♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #صاد
❓پرسش : معناي "اذ تسوروالمحراب" در داستان داود چيست؟
در آن دوران ساختمانها و قصرهای عظیمی ساخته می شده است. تورات از چمع آوری بناها و معماران از شهرهای مختلف برای ساختن هیکل سلیمان و معبدی که او ساخت خبر میدهد گزارش تورات حاکی از عظمت آن بناست.
فکر میکنم باید در معنای «تسوروا المحراب» بیشتر اندیشید. به چه دلیل باید فرض کنیم که آن جماعت از دیوار بالا رفتند و از بالا وارد محراب شدند؟ از کجای این تعبیر چنین معنایی مستفاد میشود. چرا آن را باید «تسوروا علی المحراب »بفهمیم نه «تسوروا فی المحراب» که معنای دخلوا را در تضمین دارد؟مگر دیوارهای قصر محافظ نداشته است؟ چرا «تسوروا »با باید «صعدوا علی السور» معنا کنیم نه «طلعوا علی السور »که به معنای بالا رفتن از راه مخصوص است؟ چرا نمیتوان همانگونه که اصحاب لغت گفتهاند محراب را غرفه ای بر فراز عمارت یا مثلاً منطقهای مرتفع در باغ یا کاخ تصور کرد که برای ورود به آن باید از پلکان یا راه تعبیه شده در دیوارهها بالا رفت؟
علامه طباطبایی با استناد به تعبیر «تسورا المحراب» میگویند این تعبیر نشان میدهد که متخاصمان فرشته بودند. خوب اگر فرشته بودند چرا باید از دیوار بالا روند مگر برای فرشته عبور از دیوار مشکلی دارد که باید از آن بالا رود؟
پاسخ👇
در باره این که قصور داود تعجیل در صدور حکم با شنیدن سخنان یک طرف دعوا بوده باید عرض کنم که این برداشت با سیاق ایات هیچ سازگاری ندارد .در چند آیه قبل از داود چنین تجلیل شده است «و آتیناه الحکمة و فصل الخطاب» آخر چنین آدمی این حد درک و آگاهی ندارد که در داوری باید سخنان دو طرف را شنید؟ علامه طباطبایی که به خوبی به این نکته واقف است و میداند شنیدن دفاعیات متهم چیزی استکه هر آدم سادهای میداند و این گونه داوری ستم در حق متهم است ، ناگزیر برای رفع این اشکال در سخن داود عبارتی را در تقدیر میگیرد و می گویددر واقع سخن داود چنین بوده : «اگر آن گونه است که تو میگویی برادر تو به تو ستم کرده است» اما میتوان پرسید مگر خدا نمیتوانست جمله شرطیه داود را به طور کامل نقل کند؟ این گونه در تقدیر گرفتن کاملاً خلاف ظاهر آیه است.
آقاي دكتر ارمين
Http://V.Ht/saadd
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگيقرآني : تمرین #عمل به یک دستور قرانی
تمرین #سی_سوم
✅#قرض_الحسنه .
🍃⚜ #قرض دادن در قرآن⚜🍃
.
📣📣... قرآن کریم میفرماید:
هر کس به نیازمندی #قرض بدهد، در واقع داره به #خدا_قرض میدهد.
یعنی خدای مهربون، خودش رو بجای فقرا گذاشته و از طرف اونها داره قرض میکنه، تا اونها خجالت نکشن😢😥
#خدای بزرگ که صاحب همه عالم هست، میفرماید:
"به منِ خدا #قرض بدهید."😧
🎁 پس پاداش #قرض_الحسنه با خودِ #خداست...😊
👌 موضوع #وام_دادن و #قرض_دادن به #خدا، چند بار تو قرآن بیان شده،
که یک موردش در سوره بقره است:
💟 مَنْ ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللّٰهَ قَرْضاً حَسَناً فَیُضٰاعِفَهُ لَهُ أَضْعٰافاً کَثِیرَةً✨
💢 کیست که به خداوند #وامی_نیکو دهد، تا خداوند آن را برای او چندان برابر بیافزاید.
🌴سوره بقره، آیه ۲۴۵🌴
📣📣...دقّت کنیم
🔔 قرآن بجای «یُقْرِضُ النّاس»
میفرماید «یُقْرِضُ اللّٰهَ»
👈 یعنی #قرض_دادن و #کمک_به_خلقِ #خدا، در واقع #قرض دادن و کمک به خودِ #خداست.
واقعاً بی انصافیه...
🔔 خدا بخواهد از ما پول #قرض کند، و ما بهش قرض ندهیم😔
☜️ از این به بعد اگر نیازمند واقعی دیدیم،
☜ که خواست از ما پول #قرض کنه،
☜ و واقعاً مطمئن بودیم که این آدم نیازمنده، و کلاهبردار نیست،
☜ این احساس رو داشته باشیم که داریم به خودِ #خدا پول #قرض میدیم...😊
☜ و #خدا وعده داده که چند برابر بهمون پس میده...😍😍💰
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
بخشی_از_نظرات_قرآن_اموزان_دوره_هاي_مترجمي.pdf
745.7K
بخشی از نظرات اساتيد و قرآنآموزان دورههاي #مترجمي قرآن كه در دورههاي حضوري و مجازي "روش ساده #فهم بهتر قرآن" حضور يافتند: 👈جهت اطلاعات بيشتر در خصوص #ثبتنام دوره جديد به كانال زير مراجعه نماييد. https://t.me/tadabbor_quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
"سُبحانَ الَّذِی اَسرَی بِعَبدِهِ لَیلَاً مِنَ المَسجِدِالحرامِ اِلَی المَسجِدِ الاَقصَی"
("سبحان" است آن که بنده اش را یک شبه از مسجدالحرام به مسجد الاقصی می بَرَد!)
اسری/۱
دقت کن! ببین! این "سبحان" است که "طی الارض" را باعث می شود! سبحان است که توانایی سیر یک شبه را دارد. طی الارض بدون "سبحان" امکانپذیر نیست. چه این پاکی محض است که تو را از زنجیر انواع تعلقات رها می کند، این پاکی محض است که تو را سبکبار می سازد، این پاکی محض است که توانایی گذر و گذراندن از عالَم کثرت را دارد، این پاکی محض است که روزنه ی عبور را می شناسد! بی این "سبحان"، بی این پاکی محض، همه گرفتارند، همه در بندند. بزرگ و کوچک ندارد. تا در برابرش هیچ نشوی، تا بی "من" نگردی، "سبحان" تو را نمی پذیرد و سیری در کار نخواهد بود. سبحان همواره پذیرای آن کسانی است که از ذهنِ منیّت ساز خود خروج کرده اند و پیش از مرگ، مرده اند. همانان که "مُوتُوا قَبلَ اَن تَمُوتُوا" را عامل اند و همواره تسلیم محض اند.
بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی
مسعود ریاعی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
در علوم قرآني محدود نشويد.در درياي مفاهيم قران #شناور شويد. با اين گمان كه تدبردر قران منحصر به اهل بيت است،از #تدبر در قرآن نهراسيد. بخشي از جلسه #دوم دروه اموزش روش مطالعه و فهم بهتر قران
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #صاد
❓نظرات و تفاسير مختلف در داستان حضرت ايوب: ماجراي سوگند ايوب و زدن همسرش چه بود؟
«وَ اذْكُرْ عَبْدَنٰا أَيُّوبَ» اين جمله مقام شامخ او را بيان ميكند و خداوند سرگذشت و بردباري وي را بعنوان موعظه و تسليت و تقويت روحي حضرت رسول صلّي اللّٰه عليه و آله نقل مينمايد.
«أَنِّي مَسَّنِيَ الشَّيْطٰانُ بِنُصْبٍ وَ عَذٰابٍ» نصب بمعني رنج است، گويند مراد از اين جمله همان است كه در روايات آمده، شيطان از خدا اجازه خواست تا مال و اولاد او را از بين ببرد و بدنش را بيمار كند.
ولي احتمال دارد كه مراد وسوسهها و خيالهاي شيطاني باشد كه در ايّام محنت در سينه اش پيدا ميشده
نظير آيه ي «إِذٰا مَسَّهُمْ طٰائِفٌ مِنَ الشَّيْطٰانِ تَذَكَّرُوا» اعراف: ۲۰۱ در مناجات دوّم از مناجات خمسة- عشر هست: الهي اشكو اليك … شيطانا يغويني قد ملاء بالوسواس صدري» اين احتمال نزديك بيقين است.
«ارْكُضْ بِرِجْلِكَ هٰذٰا مُغْتَسَلٌ بٰارِدٌ وَ شَرٰابٌ» گفته اند: يعني پايت را بزمين بكوب و چنين كرد و چشمه اي از زير پايش جوشيد. ركض بمعني تند رفتن و فرار است مثل «فَلَمّٰا أَحَسُّوا بَأْسَنٰا إِذٰا هُمْ مِنْهٰا يَرْكُضُونَ» انبياء: ۱۲ يعني چون عذاب ما را احساس كردند آنگاه از شهر فرار ميكردند.
از آيه ي «ارْكُضْ بِرِجْلِكَ» بدست ميايد كه ايّوب قدرت پا شدن و قدم زدن و رفتن نداشته، خدا اراده فرموده كه صحّت بيابد لذا فرموده: تند برو و يا محكم قدم بزن بنا بر آنكه ركض بمعني محكم قدم زدن هم باشد.
«هٰذٰا مُغْتَسَلٌ بٰارِدٌ وَ شَرٰابٌ» از اين جمله فهميده ميشود كه در آنجا آبي بود كه از آن خورده و شستشو كرده است.
«خُذْ بِيَدِكَ ضِغْثاً فَاضْرِبْ بِهِ وَ لٰا تَحْنَثْ» ضغث بمعني يكدسته تركه ياخشك يا يكدسته تركۀ نرم است در روايات آمده كه در ايّام محنت زنش بي صبري و ناراحتي كرد ايّوب قسم خورد كه بعد از شفا يافتن او را در مقابل بي صبريش تأديب نمايد خدا در مقام وفا بسوگند فرمود با يكدسته تركه ي نرم يكبار بزن و نقض قسم مكن.
ادامه دارد...
قاموس قرآن ج ۱، ص: ۱۵۰
https://cutt.ly/dyyhHpm
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #پنجاهوچهارم
تمرین #سی_چهارم
✅موضوع: #حفظ_طبيعت ومحیط زیست.
◀️خداوند می فرمایند :
🔶..ُ هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَكُمْ... فِيها..
🔸..خداوند شما را از #زمین خلق کرد ومامور #ابادانی نمود(61)هود
🔶وهمچنین از پیامبر اکرم(ص) روایت شده است که حضرت فرمود:
🔶 «تحفظو من الارض فانها امکم» یعنی از #زمین #حفاظت کنید به درستی که آن مادر شماست
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
آیات و جملات #قصار
✅ نعمتهای خدا آنقدر زیاد است که شمارش آن پایان نمی یابد.
به نام خدا
در سوره #ابراهیم پس از بیان آیات و نعمتهای مختلف خدا در طبیعت در مقام محاجه با کافران و منکران،به حقیقتی مهم اشاره می کند:
🔹وَآتَاكُم مِّن كُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ
🔹وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَتَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا
🔹إِنَّ الإِنسَانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ ﴿۳۴﴾
🔸و از هر چه از او خواستيد به شما عطا كرد
🔸و اگر نعمت خدا را شماره كنيد نمى توانيد آن را به شمار درآوريد
🔸قطعا انسان ستم پيشه ناسپاس است (۳۴)
https://goo.gl/Q1V3WC
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✅❇️🔰🔰آغاز ثبت نام دوره جدید مجازی دو ماهه روش ساده فهم بهتر قرآن
👈👈، تهران، (اخبار رسمی): دوره جدید #مجازی آموزش #روشسادهفهم بهتر قرآن، با استفاده از تجارب و بازخوردهای بسیار مثبت شرکتکنندگان هفت دوره مجازی و دو دوره حضوری قبلی و بر مبنای چاپ سوم کتاب «مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن» برگزار خواهد شد.
در این دوره قرآنآموزان مطالب آموخته شده را بر روی یک سوره به طور عملی تمرین خواهند کرد.
پیرو برگزاری هفت دوره مجازی "روش ساده فهم بهتر قرآن " از سال 96 و ابراز رضایت قرآن آموزان از موفقیت و لذتبخش بودن این روش، ثبت نام هشتیمن دوره آغاز و تا بیستم خرداد ادامه دارد.
سیدکاظم فرهنگ مدیر قرآنپویان و از مدرسان این دوره با اعلام این خبر افزود: در این دوره آموزشی که در پیام رسانهای گپ و تلگرام با بیانی ساده برگزار میشود، قران آموزان در عرض دو ماه میتوانند فهم مناسبی از قرآن را داشته باشند.
❇️روال کار به این صورت است که قرآنآموزان در گروه مجازی با حضور مدرسان دوره عضو شده ،فایلهای صوتی تدریس دوره حضوری برای آنها بصورت هفتگی ارسال شده ،آنها فرصت دارند در طول هفته ضمن استماع فایلهای صوتی، فصول مربوطه را از کتاب دوره نیز مطالعه و سئوالات خود را مطرح نمایند. از جلسه سوم به بعد نیز هر فرد تمرین عملی بر سوره انتخابی خود را آغاز میکند و تا پایان دوره،بطور تدریجی تدبر بر سوره را تکمیل می نماید. در انتهای دوره نیز امتحان بصورت مجازی برگزار میگردد.
🔶🔷 بنا بر اظهار فرهنگ، حضور در این دوره، نیازمند تحصیلات خاص دانشگاهی یا حوزوی یا پیش نیازهای دیگر نبوده و علاقهمندان به فهم بهتر قرآن ی با تحصیلات دیپلم یا بالاتر، با هر رشته تحصیلی میتوانند شرکت کنند. از مزایای این دوره این است که افراد در طول هفته هر زمان که فراغت داشته باشند میتوانند دروس را استماع و مطالعه کنند.
🔴🔵امکانات و خدماتی که در اختیار قران آموزان دوره قرار میگیرد به شرح زیر است:
- عضویت در گروه مجازی دوره آموزشی (در پیام رسان های تلگرام و داخلی گپ)
- دریافت فایلهای صوتی و کلیپهای کوتاه دوره حضوری با تدریس اساتید دوره آقایان جمال گنجهای و سیدکاظم فرهنگ.
- دسترسی برای دانلود فایلهای تصویری فیلمهای دوره حضوری
- دریافت رایگان یک جلد کتاب «مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن» از طریق پست
- دریافت تمرینها و فایلهای متنی مرتبط
- شرکت در امتحان مجازی پایان دوره
هزینه برگزاری دوره نیز 100 هزار تومان است که عواید آن صرف فعالیتهای قرآنی میشود. علاقه مندان میتوانند تا روز 20 خرداد از طریق لینک زير ثبت نام نمایند.
https://v.ht/tadabor
علاقه مندان به اطلاعات بیشتر و اطلاع از نظرات قرآن آموزان دورههای قبل میتوانند به تالار گفتگوهای قرآنپویان و يا كانال اطلاع رساني دوره هاي آموزشی قرآنپویان مراجعه کنند.
https://t.me/tadabbor_quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #صاد
❓نظرات و تفاسير مختلف در داستان حضرت ايوب: ماجراي سوگند ايوب و زدن همسرش چه بود؟
در پايان اين بحث، نكات زير قابل دقّت است.
۱- روايت شده: شيطان پس از اجازه ي خدا در بدن ايّوب دميد، بدنش يكپارچه زخم شد، در زخمها كرمها بوجود آمد چون يكي از آنها بزمين ميافتاد آنرا بدرون زخم بر ميگردانيد، بدنش گنديده شد، مردم او را از شهر بيرون كرده و در مزبله اي انداختند.
در سند اين روايت مردي واقع است بنام عبد اللّٰه بن بحر، ارباب رجال در بارۀ او گفته اند: ضعيف است، قولش اعتباري ندارد، تقريبا ميشود گفت: محال است كه خداوند يك نفر هادي و پيامبر را كه بايد مردم پيش او بيايند و استفاده كنند باين وضع بياندازد تا ميزان صبر او را معلوم كند، در تورات فعلي كتاب ايّوب باب دوم آمده پس شيطان از حضور خداوند بيرون رفته، ايّوب را از كف پا تا كلّه اش بدملهاي سخت مبتلا ساخت و او سفالي گرفت تا خود را بخراشد و در ميان خاكستر نشسته بود.
۲- در كتاب قصص قرآن تأليف آقاي صدر بلاغي و در كتاب قصص قرآن تأليف محمّد احمد جاد المولي ترجمۀ آقاي سيد محمد- باقر موسوي در حالات ايّوب عليه السّلام داستان شيريني نقل شده كه در آن، شيطان چندين بار به پيشگاه خدا ميرود و در هر نوبت رخصت گرفته مال و اولاد و سلامت بدن حضرت ايّوب را از بين ميبرد و او را بروز سياه مينشاند. اين همان قضيّه است كه در بعضي از روايات واقع شده و نيز در تورات كتاب ايّوب باب اوّل و دوّم منقول است آقاي موسوي در پاورقي ترجمۀ خود متذكر شده كه اين داستان از قرآن نيست و از كتب تفاسير است كه خيلي شباهت بنقل تورات دارد، ولي آقاي صدر بلاغي اين اشاره را هم ندارد. نا گفته نماند: نقل اينگونه حكايات در كتابيكه نام آنرا قصص قرآن گذاشته ايم مناسب نيست زيرا اينها قصص قرآن نيستند و اثبات آنها خيلي مشكل است.
۳- در خصال صدوق از امام باقر عليه السّلام نقل است كه: … ايّوب با همه ي محنتهايش، بوي او بد نشد، صورتش ناپسند نگرديد، چرك و خوني از بدنش بيرون نيامد، كسي بهنگام ديدن او از وي متنفّر نگرديد و وحشت ننمود، و در هيچ جاي بدنش كرم توليد نگرديد الخ (بحار ج ۱۲ ص ۳۴۸ طبع جديد) مجلسي عليه الرحمه بعد از نقل اين حديث فرموده: اين خبر بمذهب اهل كلام از اماميّه اوفق است كه گفته اند پيامبران از تنفّر آور بودن منزّه اند. آنگاه از سيّد مرتضي علم الهدي نقل ميكند كه گفته: مرضهائيكه انسان از ديدن آنها تنفّر ميكند هيچ يك در انبياء نبايد باشد.
۴- ايّوب بطور حتم از فرزندان حضرت ابراهيم عليه السّلام است زيرا در قرآن ميخوانيم «وَ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ دٰاوُدَ وَ سُلَيْمٰانَ وَ أَيُّوبَ وَ يُوسُفَ وَ مُوسيٰ وَ هٰارُونَ» انعام: ۸۴ و از اينكه در رديف انبياء بني اسرائيل آمده ميتوان گفت كه از بني اسرائيل است ولي يقين نيست، احتمال دارد كه از فرزندان اسمعيل پسر ابراهيم باشد.
۵- اين پيامبر عظيم در پيشگاه خدا داراي مقام والائي است، خداوند در سوره انعام او را از جملۀ انبياء از فرزندان ابراهيم شمرده و فرموده از نيكو كاران و صلحاء است انعام: ۸۴- ۸۵ و در سورۀ ص صبر او را پسنديده و او را بندۀ نيكو خوانده است «إِنّٰا وَجَدْنٰاهُ صٰابِراً نِعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوّٰابٌ» ص: ۴۴.
۶- آنچه قرآن در بارۀ اين پيامبر بزرگوار گفته كاملا طبيعي و دلچسب است و از كلمات ضدّ و نقيض و مضطرب و گيج كننده مبرّاست
قاموس قرآن ج ۱، ص: ۱۵۰
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
https://cutt.ly/dyyhHpm
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛