♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #فجر
بررسی نظرات مختلف در تفسیر و فهم قسمهای ابتدای سوره #فجر:
منظور از ليال عشر،شفع و وتر چيست؟ارتباط انها با بقيه سوره چيست؟
♻️ترجمه تفسیری
بسم الله الرحمن الرحيم
قسم به سپيده دم (1) و به شبهاي دهگانه ای که پرداختن به عبادات در آنها فضیلت زیاد دارد (2) و به جفت و تک و زندگی (3) و به شب وقتي که سرآيد (4) آيا در اينها براي خردمندان چیز مهمی که قابل قَسَم یاد کردن باشد، هست؟ (5)
قسمهای قرآنی ذکر تعدادی کلمه به عنوان نماد (سمبل) است که با هم ارتباط ارگانیک دارند و ترکیب آنها نتیجهای را افاده میکند که با لبّ مطلب پاراگراف هماهنگ است و از همینجا میتوان معنی آنها را دریافت.
💢خرد ورزان
از آیه 5 معلوم میشود که «خرد ورزان» در چهار آیه ابتدای پاراگراف چیزهایی فوق العاده مهم، که قابل قسم خوردن باشد میبینند.
ظاهراً باید عکس آن هم صحیح باشد یعنی اینکه اگر کسی قسم ها را درک کرد در طبقه بندی خرد ورزان قرار خواهد گرفت.
میتوانیم در جواب آیه 5 شکر کنیم که بله ای خداوندمتعال ما قسم ها را درک کردهایم و به مطالب وحی (قرآن) توجه خواهیم کرد و در آن ده شب مقدس به عبادات اهتمام بیشتری خواهیم نمود و به زندگی خانوادگی و اقتصادی خویش و پاک بودن آن اهمیت خواهیم داد و منتظر بهبود شرایط و برآمدن روزی خواهیم ماند که دوره حاکمیت رذیله مذکور به انتها برسد.
⚜ خلاصه اینکه این قسمها به یک دوره از زندگی انسان اشاره دارد که بین دو فجر است. (فجر آغاز وحی و فجر جا افتادن تعالیم وحی)
مقوله دوم که جفت و تک باشد اساس دنیای ریاضیات و دیجیتالی است و همچنین اساس مقوله زاد و ولد هم هست (اینها هم که مثبت است)
بنابراین قسم ها را میتوان اینطورهم گفت : طلوع صبح ، ده شب ، جفت و تک ، پایان یافتن شب.
یا میتوانیم اینطور بگوئیم: طلوع، عبادت، زندگی، طلوع بعدی.
بنابراین معنای قسمهای سوره فجر با توجه به درس و درب آن اینطور میشود که در ابتدا فجری هست، و در آخر هم فجری خواهد بود و مسیر رسیدن به فجر دوم قرینِ زندگیِ صحیح و زاد و ولد پسندیده و عبادت شایسته میباشد. ( اگر فجر اول را (مثلاً) طلوع اسلام بگیریم، فجر دوم طلوع رویکرد جدیدی از اسلام خواهد بود که آشکار کننده و کامل کننده محتوا و مزایای آن است)
یکنوع پاکی خام درشروع، و سپس یکنوع پاکی تکامل یافته در نهایت، که در ظرف زمان ودر مسیر عبادت و زندگی پسندیده حاصل میشود.
حالا اگر بخواهیم بین نکوهشِ مندرج در درس و این مفاهیم رابطه ای برقرار کنیم میتوان اینطور گفت: برای دور ماندن از نکوهش های مطرح شده می باید به زندگیی پسندیده، همراه با عبادات شایسته آراسته شد، که در آنصورت زندگیِ شایسته تری حاصل خواهد شد.
💢بعبارت دیگر خواهیم داشت:،
درب (یا خلاصه تفسیر پاراگراف) : اظهار اميدواري به خروج بشريت از رذيله فوق و پیداشِ اوضاع و احوالِ عاري از آن"
♻️تفسير اقاي گنجه اي
http://yon.ir/Qp8428
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
تحقیق_موضوعی در قرآن
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
منظور از آیات محکم و متشابه در قرآن چیست؟
بخش چهارم
در خصوص ايات محكم ومتشابه ديدگاه متفاوت مرحوم حجت الاسلام سيد مرتضي جزايري را ارسال مي كنم:
" متن موجود و در دسترس قرآن را به چهار بخشِ قصص، احکام، احوال شخصيه (حوادث روزگار نزول ) و درنهايت حقايق يا ( ام الکتاب ) منقسم ميدانست و سه بخش اول را متشابه ( و آنهم به معني همانند بَردار ) ميدانست و درحقيقت، تنها بخش چهارم يا محکماتِ اين کتاب را، «قرآن» به اصطلاحِ خودِ اين کتاب ميشناخت و اطلاق «قرآن» به «ما بين الدّفَّتين» را اصطلاحِ رايج ميان مسلمانان بر ميشمرد و لفظ «قرآن» در متن وحياني را به معنايي اخصّ از اصطلاح متشرعه.
براين باور بودکه متشابهات اين کتابِ مقدس، بيان مصاديق تمثيلي ( قصص ) و جزئيّات رفتاري ( احکام ) و راهکارهاي اجتماعي ( احوال شخصيّه ) است که به فرض تغييرِ شرايط زماني و مکاني و همچنين فرهنگي محيط نزول، تغيير پذيرند و بيگمان، بهگونههاي بیشمارِ ديگری ( و البتّه بسته موقعيّتها ) نيز ميتوانستند مورد بيان قرار گيرند و از اين جهت، آنها را متشابه ميدانست.
بنابراين، هشدار ميداد که هنگام استناد و برداشت از آنبخشها، ضروري است بيش از هر چيز، جانب صيانت از مفاهيم امّالکتاب ملحوظ شود و ناخواسته، اصول قرباني فروع نشوند و مفاهيم متشابه با عنايت به ريشههاي محکم آن، دريافت و متشابهاتِ آن با توجّه به محکمات، معني و تفسير و برداشت گردند و هنگام توضيح و ترجمة و نيز تفسيرِ آن، جاهلانه در مورد آنها حکم نشود که تالي فاسدهاي بیشماري را سبب خواهد گرديد و جامعة ديني را در برابر دعاوي گزاف و غير قابل دفاعي قرار خواهد داد و پافشاري بر صحّت آنها به دينگريزي منجر خواهدآمد.
باري، او متشابه را همانند بردار معني ميکرد و اين بخش عمدة قرآن از نظر حجم را سايههايي ميدانست که اين سو و آن سو شدنِ آنها، چيزي از قدر اين کتاب نميکاهد.
همچنين نشان ميداد که خاستگاه تمثيلي بخش قصص و کاربرد تعليمي قسمت احکام و همچنين وضوح گويشهاي مربوط به وقايع روزمرّة تاريخ نزول ايجاب ميکند که دريافت اين بخشها به هيچ وجه دشوار نباشد و نيست.
جهت مطالعه قسمتهای قبلی کلیک کنید👇👇
http://yon.ir/Qp1595
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
📖 #قرآنچه می گوید
#اخلاق وآداب اجتماعی درقرآن کریم
💢 درقران كريم علاوه بر احسان به پدر و مادر و خويشان،نیکی به همسایه ها اعم ازدور ونزدیک ونیز همراهان وهم نشینان توصیه شده است.
💢در سوره نسا آيه {۳۶}خداوند چنين فرموده است:
وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَبِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ
وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَى وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَنْ كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا ﴿۳۶﴾
📗فولادوند: و خدا را بپرستيد و چيزى را با او شريك مگردانيد و به پدر و مادر احسان كنيد
و در باره خويشاوندان و يتيمان و مستمندان
و همسايه خويش (نزدیک)و همسايه بيگانه(دور) و همنشين و در راه مانده و بردگان خود [نيكى كنيد]
كه خدا كسى را كه متكبر و فخرفروش است دوست نمى دارد.
https://goo.gl/b3an55
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول
تفسیر و تدبر در سوره #فجر
ارتباط فرازهاي مختلف سوره فجر بايكديگر چيست؟ برداشتي متفاوت از قسم هاي ابتداي سوره فجر و ارتباط آن با نفس مطمئنه
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان
وَالْفَجْرِ {1}سوگند به سپيده دم
وَلَيَالٍ عَشْرٍ {2}و به شبهاى دهگانه
وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ {3}و به جفت و تک
وَاللَّيْلِ إِذَا يَسْرِ {4}و به شب وقتى سپرى شود
هَلْ فِي ذَلِكَ قَسَمٌ لِّذِي حِجْرٍ {5}آيا در آنها براى انسانهاي خودكنترل، سوگند(و مفهوم باارزشي) هست؟
✅نكات:
-لغت الفجر،در قران،در 4 سوره دیگر نیز بکاررفته که همگی به معنای صبحگاه بوده،ضمن اینکه یک مقطع خاص زمانی است دارای ارزش نیز میباشد:
قران الفجر،صلاه الفجر،سلام هی حتی مطلع الفجر،ونیز بقره 187 که به زمان مجاز خوردن و اشامیدن تا روشن شدن خط سپید فجر اشاره دارد.
-لیال عشر،را اگر صرفا بخواهیم در قران مصداق یابی کنیم،تنها به ایه 142 اعراف(وواعدنا موسی ثلاثین لیله و اتممناها بعشر فتم میقات ربه اربعین لیله) برمیخوریم که انرا ده شب اضافه شده بر ماموریت اولیه موسی در کوه طور معرفی کرده و طبق روایات،دهه اول ذیحجه و موسم حج و نماد عبادت فردی و مناسک اجتماعی است.
لذا هر دو قسم اول يعني فجر و ليال عشر،به نوعي با عبادت و نماز ملازمه دارد.
-در معنا و مصادیق والشفع و الوتر نیز نظرات ،متفاوت است .از انجا که سه قسم دیگر به مقاطع زمانی خاص اشاره دارد،انتظار میرود که الشفع و الوتر نیز مرتبط با زمان باشند.در این صورت میتوان روز هشتم و نهم(يا دهم و نهم) ذیحجه را که برخی مفسران مصداق این ایه دانسته اند،مناسب ترین فرضيه دانست.
براي روز نهم ذيحجه(عرفه)در سوره بقره چنين امده است:
بر شما گناهى نيست كه [در سفر حج] از فضل پروردگارتان [روزى خويش] بجوييد پس چون از عرفات كوچ نموديد خدا را در مشعر الحرام ياد كنيد و يادش كنيد كه شما را كه پيشتر از بيراهان بوديد فرا راه آورد (۱۹۸)
پس از همان جا كه [انبوه] مردم روانه میشوند (به سوي سرزمين مني)شما نيز روانه شويد و از خداوند آمرزش خواهيد كه خدا آمرزنده مهربان است (۱۹۹)
در اين آيات بر ذكر خدا و استغفار،در روز نهم (عرفه)تاكيد شده است.
با این فرض،ایه 4نيز میتواند به اتمام شب دهم و طلوع سپیده دم عید قربان اشاره داشته باشد.و يا بطور مطلق به اتمام شب و طلوع فجري ديگر اشاره نمايد.
⚜اما آيا ارتباطي بين عيد قربان با مفاهيم سوره فجر وجود دارد؟
درسوره حج براي قرباني كردن درحج،آيات زير وجود دارد:
فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْقَانِعَ وَالْمُعْتَرَّ كَذَلِكَ سَخَّرْنَاهَا لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿۳۶﴾
از آنها بخوريد و به تنگدست [سائل] و به بينوا[ى غير سائل] بخورانيد اين گونه آنها را براى شما رام كرديم اميد كه شكرگزار باشيد
لَن يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَكِن يَنَالُهُ التَّقْوَى مِنكُمْ كَذَلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمْ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَبَشِّرِ الْمُحْسِنِينَ ﴿۳۷﴾
فولادوند: هرگز [نه] گوشتهاى آنها و نه خونهايشان به خدا نخواهد رسيد ولى [اين] تقواى شماست كه به او مىرسد اين گونه [خداوند] آنها را براى شما رام كرد تا خدا را به پاس آنكه شما را هدايت نموده به بزرگى ياد كنيد و نيكوكاران را مژده ده.
آيت الله جوادي املي در تفسير سوره بقره بر اين باور است كه:"قربانی يعني چيزي كه عبد را به مولا نزديك كند، هر عملی كه عبد را به مولا نزديك میكند و عامل قرب اوست قربانی خواهد بود؛ چه اينكه نماز_قربانی_نمازگذار است: «الصلاة قربان كل تقی» ، زكات قربانی زكات دهنده است چه اينكه در نهجالبلاغه به اين صورت آمده است «إنّ الزكاة جعلت مع الصلاة قربانا لاهل الاسلام» اين مضمون در نهج البلاغه هست؛ هر عمل عبادی كه عبد را به مولا نزديك میكند قربانی اوست"
پس دو محور عمده در عيد قربان،اطعام سائلين و بي نوايان و نيز تقوا و نزديكي عبد به مولاست كه محور اولي بوضوح در آيه 18 سوره فجر و محور دوم تلويحا در آيات 2و3و 29 سوره فجر نيز حضور دارند.
-جواب 4 قسم مذكور،آيه 5 است كه بصورت استفهامي مطرح شده است.
حجر،به معناي منع است و عقل را هم از انرو كه انسان را از ناشايسته ها منع ميكند،حجر گفته اند.البته با توجه به مواردديگر كاربرد حجر و عقل و فكرو لب ،به نظر ميرسد در اينجا هم نبايد ذي حجر را به عاقلان و خردمندان ترجمه كرد بلكه به افراد خودكنترل و مسلط به بازداري نفس (باتقوا) تعبير كرد.
لذا عصاره اين فراز اينگونه خواهد شد:
🍃🌸عصاره فراز آیات 1-5: قطعا مواقع عبادت و رفتارهاي تقرب جويانه به رب،براي انسانهاي خودكنترل و باتقوا،ارزشمند وقابل استفاده است
سیدکاظم فرهنگ
ادامه دارد. ..
http://yon.ir/Qp8428
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
تاملی در دیدگاههای استاد شهید #مطهری
شماره پانصدو هفت
✅بردگان و آزادگان
حکمتها و اندر زها ،ج۲۲،ص۷۹_۸۰
علی علیه السلام می فرماید: «دنیا خواه ناخواه منزلگاهی است برای بشر كه چند صباحی در آن زندگی می كند و می رود. » بعد می فرماید: «ولی مردم در این دنیا دو دسته اند:
یك دسته به بازار این جهان می آیند و خودشان را می فروشند و برده می سازند؛ دسته ی دوم مردمی هستند كه خود را در این بازار می خرند و آزاد می سازند. »
👈 این سخن به قدری عمیق و محكم و پرمعنی است كه جز از روحی كه با نور خدا روشن شده باشد تراوش نمی كند. آری، محصول زندگی برخی از افراد- كه متأسفانه هنوز اكثریت افراد بشر را تشكیل می دهند- #بردگی و خودفروشی و شخصیت خود را از دست دادن و به تعبیر قرآن خودباختن و خودزیان كردن است، بندگی #شهوت و حرص و خشم و كینه است، اسارت در بند عادات جاهلانه و رسوم بی منطق و نامعقول است، تقلید از مد و تابعیت این اصل است كه «خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو» .
🍃🍃🍃🍃🍃
بعضی از مردم چنین می پندارند كه همینكه مملوك كسی دیگر نبودند و به اصطلاح زرخرید نبودند، دیگر آنها آزاده اند؛ دیگر نمی دانند هزار نكته ی باریكتر از مو اینجاست؛ نمی دانند اسارت و بندگی هزار نوع و هزار شكل دارد؛ نمی دانند كه بندگیِ طمع و آز هم بندگی است، اسارت در قید عادات جاهلانه هم بندگی است، پول پرستی هم بندگی است
👈مردم همان طوری كه علی علیه السلام فرمود دو دسته اند: یك دسته در بازار این جهان خود را می فروشند به پول و مقام و هوا و هوس و تجمل و مد و تقلید؛ و دسته ی دیگر در این بازار خود را خریداری می كنند و شخصیت واقعی و انسانی خود را باز می یابند، یك دنیا بزرگواری و عزت نفس و مناعت و شرافت و راستی و استقامت و عدالت و تقوا و حقیقت خواهی و ایمان و معنویت برای خود ذخیره می كنند، در این بازار آن نرخی را به رسمیت می شناسند كه قرآن تعیین كرد كه هیچ چیزی ارزش ندارد كه آدمی خود را به آن بفروشد.
✨✨✨✨✨
امام صادق علیه السلام در ضمن اشعاری می فرماید: من این نفس گرانبها را در بازار وجود و هستی فقط یك قیمت برایش قائل هستم، فقط یك گوهر است كه شایسته است بهای این متاع گرانبها قرار گیرد؛ آن گوهر همان است كه از صدف كون و مكان بیرون است؛ من در میان تمام مخلوقات جهان چیزی كه ارزش بهای این كالا را داشته باشد سراغ ندارم.
اگر من خود را و نفس خود را به یك كالای دنیایی بفروشم، به موجب اینكه كالای دنیایی فانی شدنی است از بین می رود و متاع گرانبهای روح و نفس من نیز به موجب اینكه فروخته شد از دستم رفته است، دیگر من دست خالی هستم، نه متاع در دستم هست و نه بهای آن
🌿💫💥🌿💫💥🌿💫💥🌿
https://telegram.me/quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید
#وظایف_فردی مسلمان در قرآن کریم
💢⚜💢قرآن و نماز #جمعه
آیات پایانی سوره جمعه مسلمانان را به نمازجمعه و ذکر خدا و ترک کسب وکار دعوت میکند
💢⚜💢يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿۹﴾
✳️فولادوند: اى كسانى كه ايمان آورده ايد چون براى نماز جمعه ندا درداده شد به سوى ذكر خدابشتابيد و داد و ستد را واگذاريد اگر بدانيد اين براى شما بهتر است
https://goo.gl/8ojdJq
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول
تفسیر و تدبر در سوره #فجر
🔸فراز اول
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
وَالْفَجْرِ {1}سوگند به سپيده دم
وَلَيَالٍ عَشْرٍ {2}و به شبهاى دهگانه
وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ {3}و به جفت و تک
وَاللَّيْلِ إِذَا يَسْرِ {4}و به شب وقتى سپرى شود
هَلْ فِي ذَلِكَ قَسَمٌ لِّذِي حِجْرٍ {5}آيا در آنها براى انسانهاي خودكنترل، سوگند(و مفهوم باارزشي) هست؟
🍃🌸عصاره فراز آیات 1-5: قطعا مواقع عبادت و رفتارهاي تقرب جويانه به رب،براي انسانهاي خودكنترل و باتقوا،ارزشمند وقابل استفاده است
🔸فراز دوم
أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعَادٍ {6}مگر ندانستهاى كه پروردگارت با عاد چه كرد
إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ {7}با عمارات ستون دار ارم
الَّتِي لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُهَا فِي الْبِلَادِ {8}كه مانندش در شهرها ساخته نشده بود
وَثَمُودَ الَّذِينَ جَابُوا الصَّخْرَ بِالْوَادِ {9}و با ثمود همانان كه در دره تخته سنگها را مى بريدند
وَفِرْعَوْنَ ذِي الْأَوْتَادِ {10}و با فرعون صاحب خرگاهها [و بناهاى بلند]
الَّذِينَ طَغَوْا فِي الْبِلَادِ {11}همانان كه در شهرها سر به طغيان برداشتند
فَأَكْثَرُوا فِيهَا الْفَسَادَ {12}و در آنها بسيار #فساد كردند (گسترش دادند)
فَصَبَّ عَلَيْهِمْ رَبُّكَ سَوْطَ عَذَابٍ {13}[تا آنكه] پروردگارت بر سر آنان تازيانه عذاب را فرونواخت
إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ {14}زيرا پروردگار تو سخت در كمين است
🍃🌸عصاره فراز آیات 6-14: باتوجه به سابقه عذاب کاخ نشینان طغیانگر و فسادگستر ،خدا همواره در کمین اینگونه افراد است
✅نکات:
-در سوره غاشیه برای نخستین بار ،لفظ عذاب بکاررفت برای کسانی که از پیام رسول الله رومیگردانند و عامدانه تکذیب میکنند(فَيُعَذِّبُهُ اللَّهُ الْعَذَابَ الْأَكْبَرَ ) در سوره فجر به سه نمونه از اقوام گذشته که به عذاب شدیدی دچار شدند،اشاره شده است.
-در اين سوره براي نخستين بار از قوم عاد و فرعون اسم آورده شده است.پيش از اين، تنها در سوره شمس به قوم ثمود(كه طغيان كردند و از مسير تزكيه و فلاح خارج شدند)و سرنوشت انها اشاره شده بود:كذبت ثمود بطغويها
-🔻در هرسه قومی که مثال اورده شده است،به قصرها و بناهای عظیم و خاص آنها که نمادی از #فساد و طغیان و روحیه #کاخ_نشینی سران زر و زور است،اشاره شده است.
لذا مصداق ایات فراتر از انسانهای معمولی است بلکه خطاب به قدرتها و #سرانزر_و _زور است.
🔸فراز سوم
فَأَمَّا الْإِنسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ {15}
اما انسان هنگامى كه پروردگارش وى را مى آزمايد و عزيزش مى دارد و نعمت فراوان به او مى دهد مىگويد پروردگارم مرا گرامى داشته است
وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ {16}
و اما چون وى را مى آزمايد و روزى اش را بر او تنگ مى گرداند مى گويد پروردگارم مرا خوار كرده است
🍃🌸عصاره فراز آیات 15-16:پندار اشتباه انسان نسبت به گشایش یا تنگی نعمات خدا
✅نکات:
ارتباط این ایه با فراز قبل ،نشان دهنده این پندار غلط حاکم بر نوع انسانها و نیز سران زر و زور است که نعمتها و امکانات و تجهیزات مادی را نشانه ای از اکرام و تفضل خداوند به خود و محبوبیت در نزد خدا و باعث تفاخر و سروری نسبت به دیگران و ضعفا میدانند.😔
و بالعکس نیز تنگی روزی و عدم تمکن مالی را نشانه خواری و بی توجهی خدا نسبت به انها میدانند.
حال آنكه هر دو حالت مذكور يعني دارايي و نداري،#امتحاني از جانب خداوند است.
سیدکاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp8428
ادامه در پست بعدی 👇
ادامه تدبر در سوره #فجر
🔸فراز چهارم
كَلَّا بَل لَّا تُكْرِمُونَ الْيَتِيمَ {17}ولى نه (این پندارشما،غلط است)بلكه يتيم را نمى نوازيد
وَلَا تَحَاضُّونَ عَلَى طَعَامِ الْمِسْكِينِ {18}و بر خوراك[دادن] بينوا همديگر را بر نمى انگيزيد
وَتَأْكُلُونَ التُّرَاثَ أَكْلًا لَّمًّا {19}و ميراث [ضعيفان] را چپاولگرانه مى خوريد
وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا {20}و مال را دوست داريد دوست داشتنى بسيار
🍃🌸عصاره فراز آیات 17-20:مال دوستی شدید شما موجب غفلت از امتحان الهي و چپاول اموال دیگران و مانع ازرسیدگی شما به ضعفای جامعه میشود.
🔸فراز پنجم
كَلَّا إِذَا دُكَّتِ الْأَرْضُ دَكًّا دَكًّا {21}نه چنان است آنگاه كه زمين سخت در هم كوبيده شود
وَجَاء رَبُّكَ وَالْمَلَكُ صَفًّا صَفًّا {22}و [فرمان] پروردگارت و فرشته[ها] صف درصف آيند
وَجِيءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ يَوْمَئِذٍ يَتَذَكَّرُ الْإِنسَانُ وَأَنَّى لَهُ الذِّكْرَى {23}
و جهنم را در آن روز [حاضر] آورند آن روز است كه انسان پند گيرد و[لى] كجا او را جاى پندگرفتن باشد
يَقُولُ يَا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَيَاتِي {24}گويد كاش براى زندگانى خود [چيزى] پيش فرستاده بودم
فَيَوْمَئِذٍ لَّا يُعَذِّبُ عَذَابَهُ أَحَدٌ {25}پس در آن روز هيچ كس چون عذابكردن او عذاب نكند
وَلَا يُوثِقُ وَثَاقَهُ أَحَدٌ {26}و هيچ كس چون دربندكشيدن او دربند نكشد
🍃🌸عصاره فراز آیات 21-26:پشیمانی انسان های مذکور از رفتارو پندارشان در دنیا پس از مشاهده سختی عذاب قیامت
🔸فراز ششم
يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ {27}اى نفس مطمئنه (مهارشده و ارامش يافته)
ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً {28}خشنود و خداپسند به سوى پروردگارت بازگرد
فَادْخُلِي فِي عِبَادِي {29}و در ميان بندگان من درآى
وَادْخُلِي جَنَّتِي {30}و در بهشت من داخل شو
🍃🌸عصاره فرازآیات 27-30:سرنوشت رضایت بار انسانهایی که در دنیا عبد خدا بودند نه دنیا.
✅نكات:
-اين فراز در واقع با فراز ابتداي سوره مرتبط و متناسب است.
يعني همان افراد #ذيحجر و خودكنترل كه در دنيا بدنبال تقرب به معبود بودند، در آخرت نيز در زمره بندگان خدا ،از زندگي رضايت مندانه اي در بهشت برخوردارند.اين معنا با سوره شمس نيز تاييد ميشود.
در انجا بيان شد كه نفس هم قابليت تقوا و كنترل را دارد و هم قابليت فجور و طغيان(فالهمها فجورها و تقويها).كه حركت در مسير اول ،فلاح و در مسير ديگر،خسران است.(قدافلح من زكيها و قدخاب من دسيها)
👈هم چنين فرازهاي داخلي سوره نيز با هم مرتبط و متناسب هستند و همه انها بيان رفتار ،عقايد و سرنوشت افراد و اقوام طغيانگري است كه نميتوانند نفس و مال دوستي خود را كنترل كنند. و ميتوان همه آنها را در قالب يك فراز بزرگتر در آورد.
👌-ارتباط فرازهاي ابتدا و انتهاي سوره با فرازهاي مياني ،نشاندهنده ان است كه افراد عابد و با تقوا در دارايي و نداري، امتحان الهي را باور دارند و از زذايل ذكر شده در سوره بري هستند .حب دنيا را در خود مهار كرده و وظايف خود را در قبال همنوعان و بينوايان ،انجام ميدهند.
و اين همان هشدار شديدي است كه در سوره ماعون به عابدان و نمازگزاران بي توجه به هم نوعان داده شد.
📚#درس سوره فجر:ازسرنوشت سخت و تاسف بار دنیوی و اخروی طاغیان مالدوستی که با چپاول اموال دیگران و عدم رسیدگی به ضعف ، #فساد در جامعه را گسترش میدهند،عبرت گرفته👌 ومسير خودسازي وبندگي خدا را در پيش گيريد.
سیدکاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp8428
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسش و #پاسخ قرآنی
❓❓❓❓❓❓❓
سوال این است:👇👇
در قران كريم.چه فقهايي مجاز به فتوا و تقليد شدن هستند؟ در چه مسايلي بايد تقليد كرد؟
توضيح بيشتر در خصوص مستندات قرآني رجوع به فرد آگاه و تيعيت از قول احسن
مسأله ی 8- پيرامون اجتهاد يا تقليد و يا بالاخره احتياط، دو آيه ى قرآنى سوره هاى «نَحْل» و «زُمَر» زيربناى تمامى مسائل مورد كاوش و پرسش اند،
كه: «وَ ما أرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ إلَّا رِجالًا نُوحِى إلَيْهِمُ فَاسْألُوا أهْلَ الذِّكْرِ إنْ كُنْتُمْ لاتَعْلَمُون. بِالْبَيِّناتِ وَ الزُّبُرِ وَ انْزَلْنا إلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلناسِ ما نُزِّلَ إلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونْ» (سوره ى نحل، آيات 43 و 44)
«و ما پيش از تو «اى محمد» هرگز- براى دعوت مردمان- نفرستاديم مگر مردانى را كه به آن ها وحى مى كنيم پس از آگاهان بپرسيد اگر به گونه اى بوده ايد كه نمى توانيد با ادله ى آشكار و كتاب هاى وحى الهى بدانيد، و اين «ذكر» [قرآن كريم ] را بر تو «محمد» فرستاديم كه آن چه را براى مردمان فرستاده ايم بيانگر باشى و شايد بيانديشند».
و «وَ الَّذِينَ اجْتَنِبُوا الطّاغُوتَ أنْ يَعْبُدُوها و أنابُوا إليِ اللَّه لَهُمُ الْبُشْرى فَبَشِّر، عِبادِ. الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أحْسَنَهُ أولئكَ الَّذِينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَأولئكَ هُمْ أولُوْالإلْبابِ» (سوره ى زمر، آيات 17 و 18)
«و كسانى كه- بى چون و چرا- از پرستش و پيروى «طاغوت» دورى جستند و به سوى [الله ] راه يافتند، و (از هر كه و هر چه هست تنها به سوى او) با توبه و پوزش از گذشته ها راهى حق شدند، پس نويد ده بندگان مرا، آنان كه سخن [حق ] را به خوبى مى شنوند [كه با كاوش و كوشش سخنان حق را به دل و جان مى پذيرند] و سپس بهترين سخن را (در راستاى بيانگرى بنيادين حق) پيروى مى كنند، تنها اينانند كه خدايشان هدايت كرده و تنها اينانند صاحبان انديشه و مغز»
و چون برحسب آياتى چند مانند «اللَّهُ نَزَّلَ احْسَنَ الْحَديثِ كِتاباً مُتَشَبِها» (سوره ى زمر، آيه ى 23) قرآن تنها قول احسن است. در نظرات حسن و احسن شرعمدارانِ پژوهشگرِ قرآنى هم كه داراى درجات حسن و احسن در تَفَهُم قرآنى مى باشند تنها فهم احسنشان مورد پيروى مكلفان است و بس، گرچه قرآن كلًا احسن القول است.
ولى در صورت اختلاف تكاملى قرآن پژوهان، اكمل و احسنش تنها شايسته ى پيروى علمى، عقيدتى و عملى است.
در آيه ى «نحل»، «أهل الذكر» كه از ديدگاه قرآن آگاهان شايسته به كتاب و سنت قطعيه اند، تنها اين شايستگان مورد پرسِشِ درستِ نادانسته هايند، اما براى چه كسانى اين پرسش شايسته و بايسته است؟
براى شما مكلَّفِ مسؤل، بشرط «إنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ» اگر نمى دانسته ايد و نمى توانيد بدانيد، كه يا توانايى و كشش ذاتى آن را نداريد، و يا گرفتارى و مسئوليت و موقعيت زندگى به شما چنين فرصتى را نمى دهد كه نادانسته هايتان را با استنباط تفصيلى از كتاب و سنت جويا شويد، و يا اگر در هر دوى اين ها عذرى نداريد، ولى اكنون تكليفى فرا رسيده و شما فرصتى براى آن گونه دانستن خودكفاى اجتهادى نداريد، در اين مثلث مشترك الزواياى «إنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ» پرسش از «أهْل الذِكْر» حتمى و بايسته است، گرچه در ضلع سومش احياناً كوتاهى كرده ايد كه خود را در راه دستيابى به تكليف حاضر از پيش آماده نكرده ايد. و آيا اين جا تنها جاى صِرفِ پرسش است، كه تقليدى كوركورانه براى شما كافى باشد؟
هرگز چنان نيست، زيرا برمبناى «بِالْبَيِّناتِ وَ الزُّبُرِ» پايه ى اساسى اين تكليف چند بعدى است كه يكى از آن ها پرسش از «أهْل الذِّكْر» مى باشد، كه بايد برمبناى «بَيِّنات و زُبُر» با براهين روشن و روشنگر كتاب هاى وحى تحقق يابد،
در جو اسلامى هر دوى بينات و زبرش «كتاب و سنت قطعيه» است زيرا اين هر دو كه معجزه ى رسالت و خود رسالت مى باشد در قرآن جمع است، كه هرگز زمينه اى براى اختلاف در ميان عاقلان ندارد.
و اگر در شرايع ديگر بينّات، معجزات انبياء، و زُبُر كتاب هاى آسمانى بوده است. امّا در شريعت پايانى هر دوى آن ها در [قرآن كريم ] جمع است كه سنت محمدى صلى الله عليه و آله و سلم هم اصلش قرآن است. چه در بعد دلالت لغوى و يا دلالت وحيانى ويژه از حروف رمزى رسمى، و يا رمزهايى در كلمات دالّش و بطون آياتش.
و مى بينيم، همان گونه كه «أهل الذِّكْر» تنها بر محور «بَيِّناتْ و زُبُر» آگاهان شايسته و بايسته مى باشند، پژوهشگران و پرسش كنندگانِ از آنان نيز بايستى «بالبينات و الزبر» پرسش كنند، و نه آن كه هر چه از آنان شنيدند بدون هيچ برهانى بپذيرند كه در اين صورت تقليدشان كوركورانه و يهودى گونه خواهد شد.
جهت مطالعه قسمتهای قبلی کلیک کنید
http://yon.ir/Qp8232
✨☘✨☘✨☘✨☘✨☘✨
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛