eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️  💠بَلْ عَجِبُوا أَنْ جاءَهُمْ مُنْذِرٌ مِنْهُمْ فَقالَ الْكافِرُونَ هذا شَيْ‏ءٌ عَجِيبٌ 🌱(کافران) از این‌که هشداردهنده‌ای از (نوعِ) خودشان (نزدشان) آمده، تعجّب کرده‌اند. از این رو، کافران گفتند: «این چیز شگفت‌آوری ست؛ ق - ۲ 🔹سپس به بيان پاره‌ای از ايرادهای بی اساس كفار و مشركان عرب پرداخته، از ميان آنها به دو ايراد اشاره می‌كند: ‏نخست می‌گويد:" بلكه آنها تعجب كردند كه پيامبری انذارگر، از خود آنها آمده، و كافران گفتند: اين چيز عجيبی است"؟! (بَلْ عَجِبُوا أَنْ جاءَهُمْ مُنْذِرٌ مِنْهُمْ فَقالَ الْكافِرُونَ هذا شَيْ‌ءٌ عَجِيبٌ‌). ‏اين ايرادی است كه قرآن بارها به آن و پاسخ آن اشاره كرده، و تكرار آن نشان می‌دهد كه از ايرادهای اصلی كفار بوده كه همواره آن را تكرار می‌كردند. 🔹‏نه تنها به پيامبر اسلام ص كه به ساير پيامبران نيز همين ايراد را می‌گرفتند، گاه می‌گفتند: إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُنا تُرِيدُونَ أَنْ تَصُدُّونا عَمَّا كانَ يَعْبُدُ آباؤُنا:" شما تنها انسانهايی مثل ما هستيد كه می‌خواهيد ما را از آنچه نياكانمان می‌پرستيدند باز داريد"! (ابراهيم- ۱۰). 🔹‏و گاه می‌گفتند: ما هذا إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يَأْكُلُ مِمَّا تَأْكُلُونَ مِنْهُ وَ يَشْرَبُ مِمَّا تَشْرَبُونَ‌:" اين انسانی همانند شما است، از آنچه می‌خوريد، می‌خورد و از آنچه شما می‌نوشيد می‌نوشد"! (مؤمنون- ۳۳). ‏و گاه می‌افزودند: لَوْ لا أُنْزِلَ إِلَيْهِ مَلَكٌ فَيَكُونَ مَعَهُ نَذِيراً:" چرا فرشته‌ای همراه او نازل نشده تا همراه او انذار كند"؟! (فرقان- ۷). 🔹‏ولی همه اينها بهانه‌هايی بود برای عدم تسليم در برابر حق. ‏قرآن در آيات مورد بحث پاسخی از اين ايراد نمی‌گويد، چرا كه بارها به آن پاسخ گفته است، كه اگر فرضا فرشته‌ای می‌فرستاديم آن را به صورت بشر قرار می‌داديم، يعنی رهبر و راهنمای انسان تنها می‌تواند انسان باشد، تا از تمام دردها، نيازها، تمايلات، خواستها و مسائل زندگی او با خبر باشد، و از سوی ديگر بتواند در جنبه‌های عملی الگويی برای آنها گردد، و نگويند اگر او هم از جنس ما بود، هرگز پاك و پاكيزه نمی‌ماند چرا كه: ‏قاضی ار با ما نشيند برفشاند دست را ‏ ‏محتسب گر می خورد معذور دارد مست را! ‏ ‏بنا بر اين برنامه‌هايش تنها به درد خودش می‌خورد نه به درد بشر!. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️تبیین 💠وَ نَزَّلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً مُبارَكاً فَأَنْبَتْنا بِهِ جَنَّاتٍ وَ حَبَّ الْحَصِيدِ (۹) وَ النَّخْلَ باسِقاتٍ لَها طَلْعٌ نَضِيدٌ (۱۰) رِزْقاً لِلْعِبادِ وَ أَحْيَيْنا بِهِ بَلْدَةً مَيْتاً كَذلِكَ الْخُرُوجُ (۱۱/ق) 🌱‏و از آسمان، آبی پر بركت نازل كرديم، پس به وسيله آن باغ‌ها و دانه‌های دروشدنی رويانديم. و نيز درختان بلند خرما با خوشه‌های پر و بر هم چيده. تا رزق بندگان باشد و به باران، زمين مرده را زنده كرديم، خروج (از گور نيز) اين گونه است. 🔹باريدن باران، اگرچه از طريق عوامل طبيعی است، امّا با اراده خداست. «نَزَّلْنا» 🔹باران، وسيله حيات و بركت زمين است. نابودی آفات، رويش گياهان، لطافت هوا و جاری شدن چشمه‌ها، از خيرات و بركات باران است. «مُبارَكاً» 🔹در ميان ميوه‌ها، خرما حساب ديگری دارد. (درخت خرما جداگانه نام برده شده است) جَنَّاتٍ‌ ... وَ النَّخْلَ‌ 🔹پيدايش محصولات كشاورزی، حكيمانه و هدفدار است. «رِزْقاً لِلْعِبادِ» ‏ 🔹رزق انسان بايد زمينه‌ی بندگی او باشد. «رِزْقاً لِلْعِبادِ» ‏ 🔹برای بيان معقولات، از محسوسات استفاده كنيم. أَحْيَيْنا بِهِ بَلْدَةً مَيْتاً ... كَذلِكَ الْخُرُوجُ‌ 🔹نگاهی به قدرت خدا، مسئله زنده شدن مردگان را برای انسان آسان می‌كند. ‏بَنَيْنا، زينا، مددنا، أَلْقَيْنا، أَنْبَتْنا، نَزَّلْنا، فَأَنْبَتْنا، أَحْيَيْنا ... كَذلِكَ الْخُرُوجُ‌ 🔹كارهای الهی از جامعيّت ويژه‌ای برخوردار است؛ خداوند، صنعت و حكمت و معرفت و هدايت را بهم درآميخته است. (بلندی نخل و زيبايی شكوفه‌هايش، نشانه صنعت و هنر الهی است. رزق بودن ميوه‌ها، نشانه حكمت الهی و از زمين مرده اين همه سرسبزی و محصول پديد آوردن، زمينه هدايت و معرفت انسان به قدرت الهی بر رستاخيز است.) باسِقاتٍ‌ ... ‏نَضِيدٌ ... رِزْقاً ... كَذلِكَ الْخُرُوجُ‌ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣ تدبر در سوره ❓آيا آيات ۵ و ۶ سوره قصص يك اصل كلي است يا مخصوص مستضعفان بنی اسراييل؟ پاسخ ۱ : اراده و مشيت ما بر اين قرار گرفته است كه بر مستضعفين در زمين منت نهيم و آنها را مشمول مواهب خود نمائيم " (وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ‌). ‏" آنها را پيشوايان و وارثين روی زمين قرار دهيم" (وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ‌). ‏***" آنها را نيرومند و قوی و صاحب قدرت، و حكومتشان را مستقر و پا بر جا سازيم" (وَ نُمَكِّنَ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ‌). ‏" و به فرعون و هامان و لشكريان آنها آنچه را از سوی اين مستضعفين بيم داشتند نشان دهيم"! (وَ نُرِيَ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ وَ جُنُودَهُما مِنْهُمْ ما كانُوا يَحْذَرُونَ‌). ‏چقدر اين دو آيه گويا و اميدبخش است؟ چرا كه به صورت يك قانون كلی و در شكل فعل مضارع و مستمر بيان شده است، تا تصور نشود اختصاص به مستضعفان بنی اسرائيل و حكومت فرعونيان داشته، می‌گويد: ما می‌خواهيم چنين كنيم ... ‏يعنی فرعون می‌خواست بنی اسرائيل را تار و مار كند و قدرت و شوكتشان را درهم بشكند، اما ما می‌خواستيم آنها قوی و پيروز شوند. او می‌خواست حكومت تا ابد در دست مستكبران باشد اما ما اراده كرده بوديم كه حكومت را به مستضعفان بسپاريم! و سرانجام چنين شد. ‏ضمنا تعبير به" منت" چنان كه قبلا هم گفته‌ايم به معنی بخشيدن مواهب و نعمتها است، و اين با منت زبانی كه بازگو كردن نعمت به قصد تحقير طرف است و مسلما كار مذمومی است، فرق بسيار دارد. ‏در اين دو آيه خداوند پرده از روی اراده و مشيت خود در مورد مستضعفان برداشته و پنج امر را در اين زمينه بيان می‌كند كه با هم پيوند و ارتباط نزديك دارند. 👈🏻‏نخست اينكه ما می‌خواهيم آنها را مشمول نعمتهای خود كنيم (وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَ‌ ...). 👈🏻‏ديگر اينكه ما می‌خواهيم آنها را پيشوايان نمائيم (نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً). 👈🏻‏سوم اينكه ما می‌خواهيم آنها را وارثان حكومت جباران قرار دهيم (وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ‌). 👈🏻‏چهارم اينكه ما حكومت قوی و پا بر جا به آنها می‌دهيم (وَ نُمَكِّنَ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ‌). 👈🏻‏و بالآخره پنجم اينكه آنچه را دشمنانشان از آن بيم داشتند و تمام نيروهای خود را بر ضد آن بسيج كرده بودند به آنها نشان دهيم (وَ نُرِيَ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ وَ جُنُودَهُما مِنْهُمْ ما كانُوا يَحْذَرُونَ‌). آیات فوق، هرگز سخن از یک برنامه موضعى و خصوصى مربوط به بنى اسرائیل، نمى گوید، بلکه بیان گر یک قانون کلى است، براى همه اعصار و قرون، و همه اقوام و جمعیت ها، مى گوید: «ما اراده داریم که بر مستضعفان منت بگذاریم، و آنها را پیشوایان و وارثان حکومت روى زمین قرار دهیم». این، بشارتى است در زمینه پیروزى حق بر باطل و ایمان بر کفر. این، بشارتى است براى همه انسان هاى آزاده و خواهان حکومت عدل و داد، و برچیده شدن بساط ظلم و جور. نمونه اى از تحقق این مشیت الهى، حکومت بنى اسرائیل و زوال حکومت فرعونیان بود. و نمونه کاملترش حکومت پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) و یارانش بعد از ظهور اسلام بود، حکومت پا برهنه ها و تهى دستان با ایمان و مظلومان پاک دل، که پیوسته از سوى فراعنه زمان خود، مورد تحقیر و استهزاء بودند، و تحت فشار و ظلم و ستم قرار داشتند. سرانجام، خدا به دست همین گروه، دروازه قصرهاى کسراها و قیصرها را گشود، و آنها را از تخت قدرت به زیر آورد، و بینى مستکبران را به خاک مالید. و نمونه «گسترده تر» آن، ظهور حکومت حق و عدالت، در تمام کره زمین به وسیله حضرت «مهدى»(علیه السلام) است. این آیات، از جمله آیاتى است که به روشنى بشارت ظهور چنین حکومتى را مى دهد، لذا در روایات اسلامى مى خوانیم که، ائمه اهل بیت(علیهم السلام) در تفسیر این آیه، اشاره به این ظهور بزرگ کرده اند تفسير نمونه https://cutt.ly/fweMIpGw کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟡🟢نظرات قرآن آموزان دوره‌ قبلي روش ساده 🔺دوره ، زمستان 1401 ♻ قسمت اول ✳ همیشه سعی میکردم با قرآن مانوس باشم و در حد توان آن را با ترتیل مناسب و معنا میخواندم ولی تا الان با نگاه تلاوت نکرده بودم . بسیار بود از شما ممنون و سپاسگزارم 🖋سركار خانم فرخي ✳سلام استاد واقعا بود و و خوبی داشتم... من‌ تو زمینه ترجمه قرآن کار کرده بودم ولی از این دید خیلی برام بود و الان علاقه دارم که روی سوره های بیشتری تمرین و کار کنم... 🖋سركار خانم ابراهيمي معتمد ✅👈جهت اطلاع از جزييات بيشتر و دوره جديد و مشاهده ،به لينك هاي زير مراجعه نماييد ✳ https://b2n.ir/a02388 https://www.aparat.com/quranpuyan/videos در تلگرام و ایتا: @tadabbor_quranpuyan 🛑ثبت نام و پرداخت از لينك زير ميسر مي باشد: https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️📌بعضی ادعای دارند اما بیش از هر دشمنی لطمه زده اند 🔷بعضی افراد ادعای انقلابی‌گری دارند، فکر می‌کنند از انقلاب ایران طرفداری می‌کنند و پیروزی انقلاب ایران وابسته به وجود آن‌هاست، در حالی که به سهولت می توان دید ایشان بیش از هر دشمنی لطمه به انقلاب زده‌اند. 🔷 ایران را به لب پرتگاه سقوط کشانده‌اند، همه مردم را از انقلاب کرده‌اند، که هرج و مرج و آشوب و بی‌نظمی در نظر آنان انقلاب معنی می‌دهد و تصور می‌کنند با بی برنامگی و و کور و کارهای غیر منطقی می‌توانند انقلاب را به پیروزی برسانند. 🔷با اعمال آن‌ها چگونه آمریکا توانسته است ایران و انقلاب آن را بدنام کند، ایران را در دنیا منفرد نماید، در محاصره بفشارد، اختلافات داخلی را دامن بزند، مردم را روزافزون کند و .... ‌🔷می‌خواهیم با آمریکا مبارزه کنیم و تا زنده‌ایم با آمریکا و سیستم آن و ظلم و جنایات آن مبارزه خواهیم کرد، ولی نه از روی ، نه با شعارهای تو خالی، نه با هرج و مرج و آشوب، زیرا می دانیم وقتی قادریم با امریکا مبارزه کنیم که مثل آمریکا از و تکنولوژی و برخوردار باشیم و .... 🔷کسانی ادعای می‌کنند که در نظر من بی‌تقواترین آدم‌ها هستند، اسم اسلام و انقلاب را ضایع می‌کنند، دروغ، تهمت، ، زد وبند و حقه بازی، کردن مردم بی گناه، شایعه دروغ ساختن و خود را با قلدری و زرنگی از میدان به در بردن،؟! ... این‌ها نیستند. 🔷دل‌مان می‌سوزد، می‌خواهیم فریاد بزنیم، اعتراض کنیم، ولی می‌دانیم که تف سر بالاست. گریه می‌کنیم، خواهش می‌کنیم، می‌خواهیم راه نشان دهیم، فورا و تهمت شروع می‌شود، ما را نوکر آمریکا، غرب زده، متخصص بی تقوا و غیره می‌خوانند." 😔😔 📚 برگرفته از کتاب حماسه عشق و عرفان، ص ۸۵ . 🍃درود و رحمت خدا بر روح بزرگ و وسعت دید و آینده نگری شهید چمران که متاسفانه نصایح ایشان و بسیاری افراد دیگر شنیده نشد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لحظات لقای پروردگار... لحظات رقص من در برابر مرگ، باید زیبا باشد! خدایا! وجودم اشک شده! همه وجودم از اشک می‌جوشد، می‌لرزد، می‌سوزد و خاکستر می‌شود. اشک شده ام و دیگر هیچ! به من اجازه بده تا در جوارت قربانی شوم و بر خاک ریخته شوم،و از وجود اشکم غنچه ای بشکفد که نسیم عشق و عرفان وفداکاری از آن سرچشمه بگیرد! نیایش شهید چمران با خدا 📍کانال قرآن پویان ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 16 تا 35 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️از به ما نزدیکتر!! 💠وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ 🌱به‌راستی که انسان را آفریدیم و از آنچه نَفْسَش، آهسته و پنهانی به او می‌گوید، آگاهیم، و ما از رگ گردنش به او نزدیک‌تریم؛ ق - ۱۶ 🔹او خالق است، و خلقتش دائم و مستمر، و ما در جميع حالات وابسته به وجود او هستيم، با اين حال چگونه ممكن است او از ظاهر و باطن ما بيخبر باشد؟! و در ذيل آيه برای روشنتر ساختن مطلب می‌افزايد:" و ما به او از رگ قلبش نيز نزديكتريم" (وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ). 👌‏چه تعبير جالب و تكان دهنده‌ای، حيات جسمانی ما وابسته به رگی است كه خون را به طور مرتب از يك سو وارد قلب و از يك سو خارج كرده به تمام اعضا می‌رساند كه اگر يك لحظه در عمل آن وقفه رخ دهد فورا مرگ به سراغ انسان می‌آيد. خداوند از رگ قلب ما نيز به ما نزديكتر است. 🔹‏اين همان است كه در جای ديگر می‌گويد: وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ وَ أَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ‌:" بدانيد خداوند بين انسان و قلب او حائل می‌شود، و همه شما نزد او در قيامت جمع خواهيد شد" (انفال ۲۴). 🔹‏البته همه اينها تشبيه است و قرب خداوند از اينهم برتر و بالاتر است، هر چند مثالی از اينها رساتر در محسوسات پيدا نمی‌شود. 🔹‏با اين احاطه علمی خداوند، و بودن ما در قبضه قدرت او، تكليف ما روشن است، نه افعال و گفتار ما از او پنهان است، و نه انديشه‌ها و نيات، و حتی وسوسه‌هايی كه از قلب ما می‌گذرد. 👈‏توجه به اين واقعيت انسان را بيدار می‌كند، و به مسئوليت سنگين و پرونده دقيق او در دادگاه عدل الهی آشنا می‌سازد، و از انسان بيخبر و بی تفاوت، موجودی هوشيار و سر به راه و متعهد و با تقوا به وجود می‌آورد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️امان از و !! 💠قالَ قَرِينُهُ رَبَّنا ما أَطْغَيْتُهُ وَ لكِنْ كانَ فِي ضَلالٍ بَعِيدٍ (۲۷) قالَ لا تَخْتَصِمُوا لَدَيَّ وَ قَدْ قَدَّمْتُ إِلَيْكُمْ بِالْوَعِيدِ (۲۸) ما يُبَدَّلُ الْقَوْلُ لَدَيَّ وَ ما أَنَا بِظَلاَّمٍ لِلْعَبِيدِ (۲۹) 🌱(شیطانی که در دنیا) همراهش (بود،) می‌گوید: «پروردگارا، من او را به طغیانگری وانداشتم؛ بلکه او خودش در گمراهی دور و درازی قرار داشت.» (۲۷) (خدا) می‌فرماید: «در پیشگاه من، با یکدیگر بگو و مگو نکنید؛ حال آن‌که من پیش از این شما را تهدید کرده بودم؛ (۲۸) فرمانِ (عذاب کافران،) نزد من تغییر نخواهد کرد و من به هیچ ‌وجه به بندگان خود ظلم نمی‌کنم.» (۲۹) ق [۲۷-۲۹] 👈يكی از عوامل دوزخی شدن انسان، دوست و هم‌نشين بد است، چنانكه قرآن در اين آيات، از شيطان به عنوان هم‌نشينی كه انسان را به دوزخ می‌افكند نام برده است. يكی از ناله‌های دوزخيان در قيامت، اظهار ندامت از گرفتن دوستان بد در دنياست، چنانكه قرآن سخن آنان را چنين بيان می‌فرمايد: «يا وَيْلَتی‌ لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَلِيلًا» ای كاش! فلانی را به دوستی نمی‌گرفتم. 🔹دوست و رفيق بد، انسان را به كجا می‌كشاند؛ انسانی كه می‌توانست با ابرار هم‌نشين باشد، همراه و هم‌نشين شيطان گرديده است. «قَرِينُهُ» ‏ 🔹ابليس، به ربوبيّت خدا معترف است. «قالَ قَرِينُهُ رَبَّنا» 🔹به هوش باشيم كه ابليس در قيامت از خود سلب مسئوليّت می‌كند و از منحرفان تبرّی می‌جويد. «ما أَطْغَيْتُهُ» 🔹ابليس كار خود را تنها در محدوده دعوت و وسوسه می‌داند، نه اجبار مردم. ‏«ما أَطْغَيْتُهُ» 🔹كار انسان به جايی می‌رسد كه شيطان او را گمراه می‌شمرد. قالَ قَرِينُهُ‌ ... فِي ضَلالٍ بَعِيدٍ 🔹دوزخيان در قيامت با ابليس جدال و تخاصم دارند. «لا تَخْتَصِمُوا لَدَيَّ» 🔹به جای جدال و مخاصمه با شيطان در قيامت كه سودی ندارد، در دنيا به ستيز با او برخيزيم. «لا تَخْتَصِمُوا لَدَيَّ» 🔹قهر خدا، بعد از اتمام حجت است. أَلْقِيا فِي جَهَنَّمَ‌ ... قَدْ قَدَّمْتُ إِلَيْكُمْ بِالْوَعِيدِ ‏ 🔹گفتگوها و جرّ و بحث‌ها در قيامت، حكم الهی را تغيير نمی‌دهد و سبب بازنگری و تجديد نظر در حكم نمی‌شود. «ما يُبَدَّلُ الْقَوْلُ لَدَيَّ» ‏ 🔹تغيير حكم و تخفيف كيفر ظالم، سبب ظلم به مظلومان است. «ما يُبَدَّلُ الْقَوْلُ لَدَيَّ وَ ما أَنَا بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣ تدبر در سوره ❓آيا آيات ۵ و ۶ سوره قصص يك اصل كلي است يا مخصوص مستضعفان بنی اسراييل؟ پاسخ ۲ : كلمه" نريد" حكايت حال گذشته است، يعنی با اينكه مضارع است و معنای" می‌خواهيم" را می‌دهد، و ليكن چون در حكايت حال گذشته استعمال شده معنای" خواستيم" را افاده می‌كند. ‏و جمله‌" وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً" عطف تفسير است برای" نمن" و همچنين جملات ديگری كه بعد از آن پی در پی آمده، همه منت مذكور را تفسير می‌كنند. معنايش اين است كه: جوی كه ما موسی (ع) را در آن پروريديم جو علو فرعون در زمين و تفرقه افكنی وی در ميان مردم و استضعاف بنی اسرائيل بود، استضعافی كه به كلی نابودشان می‌كرد، در حالی كه ما خواستيم بر همان ضعيف شدگان از هر جهت، نعمتی ارزانی بداريم كه از سنگينی آن گرانبار شوند، به اين كه خواستيم آنان را پيشوا كنيم، تا ديگران به ايشان اقتدا كنند و در نتيجه پيشرو ديگران باشند، در حالی كه سالها تابع ديگران بودند، و نيز خواستيم آنان را وارث ديگران در زمين كنيم، بعد از آنكه زمين در دست ديگران بود، و خواستيم تا در زمين مكنتشان دهيم، به اينكه قسمتی از زمين را ملك آنان كنيم، تا در آن استقرار يابند، و مالك آن باشند، بعد از آنكه در زمين هيچ جايی نداشتند، جز همان جايی كه فرعون می‌خواست آنان را در آنجا مستقر كند و خواستيم تا به فرعون پادشاه مصر و هامان وزيرش و لشكريان آن دو از همين مستضعفين، آن سرنوشت را نشان دهيم كه از آن بيمناك بودند، و آن اين بود كه روزی بنی اسرائيل بر ايشان چيره شوند، و ملك و سلطنت و مال و ثروت و رسم و سنت آنان را از دستشان بگيرند، هم چنان كه خودشان‌ در باره موسی و برادرش (ع) روزی كه به سوی ايشان گسيل شدند، گفتند كه:‏" يُرِيدانِ أَنْ يُخْرِجاكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ بِسِحْرِهِما وَ يَذْهَبا بِطَرِيقَتِكُمُ الْمُثْلی‌". ‏اين آيه شريفه نقشه‌ای را كه فرعون برای بنی اسرائيل در سر می‌پروراند تصوير نموده است، و آن نقشه اين بود كه از بنی اسرائيل حتی يك نفر نفس‌كش در روی زمين باقی نگذارد، و اين نقشه را تا آنجا به كار برده بود كه قدرتش به تمامی شؤون هستی آنان احاطه يافته و ترسش همه جوانب وجود آنان را پر كرده بود و آن قدر آن بيچارگان را خوار ساخته بود كه حكم نابودی آنان را می‌داد، البته اين ظاهر امر بود، و اما در باطن امر اراده الهی به اين تعلق گرفته بود كه آنان را از زير يوغ وی نجات دهد، و ثقل نعمتی را كه آل فرعون و آن ياغيان گردن‌كش را گمراه ساخته بود، از آنان گرفته و به بنی اسرائيل منتقل كند، آری اراده الهی چنين بود كه تمامی آن اسباب و نقشه‌هايی را كه عليه بنی اسرائيل جريان می‌يافت، همه را به نفع آنان گرداند و آنچه به نفع آل فرعون جريان می‌يافت به ضرر آنان تمامش كند، آری خدا حكم می‌كند و كسی هم نيست كه حكمش را به تاخير اندازد. تفسير الميزان پاسخ ۳ : اكنون در آيات (۵) و (۶) نقش پايدار و پنهانى سلطه ربانى نه تنها نسبت به مستضعفان اسرائيلى، بلكه نسبت به كل مستضعفان با ايمان و شايسته طول تاريخ نويدى اميد بخش براى آنان است، و اين «نريد» در اختصاص مستضعفان اسرائيلى نيست، چنان كه فرعون و هامان و لشكريان شان نيز در انحصار اين نابكاران نيستند، بلكه اين و آن خود بيان گر بسيار مهم سلطه مستضعفان در مثلث زمان هستند، چنان كه قبلا نيز در جريان نوح و ابراهيم گذشت. زيرا «نريد» در بعد ربانيت جمعى جمع مكلفان را در بر دارد، گرچه اين اراده داراى مراحل و درجاتى بر حسب مناسبت هاست. تفسير فرقان https://cutt.ly/fweMIpGw کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بخشی از نظرات قرآن اموزان دوره هاي مترجمي.pdf
348.3K
🔹تعلموا القرآن فانه احسن الحديث، و تفقهوا فيه فانه ربيع القلوب، و استشفوا بنوره فانه شفاء الصدور ✅ را بياموزيد كه بهترين گفته هاست و در آن كنيد كه آن بهار (و نشاط بخش) قلب هاست، از روشنايى آن شفا بجوييد كه شفابخش بيمارى سينه هاست. حضرت علي ع نهج البلاغه 🌹🌹🌹 اظهار رضايت 40 نفر از اساتيد و دانش‌پژوهان دوره هاي كه در دوره حضور يافتند ✅✅جهت اطلاعات بيشتر در خصوص جزئیات دوره‌ و دوره جديد به لينك https://b2n.ir/a02388 يا كانال زير در ايتا و تلگرام @tadabbor_quranpuyan مراجعه نماييد. 🔹لينك ثبت نام https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892