eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
681 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
-1954078975_-2011303177.mp3
1.35M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ خواهر و بردار 💠وَإِن كَانَ رَجُلٌ يُورَثُ كَلَالَةً أَوِ امْرَأَةٌ وَلَهُ أَخٌ أَوْ أُخْتٌ فَلِكُلِّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا السُّدُسُ فَإِن كَانُوا أَكْثَرَ مِن ذَلِكَ فَهُمْ شُرَكَاءُ فِي الثُّلُثِ «نساء12» 🌱و اگر مردي وارث كلاله‌اي  [=خواهران و برادراني بدون پدر و مادر و فرزند] باشد، يا زني كه برادري يا خواهري داشته باشد [و وارث آنان گردد]، سهم هر يك از آنها [=مرد و زن ارث برنده] يك ششم است.  پس اگر [ارث بران] بيش از آن باشند، همگي در يك سوم شريك هستند، 🔹پدر و مادر و اولاد از نظر ارث، تنه اصلي شجرة خانواده‌اند و خواهر و برادر شاخة فرعي آن. «كَلاَلَهً»، وارثان پيراموني طبقة اصلي هستند كه علاوه بر برادران و خواهران، در سلسله مراتب بعدي شامل عمو، عمه، دايي و خاله و سپس فرزندان آنان مي‌شود. كلاله در اصل به معناي احاطه است و همچون نسبت شاخه به تنه، دلالت بر حاشيه و پيرامون بودن مي‌كند. 👈نكتة مهم در اين بخش از آيه، مرد و زن از برادر يا خواهر متوفي خود است. اين نكته نشان مي‌دهد اگر در مواردي سهم مرد دو برابر تعيين شده، به دليل نقشي است كه در تنة اصلي شجره خانواده (نسبت به والدين يا فرزندان خود) دارد، اما حقوق شاخه‌هاي فرعي بر يكديگر مساوي است. 🔹در اين بخش حکم‌ ارث‌ خواهران‌ و برادران‌ ‌را‌ بیان‌ می‌کند و می‌گوید: «‌اگر‌ مردی‌ ‌از‌ دنیا برود و برادران‌ و خواهران‌ ‌از‌ ‌او‌ ارث‌ ببرند، ‌ یا ‌ زنی‌ ‌از‌ دنیا برود و برادر و ‌ یا ‌ خواهری‌ داشته‌ ‌باشد‌ ‌هر‌ یک ‌از‌ ‌آنها‌ یک ششم‌ مال‌ ‌را‌ ‌به‌ ارث‌ می‌برند». ‌این‌ ‌در‌ صورتی‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌از‌ شخص‌ متوفی‌ یک برادر و یک خواهر (مادری‌) باقی‌ بماند «اما ‌اگر‌ بیش‌ ‌از‌ یکی‌ باشند مجموعا یک سوم‌ می‌برند» ‌یعنی‌ باید ثلث‌ مال‌ ‌را‌ ‌در‌ میان‌ خودشان‌ تقسیم‌ کنند. 📚تفاسير  نمونه و بازرگان 🔹لفظ «كَلالَةً» دوبار در قرآن آمده است؛ يكى در اين آيه و ديگرى در آخرين آيه‌ى همين سوره.در ایه 176 سهم بیشتری برای خواهر و برادر قایل شده است. 🔹برخی مفسران،ایه اخر را که سهم بیشتری معین کرده، مخصوص برادران و خواهران والدینی (دارای پدر ومادر مشترک) و برادر وخواهر پدری دانسته اند و ایه 12 را مخصوص خواهر و برادر مادری.البته مرحوم ایت الله صادقي تهرانی ،خواهر و برادر پدری را مانند خواهر و برادر مادری میداند و مصداق ایه 12و مصداق ایه 176 را تنها خواهر و برادر والدینی میداند. 🔹البته از ظاهر ایه ،این تفکیک ها قابل استنباط نیست.تنها تفاوت ظاهری آیه 176 تاکید بر فرزند نداشتن متوفی است (لَيْسَ لَهُ وَلَدٌ) که در ایه 12 این تاکید وجود ندارد. با توجه به بیان تعاریف متفاوت از کلاله ،به نظر میرسد آیه 12 شرایط رسیدن به خواهر و برادر در صورت وجود فرزندان متوفی و فقدان والدینش را بیان میکند که همان سهم یک سوم والدین به خواهران و برداران میرسد.اما در آیه آخر میزان ارث را در شرایط عدم وجود فرزند و والدین متوفی بیان می کند که در این صورت بیشتری (ودر صورت عدم وجود همسر،همه ماترک)به خواهر و برادر می رسد. 📚سيدكاظم فرهنگ ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و ، در گرو حركت در است 💠تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ وَمَن يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ 🌱اين است حدود [=مرزهاي احكام] خدا، و هر كه از خدا و رسولش اطاعت كند، او را به بهشتي درآورد كه نهرها از زير آن جاري است [كه] جاودانه در آن خواهد بود و اين است آن رستگاري عظيم. 🌱در قران 40 بار در وصف بهشت، جملة: «تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ» تکرار شده که نمادي است از جريان داشتن دائمي حيات و سبز و خرمي بهشت. بديهي است چنين وصفي براي ساکنين صحاري سوزان عربستان و مردمان حاشيه کوير بسيار مطبوع‌تر و دل‌انگيزتر از احساس مردمان ساکن در جنگل‌ها و سواحل درياها مي‌باشد. 👈بنابراين به جاي توجه به باغ‌هايي که از زير آن نهرهاي آب جاري است، بايد به ظرف زماني و مکاني و فرهنگ معاصران اين آيات توجه كرد و پيام امروزي آن را، که دلالت بر سبز و خرمي زندگي بهشتيان و جريان داشتن دائمي عامل چنان خرمي مي‌کند، دريافت. نهرهاي جاري، محصول همان حَسَنات جاري و خير و خدمات مستمر مؤمنين در زندگي دنيا است. طبق آية 35 سورة رعد (13:35) ، چنين وصفي از بهشت، براي فهم دنيايي ما به «تمثيل» آمده است. ظهور و بروز اعمال بهشتيان در قيامت چنان سرچشمه‌هاي سعادت‌بخشي را پديد مي‌آورد. 🔹از جمله در آيات ابتدايي سورة انسان از جام‌هايي كه ابرار مي‌نوشند و چشمه‌هايي كه مقرّبان با اعمالشان در دنيا شكافته و در آخرت از آن سيراب مي‌شوند ياد كرده است. 🔹فوز و فلاح را رستگاري گفته‌اند، ولي تفاوتي اساسي در ميان اين دو واژه وجود دارد؛ فلاح از ريشة «فَلَحَ»، شکفتن و شکوفا شدن استعدادهاي نفس آدمي است. اما فوز، سالم رسيدن به مقصود و نجات يافتن از خطرات مسير مي‌باشد. اعراب به بيابان و صحاري کوير «مفازه» مي‌گفتند و عبورِ به سلامت از چنين صحاري سوزاني را «فوز» مي‌شمردند. 📚تفسیر بازرگان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نظرات 140 تن از قران اموزان تا دوره 16.pdf
1.96M
💐 اظهار رضايت و لذت از فراگيري توسط 140 نفر از قران آموزان 🔺🔺اگر شما هم هميشه وقت خواندن قرآن، آرزو داشتين كه آيات را بفهميد اما فرصت يا حوصله شركت در كلاسهاي حضوري تدبر يا دوره هاي طولاني تفسير ترتيبي يا شركت در جلسات مختلف قرآني را نداشتين، و يا اگر مسلط نبودن به زبان عربي يا روخواني قرآن، مانع شما بوده يا فكر مي كرديد كه تحصيلات حوزوي براي اين كار نياز است، 👇👇👇👇👇👇👇 ♦ از موانع ذهني بالا فرار كنيد و فرصت امسال را براي تجربه معنوي فهم آيات و سوره‌ها مغتنم بدانيد و در طي 8 هفته را بطور همراه با تمرين عملي فرابگيريد. 👈 جهت اطلاعات بیشتر و ثبت نام،به لينكهای زير مراجعه نماييد ✳ https://b2n.ir/a02388 @tadabbor_quranpuyan ✅ در تلگرام و ایتا👆
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹سئوالاتی از آيات آخر سوره نمل ۱- در آيه ۸۲ كه خروج دابه من الارض اشاره شده، به چه زماني اشاره دارد؟انتهای زندگی دنيوی در زمين است يا در عرصه محشر؟ مصداق وقع القول عليهم چيست؟ مرگ است يا عذاب دنيوي يا عذاب اخروي؟ ۲- آيه ۸۳ كه به حشر فوجي از مكذبين اشاره كرده، به چه زماني مربوط است؟ قبل از قيامت و حشر همگاني اموات يا بعد از ان؟ ۳- وقع القول آيه ۸۵ آيا متفاوت از آيه ۸۲ است؟ ۴- آيه ۸۷ به نفخ صور اول اشاره دارد يا نفخه دوم؟ ۵- در آيه ۸۸ تري الجبال تحسبها جامده ايا به ديدن وضع فعلي كوهها اشاره دارد يا وضع كوهها در قيامت را بيان ميكند؟ پاسخ ۱ بخش اول ۱- و اما اينكه اين قول چيست كه بر آنان واقع مى شود، آنچه از كلام خداى تعالى صلاحيت دارد كه اين قول را تفسير كند آيه ((سنريهم اياتنا فى الافاق و فى انفسهم حتى يتبين لهم انه الحق )) مى باشد، براى اينكه مى دانيم مراد از اين آيات كه خدا به زودى به آنان نشان مى دهد غير آيات آسمانى و زمينى است ، كه خود آنان همواره آنها را مى بينند، و دائما در پيش رو و بيخ گوششان قرار دارد، بلكه مراد، بعضى از آياتى است كه جنبه خارق عادت داشته باشد و مردم از ديدن آن ناگزير به ايمان شوند و در حالى فرا رسد كه به هيچ يك از آيات آسمانى و زمينى معمولى ايمان نداشته باشند، ولى از ديدن آن آيت كه گفتيم ايمان بياورند. مراد از اخراج از زمين ، يا احياء و بعث بعد از مرگ است و يا امرى است نزديك بدان ، (حال ببينيم كدام يك مى تواند باشد) و اما اينكه آن جنبنده ، جنبنده اى باشد كه با مردم صحبت كند، از آنجا كه كلمه ((دابه - جنبنده )) به هر صاحب حياتى اطلاق مى شود كه در زمين راه مى رود، مى تواند انسان باشد و مى تواند حيوانى غير انسان باشد، اگر انسان باشد كه تكلم و سخن گفتنش امرى عادى است ، نه خارق العاده و اگر حيوانى بى زبان باشد آن وقت حرف زدنش مانند بيرون شدنش از زمين امرى است خارق العاده . ليكن - متأسفانه - در آيات كريمه قرآن چيزى كه بتواند اين آيت را تفسير كند و معلوم سازد كه اين جنبده اى كه خدا به زودى از زمين بيرون مى آورد چيست ؟ و چه خصوصياتى دارد؟ وجود ندارد، بلكه سياق آيه بهترين دليل است بر اينكه مقصود مبهم گويى است و جمله مزبور از كلمات مرموز قرآن است . و حاصل معنا اين است كه : وقتى برگشت امر مردم به اين شود - كه به زودى هم مى شود - كه از آيات حسى و مشهود ما يقين برايشان حاصل نشود و به عبارت ديگر استعدادشان براى ايمان آوردن به ما به كلى باطل گشته ، تعقل و عبرت گيرى از دستشان خارج شود، در اين هنگام وقت آن مى رسد كه آن آيت خارق العاده كه وعده داده بوديم نشانشان دهيم ، و حق را برايشان آنچنان بيان مى كنيم كه ديگر جز اعتراف به حق چاره اى برايشان نماند، پس در آن هنگام آن آيت را كه دابه و جنبنده اى است از زمين بيرون مى آوريم ، تا با ايشان صحبت كند. اين آن معنايى است كه با كمك سياق و به هدايت تدبر در آيه به دست مى آيد. در اين كه اين دابه چگونه خلقتى دارد، روايات بسيارى است ، كه حرفهاى عجيب و غريب در آنها آمده و در عين حال با هم متعارض ‍ هم هستند، تفسیر المیزان ادامه دارد... https://zaya.io/d06sz کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💐💐با تبريك سالروز ميلاد حضرت و روز ♦️ مظلوميت مضاعف حضرت فاطمه س: گوهر وجود زهرا س را برخي مبلغان و مداحان، در فدك و پهلوي شكسته پنهان كردند. ♦حضرت زهرا (س) نخستین زنی است که کرد و نهراسید ✅ در سال روز ولادت دخت پیامبر ص حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها نمی خواهم از تاریخ ولادت آن بزرگ بانوی اسلام مطلبی بر قلم آورم . زیرا تاریخ دقیق ولادت غالب بزرگان تاریخ به طور دقیق روشن نیست . همانطور که نمی توان روز ولادت پیامبر بزرگ اسلام را بدون هیچ اختلافی روشن ساخت،دوازدهم ربیع الاول ؟ در هر صورت هیچکدام به طور دقیق آشکار نیست و قلم فرسایی بر سر این مطلب چندان گرهی از کار فرو بسته امروز ما نمی گشاید . ♦️مهم این است که ما مسلمانان در این روزگار افسردگی وچند پارگی مسلمین، چه در سی برای رهایی از فلاکتی که بر دنیای اسلام میرود ، می توانیم بیاموزیم. ✅ بودن بانوی نمونه عالم یعنی سرمشقی برای زندگی همه بشریت . واین که تفاوت نگاه به در جاهلیت و پیش از اسلام و پس از اسلام در چه چیزی نهفته است ؟ 🥲درد ناکانه باید گفت برخی به اصطلاح مبلغان و مداحان ، این کهکشان بی کران هستی را با عینک های تار و شکسته خود چنان در چشم تماشاگران تاریخ، تار و تیره گون به نمایش گذاشته اند که جز نمی توان نام دیگری بر آن نهاد . فریادهای اعتراضی فاطمه را تنها در باغ محدود مصور ساخته و تنها به درد و استخوان شکسته خلاصه کرده‌اند و گسترده طاق و رواق گفته های او را ، که برای همه بشریت بود ، به معدود مخاطبین در مسجد النبی کوتاه کرده اند و این مصیبتی است بزرگتر که به دست و دهان به اصطلاح بعضی پیروانش بر او رفته و می رود . 🌹🌺در ایام و یا وفات آن حضرت به جای باز خوانی تاریخ و آتشین او ، و احساس خطری که این بانوی مظلوم تاریخ نسبت به آینده اسلام و قران داشت ، چرا باید چهره حقیقی فاطمه را در لایه هایی از اخبار بی پایه گم نماییم .واز ش بی بهره بمانیم . همانطور که نسبت به آموزه های امامان چنین کردیم 🔴تربیتی که پیامبر بر دخترش اعمال کر د ، نشان دهنده هویت واقعی زن در عصر تحقیر هویت زن بود. تربیت فاطمه به گونه ای رقم خورد که هیچ زنی در آن روزگار واجد چنین هویتی نگشته بود . ♻او نخستین زنی است که آزادانه در مسجد در برابر چشم همه تاریخ می ایستد و باب ازوضع موجود رامی گشاید 👈و این درسی است به همه زنان تاریخ که باید آزادانه سخن گفت ، کرد و از هیچ رعب و حشتی نهراسید . او نشان داد که در برابر ، هم نباید بود و هم نباید گشت . ✅سلیمان کتانی نویسنده معروف مسیحی در کتاب« فاطمه زهی در نیام » که شخصیت فاطمه را از اعماق ورق پاره های تاریخ در آورده ، می گوید : در قضیه ای ، از پیامبر سوال شد ، حضرت فرمود : نخست باید بدانم چیست بدین گونه فاطمه در نتیجه تربیتی صحیح دارای رای و نظر یه شخصی گردید ... و علی در وجود تکمیل وجود خود را یافت . 🖌حجت الاسلام فاضل ميبدي. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
باز از چمن داور، یک غنچه نمایان شد از یمن قدوم او عالم همه بستان شد برخیز نما شادی،ایام سرور آمد چون باز دری بر خلق از روضه ی رضوان شد 🌹میلاد دخت نبی اکرم(ص) صدیقه طاهره(س)  مبارک باد @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖  آیات 15 تا 19 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
-1347215613_870829861.mp3
4.19M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ خداوند 💠إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّهِ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهَالَةٍ ثُمَّ يَتُوبُونَ مِن قَرِيبٍ فَأُولَئِكَ يَتُوبُ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا نساء:17 🌱توبه‌اي كه [پذيرش آن] بر خداست، تنها براي كساني است كه به ناداني [=غليان غرايز] مرتكب كاري زشت مي‌شوند سپس به زودي توبه مي‌كنند. پس چنين كسانند كه خدا [به رحمتش] بر آنها باز مي‌گردد [=توبه‌شان مؤثر واقع مي‌شود] و خدا بس داناي حكيم است. 🔷توبه از ريشة تاب، دلالت بر بازگشت مي‌كند؛ بازگشت بندة خطاكار به خدا، و بازگشت خدا به بنده. كسي اگر از منبع نور و حرارتي دور شده باشد، با نزديك شدن مجدد، در معرض آن قرار مي‌گيرد. در اين مثال ظاهراً ابتكار عمل با شخصي است كه به سوي آن منبع باز مي‌گردد، اما در واقع جاذبة نور و گرما و نياز ذاتي آدمي به روشني و راحتي است كه او را به سوي آن مركز سوق مي‌دهد. اين ارتباطي دو سويه از جنس جذب و انجذاب و عاشق و معشوقي است. 🔷خداوند با لطف و رحمت و صفات نيكويش بندگان را به سوي خود مي‌كِشد. اين كه گفته شده توبه‌پذيري بر خدا لازم است (إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى الله)، نشانگر آن است كه چنين فعلي ذات خدا و مشيّت اوست. مثل آنكه بگوييم مادر و محبت، يا معشوق و محاسن (روي و خوي زيبا) لازم و ملزوم يكديگرند. 🔷«توّاب» صفت مشبّهه از نام‌هاي نيكوي خدا و نشانگر رحمت و لطف ويژة او به بازگشت‌كنندگان است. خداوند «غَافِرِ الذَّنْبِ وَقَابِلِ التَّوْبِ» است (غافر 3 (40:3) ) و در سوره‌اي به اين نام، توبه را اولين پلة نردباني 10 مرحله‌اي (توبه، عبادت، حمد، سياحت، ركوع، سجود، امر بمعروف و نهي از منكر، حفظ حدودا لله و ايمان) شمرده است (توبه 112 (9:112) ). توبه نه توصيه‌اي منحصر به گناهكاران، بلكه دعوتي دسته جمعي به همة مؤمنين است (نور 31 (24:31) )، آنهم توبه‌اي نصوح (خالص و خيرانديشانه- تحريم 8 (66:8) ). 🔷به زودي (مِن قَرِيب) توبه كردن براي آن است تا تبه‌كاري در نفس انسان فرصت ريشه كردن و سخت شدن پيدا نكند. دو صفت عليم و حكيم نشان مي‌دهد مقتضاي علم و حكمت خدا (همچون مقتضاي مِهر مادري) رحمت‌گستري و برتر آوردن بازگشت كنندگان است. 📚تفسير بازرگان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَحِلُّ لَكُمْ أَن تَرِثُوا النِّسَاءَ كَرْهًا نساء 19 🌱اي كساني كه ايمان آورده‌ايد، براي شما روا نيست كه زنان را [پس از مرگ شوهرشان] به اكراه [آنان] به ارث بريد 🔷يكي از رسوم ظالمانه دوران جاهليت، نگاه ارباب رعيتي به زن و سلب اختيار او براي ازدواج مجدد، پس از مرگ شوهر، همچنين سلب مالكيت او بر ارث و اموال خود بود كه با روابط قبيله‌اي در مالكيت بر افراد خود تناسب داشت. در اين صورت يكي از برادران يا نزديكان شوهر فوت كرده او را تصاحب مي‌كردند و يا در ازاي دريافت مبلغي شوهر مي‌دادند. در غير اينصورت آنقدر نگه مي‌داشتند تا بميرد و اموالش را صاحب شوند. آيه 232 سورة بقره نيز بر همين ظلم ناهنجار اشاره مي‌كند. 🔷بر خلاف سنّت جاهليّت، كه گاهى زن نيز به ارث برده مى‌شد، ممكن است آيه اشاره به اين باشد كه تنها اموال قابل ارث است و همسرِ متوفّى، ارثِ كسى نيست. او خودش مى‌تواند بعد از فوت شوهرش، همسر ديگرى انتخاب كند. 👌اسلام، مدافع حقوق زن است. 📚تفاسير بازرگان و نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🌺 منتخب نظرات قرآن آموزان 16دوره اموزش ✅ بخش پنجم ✳سلام استاد خدارو شاکرم توفیق شرکت در این دوره را نصیبم کرد. چنان وصف ناپذیر و تلاوت قرآن شدم گویی آیات الان نازل شدن و اصلی آیات خودم هستم. شما به خوبی راه را نشانمون دادین طوری که ترسی از تدبر در سوره های دیگر را ندارم. هزاااااران بار شکر که با اين كانال آشنا شدم. و متفاوت و سرشار از شعف بخاطر بررسی سوره و سوره و حس انس بیشتر باکلام وحی در من ايجاد شد. ♦من قبلا دوره تدبر استاد ... را شركت كردم. مثل کلاس درس دانش آموزیست یعنی دقیقاً همان مطالب را بدون کم و کاست باید حفظ کنیم که این اصلأ با روحیات من سازگار نیست ولی روش شما مثل استاد و راه را نشان می دین و فرصت میدین دانشجو خودش به نتیجه برسه که همین امر باعث ذوق و شوق و عطش بیشتر میشه دریک کلام با توجه به الگوی وکامل ارائه شده درروند دوره،حس خوب تجربه ی تدبر در آیات فراتر از مباحث درس، نقطه قوت دوره است. 👈کلاس را به هرکسی که طالب و تشنه آموزش تدبر اصولی است پیشنهاد می کنم. ✳با عرض سلام جناب آقای فرهنگ من به عنوان یک معلم به شما تبریک میگویم با اینکه رشته شما مهندسی بوده ولی یک معلم موفق هستید الحمدالله شما در ارائه مطالب موفق بودید. و با استفاده از تکنولوژی مطالب تدبر در قرآن را بما یاد دادید. ✳خدای را شاکرم از این که در فهم بیشتر آیات برایم گشوده شده و پاسخی برای سؤالاتم که چرا در سوره ها گاهی از موضوعی به موضوع دیگر می رود ... ✳ استاد خدا خیرتون بده که به من دادین خیلی ناامید شده بودم ولی الآن که نزدیک ۶۰ سالمه قرآن را مثل الان نفهمیده بودم ✳ با اینکه دوره زبان قرآن رفتم و خیلی احساس خوشایندی داشتم ولی انقدر به آیات نگاه نکرده بودم و جزئیات رو بررسی نکرده بودم و دوباره برام معانی تداعی شد همراه با تدبر بود حظ بردم ✳ که از تدبر برام ایجاد شده، واقعا لذت بخشه من هر وقت به سوره غاشیه می‌رسیدم ارتباط آیات برام مبهم بود. الان خیلی بردم که متوجه این ارتباط شدم. واقعا همین تفکر اندک در این چند آیه، دروازه پرسشهای زیادی را به رویم گشود. چه است ✳ سلام. بنده احساس دارم🌷🥰🥰يك درى به رويم باز شده كه با ورود به آن افق بسيار باشكوهى ديده ميشود كه بسيار زيبا و واقعى هست البته نيك ميدانم كه ماندن در اين عرصه زيبا تلاش بسيار ميخواهد. كاش زودتر وارد ميشدم🙏😔🙏 ✳استاد محترم ،اولین باره که خودم یک سوره رو فراز بندی کردم. بود، مطمئنم هربار جلوه ی جدیدی از ظرایف این کتاب و معجزه بودن آن، قلبم را به طپش، و هیجان خواهد آورد احساس خوب و دارم ، و جذاب و پر سوال ♦♦♦ جهت اطلاعات بيشتر و ثبت نام دوره جديد به كانال زير مراجعه نماييد ايتا و تلگرام @tadabbor_quranpuyan https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T در واتساپ
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣8⃣ تدبر در سوره 🔹سئوالاتی از آيات آخر سوره نمل ۱- در آيه ۸۲ كه خروج دابه من الارض اشاره شده، به چه زماني اشاره دارد؟انتهای زندگی دنيوی در زمين است يا در عرصه محشر؟ مصداق وقع القول عليهم چيست؟ مرگ است يا عذاب دنيوي يا عذاب اخروي؟ ۲- آيه ۸۳ كه به حشر فوجي از مكذبين اشاره كرده، به چه زماني مربوط است؟ قبل از قيامت و حشر همگاني اموات يا بعد از ان؟ ۳- وقع القول آيه ۸۵ آيا متفاوت از آيه ۸۲ است؟ ۴- آيه ۸۷ به نفخ صور اول اشاره دارد يا نفخه دوم؟ ۵- در آيه ۸۸ تري الجبال تحسبها جامده ايا به ديدن وضع فعلي كوهها اشاره دارد يا وضع كوهها در قيامت را بيان ميكند؟ پاسخ ۱ بخش دوم ۲- از ظاهر آيه برمى آيد كه حشر در آن ، حشر در غير روز قيامت است ، زيرا حشر در روز قيامت اختصاص به يك فوج از هر امت ندارد، بلكه تمامى امتها در آن محشور مى شوند و حتى به حكم آيه ((و حشرناهم فلم نغادر منهم احدا))، يك نفر هم از قلم نمى افتد و اما در اين آيه مى فرمايد: از هر امتى فوجى را محشور مى كنيم . مؤيد گفتار ما - كه منظور حشر در قيامت نيست - اين است كه اين آيه و دو آيه بعدش بعد از داستان بيرون شدن دابه از زمين واقع شده اند، كه خود يكى از علائمى است كه قبل از قيامت واقع مى شود، قيامتى كه در چند آيه بعد درباره آن مى فرمايد: ((و نفخ فى الصور)) و تا چند آيه بعد اوصاف وقايع آن روز را بيان مى كند، و معنا ندارد كه قبل از شروع به بيان اصل قيامت و وقايع آن ، يكى از وقايع آن را جلوتر ذكر كند، چون ترتيب وقوعى اقتضاء مى كند كه اگر حشر فوج از هر امتى هم جزو وقايع قيامت باشد آن را بعد از مسأله نفخ صور ذكر فرمايد، ولى اينطور ذكر نكرد، بلكه قبل از نفخ صور مسأله حشر فوج از هر امتى را آورده ، پس معلوم مى شود اين حشر جزو وقايع قيامت نيست . ۳- وَ وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَيهِم بِمَا ظلَمُوا فَهُمْ لا يَنطِقُونَ احتمال اول: مراد از آن قولى كه عليه ايشان واقع مى شود اين قول است كه ((ان اللّه لا يهدى القوم الظالمين )) و معنا اين است كه ايشان به خاطر اينكه در تكذيبشان به آيات ستمكار بودند، به عذرى كه با آن اعتذار جويند راه نيافتند و در نتيجه از سخن فرو ماندند ((فهم لا ينطقون )) احتمال دوم : و چه بسا مفسرينى كه وقوع قول عليه ايشان را تفسير كرده اند به وجوب عذاب بر ايشان و مناسب تر آن است كه بنا بر اين تفسير مراد از قول واقع عليه ايشان ، قضاى خداى تعالى به عذاب در حق ستمكاران باشد، كه در امثال آيه ((الا ان الظالمين فى عذاب مقيم )) خاطر نشان شده و آن وقت معناى آيه چنين باشد: ((ايشان به خاطر اينكه ستمكارند قضاى عذاب در ايشان رانده شد و ديگر چيزى نخواهند داشت كه سخن بدان آغاز كنند))، و ليكن وجه سابق وجيه تر است . تفسیر المیزان ادامه دارد... https://zaya.io/d06sz کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
(س) منبع و مادر است سرچشمه است نه اینکه خود او کوثر باشد. 🔸کارشناس تاریخ اسلام و استاد حوزه علمیه قم، کوثر را به معنای نسل پاکیزه از طریق حضرت زهرا(س) دانست و گفت: این مطلب جای توجه دارد که متاسفانه بسیاری از گویندگان مداحان و مرثیه خواهان حضرت زهرا(س) با مقداری مسامحه در تعبیر و سهل انگاری در بیان، تحلیل می شود که حضرت زهرا خودش کوثر است در حالی که در هیچ آیه و روایتی کوثر به معنای خود حضرت زهرا(س) نیامده است. 🌹👈آیت الله محمد هادی یوسفی غروی در گفت و گو با خبرنگار شفقنا در خصوص شبهات موجود درباره زندگی حضرت زهرا(س) اظهار کرد: از مطالب و روایات بسیار دایر در مجالس و محافلِ ما شیعیان اهل بیت(ع) موضوع نزول سوره کوثر درباره حضرت زهرا(س) است. 🖌📚مرحوم علامه طباطبایی در کتاب وزین خود “المیزان” که به نظر من جامع ترین تفسیر است هر مطلبی را که درباره است و در تفاسیر اهل سنت و شیعه آمده را جمع آوری کرده است و عجیب این است که هیچ کدام از این تفاسیر به معنی خود (س) نیست بلکه معنی دقیق این است که کوثر در لغت عرب به معنای خیر کثیر است یعنی خیر بسیار، و از نظر مصداق یعنی، نسل کثیر پاکیزه برای پیامبر(ص) از طریق ذریه حضرت زهرا(ع) است. 👈او ادامه داد: بنابراین اعطیناک در جمله « إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ » «ما کوثر را به تو خواهیم داد» بهه معنی ماضی یعنی فعل گذشته نیست بلکه از قبیل این است که در مقام فعل مستقبل تاکید می شود یعنی فعلی که راجع به آینده است که آن را به لفظ ماضی تعبیر می کنند چون فعل آینده آمد و شد، آمد و نیامد دارد اما فعل گذشته چیزی که انجام یافته است. بنابراین مطلبی را که مربوط به آینده است به لفظ گذشته تعبیر می کنند تا نشانه از حتمی واقع شدن باشد. 🖌🖌یوسفی غروی را به معنای از طریق حضرت زهرا(س) دانست و گفت:سپس اعطیناک در اینجا به معنای “نعطیک” است ما به تو خیر کثیر خواهیم داد، یعنی نسل کثیر پاکیزه، تا روز قیامت فرزندان پاکیزه طیب و طاهری خواهیم داد. آن وقت این ذریه کثیر طیب و طاهر از طریق حضرت زهرا(س) است. 🌹انتساب این نسل کثیر طیب به پیامبر(ص)، از طریق دخترت (س) است 👈بنابراین معنای صحیح این است که حضرت زهرا(س) منبع و مادر کوثر است سرچشمه کوثر است نه اینکه خود او باشد. 💫جهت مطالعه ايات مرتبط با حضرت زهراس كليك كنيد http://www.quranpuyan.com/yaf_postst185_yt-mrtbT-b-HDrt-zhr--s.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
اِلهى‏ قَصُرَتِ الْأَلْسُنُ عَنْ بُلُوغِ ثَنآئِكَ كَما يَليقُ بِجَلالِكَ، وَ عَجَزَتِ‏ الْعُقُولُ عَنْ اِدْراكِ كُنْهِ جَمالِكَ، وَ انْحَسَرَتِ الْأَبْصارُدُونَ النَّظَرِ اِلى‏ سُبُحاتِ وَجْهِكَ، خدایا! زبان‌ها قاصر است از رسیدن به ثناى تو آنطور که شایسته جلال تو است و عقل‌ها عاجز است از ادراک کنه جمالت و دیده‏‌ها تار و بى‏ فروغ ماند از نظر کردن به سوى انوار ذاتت 💫مناجات العارفین @quranpuyan
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖  آیات 20 تا 23 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan