eitaa logo
قران پویان
477 دنبال‌کننده
6هزار عکس
699 ویدیو
623 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️🔶 : ❓مقصود از عدم قران چيست؟ دلايل عدم تحريف آن كدامند؟ 🛑 قسمت دوم: إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ ﴿۹﴾ فولادوند: بى ‏ترديد ما اين قرآن را به تدريج نازل كرده‏ ايم و قطعا نگهبان آن خواهيم بود ✅ ايا اين ايه دلالت دارد كه هيچ تغييري در قران ايجاد نشده؟ حتي يك حرف يا كلمه؟❓ 👈علامه طباطبايي در تفسير اين آيات اينگونه نگاشته است: " كه خداى تعالى بر پيغمبرش نازل كرده و در آيات زيادى آن را به اوصاف مخصوصى توصيف نموده ، اگر بخواهد نباشد و در يكى از آن اوصاف دچار دگرگونى و زياده و نقصان گردد آن وصف ديگر باقى نخواهد ماند و حال آنكه مامى بينيم قرآن موجود در عصر ما تمامى آن اوصاف را به كامل ترين و بهترين طرز ممكن داراست . از همين جا مى فهميم كه دستخوش كه يكى از آن اوصاف را از بين برد نگشته است ، و قرآنى كه اكنون دست ما است همان است كه به رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) نازل شده است . ⬅ پس اگر فرض شود كه چيزى از آن ساقط شده و يا از نظر اعراب و زير و زبر كلمات و يا ترتيب آيات دچار دگرگونى شده باشد، بايد قبول كرد كه دگرگوني اش به نحوى است كه كمترين اثرى در اوصاف آن از قبيل ، رفع اختلاف ، هدايت ، نوريت ، ذكريت ، هيمنه و قهاريت بر ساير كتب آسمانى و ... ندارد. 👌پس اگر در قرآن كريم پيدا شده باشد از قبيل سقوط يك آيه مكرر و يا اختلاف در يك نقطه و يا يك اعراب و زير و زبر و امثال آن است . 💫💫ادامه دارد https://v.ht/tahrif @quranpuyan
✳️🔶 رفتارکنیم 🌹امام على عليه السلام فرمود : 🔶 اللّه َ اللّه َ في جِيرانِكُم فإنَّهُم وَصيَّةُ نَبيِّكُم ، ما زالَ يُوصي بِهِمْ حتّى ظَنَنّا أنَّهُ سَيُوَرِّثُهُم . ♦️🔶خدا را، خدا را درباره ، كه آنان سفارش شده پيامبر شمايند ، و حضرتش صلى الله عليه و آله چندان درباره سفارش كرد كه گمان برديم آنها را ارث بَر قرار دهد. ( غرر الحكم : ۹۵۲۸ ) 📢♦️چقدر به دستورات قرآن و پیشوایان دینی عمل میکنیم .؟ آیا همسایه از احوالات همسایه اش باخبر است ؟!!. تجسس 🚫 جویای احوالشان باشیم 💐💐 https://t.me/zistequrani
#دعاهای_روزانه خدايا به تو پناه مى آورم از اين كه نيازمند شوم در سايه بى نيازى تو کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
📖‍ ؟ "لَولا دَفعُ اللهِ النّاسَ بَعضَهَم بِبَعضِِ لَفَسَدَتِ الاَرضُ" (اگر خدا برخی از مردمان را توسط برخی دگر گرفتار و دفع نمی کرد، زمین را تباهی فرا می گرفت!) حج/۴۰ اینکه گاه ظالمان به جان هم می افتند، به نفع مظلومین است. چنین کاری به واقع تقویت ستمدیدگان و یاری رساندن به آنان است. ظالم اگر همواره دستش باز باشد و فارغ البال، بدون شک تمامی زمین را فساد و تباهی فرا می گرفت. برای همین در ادامه ی آیه چنین درگیری هایی را از فضل و کرم خداوند بر بندگانش بر می شمرد. بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره ✅ پیام های آیه ۲۶ سوره از ۱- تدبیر امور مردم،حقّ خداست که به هر کس بخواهد واگذار می کند. «إِنّا جَعَلْناکَ» ۲- حکومت بر مردم،نعمت بزرگی است که شکر آن،اجرای عدالت در میان مردم است. جَعَلْناکَ خَلِیفَهً ... فَاحْکُمْ بَیْنَ النّاسِ بِالْحَقِّ ۳- محور قضاوت باید حقّ باشد. «فَاحْکُمْ بَیْنَ النّاسِ بِالْحَقِّ» ۴- رهبران و داوران جامعه باید از هوای نفس دور باشند. خَلِیفَهً ... فَاحْکُمْ ... لا تَتَّبِعِ الْهَوی ۵- در مدیریّت حتّی المقدور نیروها را حفظ کنید.(خداوند به خاطر یک ترک اولی،اولیای خود را از گردونه ی اجتماع خارج نمی کند). فَاسْتَغْفَرَ رَبَّهُ ... فَغَفَرْنا ... یا داوُدُ إِنّا جَعَلْناکَ ۶- قضاوت از شئون حکومت است و باید الهی باشد. «شَدَدْنا مُلْکَهُ - إِنّا جَعَلْناکَ خَلِیفَهً - فَاحْکُمْ» ۷- حکومت دینی،سابقه ای بس طولانی دارد. «شَدَدْنا مُلْکَهُ - جَعَلْناکَ خَلِیفَهً - فَاحْکُمْ» ۸- رفتار خلیفه ی خدا باید پرتوی از افعال الهی باشد. «وَ اللّهُ یَقْضِی بِالْحَقِّ»، «فَاحْکُمْ بَیْنَ النّاسِ بِالْحَقِّ» ۹- هر چه در برابر حقّ قرار گیرد،هوی و هوس است. «فَاحْکُمْ بَیْنَ النّاسِ بِالْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوی» ۱۰- خطر قضاوت،دوری از حقّ و توجّه به هواهای نفسانی است. فَاحْکُمْ ... بِالْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوی ۱۱- همه انسان ها حتّی انبیا در معرض دام هوس هستند که از طریق هشدارهای الهی مصون می مانند. «لا تَتَّبِعِ الْهَوی» ۱۲- هوی پرستی ممنوع است،خواه تمایلات فردی و شخصی باشد یا گروهی و حزبی. «لا تَتَّبِعِ الْهَوی» ۱۳- هوی پرستی با انحراف مساوی است. «لا تَتَّبِعِ الْهَوی فَیُضِلَّکَ» ۱۴- خطرات گام به گام پیش می آید(گام اول هوی پرستی،گام دوم انحراف از راه خدا،گام سوم فراموش کردن حساب و قیامت و در نتیجه عذاب شدید). لا تَتَّبِعِ الْهَوی فَیُضِلَّکَ ... لَهُمْ عَذابٌ شَدِیدٌ بِما نَسُوا یَوْمَ الْحِسابِ ۱۵- ایمان به معاد کافی نیست،باید انسان یاد معاد باشد.(در مورد بعضی افراد قرآن می فرماید: «لا یُؤْمِنُ بِیَوْمِ الْحِسابِ» ایمان به معاد ندارد ولی در این آیه می خوانیم:ایمان هست ولی معاد را فراموش می کند. «نَسُوا یَوْمَ الْحِسابِ» ۱۶- هوی پرستی و فراموش کردن روز قیامت،خطراتی است که حاکمان جامعه را تهدید می کند. جَعَلْناکَ خَلِیفَهً ... لا تَتَّبِعِ الْهَوی ... نَسُوا یَوْمَ الْحِسابِ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ : ❓❓مقصود از عدم قران چيست؟ دلايل عدم تحريف آن كدامند؟ 🛑قسمت سوم: ♦️♦️"دفع ‏ منشأ اين شبهه رواياتى است كه در كتب حديث اهل سنت و شيعه، درج شده است كه به ظاهر تحريف كلام الله را مى‏رساند. اين روايات غالبا قابل تأويل بوده، تأويلاتى براى آنها ذكر شده است و در صورت قابل تأويل نبودن، كنار گذاشته مى‏شود. بررسى به دليل ارتباط با حجيّت ظواهر قرآن اهميت دارد. 🔶در قرآن هر كجا واژه آمده تحريف معنوى اراده شده است. در اصطلاح به هفت معنى آمده است: 1. در دلالت كلام؛ يعنى تفسير و تأويل ناروا 2. آيه يا سوره را برخلاف ترتيب نزول در مصحف ثبت كردن‏ 3. اختلاف قرائت كه برخلاف قرائت مشهور باشد 4. اختلاف در لهجه‏. حديث «نزل القرآن على سبعة احرف» ناظر به اختلاف لهجه ‏هاست. 5. تبديل كلمات، يعنى لفظى را از قرآن برداشتن و مرادف آن را جايگزين كردن‏ 6. در قرآن مطلبى (سوره، آيه، جمله و كلمه) را افزودن‏ 7. كاستن از قرآن‏. 👈بيشتر بحث پيرامون مسأله ‏تحريف در همين جاست‏. 🔶♦️دلایل بطلان : 🔶:حکم روشن و قطعی عقلی: عقل انسان به روشنی حکم میکند که احتمال هر گونه و تبدیل از ساحت مقدس کتابی مثل قران کریم دور است،زیرا قران کتابی است که از روز اول مورد عنایت و اهتمام یک امت بزرگ و با فرهنگ بوده،پیوسته آن را مقدس شمرده و در نهایت دقت و احترام و در تعظیم و تکریم آن و دست نخورده ماندن تا ابد کوشیده و میکوشند. 🔶قرآن متواتر: وقتی کلمه یا حرفی میتواند در باشد که تواتر آن ثابت شود در همه ی عصر ها و نسل ها از پیامبر تا کنون.به عبارت دیگر تنها قرائتی صحیح است که اکثریت مسلمین بر طبق آن قرائت میکنند که این ملاک ها تنها بر قرائت "عاصم" و "حفص" تطبیق دارد.با توجه به این مسأله به این مسأله تحریف قرآن به طور کلی منتفی است. . 🔶 معجزه جاوید پیامبر: این مورد بزرگترین ادله ی نفی تحریف به شمار میرود.معجزه ای که همه ی مخالفان را به مبارزه خواند تا همانند آن را عرضه کنند و احتمال اینکه چیزی به آن افزوده شده باشد به طور کلی رد شده زیرا بشر توانایی چنین کاری را ندارد. 🔶👌خداوند حافظ : خداوند میفرماید ما را نازل کردیم و خود ما به طور قطع نگهدار آنیم.(۱) آیه ی شریفه،جاودانگی قرآن و سلامتی آن از هر گونه را تضمین کرده و این یک ضمانت الهی است که خلاف آن رخ نخواهد داد." 📗💫کتاب مصونیت قرآن از تحریف آیت الله محمد هادی معرفت 💫ادامه دارد 👈جهت مطالعه نظرات مختلف به لينك زير مراجعه نماييد👇👇 https://v.ht/tahrif https://telegram.me/quranpuyan