eitaa logo
قران پویان
442 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
601 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ گذرگاه مهمى به سوى بهشت! 💠وَ بَيْنَهُما حِجابٌ وَ عَلَى الْأَعْرافِ رِجالٌ يَعْرِفُونَ كُلاًّ بِسِيماهُمْ وَ نادَوْا أَصْحابَ الْجَنَّةِ أَنْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ لَمْ يَدْخُلُوها وَ هُمْ يَطْمَعُونَ 🌱بین آن دو (گروه)، حائلی (مرتفع میان بهشت و دوزخ) قرار دارد، و بر آن بلندی‌ها، مردانی (عظیم‌الشأن) هستند که همه‌ی (افراد آن دو گروه) را به علامت(های) آنان می‌شناسند. بهشتیانی را که (هنوز) وارد بهشت نشده‌اند، در حالی‌ که امید (ورود به آن را) دارند، ندا می‌دهند: «درود بر شما!» أعراف - ۴۶ 🔷در تعقیب بیان سرگذشت بهشتیان و دوزخیان این آیه و سه آیه بعد از آن در باره «اعراف» که منطقه‏اى است حد فاصل میان بهشت و دوزخ، با ویژگیهایى که دارد سخن مى‏گوید. 👈نخست به حجابى که در میان بهشتیان و دوزخیان کشیده شده است اشاره کرده، مى‏گوید: «میان این دو گروه حجابى قرار دارد» (وَ بَیْنَهُما حِجابٌ). از آیات بعد چنین استفاده مى‏شود که حجاب مزبور همان «اعراف» است که مکان مرتفعى است در میان این دو گروه، که مانع از مشاهده یکدیگر مى‏شود، البته کسانى که بر اعراف یعنى قسمتهاى بالاى این مانع مرتفع قرار دارند، هر دو گروه را مى‏توانند ببینند. 👈سپس قرآن مى‏گوید: «بر اعراف مردانى قرار دارند که هر یک از جهنمیان و دوزخیان را (در جایگاه خود مى‏بینند و) از سیمایشان آنها را مى‏شناسند» (وَ عَلَى الْأَعْرافِ رِجالٌ یَعْرِفُونَ کُلًّا بِسِیماهُمْ). سپس مى‏گوید: مردانى که بر اعراف قرار دارند «بهشتیان را صدا مى‏زنند و مى‏گویند: درود بر شما باد، اما خودشان وارد بهشت نشده‏اند، اگرچه بسیار تمایل دارند» (وَ نادَوْا أَصْحابَ الْجَنَّةِ أَنْ سَلامٌ عَلَیْکُمْ لَمْ یَدْخُلُوها وَ هُمْ یَطْمَعُونَ). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️تحقير ، ذلّت آخرت را به همراه دارد. 💠‏الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَهْواً وَ لَعِباً وَ غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا فَالْيَوْمَ نَنْساهُمْ كَما نَسُوا لِقاءَ يَوْمِهِمْ هذا وَ ما كانُوا بِآياتِنا يَجْحَدُونَ (۵۱/اعراف) 🌱‏كسانی كه (در دنيا) دين خويش را به بازی و سرگرمی گرفتند و زندگی دنيوی مغرورشان ساخت، پس همان گونه كه آنان ديدار اين روزشان را فراموش كرده و آيات ما را انكار می‌كردند، (ما نيز) امروز آنان را به فراموشی می‌سپاريم. ‏🔹مسخره كردن دين، مغرور شدن به دنيا، فراموشی آخرت و انكار آيات الهی، همه از نشانه‌های كافران است. «الْكافِرِينَ الَّذِينَ اتَّخَذُوا» ‏🔹كفّار، احكام دين را كه جدّی است به بازی می‌گيرند. «دِينَهُمْ لَهْواً» و در عوض‌ دنيا كه بازيچه‌ای بيش نيست را جدّی گرفتند. ‏🔹تحقير دين، ذلّت آخرت را به همراه دارد. كسانی كه دين را به بازی می‌گيرند، در قيامت التماس می‌كنند. «أَفِيضُوا عَلَيْنا- دِينَهُمْ لَهْواً» ‏🔹زندگی دنيوی فريبنده است. «غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا» ‏🔹فريفتگی به دنيا، زمينه‌ی بازی گرفتن دين است. لَهْواً وَ لَعِباً وَ غَرَّتْهُمُ‌ ... ‏🔹كيفر الهی با اعمال ما تناسب دارد. «نَنْساهُمْ كَما نَسُوا» ‏🔹انكار مستمرّ آيات الهی، موجب محروميّت از بهشت و مواهب آن است. «ما كانُوا بِآياتِنا يَجْحَدُونَ» ‏🔹فراموش كردن خداوند در دنيا، سبب فراموش شدن انسان در قيامت می‌شود. ‏«نَنْساهُمْ كَما نَسُوا» چنانكه در جای ديگر ياد خداوند را مايه‌ی ياد او از انسان می‌داند. «فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ» ‏🔹انكارمستمرّ وبدون توبه، رمز بدبختی وهلاكت انسان است. كانُوا ... يَجْحَدُونَ‌ 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۹۹-۸۵ سوره حجر وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا إِلاَّ بِالْحَقِّ وَإِنَّ السَّاعَةَ لآتِيَةٌ فَاصْفَحِ الصَّفْحَ الْجَمِيلَ {85} و ما آسمانها و زمين و آنچه را كه ميان آن دو است جز به حق نيافريده‏ايم و يقينا قيامت فرا خواهد رسيد پس به خوبى (از مخالفتهای انها) صرف نظر كن (و به خداوند متوجه شو) {85} إِنَّ رَبَّكَ هُوَ الْخَلاَّقُ الْعَلِيمُ {86} زيرا پروردگار تو همان آفريننده داناست {86} وَلَقَدْ آتَيْنَاكَ سَبْعًا مِّنَ الْمَثَانِي وَالْقُرْآنَ الْعَظِيمَ {87} و به راستى به تو هفت چیز منعطف شونده به هم (یا مکرر) و قرآن بزرگ را عطا كرديم {87} لاَ تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ وَلاَ تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَاخْفِضْ جَنَاحَكَ لِلْمُؤْمِنِينَ {88} (پس) به آنچه که ما دسته‏ هايى از آنان [=كافران] را بدان برخوردار ساخته ‏ايم چشم مدوز و محزون نباش (از گفتار و رفتار انها) و بال رحمت خويش براى مؤمنان فرو گستر {88} وَقُلْ إِنِّي أَنَا النَّذِيرُ الْمُبِينُ {89} و بگو من همان هشداردهنده آشكارم{89} كَمَا أَنزَلْنَا عَلَى المُقْتَسِمِينَ {90} همان گونه كه [انذار را] بر تقسيم‏ (تجزیه)كنندگان نازل كرديم {90} الَّذِينَ جَعَلُوا الْقُرْآنَ عِضِينَ {91} همانان كه قرآن را جزء جزء كردند [میان خودشان ، برای مقابله با آن] {91} فَوَرَبِّكَ لَنَسْأَلَنَّهُمْ أَجْمَعِيْنَ {92} پس سوگند به پروردگارت كه از همه آنان خواهيم پرسيد {92} عَمَّا كَانُوا يَعْمَلُونَ {93} از آنچه انجام مى‏دادند {93} فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ {94} پس واضح و آشکار آنچه را بدان مامورى بگو و از مشركان روى برتاب (به انها توجه نکن){94} إِنَّا كَفَيْنَاكَ الْمُسْتَهْزِئِينَ {95} (چرا) كه ما [شر] ريشخندگران را از تو برطرف می کنیم{95}} الَّذِينَ يَجْعَلُونَ مَعَ اللّهِ إِلـهًا آخَرَ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ {96} همانان كه با خدا معبودى ديگر قرار مى‏دهند پس به زودى [سرانجام کار را] خواهند دانست {96} وَلَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّكَ يَضِيقُ صَدْرُكَ بِمَا يَقُولُونَ {97} و قطعا مى‏دانيم كه سينه تو از آنچه مى‏گويند تنگ مى‏شود {97} فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَكُن مِّنَ السَّاجِدِينَ {98} پس با ستايش پروردگارت تسبيح گوى و از سجده‏كنندگان باش {98} وَاعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ {99} و پروردگارت را پرستش كن تا اينكه یقینی(فراتر) دریابی. {99} ♻️عصاره فراز آیات ۹۹-۸۵ : ای پیامبر با توجه به قطعی بودن قیامت به بندگانم هشدار بده که قطعا از کارهایی که میکنند، مواخذه خواهند شد. در این راه به مشرکین و مخالفتهایشان اهمیت نده که ما ترا از شر انها کفایت می کنیم. با تسبیح و حمد پرودگارت و سجده و عبادت خدا، برملالتهای ناشی از گفتار و رفتار آنها غلبه کن. آقای سید کاظم فرهنگ https://zaya.io/cn2xb کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️دو هشدار مهم شهید مطهری در فروردین ۱۳۵۸ برای تداوم : 🔹ادامه دادن مسیر دولتهای آینده باید واقعا و عملا در مسیر عدالت اسلامی گام بردارند و برای پر کردن اقدام کنند. 🔸احترام به ما باید به آزادیها به معنی واقعی احترام بگزاریم. اگر جمهوری اسلامی بخواهد زمینه را به وجود آورد قطعا شکست خواهد خورد. @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اللَّهُمَّ ثَبِّتْنِي عَلَىٰ دِينِكَ مَا أَحْيَيْتَنِي، وَ لا تُزِغْ قَلْبِي بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنِي، وَ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً، إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ خدايا! تا زنده ام مرا بر دين خود ثابت بدار، و دلم را پس از آنكه به نور هدايت روشن نمودی گمراه مكن، و از نزد خود رحمتی بر من ببخش چرا كه تنها تو بخشاينده ای بخشی از دعای روز جمعه @quranpuyan
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 :اصل 31؛ بودن، ملاک اسلامی بودن هر باور و عمل ✅ملاک اسلامی بودن باورها و رفتارها، رحمانی بودن آنهاست. روح اصلی دین انبیا رحمت است. همانطور که روح، عضوی در کنار اعضای بدن نیست، روح دین هم حاکم بر سایر احکاماست. ✅حضرت عیسی درپاسخ به علمای یهود که از مجالست عیسی با گنهکاران انتقاد میکردند گفت شما اگر این جمله تورات را می فهمیدید که"من رحمت میخواهم نه قربانی" انقدر انتقاد نمی کردید. همچنین، مهمترین حکم دین را دوستی خدا و دوستی بندگان خدا برمی شمرد و انرا پیام همه انبیا برمی شمرد. ✅در اسلام هم، خدا رحمت را بر خود واجب کرده، رسولش را برای رحمت فرستاده و کتابش را هم هدایت و رحمت معرفی کرده و بیشترین تکرار رحمان و رحیم را دارد. اما این روح دین در فتاوای فقها و عملکردهای روحانیت حاکم، نادیده گرفته شده است. و متاسفانه در این حکومت به اسم اسلام، بیشترین نسبت به جمعیت را داریم. تفکری که با لباس نظامی اعلان جنگ به بی حجابان داد، بیشترین نقش در ایجاد نفرت از دین را داشته و دارند. شما بروید کنار، تا اعتدال و ارامش در جامعه حاکم شود. دکتر سلیمانی @quranpuyan
❌اخرین هشدار پیامبر خطاب به حاکمان: مردم را و خوار نکنید. مردم تقصیر شماست امام (ع) فرمود: این آخرين سخنرانی پيامبر اکرمﷺ بر بالای منبر مسجدالنبی است. چنين فرمود: «أُذَكِّرُ اللَّهَ الْوَالِيَ مِنْ بَعْدِي عَلَي أُمَّتِي أَلَّا يَرْحَمَ عَلَي جَمَاعَةِ الْمُسْلِمِينَ فَأَجَلَّ كَبِيرَهُمْ وَ رَحِمَ ضَعِيفَهُمْ وَ وَقَّرَ عَالِمَهُمْ وَ لَمْ يُضِرَّ بِهِمْ فَيُذِلَّهُمْ وَ لَمْ يُفْقِرْهُمْ فَيُكْفِرَهُمْ وَ لَمْ يُغْلِقْ بَابَهُ دُونَهُمْ فَيَأْكُلَ قَوِيُّهُمْ ضَعِيفَهُمْ وَ لَمْ يَخْبِزْهُمْ فِي بُعُوثِهِمْ فَيَقْطَعَ نَسْلَ أُمَّتِي ثُمَّ قَالَ قَدْ بَلَّغْتُ وَ نَصَحْتُ فَاشْهَدُوا وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع هَذَا آخِرُ كَلَامٍ تَكَلَّمَ بِهِ رَسُولُ اللَّهِﷺ عَلَي مِنْبَرِهِ» (الکافی، ج۱، ص۴۰۶) 🔅پيامبر اکرمﷺ در حساس‌ترين لحظۀ عمرشان بيشترين نگرانيش مربوط به حاكمان بعد از خودش است. تا مبادا با حكمراني ناشايست امت اسلامي را از دين و دنيا محروم كنند. 🔻آن حضرت معتقد بود اگر مردمی دنيا نداشته باشند دينشان نيز درست نخواهد بود. : «كَادَ الْفَقْرُ أَنْ يَكُونَ كُفْراً» (الکافی، ج۲، ص۳۰۷)؛ و اين آخرين سفارش پيامبر اکرم(ص) به قدرتمندانِ به حکومت رسيدۀ بعد از خود است: 🔸قدرتمندان به عموم مردم مسلمان رحم کنند. 🔸بزرگان را احترام كنند، زيرا آنان سرمايه‌های يک ملت هستند و بايد علم و دانش و تجربۀ آنها را مورد استفاده قرار داد. 🔸به ضعيفان و ناتوانان رسيدگی کنند. 🔸دانشمندان را در جامعه تکريم کنند و به سراغ آنان بروند و از علمشان بهره بگيرند؛ يعنی علم و دانش در جامعه مورد تکريم قرار گيرد. 🔸مردم را تحت قرار ندهند و به خفت و نيفکنند. 🔸مردم را نکنند که در نتيجه، کافر و بی‌دين بشوند (فقر، کفر می‌آورد. 🔴پيامبر اکرمﷺ به حاکمان اسلامی که بعد از او به حکومت می‌رسند می‌فرمايد: اين شما هستيد که مردم را بی‌دين می‌کنيد. پس آن حضرت کفر را به حکومت دينی نسبت می‌دهد) 🔸درب را به روی مردم نبندند و مردم به حاکمان خود دسترسی داشته باشند، در غير اين صورت اغنياء ضعيفان را می‌خورند. 🔸زياد مردم را به جنگ و جبهه نفرستند و به نسل امت من آسيب نرسانند و نيروهای انسانی مسلمانان را در خطر قرار ندهند. برای آنان آرامش و آسايش فراهم کنند. استاد نقویان @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🥀امام صادق عليه السلام: غلاءُ السِّعرِ يُسِيءُ الخُلُقَ ، و يُذهِبُ الأمانَةَ ، و يُضجِرُ المَرءَ المُسلمَ .[ نرخ، اخلاق را بد مى كند، امانتدارى را از بين مى برد و انسان مسلمان را دلتنگ و بى قرار مى سازد 📚ميزان الحكمه جلد ۳ صفحه ۴۹۳ 📚الكافي: 5 / 164 / 6 .] 🏴شهادت امام صادق علیه السلام تسلیت باد @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✴️‏صلوات خاص امام عليه السلام :✴️ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ خَازِنِ الْعِلْمِ الدَّاعِي إِلَيْكَ بِالْحَقِّ النُّورِ الْمُبِينِ‏ اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ كَلاَمِكَ وَ وَحْيِكَ وَ خَازِنَ عِلْمِكَ وَ لِسَانَ تَوْحِيدِكَ وَ وَلِيَّ أَمْرِكَ وَ مُسْتَحْفَظَ (مُسْتَحْفِظَ) دِينِكَ‏، فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِيَائِكَ وَ حُجَجِكَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ. پروردگارا درود فرست بر حضرت جعفر بن محمد امام صادق كه گنجينه علم تو و خواننده خلق با نور علم و حجت روشن بسوى حق است. پروردگارا چنانكه تو او را معدن اسرار كتاب وحى خود و مخزن علم و زبان گوياى به توحيد و معرفت و ولى امر خود و نگهبان دين خويش قرار دادى. پس درود فرست بر او بهترين درودى كه بر احدى از خاصان و حجتهاى خود فرستادى كه البته تو اى خدا در صفات و ذات پسنديده و بزرگوارى. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 52 تا 57 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْيَةً إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ 🌱پروردگارتان را با تضرّع و در نهان بخوانید؛ چراکه او تجاوزکاران را دوست ندارد. أعراف - ۵۵ 🔷✨آیه قبل با ذکر دلایل روشن این حقیقت را اثبات کرد که شایسته عبودیت و بندگى تنها خداست و به دنبال آن در اینجا دستور مى‏دهد که «دعا و نیایش» که جان و روح عبادت است باید در برابر خدا انجام گیرد، نخست مى‏گوید: «پروردگار خود را از روى تضرّع و در پنهانى بخوانید» (ادْعُوا رَبَّکُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْیَةً). 👈این که در آیه فوق دستور داده شده که خدا را در «خفیّه» و پنهانى بخوانید براى این است که از «ریا» دورتر، و به اخلاص نزدیکتر، و توأم با تمرکز فکر و حضور قلب باشد. و در پایان آیه مى‏فرماید: «او (خداوند) تجاوزکاران را دوست نمى‏دارد» (إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ). 👌و این جمله معنى وسیعى دارد که هرگونه تجاوز را، اعم از فریاد کشیدن به هنگام دعا، و یا تظاهر و ریاکارى، و یا توجه به غیر خدا را به هنگام دعا، شامل مى‏شود. 🔹بهتر است دعا با استمداد از کلمه‏ى «ربّ» و همراه تضرّع و زارى و پنهانى باشد. «اُدعوا ربّکم تضرّعاً و خفیة» دعاى پنهانى از ریا دور و به اخلاص نزدیک‏تر است. 🔹دعا وقتى مؤثّر است که خالصانه و همراه با تضرّع باشد. «تضرّعاً و خفیة» 🔹با تمام وجود و با کمال خضوع خدا را بخوانیم وزبانمان نماینده همه‏ى وجود ما باشد. «اُدعوا... تضرّعاً» 🔹گردنکشان و تجاوزکاران، از لطف و محبّت الهى محروم مى‏باشند. «انّه لا یحبّ المعتدین» 🔹دعا نکردن، دعاى بى‏تضرّع و دعاى ریائى، از نمونه‏هاى سرکشى و تجاوز است. «المعتدین» 📚تفاسیر نمونه و نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️انسان بايد ميان و باشد. اين اعتدال را خداوند، ناميده است 💠وَ لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها وَ ادْعُوهُ خَوْفاً وَ طَمَعاً إِنَّ رَحْمَتَ اللَّـهِ قَرِيبٌ مِنَ الْمُحْسِنِينَ 🌱در زمین، پس از اصلاح آن فساد نکنید و او را با بیم و امید بخوانید؛ زیرا رحمت خدا به نیکوکاران نزدیک است. أعراف -۵۶ 🔷✨دراین آیه وظیفه بندگان در رابطه با یکدیگر و نیز در رابطه با خداوند بیان می شود،ابتدا دستور می دهد به اصلاح امور مردم و ریشه کن نمودن ظلم از بین آنان و نیزملتزم بودن به تقوی ، چون حقیقت دین در رابطه با حقوق مردم چیزی جزاصلاح شئون زندگی و رفع مظالم از بین آنان نیست . 🔷✨و در مرحله دوم امر می کند که عبادت مردم برای خدا بگونه ای باشد که خوف و رجاء با هم آمیخته باشد، یعنی از یک طرف از عذاب الهی بترسند و از طرف دیگر به احسان و رحمت او امیدوار باشند،نه مانند بت پرستان که معبودهای خود را فقط از روی خوف یا فقط از روی طمع پرستش می کنند و باید دانست که خداوند رب الارباب است و عبادت فقط شایسته اوست ، اما عبادت اگر فقط ازروی خوف از عذاب باشد، انسان را دچار نومیدی ساخته و به ترک عبادت منجرمیشود، همچنین عبادت اگر فقط از روی طمع به کسب ثواب و پاداش باشد،انسان را به وقاحت و بیرون شدن از روش عبودیت وا می دارد . 👈لذا خداوندفرمود: خدا را با خوف و طمع بخوانید تا هر یک از آنها مفاسد دیگری را اصلاح کند و به حد اعتدال برسندو این نوع از عبادت روش عدل وعاری ازفساد می باشد. و در آخر می فرماید(رحمت خدا به نیکوکاران نزدیک است )،پس خداونداعتدال در عبادت و دوری از فساد را >احسان < خوانده و کسانی که مطیع این دستورات باشند و دعوت خدا را اجابت نمایند نیکوکارانند و لذا رحمت خدا به آنان نزدیک است . 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا