#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_593
🔻شقی و. سعید
🔹آیه 15لیل
لا إِلاَّ الأَشقَي «15»
🔻#شقي مقابل #سعيد است، و شقاوت و سعادت درجات و مراتب زيادي دارد درجه اولي سعادت اينكه با ايمان از دنيا رود و هر چه ايمانش قويتر و اعمال صالحه او بهتر و بيشتر و بالاتر و تقواي او زيادتر تا بدرجه عصمت و طهارت رسد سعادتش بيشتر و درجاتش بالاتر ميشود،
🔻و #شقي آنكه بيايمان از دنيا رود و هر چه كفر و ضلالت و ظلم و #فسق و #فجور آن بالاتر و بيشتر باشد شقاوت او زيادتر ميشود و خداوند اشقي را در اينکه سوره مباركه معرفي ميفرمايد:
📚اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_596
#حمایت خداوند از #پیامبر ص همیشگی است.
🔸آیه 3 سوره ضحی
🔹 و به دنبال این دو سوگند بزرگ به نتیجه و جواب قسم پرداخته، میفرماید: «خداوند هرگز تو را وانگذاشته و مورد خشم قرار نداده است» (ما ودعک ربک و ما قلی).
👈این تعبیر #دلداری و تسلّی خاطری است برای شخص پیامبر صلّی اللّه علیه و آله که بداند اگر گاهی در نزول وحی تأخیر افتد روی مصالحی است که خدا میداند، و هرگز دلیل بر آن نیست که طبق گفته دشمنان خداوند نسبت به او خشمگین شده باشد یا بخواهد او را ترک گوید، او همیشه مشمول لطف و عنایات خاصّه خدا، و همواره در کنف حمایت ویژه اوست.
📚تفسیرنمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣8⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹نکات تفسیری سوره قصص
❓در آيه ۸۵ سوره قصص منظور از لرادك الي معاد چيست؟ نظرات مختلف مفسرين در اين ايه چيست؟
پاسخ ۲ :
معاد : اسم مکان و محلی است که در ان امری اعاده میشود. عود : رجوع به عملی در مرتبه دوم است.
معاد فقط یکبار در قرآن بکار رفته است. در تعیین مصداق معاد برای پیامبر، مفسران احتمالات مختلفی بیان کرده اند از جمله شهر مکه، قیامت،مرگ،مقام محمود، هر آنچه که محبوب پیامبر است
با توجه به معنای لغوی معاد و نیز آیه ۷ که به مادر موسی نیز وحی شد نگران نباش ما موسی را به تو برمی گردانیم. انا رادوه الیک، و در آیه ۱۳ تحقق این وعده را اعلام کرد که فرددناه الی امه. بهترین مصداق همان شهر مکه است.
نکته ظریف : در آیه ۱۳ بازگشت موسی به امش مطرح شده، در آیه ۵۹ بیان شده که رسولان در ام القری مبعوث میشوند. پیامبر هم برای انذار این قوم مبعوث شده است. پس پیامبر هم به ام القرای اسلام برخواهد گشت.
اما سئوالی پیش می آید : با توجه به مکی بودن سوره قصص که پیامبر هنوز در مکه است و هجرت نکرده، وعده بازگشت به مکه چه توجیهی دارد؟
سه احتمال میتوان داد : الف- آیات آخر سوره، مدنی باشد که ظاهرا روایتی در این مورد نیست . ضمن آنکه انکه سیاق آیات هم به آیات مکی مشابهت دارد.
ب- با توجه به تهدیدهای مشرکان مبنی بر قتل و اخراج پیامبر از مکه که در سوره اسراء بیان شد، هم چنین ناامنی و احتمال ادم ربایی مومنان که در آیه ۵۷ اشاره شد، خداوند این نگرانی را قبل از وقوع ان برطرف میکند که حتی در صورت تحقق خروج تو از مکه، مجددا برخواهی گشت. و نقشه اخراج یا قتل تو منتفی و بی اثر است.
ج- این آیات و سوره قصص در دوران شعب ابی طالب نازل شده و خداوند با بیان ابعادی از داستان موسی که به ترس او و مادرش و نجات چندباره موسی از مرگ و نیز هلاکت فرعون و قارون می پردازد؛به مسلمانان تحت محاصره بشارت بازگشت به مکه را میدهد.
آقای سیدکاظم فرهنگ
https://zaya.io/rffo8
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
قران پویان
@quranpuyan
⁉️ايا دين، #بهتان زدن به مخالفان را مجاز كرده است؟ آيا حديث #باهتوهم صحيح است؟ مراد از ان چيست؟
🛑قسمت ششم :
در زمینه اهل بدعت ما حدیثی داریم که هرگاه اهل بدعت را دیدید «فَباهِتوهُم». شیخ انصاری تصریح میکند که اگر با اهل بدعت روبرو شدید با منطقی قوی با آنها روبرو شوید و مبهوتشان بکنید تا مردم بفهمند اینها اهل بدعت هستند و دروغ میگویند.
عدهای میگویند اگر اهل بدعت را دیدید اینجا دیگر دروغ گفتن جایز است. یعنی برای #کوباندن_اهل_بدعت که هدفی مقدس است از یک وسیله نامقدس یعنی #دروغ بستن استفاده شود.⁉⁉ بعد با هر کسی که کینه شخصی پیدا میکند یک نسبتی به او میدهد و بعد میگوید او اهل بدعت است و شروع میکند به دروغ گفتن و تهمت زدن و میگوید به ما اجازه دادهاند! آنوقت شما ببینید بر سر دین چه میآید!😔
📚[شهید مطهری، کتاب سیری در سیره نبوی، صفحه ۱۱۳و۱۱۴
💫ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
.
#دعاهای_روزانه
🌸🤲 اللَّهُمَّ أَنْتَ عُدَّتِی إِنْ حَزِنْتُ،
وَ أَنْتَ مُنْتَجَعِی إِنْ حُرِمْتُ
🤲 بارالها!
💫 چون اندوهناك میشوم تو دلخوشی مني
💫 و چون محروم گردم تو محل اميد منی!💞
🔹بخشی از دعای بيستم صحيفه سجاديه
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💐👌شما هم در 📖#قرائت_روزانه یک صفحه از قرآن به همراه #ترجمه با ما همراه شوید
❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز
هر روز فایل صوتی🎧 قرائت #ترتيل يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم.
✍تاکنون سوره های :🔻
حمد-بقره-آلعمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال-توبه-یونس-هود-یوسف-رعد-ابراهیم-حجر-نحل-إسراء-کهف-مریم-طه-انبیاء-حج-مومنون-نور-فرقان-شعراء-نمل-قصص-عنکبوت-روم-لقمان-سجده-احزاب-سباء-فاطر-یس-صافات-ص-زمر-غافر-فصلت-شوری-زخرف-دخان-جاثیه-احقاف-محمد-فتح-حجرات-ق-ذاریات-طور-نجم-قمر-رحمن-واقعه-حدید-مجادله-حشر-ممحنه-صف-جمعه-منافقون-تغابن-طلاق-تحریم-ملک-قلم-حاقه-معارج-نوح-جن-مزمل-مدثر-قیامه-انسان-مرسلات-نباء-نازعات-عبس-تکویر-انفطار-مطففین-انشقاق
به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از #هشتگ های زیر استفاده نمایید.
۱.#سوره_مبارڪہ_حمد
۲.#سوره_مبارڪہ_بقره
۳.#سوره_مبارڪہ_آلعمران
۴.#سوره_مبارڪہ_نساء
۵.#سوره_مبارڪہ_مائده
۶.#سوره_مبارڪہ_انعام
۷.#سوره_مبارڪہ_اعراف
۸.#سوره_مبارڪہ_انفال
۹.#سوره_مبارڪہ_توبه
۱۰.#سوره_مبارڪہ_یونس
۱۱.#سوره_مبارڪہ_هود
۱۲.#سوره_مبارڪہ_یوسف
۱۳.#سوره_مبارڪہ_رعد
۱۴.#سوره_مبارڪہ_ابراهیم
۱۵.#سوره_مبارڪہ_حجر
۱۶.#سوره_مبارڪہ_نحل
۱۷.#سوره_مبارڪہ_إسراء
۱۸.#سوره_مبارڪہ_کهف
۱۹.#سوره_مبارڪہ_مریم
۲۰.#سوره_مبارڪہ_طه
۲۱.#سوره_مبارڪہ_انبیاء
۲۲.#سوره_مبارڪہ_حج
۲۳.#سوره_مبارڪہ_مومنون
۲۴.#سوره_مبارڪہ_نور
۲۵.#سوره_مبارڪہ_فرقان
۲۶.#سوره_مبارڪہ_شعراء
۲۷.#سوره_مبارڪہ_نمل
۲۸.#سوره_مبارڪہ_قصص
۲۹.#سوره_مبارڪہ_عنکبوت
۳۰.#سوره_مبارڪہ_روم
۳۱.#سوره_مبارڪہ_لقمان
۳۲.#سوره_مبارڪہ_سجده
۳۳.#سوره_مبارڪہ_احزاب
۳۴.#سوره_مبارڪہ_سباء
۳۵.#سوره_مبارڪہ_فاطر
۳۶.#سوره_مبارڪہ_یس
۳۷.#سوره_مبارڪہ_صافات
۳۸.#سوره_مبارڪہ_ص
۳۹.#سوره_مبارڪہ_زمر
۴۰.#سوره_مبارڪہ_غافر
۴۱.#سوره_مبارڪہ_فصلت
۴۲.#سوره_مبارڪہ_شوری
۴۳.#سوره_مبارڪہ_زخرف
۴۴.#سوره_مبارڪہ_دخان
۴۵.#سوره_مبارڪہ_جاثیه
۴۶.#سوره_مبارڪہ_احقاف
۴۷.#سوره_مبارڪہ_محمد
۴۸.#سوره_مبارڪہ_فتح
۴۹.#سوره_مبارڪہ_حجرات
۵۰.#سوره_مبارڪہ_ق
۵۱.#سوره_مبارڪہ_ذاریات
۵۲.#سوره_مبارڪہ_طور
۵۳.#سوره_مبارڪہ_نجم
۵۴.#سوره_مبارڪہ_قمر
۵۵.#سوره_مبارڪہ_رحمن
۵۶.#سوره_مبارڪہ_واقعه
۵۷.#سوره_مبارڪہ_حدید
۵۸.#سوره_مبارڪہ_مجادله
۵۹.#سوره_مبارڪہ_حشر
۶۰.#سوره_مبارڪہ_ممتحنه
۶۱.#سوره_مبارڪہ_صف
۶۲.#سوره_مبارڪہ_جمعه
۶۳.#سوره_مبارڪہ_منافقون
۶۴.#سوره_مبارڪہ_تغابن
۶۵.#سوره_مبارڪہ_طلاق
۶۶.#سوره_مبارڪہ_تحریم
۶۷.#سوره_مبارڪہ_ملک
۶۸.#سوره_مبارڪہ_قلم
۶۹.#سوره_مبارڪہ_حاقه
۷۰.#سوره_مبارڪہ_معارج
۷۱.#سوره_مبارڪہ_نوح
۷۲.#سوره_مبارڪہ_جن
۷۳.#سوره_مبارڪہ_مدثر
۷۴.#سوره_مبارڪہ_مزمل
۷۵.#سوره_مبارڪہ_قیامه
۷۶.#سوره_مبارڪہ_انسان
۷۷.#سوره_مبارڪہ_مرسلات
۷۸.#سوره_مبارڪہ_نباء
۷۹.#سوره_مبارڪہ_نازعات
۸۰.#سوره_مبارڪہ_عبس
۸۱.#سوره_مبارڪہ_تکویر
۸۲.#سوره_مبارڪہ_انفطار
۸۳.#سوره_مبارڪہ_مطففین
۸۴.#سوره_مبارڪہ_انشقاق
۸۵ .#سوره_مبارڪہ_بروج
۸۶ #سورهای_طارق_اعلی
۸۷ #سوره_اعلی_غاشیه.
۸۸ #سوره_فجر
۸۹ #سوره_فجر.و #بلد
۹۰. #سوره_شمس و #لیل
۹۱ #سوره_لیل و #ضحی و#شرح
✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇
📖 #سوره_تین و #علق
را شروع خواهیم نمود.
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖 #سوره_مبارڪه_تین
#سوره_علق لیه1تا19
آیه 19علق سجده واجب
📄#صفحه_597
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_597
🔸آیه 4)سوره تین
ما انسان را در بهترین صورت آفریدیم! بعد از ذکر این قسمهای پرمحتوای چهارگانه به جواب قسم پرداخته، میفرماید: «مسلما ما انسان را در بهترین صورت و نظام آفریدیم» (لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم).
«تقویم» به معنی درآوردن چیزی به صورت مناسب، و نظام معتدل و کیفیت شایسته است، و گستردگی مفهوم آن اشاره به این است که خداوند انسان را از هر نظر موزون و شایسته آفرید، هم از نظر جسمی، و هم از نظر روحی و عقلی، چرا که هرگونه استعدادی را در وجود او قرار داده، و او را برای پیمودن قوس صعودی بسیار عظیمی آماده ساخته، و با این که انسان «جرم صغیری» است، «عالم کبیر» را در او جا داده و آنقدر شایستگیها به او بخشیده که لایق خلعت «و لقد کرمنا بنی آدم ما فرزندان آدم را کرامت و عظمت بخشیدیم» «1» شده است
📚تفسیرنمونه.
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_597
🔹آیه 5سوره علق
عَلَّمَ الإِنسانَ ما لَم يَعلَم «5»
🔸انسان در ابتداء امر جاهل صرف است وَ اللّهُ أَخرَجَكُم مِن بُطُونِ أُمَّهاتِكُم لا تَعلَمُونَ شَيئاً وَ جَعَلَ لَكُمُ السَّمعَ وَ الأَبصارَ وَ الأَفئِدَةَ لَعَلَّكُم تَشكُرُونَ نحل آيه 78، و گفتند: العلم نور يقذفه اللّه في قلب من يشاء، و از امير المؤمنين است فرمود:
(العقل ما عبد به الرحمن و اكتسب به الجنان)
عرض كردند پس اينكه در معاويه است چيست!
👈فرمود: نكري و شيطنت. و گفتند: العلوم ثلاثة آية محكمة و سنة قائمة و فريضة عادله، و اشرف صفات انساني علم است و بدترين صفات جهل است چه جهل بسيط و چه جهل مركب که بدتر از جهل بسيط است، و شرافت علم موقعي است که مقرون با عمل باشد و الا عالم بيعمل و چشمه بيآب يكي است. بلكه بدتر از جهل است.
📚اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣8⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹نکات تفسیری سوره قصص
❓در آيه ۸۵ سوره قصص منظور از لرادك الي معاد چيست؟ نظرات مختلف مفسرين در اين ايه چيست؟
پاسخ ۳ :
﴿إِنَّ الَّذِي فَرَضَ عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لَرَادُّكَ إِلَي مَعَادٍ﴾ اين ﴿إِنَّ الَّذِي فَرَضَ عَلَيْكَ الْقُرْآنَ﴾ جملهاي است كه در وسط ذكر شده به منزله تعليل است يعني همان خدايي كه اين حقيقت قرآن را به شما داد و شما فكر نميكرديد به مقام وحي و نبوّت و رسالت و خلافت الهي برسيد همان خدا شما را ميتواند دوباره به مكه برگرداند مقتدراً,
اين سورهٴ «قصص» در مكه نازل شد در زمان نزول اين سوره وجود مبارك حضرت در مكه بود اما اينكه ميفرمايد: ﴿إِلَي مَعَادٍ﴾ شما را دوباره برميگرداند يعني شبيه قصّه حضرت موساي كليم است كه موسي(سلام الله عليه) در مصر بود رنجهاي فراواني بر آن حضرت تحميل شد همه را با حِلم تحمّل كرد از مصر بيرون رفت ولي مقتدراً قوم او به مصر برگشتند, ولو خود آن حضرت ممكن است در آن تيه رحلت كرده باشند
﴿إِنَّ الَّذِي فَرَضَ عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لَرَادُّكَ إِلَي مَعَادٍ﴾ برخيها خواستند بگويند اين معاد همان معاد مصطلح است يعني بعدالموت به معاد برميگرديد[۳] آن حق است در آيات فراواني هم به آن مطلب اشاره شده ولي مناسب با اين قسمت نيست اين تنوين ﴿مَعَادٍ﴾ هم اين تنكيرش براي تفخيم و تعظيم است كه به يك نحو خاصّي به معاد برميگردي كه مقتدراً به معاد برميگردي, فاتحاً به معاد برميگردي
همان حرفي كه وجود مبارك موساي كليم به ملأ فرعون زد كه ﴿رَبِّي أَعْلَمُ بِمَن جَاءَ بِالْهُدَي﴾[۴] اينجا هم وجود مبارك پيامبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) مأمور شد بگويد كه ﴿رَبِّي أَعْلَمُ مَن جَاءَ بِالْهُدَي﴾ و همان طوري كه وجود مبارك موساي كليم مأمور شد بگويد كه ﴿رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَيَّ فَلَنْ أَكُونَ ظَهِيراً لِّلْمُجْرِمِينَ﴾[۵] اينجا هم ذات اقدس الهي به آن حضرت ميفرمايد: ﴿فَلاَ تَكُونَنَّ ظَهِيراً لِلْكَافِرِينَ﴾ اين همآوايي و اشتراك در معارف و در اخلاق و در عمل كاملاً مشهود است.
تفسير تسنيم
پاسخ ۴ :
آيه ۸۵ ـ اين جا مانند چند آيه ديگر به پيامبر بزرگوار(صلى الله عليه وآله) وعده بازگشت به مكه مكرمه مركز فرماندهى رسالت داده شده است و از آن تعبير به معاد شده، يعنى بازگشت گاه، در حالى كه چنان جريانى از نظر عادى ناممكن مى نمود، و اين اراده الهى است كه اين موردهاى ناممكن را به سود رسالت ربانى محقق ساخته و مى سازد، «معاد» ضمناً برگشت حضرتش را در رجعت نيز در بر دارد.
تفسير فرقان
https://zaya.io/rffo8
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⁉️ايا دين، #بهتان زدن به مخالفان را مجاز كرده است؟ آيا حديث #باهتوهم صحيح است؟ مراد از ان چيست؟
🛑قسمت هفتم :
⭕️حديث #باهتوهم #جعلي است. قبل از كليني هم كسي نقل نكرده است.
"و اما حدیثی که گروهي از علماي شیعه و بسیاري از متعصبان و مؤمنان دوستدار هتاکي به آن تمسک می کنند تا فحش دادن و دروغ گفتن و تهمت زدن هاي خود را توجیه کنند این حدیث است:
ترجمه: "هرگاه پس از من اهل شک و بدعت را دید ید ، بی زاری خود را از آنها آشكار کنید، و به آنها بسیار دشنام دهید، و دربارۀ آنها زیاد بدگو یی کنید، و عیوبشان را زیاد بگویید، و به آنها تهمت بزنید، تا به فساد در اسلام طمع نكنند و مردم از آنها بر حذر شوند و از بدعت های آنان چیزی نیاموزند . خداوند در برابر این کارهایتان برای شماحسنات مینویسد و درجاتتان را به خاطر این کارها در آخرت بالا مي برد."
🟢این حدیث از لحاظ رجالی سندش صحیح است ولی به طور یقین یا این حدیث با سندش #جعل شده و در کافي نوشته شده یا اینكه اصلش صادر شده ولي در آن دست برده شده و کلماتی اضافه شده است.زیرا #دشنام دادن را عقل #قبیح دانسته و قرآن از آن نهي کرده است و با اخلاق که پیامبر ص براي آن مبعوث شده منافات دارد.
تازه قسمتی از این حدیث با حدیثهای باب بذاء و سب المؤمن که تعارض دارد و کُلا این حدیث با سایر احادیث همین باب نیز سازگار نیست.
👈یعنی در کتاب کافی در باب همنشینی و مجالست با اهل معاصی 16 روایت آمده است که در 15 روایت بحث از این است که با آنها ننشینید و در هیچ یک نیامده است که به آنها فحش دهید یا به آنها تهمت بزنید و تنها در همین یک روایت این بحثهای خلاف عقل و اخلاق مطرح است.
🛑اگر این روایت درست بود مرحوم کلینی باید این روایت را در باب بددهنی یا باب سب مؤمن می آورد ولی در آنجا نیاورده، بلكه این حدیث در باب مجالست با اهل معاصی آمده است؛ به طور یقین یكی ازمخالفان شیعه تمامي این حدیث را #جعل کرده یا این چند کلمه را در متن حد یث اضافه کرده است؛ زیرا حدیث مثل قرآن نیست که تمام کلماتش مشخص باشد و افراد حفظ باشند. حدیث در کتابی نوشته می شد و استاد برشاگرد می خواند . حال در این وسط افرادی که آنان هم مثل شیعه با حكومتها مخالف بوده اند، وارد شیعه شده وکتابها را امانت گر فته و کلمات ی را به احادیث اضافه می کردند .
🔸قبل از کلینی هیچ کس حد یث »باهتوهم« را نقل نكرده است. خود کلینی فرد منضبط و دقیقی بوده
است و باب بندی کافی واقعا دقیق است. حال چگونه ممكن است این حد یث را که مرتبط به فحش و تهمت ودروغ و... است، در باب مجالست با اهل معاصی آورده باشد؟!
با خواندن احادیث این باب متوجه می شویم که این حديث با هیچیک از دیگر احادیث باب سازگار نیست. پس معلوم می شود که در این حدیث دست برده شده است.
🖌استاد احمد عابديني
http://quranpuyan.com/yaf_postst5621_y-dyn--bhtn-zdn-bh-mkhlfn-r-mjz-krdh-st--y-Hdyth-bhtwhm-SHyH-st.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
#آیههاینور
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
وَلَا تَقُولَنَّ لِشَیْءٍ
إِنِّی فَاعِلٌ ذَلِكَ غَدًا
إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ
و تو هرگز درباره چیزی مگو که
من این کار را فردا خواهم کرد
مگر آنکه بگویی (ان شاء الله)
اگر خدا بخواهد.
🌱 کهف : آیه ۲۳ ، ۲۴
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan