۞﷽۞
🔰تشكيل گروه #تقرب در پیامرسان #بله
💠فَاقرَؤا ما تَیَسَّرَ مِنَ القُرآن؛
🌱 آنچه برای شما میسّر است قرآن بخوانید.
قـــــران بخوان
👈در طی روز زمانی را به خواندن قران اختصاص بده.!
🌸👌فقط کافیست به معنا و مفاهیمی که در پشت هر کلمه از آیاتی که میخوانی دقت کنی تا مسیر درست به تو نمایان شود.
❇به لطف خداوند،
پیرو استقبال علاقه مندان گروههای #تقرب در #تلگرام، #واتساپ و #ایتا و عدم دسترسی اعضا بخاطر فیلترینگ بعضی پیامرسانها
تصمیم گرفتیم تا این گروه را در پيام رسان داخلی #بله نیز تشڪیل دهیم.
♻هر روز
#تلاوت_ترتیل یک سوره یا حداکثر یک صفحه از قران کریم به همراه :👇
✔️ترجمه و توضيح ساده آیات صفحه بصورت صوتي و تصویری
✔️فایل صوتی تفسیر آقایان جوادی املی، قرائتی و بازرگان
✔️و چند نكته تفسيري از صفحه
💫لینک گروه:
https://ble.ir/join/Y2RmMzkwNm
لطفا برای سایر علاقه مندان فوروارد نمایید🙏
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
هدایت شده از قران پویان
4_5947071086821640267.mp3
11.99M
🌹سخنرانی بمناسبت ولادت امام هشتم
🌸موضوع : تقابل حضرت رضا ع
و #نائبان_ناباب
چرا علیرغم آنکه امام کاظم ع افراد صالحی را بعنوان #نایب خاص خود منصوب کرده بودند،اما آنها بعد از وفات امام، بخاطر حفظ وجوهات شرعی، امامت امام رضا ع را انکار کردند؟!
هرچقدر مقام و موقعیت فرد بالاتر باشد و #نظارت بر او نباشد، امکان سقوط و انحراف بیشتر است.
استاد سروش محلاتی
@quranpuyan
🔴 هشدار شهید مطهری به #دلواپسان_دین: خيال نكنند كه راه حفظ معتقَدات اسلامى این است كه نگذاريم ديگران حرفهايشان را بزنند.
جلو امام رضا به پیامبر توهین میکردند
🔸 مأمون مردى بود كه خودش عالم بود و به مباحثات دينى و مذهبى عشق مىورزيد. گروههاى مختلف از مادّيين، مسيحيها، يهوديها، صابئيها (ستارهپرستها) كه در آن زمانها بودند، مجوسيها و زردشتيها و مسلمانها (شيعه و سنى) را در يك تالار بزرگ جمع مىكرد و بعد مىگفت اين جا هر كسى آزاد است عقيده خودش را بيان كند.
🔹 در كتابها ببينيد اينها چگونه آزادانه عقايد خودشان را گفتهاند.
❌❌حتى تعبيرات #اهانتآميز به #پيغمبر(ص) و اسلام دارند و حضرت رضا(ع) خودشان در آنجا شركت مىكردند.
🔸 در مجلسى كه حضرت رضا(ع) شركت كردهاند ببينيد يهودى به حضرت رضا(ع)چه مىگويد؟! مسيحى چه مىگويد؟! زردشتى چه مىگويد؟! مادىمسلك چه مىگويد؟!
حرفهايشان را مىگفتند و ضبط شده است. 👈👈اين طور بوده كه اسلام باقى مانده است.
🔹 در آينده هم اسلام #فقط و فقط با مواجهه صريح و شجاعانه با عقايد و #افكار_مختلف و متناقض با اسلام مىتواند به حيات خودش ادامه بدهد.
❗️من به جوانان و طرفداران اسلام هشدار مىدهم كه يك وقت خيال نكنند كه راه حفظ معتقَدات اسلامى و جهانبينى اسلامى اين است كه نگذاريم ديگران حرفهايشان را بزنند. نه، بگذاريد بزنند؛
ولی نگذاريد خيانت كنند. اگر ديديد يك فرد ماركسيست مثلا آمد گفت «به نام امام خمينى»، مانع شويد، به او بگوييد: تو بگو به نام لنين، به نام استالين، به نام ماركس، انگلس؛ #دروغ نگو.
📚 شهید آیتالله مطهری، آینده انقلاب اسلامی ایران، ص۴۸
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آیههاینور
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
❤️هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ السَّكِينَةَ فِی قُلُوب❤️
اوست که قلب ها را آرام میکند
🌱 سوره فتح ، آیه ۴
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_احقاف آیات 6 تا 14
📄#صفحه_503
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_503
❇️جملههای كوتاه و پرمعنی، پاسخی به بسياری از ايرادات مشركان
💠قُلْ ما كُنْتُ بِدْعاً مِنَ الرُّسُلِ وَ ما أَدْرِي ما يُفْعَلُ بِي وَ لا بِكُمْ إِنْ أَتَّبِعُ إِلاَّ ما يُوحی إِلَيَّ وَ ما أَنَا إِلاَّ نَذِيرٌ مُبِينٌ (۹/احقاف)
🌱بگو: من در ميان پيامبران، بیسابقه نيستم و نمیدانم با من و شما چگونه عمل خواهد شد و جز آنچه به من وحی میشود از چيز ديگری پيروی نمیكنم و من جز هشدار دهندهای آشكار نيستم.
🔹پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله مأمور پاسخگويی به شبهات است. قُلْ ...
🔹رهبران الهی، حتّی در شيوه دفاع از حقّانيّت خود، طبق دستور خدا عمل میكنند. قُلْ ما كُنْتُ ...
🔹بعثت پيامبران و رسالت آنان، يك جريان مستمر در طول تاريخ بوده است.
«ما كُنْتُ بِدْعاً مِنَ الرُّسُلِ»
🔹بايد شبهات را با منطق و مدارا پاسخ داد. مخالفان میگفتند: سِحْرٌ مُبِينٌ ...
افْتَراهُ ولی پيامبر میفرمود: كَفی بِهِ شَهِيداً ... ما كُنْتُ بِدْعاً مِنَ الرُّسُلِ
🔹چون مردم در برابر مسائل جديد و نوظهور حساسيّت نشان میدهند، بيان سابقه و تاريخ گذشته لازم است. «قُلْ ما كُنْتُ بِدْعاً مِنَ الرُّسُلِ»
🔹لازمهی رسالت، دانستن همه چيز نيست. «ما أَدْرِي»
🔹رهبر بايد با مردم صادقانه سخن بگويد. «وَ ما أَدْرِي ما يُفْعَلُ بِي وَ لا بِكُمْ»
🔹در بيان مشتركات، اول از خود شروع كنيد بعد ديگران. «ما يُفْعَلُ بِي وَ لا بِكُمْ»
🔹وظيفه پيامبر، اجبار مردم به ايمان آوردن نيست، وظيفه او هشدار و اعلام خطر است. «ما أَنَا إِلَّا نَذِيرٌ مُبِينٌ»
🔹برای مردم غافل، هشدار دادن از اميد دادن لازمتر است. «ما أَنَا إِلَّا نَذِيرٌ مُبِينٌ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_503
❇️#استقامت و #صبر ريشه همه اعمال صالح است
💠إِنَّ الَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ
🌱کسانی که گفتند «مالک و صاحباختیار ما، الله است»، آنگاه راست و بدون انحراف، (بر عقیدهی خود ثابت) ماندند، هیچ ترسی آنان را فرا نمیگیرد و اندوهگین نخواهند شد.
أحقاف - ۱۳
🔹این ایه در حقيقت تفسيری است برای" محسنين" (نيكوكاران) كه در آيه قبل آمده بود میفرمايد:" كسانی كه گفتند: پروردگار ما اللَّه است، سپس استقامت به خرج دادند، نه ترسی برای آنهاست و نه غمی دارند" (إِنَّ الَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ).
🔹در واقع تمام مراتب ايمان و همه اعمال صالح در اين دو جمله جمع است چرا كه" توحيد" اساس همه اعتقادات صحيح است، و تمام اصول عقائد به ريشه توحيد بازمیگردد، و" استقامت" و صبر و شكيبايی نيز ريشه همه اعمال صالح است، زيرا میدانيم تمام اعمال نيك را میتوان در سه عنوان" صبر بر اطاعت"، " صبر بر معصيت" و" صبر بر مصيبت" خلاصه كرد.
🔹بنا بر اين" محسنين" كسانی هستند كه از نظر اعتقادی در خط توحيد، و از نظر عمل در خط استقامت و صبرند.
بديهی است اينگونه افراد نه ترسی از حوادث آينده دارند، و نه غمی از گذشته.
🔹نظير همين مطلب در آيه ۳۰ سوره فصلت (با توضيح بيشتری) آمده است.
آنجا كه میگويد: إِنَّ الَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ أَلَّا تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ.
اين آيه دو چيز اضافه دارد يكی اينكه بشارت عدم خوف و حزن از سوی فرشتگان به آنها داده میشود، در حالی كه در آيه مورد بحث اين مطلب مسكوت گذارده شده، ديگر اينكه علاوه بر نفی ترس و غم بشارت به بهشت موعود نيز در آيه سوره فصلت آمده در حالی كه در محل كلام در آيه بعد به آن اشاره میشود.
به هر حال اين دو آيه يك مطلب را تعقيب میكند يكی فشردهتر و ديگری مشروحتر.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣8⃣ تدبر در سوره #یوسف
🔹چند دریافت مستقیم و کوتاه
آیه ۳۵ : «نشانه ها»ی مورد بحث، باید چیزهائی بوده باشد از قبیل اعتقاد به توحید و تبلیغ آن و مخالفت با دین شرک آنها و عدالتخواهی و اعتراض به مظالم جاری، و اینها باید سبب زندانی شدن او شده باشد نه توطئه آن زنان که در آیه های ۳۳ و ۳۴ اشاره شده.
آیه ۴۲ : ساده ترین توضیحِ مطلب این است که او هر که بوده یکنوع «مجرم سیاسی» بوده. و شفاعت یکنفر «برده» (که پائین ترین موقعیت اجتماعی را دارد) برای یک «مجرم سیاسی» کار آسانی نیست و متضمن خطراتی برای شفیع است لذا آن شخص خود را «خودسانسوری» کرد و بالاخره هم کاملاً فراموشش شد.
نقش شیطان آن بود که او را به از دست دادن موقعیتش و زحماتی که در آنصورت به آن دچار میشد ترساند تا اینکه موفق شد او را بطور کامل بفراموشاند.
آیه ۴۵ : این «یادآوریِ» آن شخص در اینجا کاملاً موجه است، زیرا یادآوری قبل از این مطلب، «شفاعت از یک مجرم سیاسی» تلقی می شد و برای او نوعاً ناخوشایند بود اما حالا یک «خوش خدمتی» است و برای او کاملاً مطلوب است.
آیه ۴۹ : کلمه ای که در آیه آمده «یُغاثُ» است که هم به معنی «فریادرسی می شوند» و هم به معنی «بارانده می شوند» است و چون باران از آسمان می آید، گویی که خداوند فریاد ناراحتی مردمِ هفت سال خشکسالی کشیده را شنیده، و برایشان باران فرستاده باشد، که فی نفسه، هم معنی لغوی رایجی است و هم لطیف است، در ترجمه ترجیح داده شد. گرچه دومی هم صحیح است و هر دو هم بالاخره به یک معنی می رساند.
آیه های ۵۲ و ۵۳ : اینها گفتار یوسف است نه آن زن.
آیه ۶۶ : وثیقه موردنظر باید قاعدتاً «قسم» یا «تعهد اخلاقی» بوده باشد.
آیه های ۶۷ و ۶۸ : یعنی «به چشم نیائید» (و به اصطلاح امروز «چراغ خاموش» بروید)
آیات ۷۰ تا ۷۶ : روش یوسف از آنجا که یک «حق انتقام» به گردن آنها داشت موجه است.
در آیه ۲۰ فاعل چه کسی (کسانی) است؟
در جواب باید گفت فاعل نمیتواند اهل کاروان باشد، زیرا آنها آن کودک را «ثروت»ی تلقی کرده بودند.
لذا توضیح مطلب این میشود که برادران یوسف دورادور کشیک میکشیدند که عاقبت کار او چه میشود و وقتیکه دیدند اهل کاروان او را پیدایش کرده اند برای اینکه مانع کارهای احتمالی آنها برای رساندن کودک به خانواده اش شوند او را به پشیزی به آنها فروختند.
از تفسیر مرحوم گنجه ای
https://b2n.ir/b35440
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️نفي #اجبار و #زور در قبول دين و عمل به احكام
🛑قسمت سيزدهم:#عدم_اجبار مردم بر ايمان يك اصل ثابت است .
💠فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَكِّرٌ ﴿۲۱﴾ پس تذكر ده كه تو تنها تذكردهنده اى (۲۱) لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ ﴿۲۲﴾ بر آنان تسلطى ندارى (۲۲) سوره غاشیه ایات 21 و22
🔹"راه كمال در صورتى پيموده مىشود كه با ميل و اراده و اختيار همراه باشد، و گرنه #تكامل_اجبارى سخنى بىمفهوم است، تو هرگز نمىتوانى آنها را مجبور سازى، و اگر هم مىتوانستى فايدهاى نداشت.
بعضى تصور كردهاند كه اين دستور قبل از نزول فرمان "جهاد" بوده، و با نزول حكم جهاد #نسخ شد. چه اشتباه بزرگى؟
مساله تذكر و تبليغ پيامبر ص از نخستين روز شروع شد، و تا آخرين دقيقه حيات آن حضرت ادامه داشت، و بعد از او نيز به وسيله جانشينان معصوم و علماى دين تداوم داشته و خواهد داشت اين مطلبى نسخ شدنى نيست، همچنين #عدم_اجبار مردم بر ايمان نيز يك اصل ثابت است .
اين مطلب شبيه چيزى است كه در آيه 80 سوره نساء آمده است كه مىگويد: وَ مَنْ تَوَلّٰى فَمٰا أَرْسَلْنٰاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظاً :" هر كس روىگردان شود ما تو را مسئول آنها قرار نداديم"
📚تفسیر نمونه- ایت اله مکارم شیرازی
🔹"پس تو اى پيامبر ايشان را به اين حقايق تذكر بده كه ((انما انت مذكر))، وظيفه تو - كه پيامبر خدايى - تنها همين تذكر دادن است ، به اميد اينكه دعوتت را اجابت كنند و به طيب خاطر و بدون #اكراه و #اجبار ايمان آورند.
لَّست عَلَيْهِم بِمُصيْطِرٍ: كلمه ((مصيطر)) به معناى متسلط است ، و جمله مورد بحث بيان و تفسير جمله ((انما انت مذكر)) است . یعنی مردم را تذكر بده كه وظيفه تو تنها تذكر دادن است ، تو #دست_زور به ايشان ندارى."
ترجمه تفسير الميزان جلد 20 صفحه 461
http://quranpuyan.com/yaf_postst5573_Hty-pymbr-hm-mjz-bh-jbr-mrdm-nyst---brrsy-jbr-w-lzm-dr-dyn-w-Hkwmt-slmy.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
﷽
یَا مَنْ هُوَ بِعِبَادِهِ خَبِیرٌ بَصِیرٌ
ای آنکه بر بندگانش آگاه و بیناست
🌸 دعای جوشن کبیر
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_احقاف آیات 15 تا 20
📄#صفحه_504
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan