eitaa logo
قران پویان
471 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️قوانین زن بعد از همسر در 💠‏وَ الَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنْكُمْ وَ يَذَرُونَ أَزْواجاً يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَ عَشْراً فَإِذا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلا جُناحَ عَلَيْكُمْ فِيما فَعَلْنَ فِي أَنْفُسِهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ (۲۳۴/بقره) 🌱‏و كسانی از شما كه می‌ميرند و همسرانی باقی می‌گذارند، آن زنان بايد چهار ماه و ده روز خويشتن را در انتظار نگاه دارند و چون به پايان مهلت (عدّه) شان رسيدند، گناهی بر شما نيست در آنچه (می‌خواهند) درباره‌ی خودشان به طور شايسته انجام دهند. (و با مرد دلخواه خود ازدواج كنند.) و خداوند به آنچه عمل می‌كنيد آگاه است. 🔹‏در تفسير الميزان، گزارشی از عقايد اقوام و ملل مختلف، در مورد زنانی كه شوهران خود را از دست می‌دهند، آمده است. در آنجا می‌خوانيم: برخی اقوام معتقد بودند كه بايد بعد از مرگ شوهر، زن را زنده بسوزانند. و برخی ديگر می‌گفتند كه او را به همراه شوهر، زنده در زير خاك دفن كنند. بعضی از اقوام برای هميشه ازدواج مجدّد همسر را ممنوع می‌دانستند. و برخی زودتر از يك سال ويا نه ماه را مجاز نمی‌دانستند. ‏در ميان بعضی از اقوام رايج بود كه اگر مرد وصيّت كند، بايد تا آن مدّت كه وصيّت كرده همسرش ازدواج نكند و برخی نيز از همان لحظه مرگ، ازدواج مجدّد را مجاز می‌دانستند. ‏در ميان اين عقايد انحرافی كه افراط و تفريط در آنها نمايان است، اسلام نظريه خود را مبنی بر نگاه داشتن عدّه وسپس اجازه ازدواج با مرد دلخواه را در چارچوب شايستگی و معروف بودن، ارائه داده است. ‏در مدّت چهار ماه و ده روز عدّه‌ی وفات، روشن می‌شود كه آيا زن باردار است يا نه. البته اين مدّت در مورد زنانِ غير باردار است و زنان باردار بايد تا وقت وضع حمل عدّه نگهدارند. ‏قرآن در بيشتر موارد مربوط به ازدواج، كلمه‌ی «معروف» را بكار برده است. اين نشان دهنده‌ی آن است كه اساس هرگونه تصميم بايد عاقلانه و شرع پسند باشد. 🔹مرگ، نابودی نيست، بلكه بازپس‌گرفتن كامل روح از جسم است. كلمه «توفّی» به معنای گرفتن كامل است. «يُتَوَفَّوْنَ مِنْكُمْ» ‏🔹زن، به محض فوت شوهرش، حقّ ازدواج با ديگری را ندارد. «يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ» ‏🔹بستگان شوهر، حقّ دخالت در تصميمات زنان بيوه را ندارند. «فَلا جُناحَ عَلَيْكُمْ فِيما فَعَلْنَ» 🔹ايمان به اينكه همه‌ی كارها وتصميمات ما زير نظر خداوند است، بهترين پشتوانه تقواست. «وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ پيش از آميزش در دو حالت 💠لَّا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِن طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ مَا لَمْ تَمَسُّوهُنَّ أَوْ تَفْرِضُوا لَهُنَّ فَرِيضَةً وَمَتِّعُوهُنَّ عَلَى الْمُوسِعِ قَدَرُهُ وَعَلَى الْمُقْتِرِ قَدَرُهُ مَتَاعًا بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى الْمُحْسِنِينَ "236/بقره" 🌱 بر شما گناهي نيست مادام كه با زنان تماس [=آميزش] حاصل نكرده و مهري تعيين نكرده‌ايد، [از خواستگاري] منصرف شويد و [در اين صورت] آنها را به گونه پسنديده 514 [=مطابق عُرف] بهره‌مند [از هديه‌اي] نماييد؛ بهره مندی پسندیده، توانگر به اندازه خودش و تنگدست به اندازة خودش. [اين] حقي است بر [گردن] نيكوكاران. 🔷 انصراف از خواستگاري ممكن است موجب سرشكستگي و رنجش دختر يا خانوادة او گردد. بنابراين پرداخت هديه‌اي به تناسب شأن گيرنده و توانايي پرداخت كننده، متناسب با عُرف و رسومات زمان و مكان، ترميمي است بر رنجش احتمالي روي داده و انتظاري است از نيكوكاران. 💠وَإِن طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِن قَبْلِ أَن تَمَسُّوهُنَّ وَقَدْ فَرَضْتُمْ لَهُنَّ فَرِيضَةً فَنِصْفُ مَا فَرَضْتُمْ إِلَّا أَن يَعْفُونَ أَوْ يَعْفُوَ الَّذِي بِيَدِهِ عُقْدَةُ النِّكَاحِ وَأَن تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَلَا تَنسَوُا الْفَضْلَ بَيْنَكُمْ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ (بقره:237) 🌱 و اگر پيش از تماس [=آميزش]، در حالي كه براي آنها مهريه‌اي تعيين كرده‌ايد منصرف شديد، در اين صورت نيمي از آنچه [=مهريه‌اي] كه برعهده گرفته‌ايد [بپردازید؛ که حداقلي است كه بايد پرداخت شود]. مگر آنكه [خانوادة زن] گذشت كنند و يا آن کسی كه [اختيار] عقد ازدواج به دست اوست، بگذرد؛ و اگر [از وابستگي به مال] بگذريد، به تقوا نزديك‌تر است. و بزرگواري [=برتري در اخلاق و ايثار] را در مناسبات با يكديگر فراموش مكنيد كه خدا به آنچه مي‌كنيد بي‌گمان بيناست. 🔷گذشت كردن از مهريه از ناحية زن يا خانواده او [يَعْفُونَ] آشكار است، اما در مورد آنكه عقد ازدواج به دست اوست [أَوْ يَعْفُوَ الَّذِي بِيَدِهِ عُقْدَهُ النِّكَاح]، حالات مختلفي متصوّر است و مفسرين احتمالات گوناگوني داده‌اند؛ گذشت خودِ زن [اگر تصميم گيرنده است]، گذشت مرد [از نيمة ديگر و پرداخت كامل مهر] يا گذشت وليّ زن [پدر يا كسي كه تصميم گيرنده است]. هدف از اين توصيه، برانگيختن رقابت در تقوا [تسلط بر نفس در مناسبات مالي] و دستِ برتر داشتن در بزرگواري و بخشش [به جاي رقابت در افزودن حق خود] مي‌باشد. آنچنان كه در بسياري از طلاق‌ها شاهد هستيم. 👈در زمان ما تعهّدات داماد از قبيل مهريه و جواهرات و غيره هنگام مراسم عقد ثبت و ضبط مي‌شود و در صورت جدايي و طلاق، قدرتِ قانون مرد را، اگر از پرداخت مهريه خودداري كند، مجبور به پرداخت مي‌كند. اما در زمان نزول اين آيات نه دفتر ثبت اسناد وجود داشت و نه دادگستري و دولتي كه اِعمال قدرت كند. ، مهريه نيز هم قابل تحمل و تهيه بود، و هم پيش از ازدواج پرداخت مي‌شد. 🔷عُرف امروز براي خواستگاري كه از مراجعه مجدّد منصرف شود وظيفه‌اي تعيين نكرده است و نيز اگر مهريه‌اي تعيين كرده ولي پيش از آميزش پا پس كشيده باشد، ادّعاي پرداخت مهر نمي‌كند، 👈اما حقوقي براي هر دو حالت به گردن خواستگار گذاشته است. مهم‌تر آن كه نه به زور قانون، بلكه به نيروي وجدان ايماني بايد نيمي از مهريه يا تمام آن را [به انتخاب خود] بپردازد. 📚تفسیر آقاے بازرگان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🥀💫24 آبان چهل و دومین سالگرد درگذشت سید محمد حسین طباطبایی مولف مجموعه گرانقدر "اگردربارۀ این علوم (علوم حوزوی) دقت به خرج دهى خواهى دید که طورى تنظیم شده که گویى هیچ احتیاجى به ندارد، حتى ممکن است یک محصل، همۀ آن علوم را فرا بگیرد و متخصص در صرف، نحو، بیان، لغت، حدیث، رجال، درایه، فقه و اصول بشود و همۀ این درس‌ها را تا آخر بخواند و قهرمان این علوم نیز بشود و حتى به پایۀ نیز برسد ولى را به درستی نتواند قرائت کند یا به عبارتى اصلاً دست به هیچ قرآنى نزده باشد." 📚 تفسير الميزان، ج 5 ص 276 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره نمل از تفسیر عبدالعلی بازرگان نمل : ۳۵ وَإِنِّي مُرْسِلَةٌ إِلَيْهِم بِهَدِيَّةٍ فَنَاظِرَةٌ بِمَ يَرْجِعُ الْمُرْسَلُونَ   و من [برای پيش‌گيری از چنين مصيبتي، از در صلح وارد شده و] هديه‌ای برای آنها مي‌فرستم تا ببينم سفيران [ما] با چه [پاسخی] باز مي‌گردند. ۴۴  ۴۴- اصل سيزدهم: «صلح طلبی و تدبير، مقدم بر جنگ است». نمل : ۳۶ فَلَمَّا جَاءَ سُلَيْمَانَ قَالَ أَتُمِدُّونَنِ بِمَالٍ فَمَا آتَانِيَ اللَّهُ خَيْرٌ مِّمَّا آتَاكُم بَلْ أَنتُم بِهَدِيَّتِكُمْ تَفْرَحُونَ   پس چون [سفير ملکة سبا] نزد سليمان آمد، [سليمان با زيرکی در تشخيص برنامه تطميع آنها و بي‌اعتنا به هدايا] گفت: آيا مي‌خواهيد مرا به مالی [دنيایی] مدد رسانيد؟ در حالی که آنچه [از علم و امکانات] خدا به من داده، از آنچه به شما داده برتر است. ۴۵ بلکه اين شماييد که به هديه خويش [که به يکديگر مي‌دهيد، سرمستانه] شادمانی مي‌کنيد. ۴۶  ۴۵- اصل چهاردهم: «پايبندی به اصول و پرهيز از فريب‌های دنيائی». ظاهر اين آيه چنين مي‌نمايد که سليمان در برابر حرکت مسالمت‌آميز و هديه نفيس ملکه سبا، به جای نرمش و تساهل، موضعی تلخ و تهديد آميز اتخاذ کرد و جانب جنگ را ترجيح مي‌دهد، اما در بررسی واکنشِ ملکة سبا به سليمان مي‌بينيم او به جای پاسخ دادن به دعوت سليمان، در تعالی بخشيدن به آرمان خود از خورشيد به خدای آفریننده خورشيد و همراهی با سليمان در تسليم به نظامات صاحب اختيار جهانيان، بي‌اعتنا به اصل پيام او، به ترفندِ تطميع متوسل شده است که معنای آن انکار دعوت سليمان به شمار مي‌رود. ۴۶- فرح، شادمانی طبيعی و واکنش عادی اشخاص در برابر آنچه خوشايند نيست، بلکه متکبرانه سرمستی کردن و نوعی تفاخر و پُز دادن به شمار می رود. https://zaya.io/d06sz کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
با گرامیداشت یاد مرحوم علامه طباطبایی ⭕️ ، است ❗️ جوامع بشری از "ترس" اینکه مبادا در اثر "تضعیف دولت" وقت، دولت‌های دیگر بر سر آنان بتازند، ناگزیر بودند به ظلم و جور دولت خود تن در دهند و با آن روش ظالمانه خو کنند و این "خو کردن به ظلم" نگذاشت تا بشر به راه حل فکر کند که اصلا حکومت "یک فرد خودکامه" بر همه افراد چرا؟ و چرا حکومت مردم بر مردم را طرح نریزند؟ 👈آنان بجای فکر کردن در این باره، خود را سرگرم به مدح و ثنای همان دولت جائر و ظالم می‌کردند و موقعی که کارد به استخوان مردم می‌رسید، به شکایت از دولت می‌پرداختند و چه بسا آن پادشاه خودکامه، دستخوش هلاکت یا قتل می‌شد و پس از آن مردم احساس اختلال و وقوع هرج و مرج می‌کرده و ناگزیر "گردن کلفت" دیگری روی کار می‌آوردند و باز او هم تعدی و تحمیل را از سر می‌گرفت. اجتماع بشری همواره چنین بود تا اینکه انسان‌ها فهمیدند که: ♦️♦️طبع حکومت "یک فرد" بر جامعه همین است که او را "خودکامه" و می‌سازد. 📚(ترجمه تفسیر المیزان. ج۳. ص۲۲۷) 🔷 " در الدر المنثور در ذيل آيه فان تولوا فانما عليه ما حمل و عليکم ما حملتم ... مي‏گويد : ابن جرير روايت کرده که گفت : من عرضه داشتم : يا رسول الله،بعد از تو تکليف ما با که بر ما حکومت مي‏کنند چيست؟ اگر چنانچه احکام خدا را به نفع خود و به ضرر ما تفسير کنند ، و در نتيجه حق ما را که خدا برايمان قرار داده از ما سلب نمايند مي‏توانيم با آنان قتال نموده ، دشمنشان بداريم ؟ رسول خدا فرمود : آنان مسؤول وظايف خويش و شما مسؤول وظايف خويشيد . 🖌مؤلف : هيچ شکي نبايد کرد در اينکه اسلام با روح -حق و اماته باطل که در آن هست هرگز اجازه نمي‏دهد که ستمکاران متجاهر به ظلم بر مردم مسلط شوند ، و هرگز اجازه و را از ياغيان فاجر به مردمي که قدرت بر رفع ظلم را دارند نمي‏دهد . در ابحاث اجتماعي امروز نيز روشن شده که ، و افسار گسيختگي آنان در تحکم و بزرگترين خطر و پليدترين آثار را در اجتماع دارد ، که يکي از آنها پديد آمدن و ‏ها و جنگها است ، در هنگامي که مردم در مقام بر مي ‏آيند که ستمکاران را به عدالت و حق وا دارند". 📚ترجمة الميزان ج : 15 - ص : 220 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
قران پویان
💐💐با سلام به قرآن‌دوستان گرامی همزمان با هفته #كتاب و سالروز رحلت علامه طباطبايي علاقمندان به #مفا
❌اطلاعيه 💐دوستانی که در ثبت نام یا پرداخت اینترنتی با مشکل مواجه شدند، هزينه كتاب و پست  را  به شماره کارت زیر واریز نموده 6037997435252771 و سپس به مدیران کانال اعلام نمایند.
خداوندا ! همچنان كه آفرينشم را زيبا نمودى رفتارم را بياراى کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا