eitaa logo
قران پویان
477 دنبال‌کننده
6هزار عکس
702 ویدیو
623 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
به چه معناست؟ موارد كاربرد تقيه چيست؟❓ 🛑قسمت دهم : ↩️ :در موردی است که در آن ترک تقیه باعث ضرر جانی، بدنی، مالی، عرضی یا مانند این‌ها بشود یا ضرری به اسلام برسد بی آن که فائده چشمگیری عائد اسلام گردد. ▪️ :در موردی است که هرگاه ترک تقیه کند، باطل را سخت کوبیده، و حق را در مرتبهٔ اعلی ترویج نموده‌است مانند ترک تقیهٔ سید الشهدا. ↩️ : در وقتی است که تقیه کردن، منافع بیشتری عائد شخص و سائر مسلمین می‌نماید مانند این که در حج کردن و همراهی با آن‌ها در بعضی از فروعات و حضور در جماعات ایشان موجب تحکیم مبانی اتحاد بین مسلمان‌ها می‌شود. 🔳تقیه مکروه:آن است که سود و زیان در فعل یا ترک تقیه بسیار اندک است و بعضی اوقات ترک آن بهتر و این هنگامی است که خطر جانی یا مالی شخص را تهدید نمی‌کند. 🖌ايت اله سید محمد جواد غروی،چند گفتار، نشر نقاش، 1379 ⭕️ دانشمندان اسلامی بر اساس روایات و احادیث اسلامی، تقیه را به دو قسم « » و « » تقسیم کرده­ اند. به طور خلاصه، هر جا بر اثر اکراه، اضطرار و خوف تقیه صورت گیرد، در اصطلاح، آن را «تقیه خوفیه» می‌گویند. و هر جا برای حفظ زندگی مسالمت­ آمیز و ایجاد روابط نیکو و یا برای ضرورت حفظ وحدت امّت اسلامی «تقیه» انجام گیرد آن را «تقیة مداراتیه» گویند. 🖌رشید رضا نوشته است: (تقیه) مداراتی در جایی که موجب هدم حق و یا پایه­ریزی باطلی نمی‌شود نوعی هوشمندی مطلوب است که ادب مجالست آن را اقتضا می‌کند؛ البته مادام که به نفاق و تملّق نینجامد. به‌ویژه دربارة سفیهان بر این تأکید شده است، تا انسان از سفاهت و ناملایمات برخوردشان مصون بماند. 👈همچنین ، محدّث معروف اهل سنّت، در صحیح خود، احادیث دال بر خوفیه را در «باب الاکراه» و احادیث مربوط به تقیة مداراتیه را در «باب المداراة» نقل کرده است، و جالب اینکه در بسیاری جاها، احادیث مذکور با احادیث منقول از ائمّة شیعه حتی از نظر لفظ نزدیک به­ هم است. برای نمونه، بخاری در صحیح خود چنین نقل کرده است: «انّا لنکشر فی وجوه اقوام و انّ قلوبنا لتلعنهم.» (بخاری، 1407؛ ج4، ص604 )؛ ما به ظاهر در برابر چهره­ هایی خندان بودیم، و حال آنکه در دل آن­ها را نفرین می‌کردیم. همین سخن را علاّمه مجلسی(ره) در بحارالانوار (ج64، ص193) آورده است. 🖌تقیه از نگاه مفسّران و فقیهان فریقین ، نویسنده :غلامحسین اعرابی جهت مطالعه قسمتهای قبلی و سایر نظرات به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇 B2n.ir/p04053 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه دردين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹
اللّٰهُمَّ فَاهْدِنِى هُدَى الْمُهْتَدِینَ خدایا مرا به راه ره‌یافتگان بدار  🤲 دعای امام صادق (ع) در ماه رجب @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖 آیات 10 تا 13 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
761995008_434784600.mp3
2.46M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️شرايط تحقق خداوند 💠وَلَقَدْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَبَعَثْنَا مِنْهُمُ اثْنَيْ عَشَرَ نَقِيبًا وَقَالَ اللَّهُ إِنِّي مَعَكُمْ لَئِنْ أَقَمْتُمُ الصَّلَاةَ وَآتَيْتُمُ الزَّكَاةَ وَآمَنتُم بِرُسُلِي وَعَزَّرْتُمُوهُمْ وَأَقْرَضْتُمُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا لَّأُكَفِّرَنَّ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَلَأُدْخِلَنَّكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ فَمَن كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ مِنكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاءَ السَّبِيلِ  (مائده:12) 🌱خدا از بني‌اسرائيل [=نسل دوازده فرزند يعقوب] پيمان گرفت و از ميان آنان دوازده پيشوا برانگيخت و گفت: من با شما هستم؛ اگر نماز برپا داشتيد  و زكات پرداختيد و به فرستادگان من ايمان آورديد و ياريشان كرديد  و به خدا وامي نيكو داديد،  [در اين صورت] حتماً بدي‌هاي شما را مي‌زدايم و به بوستان‌هايي [از بهشت] كه از زير آن نهرها جاري است  شما را درمي‌آورم. پس هركس بعد از اين [وعده] راه انكار پويد، هر آينه راه ميانه [=راست] را گم كرده است.  🔹خداى سبحان براى مؤ منين از اين امت داستانى كه بر بنى اسرائيل گذشت مى سرايد، كه چگونه برايشان احكام دينى تشريع كرد ، و با اخذ ميثاق امر آنان را تثبيت نمود، و نقباء برايشان برگزيد، و بيان خود را به آنان ابلاغ فرموده حجت را بر آنان تمام كرد، ولى آنها در عوض به جاى آنكه شكر او را بگذارند ميثاقش را نقض كردند، و خداى تعالى هم به كيفر اين رفتارشان ايشان را لعنت كرد و دلهايشان را دچار قساوت نمود،... 🔹على الظاهر منظور از اين دوازده رئيس است ، كه هر يك بر يكى از اسباط دوازده گانه بنى اسرائيل رياست داشتند، و به منزله والى بر آنان بودند، كارهاى آنان را فيصله مى دادند، و نسبتى كه اين دوازده نقيب به دوازده تيره بنى اسرائيل داشتند نظير نسبتى بوده كه اولى الامر به افراد اين امت دارند، در حقيقت مردم در امور دين و دنياى آنان بودند، چيزى كه هست خود آنان وحيى از آسمان نمى گرفتند و شريعتى را تشريع نمى كردند، و كار وحى و تشريع شرايع تنها به عهده موسى بود و (قال الله انى معكم )و خداى تعالى به ايشان فرمود: كه من با شمايم ، در اين جمله به بنى اسرائيل اعلام مى دارد در صورتى كه او را اطاعت كنند او ايشان را يارى مى كند، و گرنه بى ياورشان مى گذارد، و به همين جهت هر دو امر را خاطرنشان كرده و فرمود: (لئن اقمتم الصلوة و آتيتم الزكوة و آمنتم برسلى و عزرتموهم )، كه تعزير همان نصرت است ، البته نصرت تواءم با تعظيم . 📚تفسير الميزان 🔹 خدا را به بنی اسرائیل خداوند به آنها گفت: «من با شما خواهم بود و از شما حمایت می کنم» (وَ قالَ اللّهُ إِنِّی مَعَکم). ⏪اما به چند شرط: 1⃣«به شرط این که نماز را بر پا دارید» (لَئِن أَقَمتُمُ الصَّلاةَ). 2⃣«و زکات خود را بپردازید» (وَ آتَیتُمُ الزَّکاةَ). 3⃣«به پیامبران من ایمان بیاورید و آنها را یاری کنید» (وَ آمَنتُم بِرُسُلِی وَ عَزَّرتُمُوهُم). 4⃣علاوه بر این، از انفاقهای مستحب که یک نوع با خودداری ننمایید» (وَ أَقرَضتُمُ اللّهَ قَرضاً حَسَناً). «اگر به این پیمان عمل کنید، من سیئات و گناهان گذشته شما را می بخشم» (لَأُکفِّرَنَّ عَنکم سَیئاتِکم). «و شما را در باغهای بهشت که از زیر درختان آن نهرها جاری است داخل می کنم» (وَ لَأُدخِلَنَّکم جَنّاتٍ تَجرِی مِن تَحتِهَا الأَنهارُ). «ولی آنها که و انکار و را پیش گیرند مسلما از طریق مستقیم شده اند» (فَمَن کفَرَ بَعدَ ذلِکَ مِنکم فَقَد ضَلَّ سَواءَ السَّبِیلِ)." 📚تفسير نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و مقاصد ، نتيجه اعراض از پيام هاي روشن خداست 💠فَبِمَا نَقْضِهِم مِّيثَاقَهُمْ لَعَنَّاهُمْ وَجَعَلْنَا قُلُوبَهُمْ قَاسِيَةً يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَن مَّوَاضِعِهِ وَنَسُوا حَظًّا مِّمَّا ذُكِّرُوا بِهِ .(مائده:13) 🌱اما به خاطر [=در بازتاب] آنکه پيمان‌شان را شكستند، از رحمت خود دورشان كرديم  و دلهاشان را سخت  [متصلّب و متعصّب] ساختيم. [به همين دليل است كه] كلمات [خدا در تورات] را از جايگاه خودش [=معنايي كه مورد نظر شارع بوده] منحرف مي‌سازند و بهره و نصيبي از آنچه به آنان گوشزد شده بود را به فراموشي سپرده‌اند [احكامي را كه با منافع‌شان سازگاري ندارد ناديده مي‌گيرند] 🔹در تعقیب بحثی که در باره با بنی اسرائیل در آیه قبل گذشت، در این آیه اشاره به آنها و عواقب این پیمان شکنی می کند و می فرماید: «چون آنها پیمان خود را نقض کردند ما آنها را کردیم و از خود دور ساختیم و دلهای آنها را سخت و سنگین نمودیم» در حقیقت آنها به جرم پیمان شکنی با این دو مجازات، کیفر دیدند، هم از رحمت خدا دور شدند، و هم افکار و قلوب آنها متحجر و غیر قابل انعطاف شد. 🔹سپس آثار این را چنین شرح می دهد: «آنها کلمات را تحریف می کنند و از محل و مسیر آن بیرون می برند»و نیز «قسمتهای قابل ملاحظهای از آنچه به آنها گفته شده بود به دست فراموشی می سپارند» . 📚 تفسير نمونه 🔹لعن عبارت است از دور كردن كسى از رحمت خدا  ، و (با قساوت ) آن قلبى است كه در برابر حق خشوع ندارد، و سخن كوتاه اينكه خداى سبحان دنبال مساله قساوت قلبشان مى فرمايد: نتيجه آن اين شد كه برگشتند و دست به كلام خدا زدند (يحرفون الكلم عن مواضعه )، 👈👈يعنى آنرا طورى كردند كه صاحب كلام آن معنا را در نظر نداشت و خداى تعالى كه صاحب كلام بود به آن تفسير راضى نبود و يا از كلام خدا هر چه را كه خوشايندشان نبود انداختند و چيزهائى كه دلشان مى خواست از پيش خود به آن اضافه كردند و يا كلام خدا را جابجا نمودند، همه اينها است ، و بنى اسرائيل به اين ورطه نيفتادند مگر به خاطر اينكه دستشان از بريد، و معلوم است كه اين حظى كه فراموش كردند قسمتى از اصول دينيشان بوده كه سعادتشان دائر مدار آن اصول بوده  . 📚تفسير المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣ تدبر در سوره 🔹 نکات فراز آیات ۹-۱ سوره حجر ▪️تلک ایات الکتاب و قرآن مبین: حجر، تلک ایات القران و کتاب مبین : نمل ▪️آيه ۲ آيا به وضع كافران زمان پيامبر اشاره دارد كه آرزوی اسلام داشتند.يا بيان كننده حسرت و آرزوی آنها در قيامت است كه اي كاش مسلمان بودند؟ اولا ترکیب فعل یود با حرف شرط لو بر تعلیق شرط یا بعبارتی آرزوی ناممکن (در ان لحظه) دلالت میکند. که در سوره های مختلف قرآن مشابه آن امده است: یود المجرم لو یفتدی من عذاب یومئذ ببنیه (معارج ۱۱) یود احدهم لو یعمر الف سنه( بقره ۹۶) یومئذ یودالذین کفروا لو تسوی بهم الارض (نسا ۴۲) و ان یات الاحزاب یودوا لو انهم بادون فی الاعراب(احزاب ۲۰) ثانیا با توجه به اینکه در آیات تنها صحبت از یک گروه (الذین کفروا) شده که در آیات ۶ و ۷ هم گوشه ای از رفتار آنها را بیان کرده که به پیامبر اتهام جنون می زدند، قاعدتا اینها نمی توانسته اند در همان زمان در دل حب اسلام و پیامبر را داشته باشند اما بدلیل فشار اجتماعی قادر به ابراز آن نبوده باشند. ضمن انکه در صورت وجود چنین افرادی، آیات ۵-۳ که شدیدا نکوهشی است نمی تواند پاسخ خدا به چنین افرادی باشد. ▪️در سوره قبلی، نمل، لفظ مسلم زیاد تکرار شد و خداوند به پیامبر فرمود که : وَمَا أَنتَ بِهَادِي الْعُمْيِ عَن ضَلَالَتِهِمْ إِن تُسْمِعُ إِلَّا مَن يُؤْمِنُ بِآيَاتِنَا فَهُم مُّسْلِمُونَ {۸۱}و تو راهبر كوران [و بازگرداننده] از گمراهى‏شان نيستى تو جز كسانى را كه ( در دل) به نشانه‏هاى ما ايمان آورده‏ و تسلیم (حق) هستند، نمى‏توانى بشنوانى {۸۱} هم چنین به پیامبر فرمود که : بگو من مامورم تا از مسلمین باشم. در آیه ۲ سوره حجر بیان شده که کافران در قیامت یا لحظه عذاب موعود (که سررسیدش نزد خداست) از مسلم نبودن و عدم تسلیمشان در برابر پیام های پیامبر پشیمان می شوند ▪️در سوره های قبلی و نمل نیز استبعاد مشرکان از عذاب الهی به طرق مختلف بیان شده بود. در آیات ۴ و ۵ نیز پاسخی به آنها داده شده که عذاب خداوند تا اجلش فرا نرسد محقق نمیشود. ▪️درخواست مشرکان برای نزول فرشتگان در سوره های قبل نیز بیان شده بود. آقای سید کاظم فرهنگ https://zaya.io/cn2xb کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛