#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_405
❇️چرا يكی از نامهای #قيامت ، #ساعة است
💠وَ يَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ يَوْمَئِذٍ يَتَفَرَّقُونَ
🌱و روزی که قیامت برپا شود، در آن روز، (مردم) از یکدیگر جدا میشوند.
روم - ۱۴
🔷توجه به اين نكته نيز لازم است كه در بسياری از آيات قرآن و از جمله در دو آيه از آيات مورد بحث از قيام قيامت تعبير به" قيام ساعت" شده است، اين به خاطر آن است كه" ساعة" در اصل به معنی جزئی از زمان يا لحظاتی زودگذر است، و از آنجا كه از يك سو وقوع رستاخيز به صورت ناگهانی و برقآسا است، و از سوی ديگر به مقتضای" سريع الحساب" بودن خداوند، حساب بندگان را در آن روز به سرعت میرسد، اين تعبير در مورد قيامت به كار رفته تا مردم موقعيت رستاخيز را همواره در نظر داشته باشند.
🔷" ابن منظور" در" لسان العرب" میگويد:" ساعة" اسم برای زمانی است كه صيحه پايان جهان زده میشود، و همگی ناگهان میميرند، و نيز نام برای وقتی است كه مردم در قيامت برانگيخته میشوند، اين نام از آن جهت برای پايان جهان و وقوع رستاخيز انتخاب شده كه در صيحه نخستين كه خداوند در آيه إِنْ كانَتْ إِلَّا صَيْحَةً واحِدَةً فَإِذا هُمْ خامِدُونَ اشاره كرده بطور ناگهانی همگی میميرند (و در نفخه دوم ناگهان همه بپا میخيزند و قيامت بر پا میشود).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
🌺🌺 گزيدهاي از نظرات قرآن آموزان #چهارده_دوره حضوري و مجازي #روش_سادهفهم_بهتر_قرآن
✅ دوره مفید و #لذتبخشی برای من بود. تجربه خوبی بود تا بحال اینگونه در قران تدبر نکرده بودم. من قبلا تفسیر موضوعی کار کردم ولی بعد از گذشت زمان فراموش کردم. خودم هم چندین بار قران را بامعنی خواندم هرچند که هردفعه چیز تازه ای متوجه می شدم. و چون یادداشت نمی کردم ،بعد از مدتی فراموش میکردم. اول فکر میکردم #تدبر یعنی خواندن تفسیر قران .اما این روش تدبر خیلی برام لذت بخشه. مفاهیم سوره را بیشتر متوجه میشم و در ذهنم می ماند.
✅ من تاحالا معنی هر آیه رو میخوندم. ولی الان برام جالب اینه که ناخودآگاه میخوام بدونم خدا میخواسته با نزول این سوره با چه چیزی بفهمیم وآیا میفهمیم.
✅ سپاس از دوره بسیار خوبی که برای تدبر در مفاهیم قران برگزار کردید.رویکردی که #روشی_نظاممند را برای فهم سوره های قران کریم ارایه می کرد و برای من بسیار تازگی داشت.از آنرو که دریچه ای جدید برای فهم کلیت سوره های قرآن برایم باز می کرد و راهی برای پاسخگويی به عدم ارتباط و جدایی معانی ظاهری ایات می گشود.
من هم با تکنیک فرازبندی، برای نخستین بار توانستم مفهوم کلی یک سوره 36 ایه ای را متوجه شوم.تا قبل از این معنای ایه های سوره ها را میخواندم ولی نمی توانستم ایده کلی چنین سوره ای را بیان کنم.
✅ سلام استاد عزیز چقدر حس خوبی داشتم که در این گروه شرکت کردم چقدر گوش کردن به پیام های شما برایم #ارامشبخش بود نمی دانم چه دعایي کنم که در حد شما باشد. فقط می گویم اجرتان با خدای همین قران.
✅ در این فرصت کوتاه خیلی استفاده کردم هر چند ،چندین ساله، کلاس هاي ديگر شرکت کردم. ولی شما #راهتدبر و اندیشیدن را نشان دادید.
✅ اگر فردي دوست دارد به گونه ای متفاوت از روشهای مرسوم، قرآن را مطالعه و بررسی نماید پیشنهاد میکنم که حتما در دوره ی روش ساده فهم قرآن شرکت کند.آنچه آموزش داده میشود نحوه ی مطالعه ی #روشمند و هدفمند سوره های قرآن میباشد.
✅ رمز ورود به محتوای قرآن ازهمین طریق است.خداراشکر روش تدریس به نظرم بسیارعالی بود، تعیين فرازها و درس سوره بسیار #اموزنده و قابل استفاده و راهکاری برای تحقیق درسور دیگر بود. من واقعا استفاده کردم. این دروس تحقیقی ارزنده باید درحوزه های علمیه هم ورود پیداکنه
✅ آنچه مسلم است تا حالا قرآن میخواندیم اما با این روش خواندن وتدبرکردن خیلی شیرین است
✅ من رشته ام قرآنی نیست خیلی هم فهم قرآن را دوست دارم. مدت ها پیش به خدا گفتم، خدایا کتابت رو می خونم ولی نمیفهمم باهام حرف میزنی ولی نمی دونم چی میگی. استاد فکر می کنم #راه_فهم_قرآن برام بازشده
اطلاعات بيشتر در كانال زير در تلگرام و ايتا: @tadabbor_quranpuyan
لينك ثبت نام دوره جديد :
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣6⃣ تدبر در سوره #کهف
🔹نکات سوره کهف از تفسیر عبدالعلی بازرگان
کهف : ۹۵
قَالَ مَا مَكَّنِّي فِيهِ رَبِّي خَيْرٌ فَأَعِينُونِي بِقُوَّةٍ أَجْعَلْ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُمْ رَدْمًا
[ذوالقرنین] گفت: امکاناتی که پروردگارم در اختیار من قرار داده، بهتر [از پاداش شما] است، در عوض با نیرو [ی انسانی یا مواد و مصالح لازم] مرا یاری کنید تا میان شما و آنها سدّی [محکم و بادوام] قرار دهم. ۱۰۵
۱۰۵- کلمة «رَدْمً» فقط یکبار در قرآن آمده است. آن قوم از ذوالقرنین خواسته بودند برای آنان «سدّی» در برابر اقوام وحشی یأجوج و مأجوج بنا کند و او پاسخ داد: شما نیرو تهیه کنید تا من «رَدْمی» برای شما بسازم. سدّ فقط ميتواند جلو سیل رودخانه را بگیرد، اما در معنای کلمه «رَدْمً»، به هم وصل کردن دو چیز، دوختن و پینه زدن جامه کهنه، و بستن رخنه گفته ميشود که مفهوم دوام و استحکام در بلند مدت در آن نهفته است [مثل: ادامه تب، ماندن و نرفتن ابر، طولانی شدن خصومت و قهر]. ر ک به المنجد
کهف : ۹۶
آتُونِي زُبَرَ الْحَدِيدِ حَتَّى إِذَا سَاوَى بَيْنَ الصَّدَفَيْنِ قَالَ انفُخُوا حَتَّى إِذَا جَعَلَهُ نَارًا قَالَ آتُونِي أُفْرِغْ عَلَيْهِ قِطْرًا
ـ [اینک] قطعات [سنگ] آهن برای من [از معادن] بیاورید؛ تا آنکه [با انباشته شدن سنگها] میان دو سمت تنگه کوه را همسطح ساخت. [آنگاه] گفت: [آتش بیفروزید و در آن] بدمید تا اینکه آن را بگداخت، [سپس] گفت: [سنگ مس] برای من بیاورید تا مس گداخته بر آن بریزم. ۱۰۶
۱۰۶- مس احتمالا قدیمی ترین فلز شناخته شده توسط آدمیان است که به دلیل نرمی و قابلیت چکشخواری در ابزار سازی های اولیه بشر مورد استفاده بوده و قدمت آن به ۸۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برميگردد. از این فلز که در ترکیب با سایر فلزات آلیاژهای متنوعی مثل برنز و برنج ساخته ميشود، در گذشته در ساخت مفتولها و ورقههای مسی، پوشش بناها و امثالهم استفاده فراوان ميشده است. به نظر ميرسد ریختن مس مذاب روی دیواره آهنین سدّ، برای جلوگیری از زنگ زدگی و فرسودگی آهن باشد، همچنانکه ظروف مسی و ورقههائی از آن که برای سقفها از آن استفاده ميکنند، مثل آهن اکسیده نميشود.
کهف : ۹۸
قَالَ هذا رَحْمَةٌ مِّن رَّبِّي فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ رَبِّي جَعَلَهُ دَكَّاءَ وَكَانَ وَعْدُ رَبِّي حَقًّا
[با اتمام این پروژه، ذوالقرنین] گفت: این [توفیق در احداث سدّ،] رحمتی از جانب پروردگار من است، ۱۰۸
و زمانی که وعدة پروردگار من فرا رسد، [=هنگام قیامت] آن را در هم خواهد کوبید و وعدة پروردگار من حق است. ۱۰۹
__
۱۰۸- این آیه و آیه بعد را، که در این ترجمه و اغلب ترجمهها از قول ذوالقرنین نقل شده است، ميتوان سخن پیامبر اسلام به مسلمانان تلقی کرد که در پایان داستان و نتیجهگیری از آن آمده است.
۱۰۹- اتفاقاً پیام اصلی داستان اصحاب کهف که پیشتر در این سوره آمده بود، همین وعده الهی و رسیدن رستاخیز ميباشد: آیة ۲۱- وَكَذَلِكَ أَعْثَرْنَا عَلَیْهِمْ لِیَعْلَمُوا أَنَّ وَعْدَ اللهِ حَقٌّ وَأَنَّ السَّاعَهَ لا رَیْبَ فِیهَا... علاوه بر آن، در دومین داستان سوره کهف [دو باغ] نیز هم در متن [آیات ۳۶، ۴۶ تا ۴۹، ۵۲، ۵۳]، و هم در انتها به همین وعده اشاره ميکند. آیه ۵۸ : ... بَلْ لَهُمْ مَوْعِدٌ لَنْ یَجِدُوا مِنْ دُونِهِ مَوْئِلاً
https://b2n.ir/g94617
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
، مروري بر #وصيتنامه_امام_علي ع به امام #حسن ع
🛑قسمت پنجاه وپنجم:
💢 نفي #خشونت در برابر #خشونت
🔶 وَ لِنْ لِمَنْ غَالَظَكَ فَإِنَّهُ يُوشِكُ أَنْ يَلِينَ لَكَ، وَ خُذْ عَلَى عَدُوِّكَ بِالْفَضْلِ فَإِنَّهُ [أَحَدُ] أَحْلَى الظَّفَرَيْنِ
با كسى كه با تو خشونت كند نرم باش، كه به زودى نسبت به تو نرم شود. با دشمنت نيكى كن كه نيكى شيرين ترين دو پيروزى (انتقام و گذشت) است.
🖋ترجمه انصاریان
🌴در پنجمين توصيه مى افزايد: «با کسى که با تو به خشونت رفتار مى کند #نرمى کن که اميد مى رود به زودى در برابر تو نرم شود»; (وَ لِنْ(15) لِمَنْ غَالَظَکَ(16) فَإِنَّهُ يُوشِکُ أَنْ يَلِينَ لَکَ).
💢 🔻بسيارند کسانى که در هنگام خشونت راه #خشونت را پيش مى گيرند و خشونت ها به صورت تصاعدى پيش مى رود و گاه به جاهاى خطرناک مى رسد; ولى اگر انسان بر نفس خويش مسلط باشد و با اراده و تصميم خود را در برابر خشونت ها کنترل کند و به جاى خشونت، راه نرمش را پيش گيرد، نه تنها خشونت ها پايان مى گيرد، بلکه جاى خود را به دوستى و محبّت و نرمش مى دهد همان گونه که قرآن مجيد بر اين معنا تأکيد مى نهد و نيکى را در برابر بدى توصيه مى کند و نيکى را سبب جلب دوستى مى داند.
حضرت در ششمين توصيه مى فرمايد: «با دشمن خود با فضل و کرم رفتار کن که در اين صورت از ميان دو پيروزى (پيروزى از طريق خشونت و پيروزى از طريق محبّت) شيرين ترين را برگزيده اى»; (وَخُذْ عَلَى عَدُوِّکَ بِالْفَضْلِ فَإِنَّهُ أَحْلَى الظَّفَرَيْنِ).
👌اين جمله در واقع تاکيدى است بر آنچه در توصيه هاى قبل آمد; ولى با تعبيرى دلپذير مى فرمايد: تو ممکن است از طريق شدت و خشونت بر دشمنت پيروز شوى و نيز ممکن است از طريق ابراز محبّت و دوستى; به يقين دومى شيرين تر است و عاقبت بهترى دارد، چرا که در آينده بيم خشونتى نخواهى داشت در حالى که اگر با خشونت پيروز شوى هر زمان انتظار خشونت جديدى از سوى دشمن خواهى داشت و به تعبير ديگر در روش اوّل دشمن همچنان دشمن باقى مى ماند در حالى که در روش دوم، دشمن مبدل به دوست مى گردد.
🔻📚 در کتاب مقاتل الطالبيين ابوالفرج اصفهانى داستان جالبى در اين زمينه از موسى بن جعفر(عليهما السلام) نقل مى کند که مردى از خاندان عمر چون حضرت موسى بن جعفر(عليه السلام) را مى ديد، به اميرالمؤمنين على(عليه السلام) دشنام مى داد تا حضرت را ناراحت کند. يکى از دوستان امام(عليه السلام) عرض کرد اجازه دهيد آن مرد ناصبى را به قتل برسانيم. امام(عليه السلام) فرمود: نه. سپس سوار شد و به سوى مزرعه آن مرد ناصبى رفت و با مرکب خود مقدارى از زراعت او را پايمال کرد. مرد ناصبى فرياد برآورد: زراعت ما را پايمال نکن. امام(عليه السلام) (به خاطر مصالحى) گوش به حرف او نداد و همچنان پيش آمد تا نزد او رسيد و با او به شوخى و مزاح پرداخت سپس فرمود: چقدر هزينه کشت اين زراعت تو شده است عرض کرد: صد دينار. فرمود: چقدر اميد دارى که سود کنى؟ عرض کرد: نمى دانم. امام(عليه السلام) فرمود: (نگفتم چقدر سود مى کنى) گفتم: چقدر اميد دارى سود کنى؟ عرض کرد: صد دينار. امام(عليه السلام) سيصد دينار در آورد و به او بخشيد.
🌱👈 آن مرد برخاست و سر امام(عليه السلام) را بوسيد. هنگامى که امام(عليه السلام) بعد از اين ماجرا وارد مسجد شد آن مرد ناصبى برخاست سلام کرد و گفت: «اَللهُ أعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَه; خدا مى داند رسالت و نبوّت خود را در چه خاندانى قرار دهد» ياران آن مرد ناصبى برخاستند و او را نهى کردند و گفتند: اين چه کارى است که مى کنى؟ مرد ناصبى به آنها دشنام داد. در اينجا امام(عليه السلام) به يارانش فرمود: کدام يک بهتر بود آنچه را شما مى خواستيد يا آنچه را من مى خواستم؟
🖋شرح آیت الله مکارم شیرازی.
@quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
4_5915955049489499396.mp3
6.81M
#تدبر در قرآن و سوره ها برای چیست؟ آیا پیام سوره ها را میدانیم که به آنها ایمان بیاوریم!؟
حجت الاسلام صبوحي
@tadabbor_quranpuyan
.
#دعاهای_روزانه
🤲إِلٰهِى تَصَاغَرَ عِنْدَ تَعاظُمِ آلائِكَ شُكْرِى، وَتَضَاءَلَ فِى جَنْبِ إِكْرامِكَ إِیَّاىَ ثَنائِى وَنَشْرِى، جَلَّلَتْنِى نِعَمُكَ مِنْ أَنْوارِ الْإِیمانِ حُلَلاً، وَضَرَبَتْ عَلَىَّ لَطائِفُ بِرِّكَ مِنَ الْعِزِّ كِلَلاً، وَقَلَّدَتْنِى مِنَنُكَ قَلائِدَ لَاتُحَلُّ، وَطَوَّقَتْنِى أَطْواقاً لَاتُفَلُّ، فَآلاؤُكَ جَمَّةٌ ضَعُفَ لِسانِى عَنْ إِحْصَائِها،
💞معبودم، در برابر بزرگی نعمتهایت، سپاسم کوچک است و در کنار اکرامت بر من، ستایش و گزارشم از آن، خود را پست و ناچیز نشان میدهد، نعمتهایت از انوار ایمان، زینتهایی به من پوشاند و لطایف نیکیات خیمههایی از عزت بالای سرم افراشت و عطاهایت گردنبندهای زیبندهای به گردنم افکند که هرگز باز نشود و طوقهایی بر من آویخت که به هیچ روی گسسته نگردد، عطاهای انبوهت زبانم را از شمردنش ناتوان ساخته
💫المناجاة السادسة: مناجاة الشاكرين
💫قرآن پویان
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_روم آیات 16 تا 24
📄#صفحه_406
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_406
❇️ *اوقات* #پرفضيلت #ذكر *و* #نمازها
👈 ایات 17 و18 سوره روم نیز مرتبط با اوقات فضیلت تسبیح خدا و نماز در طول روز می باشد:
💠فَسُبْحَانَ اللَّهِ حِينَ تُمْسُونَ وَحِينَ تُصْبِحُونَ ﴿۱۷﴾
🌱فولادوند: پس خدا را تسبيح گوييد آنگاه كه به #عصر درمىآييد و آنگاه كه به #بامداد(صبح) درمىشويد
💠وَلَهُ الْحَمْدُ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَعَشِيًّا وَحِينَ تُظْهِرُونَ ﴿۱۸﴾
🌱فولادوند: و ستايش از آن اوست در آسمانها و زمين و #شامگاهان و وقتى كه به #نيمروز(ظهر) مىرسيد
🔷همانطور که می بینیم در این ایات نیز تسبیح خداوند را در 4زمان خاص در طول شبانه روز تاکید کرده است.
این زمانها با اوقات صلاه العشاء،صلاه الفجر وصلاه الوسطی (نماز ظهر)که در ایات 58سوره نور و 238 سوره بقره ذکر شده اند مطابقت دارد.
👈 هم چنین با ایه 114 سوره هود که امر به اقامه نماز در دو طرف روز(صبح وعصر ) و نخستین ساعات شب مطابقت دارد.
🔷✨این ایات با ایات 39و40سوره قاف و 130سوره طاها که پیامبر را به تسبیح خدا در اوقات چهار گانه (پیش از طلوع و غروب افتاب ،شب و اطراف روز)دعوت میکرد ،نیزهمخوانی دارد.
👌همه این ایات این نکته را تایید می کند که تسبیح و یاد خدا در اوقات جداگانه صبح ،ظهر،عصر ،ابتدای شب و پاسی از شب مورد تاکید قران و هرکدام فضیلتی جداگانه دارد که جمع نمازها در یک وقت ؛مشمول این تاکیدات و فضایل نیست.
📚برگرفته از سایت قرآن پویان
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst51_wqt-nmz-hy-ywmyh-dr-qrn.aspx
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیرے
#صفحه_406
❇️#مودت *بین* #زن و #شوهر، از نشانه های الهی
💠 وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ «21/روم»
🌱و از جمله نشانههای او این است که همسرانی از جنس خودتان برای شما آفريد تا در کنارشان آرام گيريد و بين شما دوستی و دلسوزی نهاد، بيترديد در اين [عشق و ايثار] بس نشانههاست برای مردمی که تفکر ميکنند.
🔹مودّت را دوستی ترجمه ميکنند، ولی دوستی ميان زن و شوهر را در زبان فارسی «عشق» مينامند، هر چند اين واژه، که در اصل عربی است، در قرآن نيامده و در قرون بعدی با تغييرات زبانی و تحول معنائی واژهها جايگزين واژة «حُبّ» و وارد ادبيات اسلامی شده است. اما «رحمت»، مرحله بالاتری از عشقِ ناشی از غرايز جنسی و دوستيهای دوطرفه است. رحمت نوعی دلسوزی و ايثار است که ذاتی و يکطرفه ميباشد.
🔹ما عادت کردهايم نشانههای خدا را در عالم کهکشانها و ابعاد نجومی دور از خود بيابيم، اما در اين آيه خدا را در پديده عشق و ايثار ميان همسران نشان ميدهد! البته همه آدميان غرايز جنسی و مِهر و محبت با همسر را کم و بيش تجربه کردهاند، اما به ندرت متوجه منشاء پيدايش عشق و ايثار و پديد آورنده آن ميشوند، تنها با تفکر است که ميتوان به انشاء کننده آن پی برد.
🔹ياد خداوند مايهى آرامش دل و روح است، «بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» «1» و همسر مايهى آرامش جسم و روان. «أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها»
🔹همسر بايد عامل آرامش باشد نه مايهى تشنّج و اضطراب. «لِتَسْكُنُوا إِلَيْها»
🔹هدف از ازدواج، تنها ارضاى غريزهى جنسى نيست، بلكه رسيدن به يك آرامش جسمى و روانى است. «لِتَسْكُنُوا إِلَيْها»
🔹رابطهى زن و مرد، بايد بر اساس مودّت و رحمت باشد. «مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً» (مودّت و رحمت، عامل بقا و تداوم آرامش در زندگى مشترك است.)
📚برگرفته از تفسیر آقاے بازرگان و تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_406
❇️ *وجود* #زن *، مایه آرامش* #مرد
🔹از دیگر دیدگاه های منفی نسبت به زن این است که وجود زن را شرّی ناگزیر دانسته اند، درحالی که قرآن وجود زن را مایه آرامش مرد معرفی کرده است:
💠(ومن آیاته أن خلق لکم من أنفسکم ازواجاً لتسکنوا الیها) روم / 21
🌱از آیات و نشانه های خداوند این است که همسرانی از جنس خود شما آفرید، تا در کنار آنها آرامش یابید.
👈این آیه جزء مجموعه آیاتی است که از آفرینش و نشانه های الهی سخن گفته و آیات توحیدی را ارائه می دهند. در این آیه زن را سبب آرامش معرفی می کند و از پیوند میان همسران (زن و مرد) که جاذبه، کشش قلبی و روحانی سرمایه آن است سخن می گوید و وجود زن به عنوان همسر و آرامش بخش و به عنوان موهبت بزرگ الهی مطرح می شود.
🔹برخی از پیروان ادیان، تمایل جنسی را ذاتاً پلید و آمیزش جنسی را موجب تباهی و سقوط دانسته اند و چه بسا علّت گسترش اعتقاد به پلیدی ازدواج و آمیزش جنسی درمیان مسیحیان، برداشت برخی از دانشمندان مسیحیت از تجرّد حضرت مسیح(ع) بوده است. روحانیان و قدّیسان مسیحی شرط رسیدن به کمالات روحانی را آلوده نشدن به زن در تمام مدّت عمر می دانسته اند. پاپ از میان مجرّدهای گریزان از زن برگزیده می شده است و کلیسا ازدواج را برای سایر مردها، از سر ضرورت و برای تولید و ادامه نسل اجازه داده، ولی پلیدی ذاتی آن را باور داشته اند. غیر از مسیحیان، اقوام دیگر نیز عقاید بدبینانه ای درباره زن و تمایل به او داشته اند.
🔹استاد مطهری در پرتو آیات قرآن و معارف دینی تصویری زیبا و مطابق با آفرینش از پیوند زناشویی و دیدگاه دین در این باره ارائه داده است:
🔹(در اسلام کوچک ترین اشاره ای به پلیدی علاقه جنسی و آثار ناشی از آن نشده است. اسلام مساعی خود را برای تنظیم این علاقه به کار برده است…
از نظر اسلام، علاقه جنسی نه تنها با معنویّت و روحانیّت منافات ندارد، بلکه جزء خوی و خلق انبیاء است. در حدیثی می خوانیم: (من اخلاق الانبیاء حبّ النساء)
در اسلام برخلاف این باورهای منفی نسبت به زن، رهبانیّت، گوشه گیری و انزوا رد شده است، و از مسلمانی که نسبت به زن، بی علاقه، متنفر و گریزان باشد به شدّت انتقاد شده است، چنان که به نقل شهید مطهری در تاریخ اسلام می خوانیم:
🔹(یکی از اصحاب رسول اکرم به نام عثمان بن مظعون کار عبادت را به جایی رسانید که همه روزها روزه می گرفت، و همه شب تا صبح به نماز می پرداخت، همسر وی جریان را به اطلاع رسول اکرم رسانید، رسول اکرم درحالی که آثار خشم از چهره اش هویدا بود از جا حرکت کرد و پیش عثمان بن مظعون رفت، و به او فرمود: ای عثمان، بدان که خدا مرا برای رهبانیّت نفرستاده است; من شخصاً نماز می خوانم و روزه می گیرم و با همسر خود نیز آمیزش می کنم. هرکس می خواهد از دین من پیروی کند باید سنّت مرا بپذیرد، ازدواج و آمیزش زن و مرد با یکدیگر جزء سنّت های من است).
📚شهید مطهری
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*💢🔻آیا خدا در #كمین همه است؟لبالمرصاد بودن خداوند یعنی چه؟*
لزوم فهم معنای آیات در سوره و #فراز مربوطه*
*بخشی از سخنرانی مرحوم آقای جمال #گنجهای در جلسه سوم #كلاسهای روش مطالعه و فهم بهتر قرآن*
🔸اطلاعات بيشتر در كانال زير در تلگرام و ايتا:
@tadabbor_quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣6⃣ تدبر در سوره #کهف
🔹فراز آیات ۱۰۲-۹۹ سوره کهف
وَتَرَكْنَا بَعْضَهُمْ يَوْمَئِذٍ يَمُوجُ فِي بَعْضٍ وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَجَمَعْنَاهُمْ جَمْعًا {99}
و در آن روز آنان را رها مىكنيم تا موجآسا بعضى با برخى درآميزند و [همين كه] در صور دميده شود همه آنها را گرد خواهيم آورد {99}
وَعَرَضْنَا جَهَنَّمَ يَوْمَئِذٍ لِّلْكَافِرِينَ عَرْضًا {100}
و آن روز جهنم را آشكارا به كافران بنماييم {100}
الَّذِينَ كَانَتْ أَعْيُنُهُمْ فِي غِطَاء عَن ذِكْرِي وَكَانُوا لَا يَسْتَطِيعُونَ سَمْعًا {101}
[به] همان كسانى كه چشمان [بصيرت]شان از ياد من در پرده بود و توانايى شنيدن [حق] نداشتند {101}
أَفَحَسِبَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَن يَتَّخِذُوا عِبَادِي مِن دُونِي أَوْلِيَاء إِنَّا أَعْتَدْنَا جَهَنَّمَ لِلْكَافِرِينَ نُزُلًا {102}
آيا كسانى كه كفر ورزيدهاند پنداشتهاند كه [مىتوانند] به جاى من بندگانم را سرپرست بگيرند ما جهنم را آماده كردهايم تا جايگاه پذيرايى كافران باشد {102}
♻️عصاره فراز آیات ۱۰۲-۹۹ : کافرانی که در دنیا از یاد خدا اعراض کردند و بجای خدا ،بندگان خدا را یاور و سرپرست خود گرفتند، در جهنم عذاب خواهند شد
نکات :
۱- در آیه ۵۷ بیان شد که اعراض کنندگان از یاد خدا ستمکارترین افراد هستند. انها بر دلهاشان پوششی و در گوشهاشان سنگینی نهاده شده است که پذیرای هدایت نیستند. آیه ۱۰۱ نیز همین افراد را توصیف و سرنوشت انها را جهنم معرفی میکند.
۲- تا آیه ۹۸ داستان ذوالقرنین و جملات او بود. از آیه ۹۹ به بعد سخنان کلی خداوند است که میتوان انها را ادامه آیات ۵۸ و ۵۹ دانست . یعنی ادامه همان توصیف موعد عذاب خدا برای مشرکین و کافران عصر پیامبر ص ۵۷ بیان شد که اعراض کنندگان از یاد خدا ستمکارترین افراد هستند. آنها بر دلهاشان پوششی و در گوشهاشان سنگینی نهاده شده است که پذیرای هدایت نیستند. آیه ۱۰۱ نیز همین افراد را توصیف و سرنوشت انها را جهنم معرفی میکند.
🖌آقای سید کاظم فرهنگ
https://b2n.ir/g94617
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفاوت قران با سایر متن ها یا سخنان چیست که باید تفسیر و تدبر کنیم برای فهم ان
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
دلایل تمایز قران با سایر کتب و سخنرانی ها که فهم آنرا دشوار تر می کند