#گزیده_نکات_تفسیرے
#صفحه_408
❇️#آیه39روم
💠وَ ما آتَيْتُمْ مِنْ رِباً لِيَرْبُوَا فِي أَمْوالِ النَّاسِ فَلا يَرْبُوا عِنْدَ اللَّهِ وَ ما آتَيْتُمْ مِنْ زَكاةٍ تُرِيدُونَ وَجْهَ اللَّهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُضْعِفُونَ (۳۹/روم)
🌱و آنچه شما به رسم ربا داديد كه بر اموال مردم (رباخوار) افزوده شود، پس نزد خداوند فزونی نخواهد يافت، و آنچه را به عنوان زكات میپردازيد و رضای خدا را میطلبيد پس آنان (كه چنين كنند پاداشی) چند برابر دارند.
🔹مقدار و كميّت پول مهم نيست، انگيزه و هدف پرداخت مهم است. مِنْ رِباً ...
مِنْ زَكاةٍ
🔹رشدی كه از ربا حاصل میشود، كاذب و ظاهری است، نه واقعی و نزد خداوند. «فَلا يَرْبُوا عِنْدَ اللَّهِ»
🔹امتياز اسلام در آن است كه علاوه بر فقرزدايی از محرومان، رشد معنوی پرداخت كنندگان را نيز در نظر دارد. «تُرِيدُونَ وَجْهَ اللَّهِ»
🔹توجّه به اخلاص، مسألهای جدّی است و بايد با تأكيد بيان شود، زيرا كار و تلاش بدون انگيزهی الهی، ارزشی ندارد. «تُرِيدُونَ وَجْهَ اللَّهِ» ( «وَجْهَ اللَّهِ»، در اين آيه و آيه قبل تكرار شده است.)
🔹پرداخت خالصانهی زكات، موجب ازدياد و رشد است. «زَكاةٍ تُرِيدُونَ وَجْهَ اللَّهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُضْعِفُونَ»
🔹مؤمن بايد در تشخيص سود و زيان، دنيا و آخرت، فرد و جامعه و جسم و روح را با هم به حساب آورد. (گرچه در ديد مادّی، پرداخت زكات، مايهی كمبود مال است، ولی با توجّه به فقرزدايی از جامعه، دل كندن از دنيا و ذخيره شدن برای آخرت، به سود زكات دهنده است.) «فَأُولئِكَ هُمُ الْمُضْعِفُونَ»
🔹اخلاص، مقام انسان را بالا میبرد و به نقطهی برتر میرساند. (با توجّه به خطاب «تُرِيدُونَ وَجْهَ اللَّهِ» بايد بگويد: «أنتم المضعفون» ولی میفرمايد: «فَأُولئِكَ هُمُ الْمُضْعِفُونَ»، گويا آنان به يك نقطهی اوج رسيدهاند.)
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_408
❇️سرچشمه #فساد، اعمال خود مردم است!
💠ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ (۴۱/روم)
🌱به خاطر كارهايی كه مردم انجام دادهاند، فساد در خشكی و دريا آشكار شده است، تا (خداوند) كيفر بعضی اعمالشان را به آنان بچشاند، شايد (به سوی حقّ) بازگردند.
🔷در آيات گذشته، سخن از شرك در ميان بود و میدانيم ريشه اصلی تمام مفاسد فراموش كردن اصل توحيد و روی آوردن به شرك است، لذا در آيات مورد بحث نخست سخن از ظهور فساد در زمين به خاطر اعمال مردم به ميان آورده، میگويد:" فساد در خشكی و دريا به خاطر كارهايی كه مردم انجام دادهاند آشكار شده" (ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ).
" خدا میخواهد عكس العمل كارهای مردم را به آنها نشان دهد و نتيجه بعضی از اعمالی را كه انجام دادهاند به آنها بچشاند، شايد بيدار شوند، و به سوی حق بازگردند"! (لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ).
🔷آيه فوق معنی وسيع و گستردهای را پيرامون ارتباط" فساد" و" گناه" با يكديگر بيان میكند كه نه مخصوص سرزمين مكه و حجاز است، و نه عصر و زمان پيامبر ص بلكه به اصطلاح از قبيل قضيه حقيقيه است كه پيوند" محمول" و" موضوع" را بيان میكند، به عبارت ديگر هر جا فسادی ظاهر شود بازتاب اعمال مردم است، و در ضمن يك هدف تربيتی دارد، تا مردم طعم تلخ نتيجه اعمالشان را بچشند، شايد به خود آيند.
بعضی میگويند: اين آيه ناظر به آن قحطی و خشكسالی میباشد كه به خاطر نفرين پيامبر ص دامان مشركان مكه را گرفت، باران قطع شد، بيابانها خشكيد و خشكيدهتر شد، و حتی استفاده از صيد دريا (دريای احمر) برای آنها مشكل گشت.
🔷به فرض كه اين سخن از نظر تاريخی صحيح باشد تنها بيان يك مصداق است و معنی آيه را در مساله ارتباط فساد و گناه هرگز محدود نمیكند، نه محدود به آن زمان و مكان و نه محدود به خشكسالی و كمی باران.
👈از آنچه در بالا گفتيم به خوبی روشن میشود بسياری از تفسيرهای محدود و موضعی كه از بعضی از مفسران ذيل اين آيه نقل شده به هيچوجه قابل قبول نيست، مثل اينكه مراد از فساد در خشكيها، قتل هابيل به دست قابيل است، و منظور از فساد در دريا غصب كشتیها در عصر موسی و خضر است.
يا اينكه منظور از فساد دريا و صحرا زمامداران فاسدی هستند كه همه اين مناطق را به فساد میكشند.
البته ممكن است يكی از مصداقهای فساد اين چنين افراد بوده باشند كه بر اثر دنياپرستی و مجامله و تن در دادن مردم به ذلت، بر سر آنها مسلط میشوند اما مسلما تمام مفهوم آيه اين نيست.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣6⃣ تدبر در سوره #کهف
🔹فراز آیات ۱۱۰-۱۰۳ سوره کهف
قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا {103}
بگو آيا شما را از زيانكارترين مردم در اعمال آگاه گردانم {103}
الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا {104}
[آنان] كسانىاند كه كوشششان در زندگى دنيا به هدر رفته و خود مىپندارند كه كار خوب انجام مىدهند {104}
أُولَئِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ وَلِقَائِهِ فَحَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فَلَا نُقِيمُ لَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَزْنًا {105}
[آرى] آنان كسانىاند كه آيات پروردگارشان و لقاى او را انكار كردند در نتيجه اعمالشان تباه گرديد و روز قيامت براى آنها [قدر و] ارزشى نخواهيم نهاد {105}
ذَلِكَ جَزَاؤُهُمْ جَهَنَّمُ بِمَا كَفَرُوا وَاتَّخَذُوا آيَاتِي وَرُسُلِي هُزُوًا {106}
اين جهنم سزاى آنان است چرا كه كافر شدند و آيات من و پيامبرانم را به ريشخند گرفتند {106}
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ كَانَتْ لَهُمْ جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلًا {107}
بىگمان كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كردهاند باغهاى فردوس جايگاه پذيرايى آنان است {107}
خَالِدِينَ فِيهَا لَا يَبْغُونَ عَنْهَا حِوَلًا {108}
جاودانه در آن خواهند بود و از آنجا درخواست انتقال نمىكنند {108}
قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِّكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا {109}
بگو اگر دريا براى كلمات پروردگارم مركب شود پيش از آنكه كلمات پروردگارم پايان پذيرد قطعا دريا پايان مىيابد هر چند نظيرش را به مدد [آن] بياوريم {109}
قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَى إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاء رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا {110}
بگو من هم مثل شما بشرى هستم و[لى] به من وحى مىشود كه خداى شما خدايى يگانه است پس هر كس به لقاى پروردگار خود اميد دارد بايد به كار شايسته بپردازد و هيچ كس را در پرستش پروردگارش شريك نسازد {110}
♻️عصاره فراز آیات ۱۱۰-۱۰۳ : ای پبامبر بگو کافران به آیات خدا و قیامت که رسولان را مسخره کردند هیچ بهره اخروی جز جهنم ندارند حال انکه مومنان به آیات خدا و قیامت به پاس اعمال صالح و عبادت غیرمشرکانه خود در بهشت متنعم خواهند شد.
نکات :
۱- اولین استفاده لفظ حبط اعمال
۲- زیانکارترین مردم کیست؟ آیات ۱۰۳ تا ۱۰۵ توضیحاتی از رفتار و باورهای خاسرترین افراد ارایه میکند. اگر آیه ۱۰۳ را در ادامع آیه قبلی ۱۰۲ تحلیل کنیم، میتوان گفت بیشترین خسران مربوط به افرادی است که برای خود یاور و ولیی بجز خدا گرفتند و امور زندگی خود را با اتکا بر آنها تدبیر میکردند.
🖌آقای سید کاظم فرهنگ
https://b2n.ir/g94617
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️حكم مشاركت دو يا چند نفر در #قتل_عمدي چيست؟ آيا همه #قصاص و #اعدام ميشوند؟
🛑قسمت اول:
⁉با توجه به ايه 45سوره مائده كه تصريح بر #النفس_بالنفس دارد، ايا قصاص همه مشاركت كنندگان در قتل، صحيح است؟
🔶«وَکتَبْنَا عَلَیھِمْ فیھا أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَینَ بِالْعَینِ وَالأَنفَ بِالأَنفِ وَالأُذُنَ بِـالأُذُنِ وَالسِّـنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ فَمَن تَصَدَّقَ بِهِ فَھُوَ کفَّارَةٌ لَّهُ وَمَن لَّمْ یحْکم بِمَا أنزَلَ اللّـهُ فَأُوْلَئِـک ھُـمُ الظَّالِمُونَ» (مائده/٤٥)
و بر آنھا (بنی اسرائیل) در آن (تورات) مقرر داشتیم که جان در مقابـل جان و چشم در مقابل چشم و بینی در برابر بینی و گوش در مقابـل گـوش و دنـدان در برابـر دندان، میباشد و ھر زخمی قصاص دارد و اگر کسی آن را ببخشد (و از قصاص صـرف نظـرکند) کفارهی (گناھان) او محسوب میشود و ھر کس به احکامی کـه خـدا نـازل کـرده حکـمنکند، ستمگر است.
🔶↩️از نظر #فقهي اين مساله مورد اختلاف است و سه ديدگاه وجود دارد كه هريك طرفداراني دارد.
1⃣-برخي فقها #قصاص همه مشاركت كنندگان در قتل عمد را جايز ميدانند
2⃣-برخی از فقها نسبت به این حکم تامل نموده و معتقدند ولی دم فقط می تواند یک نفر از آنها را به قتل برساند و افراد باقی مانده به اندازه سهم جنایتشان دیه فرد قصاص شده را به خانواده او پرداخت می کنند
3⃣-برخي نيز براين راي هستند كه هيچ يك قصاص نميشود و همه محكوم به ديه هستند.
💫در روزهاي اتي توضيحات بيشتري از ادله قائلين باين نظرات، ارايه خواهد شد
http://quranpuyan.com/yaf_postsm19446_Hkm-mshrkt-dw-y-chnd-nfr-dr-qtl-mdy-chyst--y-hmh-qSS-w-dm-myshwnd.aspx#post19446
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
🤲🌹اللَّهُمَّ أَنْتَ عُدَّتِی إِنْ حَزِنْتُ،
وَ أَنْتَ مُنْتَجَعِی إِنْ حُرِمْتُ
❤️بارالها!
چون اندوهناك ميشوم تو دلخوشي مني
و چون محروم گردم تو محل اميد مني!
💫بخشي از دعاي بيستم صحيفه سجاديه
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_روم آیات 42 تا 50
📄#صفحه_409
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan