♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣3⃣ تدبر در سوره #نمل
🔹فراز آیات ۵۳-۴۵ سوره نمل
وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا إِلَى ثَمُودَ أَخَاهُمْ صَالِحًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ فَإِذَا هُمْ فَرِيقَانِ يَخْتَصِمُونَ {45}
و به راستى به سوى ثمود برادرشان صالح را فرستاديم كه خدا را بپرستيد پس آنان دو دسته متخاصم شدند {45}
قَالَ يَا قَوْمِ لِمَ تَسْتَعْجِلُونَ بِالسَّيِّئَةِ قَبْلَ الْحَسَنَةِ لَوْلَا تَسْتَغْفِرُونَ اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ {46}
[صالح] گفت اى قوم من چرا پيش از [جستن] نيكى شتابزده خواهان بدى (وقوع عذاب موعود) هستيد چرا از خدا آمرزش نمىخواهيد باشد كه مورد رحمت قرار گيريد {46}
قَالُوا اطَّيَّرْنَا بِكَ وَبِمَن مَّعَكَ قَالَ طَائِرُكُمْ عِندَ اللَّهِ بَلْ أَنتُمْ قَوْمٌ تُفْتَنُونَ {47}
گفتند ما به تو و به هر كس كه همراه توست شگون بد زديم گفت سرنوشت خوب و بدتان پيش خداست بلكه شما مردمى هستيد كه مورد آزمايش قرار گرفتهايد {47}
وَكَانَ فِي الْمَدِينَةِ تِسْعَةُ رَهْطٍ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ وَلَا يُصْلِحُونَ {48}
و در آن شهر نه دسته بودند كه در آن سرزمين فساد مىكردند و از در اصلاح درنمىآمدند {48}
قَالُوا تَقَاسَمُوا بِاللَّهِ لَنُبَيِّتَنَّهُ وَأَهْلَهُ ثُمَّ لَنَقُولَنَّ لِوَلِيِّهِ مَا شَهِدْنَا مَهْلِكَ أَهْلِهِ وَإِنَّا لَصَادِقُونَ {49}
[با هم] گفتند با يكديگر سوگند بخوريد كه حتما به [صالح] و كسانش شبيخون مىزنيم سپس به ولى او خواهيم گفت ما در محل قتل كسانش حاضر نبوديم و ما قطعا راست مىگوييم {49}
وَمَكَرُوا مَكْرًا وَمَكَرْنَا مَكْرًا وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ {50}
و دست به نيرنگ زدند و [ما نيز] دست به نيرنگ زديم و خبر نداشتند {50}
فَانظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ مَكْرِهِمْ أَنَّا دَمَّرْنَاهُمْ وَقَوْمَهُمْ أَجْمَعِينَ {51}
پس بنگر كه فرجام نيرنگشان چگونه بود ما آنان و قومشان را همگى هلاك كرديم {51}
فَتِلْكَ بُيُوتُهُمْ خَاوِيَةً بِمَا ظَلَمُوا إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً لِّقَوْمٍ يَعْلَمُونَ {52}
و اين [هم] خانههاى خالى آنهاست به [سزاى] ستمى كه كردهاند قطعا در اين [كيفر] براى مردمى كه مىدانند عبرتى خواهد بود {52}
وَأَنجَيْنَا الَّذِينَ آمَنُوا وَكَانُوا يَتَّقُونَ {53}
و كسانى را كه ايمان آورده و تقوا پيشه كرده بودند رهانيديم {53}
♻️عصاره فراز آیات ۵۳-۴۵ : قوم ثمود هم در برابر دعوت صالح به عبادت الله،دو دسته شدند. مخالفان برای قتل او هم قسم شدند اما خداوند با نزول عذاب ویران کننده، و نجات اهل ایمان، مکر انها را خنثی کرد
آقای سید کاظم فرهنگ
https://zaya.io/d06sz
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از کتاب باورها و رفتارهای قرآنی
💐💐با سلام به قرآندوستان گرامی
همزمان با هفته #كتاب و سالروز رحلت علامه طباطبايي
علاقمندان به #مفاهیم و #تدبر در قرآن میتوانند محصولات قرانی زير را برای مطالعه خود یا #اهدا به دیگران، بمدت يك هفته تا تاريخ اول اذر با #تخفيف ، از لینکهای زیر سفارش داده توسط پست دریافت نمایند.
1- بسته آموزشي شامل"كتاب مباني و روش مطالعه و #فهم ساده قران" تالیف اقای سیدکاظم فرهنگ (مخصوص دوره هاي اموزشي تدبر قران) و #لوحفشرده دوره نخست آموزش روش تدبر قران با حضور مرحوم استاد جمال گنجه اي با #تخفيف 10 درصدي https://idpay.ir/quranpuyan/shop/74803
2-كتاب " #باورهاورفتارهای_قرآنی: 280 درس از 30 #جزءقرآن" :برگزيده اي از ايات و مفاهيم 30 جزء قرآن (كه در ساليان متوالي در ماه رمضان مورد استقبال مخاطبان قرارگرفته است) به همراه توضيح مختصر و تصاوير، با 15 درصد #تخفيف
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/361454
3- #بسته_ويژه شامل هر دو محصول فوق (كتاب روش ساده فهم قرآن+ كتاب باورها و رفتارهاي قراني+ دو سي دي اموزشي ) با #15درصد #تخفيف
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/366412
🔶🌷🌷🌷🌷
@quranpuyan
🌱🌱 با گراميداشت ياد #علامه_طباطبایی مفسر بزرگ معاصر :
⭕️#مفاسد_تباهکننده_حکومت_استبدادی
بیش از هزینههای مبارزه برای رهایی از آن است.
🔻نباید تردید داشت که:
#اسلام پیکری است که روح آن زنده کردن #حق و #نابودکردن_باطل است
و هرگز چنین آئینی اجازه نمیدهد که ستمگران بر مردم #ولایت و سلطه پیدا کرده و بر مردم ظلم کنند.
و در حالی که راهی برای تغییر و #اصلاح امور وجود دارد، 🔻🔻اسلام اجازه #سکوت در برابر اهل طغیان و تجاوز و #ستم_پذیری از آنان را نمیدهد.
👈و نباید از عوارض مقاومت در برابر #حاکمان_مستبد نگران بود
زیرا امروزه در علوم اجتماعی به اثبات رسیده است که: آثار ویرانگر #دیکتاتوری حاکمان و زورگویی آنان، بسیار خطرناک تر از آثار مخرب بی نظمی ها و درگیریهایی است که در مسیر وادار کردن آنها به عدالت و احیای حقوق مردم اتفاق میافتد.
📚(تفسیر المیزان. ج ۱۵. ص۱۵۸)
🛑🛑 حفظ ظاهر حكومت ديني مستبد تحت عنوان مصحلت حفظ وحدت، نابودي حقيقت دين است.
🛑🛑ضروری است ساحت شرع را از تایید #دیکتاتوری به نام دين، منزه نمود.
👈امروزه در علوم اجتماعی تبیین شده است:
🌱🔻هیچ ملت رشید و خردمندی حاضر به قبول و تایید #حکومت_استبدادی -- که قوانین جامعه را زیر پا میگذارد-- نیست و
👈ضروری است که ساحت شرع مقدس را از چنین پیرایه ای منزه دانسته و تایید دیکتاتوری را به او نسبت ندهیم.
👈و این نظر که چنین حکومتی را برای #مصلحت حفظ وحدت درجامعه و جلوگیری از اختلاف و تشتت داخلی باید حفظ کرد و این مصلحت مهم تر از احکام و حقوق دیگری است که تضییع میشود و میتوان از آنها چشم پوشی کرد،
در واقع به معنای آن است که برای حفظ ظاهر و پوسته دین و برای نگهداشتن نام #حکومت_دینی،
مجاز باشیم حقیقت دین را نابود کنیم!
📚(تفسیر المیزان. ج۱۵. ص۳۹۲)
http://quranpuyan.com/yaf_postst3878_shnyy-b-dydghhy-fqhy--tfsyry--sysy-w-jtmy-w-Hkwmty-lmh-TbTbyy.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
.
#آیههاینور
مَنْ يَشْفَعْ شَفَاعَةً حَسَنَةً يَكُنْ لَهُ نَصِيبٌ مِنْهَا وَمَنْ يَشْفَعْ شَفَاعَةً سَيِّئَةً يَكُنْ لَهُ كِفْلٌ مِنْهَا وَكَانَ اللَّهُ عَلَى كُلِّ شَیْءٍ مُقِيتًا
كسی كه تشويق به كار نيكی كند نصيبی از آن برای او خواهد بود، و كسی كه تشويق به كار بدی كند سهمی از آن خواهد داشت، و خداوند حساب هر چيز را دارد و آنرا حفظ میكند.
سوره نساء ، آیه ۸۵
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_بقره آیات 234 تا 237
📄#صفحه_38
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_38
❇️قوانین #ازدواج زن بعد از #فوت همسر در #قرآن
💠وَ الَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنْكُمْ وَ يَذَرُونَ أَزْواجاً يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَ عَشْراً فَإِذا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلا جُناحَ عَلَيْكُمْ فِيما فَعَلْنَ فِي أَنْفُسِهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ (۲۳۴/بقره)
🌱و كسانی از شما كه میميرند و همسرانی باقی میگذارند، آن زنان بايد چهار ماه و ده روز خويشتن را در انتظار نگاه دارند و چون به پايان مهلت (عدّه) شان رسيدند، گناهی بر شما نيست در آنچه (میخواهند) دربارهی خودشان به طور شايسته انجام دهند. (و با مرد دلخواه خود ازدواج كنند.) و خداوند به آنچه عمل میكنيد آگاه است.
🔹در تفسير الميزان، گزارشی از عقايد اقوام و ملل مختلف، در مورد زنانی كه شوهران خود را از دست میدهند، آمده است. در آنجا میخوانيم: برخی اقوام معتقد بودند كه بايد بعد از مرگ شوهر، زن را زنده بسوزانند. و برخی ديگر میگفتند كه او را به همراه شوهر، زنده در زير خاك دفن كنند. بعضی از اقوام برای هميشه ازدواج مجدّد همسر را ممنوع میدانستند. و برخی زودتر از يك سال ويا نه ماه را مجاز نمیدانستند.
در ميان بعضی از اقوام رايج بود كه اگر مرد وصيّت كند، بايد تا آن مدّت كه وصيّت كرده همسرش ازدواج نكند و برخی نيز از همان لحظه مرگ، ازدواج مجدّد را مجاز میدانستند.
در ميان اين عقايد انحرافی كه افراط و تفريط در آنها نمايان است، اسلام نظريه خود را مبنی بر نگاه داشتن عدّه وسپس اجازه ازدواج با مرد دلخواه را در چارچوب شايستگی و معروف بودن، ارائه داده است.
در مدّت چهار ماه و ده روز عدّهی وفات، روشن میشود كه آيا زن باردار است يا نه. البته اين مدّت در مورد زنانِ غير باردار است و زنان باردار بايد تا وقت وضع حمل عدّه نگهدارند.
قرآن در بيشتر موارد مربوط به ازدواج، كلمهی «معروف» را بكار برده است. اين نشان دهندهی آن است كه اساس هرگونه تصميم بايد عاقلانه و شرع پسند باشد.
🔹مرگ، نابودی نيست، بلكه بازپسگرفتن كامل روح از جسم است. كلمه «توفّی» به معنای گرفتن كامل است. «يُتَوَفَّوْنَ مِنْكُمْ»
🔹زن، به محض فوت شوهرش، حقّ ازدواج با ديگری را ندارد. «يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ»
🔹بستگان شوهر، حقّ دخالت در تصميمات زنان بيوه را ندارند. «فَلا جُناحَ عَلَيْكُمْ فِيما فَعَلْنَ»
🔹ايمان به اينكه همهی كارها وتصميمات ما زير نظر خداوند است، بهترين پشتوانه تقواست. «وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_38
❇️#حكم_طلاق پيش از آميزش در دو حالت
💠لَّا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِن طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ مَا لَمْ تَمَسُّوهُنَّ أَوْ تَفْرِضُوا لَهُنَّ فَرِيضَةً وَمَتِّعُوهُنَّ عَلَى الْمُوسِعِ قَدَرُهُ وَعَلَى الْمُقْتِرِ قَدَرُهُ مَتَاعًا بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى الْمُحْسِنِينَ "236/بقره"
🌱 بر شما گناهي نيست مادام كه با زنان تماس [=آميزش] حاصل نكرده و مهري تعيين نكردهايد، [از خواستگاري] منصرف شويد و [در اين صورت] آنها را به گونه پسنديده 514 [=مطابق عُرف] بهرهمند [از هديهاي] نماييد؛ بهره مندی پسندیده، توانگر به اندازه خودش و تنگدست به اندازة خودش. [اين] حقي است بر [گردن] نيكوكاران.
🔷 انصراف از خواستگاري ممكن است موجب سرشكستگي و رنجش دختر يا خانوادة او گردد. بنابراين پرداخت هديهاي به تناسب شأن گيرنده و توانايي پرداخت كننده، متناسب با عُرف و رسومات زمان و مكان، ترميمي است بر رنجش احتمالي روي داده و انتظاري است از نيكوكاران.
💠وَإِن طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِن قَبْلِ أَن تَمَسُّوهُنَّ وَقَدْ فَرَضْتُمْ لَهُنَّ فَرِيضَةً فَنِصْفُ مَا فَرَضْتُمْ إِلَّا أَن يَعْفُونَ أَوْ يَعْفُوَ الَّذِي بِيَدِهِ عُقْدَةُ النِّكَاحِ وَأَن تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَلَا تَنسَوُا الْفَضْلَ بَيْنَكُمْ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ (بقره:237)
🌱 و اگر پيش از تماس [=آميزش]، در حالي كه براي آنها مهريهاي تعيين كردهايد منصرف شديد، در اين صورت نيمي از آنچه [=مهريهاي] كه برعهده گرفتهايد [بپردازید؛ که حداقلي است كه بايد پرداخت شود]. مگر آنكه [خانوادة زن] گذشت كنند و يا آن کسی كه [اختيار] عقد ازدواج به دست اوست، بگذرد؛ و اگر [از وابستگي به مال] بگذريد، به تقوا نزديكتر است. و بزرگواري [=برتري در اخلاق و ايثار] را در مناسبات با يكديگر فراموش مكنيد كه خدا به آنچه ميكنيد بيگمان بيناست.
🔷گذشت كردن از مهريه از ناحية زن يا خانواده او [يَعْفُونَ] آشكار است، اما در مورد آنكه عقد ازدواج به دست اوست [أَوْ يَعْفُوَ الَّذِي بِيَدِهِ عُقْدَهُ النِّكَاح]، حالات مختلفي متصوّر است و مفسرين احتمالات گوناگوني دادهاند؛ گذشت خودِ زن [اگر تصميم گيرنده است]، گذشت مرد [از نيمة ديگر و پرداخت كامل مهر] يا گذشت وليّ زن [پدر يا كسي كه تصميم گيرنده است].
هدف از اين توصيه، برانگيختن رقابت در تقوا [تسلط بر نفس در مناسبات مالي] و دستِ برتر داشتن در بزرگواري و بخشش [به جاي رقابت در افزودن حق خود] ميباشد. آنچنان كه در بسياري از طلاقها شاهد هستيم.
👈در زمان ما تعهّدات داماد از قبيل مهريه و جواهرات و غيره هنگام مراسم عقد ثبت و ضبط ميشود و در صورت جدايي و طلاق، قدرتِ قانون مرد را، اگر از پرداخت مهريه خودداري كند، مجبور به پرداخت ميكند. اما در زمان نزول اين آيات نه دفتر ثبت اسناد وجود داشت و نه دادگستري و دولتي كه اِعمال قدرت كند. ، مهريه نيز هم قابل تحمل و تهيه بود، و هم پيش از ازدواج پرداخت ميشد.
🔷عُرف امروز براي خواستگاري كه از مراجعه مجدّد منصرف شود وظيفهاي تعيين نكرده است و نيز اگر مهريهاي تعيين كرده ولي پيش از آميزش پا پس كشيده باشد، ادّعاي پرداخت مهر نميكند،
👈اما #قرآن حقوقي براي هر دو حالت به گردن خواستگار گذاشته است. مهمتر آن كه نه به زور قانون، بلكه به نيروي وجدان ايماني بايد نيمي از مهريه يا تمام آن را [به انتخاب خود] بپردازد.
📚تفسیر آقاے بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan