با گرامیداشت یاد مرحوم علامه طباطبایی
⭕️ #حکومت_فردی، #مستبدپرور است ❗️
جوامع بشری از "ترس" اینکه مبادا در اثر "تضعیف دولت" وقت، دولتهای دیگر بر سر آنان بتازند، ناگزیر بودند به ظلم و جور دولت خود تن در دهند و با آن روش ظالمانه خو کنند و این "خو کردن به ظلم" نگذاشت تا بشر به راه حل فکر کند که اصلا حکومت "یک فرد خودکامه" بر همه افراد چرا؟ و چرا حکومت مردم بر مردم را طرح نریزند؟
👈آنان بجای فکر کردن در این باره، خود را سرگرم به مدح و ثنای همان دولت جائر و ظالم میکردند و موقعی که کارد به استخوان مردم میرسید، به شکایت از دولت میپرداختند و چه بسا آن پادشاه خودکامه، دستخوش هلاکت یا قتل میشد و پس از آن مردم احساس اختلال و وقوع هرج و مرج میکرده و ناگزیر "گردن کلفت" دیگری روی کار میآوردند و باز او هم تعدی و تحمیل را از سر میگرفت.
اجتماع بشری همواره چنین بود تا اینکه انسانها فهمیدند که:
♦️♦️طبع حکومت "یک فرد" بر جامعه همین است که او را "خودکامه" و #مستبد میسازد.
📚(ترجمه تفسیر المیزان. ج۳. ص۲۲۷)
🔷 " در الدر المنثور در ذيل آيه فان تولوا فانما عليه ما حمل و عليکم ما حملتم ... ميگويد : ابن جرير روايت کرده که گفت : من عرضه داشتم : يا رسول الله،بعد از تو تکليف ما با #امرايي که بر ما حکومت ميکنند چيست؟ اگر چنانچه احکام خدا را به نفع خود و به ضرر ما تفسير کنند ، و در نتيجه حق ما را که خدا برايمان قرار داده از ما سلب نمايند ميتوانيم با آنان قتال نموده ، دشمنشان بداريم ؟ رسول خدا فرمود : آنان مسؤول وظايف خويش و شما مسؤول وظايف خويشيد .
🖌مؤلف : هيچ شکي نبايد کرد در اينکه اسلام با روح #احياي-حق و اماته باطل که در آن هست هرگز اجازه نميدهد که ستمکاران متجاهر به ظلم بر مردم مسلط شوند ، و هرگز اجازه #سکوت و #تحمل_ظلم را از ياغيان فاجر به مردمي که قدرت بر رفع ظلم را دارند نميدهد .
در ابحاث اجتماعي امروز نيز روشن شده که #استبداد_واليان_ديکتاتور ، و افسار گسيختگي آنان در تحکم و #زورگوييشان بزرگترين خطر و پليدترين آثار را در اجتماع دارد ، که يکي از آنها پديد آمدن #فتنهها و #آشوبها و جنگها است ، در هنگامي که مردم در مقام بر مي آيند که ستمکاران را به عدالت و حق وا دارند".
📚ترجمة الميزان ج : 15 - ص : 220
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
قران پویان
💐💐با سلام به قرآندوستان گرامی همزمان با هفته #كتاب و سالروز رحلت علامه طباطبايي علاقمندان به #مفا
❌اطلاعيه
💐دوستانی که در ثبت نام یا پرداخت اینترنتی با مشکل مواجه شدند،
هزينه كتاب و پست را به شماره کارت زیر واریز نموده
6037997435252771
و سپس به مدیران کانال اعلام نمایند.
#دعاهای_روزانه
خداوندا !
همچنان كه آفرينشم را زيبا نمودى رفتارم را بياراى
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_بقره آیات 238 تا 245
📄#صفحه_39
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_39
❇️#نماز_وسطي كدام نماز است؟ چرا صراحتا مشخص نشده است؟
💠حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلَاةِ الْوُسْطَىٰ وَقُومُوا لِلَّهِ قَانِتِينَ "بقره/238"
🌱در انجام (به موقع و کامل) همه نمازها و (به خصوص) نماز وسطى کوشا باشید و از روى خضوع و اطاعت، براى خدا به پاخیزید
🔹در این که: منظور از صَلوة وُسطى (نماز میانه) چیست؟ مفسران، تفسیرهاى زیادى ذکر کرده اند، در تفسیر مجمع البیان شش قول، و در تفسیر فخر رازى هفت قول، و در تفسیر قرطبى ده قول، و در تفسیر روح المعانى سیزده قول نقل شده است.
بعضى، نماز ظهر.
بعضى، نماز عصر.
بعضى، نماز مغرب.
بعضى، نماز عشا.
بعضى، نماز صبح.
بعضى، نماز جمعه.
بعضى، نماز شب
🔹یا خصوص نماز وِتر دانسته اند و براى هر یک از این اقوال توجیهى ذکر شده، ولى با قرائن مختلفى که در دست است روشن مى شود:
منظور، همان نماز ظهر است; زیرا علاوه بر این که نماز ظهر در وسط روز انجام مى شود، شأن نزول آیه نیز گواهى مى دهد، و روایات متعددى که از معصومین(علیهم السلام) نقل شده، بر آن تأکید دارند.
🔹تأکید روى این نماز، به خاطر این بوده که بر اثر گرمى هواى نیمروز تابستان، یا گرفتارى هاى شدید کسب و کار، نسبت به آن کمتر اهمیت مى دادند، آیه فوق، اهمیت نماز وسطى، و لزوم محافظت بر آن را مورد تأکید قرار داده است.
🔹مفسرين نظريات متفاوتي دربارة نماز ميانه دادهاند كه تابع پيشفرض آنها براي تعيين «وسط» است. از اين روي برخي آن را نماز صبح [بين شب و روز]، برخي نماز ظهر [وسط روز] و برخي عصر [انتهاي روز و آغاز شب] گرفتهاند.
🔹 اما اگر تعيين آن ضرورت داشت، در قرآن ذكر ميشد. همين كه نشده، نشان ميدهد مسئله «وسط» كار و اشتغال قرار گرفتن آن نماز و انصراف موقت از كار و پرداختن به ذكر خدا اهميت دارد. اين كار ميتواند تفريح، كار، درس و مطالعه، تماشاي فيلم و تلويزيون و حتي خواب صبحگاهي يا عصر باشد. «وسط» بودن ميتواند در ميان جرّ و بحث و جنگ و جدال هم باشد و اتفاقاً سياق بحث [از 12 آية قبل] تماماً دربارة طلاق و حقوق زنان در اختلافات زناشويي است كه ريشة آن عمدتاً در خودخواهيها و فراموش كردنِ خداست.
🔹 و چه درماني براي دعواهاي خانوادگي بهتر از «نماز» [رويكرد به او] در وسط مشاجرههاست؟ كاربرد اين دارو و درمان تنها براي اختلافات «دروني» نيست، اختلافات «بيروني» نيز كه به جنگ با بيگانگان كشيده ميشود، با همين دارو درمان ميشود. از قضا آية بعدي نيز در همين زمينه است و حفاظت صلات در اين آيه در ميان دو جنگ و جدال بيروني و دروني قرار گرفته است.
📚تفاسیر نمونه و آقاے بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_39
❇️#زندگی_ذلیلانه همچون #مرگ است
💠أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ خَرَجُوا مِن دِيَارِهِمْ وَهُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقَالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْيَاهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَشْكُرُونَ "بقره/"243
🌱آيا ننگريستي به [حال] كساني كه هزاران نفر بودند [و ميتوانستند به خوبي در برابر دشمن مقاومت كنند ولي] از ترس مرگ از ديارشان خارج شدند [فرار كردند و سرزمين خود را به دشمن سپردند]. پس خدا بديشان گفت بميريد [به زبوني و بی عزّت و آبرو]. سپس [با عبرتگيري از شكست و تصميم به جبران] زندهشان كرد. بيگمان خدا بر مردم [در صورت احراز شايستگي] صاحب فضل [=برتري بخش و فزون نعمت] است،اما بيشتر مردم شكر [اين نعمت را] نميگزارند.
🔹اين آيه ناظر به دوراني از تاريخ بنياسرائيل است كه به دليل اختلافات گستردة دروني دچار ضعف و ذلّت شده و با وجود جمعيت بسيار، در برابر دشمن صحنه را خالي كردند. قوم بنياسرائيل پس از خروج از مصر، به رهبري موسي، به سوي فلسطين [سرزمين موعود خود] حركت كردند، اما به دليل ترس از قوم نيرومندي كه در آنجا ميزيستند، حاضر به خطرپذيري نشدند و درنتيجه، چهل سال در صحراي سينا سرگردان ماندند، اين قوم سرانجام در زمان پيامبر جانشين موسي [يوشع بننون] با جنگهايي طولاني به آن سرزمين وارد شدند و در آن قرنها اسكان يافتند. اوج اقتدار بنياسرائيل در دوران سليمان بود كه پس از آن [به دليل اختلافات گستردة ميان 12 شعبة بنياسرائيل و جنگهاي داخلي] سرزمينشان تجزيه شد و با هجوم همسايگان نيرومند از سرزمينهاي آباد و خرّم فلسطين به نامساعدترين مناطق رانده شدند. در تاريخ اين قوم از چنين اُفت و خيزها و ذلّت و عزّتها فراوان ديده ميشود كه اين آيه و آيات بعدي ناظر به دوران پيش از قدرت يافتن داوود و سليمان است.
🔹امام علي(ع) در وصف سرنوشت نسل ابراهيم، از فرزندان اسماعيل و اسحق و فرزندان يعقوب [بنياسرائيل] به روشني اين سير تاريخي را شرح داده است [خطبة 192 نهجالبلاغه موسوم به قاصعه، بند 93 به بعد در عبرتگيري از تاريخ اُمتها].
🔹اين فرمان مرگ، نه مرگي جسمي، بلكه مرگي روحي و خاموشي چراغ سربلندي و استقلال و عزّت يك ملت است. مرگ و حيات جوامع انساني فراتر از عمر كوتاه افراد آن است و ميتواند فروتر يا فزونتر از آنها، قرنها دوام داشته باشد. همچنانكه حيات يك انسان فراتر از ميليونها سلولي است كه در هر ساعت در بدن او ميميرند و زنده ميشوند. مرگ و حيات جسمي يك فرد را از ضربان قلب و تنفس او تشخيص ميدهند. اين معناي حقيقي حيات است، اما زنده بودن و «دل»دار و صاحب «نفس» بودن معناي مجازي دارد.
🔹قرآن از كسي سخن ميگويد كه از نظر آگاهي مُرده بود و با نور هدايت زنده شد و شيوة زندگي با مردم را آموخت [انعام 122 ]. و اصلا قرآن هدايتگر و هشدار دهندة كسي است كه زنده باشد [ياسين 70- لِيُنْذِرَ مَنْ كَانَ ....].
🔹امام علي(ع) نيز در نبرد صفّين هنگامي كه سپاه معاويه بر آب فرات تسلط يافته و آن را به روي اصحاب او بسته بود و رجز رويارويي ميخواند، به اصحابش فرمود: «شما را به سفرة جنگ دعوت كردهاند؛ يا بايد تن به ذلّت و عقبنشيني از موقعيت خود بدهيد، يا شمشيرها را از خون متجاوزين سيراب كنيد تا از آب سيراب شويد. پس بدانيد در زنده ماندن ذليلانهتان مرگ است و در مرگ پيروزمندانهتان حيات!» [خطبة ۵۱]
👈 همين سخن را امام حسين در برابر سپاه ابنسعد به يارانش فرمود: «من مرگ را جز سعادت، و زندگي با اين ستمكاران را جز ملالت و واماندگي نميبينم».
🍃اين ابيات از ديوان شمس بيانگر چنان روحيهاي است:
بميريد بميريد در اين عشق بميريد
در اين عشق چو مُرديد همه روح پذيريد
بميريد بميريد وزين مرگ مترسيد
كز ايـن خاك برآييـد سمـاوات بگيـريد
بميريد بميريد وزيـن نفـس ببُريـد
كهزيننفسچوبندستوشماهمچواسيريد
يكي تيشه بگيريد پي حفره زندان
چو زنـدان بشكستيـد همه شـاه و اميريـد
بميريـد بميريد بـه پيش شـه زيبـا
برِ شـاه چـو مُرديـد همه شـاه و شهيـريد
بميريـد بميريد از اين ابـر برآييـد
چـو زيـن ابـر برآييـد همـه بـدر منيريـد
🔹اين زنده كردن نيز همانند مرگ آن قوم، نه زنده شدن مردگانِ به جسم، بلكه زنده شدن جامعة افسرده و مغلوب به روح آزاديطلبي و استقلال و رهايي از سلطة ستمگران بود.
📚تفسیر آقاے بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan