📖 #قرآنچهمیگوید؟
#اخلاق آداب اجتماعی در قرآن کریم
مذمت عیب جویی در قران
"✅عیب گیری و طعن زنی
«هَمّازٍ مَشّاءٍ بِنَمِیمٍ»
این مردم همّاز.
همّاز یعنی همز كن.
🔺هَمز و لَمز كه در سوره ی«وَیْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ» هم داریم، به معنی عیب گیری و طعن زنی است.
🔻در باب «همز» گفته اندنه هرگونه عیب گیری و طعن زنی است، بلكه عیب گیری وطعن زنی به نوع پست وحقیرش
آنهایی كه دائماً با چشم و اشاره و شكلك در آوردن از مردم عیب جویی می كنند.
تقلید مردم را درمی آورند، با گوشه ی چشم به یك عیبی اشاره می كنند.
🔷انسان وقتی بخواهد عیب جویی كند، یك وقت خیلی صریح و قاطع با زبان حرفش را می زند.
یك وقت نه، در مقابل طرف كه هست وقتی كه او در چشمهایش نگاه می كند با تواضع با او حرف می زند كه مخلص شما هستیم، حضرتعالی چنین و. . . تا او رویش را آن طرف می كند شكلك درمی آورد، تقلید او را می كند.
🔺 این هم خودش از حقارت و پستی است.
🔻یك مرد و یك انسان كه شخصیت داشته باشد [چنین نمی كند. ]
اولاً خود غیبت كردن پشت سر مردم علامت بی شخصیتی است.
🗣روبروی او بگو.
تو وقتی كه او به طرف تو نگاه می كند مثل یك آدم در مقابلش ایستاده ای؛ رویش را كه به آن طرف برمی گرداند با چشم و لب اشاره می كنی، عیبش را آشكار می كنی، زیرزبانی حرف می زنی!"
📚جلد هشتم کتاب آشنایی باقرآن
📖تفسیر سوره قلم شهید مطهری
https://goo.gl/E6PYJz
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💐💐قابل توجه علاقه مندان به خريد كتاب"مباني و روش مطالعه و فهم ساده قرآن"
جهت سفارش كتاب ،درج ادرس و پرداخت وجه
👈همشهريان تهراني از لينك زير
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/37101
اقدام نمايند.تا براي انها بوسيله پيك ارسال گردد.
👈ساير هم ميهنان عزيز كه براي انها از طريق پست ارسال ميگردد از لينك زير اقدام نمايند
https://idpay.ir/quranpuyan
قيمت چاپ سياه و سفيد كتاب 10000 تومان
قيمت چاپ رنگي 20000تومان
هزينه پست پيشتاز نيز ٨٠٠٠ تومان ميباشد.
هم چنين نسخه ديجيتال كتاب بصورت فايل pdf نيز از لينك زير به قيمت 6000 تومان قابل دانلود ميباشد.
https://idpay.ir/quranpuyan3/file/14964
قران پویان
💐💐قابل توجه علاقه مندان به خريد كتاب"مباني و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" جهت سفارش كتاب ،درج ادرس و
تخفيف فوق،به مناسبت دهه كرامت و تا پايان اين هفته است
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول
سوره #غاشيه
حدسیاتی از اوضاع و احوال آن روزها
در آن روزهای معاصر نزول این آیات، ثروتمند های خیلی برخورداری بوده اند که در مکان های پذیرائی شان چیزهایی مبل مانند و کمد ظروف و کوسن و بالش و قالیچه هایی که در اینجا و آنجا پخش بوده میداشته اند که خداوند وجه اعلای آنها را به عنوان نعمت بهشتی ذکر فرموده و البته باید بدانیم که خداوند در برشماری نعمت های بهشتی از کلماتی استفاده فرموده که مفهوم مخاطبان بوده است (آیه های 13 تا 16)
از بین چهار نعمت ذکر شده در آیات( 17 تا 20) ، سه نعمت برمی گیرد به محیط زندگی (کوه ها، آسمان، زمین) و یک نعمت برمی گردد به وسیله زندگی (حیوان بارکش و شیردِه)
البته ترتیب ذکر نعمات، به ترتیب انس مرد عرب آنروزی با آنهاست.
اولین انس او با شترش است که همه چیز اوست. بارش را می برد، غذایش را هم می دهد (شیر پر چربی شتری) هزینه ای هم برای او ندارد، در بیابان اگر آب پیدا نشد و خطر مرگ پیش آمد، جان شتر هم فدای او می شود، و در حالی که بیست برابر خودش وزن دارد، رام و مطیع او هم هست.
او پس از آن، با کوه ها انس دارد که در مسیرش آنها را می بیند و در پای آنها چشمه ها و نهرها است که باعث زنده ماندن او می شود. در کنار نهرها و جویبارها و چشمه ها درختهائی هست که استراحت او را تأمین می کند. پرنده ها و حیوانات وحشی دیگر نیز اسباب تفریح و احیاناً شکار او را فراهم می کنند. لذا کوه، پس از شتر، برای او چیز بسیار باارزشی است.
💥مؤلفه های عذاب های اخروی
گرچه این پاراگراف ناظر به آخرت نیست و فقط ناظر به روز قیامت است، اما، نعیم و عذاب در مقیاس کوچکتر دارای همان مولفه ها میباشد که نعیم و عذاب دائمی دارند. لذا :
چهار سؤال اصلی برای هر نوع زندگی، اینهاست:
1️⃣ محیط زندگی من چگونه است؟
2️⃣نیازهای اساسی من چگونه رفع می شود؟
3️⃣نیازهای معنوی من چگونه رفع می شود؟
4️⃣درجه رضایت من در زندگیی که دارم چقدر است؟
💢از آیات این پاراگراف چنین فهمیده می شود:
1️⃣محیط زندگی به نحو غیر قابل تصوری نامطلوب است (آیه 4)
2️⃣رفع نیازهای اساسی به نحو غیر قابل تصوری بد است (آیه های 5 و 6 و 7)
3️⃣ نیازهای معنوی نه تنها رفع نمی شود بلکه برعکس است (آیه 3)
4️⃣میزان رضایتمندی از زندگی پائین است (آیه 2)
🌤مؤلفه های نعمت های بهشتی
به قرینه آنچه که فوقا درباره مقوله های نظیر عرض کردیم در اینجا نیز میتوانیم عرض کنیم:
1️⃣محیط زندگی بهشتیان به نحو غیر قابل تصوری عالی است (آیه های 10 و 11
و 12)
2️⃣ رفع نیازهای اساسی آنها نیز گرچه ذکر نشده (اما با توجه به قرائن) بسیار عالی است.
3️⃣نیازهای معنوی آنها نیز به عالی ترین وجه برآورده می شود، مثلاٌ:
بسیار مرفه هستند (آیه 10)،
و والامرتبه می باشند (آیه 10)،
و ادب و آداب خاصی در مورد آنها اِعمال میشود(آیه11)،
و مناظر خوش می بینند (آیه 12)،
و از نظم و ترتیب و مدیریت خوب بهره می برند (آیه 14)،
و ثروت سرشار دارند. (آیه 16).
4️⃣ میزان رضایتمندی آنها از زندگی
هایشان بسیارمطلوب است (آیه 9)
🖋أقای جمال گنجه ای
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
تاملی در دیدگاههای استاد شهید #مطهری
شماره پانصدو بیست وچهار
✅اختیار، امتیاز بزرگ انسان
حکمتها و اندرزهای شهید مطهری
حکما و فلاسفه درباره «انسان» گفته اند که انسان حیوان اجتماعی است، یعنی انسان جانداری است که زیست وی موقوف به همزیستی است. «باهم زیستن» کلمه ساده ای نیست، شامل و مستلزم یک جهان معنی است. با هم زیستن نظیر با هم راه رفتن و یا با هم نشستن نیست که یک عمل ساده باشد. با هم زیستن یعنی بار حیات و زندگی را با هم به دوش کشیدن، و به همین جهت هزاران قانون و مقررات و معلومات و صنایع و فنون و تقسیم کار و اخلاق مخصوص اجتماعی از قبیل عدالت و انصاف و همدردی و احسان و غیره لازم دارد.
برخی حیوانات مانند زنبور عسل و موریانه و مورچه و تا اندازه ای بعضی از درندگان و حیوانات کوهی و جنگلی نیز زندگی اجتماعی دارند و بعضی از آنها به طور دقیقی تقسیم کار و وظیفه کرده عملیات اجتماعی حیرت انگیزی انجام می دهند، و شاید اگر کسی در زندگی پیچیده و وسیع اجتماعی برخی حشرات مطالعه کند گمان کند که آنها به درجاتی در زندگی اجتماعی جلوتر رفته اند. اما در عین حال زندگی انسان با زندگی آنها قابل مقایسه نیست، لااقل از نظر سادگی و پیچیدگی قابل مقایسه نیست، چرا؟
برای اینکه آن جاندارها به حکم غریزه فعالیت می کنند، به حکم غریزه کارها را تقسیم کرده اند، به حکم غریزه انضباط و نظم را رعایت می کنند، به حکم غریزه انجام وظیفه می کنند. طرز فعالیتهای غریزی آنها شبیه است به عملیات طبیعی بدن ما نظیر حرکات منظم قلب و ریه و گردش خون و غیره؛ یعنی یک نوع جبر و ضرورت و عدم امکان تخلفی حکمفرماست.
اما انسان در فعالیتهای خود اینچنین نیست، #مختار و #آزاد است؛ باید کارها را میان افراد خود تقسیم کند اما با اختیار و تشخیص و انتخاب؛ باید نظم و انضباط داشته باشد، آنهم با #اختیار و انتخاب.
فرق بزرگی که انسان با حیوان دارد همین است که همیشه دو راه در جلو خود می بیند و همیشه خود را بر سر دوراهی مشاهده می کند و باید یکی از ایندو را انتخاب کند.
اما حیوانات اجتماعی از قبیل موریانه و مورچه و زنبور عسل این طور نیستند، فقط یک راه در جلو دارند و بس. این است که قرآن کریم یک جا درباره انسان می فرماید: «آیا ما برای انسان دو چشم و یک زبان و دو لب قرار ندادیم و او را به دو ارتفاع رهنمایی نکردیم ؟
مقصود از «دو ارتفاع» دو راه حق و باطل است، مانند دو راهی که به طرف کوه بالا می رود و یکی از آندو آدمی را از گردنه عبور می دهد و دیگری به پرتگاه منتهی می گردد. در جای دیگر می فرماید:
«ما انسان را از نطفه ای آفریدیم که دارای خلیطها و رشته ها و استعدادهای گوناگون است، او را در معرض امتحان و آزمایش قرار می دهیم، او را شنوا و بینا قرار دادیم، راه را به او نشان دادیم اما او را طوری آفریدیم که مجبور نیست از طبیعت یا غریزه ای اطاعت کند، او آزاد و حرّ و مختار آفریده شده و باید شخصاً خودش راه خود را انتخاب کند، ما راه را به او نشان دادیم و او خود داند که قدردان یا ناسپاس بوده باشد.»
این است امتیاز بزرگ انسان از غیر انسان و این است مبنای قانون و اخلاق و مقررات و این است مبنای نبوت و رسالت و کتب آسمانی. کتب آسمانی و انبیای عظام یکی از دو هدف مقدسشان این است که عدل و انصاف و مساوات و برابری را در میان بشر بپا دارند. قرآن مجید در سوره مبارکه حدید تصریح می کند که هدف رسالت این است که مردم به عدالت زندگی کنند. در حقیقت انبیا و کتب آسمانی آمده اند که جامعه این موجود آزاد را متعادل کنند.
آزادی انسان است که هزاران قوانین و مقررات و تعلیمات و فلسفه ها و اخلاق و آداب ضد و نقیض به وجود آورده و صدها هزار رشته بر این بافت اضافه کرده است، و همین آزادی و خودمختاری این موجود است که احتیاج او را هزار برابر کرده است.
اگر همان طوری که نفس می کشد و قلب و نبضش منظم حرکت می کند و خونش جریان و دوران دارد و سلولهای اعصاب و خون و نسجها و استخوانش به طور طبیعی و جبری کارهای خود را انجام می دهند خود آدمی هم نسبت به وظایف اجتماعی همین طور بود، یعنی مردم به حکم طبیعت دسته دسته شده بودند و هر دسته ای بدون چون و چرا به فرمان غریزه و به طور خودکار وظایف خود را انجام می دادند، دیگر احتیاج به قانون و مقررات و پاداش و کیفر و این همه دستور و فرمان و کتاب و نطق و خطابه و بیان نبود.
✨🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨
https://telegram.me/quranpuyan
با تبریک سالروز میلاد امام رضا ع
#تخفیف_بی نظیر و #پنجاه_درصدی اپلیکیشن #تنزیل،بمناسبت میلاد امام رضا ع
فقط تا اخر روز4شنبه 3مرداد،تنزیل را با 2000 تومان نصب نمایید
لینکهای دانلود
https://idpay.ir/quranpuyan3/file/12740
https://cafebazaar.ir/app/araapp.ir.quran/?l=fav
📖 #قرآنچهمیگوید
#وظایف_فردی مسلمان در قرآن کریم
علّت وجوب حج در کلام صادق آل محمد(علیه السلام)
امام صادق(عليهالسلام) در باره علّت وجوب حج فرمود:
🍃🌺خداوند در حج اجتماع مردم را از شرق و غرب قرار داد تا يكديگر را بشناسند... و به آثار رسول خداصلي الله عليه و آله و سلم و اخبار او پی برند تا يادآوری شود و به دست فراموشی سپرده نشود
🌱✨َجعلَ فيه الاجتماعُ مِنَ الشَّرْقِ وَالْغربِ لِيَتَعارَفُوا... ولِتُعرَفَ آثارُ رسولِ اللهِ صلي الله عليه و آله و سلم وتُعْرَفَ أخبارُهُ ويُذْكَرَ ولايُنْسي»
🍃🌺همچنین آن حضرت در پاسخ شخصي كه از مردم نقل كرد: كسی كه حج واجب خود را به جا آورده، اگر در سالهای بعدبه جای حج،صدقه وصله
صدقه و صله دهد برای او بهتر است.
فرمود: دروغ گفتند؛ اگر مردم چنين كنند اين خانه تعطيل مي شود،
حال آنكه خدای سبحان كعبه را برای قيام و قوام مردم قرار داد
🌱✨«كَذَبُوا. لو فَعَلَ هذا النّاسُ لَعُطّلَ هذا البيتُ. إنَّ الله عَزّ وجلَّ جَعَلَ هذا البيتَ قيامًا لِلنّاسِ»
📚برگرفته از کتاب جرعه ای از صهبای حج،حضرت آیت الله جوادی آملی،ص39
🖋سیدکاظم فرهنگ
https://goo.gl/xPrajn
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #غاشيه: درس و عصاره فرازها و نكات سوره غاشيه
به نام خداوند رحمتگر مهربان
آیا خبرِ «غاشیه» (رویداد فراگیر) به تو رسیده است؟ {1}
در آن روز ، چهره هایی زبونند ، {2}
که تلاش کرده ، رنج [ بیهوده ] برده اند. {3}
[ ناچار ] در آتشی سوزان درآیند. {4}
از چشمه ای داغ نوشانیده شوند. {5}
خوراکی جز خارِ خشک ندارند ، {6}
[ که ] نه فربه کند ، و نه گرسنگی را باز دارد. {7}
در آن روز ، چهره هایی شادابند. {8}
از کوشش خود خشنودند. {9}
در بهشت برین اند. {10}
سخن بیهوده ای در آنجا نشنوند. {11}
در آن ، چشمه ای روان باشد. {12}
تختهایی بلند در آنجاست. {13}
و قدحهایی نهاده شده. {14}
و بالشهایی پهلوی هم [ چیده ] . {15}
و فرشهایی [ زربفت ] گسترده. {16}
🔸عصاره فراز آیات 1-16: سرنوشت متضاد دو گروه از انسانها در قیامت بخاطر سعی و رفتار متضاد انها در دنیا
👌نکات:
1-مفهوم دو دسته شدن انسانها در قیامت بر اساس اعمالشان که در سوره های قبل نیز بیان شده بود،ادامه یافته است. این تقسیم در سوره عبس با عبارات وجوه یومئذ مسفره و وجوه یومئذ علیها غبره بیان شده بود.در سوره قیامت با وجوه یومئذ ناضره و وجوه یومئذ باسره بیان شده و در سوره غاشیه با وجوه یومئذ خاشعه و ناعمه توصیف شده است.
2-اولین توصیف از جزییات بهشت و جهنم و غذاهای انجا
3-کلمه راضیه در 4 مورد در قران بکاررفته که همگی در سوره های مراحل نخست هستند.
فهو فی عیشه راضیه در سوره های قارعه و حاقه،لسعیها راضیه در سوره غاشیه،و الی ربک راضیه مرضیه در سوره فجر
4-متفاوت و متضاد بودن رفتار انسانها در دنیا و سرنوشت اخروی انها در سوره لیل هم اشاره شده بود.ان سعیکم لشتی و در انتهای ان سوره نیز سرنوشت اخروی افراد اتقی با عبارت ولسوف یرضی توصیف شد.
عبارت سعی و مرتبط بودن سرنوشت اخروی انسانها با سعی دنیوی انها در سوره های نجم و نازعات نیز تکرار شده است
آیا به شتر نمی نگرند که چگونه آفریده شده؟ {17}
و به آسمان که چگونه برافراشته شده؟ {18}
و به کوه ها که چگونه برپا داشته شده؟ {19}
و به زمین که چگونه گسترده شده است؟ {20}
🔸عصاره فراز آیات 17-20:نکوهش از عدم توجه و تامل در پدیده های طبیعی افرینش که انسانها همیشه با آنها سروکار دارند.
در سوره های عبس و طارق نیز لزوم نظر کردن انسانها به پدیده های طبیعی و خلقت ذکر شده بود
فلینظر الانسان الی طعامه: عبس،فلینظر الانسان مم خلق: طارق
پس تذکّر ده که تو تنها تذکّردهنده ای. {21}
بر آنان تسلّطی نداری {22}}
مگر کسی که روی بگرداند و کفر ورزد ، {23}
که خدا او را به آن عذاب بزرگتر عذاب کند. {24}
در حقیقت ، بازگشت آنان به سوی ماست {25}
آن گاه حساب [ خواستن از ] آنان به عهده ماست. {26}
🔹عصاره فرازآیات 21-26: ای پیامبر تذکر بده. حساب و عذاب کافران با خداست.
👌نکات:
-اولین کاربرد کلمه عذاب در قران،به ترتیب نزول در سوره غاشیه است.بتدریج به مرحله انذار نزدیک میشویم.این عذاب،اخروی و مخصوص افراد روگرداننده و کافری است که عامدانه پیام رسول را انکار میکنند.
-این مرحله همچنان ،مرحله تذکر است(که در سوره اعلی و عبس نیزبیان شد)
-لفظ انما در آیه 21 که از ادات حصر است،وظیفه پیامبر در این مرحله را منحصر به تذکر ان هم به افراد پندپذیر می کند.و از رویارویی و جدال با افرادی که عامدانه تکذیب و روگردانی میکنند،برحذر داشته است.
-آیه 25 (بازگشت همه بسوی خدا در اخرت)مشابه سوره قیامت است که :الی ربک یومئذ المستقر،
✅درس سوره: ای پیامبر تذکر بده به سرنوشت متضاد انسانها در قیامت بخاطر رفتار دنیوی انها.حساب و عذاب روی گردانندگان از تذکرات تو نیز باخداست.
سید کاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp3943
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛