eitaa logo
قران پویان
481 دنبال‌کننده
6هزار عکس
702 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖 آیات 83 تا 89 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
242425601_864205300.mp3
2.28M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، با تغيير و دست بردن در سازگار نيست 💠یا ایها الذین امنوا لا تحرموا طیبات ما احل الله لکم و لا تعتدوا ان الله لا یحب المعتدین(87/مائده) 🌱ای کسانیکه ایمان آورده اید طیباتی را که خداوند بر شماحلال نموده ، حرام نکرده و تجاوز نکنید ،چون همانا خدا متجاوزان را دوست نمی دارد. 🔹(حرام )به معنای چیزی است که از آن منع شده باشد، چه این منع به تسخیر الهی باشد و چه به منع قهری و یا عقلی و یا شرعی و یا از ناحیه کسی که اطاعت امرش لازم است و در آیه از حرام کردن حلائل الهی نهی شده است ،(حلال )از ریشه (حل )به معنای گشودن گره است یا به معنای حلول و نزول وحلال در معنا مقابل حرام است و در آیه می فرماید: حلال الهی را حرام نکنید . 🔹وتحریم حلال یا به این است که در مقابل حلیت شارع حرمتش را تشریع کنند و یاکسی از انجام آن عمل حلال جلوگیری نموده یا خودش از انجامش امتناع بورزد، چون همه اینها تحریم و منع ودر حقیقت نزاع با خدای سبحان است درسلطنت او و نقض ایمان به خدا و تسلیم به اوامر اوست و این نوعی تجاوز به سلطنت تشریعی خدا، و خروج از تسلیم و التزام و پایبندی به اوامر الهی ، وهمچنین اعتداء و دشمنی با پروردگار عالم است و خدا تجاوز کارانی را که حلال را حرام می کنند دوست نمی دارد ،چون خداوند مطابق حکمت و مصلحت وشناختی که از فطرت بشر دارد، چیزهای پاکیزه و طیبات را حلال نموده وخبائث و آلودگیها را حرام کرده است . 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و سوگند 💠‏لا يُؤاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمانِكُمْ وَ لكِنْ يُؤاخِذُكُمْ بِما عَقَّدْتُمُ الْأَيْمانَ فَكَفَّارَتُهُ إِطْعامُ عَشَرَةِ مَساكِينَ مِنْ أَوْسَطِ ما تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ أَوْ كِسْوَتُهُمْ أَوْ تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ ذلِكَ كَفَّارَةُ أَيْمانِكُمْ إِذا حَلَفْتُمْ وَ احْفَظُوا أَيْمانَكُمْ كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آياتِهِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (۸۹/مائده) 🌱‏خداوند، شمارا به خاطر سوگندهای لغو وبيهوده بازخواست نمی‌كند، ليكن برای شكستن سوگندهايی كه (از روی اراده) بسته‌ايد، مؤاخذه می‌كند، پس كفاره آن (شكستن سوگند) طعام دادن به ده بينواست، از نوع متوسط آنچه به خانواده‌ی خود می‌خورانيد، يا پوشاندن ده فقير است، يا آزاد كردن برده‌ای. پس كسی كه (غذا و لباس برای ده فقير نداشت و برده‌ای) نيافت، سه روز روزه بگيرد. اين كفاره‌ی سوگندهای شماست، هرگاه كه سوگند خورديد، (و آن را شكستيد) و سوگندهايتان را مراقبت كنيد، اين گونه خداوند آيات خود را برای شما بيان می‌كند، تا او را شكر كنيد. 🔷‏سوگندهايی كه بدون قصد و توجّه يا بی‌هدف و از روی عادت يا در حال هيجان وغضب، يا بر پايه‌ی مطالب نادرست، يا برای انجام كارهای خلاف باشد، سوگندهای لغو است. اينها كفّاره ندارد؛ ولی سوگندی كه از روی قصد و برای كار مفيد باشد، الزام‌آور است و بايد طبق آن عمل كرد، وگرنه كفاره دارد. امام صادق عليه السلام در تفسير واژه‌ی «لغو» در سوگند فرمود: گفتن «لا و اللَّه» و «بلی و اللَّه» بدون آنكه قصد جدّی داشته باشد، سوگند لغو است. ‏🔹برداشتن جريمه از سوگندهای بی‌هدف، يك تفضّل و لطف الهی است. ‏لا يُؤاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ ... (ما نيز برای جسارت‌هايی كه مردم در حال عصبانيّت به ما می‌كنند، حساب باز نكنيم) ‏🔹اسلام، دين آسان است و برای سوگندهای غير جدّی، كفّاره قرار نداده است. ‏لا يُؤاخِذُكُمُ‌ ... (ملاك در گفته‌ها و كردارها قصد و نيّت است) ‏🔹در اسلام، جريمه‌ی مالی هم وجود دارد. إِطْعامُ‌ ... أَوْ كِسْوَتُهُمْ‌ ... 🔹قوانين اسلام در مسير فقرزدايی است و احكام فردی اسلام با مصالح جامعه هماهنگ است. (اطعام يا پوشاندن يا برده آزاد كردن) فكفّارته اطعام عشرة مسكين ... ‏🔹ميانه روی و عدالت، در همه جا حتّی در نوع جريمه، يك ارزش است. مِنْ أَوْسَطِ ... (بنابر اينكه مراد از «أَوْسَطِ» متوسط باشد نه بهترين) ‏🔹جريمه بايد با وضع مالی افراد متناسب باشد. «ما تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ» ‏🔹انجام تكليف منوط به توان و قدرت است. فَمَنْ لَمْ يَجِدْ ... ‏🔹در جريمه و كفاره، بايد حد وسط زندگی روزمرّه و معمولی افراد را به حساب آورد، نه روزهای استثنايی. «مِنْ أَوْسَطِ» (بنابر اينكه مراد از «أَوْسَطِ» متوسّط باشد) ‏🔹در پرداخت كفّاره، روحيّه و شخصيّت فقرا را نشكنيم و آنان را مانند خانواده‌ی خود حساب كنيم. «تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ» ‏🔹جرأت سوگند شكنی خود را با سختی روزه يا پرداخت جريمه، جبران كنيد. ‏(پرداخت جريمه وكفّاره در اسلام، يك برنامه خودسازی است.) فَكَفَّارَتُهُ‌ ... ‏🔹اسلام از هر فرصتی برای آزادی بردگان استفاده كرده است. «تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ» (حتّی برای جبران و كفّاره‌ی برخی اعمال، دستور به آزادی برده داده است.) ‏🔹برای نام مقدّس خداوند، حريم قائل شويم. يا سوگند نخوريم، يا حتماً عمل كنيم يا با پرداخت كفّاره جبران كنيم. «وَ احْفَظُوا أَيْمانَكُمْ» ‏🔹بعضی خيال نكنند كه حقّ دارند هر لحظه قسم بخورند و جريمه بپردازند. ‏«وَ احْفَظُوا أَيْمانَكُمْ» (ما در برابر سوگندهايمان مسئوليم) ‏🔹كسی كه توان مالی ندارد، بايد از توانايی جسمی خود مايه بگذارد. «فَصِيامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ» ‏🔹باز بودن راه جبران كوتاهی‌ها، نعمتی الهی و شايسته سپاسگزاری است. ‏ذلِكَ كَفَّارَةُ أَيْمانِكُمْ‌ ... يُبَيِّنُ اللَّهُ‌ ... لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ‌ ‏🔹عمل‌كردن به احكام، بهترين شكر است. «لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ» (از اين‌كه به جای «يبيّن اللَّه لكم آياته لعلّكم تعملون» فرمود: «لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ»، استفاده می‌شود كه عمل‌كردن بهترين شكر است.) ‏ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣1⃣ تدبر در سوره ❓در آيه ۹ إِنّٰا نَحْنُ نَزَّلْنَا اَلذِّكْرَ وَ إِنّٰا لَهُ لَحٰافِظُونَ مرجع ضميرها در له چيست؟ قرآن يا پيامبر؟ مراد از «ذكر» قرآن است برخى گفته اند: ضمير «له» به محمّد صلّى اللّه عليه و آله برمى گردد و خداوند او را از گزند دشمنانش نگه مى دارد اين ديدگاه، خلاف ظاهر آيه است بنابراين، روشن است كه ضمير به قرآن برمى گردد تفسير مغنيه آقای محمد الجابري هم در تفسير تنزيلي خود، این ضمير را مربوط به پیامبر می‌داند و آنرا به آیه ۶ که فرموده "وقالو یاابهالذی نزل اليک الذکر آنک لمجنون" مرتبط می‌کند بااین توضیح که سیاق آیات راجع به قرآن نیست بلكه مربوط به پيامبر است https://zaya.io/cn2xb کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
7.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معرفی :280 درس از 30 جزء قران» توسط مولف کتاب آقای سیدکاظم فرهنگ، در برنامه مصباح 🌹🌹🌹با تبريك فرارسيدن نيمه شعبان ✅✅ اگر ميخواهيد خود يا عزيزانتان با مهمترين بايدها و نبايدهاي اعمال و عقايدزندگي فردي و اجتماعي از منظر قران آشنا شويد، مطالعه كتاب" را به شما پيشنهاد ميكنيم. ✅ با سفارش كتاب "" باستقبال برويد تا بتوانيد ضمن جزءخواني روزانه، برگزيده اي از نكات و مفاهيم جزء را هم به همراه توضيح و تفسير مختصر نيز مطالعه نموده به دوستان و عزيزان خود هم نماييد. ✅اطلاعات بيشتر در : https://t.me/raftarequrani https://eitaa.com/raftarequrani https://chat.whatsapp.com/EzuHMZGIPR1BsZnmRrQcqQ ،
و 🔴قسمت پنجم: 🌴دستورات ع به واليانش: انكه فكر ميكند وظيفه حاكم، فرمان دادن و وظيفه مردم، اطاعت كردن است، قلبش فاسد و دينش ضعيف است 📚 "به ذکر نمون‏ه هاى دیگرى از عدالت علي در نهج‌البلاغه بپردازیم. بیشتر باید به سراغ نامه ‏هاى على(ع) به فرماندارانش برویم، مخصوصا آنها که جنبه بخشنامه دارد. در این نامه ‏هاست که شأن حکمران و وظایف او در برابر مردم و واقعى آنان منعکس شده است. 📩 در نامه‏ اى که به عامل آذربایجان مى‏نویسد چنین مى‏فرماید: «و انّ عملک لیس لک بطعمه ولکنه فى عنقک امانه و انت مسترعى لمن فوقک. لیس لک ان تفتات فى رعیه…: مبادا بپندارى حکومتى که به تو سپرده شده است، ‏یک است که به چنگت افتاده است، خیر، بر گردنت گذاشته شده است و مافوق تو از تو رعایت و نگهبانى و را مى‏خواهد. تو را نرسد که به و در میان مردم رفتار کنى.» 📜در بخشنامه ‏اى که براى مأمورین جمع‌آورى مالیات نوشته است، پس از چند جمله موعظه و تذکر مى‏فرماید: «فانصفوا الناس من انفسکم و اصبروا لحوائجهم، فانّکم خُزّان الرّعیه و وکلاء الامّه و سُفراء الائمه: 👈به عدل و رفتار کنید، به مردم درباره خودتان حق بدهید، باشید و در برآوردن حاجات مردم تنگ‌حوصلگى نکنید که شما گنجوران و خزانه‏ داران رعیت و نمایندگان ملت و سفیران حکومتید.» 🖌🖌در فرمان معروف، خطاب به مالک اشتر مى‏نویسد: «و اشعر قلبک الرحمه للرعیه و المحبه لهم و اللطف بهم و لا تکونن علیهم سبعا ضاریا تغتنم اکلهم، فانهم صنفان: اما اخ لک فى الدین او نظیر لک فى الخلق: ✅در قلب خود استشعار مهربانى، و لطف به را بیدار کن. مبادا مانند یک درنده که دریدن و خوردن را فرصت مى ‏شمارد، رفتار کنى 👈 که مردم تو یا مسلمان‏ اند و برادر دینى تو و یا غیر مسلمان‏ اند و انسانى مانند تو… و لا تقولن انّى مؤمر آمر فاطاع، فانّ ذلک ادغال فى القلب و منهکه للدین و تقرب من الغیر: 🔴مگو من اکنون بر آنان ، از من فرمان‌دادن است و از آنها اطاعت کردن، که این عین راه یافتن در دل و ضعف در دین و نزدیک شدن به سلب نعمت است.» 💫ادامه دارد 📚مجموعه آثار شهید مطهرى (ج۱۶) ص453 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛