eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
661 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۵۵-۵۱ سوره قصص از تفسیر نور ۱- در تربیت باید تذکّرات،تدریجی،گام به گام،مکرّر و متنوّع باشد. «وَصَّلْنا» (آری با یک یا دو تذکّر مختصر نباید انتظار اصلاح وتربیت داشت» ۲- آیات قرآن دارای یک نوع همسویی و پیوستگی است. «وَصَّلْنا لَهُمُ الْقَوْلَ» ۳- انسان،موجودی فراموشکار است و نیاز به تذکّر دارد. «یَتَذَکَّرُونَ» ۴- طالبان حقّ،به دنبال حقّ هستند و توجّهی به این که چه کسی،از چه نژادی و با چه زبانی آن را می گوید ندارند. إِذا یُتْلی ... قالُوا آمَنّا ( «یُتْلی» به صورت مجهول،یعنی گوینده مطرح نیست.) ۵- اگر روح پاک باشد،با شنیدن حقّ ایمان می آورد. یُتْلی ... آمَنّا (به عکس،اگر زمینه فراهم نباشد،با تلاوت پیوسته هم امیدی به ایمان نیست.) ۶- ایمانی ارزش دارد که بر اساس معرفت و شناخت حقّ باشد. «آمَنّا بِهِ إِنَّهُ الْحَقُّ» ۷- شرایط وزمینه های افراد،در دریافت الطاف الهی متفاوتند. «یُؤْتَوْنَ أَجْرَهُمْ مَرَّتَیْنِ بِما صَبَرُوا» ۸- پذیرش حقّ،نیازمند صبر در مقابل انواع انتقادها ومشکلات است. قالُوا آمَنّا ... یُؤْتَوْنَ أَجْرَهُمْ ... بِما صَبَرُوا ۹- گذشت از بدی های دیگران و انفاق به آنان در صورتی ارزش دارد که خصلت و خوی انسان باشد. «یَدْرَؤُنَ - یُنْفِقُونَ» (فعل مضارع نشانه دوام و استمرار است. آری،مؤمنانی مورد ستایش اند که دارای پشتکار،گذشت و اهل بخشش باشند.) ۱۰- اگر بدانیم که رزق از طرف خداست،انفاق برای ما آسان می شود. «مِمّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ» ۱۱- مورد انفاق تنها مال نیست،از علم،توان و آبرو نیز می توان انفاق کرد. «مِمّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ» ۱۲- مؤمن واقعی کسی است که نه تنها به مجلس لغو نمی رود و به سخن لغو گوش نمی دهد،بلکه اگر کلام بیهوده ای هم شنید،عکس العمل نشان می دهد. «وَ إِذا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ» ۱۳- یکی از نمونه های صبر،بی اعتنایی به لغو و اعراض از آن است. «صَبَرُوا - أَعْرَضُوا عَنْهُ» ۱۴- اعراض از لغو در گفتن،شنیدن،دیدن و معاشرت،کمالی است که در همه ی ادیان الهی از آن ستایش شده است. «سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ» (آیه فوق در توصیف گروهی از اهل کتاب است.) ۱۵- از شیوه های عمومی وساده ی نهی از منکر،اعراض از منکر است. سَمِعُوا ... أَعْرَضُوا عَنْهُ (لغو را با لغو پاسخ نگوییم.) ۱۶- سود و زیان عمل هر کس به خود او برمی گردد. «لَنا أَعْمالُنا وَ لَکُمْ أَعْمالُکُمْ» ۱۷- اعراض،باید کریمانه باشد. أَعْرَضُوا ... سَلامٌ عَلَیْکُمْ ۱۸- لغو،میوه ی جهل و بیهوده گو،جاهل است. «لا نَبْتَغِی الْجاهِلِینَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💠بمناسبت 14 مرداد سالروز صدور فرمان و روز اسلامي 🌱نگاهي به نقاط قوت از نگاه شهيد مطهري 🛑قسمت دوم 🛑نكات مهم مقدمه اعلامیه حقوق بشر این اعلامیه در 30 ماده تنظیم شده است. 👈نكات مهم مقدمه این اعلامیه كه شایسته است مورد توجه قرار گیرد چندتاست: 1⃣. بشر از یك نوع و احترام و برخوردار است. 2⃣. حیثیت واحترام و حقوق ذاتی بشر كلی و عمومی است، تمام افراد انسانی را در بر می گیرد، نیست، سفید و سیاه، بلند و كوتاه، زن و مرد یكسان از آن برخوردارند. همان طوری كه در میان اعضای یك خانواده احدی نمی تواند گوهر خود را از سایر اعضا شریفتر و اصیلتر بداند، همه ی افراد بشر نیز كه عضو یك خانواده ی بزرگتر و اعضای یك پیكر می باشند از لحاظ شرافت متساویند، ❌هیچ كس نمی تواند خود را از فرد دیگر شریفتر بداند. 3⃣. اساس و صلح و این است كه همه ی افراد در عمق وجدان خود به این حقیقت (حیثیت و احترام ذاتی همه ی انسانها) ایمان و اعتراف داشته باشند. این اعلامیه می خواهد بگوید منشأ كلیه ی ناراحتیهایی كه افراد بشر برای یكدیگر به وجود می آورند را كشف كرده است. ❌منشأ بروز جنگها و ظلمها و تجاوزها و اعمال وحشیانه ی افراد و اقوام نسبت به یكدیگر، عدم شناسایی حیثیت و احترام ذاتی انسان است. این عدم شناسایی از طرف عده ای، طرف مقابل را وادار به عصیان و طغیان می كند و از همین راه صلح و امنیت به خطر می افتد. 4⃣. بالاترین آرزویی كه همه در راه تحقق بخشیدن به آن باید بكوشند، ظهور دنیایی است كه در آن و امنیت و به طور كامل وجود داشته باشد؛ ، ترس، ریشه كن شده باشد. مواد سی گانه ی اعلامیه برای تحقق بخشیدن به این آرزو تنظیم شده است. 5⃣. ایمان به حیثیت ذاتی انسانها و احترام به حقوق غیر قابل سلب و انتقال آنها تدریجاً به وسیله ی تعلیم و تربیت باید در همه ی افراد به وجود آید. 💠اعلامیه ی حقوق بشر حقوق ذاتی و و غیر قابل اسقاط انسانها را مورد بحث قرار داده است؛ 📃محتویات اعلامیه ی حقوق بشر از نوع امور قراردادی نیست كه قوای مقنّنه ی كشورها بتوانند آن را تصویب بكنند یا نكنند. 🔻اعلامیه ی حقوق بشر حقوق ذاتی و غیرقابل سلب و غیر قابل اسقاط انسانها را مورد بحث قرار داده است؛ حقوقی را مطرح كرده است كه به ادعای این اعلامیه لازمه ی حیثیت انسانی انسانهاست و دست توانای خلقت و آفرینش آنها را برای انسانها قرار داده است، یعنی مبدأ و قدرتی كه به انسانها عقل و اراده و شرافت انسانی داده است این حقوق را هم طبق ادعای اعلامیه ی حقوق بشر به انسانها داده است. ❌❌انسانها نمی توانند محتویات اعلامیه ی حقوق بشر را برای خود وضع كنند و نه می توانند از خود سلب و اسقاط نمایند. از تصویب مجلسین و قوای مقنّنه گذشته یعنی چه؟ ! 📃اعلامیه ی فلسفه است نه قانون؛ باید به تصدیق فیلسوفان برسد نه به تصویب نمایندگان. مجلسین نمی توانند با اخذ رأی و قیام و قعود، فلسفه و منطق برای مردم وضع كنند. اگر اینچنین است پس فلسفه ی نسبیت اینشتاین را هم ببرند به مجلس و از تصویب نمایندگان بگذرانند، فرضیه ی وجود حیات در كرات آسمانی را نیز به تصویب برسانند. 👈👈قانون طبیعت را كه نمی شود از طریق تصویب قوانین قراردادی تأیید یا رد كرد. 👈وقتی كه چنین اعلامیه ای از طرف گروهی كه خود از متفكرین و فلاسفه بوده اند صادر می شود، ملتها باید آن را در اختیار فلاسفه و مجتهدین حقوق خویش قرار دهند. اگر از نظر فلاسفه و متفكرین آن ملت مورد تأیید قرار گرفت، همه ی افراد ملت موظفند آنها را به عنوان حقایقی فوق قانون رعایت كنند. قوه ی مقنّنه نیز موظف است قانونی بر خلاف آنها تصویب نكند. 📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 149 و 142 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
بسم الله الرحمن الرحیم اللهُ يُنَجِّيكُمْ مِنْهَا وَمِنْ كُلِّ كَرْبٍ خدا شما را از آن سختی ها و از هر اندوهی نجات می دهد 🌸 سوره انعام ، آیه ۶۴ کانال قرآن پویان : 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 6 تا 12 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️اهميت 💠أَسْكِنُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ سَكَنْتُمْ مِنْ وُجْدِكُمْ وَ لا تُضآرُّوهُنَّ لِتُضَيِّقُوا عَلَيْهِنَّ وَ إِنْ كُنَّ أُولاتِ حَمْلٍ فَأَنْفِقُوا عَلَيْهِنَّ حَتَّی يَضَعْنَ حَمْلَهُنَّ فَإِنْ أَرْضَعْنَ لَكُمْ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ وَ أْتَمِرُوا بَيْنَكُمْ بِمَعْرُوفٍ وَ إِنْ تَعاسَرْتُمْ فَسَتُرْضِعُ لَهُ أُخْری‌ (۶/طلاق) 🌱‏(تا پايان زمان عدّه،) زنان را در همانجا كه خود سكونت داريد و در توانايی شماست، سكونت دهيد و به آنان (از جهت مسكن و نفقه) آسيب نرسانيد، تا كار بر آنان تنگ نماييد (و مجبور به ترك منزل شوند) و اگر باردار باشند، تا زمانی كه وضع حمل كنند نفقه آنان را بدهيد. پس اگر نوزادان شما را شير دادند مزدشان را بدهيد و (درباره نوزاد) ميان خود به نيكی مشورت و توافق كنيد و اگر توافق به دشواری كشيد، زن ديگری او را شير دهد (و مرد برای نوزاد دايه بگيرد). 🔹‏دقت و ظرافتی كه در بيان احكام زنان مطلقه و حقوق آنها در آيات فوق به كار رفته، و حتی بسياری از ريزه‌كاريهای اين مساله، در آيات قرآن، كه در حقيقت قانون اساسی اسلام است، بازگو شده، دليل روشنی است به اهميتی كه اسلام برای نظام خانواده و حفظ حقوق زنان و فرزندان قائل است. 🔹‏از طلاق تا آنجا كه ممكن است جلوگيری می‌كند، و ريشه‌های آن را می‌خشكاند، اما هر گاه كار به بن‌بست كشيد و چاره‌ای جز طلاق و جدايی نبود، اجازه نمی‌دهد، حقوق فرزندان و يا زنان در اين كشمكش پايمال گردد، حتی طرح جدايی را طوری می‌ريزد كه امكان بازگشت غالبا وجود داشته باشد. 🔹‏دستوراتی همچون امساك به معروف و جدايی به معروف و نيز عدم زيان و ضرر و تضييق و سخت‌گيری نسبت به زنان، و همچنين مشاوره شايسته برای روشن‌ ساختن سرنوشت كودكان، و مانند اينها كه در آيات فوق آمده است، همگی گواه بر اين معنی است. 🔹‏اما متاسفانه عدم آگاهی بسياری از مسلمانان از اين امور، و يا عدم عمل به آن در عين آگاهی، سبب شده است كه در هنگام جدايی و طلاق مشكلات زيادی برای خانواده‌ها و مخصوصا فرزندان، به وجود آيد، و اين نيست جز به خاطر اينكه مسلمانان از چشمه فيض‌بخش قرآن دور ماندند. مثلا با اينكه قرآن با صراحت می‌گويد: زنان مطلقه نبايد در دوران عده از خانه شوهر بيرون روند و نه شوهر حق دارد آنها را بيرون بفرستد، كاری كه اگر انجام شود، اميد بازگشت غالب زنان به زندگی زناشويی بسيار زياد است، اما كمتر زن و مرد مسلمانی را پيدا می‌كنيد كه بعد از جدايی و طلاق به اين دستور اسلامی عمل كند، و اين راستی مايه تاسف است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ کلاس درس است! 💠اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلی‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ وَ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحاطَ بِكُلِّ شَيْ‌ءٍ عِلْماً (۱۲/طلاق) 🌱‏خداست آن كه هفت آسمان را آفريد و از زمين نيز همانند آن‌ها (بيافريد). ‏فرمان الهی ميان آن‌ها نازل می‌شود تا بدانيد كه خداوند بر هر چيزی تواناست و علم او بر همه چيز احاطه دارد. 🔹مطمئن باشيد كه خداوند به وعده‌های خود وفا می‌كند، زيرا او چنان قدرتی دارد كه هستی را آفريده است. «يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ‌، أَحْسَنَ اللَّهُ لَهُ رِزْقاً، اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ» ‏ 🔹هستی دارای نوعی تعادل است. «سَبْعَ سَماواتٍ وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ» 🔹هم آفرينش هستی به دست خداست و هم تدبير امور آن. خَلَقَ‌ ... يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ ‏ 🔹امر الهی گاهی تشريعی است، «عَتَتْ عَنْ أَمْرِ رَبِّها» و گاهی تكوينی. «يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ» ‏ 🔹هستی كلاس درس است. خَلَقَ‌ ... لِتَعْلَمُوا ‏ 🔹كمال و رشد بشر، محور تمام آفريده‌هاست. «لِتَعْلَمُوا» ‏ 🔹علم انسان به نحوه تدبير نظام آفرينش، مورد توجه اسلام است. خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ‌ ... يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ ... لِتَعْلَمُوا ... 🔹كسی كه خالق و آفريننده است، می‌تواند به آفريده خود احاطه كامل داشته باشد. خَلَقَ‌ ... أَحاطَ بِكُلِّ شَيْ‌ءٍ عِلْماً ‏ 🔹علم خدا به همه چيز، كامل و دقيق و بدون نقص است. «أَحاطَ بِكُلِّ شَيْ‌ءٍ عِلْماً» ‏«والحمدللّه ربّ العالمين» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۵۷-۵۶ سوره قصص از تفسیر نور ۱- وظیفه ی انبیا ابلاغ پیام های الهی و ارائه ی راه است.پذیرفتن یا عدم پذیرش مردم ربطی به آن بزرگواران ندارد. «إِنَّکَ لا تَهْدِی» ۲- پیامبران،برای هدایت منحرفان سوز وشور داشتند. «مَنْ أَحْبَبْتَ» ۳- هدایت،کار خداوند است که فقط شامل دلهای پاک و آماده می شود. «وَ لکِنَّ اللّهَ یَهْدِی» ۴- خواست خداوند بر اساس حکمت و علم اوست. «یَهْدِی مَنْ یَشاءُ وَ هُوَ أَعْلَمُ» ۵-  دین،تنها عقیده نیست،بلکه برنامه های عملی نیز دارد. «نَتَّبِعِ الْهُدی مَعَکَ» ۶- ایمان آوردن،تنها به آگاهی داشتن نیست،بلکه به جرأت هم نیاز دارد. «إِنْ نَتَّبِعِ الْهُدی مَعَکَ نُتَخَطَّفْ» (آری،گروهی حقّانیّت اسلام را می فهمند،ولی بخاطر حفظ منافع شخصی از آن سرباز می زنند.) ۷- انسان،وطن دوست است. «مِنْ أَرْضِنا» ۸- ترس از دست دادن نعمت ها را با یاد الطاف الهی دفع کنیم. «أَ وَ لَمْ نُمَکِّنْ لَهُمْ حَرَماً آمِناً» (آری یاد نعمت ها،عامل توکّل و رفع نگرانی هاست.) ۹- بهبود،رونق و رشد اقتصادی در گرو امنیّت و آرامش اجتماعی است. «آمِناً یُجْبی إِلَیْهِ ثَمَراتُ» ۱۰- امنیّت و رزق،دو نعمت تضمین شده ی حرم الهی(مکّه)است. «آمِناً یُجْبی إِلَیْهِ ثَمَراتُ کُلِّ شَیْءٍ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚩 در سرزمین (ع) ✴️قسمت چهارم 1⃣1⃣- 🍁 أب دادن به حتی اسبان حر در مواجهه با او 💢وقتی امام با سپاه 1000 نفری حرّ بن يزيد رياحي در ورودی کوفه مواجه شدند ، چون هنگام ظهر بود و هوا به شدت گرم بود ، امام آنها را ديد که از شدّت تشنگي بخاطر طي مسيري دراز ، در حال تلف شدن هستند ، در یک عمل اخلاقی زیبا ، به يارانش دستور داد تا ضمن آب دادن به آنها ، حتي به اسبانشان نيز آب بدهند . ياران امام به آن لشکر آب دادند و سپس به طرف اسبانشان رفتند و ظرفها و طشتها را پر از آب کردند و هرگاه سه يا چهار يا پنج بار آب مي دادند ، اسب را کنار مي زدند و ديگري را آب مي دادند تا اينکه همه ي اسبان را آب نوشاندند . «18» 2⃣1⃣- 🍁 اعتقاد به عدم پیش دستی در جنگ 🥀• در روز دوم محرم که سپاه امام اجبارا در کربلا اردو می زنند ، زهیر بن قین به امام عرض می کند که : ای پسر پیامبرخدا ، جنگ با اینان ، آسانتر از جنگ کسانی است که پس از این به مقابله می آیند ، به جان خودم ، از پی اینان که می بینی کسانی بسوی ما می آیند که تاب مقابله آنها نداریم . 🍂🌹 امام فرمود : " من کسی نیستم که جنگ آغاز کنم ." «19» 🏹🏹• در همان ابتدای صبح عاشورا ، مسلم بن عوسجه نزد امام آمد و گفت : بگذار او ( شمر ) را با تير بزنم ، او فاسقى از دشمنان خداست و خدا اين گونه فرصت پيش آورده است . ❣🌴 امام فرمود : " تير نينداز ؛ دوست ندارم كه آغاز گر جنگ باشم ." «20» 3⃣1⃣- 🍁 نهایت تلاش امام برای جلوگیری از جنگ و نجات همراهان خود وقتی که امام در ورودی کوفه ، متوجه بحرانی شدن اوضاع و عدم امکان برخورداری از حمایت کوفیان شدند ، حداکثر تلاش خود را برای خروج از معرکه و رفتن به جایی امن و نجات جان خود و همراهان نمودند که از جمله آنها 5 مرحله درخواست بازگشت ( 2 مرحله درخواست از حر ، 2 مرحله درخواست از عمرسعد تا قبل از عاشورا و یک مرحله دیگر درخواست در روز عاشورا ) بود که با عبارات مشابه زیر بیان فرمودند : 👈" اي مردم ! اگر دعوت شما از من از روي اكراه بوده است رهایم کنید به سوي محل اَمن خويش باز مي گردم . " 21 زيرنويسها : 👎👎 18- قال الْحُسَيْنُ لِفِتْيَانِهِ: اسْقُوا الْقَوْمَ وَ ارْوُوهُمْ مِنَ الْمَاءِ وَ رَشِّفُوا الْخَيْلَ تَرْشِيفًا،] فَقَامَ فِتْيَانُهُ فَرَشَّفُوا الْخَيْلَ تَرْشِيفًا، فَقَامَ فِتْيَةٌ وَسَقَوُا الْقَوْمَ مِنَ الْمَاءِ حَتَّى أَرْوَوْهُمْ، وَأَقْبَلُوا يَمْلَئُونَ الْقِصَاعَ وَالأَتْوَارَ وَالطِّسَاسَ مِنَ الْمَاءِ ثُمَّ يُدْنُونَهَا مِنَ الْفَرَسِ، فَإِذَا عَبَّ فِيهِ ثَلاثًا أَوْ أَرْبَعًا أَوْ خَمْسًا عُزِلَتْ عَنْهُ، وَسَقَوْا آخَرَ حَتَّى سَقَوُا الْخَيْلَ كُلَّهَا.- الطبری ج 5 ص 401 (ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 2989) 19- فَقَالَ لَهُ زهير بن القين: يا بن رَسُول اللَّهِ، إن قتال هَؤُلاءِ أهون من قتال من يأتينا من بعدهم، فلعمري ليأتينا من بعد من ترى مَا لا قبل لنا بِهِ، [فَقَالَ لَهُ الْحُسَيْن: مَا كنت لأبدأهم بالقتال،] الطبری ج 5 ص 409 ( ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 3001 ) 20- فَقَالَ له مسلم بن عوسجة: يا بن رَسُول اللَّهِ، جعلت فداك! أَلا أرميه بسهم! فإنه قَدْ أمكنني، وليس يسقط مني سهم، فالفاسق من أعظم الجبارين، فَقَالَ لَهُ الْحُسَيْن: لا ترمه، فإني أكره أن أبدأهم الطبری ج 5 ص 424 ( ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 3022 ) 21- ایّها الناس اذا کرهتمونی فدعونی انصرف الی مأمنی من الأرض - الطبری ج 5 ص 425 ( ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 3025 ) 🔖🖊تحقیق : محمد صالحی – 20/7/95 💫کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌸🤲  بِسْمِ اللّٰهِ وَبِاللّٰهِ وَ إِلَى اللّٰهِ وَفِي سَبِيلِ اللّٰهِ وَعَلَىٰ مِلَّةِ رَسُولِ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ . اللّٰهُمَّ إِلَيْكَ أَسْلَمْتُ نَفْسِي وَإِلَيْكَ فَوَّضْتُ أَمْرِي عَلَيْكَ تَوَكَّلْتُ يَا رَبَّ العالَمِينَ 🌸به نام خدا و به خدا و به سوی خدا و در راه خدا و بر آئین رسول خدا درود خدا بر او و خاندانش، خدایا خود را به تو تسلیم کردم و کارم را به تو واگذاشتم و بر تو توکل نمودم ای پروردگار جهانیان 💫مفاتبح الجنان @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 1 تا 7 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️اوصاف 💠إِنْ تَتُوبا إِلَی اللَّـهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُكُما وَ إِنْ تَظاهَرا عَلَيْهِ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلاهُ وَ جِبْرِيلُ وَ صالِحُ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمَلائِكَةُ بَعْدَ ذلِكَ ظَهِيرٌ (۴/تحریم) 🌱‏اگر شما دو نفر، (افشاگر راز و شنونده آن) به سوی خدا توبه كنيد، (به نفع شماست.) زيرا دل‌های شما منحرف گشته است. و اگر در مقابل پيامبر ياور هم باشيد، (كاری از پيش نخواهيد برد.) زيرا خداوند، اوست ياور او و هم چنين جبرئيل و مؤمنان صالح و علاوه بر آنان، همه فرشتگان حامی او هستند. 🔹‏در اينجا قرآن شش وصف برای همسران خوب شمرده است كه می‌تواند الگويی برای همه مسلمانان به هنگام انتخاب همسر باشد. 🔹‏نخست" اسلام" و سپس" ايمان" يعنی اعتقادی كه در اعماق قلب انسان نفوذ كند، و سپس حالت" قنوت" يعنی تواضع و اطاعت از همسر و بعد از آن" توبه" يعنی اگر كار خلافی از او سر زند در اشتباه خود اصرار نورزد، و از در عذرخواهی درآيد. و بعد از آن" عبادت" خداوند، عبادتی كه روح و جان او را بسازد، و پاك و پاكيزه كند، و سپس" اطاعت فرمان خدا" و پرهيز از هر گونه گناه. 🔹‏قابل توجه اين كه" سائحات" جمع (سائح) را بسياری از مفسران به معنی" صائم" و روزه‌دار تفسير كرده‌اند، ولی به طوری كه" راغب" در" مفردات" می‌گويد روزه بر دو گونه است" روزه حقيقی" كه به معنی ترك غذا و آميزش است، و" روزه حكمی" كه به معنی نگهداری اعضای بدن از گناهان است، و منظور از روزه در اينجا معنی دوم است (اين گفته راغب با توجه به مناسبت مقام جالب به نظر می‌رسد، ولی بايد دانست كه سائح را به معنی كسی كه در طريق اطاعت خدا سير می‌كند نيز تفسير كرده‌اند). 🔹‏اين نيز قابل توجه است كه قرآن روی باكره و غير باكره بودن زن تكيه نكرده، و برای آن اهميتی قائل نشده، زيرا در مقابل اوصاف معنوی كه ذكر شد اين مساله اهميت چندانی ندارد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan