هدایت شده از قران پویان
۞ وَعَنَتِ الْوُجُوهُ لِلْحَيِّ الْقَيُّومِ ۖ
🔸 و چهرهها براى آن [خداى] زنده پاينده خضوع مىکنند، (111)سوره طه ✨✨🍃
🔸🔸
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :
تدبر در سوره #معارج : چک ليست افراد مطلوب از نظر قران،شامل چه رفتارهايی است؟ #عروج ملائكه يعنی چه؟( بخش آخر)
3⃣ صفاتی که در آیات ۳۵-۲۲ ذکر شده ، نیز جدید است و در سوره هایی قبلی به این وضوح و روشنی دیده نشده است.
صفات مذکور، صفاتی است که چنان دقیق تعریف شده که شخصِ علاقمند می تواند آنها را لیست کرده و خودش را دائماً در رابطه با آنها چِک کند و به عبارت دیگر می توان آنها را «چک لیست» نامید.
از آیات فوق اینطور فهمیده میشود مسلمانان در مقطع نزول این سوره گاهی نماز میخواندند و گاهی هم نمیخواندند، و نیز کمک به فقرا نظم خاصی نداشت (الان همچنین است) تکیه و تاکید و تکرار در سه آیه ۲۶ تا ۲۸ حاکی از آن است که حتی آن مسلمانان هم قیامت را چندان جدی نمیگرفتند، هم چنین از آیات ۲۹ تا ۳۱ فهمیده میشود آن مسلمانان راجع به حلال و حرام در امور جنسی نیز چندان مقید نبودند، همچنین از سه آیه ۳۲ و ۳۳ و ۳۴ فهمیده میشود آنها هم (مانند ما) راجع به عهد و امانت و نیز بذل توجه به اوقات نماز و درست ادا کردنِ آن لاقید بودند.
اگر بخواهیم چک لیست مذکور را طبقه بندی کنیم به نتیجه خلاصه ذیل می-رسیم:
۱- از لحاظ فکری، اهمیت دادن به قیامت.
۲- از لحاظ اخلاقی، سلامت جنسی، رعایت امانت و عهد، واقامه شهادات.
۳- از لحاظ اعمال، دوام نماز، حفاظت از نماز (متوجه وقت بودن، درستیِ ارکان، درستی قرائت ها، وغیره)، اعطای ثابت صدقات.
4⃣ از آیه ۳۶ چنان فهمیده می شود که کافران موردنظر بطور تام و تمام سخن پیامبر(ص) را شنیده اند و نمی توانند بگویند «ما نمی دانستیم»، و «اطلاع نداشتیم»، و امثال این بهانه ها را بیاورند.
از آیه ۳۷ فهمیده می شود آنها علیرغم اینکه حجت بر آنها تمام بود، بطور آگاهانه و مختارانه انحراف از راه صحیح را برمی گزیدند.
از آیه ۳۸ فهمیده می شود آنها چیزی را می خواهند که استحقاقش را ندارند و این فقط وقتی اتفاق می افتد که آدمی یا از لحاظ مشاعر ضعیف باشد، یا درباره خویش اشتباه کند و خود را بسیار بیش از آنچه که هست بپندارد.
بعبارت دیگر، آنها به بیماری خود بزرگ بینی دچار بودند که خود را در مقابل حجت مطلق حق، چیزی حساب می کردند و پس از اینکه سخن حق را بطور کامل در می یافتند، باز هم باطل خود را ترجیح، و به همان ادامه می دادند.
💢ترجمه تفسیریِ آزاد
ای پیامبر! اين كفار چشان است كه جلوی روي تو هستند و از تو چشم بر نمي دارند؟ (۳۶)
اما از چپ و راسـت در ميروند و به تعالیمت نمیگروند؟ (۳۷)
آيا تك تك آنها طمع دارند كه بدون ورود به وادی ایمان به بهشتي پر نعمت داخل شوند؟ (۳۸)
نه! البته که پندارشان باطل است ، زیرا ميدانند آنها را از چه آفريده ايم و می باید این مقدار را فهمیده باشند که صِرف آن جثه شان وقتی که ایمان داخلش نشده باشد لایق ورود به آنجا نیست (۳۹)
قسم به پروردگاری مشرق ها و مغرب ها كه توانا هستيم (۴۰)
كه بهتر از آنها را جايگزينشان كنيم و كسي از ما جلو نخواهد افتاد (۴۱)
پس، ای پیامبر! آنها را بحال خودشان واگذار، كه به باطل فرو روند و بازي كنند تا اينكه به روز موعودشان برسند (۴۲)
همان روزي كه با سرعت از قبورشان خارج گشته و همه شان گوئي که به سوي علامت نصب شده اي روانند (۴۳)
چشمهاشان فرو افتاده وسرافکندگي آنها را فرا گرفته ، اين است آن روزي كه به آنان وعده داده شده است (۴۴)
خلاصه از تفسیر آقای جمال گنجه ای
http://yon.ir/Qp8635
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/quranpuyan
13.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بيان خلاصه كتاب "مباني و روش مطالعه و #فهم ساده قرآن" از منظر استاد بهجت پور،در مراسم عصرانه قراني در #كتابخانه_ملي https://t.me/fahmequran
هدایت شده از قران پویان
آغاز عرضه چاپ جديد كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران" از #امروز 22 دي. جهت سفارش اينترنتي كتاب از لينك زير
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/37101
و جهت دانلود نسخه #ديجيتال كتاب بصورت فايل pdf از لينك زير https://idpay.ir/quranpuyan3/file/14964 اطلاعات بيشتر و #فهرست مطالب كتاب را در كانال مخصوص كتاب مشاهده نماييد. https://t.me/fahmequran
🍃🌼🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام بر شما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عملبه یک دستور قرانی
هفته #دهم روز چهار شنبه : موضوع #زخم زبان
تمرین شماره 6 پرهیز از #سرزنش که نوعی #زخم زبان است.
🔹پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله :
◀آدمی را همین عیب بس که عیبی را در مردم ببیند و در خود نبیند و مردم را به خاطر کاری سرزنش کند که خود نمی تواند آن را ترک کند و همنشین خویش را با چیزهای نامربوط و بیهوده بیازارد.🍁
⭐دوستان قرآنی عزیز ، میثاق ببندیم که با همه انسانها رابطه رحمانی برقرار کنیم و با پاره ای از آنها رابطه رحیمی.⭐
🍃🌼🍃🌼🍃
تهیه شده توسط گروه #عملبهقرآن (کریم ) درپیام رسان ایتا
در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید
🍃🌼🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
پرسش و #پاسخ قرآنی
❓❓❓❓❓❓❓❓
سوال این است👇👇
#معیارهای_موسیقی_حلال_حرام چیست؟ - #منظور_از_غنا_موسیقی_مطرب_لهو و #لعب چیست؟
⬅️یکی از موضوعاتی که در جامعه ما مطرح است بحث موسیقی مجاز یا حلال و حرام است.
👈آیا در قران راجع به حرمت موسیقی و خوانندگی زنان،آیه ای داریم؟علت عقلی و معیار حرمت موسیقی چیست؟
👈آیا برگزاری ارکستر در برخی شهر ها ممنوع و در برخی شهرها مجاز است؟
👈تعریف #غنا و #لهو و #لعب در قرآن چیست؟
🔶پاسخ اول
اگر چه ما حکم شرعی را بیان می کنیم ولی با توجه به سوال شما به برخی دلائل حرام بودن موسیقی (مطرب و لهوی ) اشاره می کنم:
علّت تحريم موسيقى و غناي حرام اين است که ،غنا و موسيقيهاي شهوت زا انسان را به لهو و لعب و عيّاشى و دور شدن از خداوند سوق ميدهد که مخالف فلسفه خلقت انسان است ، نيز باعث تزلزل اعتقادات مذهبى ميشود، از اين رو از رسول گرامى اسلام(ص) نقل شده: 👇👇
🔺«سه چيز قلب انسان را پر قساوت ميکند: شنيدن و گوش دادن بهصداها و گفتارهاى لهو؛ دنبال صيد رفتن براى خوشگذراني؛ به دربار شاهان رفت و آمد كردن».
🔺همو فرمود: «چهار چيز قلب را فاسد ميكند و موجب نفاق قلبى ميشود:
گوش دادن به لهويات؛ فحّاشيكردن؛ به دربار سلاطين رفت و آمد كردن و دنبال صيد رفتن».
🔺امام صادق(ع) فرمود:
«زن آوازه خوان (مغنيّه) ملعون است .
هر كس او را به منزل دعوت كند و به او پولبدهد، ملعون است».
🔺علي(ع) فرمود: «پولى كه به آوازه خوان هرزه داده ميشود، حرام است».
يكى از اصحاب رسول خدا از جايى عبور ميكرد. صداي موسيقى شنيد. انگشتهايش را در گوشش كرد تا صدا را نشنود و سپس گفت: با پيامبر از جايى ميگذشتيم كه چنين بود. پيامبر با دستهايش گوشش را گرفت تا صدا را نشنود».
باز رسول الله فرمود: «غنا و آوازهاى لهوى (ترانه) باعث نفاق در قلب ميشود». و فرمود: «از شنيدنچنگ و غنا دورى كنيد. آن ها در قلب شما نفاق ايجاد ميكند»؛ يعنى كم كم طورى ميشويد كه ظاهراً مسلمانهستيد، ولى در عمل و كردار اسلام را قبول نداريد.
⬅️آثار بد موسيقى بر فرد و جامعه:
🔰🔰
✅1 ـ اعتياد به موسيقي: يكى از آثار سوء موسيقى اين است كه نوازنده يا شنونده را معتاد ميكند و اين اعتياد پيامدهاي بدى دارد.
✅2 ـ سر و صداى زياد براى دستگاه شنوايى زيان آور است.
✅3 ـ تأثير سر و صداى زياد بر روح و روان انسان نيز يكى از آثار بد موسيقى قلمداد ميشود.
سر و صداى زياد حساسيت را نسبت به حمله ويروسها زياد ميكند و ناراحتيها كليوي، زخم معده و فساد دندانها را در پي دارد.
✅4 ـ تأثير موسيقى بر معده: بر اساس آزمايشهايى كه پرفسور «لودويگ دوملينگ» درباره موسيقيهاى شبكوتاه، موزارت، سمفوني، سرنوشت بتهون، موزيك بيت، آوازهاى پاپ يعنى موزيك مدرن نسل جوان انجامداده و آزمايشهاي مكررّ انجام گرفته، ترشح عصاره گوارشى معده و اسيد كلريدريك در كسانى كه به موزيكپاپ گوش كرده بودند، پيش از سائرين تقليل و كاهش يافته بود.
✅5 ـ تأثير منفى موسيقى در عمر در بررسيهايى كه محققّان كردهاند، از بين 46 نفر موسيقيدان و نوازندگانايتاليايي، فرانسوي، انگليسي، آلمانى و غيره، متوسط عمر آنان 47 سال بوده است.
👈بنابراين موسيقى مخصوصاً موسيقيهاى هيجان آور باعث بروز مفاسدى در افراد و جامعه ميشود كه قابلچشم پوشى نيست . زمينه ساز مفاسدي از قبيل فسادهاى اخلاقي، بزهكاري، لااباليگري، شهوت رانيهايمضرّ ميشود. از اين رو از نظر اسلام ممنوع گرديده است.
🖋زهرا سادات ابوترابی
✨✨پاسخها و نظرات مختلف در روزهای آینده ارائه میشود✨✨
http://yon.ir/Qp2767
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
9.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بیان نقاط تمایز و امکانات #منحصربفرد اپلیکیشن #تنزیل در گفتگوی آقای فرهنگ با برنامه رصد،شبکه قران سیما،15 مهر97
هدایت شده از قران پویان
در #جشنواره وب و موبايل ايران،راي خود را به #اپليكيشن_تنزيل،از لينك زير ثبت كنيد. پس از ورود به ربات مورد نظر،و انتخاب گروه مذهبي با جستجوي نام تنزيل #راي شما ثبت خواهد شد.
https://profile.iwmf.ir/app/24930
لينك #دانلود:https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/
با #فوروارد اين پيام در گسترش استفاده از مفاهيم قراني،شريك شويد.
📖 #قرآنچهمیگوید؟
✴️ هيچكس بار گناه ديگري را به دوش نميكشد، بجز... آیه ٢۵ سوره نحل
همه ،جمله معروف زیر را که آیه ۱۵ سوره اسراء در قرآن کریم است شنیده اید
وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى
هيچكس بار گناه ديگري را به دوش نميكشد،
اما در سوره نحل آیه ٢۵ یک تکمله برای این عبارت بیان شده است.یعنی برخی افراد ،علاوه بر بار گناه خودشان ،در گناه دیگران هم شریک هستند.
اینها کسانی اند که بدون داشتن آگاهی و دانش کافی به یک موضوع،صحبت کرده یا می نویسند و موجبات انحراف و گمراهی دیگران را فراهم میکنند:
لِيَحْمِلُواْ أَوْزَارَهُمْ كَامِلَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَمِنْ أَوْزَارِ الَّذِينَ يُضِلُّونَهُم بِغَيْرِ عِلْمٍ أَلاَ سَاء مَا يَزِرُونَ ﴿۲۵﴾
فولادوند: تا روز قيامت بار گناهان خود را تمام بردارند و [نيز] بخشى از بار گناهان كسانى را كه ندانسته آنان را گمراه مى كنند آگاه باشيد چه بد بارى را مى كشند
http://yon.ir/Qpt229
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :
تدبر در سوره #معارج
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان
سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ {1}
پرسندهاى از عذاب واقع شوندهاى پرسيد
{لِّلْكَافِرينَ لَيْسَ لَهُ دَافِعٌ {2}
(عذابی) برای کافران [و] آن را بازدارندهاى نيست
مِّنَ اللَّهِ ذِي الْمَعَارِجِ {3}
[و] از جانب خداونداست که مقصد عروجهاست
تَعْرُجُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ {4}
فرشتگان و روح در روزى كه مقدارش پنجاه هزار سال است به سوى او بالا مىروند
فَاصْبِرْ صَبْرًا جَمِيلًا {5}
پس صبر كن صبرى نيكو
إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعِيدًا {6}
آنان [عذاب] را دور مى بينند
وَنَرَاهُ قَرِيبًا {7}
و [ما] نزديكش مىبينيم
💢عصاره فراز آیات(7-1)عذاب اخروی مورد انکار و بعید از نظرکافران،واقع شدنی است اما درزمانیکه خدا مقدر کرده است.(نه به درخواست شما)
💠نکات:
1⃣شرح آیات :
عذاب مورد اشاره در ایه 1،چه عذابی است؟عذاب اخروی است یا دنیوی؟این عذاب ،مختص چه کسانی است؟
👈الف)در سوره قبلی(سوره نبا) ضمن تاکید بر حق بودن یوم الفصل و ناسازگاری مردم با پذیرش این خبر مهم،به عذاب فزاینده طاغین که اعتقادی به حساب اخروی نداشتند، اشاره شد اخرین آیه سوره نیز با انذار از عذاب قریب و خسران و ندامت کافران به پایان رسید.
إِنَّا أَنذَرْنَاكُمْ عَذَابًا قَرِيبًا يَوْمَ يَنظُرُ الْمَرْءُ مَا قَدَّمَتْ يَدَاهُ وَيَقُولُ الْكَافِرُ يَا لَيْتَنِي كُنتُ تُرَابًا {40}سوره نبا
ما شما را از عذابى نزديك هشدار داديم روزى كه آدمى آنچه را با دستخويش پيش فرستاده است بنگرد و كافر گويد كاش من خاك بودم {40}
لذا با توجه به آیه 1 سوره معارج ،میتوان برداشت کرد که پس از نزول سوره نبا و مخصوصا ایه آخرش،فردی از منکران و ناباوران معاد، از پیامبر خواسته که اگر این گفته های خدا و پیامبر،درست است،این عذاب را در همین دنیا نازل کند تا با عدم نزول این عذاب درخواستی، اصل ان را نفی و پیامبر را تحقیر و مغلوب کند.
خداوند هم پاسخ میدهد که این عذاب برای قیامت مقدر شده که البته از نظر او نزدیک است(همانطور که در سوره نازعات اشاره شد،تنها نیم روز پس از مرگ است) و ان روز شرایط خاص خودش را دارد و با درخواستها و آرزوهای شما،این برنامه تغییر نمیکند پس ای پیامبر صبر کن در برابر این گفتارهای ازاردهنده و باستهزاگیرنده.
👈ب)سیر ظهور کلمه #عذاب در سوره های قبلی:
کلمه عذاب از انتهای سوره های مرحله دوم در سوره های قران بکار رفته است در سوره غاشیه کسانی که از پیام رسول الله رومیگردانند و عامدانه تکذیب میکننداز عذاب اکبر ( الا من تولی و کفر فَيُعَذِّبُهُ اللَّهُ الْعَذَابَ الْأَكْبَرَ ) انذار شده اند در سوره فجر به سه نمونه از اقوام گذشته (عاد،ثمود و فرعون)که طغیان کردند و به عذاب دنیوی دچار شدند،اشاره شده است(فصب علیهم ربک سوط عذاب).در انتهای سوره نیز به عذاب بی مانند اخروی اشاره شده است.(فَيَوْمَئِذٍ لَّا يُعَذِّبُ عَذَابَهُ أَحَدٌ)
سپس در سوره انشقاق مجددا #مکذبان و منکران معاد به عذابی دردناک بشارت داده شده اند.(بَلِ الَّذِينَ كَفَرُواْ يُكَذِّبُونَ.. فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِيمٍ)
در سوره نبا نیز به عذاب اخروی و جهنمی برای طاغین و کافران #معاد اشاره شد.
لذا تا اینجا غالبا صحبت از عذاب اخروی و آن هم برای طاغین و مکذبان است در ایات ابتدای سوره معارج هم صحبت از عذاب در قیامت است و برای کافران.
هم چنین آیات انتهای سوره نیز بصراحت بر عذاب،پس از خروج از قبرها اشاره دارد.
2⃣ در همه آيات قران از نزول و ارسال ملايكه و روح صحبت شده است.تنها در اين سوره است كه از عروج و بازگشت ملايكه و روح به سمت خداوند خبر ميدهد.
و آن مصادف با اتمام زندگي در اين دنيا و برپايي قيامت است.
🖌آقای سید کاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp8635
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
https://eitaa.com/quranpuyan