💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_بقره آیات 234 تا 237
📄#صفحه_38
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_38
❇️قوانین #ازدواج زن بعد از #فوت همسر در #قرآن
💠وَ الَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنْكُمْ وَ يَذَرُونَ أَزْواجاً يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَ عَشْراً فَإِذا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلا جُناحَ عَلَيْكُمْ فِيما فَعَلْنَ فِي أَنْفُسِهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ (۲۳۴/بقره)
🌱و كسانی از شما كه میميرند و همسرانی باقی میگذارند، آن زنان بايد چهار ماه و ده روز خويشتن را در انتظار نگاه دارند و چون به پايان مهلت (عدّه) شان رسيدند، گناهی بر شما نيست در آنچه (میخواهند) دربارهی خودشان به طور شايسته انجام دهند. (و با مرد دلخواه خود ازدواج كنند.) و خداوند به آنچه عمل میكنيد آگاه است.
🔹در تفسير الميزان، گزارشی از عقايد اقوام و ملل مختلف، در مورد زنانی كه شوهران خود را از دست میدهند، آمده است. در آنجا میخوانيم: برخی اقوام معتقد بودند كه بايد بعد از مرگ شوهر، زن را زنده بسوزانند. و برخی ديگر میگفتند كه او را به همراه شوهر، زنده در زير خاك دفن كنند. بعضی از اقوام برای هميشه ازدواج مجدّد همسر را ممنوع میدانستند. و برخی زودتر از يك سال ويا نه ماه را مجاز نمیدانستند.
در ميان بعضی از اقوام رايج بود كه اگر مرد وصيّت كند، بايد تا آن مدّت كه وصيّت كرده همسرش ازدواج نكند و برخی نيز از همان لحظه مرگ، ازدواج مجدّد را مجاز میدانستند.
در ميان اين عقايد انحرافی كه افراط و تفريط در آنها نمايان است، اسلام نظريه خود را مبنی بر نگاه داشتن عدّه وسپس اجازه ازدواج با مرد دلخواه را در چارچوب شايستگی و معروف بودن، ارائه داده است.
در مدّت چهار ماه و ده روز عدّهی وفات، روشن میشود كه آيا زن باردار است يا نه. البته اين مدّت در مورد زنانِ غير باردار است و زنان باردار بايد تا وقت وضع حمل عدّه نگهدارند.
قرآن در بيشتر موارد مربوط به ازدواج، كلمهی «معروف» را بكار برده است. اين نشان دهندهی آن است كه اساس هرگونه تصميم بايد عاقلانه و شرع پسند باشد.
🔹مرگ، نابودی نيست، بلكه بازپسگرفتن كامل روح از جسم است. كلمه «توفّی» به معنای گرفتن كامل است. «يُتَوَفَّوْنَ مِنْكُمْ»
🔹زن، به محض فوت شوهرش، حقّ ازدواج با ديگری را ندارد. «يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ»
🔹بستگان شوهر، حقّ دخالت در تصميمات زنان بيوه را ندارند. «فَلا جُناحَ عَلَيْكُمْ فِيما فَعَلْنَ»
🔹ايمان به اينكه همهی كارها وتصميمات ما زير نظر خداوند است، بهترين پشتوانه تقواست. «وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_38
❇️#حكم_طلاق پيش از آميزش در دو حالت
💠لَّا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِن طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ مَا لَمْ تَمَسُّوهُنَّ أَوْ تَفْرِضُوا لَهُنَّ فَرِيضَةً وَمَتِّعُوهُنَّ عَلَى الْمُوسِعِ قَدَرُهُ وَعَلَى الْمُقْتِرِ قَدَرُهُ مَتَاعًا بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى الْمُحْسِنِينَ "236/بقره"
🌱 بر شما گناهي نيست مادام كه با زنان تماس [=آميزش] حاصل نكرده و مهري تعيين نكردهايد، [از خواستگاري] منصرف شويد و [در اين صورت] آنها را به گونه پسنديده 514 [=مطابق عُرف] بهرهمند [از هديهاي] نماييد؛ بهره مندی پسندیده، توانگر به اندازه خودش و تنگدست به اندازة خودش. [اين] حقي است بر [گردن] نيكوكاران.
🔷 انصراف از خواستگاري ممكن است موجب سرشكستگي و رنجش دختر يا خانوادة او گردد. بنابراين پرداخت هديهاي به تناسب شأن گيرنده و توانايي پرداخت كننده، متناسب با عُرف و رسومات زمان و مكان، ترميمي است بر رنجش احتمالي روي داده و انتظاري است از نيكوكاران.
💠وَإِن طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِن قَبْلِ أَن تَمَسُّوهُنَّ وَقَدْ فَرَضْتُمْ لَهُنَّ فَرِيضَةً فَنِصْفُ مَا فَرَضْتُمْ إِلَّا أَن يَعْفُونَ أَوْ يَعْفُوَ الَّذِي بِيَدِهِ عُقْدَةُ النِّكَاحِ وَأَن تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَلَا تَنسَوُا الْفَضْلَ بَيْنَكُمْ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ (بقره:237)
🌱 و اگر پيش از تماس [=آميزش]، در حالي كه براي آنها مهريهاي تعيين كردهايد منصرف شديد، در اين صورت نيمي از آنچه [=مهريهاي] كه برعهده گرفتهايد [بپردازید؛ که حداقلي است كه بايد پرداخت شود]. مگر آنكه [خانوادة زن] گذشت كنند و يا آن کسی كه [اختيار] عقد ازدواج به دست اوست، بگذرد؛ و اگر [از وابستگي به مال] بگذريد، به تقوا نزديكتر است. و بزرگواري [=برتري در اخلاق و ايثار] را در مناسبات با يكديگر فراموش مكنيد كه خدا به آنچه ميكنيد بيگمان بيناست.
🔷گذشت كردن از مهريه از ناحية زن يا خانواده او [يَعْفُونَ] آشكار است، اما در مورد آنكه عقد ازدواج به دست اوست [أَوْ يَعْفُوَ الَّذِي بِيَدِهِ عُقْدَهُ النِّكَاح]، حالات مختلفي متصوّر است و مفسرين احتمالات گوناگوني دادهاند؛ گذشت خودِ زن [اگر تصميم گيرنده است]، گذشت مرد [از نيمة ديگر و پرداخت كامل مهر] يا گذشت وليّ زن [پدر يا كسي كه تصميم گيرنده است].
هدف از اين توصيه، برانگيختن رقابت در تقوا [تسلط بر نفس در مناسبات مالي] و دستِ برتر داشتن در بزرگواري و بخشش [به جاي رقابت در افزودن حق خود] ميباشد. آنچنان كه در بسياري از طلاقها شاهد هستيم.
👈در زمان ما تعهّدات داماد از قبيل مهريه و جواهرات و غيره هنگام مراسم عقد ثبت و ضبط ميشود و در صورت جدايي و طلاق، قدرتِ قانون مرد را، اگر از پرداخت مهريه خودداري كند، مجبور به پرداخت ميكند. اما در زمان نزول اين آيات نه دفتر ثبت اسناد وجود داشت و نه دادگستري و دولتي كه اِعمال قدرت كند. ، مهريه نيز هم قابل تحمل و تهيه بود، و هم پيش از ازدواج پرداخت ميشد.
🔷عُرف امروز براي خواستگاري كه از مراجعه مجدّد منصرف شود وظيفهاي تعيين نكرده است و نيز اگر مهريهاي تعيين كرده ولي پيش از آميزش پا پس كشيده باشد، ادّعاي پرداخت مهر نميكند،
👈اما #قرآن حقوقي براي هر دو حالت به گردن خواستگار گذاشته است. مهمتر آن كه نه به زور قانون، بلكه به نيروي وجدان ايماني بايد نيمي از مهريه يا تمام آن را [به انتخاب خود] بپردازد.
📚تفسیر آقاے بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
🥀💫24 آبان چهل و دومین سالگرد درگذشت سید محمد حسین طباطبایی مولف مجموعه گرانقدر #تفسير_المیزان
#مهجوريت_قران_در_حوزهها
"اگردربارۀ این علوم (علوم حوزوی) دقت به خرج دهى خواهى دید که طورى تنظیم شده که گویى هیچ احتیاجى به #قرآن ندارد،
حتى ممکن است یک محصل، همۀ آن علوم را فرا بگیرد و متخصص در صرف، نحو، بیان، لغت، حدیث، رجال، درایه، فقه و اصول بشود و همۀ این درسها را تا آخر بخواند و قهرمان این علوم نیز بشود و حتى به پایۀ #اجتهاد نیز برسد
ولى #قرآن را به درستی نتواند قرائت کند
یا به عبارتى اصلاً دست به هیچ قرآنى نزده باشد."
📚 #علامه_طباطبايي تفسير الميزان، ج 5 ص 276
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣3⃣ تدبر در سوره #نمل
🔹نکات سوره نمل از تفسیر عبدالعلی بازرگان
نمل : ۳۵
وَإِنِّي مُرْسِلَةٌ إِلَيْهِم بِهَدِيَّةٍ فَنَاظِرَةٌ بِمَ يَرْجِعُ الْمُرْسَلُونَ
و من [برای پيشگيری از چنين مصيبتي، از در صلح وارد شده و] هديهای برای آنها ميفرستم تا ببينم سفيران [ما] با چه [پاسخی] باز ميگردند. ۴۴
۴۴- اصل سيزدهم: «صلح طلبی و تدبير، مقدم بر جنگ است».
نمل : ۳۶
فَلَمَّا جَاءَ سُلَيْمَانَ قَالَ أَتُمِدُّونَنِ بِمَالٍ فَمَا آتَانِيَ اللَّهُ خَيْرٌ مِّمَّا آتَاكُم بَلْ أَنتُم بِهَدِيَّتِكُمْ تَفْرَحُونَ
پس چون [سفير ملکة سبا] نزد سليمان آمد، [سليمان با زيرکی در تشخيص برنامه تطميع آنها و بياعتنا به هدايا] گفت: آيا ميخواهيد مرا به مالی [دنيایی] مدد رسانيد؟ در حالی که آنچه [از علم و امکانات] خدا به من داده، از آنچه به شما داده برتر است. ۴۵
بلکه اين شماييد که به هديه خويش [که به يکديگر ميدهيد، سرمستانه] شادمانی ميکنيد. ۴۶
۴۵- اصل چهاردهم: «پايبندی به اصول و پرهيز از فريبهای دنيائی». ظاهر اين آيه چنين مينمايد که سليمان در برابر حرکت مسالمتآميز و هديه نفيس ملکه سبا، به جای نرمش و تساهل، موضعی تلخ و تهديد آميز اتخاذ کرد و جانب جنگ را ترجيح ميدهد، اما در بررسی واکنشِ ملکة سبا به سليمان ميبينيم او به جای پاسخ دادن به دعوت سليمان، در تعالی بخشيدن به آرمان خود از خورشيد به خدای آفریننده خورشيد و همراهی با سليمان در تسليم به نظامات صاحب اختيار جهانيان، بياعتنا به اصل پيام او، به ترفندِ تطميع متوسل شده است که معنای آن انکار دعوت سليمان به شمار ميرود.
۴۶- فرح، شادمانی طبيعی و واکنش عادی اشخاص در برابر آنچه خوشايند نيست، بلکه متکبرانه سرمستی کردن و نوعی تفاخر و پُز دادن به شمار می رود.
https://zaya.io/d06sz
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛