eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
681 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🍂اِلهى‏ قَصُرَتِ الْأَلْسُنُ عَنْ بُلُوغِ ثَنآئِكَ 🍁كَما يَليقُ بِجَلالِكَ،وَ عَجَزَتِ‏ الْعُقُولُ عَنْ 🍂اِدْراكِ كُنْهِ جَمالِكَ،وَ انْحَسَرَتِ 🍁الْأَبْصارُدُونَ النَّظَرِ اِلى‏ سُبُحاتِ وَجْهِكَ، 🤲خدایا! زبان‌ها قاصر است از رسیدن به ثناى تو آنطور که شایسته جلال تو است و عقل‌ها عاجز است از ادراک کنه جمالت. و دیده‏‌ها تار و بى‏ فروغ ماند از نظر کردن به سوى انوار ذاتت. 💫مناجات العارفین ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ 🆔 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖 آیات 231 تا 233 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و در نظام آفرينش جزء يك پيكرند وظلم به عضوی، ظلم به تمام اعضا است 💠 وَإِذَا طَلَّقْتُمُ النَّسَاء فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ سَرِّحُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَلاَ تُمْسِكُوهُنَّ ضِرَارًا لَّتَعْتَدُواْ وَمَن يَفْعَلْ ذَلِكَ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ  وَلاَ تَتَّخِذُوَاْ آيَاتِ اللّهِ هُزُوًا وَاذْكُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَيْكُمْ وَمَا أَنزَلَ عَلَيْكُمْ مِّنَ الْكِتَابِ وَالْحِكْمَةِ يَعِظُكُم بِهِ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ﴿231/بقره﴾ 🌱 و چون زنان را طلاق داديد و به سر آمد مدت خويش رسيدند به شايستگى نگاهشان داريد، و يا به شايستگى رها كنيد، و زنها را براى ضرر زدن نگاهشان نداريد كه ستم كنيد، هر كس چنين كند به خويش ستم كرده است ، آيت هاى خدا را به مسخره نگيريد نعمت خدا را بر خويشتن با اين كتاب و حكمت كه بر شما نازل كرده و به وسيله آن پندتان مى دهد و از خدا بترسيد و بدانيد كه خدا به هر چيز دانا است . 🔷خداى سبحان احكامى را كه تشريع كرده به منظور مصالح بشر تشريع نموده است ، نه اينكه اگر به كارهائى امر و از كارهائى نهى كرده ، خواهان نفس آن كارها و متنفر از نفس اين كارها بوده است ، و در مورد بحث بانفس امساك و تسريح و اخذ و اعطا كار دارد، نه ، بلكه بناى شارع همه بر اين بوده است كه مصالح عمومى بشر را تاءمين نموده ، و مفاسدى را كه در اجتماع بشر پيدا مى شود اصلاح كند، و به اين وسيله سعادت حيات بشر را تمام كند و لذا به همين منظور آن دستورات عملى را با دستوراتى اخلاقى  مخلوط كرده ، تا نفوس ‍ را تربيت و ارواح را تطهير نموده ، معارف عاليه ، يعنى توحيد و ولايت و ساير اعتقادات پاك را صفايى ديگر دهد، پس كسى كه در دين خود به ظواهر احكام اكتفا نموده و به غير آن پشت پا ميزند، در حقيقت آيات خدا را مسخره كرده است . 🔹اين آيه اشاره است به حكمت نهی از امساك به قصد ضرر، و حاصلش اين است كه ازدواج برای تتميم سعادت زندگی است، و اين سعادت تمام نمی‌شود مگر با سكونت و آرامش هر يك از زن و شوهر به يكديگر و كمك كردن در رفع حوائج غريزی يكديگر، و" امساك" عبارت است از اينكه شوهر بعد از جدا شدن از همسرش دو باره به او برگردد، و بعد از كدورت و نقار، به صلح و صفا برگردد، اين كجا؟ و برگشتن به قصد اضرار كجا؟. 🔹‏پس كسی كه به قصد اضرار بر می‌گردد، در حقيقت به خودش ستم كرده، كه او را به انحراف از طريقه‌ای كه فطرت انسانيت به سويش هدايت می‌كند، واداشته است. 🔹‏علاوه بر اينكه چنين كسی آيات خدا را به مسخره گرفته، و به آن استهزاء می‌كند، برای اينكه خدای سبحان احكامی را كه تشريع كرده به منظور مصالح بشر تشريع نموده است، نه اينكه اگر به كارهايی امر و از كارهايی نهی كرده، خواهان نفس آن كارها و متنفر از نفس اين كارها بوده است، و در مورد بحث با نفس امساك و تسريح و اخذ و اعطا كار دارد، نه، بلكه بنای شارع همه بر اين بوده است كه مصالح عمومی بشر را تامين نموده، و مفاسدی را كه در اجتماع بشر پيدا می‌شود اصلاح كند، و به اين وسيله سعادت حيات بشر را تمام كند. 🔹و لذا به همين منظور آن دستورات عملی را با دستوراتی اخلاقی مخلوط كرده، تا نفوس را تربيت و ارواح را تطهير نموده، معارف عاليه، يعنی توحيد و ولايت و ساير اعتقادات پاك را صفايی ديگر دهد، پس كسی كه در دين خود به ظواهر احكام اكتفاء نموده و به غير آن پشت پا ميزند، در حقيقت آيات خدا را مسخره كرده است. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ در زمان 💠 وَالْوَالِدَاتُ يُرْضِعْنَ أَوْلَادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِ ۖ لِمَنْ أَرَادَ أَن يُتِمَّ الرَّضَاعَةَ ۚ وَعَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَكِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ ۚ لَا تُكَلَّفُ نَفْسٌ إِلَّا وُسْعَهَا ۚ لَا تُضَارَّ وَالِدَةٌ بِوَلَدِهَا وَلَا مَوْلُودٌ لَّهُ بِوَلَدِهِ ۚ وَعَلَى الْوَارِثِ مِثْلُ ذَٰلِكَ ۗ فَإِنْ أَرَادَا فِصَالًا عَن تَرَاضٍ مِّنْهُمَا وَتَشَاوُرٍ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا ۗ وَإِنْ أَرَدتُّمْ أَن تَسْتَرْضِعُوا أَوْلَادَكُمْ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِذَا سَلَّمْتُم مَّا آتَيْتُم بِالْمَعْرُوفِ ۗ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ "233/بقره" 🌱 مادرانى كه مى‌خواهند دوران را كامل سازند، دو سال تمام فرزندانشان را شير دهند. و خوراك وپوشاك اين مادران، به وجهى نيكو بر عهده (پدر و) صاحب فرزند است. هيچ كس جز به قدر توانش مكلف نمى‌شود. هيچ مادرى به خاطر فرزندش ونيز هيچ پدرى به خاطر فرزندش نبايد دچار ضرر شود. و (اگر پدر نباشد، هزينه خوراك و پوشاك مادر) بر عهده وارث اوست. و اگر پدر و مادر با توافق و مشورت يكديگر بخواهند كودك را (زودتر از دو سال) از شير بازگيرند، گناهى بر آنها نيست. واگر (به جهت عدم توانايى يا عدم موافقت مادر) خواستيد دايه‌اى براى فرزندانتان بگيريد، گناهى بر شما نيست، به شرط اينكه آنچه را به وجهى پسنديده قرار گذاشته‌ايد بپردازيد. و از خدا پروا داشته و بدانيد خدا به آنچه انجام مى‌دهيد بيناست. 🔷قرار گرفتن اين آيه در متن آيات مربوط به طلاق، ارتباط مستقيم آن را با ، يا وضع حمل كرده پس از طلاق نشان مي‌دهد، هرچند مطلب جامعيت دارد و شرايط عادي را نيز شامل مي‌شود. معمولا در شرايط عادي كمتر مادري براي شير دادن نوزاد ادّعاي دستمزد از شوهر يا دايه گرفتن مي‌كند، ولي اختلافاتي كه منجر به مي‌شود، معمولا بر تعهّدات طرفين نسبت به يكديگر، به خصوص نوزاد، تأثير منفي مي‌گذارد. از اين روي براي حمايت از مادر باردار در دوران حاملگي، زايمان و شيردهي تا دو سال، همچنين حُسن مراقبت از نوزاد توصيه‌هاي جدّي در اين آيه و آيات مشابه شده است. 🔷 المولود له بجاى- الأب يا الوالد- اشعار بحكمت اين حكم دارد: آنكه فرزند براى او و بهره ‏اش عائد او و نگهبان و وارث نامش ميباشد بايد لوازم زندگى متعارف و اوليه مادران شير ده را تأمين كند. چه زنان مطلقه‏ اى باشند كه اين آيات درباره آنها است يا مادران شوهر دارى كه درآمد و تعهدى دارند و در مدت شير از عهده و انجام آن بر نمى‏آيند. 🔷 لاتضار.. نه بايد بمادرى بسبب و از ناحيه مولودش ضرر رسد: به اينكه باندك نفقه‏اى بسازد و دهد و يا طفل از او جدا گردد. و نه پدرى وادار شود كه بيش از توانايى تعهد انفاق نمايد و يا طفل باو واگذار شود. بهر صورت بايد حسن تفاهمى در ميان باشد كه مادر با دلگرمى فرزندش را حضانت نمايد و شير دهد و پدر در حد توانايى و متعارف از او نگهدارى كند. و اگر چنين نباشد هم به پدر و مادر ضرر ميرسد و هم بطفل شيرخوار كه بايد در آغوش گرم مادر و با شير نيالوده باندوه رشد يابد. 🔹مادرِ طلاق داده شده، در شير دادن نوزادش بر سايرين اولويّت دارد. 🔹مقدار خرجى بايد بر اساس عرفِ شناخته شده و به قدر توانايى باشد. 🔹بايد زندگى مادر در دوران شيردهى تأمين شود، هرچند پدر فرزند از دنيا رفته باشد. «وَ عَلَى الْوارِثِ مِثْلُ ذلِكَ» 🔹از شير گرفتن كودك، نياز به مشورت وتوافق والدين دارد. «فَإِنْ أَرادا فِصالًا عَنْ تَراضٍ مِنْهُما وَ تَشاوُرٍ» 📚برگرفته از تفاسير بازرگان ، پرتوی از قرآن و نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟡 "گفتارهایی در اسلام و حقوق بشر" جلسه دوازدهم : "حقوق و حرمت مسلمانان غیرشیعه در فقه سنتی، در سنجه قرآن و برهان" دکتر عبدالرّحیم سلیمانی جلسه حضوری همراه با بحث آزاد، چهارشنبه 17 آبان‌ماه 1402 ، ساعت 17:30 تا 19:30 بلوار میرداماد، نرسیده به میدان مادر، شماره 126 ، طبقه 4 انجمن اسلامی مهندسین – تأسیس 1336 ارتباط آنلاین : On Line : https://www.skyroom.online/ch/iaie/general-speech آگهی و فایل صوتی جلسات، در کانال تلگرام انجمن، در دسترس است. @IAIEngineers
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۵۳-۴۵ سوره نمل وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا إِلَى ثَمُودَ أَخَاهُمْ صَالِحًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ فَإِذَا هُمْ فَرِيقَانِ يَخْتَصِمُونَ {45} و به راستى به سوى ثمود برادرشان صالح را فرستاديم كه خدا را بپرستيد پس آنان دو دسته متخاصم شدند {45} قَالَ يَا قَوْمِ لِمَ تَسْتَعْجِلُونَ بِالسَّيِّئَةِ قَبْلَ الْحَسَنَةِ لَوْلَا تَسْتَغْفِرُونَ اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ {46} [صالح] گفت اى قوم من چرا پيش از [جستن] نيكى شتابزده خواهان بدى (وقوع عذاب موعود) هستيد چرا از خدا آمرزش نمى‏خواهيد باشد كه مورد رحمت قرار گيريد {46} قَالُوا اطَّيَّرْنَا بِكَ وَبِمَن مَّعَكَ قَالَ طَائِرُكُمْ عِندَ اللَّهِ بَلْ أَنتُمْ قَوْمٌ تُفْتَنُونَ {47} گفتند ما به تو و به هر كس كه همراه توست ‏شگون بد زديم گفت ‏سرنوشت ‏خوب و بدتان پيش خداست بلكه شما مردمى هستيد كه مورد آزمايش قرار گرفته‏ايد {47} وَكَانَ فِي الْمَدِينَةِ تِسْعَةُ رَهْطٍ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ وَلَا يُصْلِحُونَ {48} و در آن شهر نه دسته بودند كه در آن سرزمين فساد مى‏كردند و از در اصلاح درنمى‏آمدند {48} قَالُوا تَقَاسَمُوا بِاللَّهِ لَنُبَيِّتَنَّهُ وَأَهْلَهُ ثُمَّ لَنَقُولَنَّ لِوَلِيِّهِ مَا شَهِدْنَا مَهْلِكَ أَهْلِهِ وَإِنَّا لَصَادِقُونَ {49} [با هم] گفتند با يكديگر سوگند بخوريد كه حتما به [صالح] و كسانش شبيخون مى‏زنيم سپس به ولى او خواهيم گفت ما در محل قتل كسانش حاضر نبوديم و ما قطعا راست مى‏گوييم {49} وَمَكَرُوا مَكْرًا وَمَكَرْنَا مَكْرًا وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ {50} و دست به نيرنگ زدند و [ما نيز] دست به نيرنگ زديم و خبر نداشتند {50} فَانظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ مَكْرِهِمْ أَنَّا دَمَّرْنَاهُمْ وَقَوْمَهُمْ أَجْمَعِينَ {51} پس بنگر كه فرجام نيرنگشان چگونه بود ما آنان و قومشان را همگى هلاك كرديم {51} فَتِلْكَ بُيُوتُهُمْ خَاوِيَةً بِمَا ظَلَمُوا إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً لِّقَوْمٍ يَعْلَمُونَ {52} و اين [هم] خانه‏هاى خالى آنهاست به [سزاى] ستمى كه كرده‏اند قطعا در اين [كيفر] براى مردمى كه مى‏دانند عبرتى خواهد بود {52} وَأَنجَيْنَا الَّذِينَ آمَنُوا وَكَانُوا يَتَّقُونَ {53} و كسانى را كه ايمان آورده و تقوا پيشه كرده بودند رهانيديم {53} ♻️عصاره فراز آیات ۵۳-۴۵ : قوم ثمود هم در برابر دعوت صالح به عبادت الله،دو دسته شدند. مخالفان برای قتل او هم قسم شدند اما خداوند با نزول عذاب ویران کننده، و نجات اهل ایمان، مکر انها را خنثی کرد آقای سید کاظم فرهنگ https://zaya.io/d06sz کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💐💐با سلام به قرآن‌دوستان گرامی همزمان با هفته و سالروز رحلت علامه طباطبايي علاقمندان به و در قرآن میتوانند محصولات قرانی زير را برای مطالعه خود یا به دیگران، بمدت يك هفته تا تاريخ اول اذر با ، از لینکهای زیر سفارش داده توسط پست دریافت نمایند. 1- بسته‌ آموزشي شامل"كتاب مباني و روش مطالعه و ساده قران" تالیف اقای سیدکاظم فرهنگ (مخصوص دوره هاي اموزشي تدبر قران) و دوره نخست آموزش روش تدبر قران با حضور مرحوم استاد جمال گنجه اي با 10 درصدي https://idpay.ir/quranpuyan/shop/74803 2-كتاب " : 280 درس از 30 " :برگزيده اي از ايات و مفاهيم 30 جزء قرآن (كه در ساليان متوالي در ماه رمضان مورد استقبال مخاطبان قرارگرفته است) به همراه توضيح مختصر و تصاوير، با 15 درصد https://idpay.ir/quranpuyan/shop/361454 3- شامل هر دو محصول فوق (كتاب روش ساده فهم قرآن+ كتاب باورها و رفتارهاي قراني+ دو سي دي اموزشي ) با https://idpay.ir/quranpuyan/shop/366412 🔶🌷🌷🌷🌷 @quranpuyan
🌱🌱 با گراميداشت ياد مفسر بزرگ معاصر : ⭕️ بیش از هزینه‌های مبارزه برای رهایی از آن است. 🔻نباید تردید داشت که: پیکری است که روح آن زنده کردن و است و هرگز چنین آئینی اجازه نمی‌دهد که ستمگران بر مردم و سلطه پیدا کرده و بر مردم ظلم کنند. و در حالی که راهی برای تغییر و امور وجود دارد، 🔻🔻اسلام اجازه در برابر اهل طغیان و تجاوز و از آنان را نمی‌دهد. 👈و نباید از عوارض مقاومت در برابر نگران بود زیرا امروزه در علوم اجتماعی به اثبات رسیده است که: آثار ویرانگر حاکمان و زورگویی آنان، بسیار خطرناک تر از آثار مخرب بی نظمی ها و درگیری‌هایی است که در مسیر وادار کردن آنها به عدالت و احیای حقوق مردم اتفاق می‌افتد. 📚(تفسیر المیزان. ج ۱۵. ص۱۵۸) 🛑🛑 حفظ ظاهر حكومت ديني مستبد تحت عنوان مصحلت حفظ وحدت، نابودي حقيقت دين است. 🛑🛑ضروری است ساحت شرع را از تایید به نام دين، منزه نمود. 👈امروزه در علوم اجتماعی تبیین شده است: 🌱🔻هیچ ملت رشید و خردمندی حاضر به قبول و تایید -- که قوانین جامعه را زیر پا می‌گذارد-- نیست و 👈ضروری است که ساحت شرع مقدس را از چنین پیرایه ای منزه دانسته و تایید دیکتاتوری را به او نسبت ندهیم. 👈و این نظر که چنین حکومتی را برای حفظ وحدت درجامعه و جلوگیری از اختلاف و تشتت داخلی باید حفظ کرد و این مصلحت مهم تر از احکام و حقوق دیگری است که تضییع می‌شود و می‌توان از آنها چشم پوشی کرد، در واقع به معنای آن است که برای حفظ ظاهر و پوسته دین و برای نگهداشتن نام ، مجاز باشیم حقیقت دین را نابود کنیم! 📚(تفسیر المیزان. ج۱۵. ص۳۹۲) http://quranpuyan.com/yaf_postst3878_shnyy-b-dydghhy-fqhy--tfsyry--sysy-w-jtmy-w-Hkwmty-lmh-TbTbyy.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
. مَنْ يَشْفَعْ شَفَاعَةً حَسَنَةً يَكُنْ لَهُ نَصِيبٌ مِنْهَا وَمَنْ يَشْفَعْ شَفَاعَةً سَيِّئَةً يَكُنْ لَهُ كِفْلٌ مِنْهَا وَكَانَ اللَّهُ عَلَى كُلِّ شَیْءٍ مُقِيتًا كسی كه تشويق به كار نيكی كند نصيبی از آن برای او خواهد بود، و كسی كه تشويق به كار بدی كند سهمی از آن خواهد داشت، و خداوند حساب هر چيز را دارد و آنرا حفظ می‌كند. سوره نساء ، آیه ۸۵ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖 آیات 234 تا 237 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️قوانین زن بعد از همسر در 💠‏وَ الَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنْكُمْ وَ يَذَرُونَ أَزْواجاً يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَ عَشْراً فَإِذا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلا جُناحَ عَلَيْكُمْ فِيما فَعَلْنَ فِي أَنْفُسِهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ (۲۳۴/بقره) 🌱‏و كسانی از شما كه می‌ميرند و همسرانی باقی می‌گذارند، آن زنان بايد چهار ماه و ده روز خويشتن را در انتظار نگاه دارند و چون به پايان مهلت (عدّه) شان رسيدند، گناهی بر شما نيست در آنچه (می‌خواهند) درباره‌ی خودشان به طور شايسته انجام دهند. (و با مرد دلخواه خود ازدواج كنند.) و خداوند به آنچه عمل می‌كنيد آگاه است. 🔹‏در تفسير الميزان، گزارشی از عقايد اقوام و ملل مختلف، در مورد زنانی كه شوهران خود را از دست می‌دهند، آمده است. در آنجا می‌خوانيم: برخی اقوام معتقد بودند كه بايد بعد از مرگ شوهر، زن را زنده بسوزانند. و برخی ديگر می‌گفتند كه او را به همراه شوهر، زنده در زير خاك دفن كنند. بعضی از اقوام برای هميشه ازدواج مجدّد همسر را ممنوع می‌دانستند. و برخی زودتر از يك سال ويا نه ماه را مجاز نمی‌دانستند. ‏در ميان بعضی از اقوام رايج بود كه اگر مرد وصيّت كند، بايد تا آن مدّت كه وصيّت كرده همسرش ازدواج نكند و برخی نيز از همان لحظه مرگ، ازدواج مجدّد را مجاز می‌دانستند. ‏در ميان اين عقايد انحرافی كه افراط و تفريط در آنها نمايان است، اسلام نظريه خود را مبنی بر نگاه داشتن عدّه وسپس اجازه ازدواج با مرد دلخواه را در چارچوب شايستگی و معروف بودن، ارائه داده است. ‏در مدّت چهار ماه و ده روز عدّه‌ی وفات، روشن می‌شود كه آيا زن باردار است يا نه. البته اين مدّت در مورد زنانِ غير باردار است و زنان باردار بايد تا وقت وضع حمل عدّه نگهدارند. ‏قرآن در بيشتر موارد مربوط به ازدواج، كلمه‌ی «معروف» را بكار برده است. اين نشان دهنده‌ی آن است كه اساس هرگونه تصميم بايد عاقلانه و شرع پسند باشد. 🔹مرگ، نابودی نيست، بلكه بازپس‌گرفتن كامل روح از جسم است. كلمه «توفّی» به معنای گرفتن كامل است. «يُتَوَفَّوْنَ مِنْكُمْ» ‏🔹زن، به محض فوت شوهرش، حقّ ازدواج با ديگری را ندارد. «يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ» ‏🔹بستگان شوهر، حقّ دخالت در تصميمات زنان بيوه را ندارند. «فَلا جُناحَ عَلَيْكُمْ فِيما فَعَلْنَ» 🔹ايمان به اينكه همه‌ی كارها وتصميمات ما زير نظر خداوند است، بهترين پشتوانه تقواست. «وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ پيش از آميزش در دو حالت 💠لَّا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِن طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ مَا لَمْ تَمَسُّوهُنَّ أَوْ تَفْرِضُوا لَهُنَّ فَرِيضَةً وَمَتِّعُوهُنَّ عَلَى الْمُوسِعِ قَدَرُهُ وَعَلَى الْمُقْتِرِ قَدَرُهُ مَتَاعًا بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى الْمُحْسِنِينَ "236/بقره" 🌱 بر شما گناهي نيست مادام كه با زنان تماس [=آميزش] حاصل نكرده و مهري تعيين نكرده‌ايد، [از خواستگاري] منصرف شويد و [در اين صورت] آنها را به گونه پسنديده 514 [=مطابق عُرف] بهره‌مند [از هديه‌اي] نماييد؛ بهره مندی پسندیده، توانگر به اندازه خودش و تنگدست به اندازة خودش. [اين] حقي است بر [گردن] نيكوكاران. 🔷 انصراف از خواستگاري ممكن است موجب سرشكستگي و رنجش دختر يا خانوادة او گردد. بنابراين پرداخت هديه‌اي به تناسب شأن گيرنده و توانايي پرداخت كننده، متناسب با عُرف و رسومات زمان و مكان، ترميمي است بر رنجش احتمالي روي داده و انتظاري است از نيكوكاران. 💠وَإِن طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِن قَبْلِ أَن تَمَسُّوهُنَّ وَقَدْ فَرَضْتُمْ لَهُنَّ فَرِيضَةً فَنِصْفُ مَا فَرَضْتُمْ إِلَّا أَن يَعْفُونَ أَوْ يَعْفُوَ الَّذِي بِيَدِهِ عُقْدَةُ النِّكَاحِ وَأَن تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَلَا تَنسَوُا الْفَضْلَ بَيْنَكُمْ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ (بقره:237) 🌱 و اگر پيش از تماس [=آميزش]، در حالي كه براي آنها مهريه‌اي تعيين كرده‌ايد منصرف شديد، در اين صورت نيمي از آنچه [=مهريه‌اي] كه برعهده گرفته‌ايد [بپردازید؛ که حداقلي است كه بايد پرداخت شود]. مگر آنكه [خانوادة زن] گذشت كنند و يا آن کسی كه [اختيار] عقد ازدواج به دست اوست، بگذرد؛ و اگر [از وابستگي به مال] بگذريد، به تقوا نزديك‌تر است. و بزرگواري [=برتري در اخلاق و ايثار] را در مناسبات با يكديگر فراموش مكنيد كه خدا به آنچه مي‌كنيد بي‌گمان بيناست. 🔷گذشت كردن از مهريه از ناحية زن يا خانواده او [يَعْفُونَ] آشكار است، اما در مورد آنكه عقد ازدواج به دست اوست [أَوْ يَعْفُوَ الَّذِي بِيَدِهِ عُقْدَهُ النِّكَاح]، حالات مختلفي متصوّر است و مفسرين احتمالات گوناگوني داده‌اند؛ گذشت خودِ زن [اگر تصميم گيرنده است]، گذشت مرد [از نيمة ديگر و پرداخت كامل مهر] يا گذشت وليّ زن [پدر يا كسي كه تصميم گيرنده است]. هدف از اين توصيه، برانگيختن رقابت در تقوا [تسلط بر نفس در مناسبات مالي] و دستِ برتر داشتن در بزرگواري و بخشش [به جاي رقابت در افزودن حق خود] مي‌باشد. آنچنان كه در بسياري از طلاق‌ها شاهد هستيم. 👈در زمان ما تعهّدات داماد از قبيل مهريه و جواهرات و غيره هنگام مراسم عقد ثبت و ضبط مي‌شود و در صورت جدايي و طلاق، قدرتِ قانون مرد را، اگر از پرداخت مهريه خودداري كند، مجبور به پرداخت مي‌كند. اما در زمان نزول اين آيات نه دفتر ثبت اسناد وجود داشت و نه دادگستري و دولتي كه اِعمال قدرت كند. ، مهريه نيز هم قابل تحمل و تهيه بود، و هم پيش از ازدواج پرداخت مي‌شد. 🔷عُرف امروز براي خواستگاري كه از مراجعه مجدّد منصرف شود وظيفه‌اي تعيين نكرده است و نيز اگر مهريه‌اي تعيين كرده ولي پيش از آميزش پا پس كشيده باشد، ادّعاي پرداخت مهر نمي‌كند، 👈اما حقوقي براي هر دو حالت به گردن خواستگار گذاشته است. مهم‌تر آن كه نه به زور قانون، بلكه به نيروي وجدان ايماني بايد نيمي از مهريه يا تمام آن را [به انتخاب خود] بپردازد. 📚تفسیر آقاے بازرگان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🥀💫24 آبان چهل و دومین سالگرد درگذشت سید محمد حسین طباطبایی مولف مجموعه گرانقدر "اگردربارۀ این علوم (علوم حوزوی) دقت به خرج دهى خواهى دید که طورى تنظیم شده که گویى هیچ احتیاجى به ندارد، حتى ممکن است یک محصل، همۀ آن علوم را فرا بگیرد و متخصص در صرف، نحو، بیان، لغت، حدیث، رجال، درایه، فقه و اصول بشود و همۀ این درس‌ها را تا آخر بخواند و قهرمان این علوم نیز بشود و حتى به پایۀ نیز برسد ولى را به درستی نتواند قرائت کند یا به عبارتى اصلاً دست به هیچ قرآنى نزده باشد." 📚 تفسير الميزان، ج 5 ص 276 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━