eitaa logo
قران پویان
487 دنبال‌کننده
6هزار عکس
708 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن ارتباط با ادمین @farpuy
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از قران پویان
روز ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم 🔹اللهمّ ارْزُقنی فیهِ الذّهْنَ والتّنَبیهَ 🔹وباعِدْنی فیهِ من السّفاهة والتّمْویهِ 🔹واجْعَل لی نصیباً مِنْ کلّ خَیْرٍ تُنَزّلُ فیهِ بِجودِکَ یا أجْوَدَ الأجْوَدینَ. 🔸خدایا روزى کن مرا در آنروز هوش وخودآگاهى را 🔸ودور بدار در آن روز از نادانى وگمراهى 🔸وقرار بده مرا بهره وفایده از هر چیزى که فرود آوردى در آن به بخشش خودت اى بخشنده ترین بخشندگان. https://eitaa.com/quranpuyan
به نام خدا 💢 و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅ روز سوم رمضان: جزء (قسمت اول) جزء سوم قران مجید شامل ایات ۲۵۳ تا تاخر سوره بقره و نیز آیات ۹۲-۱ سوره ال عمران میباشد. ابتدای این جزء با آیات مشهور به آیت الکرسی شروع شده، در ادامه، در سوره بقره بخش دیگری از ایات الاحکام بیان شده و در سوره ال عمران نیز احتجاج با اهل کتاب غالب است. ♦تاکید زیاد به انفاق: پاداش برابر برای -اى كسانى كه ايمان آورده ايد از آنچه به شما روزى داده ايم انفاق كنيد پيش از آنكه روزى فرا رسد كه در آن نه داد و ستدى است و نه دوستى و نه شفاعتى. و كافران خود ستمكارانند {۲۵۴} -مَثَل [ صدقاتِ ] کسانی که اموالِ خود را در راه خدا می کنند همانند دانه ای است که هفت خوشه برویاند که در هر خوشه ای صد دانه باشد و خداوند برای هر کس که بخواهد [ آن را ] چند برابر می کند ، و خداوند گشایشگر داناست. {۲۶۱} -کسانی که اموالِ خود را در راه خدا انفاق می کنند ، سپس در پیِ آنچه انفاق کرده اند ، منّت و آزاری روا نمی دارند ، پاداش آنان برایشان نزد پروردگارشان [ محفوظ ] است ، و بیمی بر آنان نیست و اندوهگین نمی شوند. {۲۶۲} -گفتاری پسندیده [ در برابر نیازمندان ] و گذشت [ از اصرار و تندیِ آنان ] بهتر از ای است که آزاری به دنبال آن باشد ، و خداوند بی نیاز بردبار است. {۲۶۳} -ای کسانی که ایمان آورده اید ، صدقه های خود را با و آزار ، باطل مکنید ، مانند کسی که مالش را برای خودنمایی به مردم ، انفاق می کند و به خدا و روز بازپسین ایمان ندارد.{۲۶۴} -شیطان شما را از تهیدستی بیم می دهد و شما را به زشتی وامی دارد و [ لی ] خداوند از جانب خود به شما وعده آمرزش و بخشش می دهد ، و خداوند گشایشگر داناست. {۲۶۸} -و هر نفقه ای را که انفاق ، یا هر نذری را که عهد کرده اید ، قطعاً خداوند آن را می داند ، و برای ستمکاران هیچ یاوری نیست. {۲۷۰} اگر صدقه ها را آشکار کنید ، این ، کارِ خوبی است ، و اگر آن را پنهان دارید و به مستمندان بدهید ، این برای شما بهتر است و بخشی از گناهانتان را می زداید ، و خداوند به آنچه انجام می دهید آگاه است. {۲۷۱} -و هر مالی که انفاق کنید ، به سود خود شماست ، و [ لی ] جز برای طلب خشنودیِ خدا انفاق مکنید ، و هر مالی را که انفاق کنید [ پاداشِ آن ] به طور کامل به شما داده خواهد شد و ستمی بر شما نخواهد رفت. {۲۷۲} -خداوند را نابود مي كند و را افزايش مي دهد.(۲۷۶- بقره) -لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ ﴿۹۲﴾ آل عمران هرگز به نيكوكارى نخواهيد رسيد تا از آنچه دوست داريد انفاق كنيد و از هر چه انفاق كنيد قطعا خدا بدان داناست (۹۲) https://v.ht/joze3 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
به نام خدا 💢 و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅ روز سوم رمضان: جزء (قسمت دوم) ♦ادامه نکوهش در سوره ال عمران كسانى كه پيمان خدا و سوگندهاى خود را به بهاى ناچيزى مى فروشند آنان را در آخرت بهره اى نيست و خدا روز قيامت با آنان سخن نمى گويد و به ايشان نمى نگرد و پاكشان نمى گرداند و عذابى دردناك خواهند داشت {۷۷} و از ميان آنان گروهى هستند كه زبان خود را به [خواندن] كتاب [تحريف شده اى ] مى پيچانند تا آن [بربافته] را از [مطالب] كتاب [آسمانى] پنداريد با اينكه آن از كتاب [آسمانى] نيست و مى گويند آن از جانب خداست در صورتى كه از جانب خدا نيست و بر خدا دروغ مى بندند با اينكه خودشان [هم] مى دانند {۷۸} هيچ بشرى را نسزد كه خدا به او كتاب و حكم و پيامبرى بدهد سپس او به مردم بگويد به جاى خدا بندگان من باشيد بلكه [بايد بگويد] به سبب آنكه كتاب [آسمانى] تعليم مى داديد و از آن رو كه درس مى خوانديد علماى دين باشيد {۷۹} و [نيز] شما را فرمان نخواهد داد كه فرشتگان و پيامبران را به خدايى بگيريد آيا پس از آنكه سر به فرمان [خدا] نهاده ايد [باز] شما را به كفر وامى دارد {۸۰} ✅ منظور از اینکه بعضی را به خدایی و نگیریم، چیست؟ بگو اى اهل كتاب بياييد بر سر سخنى كه ميان ما و شما يكسان است بايستيم كه جز خدا را نپرستيم و چيزى را شريك او نگردانيم و بعضى از ما بعضى ديگر را به جاى خدا به خدايى نگيرد پس اگر [از اين پيشنهاد] اعراض كردند بگوييد شاهد باشيد كه ما مسلمانيم [نه شما] {64} "اينكه همه افراد اجتماع براى يك فرد و يا يك فرد براى فردى ديگر خاضع شود، بطورى كه آن فرد تافته اى جدا بافته شود و او را از سطح تساوى بالاتر برده، مسلط و مستكبر بر ديگران سازند و او بر آنان تحكم كند و خواست خود را بر سايرين تحميل نمايد، در حقيقت اين مجتمع، او را رب خود گرفته، و خواست خود را تابع خواست او كرده است ." تفسیر المیزان تفسیر نور در ذیل آیه ۶۴ سوره ال عمران چنین گفته است: "در تفسیر مراغى آمده است: عدىّ‏ بن حاتم بعد از اسلام آوردن، به پیامبر صلى الله علیه وآله عرض كرد: ما زمانى كه مسیحى بودیم، هرگز یكدیگر را «ربّ» خود قرار نمى‏ دادیم، پس مراد از جمله‏ ى «لایتّخذ بَعضُنا بَعضاً ارباباً» چیست؟ پیامبر صلى الله علیه وآله فرمودند:آیا علماى شما احكام خدا را تغییر نمى ‏دادند؟گفت: چرا! فرمودند: پیروى از عالمى كه قانون خدا را تغییر دهد، یك نوع بندگى و بردگى اوست." https://v.ht/joze3 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
به نام خدا 💢 و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅ روز سوم رمضان: جزء (قسمت سوم) ✅ از رسول الله ، شاخصی از حب الله قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿۳۱﴾ آل عمران بگو اگر خدا را دوست داريد از من پيروى كنيد تا خدا دوستتان بدارد و گناهان شما را بر شما ببخشايد و خداوند آمرزنده مهربان است (۳۱) در جزء دوم بیان شد که افراد مومن به خداوند، بیشترین محبت خود را به خدا اختصاص میدهند. در اینجا تبعیت از رسول را نشانه و از لوازم حب الله بیان کرده است. ✅ واجب است . خيانت در حقوق دیگران را با بهانه هاي شرعي توجيه نكنيم. قران در سوره آل عمران ضمن بيان رفتار و باورهاي نادرست يهوديان، يكي از اعمال زشت آنها را خيانت در امانت غير يهوديان عنوان مي كند. وَمِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِقِنْطَارٍ يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ وَمِنْهُمْ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِدِينَارٍ لَا يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ إِلَّا مَا دُمْتَ عَلَيْهِ قَائِمًا ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا لَيْسَ عَلَيْنَا فِي الْأُمِّيِّينَ سَبِيلٌ وَيَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَهُمْ يَعْلَمُونَ انصاریان: و از اهل کتاب کسی است که اگر او را بر مال فراوانی امین شماری، آن را به تو بازمی گرداند؛ و از آنان کسی است که اگر او را به یک دینار امین شماری، آن را به تو بازنمی گرداند، مگر آنکه همواره بالای سرش بایستی [و مال خود را با سخت گیری از او بستانی]. این به خاطر آن است که آنان گفتند: [چون ما اهل کتابیم] رعایت کردن حقوق غیر اهل کتاب بر عهده ما نیست، [و در ضایع کردن حقوق دیگران گناه و عقوبتی نداریم] و اینان [در حالی که باطل بودن گفتار خود را] می دانند بر خدا دروغ می بندند.﴿۷۵﴾ 👈 -اين آيه منحصر به يهود آن زمان نيست. نكند ما هم با توجيهات و تقسيم بندي ها و قضاوتهاي ناموجه مثل خودي و غير خودي، مومن و بي ايمان، نمازخوان و بي نماز ، مسلمان و كافر ،انقلابي و ضدانقلاب و ... ،در امانت ديگران خيانت كنيم و انها را از حقوقي كه بطور امانت تحت اختيار ماست، محروم كنيم. ✒ سيدكاظم فرهنگ جهت مطالعه ساير نكات جزء سوم، به لينك زير مراجعه نماييد https://v.ht/joze3 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ در کلام 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 ✅قرآن قابل و فهم برای همه مردم خداوند در قرآن مي فرمايد: (أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ كَانَ مِنْ عِنْدِ غَیرِ اللهِ لَوَجَدُوا فِیهِ اخْتِلَافًا كَثِیرًا). پس آيا در قرآن ژرف نمي‌انديشند؟ و اگر از جانب غيرخدا بود، حتماً در آن اختلاف فراواني مي‌يافتند. 👈نکته اي که بايد به آن توجه داشت اين است که در قرآن اختصاص به حضرات معصوم(ع) ندارد؛ بلکه خداوند مي خواهد تا همۀ مخاطبان قرآن انديشۀ خود را از ظاهر قرآن فراتر برده و در بواطن آن نفوذ کرده و تفکر کنند. اين دعوت خداوند به تدبّر در قرآن، براي مخاطبان آن داراي آثار و پيام‌هاي مهمي است؛ ازجمله آنکه با تدبّر در قرآن، انسان درمي‌يابد که هيچ اختلاف و تناقضي در آن وجود ندارد و بر مطالب آن وحدتِ رويّه حکم‌فرماست؛ يعني خداوند واژه‌اي را در قرآن به کار نميبرد که با استعمالات ديگرِ آن در قرآن ناهمگون باشد. از نظر معنا نيز به اين شکل نيست که مفهومي را در جايي گفته باشد و در جاي ديگر آن را نقض کرده باشد. همچنين درمي‌يابد که اين کتاب در کامل‌ترين شکل بيان شده است و ازآنجاکه سخنِ کامل جز از کاملِ مطلق صادر نمي‌شود، نتيجه مي‌گيرد که اين کتاب، الهي و فرادستِ سخن بشر است؛ زيرا بشري که نقص‌هاي حالي و زماني و مکاني دارد، نمي‌تواند چنين کلام همگون و يک‌دستي بگويد يا بنويسد. ✍️ بخش‌هایی از کتاب مشکاة، جلد۱، تفسیر سورۀ مبارکۀ حمد، دکترمحمدعلی انصاری https://goo.gl/NPwX6L 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ✅ : و در اديان الهي ✳ روزه در دین ✅ در فرهنگ‌های عبری واژه‌ی به «خودداری از خوردن غذا» (to abstain from food, fast) تعبیر شده است. اما روزه یهود کمابیش شبیه به روزه‌های رایج در اسلام است. بر همۀ افراد بالغ یهودی واجب است. زمان روزه‌گیری یهود نیز از پیش از سپیدۀ صبح تا شام (تاریکی کامل هوا) است، بجز روزۀ کیپور و آو که از غروب روز قبل تا غروب روز بعد (یک شبانه‌روز) است. به جز روزه واجب یوم کیپور در باقی روزه‌ها، بیماران و افراد ضعیف و زنان باردار یا شیرده از روزه‌ معاف هستند. در عیدهای یهود و روزهای شنبه و روزهای اول ماههای عبری روزه حرام است. چندین نوع روزۀ مستحب نیز در آیین یهود وجود دارد که بسیار شبیه روزه‌های مسلمانان شیعه است. ✅ روزه در عهد عتیق نماد کنش رهایی‌بخش انسان یکتاپرست است. او باید گرسنگی و تشنگی را برای نجات و رهایی انسان‌ها از یوغ بردگی و ستم تمرین کند: (WLC, Isa 58:6-7) "مگر نه این است که من روزه‌ای‌ را می‌پسندم که در آن زنجیرهای ستمکاری و یوغ‌های بی‌عدالتی را بگسلید، تا ستمدیدگان از ستم رهایی یابند؟ مگر نه این است که [من روزه‌ای را می‌پسندم که در آن] نان‌ خود را با گرسنگان‌ تقسیم‌ کنید و بی‌نوایان بی‌خانمان را به‌ خانه‌ی خویش بیاورید و چون‌ برهنه‌‌ای دیدید، جامه بر تنش کنید و خود را از بستگان نیازمندتان پنهان نکنید؟" روزه‌داری در آیین یهود، برای راستی و (صلح) پایه‌ریزی شده بود و قرار بود که ایام جشن و شادمانی و میهمانی باشد و خدای میزبان (یهوه صبایوت) باشد. اصطلاح یهوه صبایوت یعنی خدای یا میهمان‌نواز، در عبارت زیر برای ما مسلمانان که ماه رمضان را ماه میهمانی خدا می‌دانیم جالب توجه است: (WLC, Zech 8:19) כֹּה־אָמַר יְהוָה צְבָאֹות צֹום הָרְבִיעִי וְצֹום הַחֲמִישִׁי וְצֹום הַשּׁבִיעִי וְצֹום הָעֲשִׂירִי יִהְיֶה לְבֵית־יְהוּדָה לְשָׂשֹׂון וּלְשִׂמְחָה וּֽלְמֹעֲדִים טֹובִים וְהָאֱמֶת וְהַשּׁלֹום אֱהָֽבוּ׃ و ترجمۀ آن چنین: «خدای میهمان‌نواز چنین‌ گوید: «روزه‌‌ی ماه‌ چهارم‌ و روزه‌‌ی ماه‌ پنجم‌ و روزه‌‌ی ماه‌ هفتم‌ و روزه‌‌ی ماه‌ دهم‌ برای‌ خاندان‌ یهودا به‌ شادمانی‌ و جشن و عیدهای‌ خوش‌ بدل خواهد شد. پس‌ راستی‌ و سلم (صلح) را دوست‌ بدارید.» ✒ جناب اقاي حميد احراري http://quranpuyan.com/yaf_postst84_wjwb-rwzh-dr-qrn-w-dyn-qbl.aspx