📣 همراهان عزیز توجه فرمایید
صفحه امروز آیه آخر #سجده_واجب دارد🔺
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_فصلت آیات 30 تا 38
📄#صفحه_480
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_480
❇️نزول فرشتگان بر مؤمنان #بااستقامت
💠إِنَّ الَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ (۳۰/فصلت)
🌱همانا كسانی كه گفتند: «پروردگار ما خداست، پس (بر اين عقيده) مقاومت نمودند، فرشتگان بر آنان نازل میشوند (و میگويند:) نترسيد و غمگين مباشيد و بشارت باد بر شما به بهشتی كه پی در پی وعده داده میشديد.
🔹میدانيم روش قرآن برای تبيين مطالب اين است كه امور متضاد را در برابر هم قرار میدهد تا با مقايسه با يكديگر وضع آنها به خوبی روشن گردد، و از آنجا كه در آيات گذشته سخن از منكران لجوجی در ميان بود كه بر كفر پافشاری داشتند، و خداوند آنها را به عذابها و كيفرهای مختلف تهديد میكند، در آيات مورد بحث سخن از مؤمنانی است كه در ايمانشان راسخ و پا بر جا هستند، و خداوند به هفت پاداش و موهبت كه برای آنها قرار داده اشاره میكند كه غالبا نقطه مقابل كيفرهای گذشته است.
🔹نخست میگويد:" كسانی كه میگويند پروردگار ما اللَّه است، سپس بر سر گفته خود میايستند و كمترين انحرافی پيدا نمیكنند، و آنچه لازمه آن است در عمل و گفتار نشان میدهند فرشتگان الهی بر آنها نازل میشوند كه نترسيد و غمگين مباشيد" (إِنَّ الَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ أَلَّا تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا).
👈چه تعبير جامع و جالبی كه در حقيقت همه نيكیها و صفات برجسته را در بر دارد، نخست دل به خدا بستن و ايمان محكم به او پيدا كردن، سپس تمام زندگی را به رنگ ايمان در آوردن و در محور آن قرار دادن.
🔹بسيارند كسانی كه دم از عشق اللَّه میزنند، ولی در عمل استقامت ندارند، افرادی سست و ناتوانند كه وقتی در برابر طوفان شهوات قرار میگيرند با ايمان وداع كرده، و در عمل مشرك میشوند، و هنگامی كه منافعشان به خطر میافتد همان ايمان ضعيف و مختصر را نيز از دست میدهند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_480
❇️#بدی را با #نيكی دفع كن!
💠وَ لا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ (۳۴/فصلت)
🌱و نيكی با بدی يكسان نيست؛ (بدی ديگران را) با شيوهی بهتر (كه نيكی است) دفع كن، كه اين هنگام آن كس كه ميان تو و او دشمنی است همچون دوست گرم میشود (و عداوتش نسبت به تو تمام میشود).
🔹يكی از راههای دعوت الی اللّه آن است كه تنش زدايی نماييم و بدی ديگران را با نيكی دفع كنيم. وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعا إِلَی اللَّـهِ ... ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ
🔹 فكر نكنيد مرور زمان مسايل را كهنه میكند و همه چيز فراموش میشود.
(برخوردهای مثبت و منفی هرگز يكسان نيست، و آثار آن در عمق روح افراد باقی میماند. «لا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لَا السَّيِّئَةُ»
🔹 يك نمونهی عملی دعوت به سوی خدا (كه در آيهی قبل آمده بود) دفع بدیهای مردم با برخوردهای خوب است. «ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ»
🔹 در برخورد با مخالفان، اخلاق نيك كافی نيست، تهاجم اخلاقی لازم است «ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ» (دفع بدیهای دشمن با روش نيكو كافی نيست، بلكه به نيكوترين روشها و برترين رفتارهای اخلاقی نياز است).
از محبت خارها گل میشود
از محبت سركهها مُل میشود
🔹 كيميای واقعی، آن نيست كه مس را طلا كند، بلكه برخوردی است كه دشمنی را به محّبت تبديل نمايد. «ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ» (روز فتح مكّه شعار بعضی از مسلمانان «انتقام، انتقام» بود ولی پيامبر اكرم فرمود: امروز روز انتقام نيست بلكه روز رحمت و مرحمت است).
🔹 سعهی صدر شرط توفيق در تبليغ است. ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ- ... كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ
🔹 توجّه به نتيجهی كار، انگيزهی انسان را بالا میبرد. (اگر بدانيم كه نتيجهی برخورد خوب، تبديل دشمن به دوست است، انگيزهی اين كار در ما زياد میشود. ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ- ... كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ
🔹 در رفتارهای شايسته، اگر دشمن دوست نشود لااقل حيا و شرمندگی در او به وجود میآيد و او را به رفتار دوستانه وادار میكند. «كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ»
🔹 ارزش دوست به گرمی اوست. «وَلِيٌّ حَمِيمٌ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣5⃣ تدبر در سوره #یوسف
🔹پیام های آیات ۸۴-۷۸ سوره یوسف از تفسیر نور
۱- فراز و نشیب و حالات مختلف روزگار،سختی و آسانی،ضعف و قدرت، تغییری در احوال محسنان ایجاد نمی کند.(یوسف در همه جا و همه ی شرایط،نیکوکار توصیف شد) «إِنّا نَراکَ مِنَ الْمُحْسِنِینَ»
۲- مراعات مقرّرات،بر هر کس لازم است و قانون شکنی حتّی برای عزیز مصر نیز ممنوع است. «مَعاذَ اللّهِ»
۳- یوسف علیه السلام در دو مکان به خدا پناه برد:یکی در خلوت زلیخا و یکی به هنگام قضاوت و حکم. «قالَ مَعاذَ اللّهِ»
۴- بی گناه نباید به جای گناهکار کیفر ببیند،هر چند خودش به اینکار رضایت داشته باشد. «مَعاذَ اللّهِ»
۵- التماس ها وخواهش ها،شما را از اجرای احکام الهی واعمال قاطعیّت باز ندارد. «فَلَمَّا اسْتَیْأَسُوا مِنْهُ»
۶- خیانت وجنایت تا آخر عمر وجدان های سالم را آزار می دهد. «وَ مِنْ قَبْلُ ما فَرَّطْتُمْ فِی یُوسُفَ»
۷- تحصّن،یکی از شیوه های قدیمی برای رسیدن به مقصود است. «فَلَنْ أَبْرَحَ الْأَرْضَ»
۸- انسان،خودخواه است.در آنجا که می خواستند به گندم بیشتر برسند،گفتند:
«فَأَرْسِلْ مَعَنا أَخانا»برادر ما را با ما روانه کن،ولی امروز که تهمت در کار است،گفتند: «ابْنَکَ» پسر تو دزدی کرده و نگفتند:برادر ما.
۹- شهادت وگواهی،باید بر اساس علم باشد. «ما شَهِدْنا إِلاّ بِما عَلِمْنا»
۱۰- در پیمان ها و تعهدات،باید برای حوادث پیش بینی نشده تبصره ای باز کرد.
وَ ما کُنّا لِلْغَیْبِ ...
۱۱- سابقه ی بد و دروغ،در پذیرش سخنان انسان در تمام عمر ایجاد تردید می کند. «وَ سْئَلِ الْقَرْیَهَ»
۱۲- گواهی شهود عینی،راهی معتبر برای اثبات مدّعا می باشد. وَ سْئَلِ الْقَرْیَهَ ...
وَ الْعِیرَ ...
۱۳- امکان تبانی مجموعه ای بزرگ بر کذب،منتفی است. وَ سْئَلِ الْقَرْیَهَ ... إِنّا لَصادِقُونَ
۱۴- نفس برای توجیه گناه،کارهای زشت را در نظر انسان زیبا جلوه می دهد.
«سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنْفُسُکُمْ»
۱۵- صبر،شیوه ی مردان خداست وصبر جمیل،صبری است که در آن سخنی بر خلاف تسلیم و رضای خداوند گفته نشود. «فَصَبْرٌ جَمِیلٌ»
۱۶- هرگز از قدرت خداوند مأیوس نشویم. «عَسَی اللّهُ أَنْ یَأْتِیَنِی بِهِمْ»
۱۷- برای قدرت الهی،حل مشکلات تازه و کهنه،یکسان است.خداوند می تواند یوسف دیروز و برادر امروز شما را یکجا دورهم گرد آورد. «جَمِیعاً»
۱۸- باور وتوجّه به عالمانه وحکیمانه بودن افعال الهی،آدمی را به صبر وشکیبایی
در حوادث دشوار وادار می کند. «فَصَبْرٌ جَمِیلٌ، إِنَّهُ هُوَ الْعَلِیمُ الْحَکِیمُ»
۱۹- آنها می خواستند با حذف یوسف،خود محبوب پدر شوند؛ «یَخْلُ لَکُمْ وَجْهُ أَبِیکُمْ» ولی حسادت،قهر پدر را شامل حال آنها کرد. «تَوَلّی عَنْهُمْ»
۲۰- اهمیّت مصائب،بر محور شخصیّت افراد است.(ظلم به یوسف با ظلم به دیگران فرق دارد،نام یوسف برده می شود نه دو برادر دیگر.)
۲۱- فرو بردن خشم،از صفات مردان الهی و کاری شایسته است. «فَهُوَ کَظِیمٌ»
۲۲- گریه و غم،منافاتی با کظم غیظ و صبر ندارد. «فَصَبْرٌ جَمِیلٌ ،یا أَسَفی ،فَهُوَ کَظِیمٌ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️نفي #اجبار و #زور در قبول دين و عمل به احكام
🛑قسمت دوم:
🔹وَلَوْ شَاء رَبُّکَ لآمَنَ مَن فِی الاَْرْضِ کُلُّهُمْ جَمِیعًا أَفَأَنتَ تُکْرِهُ النَّاسَ حَتَّی یَکُونُواْ مُوءْمِنِینَ صلی الله علیه و آله صلی الله علیه و آله وَمَا کَانَ لِنَفْسٍ أَنْ تُوءْمِنَ إِلاَّ بِإِذْنِ اللّه ِ وَیَجْعَلُ الرِّجْسَ عَلَی الَّذِینَ لاَ یَعْقِلُونَ*
📖سوره یونس آیه ۹۹ *
و اگر پروردگار تو میخواست، تمام کسانی که روی زمین هستند، همگی (به اجبار) ایمان میآوردند، آیا تو میخواهی مردم را مجبور سازی که ایمان بیاورند؟ (ایمان اجباری چه سودی دارد؟ ) (اما) هیچ کس نمی تواند ایمان بیاورد، جز به فرمان خدا (و توفیق و یاری و هدایت او) و پلیدی (کفر و گناه) را بر کسانی قرار میدهد که نمی اندیشند.
🖌این بابویه در رابطه با آیه «ولو شاء ربک لامن فی الارض» از ابی صلت عبدالسلام بن صالح هروی روایت کرده گفت:
♻از جمله مسائلی که مأمون از حضرت رضا علیه السلام سؤال نمود این آیه بود.
حضرت رضا علیه السلام فرمود: حدیث نمود پدرم از پدرش تا امیرالمؤمنین علیه السلام که جمعی از مسلمانان به حضور پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله عرض کردند:
چرا به کسانیکه قدرت و توانایی دارید فشار نمی آورید تا قبول اسلام نموده و به عدد ما افزوده شود و قوت یافته و از دشمنان تفوق و برتری پیدا کنیم؟
♻پيامبر فرمود: من طاقت آنرا ندارم پروردگار خود را ملاقات کنم در حالتی که بدعت نموده و به چیزی که مأمور نبودهام مبادرت بورزم و نمی توانم اِعمال #زور و قدرت کنم (یعنی اگر خدا میخواست آنها را #مجبور میکرد، من کاری که خدا نخواسته انجام نمی دهم)
خداوند این آیه را نازل فرمود که اگر خدا میخواست تمام مردم را مجبور و ملزم به ایمان آوردن میفرمود چنانچه آنها تماما در آخرت وقتیکه عذاب خدا را به چشم مشاهده کردند ایمان میآوردند 👈لکن اگر خدا این کار را مینمود دیگر مردم مستحق ثواب و مدح نبودند زیرا اعمالی که انجام میدادند از روی اضطرار و اجبار بوده و خداوند اراده فرموده بود که آنها ایمان بیاورند و #جبر و اضطرار موجب نعمت جاوید بهشت نخواهد شد و احدی ایمان نمی آورد مگر با اذن خدا و اجازه پروردگار، امر و مشیت اوست بر ایمان و تکلیف جایز نیست مگر بر شخص آزاد و مختار.
مأمون به حضرت گفت: رفع اشکال مرا نمودی خداوند به شما خیر و فرج مرحمت فرماید.
📕عیون اخبار الرضا علیه السلام: ج۲ ص۱۲۳.
http://quranpuyan.com/yaf_postst5573_Hty-pymbr-hm-mjz-bh-jbr-mrdm-nyst---brrsy-jbr-w-lzm-dr-dyn-w-Hkwmt-slmy.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#آیههاینور
بسم الله الرحمن الرحیم
يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ
إِلَى رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ
اى انسان ، تو در راه پروردگارت تلاش
می کنی و بالاخره او را دیدار خواهی کرد
🔸️ سوره انشقاق ، آیه ۶
کـانال قـرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_فصلت آیات 39 تا 46
📄#صفحه_481
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_481
❇️#تحريف_گران آيات حق!
💠إِنَّ الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي آياتِنا لا يَخْفَوْنَ عَلَيْنا أَ فَمَنْ يُلْقی فِي النَّارِ خَيْرٌ أَمْ مَنْ يَأْتِي آمِناً يَوْمَ الْقِيامَةِ اعْمَلُوا ما شِئْتُمْ إِنَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ (۴۰/فصلت)
🌱همانا كسانی كه در آيات ما به انحراف میروند بر ما پوشيده نيستند، پس آيا كسی كه در آتش افكنده میشود بهتر است يا كسی كه در روز قيامت در آرامش حاضر میشود؟ شما هر چه میخواهيد انجام دهيد، قطعاً خداوند به آن چه عمل میكنيد، بينا است.
🔹آنها كه با ايجاد شك و فساد عقائد و ايمان مردم را به آتش كشيدند، بايد در آن روز طعمه آتش شوند و آنها كه در سايه ايمان محيط امن و امانی برای جامعه بشری آفريدند بايد در قيامت در نهايت امنيت به سر برند، مگر در آن روز همه اعمال ما تجسم نمیيابد؟
گر چه بعضی از مفسران اين قسمت از آيه را به" ابو جهل" و نقطه مقابلش" حمزه" يا" عمار ياسر" تفسير كردهاند، ولی پيدا است كه اين يك تطبيق بيش نيست، آيه مفهوم وسيعی دارد كه همه آنها و غير آنها را شامل میشود.
🔹جالب اين كه در مورد دوزخيان تعبير به" القاء" میكند كه دليل بر اين است كه آنجا اختياری از خود ندارند، اما در مورد بهشتيان تعبير به" آمدن" مینمايد كه دليل بر احترام و آزادی اراده آنها در انتخاب امنيت و آرامش است.
🔹از اين گذشته با اينكه بايد در مقابل دوزخ بهشت قرار گيرد در اينجا امنيت از" عذاب" را در مقابل" دوزخ" قرار داده، اشاره به اين كه مهمترين مساله در آن روز همين" امنيت" است.
🔹و از آنجا كه وقتی از هدايت كسی مايوس شوند او را به حال خود رها میكنند، و میگويند: هر كاری میخواهی بكن، در ادامه اين آيه آنها را مخاطب ساخته میگويد:" هر چه میخواهيد انجام دهيد"! (اعْمَلُوا ما شِئْتُمْ).
" اما بدانيد كه خدا به آنچه انجام میدهيد بيناست" (إِنَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ).
👈بديهی است اين امر به معنی آزادی عمل آنها، و يا الزام به انجام هر كار نيست، بلكه تهديدی است نسبت به آنها كه هيچ حرف حقی در گوششان فرو نمیرود، تهديدی است پر معنی و توام با وعده مجازات، چرا كه ديدن اعمال و نگه داشتن حساب آنها برای همين منظور است
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_481
❇️#قرآن #هدایت است و #درمان
💠وَ لَوْ جَعَلْناهُ قُرْآناً أَعْجَمِيًّا لَقالُوا لَوْ لا فُصِّلَتْ آياتُهُ ءَ أَعْجَمِيٌّ وَ عَرَبِيٌّ قُلْ هُوَ لِلَّذِينَ آمَنُوا هُدیً وَ شِفاءٌ وَ الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ فِي آذانِهِمْ وَقْرٌ وَ هُوَ عَلَيْهِمْ عَمًی أُولئِكَ يُنادَوْنَ مِنْ مَكانٍ بَعِيدٍ (۴۴/فصلت)
🌱و اگر ما قرآن را عجمی قرار داده بوديم حتماً میگفتند: «چرا آيات آن باز و روشن نشده (و با تعجب میپرسيدند) آيا (قرآن) اعجمی و (مخاطب آن پيامبر و مردم) عربی؟!» بگو: «اين قرآن برای كسانی كه ايمان آوردند هدايت و شفايی است، و كسانی كه ايمان نمیآورند در گوشهايشان سنگينی است و قرآن برای آنان مايه كوری است، (گويی) آنان از راه دور ندا میشوند. (ولی صدا را نمیشوند).
👈كلمهی «أَعْجَمِيٌّ» از «عجمه» به معنای نارسا و نامفهوم است. از آنجا كه زبانهای غير عربی برای عربها نا مفهوم بوده است، لذا به زبانهای غير عربی، أعجمیّ میگفتند.
🔹دشمن هرگز از بهانهجويی دست بر نمیدارد؛ اگر قرآن عربی باشد میگويد:
گوش ما سنگين است «فِي آذانِهِمْ وَقْرٌ» و اگر عجمی باشد میگويد: چرا روشن نيست. «لَوْ لا فُصِّلَتْ آياتُهُ»
🔹شرط بهرهمندی از هدايت و شفای قرآن ايمان است. «لِلَّذِينَ آمَنُوا هُدیً وَ شِفاءٌ»
🔹قرآن، درمان بيماریهای اخلاقی، خانوادگی، اجتماعی و ... است. «شِفاءٌ»
🔹كسی كه در برابر خورشيد قرآن، چشم خود را ببندد گويا كور است. «وَ هُوَ عَلَيْهِمْ عَمًی»
🔹برای اثر پذيری، آمادگی لازم است. كسی كه ظرف روحش رو به بالا و سرباز باشد حتّی يك قطره باران را از آسمان جذب میكند، ولی كسی كه ظرف روحش بسته و رو به پايين باشد، حتّی اگر در دريای معرفت فرو رود چيزی را جذب نمیكند. خداوند به كسانی كه كنار رسول خدا صلی الله عليه و آله هستند ولی آمادگی پذيرش ندارند میفرمايد: گويا از مكانی دور مورد خطاب واقع میشوند. «يُنادَوْنَ مِنْ مَكانٍ بَعِيدٍ»
📚تفسیر نور
💫༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣6⃣ تدبر در سوره #یوسف
🔹پیام های آیات ۹۱-۸۵ سوره یوسف از تفسیر نور
۱- اگر می خواهید ببینید چقدر کسی را دوست دارید،ببینید چقدر به یاد او هستید. «تَفْتَؤُا تَذْکُرُ یُوسُفَ»
۲- آن که یوسف را می شناسد،سوزی دارد که افراد عادّی آن را درک نمی کنند.
«تَذْکُرُ یُوسُفَ حَتّی تَکُونَ حَرَضاً»
۳- مسایل روحی وروانی،در جسم اثر می گذارد. «حَرَضاً أَوْ تَکُونَ مِنَ الْهالِکِینَ» (فراق می تواند انسان را بشکند و یا بکشد،تا چه رسد به داغ و مصیبت.)
۴- آنچه مذموم است،یا سکوتی است که بر قلب واعصاب فشار می آورد و سلامت انسان را به مخاطره می اندازد و یا ناله و فریاد در برابر مردم است که موقعیّت انسان را پایین می آورد،امّا شکایت بردن به نزد خداوند مانعی ندارد.
إِنَّما أَشْکُوا ... إِلَی اللّهِ
۵- موحّد،درد دل خود را تنها با خدا در میان می گذارد. إِنَّما أَشْکُوا ... إِلَی اللّهِ دست حاجت چو بری،نزد خداوندی بر که کریم است و رحیم است و غفور است و ودود نعمتش نامتناهی،کرمش بی پایان هیچ خواننده از این در نرود بی مقصود
۶- افراد ظاهربین از کنار حوادث به راحتی می گذرند،ولی انسان های ژرف نگر آثار و حوادث را تا قیامت می بینند. أَعْلَمُ مِنَ اللّهِ ...
۷- پدر نباید با فرزندانش قطع رابطه ی دائمی کند. وَ تَوَلّی عَنْهُمْ ... یا بَنِیَّ
۸- رسیدن به لطف الهی،با تنبلی سازگار نیست. «اذْهَبُوا ،وَ لا تَیْأَسُوا»
۹- اولیای خدا،هم خود مأیوس نمی شوند هم دیگران را از یأس باز می دارند.
«لا تَیْأَسُوا»
۱۰- یأس،نشانه ی کفر است. لا یَیْأَسُ ... إِلاَّ الْقَوْمُ الْکافِرُونَ زیرا مأیوس شده،در درون خود می گوید:قدرت خدا تمام شده است.
۱۱- تحقیر کنندگان،روزی تحقیر می شوند.فرزندانی که با غرور می گفتند: «نَحْنُ عُصْبَهٌ» ما قوی هستیم، «سَرَقَ أَخٌ لَهُ مِنْ قَبْلُ» برادر ما دزد بود، «إِنَّ أَبانا لَفِی ضَلالٍ» پدر ما در گمراهی آشکار است،امروز با حقارت می گویند: «مَسَّنا وَ أَهْلَنَا الضُّرُّ»
۱۲- برای درخواست کمک و مساعدت،فرهنگ خاصّی لازم است:
الف:تجلیل از کمک کننده. «أَیُّهَا الْعَزِیزُ»
ب:بیان حال و نیاز خود. «مَسَّنا وَ أَهْلَنَا الضُّرُّ»
ج:کمبود بودجه(فقر مالی). «بِبِضاعَهٍ مُزْجاهٍ»
د:ایجاد انگیزه در کمک کننده. «تَصَدَّقْ عَلَیْنا إِنَّ اللّهَ یَجْزِی الْمُتَصَدِّقِینَ»
۱۳- پرونده خطاها و گناهان روزی گشوده خواهد شد. «هَلْ عَلِمْتُمْ ما فَعَلْتُمْ»
۱۴- وقتی به قدرت رسیدید،دیگر مظلومان را فراموش نکنید. «ما فَعَلْتُمْ بِیُوسُفَ وَ أَخِیهِ»
۱۵- اجر صبر و تقوا،در دنیا نیز داده می شود. أَنَا یُوسُفُ ... مَنْ یَتَّقِ وَ یَصْبِرْ ...
۱۶- از حساس ترین اوقات،برای تبلیغ استفاده کنید.(موقعی که برادران از کار
خود شرمنده وآماده پذیرش سخن یوسف اند او می گوید: مَنْ یَتَّقِ وَ یَصْبِرْ ...)
ن ن-لطف خداوند،حکیمانه و بر طبق ملاک ها ومعیارها است. مَنْ یَتَّقِ وَ یَصْبِرْ فَإِنَّ اللّهَ ...
۱۷- صبر وتقوا،زمینه عزّت است. مَنْ یَتَّقِ وَ یَصْبِرْ فَإِنَّ اللّهَ لا یُضِیعُ ...
۱۸- یکی از سنت های الهی،حکومت صالحان است. «لا یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ»
۱۹- اگر از روی حسادت به کمالات و برتری های دیگران اعتراف نکنیم،با فشار و ذلّت به آنها اقرار خواهیم کرد. «لَقَدْ آثَرَکَ اللّهُ عَلَیْنا»
۲۰- در برابر اراده خدا،نمی توان ایستادگی کرد. «آثَرَکَ اللّهُ عَلَیْنا»
۲۱- در روز توانایی،به گونه ای عمل نکنیم که در روزگار ضعف شرمنده شویم. وَ نَحْنُ عُصْبَهٌ ... وَ إِنْ کُنّا لَخاطِئِینَ
۲۲- اعتراف به خطا،زمینه را برای عفو وبخشش فراهم می کند. «إِنْ کُنّا لَخاطِئِینَ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️نفي #اجبار و #زور در قبول دين و عمل به احكام
🛑قسمت سوم:
استاد مطهري با اشاره به آیه «لا إکراه فی الدین قد تبیّن الرّشد من الغیّ» میفرماید:
دین و ایمان اجباری نیست و این آیه میتواند خطاب به پیامبر، ناظر به این مطلب باشد که: تو از مردم ایمان میخواهی، مگر با #اجبار هم میشود کسی را مؤمن کرد؟
📖در قرآن مجید خطاب به پیامبر آمده است: «فذکّر إنما أنت مذکر، لست علیهم بمصیطر» ای پیامبر! وظیفه تو گفتن و ابلاغ و یادآوری است، تو که مسلط بر این مردم نیستی که بخواهی به زور آنها را مؤمن و مسلمان کنی. پس بعضی از موضوعات است که خود آن موضوعات زوربردار و اجباربردار نیست. طبعاً در اینگونه مسایل باید مردم آزاد باشند. اصلاً بشر را باید در این مسایل که باید در آنها فکر کنند، آزاد گذاشت تا به حدّ رشد و بلوغ اجتماعی برسند که از جمله اینها رشد فکری است.
«اگر مردم در مسایلی که باید در آنها فکر کنند از ترس اینکه مبادا اشتباه بکنند، به هر طریقی آزادی فکری ندهیم یا روحشان را بترسانیم، این مردم هرگز فکرشان در مسایل دینی رشد نمیکند و پیش نمیرود. دینی که از مردم در اصول خود تحقیق میخواهد (و تحقیق هم یعنی به دست آوردن مطلب از راه تفکر و تعقل) خواه ناخواه برای مردم آزادی فکری قایل است»
.
👈ایشان متذکر میشوند که رشد یک ملت به این است که آزادش بگذاریم ولو در آن آزادی ابتدا اشتباه هم بکند، صد بار هم اگر اشتباه بکند باز باید آزاد باشد و الاّ اگر به بهانه اینکه این ملت رشد ندارد باید به او تحمیل کرد، آزادی را برای همیشه از او بگیرند، این ملت تا ابد غیررشید باقی میماند.)
🖌مطهری، مرتضی، پیرامون جمهوری اسلامی، تهران: انتشارات صدرا، ۱۳۷۲، ص۱۲۳
http://quranpuyan.com/yaf_postst5573_Hty-pymbr-hm-mjz-bh-jbr-mrdm-nyst---brrsy-jbr-w-lzm-dr-dyn-w-Hkwmt-slmy.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛