب تازه شده و بر تو فرو می‌ریزد. 🔷✨نکته قابل توجه در این داستان                          👈  برای خدایی که نخل خشکیده را پر ثمر کرده و آن را در یک چشم بر هم زدن، صاحب رطب تازه می‌کند؛ بی شک ریختن آن‌ها و در دسترس قراردادنشان نیز ممکن بود؛ اما این جریان به ما می‌آموزد که قرار نیست تمام امور بشر حتی برگزیدگان الهی از راه امدادهای غیبی اداره شود. کمک‌های ویژه و امدادهای غیبی الهی که از مسیر غیر عادی و ناشناخته نصیب برخی می‌شود حقیقتی است انکار ناپذیر؛ اما این بدان معنا نیست که چون خدا می‌تواند پس بشر بابد دست روی دست گذاشته و فقط منتظر غیب باشد. 🔷✨انسان باید بداند که این عنایت‌ها به مانند سایر اموری که از خداوند متعال صادر می‌شود تحت مدیریت حکمت الهی قرار دارند و هر کجا که حکمتش اقتضاء کند انسان را به امداد غیبی یاری می‌کند. 📚سایت قران پویان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹معنا و مفهوم آیه آخر سوره فرقان چیست؟ در آیه ۷۷ سوره فرقان نیز اختلاف نظر وجود دارد. قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ فَقَدْ كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَكُونُ لِزَامًا ﴿۷۷﴾ فولادوند: بگو اگر دعاى شما نباشد پروردگارم هيچ اعتنايى به شما نمى ‏كند در حقيقت‏ شما به تكذيب پرداخته‏ ايد و به زودى [عذاب بر شما] لازم خواهد شد پاسخ ۴ : فرقان : ۷۷ بگو: اگر دعای شما [خواسته‌هایی متعالی و فراتر از غرائز شما] نبود، پروردگارم چه ارزشی برای شما قائل بود؟ ۸۳ و شما [امکان ارتباط بي‌واسطه بنده با خالق] را تکذيب کرديد، پس به زودی [عواقب تکذيب] دامنگير [تان] خواهد شد. ۸۴ __ ۸۳- جملة «من فکر مي‌کنم، پس هستم» از رنه دکارت فيلسوف فرانسوی عنوان مناسبی است برای فهم بهتر اين آيه که بودن آدمی و ارزش او را نزد خدا در خواسته‌ها، آرزوها و آرمان‌هائی [معنای دعا] که طلب مي‌کند مي‌شمارد، يعنی سقف خواسته‌های هر کس ارتفاع شخصيت او را نشان مي‌دهد. کلمه «یَعْبَأُ» که فقط يکبار در قرآن آمده، از ريشه «عِبأ» معنای ثقل و سنگينی مي‌دهد. گوئی پروردگار عالم در کفة ترازوی سنجش انسانها، بر حسب سقف دعاهاشان [بلندای ارزش‌ها و آرمان‌شان] سنگ سرنوشت مي‌گذارد. ۸۴- منکران توحيد، خواندن مستقيم و بدون واسطه خدا را، جز از طريق شفاعت بُت‌ها و توسل به آن‌ها، غيرممکن مي‌شمردند و تکذيب مي‌کردند. از آنجائی که خواندن و خواستن غير خدا سرابی بيش نيست [رعد ۱۴ (۱۳:۱۴) ] چنين انحرافي، آثار و عوارض عذاب‌آوری دارد که «ملازم» و پيوسته با هر خواسته‌ای است [یَكُونُ لِزَامًا]. از تفسير آقای عبدالعلی بازرگان https://b2n.ir/j95286 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
.💠🌐مروري بر ع به امام ع 🌴حضرت علي ع به فرزند خود امام حسن ع چه وصيتهايي نمود؟ 🛑2⃣ قسمت دوم : 🗞📗اين وصايا كه در قالب نامه 31 نهج البلاغه منتشر شده است، 📜 👈بعد از نامه امام به مالک اشتر طولانى ترین نامه هاى امام(علیه السلام) در نهج البلاغه است، یک دوره کامل ، ، ، و الى الله است و در حقیقت از سى بخش تشکیل مى شود. اين وصیت هنگام بازگشت از صفین، در محلی به نام حاضرین نگاشته است 🌐🌱باميد خدا در چندين قسمت، بندهاي مختلف اين را مرور خواهيم كرد. 🌴آن گاه امام(عليه السلام) مخاطب خود را بدون ذکر نام با چهارده وصف توصيف مى کند و مى فرمايد: «اين نامه به فرزندى است آرزومند، آرزومند چيزهايى که هرگز دست يافتنى نيست و در راهى گام نهاده است که ديگران در آن گام نهادند و هلاک شدند (و از جهان چشم فرو بستند) کسى که هدف بيمارى هاست و گروگان روزگار، در تيررس مصائب، بنده دنيا، بازرگان غرور، بدهکار و اسير مرگ، هم پيمان اندوه ها، قرين غم ها، آماج آفات و بلاها، مغلوب شهوات و جانشين مردگان است» 👈نخستين وصفى که امام(عليه السلام) در اينجا براى فرزندش ـ و به بيان ديگر براى همه انسان ها ـ ذکر مى کند اين است که او در اين جهان به دنبال امورى مى رود که قابل وصول نيست، زيرا انسان دنيايى خالى از هرگونه مشکلات و ناراحتى ها و ها مى خواهد در حالى که طبيعت آميخته با مشکلات و رنج ها و مصائب است «الْمُؤَمِّلِ مَا لاَ يُدْرِکُ». 🔻جمله «السَّالِکِ سَبِيلَ مَنْ قَدْ هَلَکَ» مفهومش اين است که همه انسان ها در طريقى گام مى نهند که انتهاى آن مرگ و هلاکت است، همان گونه که قرآن مى گويد: (کُلُّ نَفْس ذَائِقَةُ الْمَوْتِ) 💢جمله «غَرَضِ الاَْسْقَامِ» در واقع توضيحى است براى آنچه گذشت، زيرا انسان خواه ناخواه در اين جهان هدف انواع بيمارى هاست; در کودکى و جوانى به شکلى و در پيرى به شکلى ديگر. 🔻تعبير به «وَرَهِينَةِ الاَْيَّامِ» با توجّه به اينکه «رهينه» معناى گروگان و اسير دارد اشاره به اين است که انسان همواره در چنگال روزها گرفتار است و گذشت زمان او را با خود مى برد; بخواهد يا نخواهد. در پايان عمر نيز وى را رها مى سازد و به قبر مى سپرد. 🔻تعبير «وَرَمِيَّةِ الْمَصَائِبِ» با توجّه به اينکه «رميّه» به معناى چيزى است که وسيله نشانه گيرى براى پرتاب تيرها مى شود اشاره به اين است که مصيبت ها که در جان و مال و بستگان و دوستان و عزيزان رخ مى دهد از هر سو او را نشانه گيرى کرده اند. کسى را نمى يابيم که در عمرش به مصائب مختلفى گرفتار نشود. جمله «وَعَبْدِ الدُّنْيَا وَتَاجِرِ الْغُرُورِ» اشاره به اين است که انسان همچون برده اى در چنگال هوا و هوسها و زرق و برق دنيا گرفتار است و اين امور او را به هر سو مى برند و تاجر غرور بودنش بدين جهت است که او سرمايه هايى را با تلاش در اين دنيا به دست مى آورد که سرابى بيش نيست و مجموعه اى از مکر و فريب است. سرمايه هايى که به زودى از دست مى رود و ديگران هميشه به آن چشم دوخته اند. 🔻فقره «غَرِيمِ الْمَنَايَا» انسان را به شخص بدهکارى تشبيه مى کند که طلبکار او مرگ است; مرگى که جان او را مى گيرد و جسمش را در خاک پنهان مى سازد و تعبير به «أَسِيرِ الْمَوْتِ» همان مطلب را به شکل ديگرى بيان مى کند; گاه مى فرمايد: بدهکار مرگ و گاه مى فرمايد: اسير موت است. 🔻جملات «حَلِيفِ الْهُمُومِ; هم پيمان اندوه ها» و «قَرِينِ الاَْحْزَانِ; قرين غم ها» اشاره به اين است که سراسر زندگى آميخته با انواع غم و اندوه است; غم روزى، غم بيمارى، غم از دست دادن فرصت ها، غم خيانت هاى بعضى از دوستان و غم توطئه هاى دشمنان. جمله «خَلِيفَةِ الاَْمْوَاتِ» اشاره به اين است که اى انسان فراموش نکن تو جانشين مردگانى و در آينده به آنها خواهى پيوست و کسان ديگرى جانشين تو مى شوند 🌴👈 جالب اينکه امام(عليه السلام) در معرفى خود شش صفت و در معرفى فرزندش چهارده صفت از مشکلاتى که هر انسانى در با آن روبه روست، بيان فرموده است; 📚🖋شرح ايت الله مكارم شيرازي کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
┄═❁🍃❈🌺❈🍃❁═┄             بــڛۣــمۭــﷲ ̨ﷻ ּا̍ڶــڕحۡــمۭــنۨ ۛ ּا̍ڸــڕحۡیــمۭ 💠 الرَّحْمنُ «1» عَلَّمَ الْقُرْآنَ «2» 🌱 خداوندِ رحمان، قرآن را آموخت. 👈سعادت و کمال تو در قرآن نهفته است پس چرا در جایی دیگر به دنبال آن می گردی⁉️ ✅ اگر سعادت و کمال واقعی میخواهی پس قرآن را با تامل بخوان و خودت را مخاطب ايات قرار ده تا این کتاب آسمانی و مقدس راه را به تو نشان دهد. اگر مایلید با قرآن داشته باشيد، شما را به 👈گروه عمومي دعوت می کنیم .      تا هر روز یڪ صفحہ از قران ڪریم را بہ همراه ✅ و توضيح صوتي و روان آیات صفحہ ✅ فایل صوتی آيات صفحه ✅ از مفسران و قران پژوهان مختلف را در گروه بہ همراه سایر علاقمندان مطالعہ ڪنیم. 👌انشالله از فردا مورخ 14 شهریورماه ، مطالعه و تدبر سوره مبارکه را آغاز میکنیم. 💬 نمونه ای از پیام اظهار رضایت اعضا از گروه : با سلام خدا خیرتان بدهد روزی یک صفحه را با رغبت و در فرصت کمی که داشته باشیم باعشق تلاوت و تفسیر را گوش میکنیم خیلی ممنون. 💫لینڪ گروه هاے در پیام‌رسانهاے و 🔻 💬eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0 https://chat.whatsapp.com/Kbhf7Ywu2cw9Ry83l5oi2g https://chat.whatsapp.com/FPegBnOL5JZ43TKDukEVP0
. بسم الله الرحمن الرحیم وَلَنْ تَجِدَ مِنْ دُونِهِ مُلْتَحَدًا  و هرگز جز او پناهى نخواهى يافت 🌸 سوره کهف ، آیه ۲۷ 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 26 تا 38 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ بَرًّا بِوالِدَتِي وَ لَمْ يَجْعَلْنِي جَبَّاراً شَقِيًّا 🌱و (مرا) نسبت به مادرم (بسیار) نیکوکار (قرار داده) و مرا گردنکش و زورگو و تیره‌بخت قرار نداده است؛ مریم - ۳۲ 🔷‏گر چه حضرت مسيح ع به فرمان نافذ پروردگار از مادر بدون پدر تولد يافت ولی همين اندازه كه در آيه فوق از زبان او می‌خوانيم كه در مقام بر شمردن افتخارات خود نيكوكاری نسبت به مادر را ذكر می‌كند دليل روشنی بر اهميت مقام مادر است، ضمنا نشان می‌دهد كه اين كودك نوزاد كه طبق يك اعجاز به سخن در آمد از اين واقعيت آگاه بود كه او يك فرزند نمونه در ميان انسانها است كه تنها از مادر بدون دخالت پدر تولد يافته است. 👌‏به هر حال گرچه در جهان امروز در باره مقام مادر سخن بسيار گفته می‌شود و حتی روزی را بنام" روز مادر" اختصاص داده‌اند، اما متاسفانه وضع تمدن ماشينی چنان است كه رابطه پدران و مادران را از فرزندان خيلی زود قطع می‌كند آن چنان كه كمتر روابط عاطفی بعد از بزرگ شدن در ميان آنها ديده می‌شود. 👈‏در اسلام روايات شگفت‌انگيزی در اين زمينه داريم كه اهميت فوق العاده مقام مادر را به مسلمانان توصيه می‌كند، تا در عمل، نه تنها در سخن، در اين باره بكوشند 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ السَّلامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَ يَوْمَ أَمُوتُ وَ يَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا «33»مریم 🌱و درود بر من روزى كه زاده شدم و روزى كه مى‌ميرم و روزى كه زنده برانگيخته مى‌شوم. 🔷خط انبيا، تنها خطى است كه از تولّد تا معاد، از هر گونه انحراف سالم است. وَ السَّلامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَ يَوْمَ‌ ... أُبْعَثُ حَيًّا 🔹در مواردى، تجليل از خود جايز است. وَ السَّلامُ عَلَيَ‌ ... 🔹مهم‌ترين روزها براى انسان، روز تولّد، وفات و زنده شدن در قيامت است. «1» وُلِدْتُ‌ ... أَمُوتُ‌ ... أُبْعَثُ‌ . 🔹و سر انجام این نوزاد (حضرت مسیح) می‌گوید: «و سلام و درود خدا بر من باد آن روز که متولد شدم، و آن روز که می‌میرم، و آن روز که زنده بر انگیخته می‌شوم» (وَ السَّلامُ عَلَیَّ یَوْمَ وُلِدْتُ وَ یَوْمَ أَمُوتُ وَ یَوْمَ أُبْعَثُ حَیًّا). 👈این جمله هم در مورد یحیی آمده و هم در مورد حضرت مسیح (ع)، با این تفاوت که در مورد اول خداوند این سخن را می‌گوید و در مورد دوم مسیح (ع) این تقاضا را دارد 🔹علامه فقیه مرحوم کاشف الغطاء این چنین بیان می دارد اگر ما تعریف و تمجیدی که قرآن مجید در خصوص حضرت مسیح(علیه السلام) و مادر مکرمشان حضرت مریم مقدس (علیها السلام) بیان داشته را نداشتیم جهان بشریت به عظمت و قداست  حضرت مسیح(علیه السلام) دست نمی یافت، چرا که اگر قرار بود برای شناخت جایگاه و موقعیت حضرت مسیح(علیه السلام) به اناجیل رجوع می کردیم قلم شرم می نمود که در توصیف حضرت آن مطالب را بیان نماید.[1] [1](📚پڙوهشی در باره مسیح ایت الله محمد حسین کاشف الغطاء) 📚تفاسیر نور و نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹معنا و مفهوم آیه آخر سوره فرقان چیست؟ در آیه ۷۷ سوره فرقان نیز اختلاف نظر وجود دارد. قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ فَقَدْ كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَكُونُ لِزَامًا ﴿۷۷﴾ فولادوند: بگو اگر دعاى شما نباشد پروردگارم هيچ اعتنايى به شما نمى ‏كند در حقيقت‏ شما به تكذيب پرداخته‏ ايد و به زودى [عذاب بر شما] لازم خواهد شد پاسخ ۵ : بخش پاياني كه جمع‌بندي مي‌كند مي‌فرمايد شما بي‌ارزشيد چرا؟ براي اينكه شما ارزشتان در تصديق سخنان ماست ولي هر چه ما گفتيم شما تصديق نكرديد ديگر ﴿قُلْ مَا يَعْبَؤُا﴾ حالا اين ﴿مَا﴾يا «ما» استفهام انكاري است يا نافيه است «عَبأَ بكم» يعني با ديد سنگين شما را نگاه بكند با وزن نگاه بكند اعتنا بكند به شما خب به شما اعتنا نمي‌كند براي اينكه وزني نداريد وزنتان در تصديق است شما كه ﴿فَقَدْ كَذَّبْتُمْ﴾. حالا ﴿لَوْلاَ دُعَاؤُكُمْ﴾اين از باب اضافه مصدر به مفعول است يا اضافه مصدر به فاعل است اگر دعاي شما نباشد ارزش نداريد يا اگر ذات اقدس الهي شما را نخواند بي‌ارزشيد اين‌چنين نيست كه اضافه «دعا» به «كُم» اضافه به فاعل باشد يعني اگر شما خدا را نخوانيد بي‌ارزشيد خير, اگر او دستتان را نگيرد بي‌ارزشيد اضافه به مفعول است يعني «لو لا دعاء الله اياكم» اگر او پيغمبر نفرستد هدايتتان نكند دين پيدا نكنيد مي‌شويد لا شيء نه اينكه اگر شما خدا را نخوانيد مي‌شويد لا شيء شما خودتان مي‌خواهيد خدا را بخوانيد يا كسي شما را بايد جذب بكند؟ اول از طرف ذات اقدس الهي بايد شما را بخوانند تا حقّ حيات پيدا كنيد وگرنه خودتان كه خدا را نمي‌خوانيد. غرض اين است كه اين اضافه به مفعول است نه اضافه به فاعل, گرچه اضافه به فاعل هم باز به يك وجهي قابل توجيه است «قُلْ مَا يَعْبَؤُا بِكُمْ رَبِّي لَوْلاَ دُعَائه ايّاكم» اگر او شما را نمي‌خواند كه وزني نداشتيد كه پس وزنتان به اين است كه اين امور را تصديق كنيد رابطه را حفظ بكنيد ولي متأسفانه ﴿فَقَدْ كَذَّبْتُمْ﴾ حالا كه ﴿كَذَّبْتُمْ﴾ پس بي‌وزنيد همين عذاب الهي و كيفر تلخ الهي براي شما مي‌شود لازم﴿فَسَوْفَ يَكُونُ﴾ همين تكذيب كه به صورت عذاب در مي‌آيد از شما دست‌بردار نيست چون در حقيقت همين عمل است كه به اين صورت در مي‌آيد كه «أعاذنا الله من شرور أنفسنا و سيّئات أعمالنا». تفسیر تسنیم https://b2n.ir/j95286 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
قران را با مطالعه مهم هر جزء، توام كنيد🌺 🌺🌺 شما ميتوانيد ،ضمن تلاوت آيات هر جزء ، برگزيده اي از ايات و مفاهيم جزء را (كه در ساليان متوالي مورد استقبال مخاطبان قرارگرفته است)به همراه توضيح مختصر و تصاوير نيز مطالعه نماييد. ✅ اگر ميخواهيد خود يا عزيزانتان با مهمترين بايدها و نبايدهاي اعمال و عقايدزندگي فردي و اجتماعي از منظر قران آشنا شويد، مطالعه كتاب" را به شما پيشنهاد ميكنيم. 🔶همچنين ميتوانيد با به عنوان به دوستان و اشنايان تان و يا كتابخانه مسجد، مدرسه، هيات، شركت ،موسسه و ...موردنظرتان اهدا نماييد تا همواره در ثواب مطالعه و عمل به كتاب باشيد. 💢علاقمندان ميتوانند این کتاب را تا اخر اين هفته به قيمت سال گذشته (30هزار تومان) بصورت اينترنتي از درگاه زير سفارش داده و توسط پست دريافت نمايند. https://idpay.ir/quranpuyan/shop/361454
.💠🌐مروري بر ع به امام ع 🌴حضرت علي ع به فرزند خود امام حسن ع چه وصيتهايي نمود؟ 🗞📗اين وصايا كه در قالب نامه 31 نهج البلاغه منتشر شده است، 📜 👈بعد از نامه امام به مالک اشتر طولانى ترین نامه هاى امام(علیه السلام) در نهج البلاغه است، یک دوره کامل ، ، ، و الى الله است و در حقیقت از سى بخش تشکیل مى شود. اين وصیت هنگام بازگشت از صفین، در محلی به نام حاضرین نگاشته است. 🌐🌱باميد خدا در چندين قسمت، بندهاي مختلف اين را مرور خواهيم كرد. 🛑قسمت سوم: 2⃣_أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ فِيمَا تَبَيَّنْتُ مِنْ إِدْبَارِ الدُّنْيَا عَنِّي وَ جُمُوحِ الدَّهْرِ عَلَيَّ وَ إِقْبَالِ الْآخِرَةِ إِلَيَّ مَا يَزَعُنِي عَنْ ذِكْرِ مَنْ سِوَايَ وَ الِاهْتِمَامِ بِمَا وَرَائِي غَيْرَ أَنِّي حَيْثُ تَفَرَّدَ بِي دُونَ هُمُومِ النَّاسِ هَمُّ نَفْسِي  [فَصَدَّقَنِي‏] فَصَدَفَنِي رَأْيِي وَ صَرَفَنِي عَنْ هَوَايَ وَ صَرَّحَ لِي مَحْضُ أَمْرِي فَأَفْضَى بِي إِلَى جِدٍّ لَا يَكُونُ فِيهِ لَعِبٌ وَ صِدْقٍ لَا يَشُوبُهُ كَذِبٌ 🔹اما بعد. من از پشت گردن دنیا به من، و ستیزگی روزگار با من، و رو آوردن آخرت بازمی دارد. اما چون اندیشه در کار خودم مرا اندیشه درباره ی  دیگران سرگرم ساخته  ، به طوری که مرا از خواسته ام داشته، و از هوا و هوسم بازداشته و حقیقت کارم بر من روشن گشته ، از این رو مرا به جدیتی شوخی ناپذیر، و راستگویی بی دروغ واداشته. 🖋ترجمه:حسین استاد ولی    🔻🖌سبب نگاشتن اين نامه: امام(عليه السلام) در اين بخش از نامه خود، از وضع خويشتن شروع مى کند و در ضمن، انگيزه خود را براى اقدام به اين وصيّت نامه وانسانى شرح مى دهد و به طور خلاصه مى فرمايد: من به خود نگاه کردم ديدم ستاره عمرم رو به افول نهاده و بايد در فکر خويشتن باشم و آماده سفر آخرت شوم; ولى از آنجا که تو را بخشى از وجود خود، بلکه تمام وجود خود مى بينم خويش را ناگزير از اين اندرزها و نصيحت ها و هشدارها ديدم. مى فرمايد: 🔻«اما بعد آگاهيم از پشت کردن دنيا و چيره شدن روزگار و روى آوردن آخرت به سوى من، مرا از ياد غير خودم و توجّه به دنيا و اهل آن باز داشته» 🔻 (أَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّ فِيمَا تَبَيَّنْتُ مِنْ إِدْبَارِ الدُّنْيَا عَنِّي، وَجُمُوحِ(12) الدَّهْرِ عَلَيَّ وَإِقْبَالِ الاْخِرَةِ إِلَيَّ، مَا يَزَعُنِي(13) عَنْ ذِکْرِ مَنْ سِوَايَ، وَالاِهْتِمَامِ بِمَا وَرَائِي(14)). 🌴امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن چنين نتيجه گيرى مى کند که: «اين توجّه سبب شده، اشتغال به خويشتن مرا از فکر مردم (و آنچه از دنيا در دست آنهاست) باز دارد و از هواى نفس مانع شود و حقيقتِ سرنوشتم را براى من روشن سازد و همين امر مرا به مرحله اى رسانده که سراسر جدى است و شوخى در آن راه ندارد، سراسر راستى است و دروغ به آن آميخته نيست»; 🔻(غَيْرَ أَنِّي حَيْثُ تَفَرَّدَ بِي دُونَ هُمُومِ النَّاسِ هَمُّ نَفْسِي، فَصَدَفَنِي(15) رَأْيِي وَصَرَفَنِي عَنْ هَوَايَ، وَصَرَّحَ لِي مَحْضُ أَمْرِي، فَأَفْضَى(16) بِي إِلَى جِدّ لاَ يَکُونُ فِيهِ لَعِبٌ، وَصِدْق لاَ يَشُوبُهُ کَذِبٌ). 👈اشاره به اينکه پشت کردن دنيا، سبب بيدارى انسان است، زيرا خود را در آستانه انتقال از دنيا مى بيند و همين امر موجب مى شود که از هواى نفس بپرهيزد و به طور جدى به سرنوشت خويش بينديشد; از هوا و هوس بپرهيزد، هاى غافل کننده را کنار زند، به خويشتن راست بگويد و دور از هرگونه تعصب و سهل انگارى، به آينده خود; يعنى سفر آخرت فکر کند. 🌴امام(عليه السلام) اين مقدمه را ظاهراً به دو منظور بيان فرمود: ↩️ نخست اينکه مخاطب کاملاً باور کند که آنچه به او گفته مى شود کاملا جدى است و نتيجه مطالعه اى عميق نسبت به حال و آينده است. ↩️ديگر اينکه به فرزندش نيز هشدار دهد که چنين آينده اى را نيز در پيش دارد و هميشه جوان نمى ماند (هرچند جوانى دليل بر اعتماد و اطمينان به زندگى نيست) بلکه چيزى نمى گذرد که کاروان عمر به منزلگاه نهايى نزديک مى شود. مبادا فرزندش گرفتار غرور جوانى شود و آينده خويش را به دست فراموشى بسپارد. 📚🖋شرح ايت الله مكارم شيرازي. https://s6.uupload.ir/files/img_20220904_180014_341_6erd.jpg کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛