eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جهت اطلاعات بيشتر در خصوص جزئیات دوره‌ و #ثبت‌نام دوره جديد به كانال زير مراجعه نماييد. https://t.me/tadabbor_quranpuyan
:تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی تمرین سی_ام ✅مراعات و نيكي به انها قرآن در موارد متعددی بر رعایت و منافع توسط سایر مردم بویژه سرپرستان آنها تاکید کرده و مجازات شدیدی را برای انها که یتیم را میخورند در نظر گرفته. از جمله در سوره نساء: وَآتُواْ الْيَتَامَى أَمْوَالَهُمْ وَلاَ تَتَبَدَّلُواْ الْخَبِيثَ بِالطَّيِّبِ وَلاَ تَأْكُلُواْ أَمْوَالَهُمْ إِلَى أَمْوَالِكُمْ إِنَّهُ كَانَ حُوبًا كَبِيرًا ﴿۲﴾ مکارم: و اموال یتیمان را (هنگامي كه به حد رشد رسيدند) به آنها بدهيد! و اموال بد (خود) را با اموال خوب (آنها) عوض نكنيد! و اموال آنها را با اموال خودتان (با مخلوط كردن يا تبديل نمودن) نخوريد، زيرا اين گناه بزرگي است. إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتَامَى ظُلْمًا إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ نَارًا وَسَيَصْلَوْنَ سَعِيرًا ﴿۱۰﴾ فولادوند: در حقيقت كسانى كه اموال يتيمان را به ستم مى‏ خورند جز اين نيست كه آتشى در شكم خود فرو مى ‏برند و به زودى در آتشى فروزان درآيند http://quranpuyan.com/yaf_postst482_tkhyd-dr-mrt-Hqwq-w-mwl-ytymn.aspx ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه اللّٰهُمَّ أَوْلِنِى فِى كُلِّ يَوْمِ اثْنَيْنِ نِعْمَتَيْنِ مِنْكَ ثِنْتَيْنِ ، سَعادَةً فِى أَوَّلِهِ بِطَاعَتِكَ ، وَنِعْمَةً فِى آخِرِهِ بِمَغْفِرَتِكَ ، يَا مَنْ هُوَ الْإِلٰهُ ، وَلَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ سِوَاهُ. خدایا! در هر دوشنبه از سوی خویش دو نعمت بر من عطا کن، ✨خوشبختی بندگی‌ات را در آغازش ✨و نعمت آمرزشت را در پایانش، ای آن‌که تنها او شایسته پرستش است و جز او کسی گناهان را نیامرزد. دعای روز دوشنبه 🆔 @quranpuyan
📖 ؟ آیات و جملات ✅ برآنچه از دست داده اید،غم نخورید که به غمی دیگر مبتلا می شوید خداوند در سوره و در ضمن بیان داستان جنگ احد به شکست مسلمانان اشاره میکند که بعلت ترک ماموریت تعدادی از مسلمانان که در تنگه مستقر شده بودند ونگران از دست دادن غنایم بودندرخ داد. سپس دشن حمله کرد و از ترس جان فرار کردند. خداوند در آیه ۱۵۳ شرح حال انها را اینگونه بیان میکند: 💠 اذْ تُصْعِدُونَ وَلاَ تَلْوُونَ عَلَى أحَدٍ وَالرَّسُولُ يَدْعُوكُمْ فِي أُخْرَاكُمْ فَأَثَابَكُمْ غَمَّا بِغَمٍّ لِّكَيْلاَ تَحْزَنُواْ عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلاَ مَا أَصَابَكُمْ وَاللّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ ﴿۱۵۳﴾ فولادوند: 🔸[ياد كنيد] هنگامى را كه در حال گريز [از كوه] بالا مى‏ رفتيد و به هيچ كس توجه نمى‏ كرديد و پيامبر شما را از پشت‏ سرتان فرا مى ‏خواند 🔸پس [خداوند] به سزاى [اين بى‏ انضباطى] غمى بر غمتان [افزود] تا سرانجام بر آنچه از كف داده ‏ايد و براى آنچه به شما رسيده است اندوهگين نشويد 🔸و خداوند از آنچه مى ‏كنيد آگاه است. در واقع با این تغییر صحنه جنگ و حمله لشکر دشمن از تنگه فوق،غم و اندوه فرار و ترس از کشته شدن ، فرصتی برای تاسف و نگرانی اولیه انها یعنی نگرفتن غنیمت باقی نگذاشت. البته برخی مفسران غم اولیه را همین شکست و فرار انها و غم ثانویه را پشیمانی مسلمانان بعد از جنگ از ترک تنگه و گوش ندادن به توصیه پیامبر دانسته اند. سیدکاظم فرهنگ https://goo.gl/pmh594 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۸۵-۷۱ إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي خَالِقٌ بَشَرًا مِن طِينٍ {71} آنگاه كه پروردگارت به فرشتگان گفت من بشرى را از گل خواهم آفريد {71} فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ {72} پس چون او را [كاملا] درست كردم و از روح خويش در آن دميدم سجدهكنان براى او [به خاك] بيفتيد {72} فَسَجَدَ الْمَلَائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ {73} پس همه فرشتگان يكسره سجده كردند {73} إِلَّا إِبْلِيسَ اسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنْ الْكَافِرِينَ {74} مگر ابليس [كه] تكبر نمود و از كافران شد {74} قَالَ يَا إِبْلِيسُ مَا مَنَعَكَ أَن تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِيَدَيَّ أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنتَ مِنَ الْعَالِينَ {75} فرمود اى ابليس چه چيز تو را مانع شد كه براى چيزى كه به دستان قدرت خويش خلق كردم سجده آورى آيا تكبر نمودى (در آن لحظه)يا از برترىجويان هستی(و این صفت دائمی توست)؟ {75} قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِي مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ مِن طِينٍ {76} گفت من از او بهترم مرا از آتش آفريدهاى و او را از گل آفريدهاى {76} قَالَ فَاخْرُجْ مِنْهَا فَإِنَّكَ رَجِيمٌ {77} فرمود پس از آن [مقام] بيرون شو كه تو راندهاى {77} وَإِنَّ عَلَيْكَ لَعْنَتِي إِلَى يَوْمِ الدِّينِ {78} و تا روز جزا لعنت من بر تو باد {78} قَالَ رَبِّ فَأَنظِرْنِي إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ {79} گفت پروردگارا پس مرا تا روزى كه برانگيخته مىشوند مهلت ده {79} قَالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنظَرِينَ {80} فرمود در حقيقت تو از مهلتيافتگانى {80} إِلَى يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ {81} تا روز معين معلوم {81} قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ {82} [شيطان] گفت پس به عزت تو سوگند كه همگى را جدا از راه به در مىبرم {82} إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ {83} مگر آن بندگان پاكدل تو را {83} قَالَ فَالْحَقُّ وَالْحَقَّ أَقُولُ {84} فرمود حق [از من] است و حق را مىگويم {84} لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنكَ وَمِمَّن تَبِعَكَ مِنْهُمْ أَجْمَعِينَ {85} هرآينه جهنم را از تو و از هر كس از آنان كه تو را پيروى كند از همگىشان خواهم انباشت {85} ✅ عصاره فراز آیات ۸۵-۷۱ : ابلیس پس از تکبر و خودبرتربینی در عدم اطاعت امر خدا بر سجده به ادم و اصرار بر اشتباه خود،با اذن خدا،انسانها را اغوا میکند.بجز مخلصین. قطعا جایگاه ابلیس و پیروانش ،جهنم است. Http://V.Ht/saadd کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی تمرین ✅ اجتناب از و از حقوق ديگران ✳ بهترین و کامل ترین عبارت قران در احترام به حقوق دیگران این جمله است: وَلاَ تَبْخَسُواْ النَّاسَ أَشْيَاءهُمْ وبا توجه به اینکه شیء مفهوم گسترده ای دارد همه چیز مردم از مال وجان وابرو و..را شامل میشود" این عبارت درقران در سه جا تکرار شده وجالب انکه هر سه بار از قول حضرت شعیب خطاب به اهالی مدین بیان شده است و قبل از ان هم توصیه به رعایت کامل دادن پیمانه ها و عدم شده است. نیز به معنی کم کردن وکاستن از روی زور معنا شده است.در ترجمه بهرام پور به کم کردن چه ازلحاظ کیفیت وچه از لحاظ کمیت اطلاق شده است. وَإِلَى مَدْيَنَ أَخَاهُمْ شُعَيْبًا قَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُواْ اللّهَ مَا لَكُم مِّنْ إِلَهٍ غَيْرُهُ قَدْ جَاءتْكُم بَيِّنَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ فَأَوْفُواْ الْكَيْلَ وَالْمِيزَانَ وَلاَ تَبْخَسُواْ النَّاسَ أَشْيَاءهُمْ وَلاَ تُفْسِدُواْ فِي الأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاَحِهَا ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ ﴿۸۵﴾ اعراف مکارم: و به سوي مدين برادرشان شعيب را فرستاديم گفت اي قوم من خدا را بپرستيد كه جز او معبودي نداريد، دليل روشني از طرف پروردگارتان براي شما آمده است، ✳ بنابراين حق پيمانه و وزن را ادا كنيد و از اموال مردم چيزي نكاهيد و در روي زمين بعد از آنكه (در پرتو ايمان و دعوت انبياء) اصلاح شده است فساد نكنيد، اين براي شما بهتر است اگر با ايمان هستيد http://quranpuyan.com/yaf_postst68_bhtryn-jmlh-dr-ryt-Hqwq-mrdm-z-mwl-w-Hqwq-mrdm-km-nknyd.aspx
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفاوت قران با سایر متن ها یا سخنان چیست که باید تفسیر و تدبر کنیم برای فهم ان
🔰🔰فايل صوتي بخشهايي از دوره جديد روش ساده فهم بهتر قرآن،ارايه شده توسط آْقاي سيدكاظم فرهنگ 👆👆👆 اطلاعات بیشتر دوره و ثبت نام دوره جدید در @tadabbor_quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دلایل تمایز قران با سایر کتب و سخنرانی ها که فهم آنرا دشوار تر می کند
🍃 نسیم صبح را گفتم تو با او جانبی داری کز آن جانب که او باشد صبا عنبر‌فشان آید #سعدی سلام صبح دولتتان بیدار خورشید روزگارتان درخشان @quranpuyan
📖 ؟ ✅ زندگی دنیا جز بازیچه نیست خداوند در آیه ۶۴ سوره عنکبوت تذکری مهم و قابل توجه را به بندگان گوشزد میکند. وَمَا هَٰذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ فولادوند : ﺍﻳﻦ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺩﻧﻴﺎ ﺟﺰ ﺳﺮﮔﺮﻣﻰ ﻭ ﺑﺎﺯﻳﭽﻪ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺣﻘﻴﻘﻰ ﻫﻤﺎﻧﺎ [ﺩﺭ] ﺳﺮﺍﻯ ﺁﺧﺮﺕ ﺍﺳﺖ ﺍﻯ ﻛﺎﺵ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺴﺘﻨﺪ. 👌زندگى دنیا همان طور که به اعتبارى لهو است، همین طور لعب نیز هست، براى اینکه فانى و زودگذر است. https://goo.gl/Am3EFR ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✅✅ظلم به قران:غور در قران فقط حق پیامبر و ائمه است!! در تحلیل و شناخت محتوای قرآن نخستین سؤالی که مطرح می شود این است که آیا اساساً قرآن قابل شناخت و بررسی هست؟ ✔️ آیا می توان در مطالب و مسائل قرآن تفکر و کرد یا آنکه این کتاب اساساً برای شناختن عرضه نشده بلکه صرفاً برای تلاوت و قرائت و یا برای ثواب بردن و تبرک و تیمن است؟ 😳 👈ممکن است به ذهن خطور کند که این سؤال موردی ندارد زیرا در این جهت که قرآن کتابی برای است کسی تردید نمی کند. اما نظر به اینکه در دنیای اسلام به علل مختلف جریانهای نامطلوبی در موضوع شناخت قرآن پیش آمد که در انحطاط مسلمین تأثیر بسزایی داشته است و متأسفانه هنوز هم ریشه های آن افکار منحط و خطرناک در جامعه ما وجود دارد، لازم می دانیم کمی در این باره توضیح بدهیم. 👇👇👇👇👇 در میان علمای شیعه در سه چهار قرن پیش افرادی پیدا شدند که معتقد بودند قرآن نیست. 🙄😔😔 اینها از میان منابع چهارگانه فقه که از طرف علمای اسلام به عنوان معیار شناخت مسائل اسلامی عرضه شده بود یعنی قرآن و سنت و عقل و اجماع، سه منبع را قبول نداشتند. 💥💥💥💥💥 👈در مورد اجماع می گفتند این رسم سنی هاست و نمی توان از آن تبعیت کرد. 👈در خصوص عقل می گفتند با این همه خطای عقل اعتماد به آن جایز نیست.😳 👈 اما در مورد قرآن محترمانه ادعا می کردند که قرآن بزرگتر از آن است که ما آدمهای حقیر بتوانیم آن را مطالعه کنیم و در آن بیندیشیم؛😔😔 فقط پیامبر و ائمه حق دارند در آیات قرآن غور کنند، ما فقط حق تلاوت آیات را داریم. این گروه همان اخباریین هستند.👉👉 تنها مراجعه به اخبار و احادیث را جایز می دانستند. شاید تعجب کنید اگر بدانید در بعضی از تفاسیری که توسط این افراد نوشته شد، در ذیل هر آیه اگر حدیثی بود آن را ذکر می کردند و اگر حدیثی وجود نداشت از ذکر آیه خودداری می کردند آن طور که گویی اصلًا آن آیه از قرآن نیست. 🌟🌟🌟🌟 این عمل یک نوع ظلم و جفا بر قرآن بود. 😔 و پیداست جامعه ای که کتاب آسمانی خود، آنهم کتابی مانند قرآن را به این شکل طرد کند و آن را به دست فراموشی بسپارد هرگز در مسیر قرآن حرکت نخواهد کرد.😐😐😐 🔰🔰🔰 🌼🌷🌼🌷🌼🌷🌼🌷🌼 استاد مرتضی مطهری جلد اول کتاب آشنایی_باقرآن https://t.me/tadabbor_quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره 🔹نکات فراز آیات ۸۵-۷۱ ۱- در فرازهای قبل به چگونگی استغفار و انابه داود و سلیمان در برابر اشتتباه و خطایشان اشاره شد در این فراز به واکنش شیطان و اصرار او بر اشتباهش اشاره شد که نشان دهنده دو نوع برخورد متضاد(مطلوب و مذموم)در برابر اشتباهات است.برخورد خدامحور و خودمحور ۲- اولین استعمال کلمه ابلیس و اشاره به داستان عدم سجود او و اخراج و مهلت گرفتنش از خداوند برای اغوای ادمیان ۳- اولین استعمال صفت مخلص برای انسانها ۴- در آیه ۷۷ مرجع ضمیر ها در فاخرج منها چیست؟ابلیس از کجا اخراج شد؟تنها اسمی که ضمیر ها میتواند به ان برگردد،در آیه ۶۹ است یعنی ملا اعلی. ابلیس از انجا اخراج شد. ۵- دومين استفاده فعل استكبر كه برای توصيف عمل ابليس بكار رفته است. قبلا در سوره مدثر در توصيف يكي از سران مخالف ژيامبر كه با تفكر، اتهام سحر به قران را مطرح كرد بكاررفته بود. ثم ادبر و استكبر 🖌آقای سید کاظم فرهنگ Http://V.Ht/saadd کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛