💫استاد شهید مطهری: اسلام شعار عددی ندارد.👏👏
🔷کلمه مبارکه «لا اله الاّ الله» به حساب ابجد 135 است. آیا عدد 135 برای ما یک عدد مقدسی است؟ نه.
🔶عدد 92 مساوی است با اسم مبارک محمد(ص). آیا عدد 92 برای ما یک عدد مقدسی است؟ نه.
عدد 110 مساوی است با اسم مبارک علی(ع). آیا این عدد از نظر اسلام یک تقدسی دارد؟ نه.
اسلام از این بازیها خوشش نمیآید. 🌷🌷
🔺برای این جور چیزها یک حدیث ضعیف هم شما نمیتوانید پیدا کنید
ممکن است شما بگویید من که این کار را میکنم فقط میخواهم وابستگی خودم را به پیغمبر، به «لا اله الاّ الله»، به امیرالمؤمنین نشان بدهم.
👌میگویم شما چرا شعارهایی را که خود اسلام آنها را شعار انتخاب کرده است کنار میگذارید، بعد شعاری از پیش خودتان انتخاب میکنید؟ حساب ابجد که یک حساب و رمز واقعی و یکی از قوانین حقیقی عالم نیست.
اساساً ما نباید به این حسابها ترتیب اثر بدهیم، در هیچ جا ولو به عنوان شعار. 👍
📗(پانزده گفتار، ص 158 و 159)
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
✅ رفتار نیک و بد شما به خودتان بر میگردد
خداوند در سوره نساء،هر گناهی را به زیان خود انسان دانسته است.
وَمَن يَكْسِبْ إِثْمًا فَإِنَّمَا يَكْسِبُهُ عَلَى نَفْسِهِ وَكَانَ اللّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا ﴿۱۱۱﴾
فولادوند: و هر كس گناهى مرتكب شود فقط آن را به زيان خود مرتكب شده و خدا همواره داناى سنجيده كار است
این مفهوم در آیه ۲۸۶ سوره بقره نیز ذکر شده است:
لاَ يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ
خداوند هيچ كس را جز به قدر توانايى اش تكليف نمى كند. آنچه (از خوبى) به دست آورده به سود او، و آنچه (از بدى) به دست آورده به زيان اوست.
https://bit.ly/3gVGnFh
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣2⃣ تدبر در سوره #صافات
پیام های آیات ۴۴-۳۹
۱- کیفرهای الهی عادلانه است. «وَ ما تُجْزَوْنَ إِلاّ ما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» (آری عذاب دردناک قیامت تجسم همان رفتار شرک آلود و استکباری در دنیاست).
۲- در کنار تهدید،بشارت لازم است. «إِلاّ عِبادَ اللّهِ الْمُخْلَصِینَ»
۳- آنچه سبب برگزیدگی انسان نزد خداوند می شود،بندگی است. «إِلاّ عِبادَ اللّهِ الْمُخْلَصِینَ»
۴- پاداش متناسب و برابر برای خلافکاران است،امّا پاداش بندگان برگزیده خدا فراتر از عملکردشان است. «وَ ما تُجْزَوْنَ إِلاّ ما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ إِلاّ عِبادَ اللّهِ»
۵- در بهشت،کامیابی مادی و معنوی در کنار هم قرار دارند. فَواکِهُ ... مُکْرَمُونَ
۶- دیدار اولیای خداوند،یکی از لذّت های معنوی بهشت است. «سُرُرٍ مُتَقابِلِینَ»
۷- در تقابل های دنیوی گاهی خصومت است،ولی در تقابل های اخروی بزم خوش و لذّت است. «عَلی سُرُرٍ مُتَقابِلِینَ»
۸- کامیابی بهشتیان همه جانبه است:
الف)برگزیدگی خدا«مخلصین»(برگزیدگان خدا از مقامی بس والا برخوردارند. «أُولئِکَ» برای اشاره به دور و نشانه مقام والای آنان است.)
ب)رزق «مَعْلُومٌ» که به فرموده امام باقر علیه السلام خدمت گزاران بهشتی آن را می دانند و آن را برای اولیای خدا قبل از آنکه درخواست کنند می آورند.
ج)مادی و معنوی بودن رزق. «فَواکِهُ وَ هُمْ مُکْرَمُونَ»
د)جایگاهی نیکو. «جَنّاتِ النَّعِیمِ»
ه)حضور در جمع دوستان بهشتی همراه با انس و محبت و بزم خوش.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسشوپاسخقرآني:
#جن در آيات قرآن، چگونه موجودي است؟ چه تفاوتهايي با انسان و فرشته دارد؟ آيا #جنيان لزوما نامشهود هستند؟
🔴 قسمت اول:
💎 كلمه ی «جن»
❓كلمه ی #جن چه لغتی است؟
👈خود لغتِ #جن به معنی شی ءِ مستور است، یعنی شی ء نامرئی و پوشیده شده و غیرقابل رؤیت.
جنین را كه جنین می گویند به اعتبار این است كه در شكم پنهان است و دیده نمی شود و محسوس نیست.
🍃🌴 باغ را كه عرب «جنّت» می گوید به اعتبار كثرت درختهاست به طوری كه این درختها فضا را می پوشاند؛ از آن جهت كه درخت زیاد است و فضا را می پوشاند و فضایی كه در اینجا وجود دارد دیده نمی شود، عرب به باغ #جنّت می گوید.
👌به سپر كه در جنگها به كار برده می شود «جُنّه» می گویند، چون وسیله ای است كه جنگجو خودش را در ورای آن مخفی می كند، آن را وسیله قرار می دهد، در جلو خودش قرار می دهد و خود را در پشت آن مخفی می كند، یعنی وسیله ی مخفی شدن.
👈قرآن موجوداتی را ذكر كرده است كه از انسان مخفی هستند و آنها را « #جن» نامیده است ولی در عین حال اینچنین نیست كه هر موجود #نامرئی و نامحسوسی از نظر قرآن جن نامیده بشود، برای اینكه ملائكه هم نامرئی و نامحسوسند ولی در عین حال قرآن به آنها كلمه ی «جن» را اطلاق نمی كند، كلمه ی «مَلَك» را اطلاق می كند؛
📗تفسير سوره جن در جلد 9 كتاب آشنايي با قران، استاد مرتضي مطهري
💫ادامه دارد
https://v.ht/aljenn
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید ؟
✅ آسانی،پس از سختی را خدا تضمین کرده است.
دیشب در مسجد بعد از نماز برای برنامه روزانه قرائت یک صفحه از قرآن نشستم و قرآن را به همراه آنها خواندم.
خوشبختانه در در این مسجد بعد از قرائت آیات،ترجمه آنها را هم یکی از نماز گزاران میخواند.
ایات دیشب مربوط به صفحه دوم سوره #طلاق بود.
پس از بیان برخی از احکام طلاق واز جمله وظیفه مرد در پرداخت نفقه زن که به بچه در دوران پس از طلاق شیر میدهد،عبارت جالبی توجه مرا بخودش جلب کرد:
🔹سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرًا
خداوند به زودی بعد از سختيها آسانی قرار ميدهد
یعنی اینکه آسانی و گشایش پس از سختی ،حتمی است و این را خدا تضمین کرده است.
برای مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید👇
https://goo.gl/995aT1
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣2⃣ تدبر در سوره #صافات
🔹 فراز آیات ۶۱-۵۰
فَأَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ يَتَسَاءلُونَ {50}
پس برخى شان به برخى روى نموده و از همديگر پرسوجو مى كنند
قَالَ قَائِلٌ مِّنْهُمْ إِنِّي كَانَ لِي قَرِينٌ {51}
گويندهاى از آنان مى گويد راستى من [در دنيا] همنشينى داشتم
يَقُولُ أَئِنَّكَ لَمِنْ الْمُصَدِّقِينَ {52}
[كه به من] مى گفت آيا واقعا تو از باوردارندگانى
أَئِذَا مِتْنَا وَكُنَّا تُرَابًا وَعِظَامًا أَئِنَّا لَمَدِينُونَ {53}
آيا وقتى مرديم و خاك و [مشتى] استخوان شديم آيا واقعا جزا مى يابيم
قَالَ هَلْ أَنتُم مُّطَّلِعُونَ {54}
[مؤمن] مى پرسد آيا شما اطلاع داريد [كجاست] {54}
فَاطَّلَعَ فَرَآهُ فِي سَوَاء الْجَحِيمِ {55}
پس اطلاع حاصل مى كند و او را در ميان آتش مى بيند
قَالَ تَاللَّهِ إِنْ كِدتَّ لَتُرْدِينِ {56}
[و] مى گويد به خدا سوگند چيزى نمانده بود كه تو مرا به سقوط و هلاكت اندازى
وَلَوْلَا نِعْمَةُ رَبِّي لَكُنتُ مِنَ الْمُحْضَرِينَ {57}
و اگر رحمت پروردگارم نبود هرآينه من [نيز] از احضارشدگان بودم
أَفَمَا نَحْنُ بِمَيِّتِينَ {58}
[و از روى شوق مى گويد] آيا ديگر روى مرگ نمى بينيم
إِلَّا مَوْتَتَنَا الْأُولَى وَمَا نَحْنُ بِمُعَذَّبِينَ {59}
جز همان مرگ نخستين خود و ما هرگز عذاب نخواهيم شد
إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ {60}
راستى كه اين همان كاميابى بزرگ است
لِمِثْلِ هَذَا فَلْيَعْمَلْ الْعَامِلُونَ {61}
براى چنين [پاداشى] بايد كوشندگان بكوشند
💠 عصاره فراز آیات (50-61) : سرنوشت بسيار متفاوت بهشتيان و جهنميان ناشى از تصديق و تكذيب جزای اخروی است كه بهشتيان عليرغم القائات مخالفين در دنيا به لطف خدا بر ايمان خود پابرجا ماندند.
كرار عبارت وَأَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ يَتَسَاءلُونَ در آيه ( 27 و 50 )نشاندهنده امكان گفتگوي بهشتيان با هم و جهنميان با يكديگراست. طبق آيه 55 بهشتيان ميتوانند از احوال دوزخيان آگاه شده و با آنها صحبت كنند.
آقای سید کاظم فرهنگ
https://v.ht/saffat
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسشوپاسخقرآني:
#جن در آيات قرآن، چگونه موجودي است؟ چه تفاوتهايي با انسان و فرشته دارد؟ آيا #جنيان لزوما نامشهود هستند؟
قسمت دوم: آيا #جن و #ملك از يك نوعند؟
✅یك اشتباه
ما در اثر یك اشتباه- كه ریشه ی آن افكاری است كه در ایران قبل از اسلام وجود داشته است- معمولاً جن و ملك را در ردیف یكدیگر قرار می دهیم، كأ نّه دو تیپ نزدیك به یكدیگر هستند.
در شعر محتشم هم هست: «جن و ملك بر آدمیان نوحه می كنند»
یا در تعبیرات دیگر فارسی، شعرها و غیر آن، می گوییم دیو و ملك، یعنی به جای كلمه ی «جن» كلمه ی«دیو» را می آوریم. این درست نیست، چرا؟
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
یك فكر و اندیشه ای در ایران قبل از اسلام وجود داشته است كه آنها قائل به دو نوع موجوداتی بودند كه آن موجودها در عالم خلقت تأثیر و نوعی كارگزاری داشته اند یعنی تدبیر امور به آنها واگذار بوده است؛ از این دو نوع یك نوع را خیر می دانستند یعنی آنها را قدرتهای مرموز كارگزارِ در عالم كه كارشان خیر رساندن به عالم است [می دانستند؛ ]
گروه دیگر را هم از نظر قدرت و كارگزاری در ردیف آنها می شمردند ولی می گفتند اینها گروهی هستند كه طبیعت و طینتشان بد كردن است، طبیعت و طینت آنها این است كه شُرور را در عالم خلق كنند و بیافرینند.
آنگاه مثلاً می گفتند باران را آن گروه نیك می آورند زلزله را آن گروه بد.
گروه دیگر معتقد بودند به اینكه خدای اصلی یكی بیشتر نیست ولی می گفتند خدای اصلی دو موجود آفرید:
یك موجود خیر و یك موجود شر، و آن موجود خیر است كه جنودش هم خیرند و موجود شر جنودش شرند؛ یعنی هر دو مبدأ خیر و شر ریشه اش به یك خدای اصلی می رسد.
بعد كه كلمه ی «مَلَك» و كلمه ی «جن» در قرآن آمد، در ترجمه های فارسی مَلَك را فرشته ترجمه كردند ولی به غلط كلمه ی #دیو را به جای جن گذاشتند بدون توجه به اینكه جنّی كه در قرآن آمده است با دیوی كه در قدیم در ایران باستان بوده است از زمین تا آسمان متفاوت است.
جنّی كه در قرآن آمده موجودی است در ردیف انسان. در قرآن به فرشتگان مَلَك گفته شده.
مَلَك از ماده ی مُلك به معنی قدرت است، یعنی موجوداتی كه مظاهر قدرت پروردگار هستند، موجوداتی كه قدرت خداوند عالم در عالم به وسیله ی آنها بروز و ظهور می كند، آنها واقعاً كارشان باذن اللّه كارگزاری عالم است، .
🔰🔰🔰🔰🔰
و اما آن موجودی كه قرآن او را «جن» می نامد آیا كاری از قبیل كارهای ملائكه- چه كاری كه برای بشر خیر شمرده شود و چه كاری كه برای بشر زیان شمرده شود- انجام می دهد؟
مثلاً جن در آمدن سیل یا زلزله نقشی دارد؟
ابداً. اصلاً در این ردیفها نیست.
در قرآن هیچ جا شما نمی بینید جن و ملك با یكدیگر ردیف شده باشند؛ جن با اِنس ردیف می شود نه با مَلَك؛
ادامه دارد
تفسير سوره جن در جلد 9 كتاب آشنايي با قران،استاد شهيد مطهري
https://v.ht/aljenn
❇️۹ #کلام نورانی از #جواد الأئمه (ع)
💠دو پیامد دیدار با برادران دینی
عَبْدُالْعَظِيمِ بْن عَبْدِاللَّهِ الْحَسَنِيّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى (ع) يَقُولُ: مُلَاقَاةُ الْإِخْوَانِ نُشْرَةٌ وَ تَلْقِيحٌ لِلْعَقْلِ وَ إِنْ كَانَ نَزْراً قَلِيلاً.
امام جواد عليه السلام فرمود: ديدار برادران مايه سلامتى و رشد عقل است؛ اگرچه بسيار اندك باشد.
💠افراد پیرامون خود را مورد #آزمون قرار دهید
قَالَ (الإمام الجواد) عَلَيْهِ السَّلَام: ... مَنِ انْقَادَ إِلَى الطُّمَأْنِينَةِ قَبْلَ الْخِبْرَةِ فَقَدْ عَرَضَ نَفْسَهُ لِلْهَلَكَةِ، وَ الْعَاقِبَةِ الْمُتْعِبَةِ.
امام جواد عليه السلام فرمود: هر كه پيش از آزمودن، به كسى اطمينان كند، خود را در معرض هلاكت و فرجامى رنج آور قرار داده است.👌
💠این شخص با تو دشمنی می کند
قَالَ (ع) قَدْ عَادَاكَ مَنْ سَتَرَ عَنْكَ الرُّشْدَ اتِّبَاعاً لِمَا تَهْوَاه.
امام جواد عليه السلام فرمود: كسى كه به خاطر پيروى از دلخواه تو، راه درست را بر تو پنهان دارد، بي گمان با تو دشمنى كرده است.😡
💠نردبانی برای رسیدن به برترین ها
قَالَ (ع) الثِّقَةُ بِاللَّهِ تَعَالَى ثَمَنٌ لِكُلِّ غَالٍ وَ سُلَّمٌ إِلَى كُلِّ عَال.
امام جواد عليه السلام می فرماید: اعتمادِ به خداوند متعال، بهاى هر چيز گرانى است و نردبان رسيدن به هر بلندايى می باشد.
💠 تمثیلی از دوستی با انسان شرور
قَالَ (ع) إِيَّاكَ وَ مُصَاحَبَةَ الشَّرِيرِ فَإِنَّهُ كَالسَّيْفِ يَحْسُنُ مَنْظَرُهُ وَ يَقْبُحُ أَثَرُه.
امام جواد عليه السلام فرمود: از همنشينى با شرور بپرهيز؛ چرا كه مانند شمشير آخته، خوشْ منظر و زشتْ اثر است.
💠بهترین عطا؟
قَالَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: الْحَوَائِجُ تُطْلَبُ بِالرَّجَاءِ وَ هِيَ تَنْزِلُ بِالْقَضَاءِ، وَ الْعَافِيَةُ أَحْسَنُ عَطَاءٍ.
امام جواد عليه السلام فرمود: نيازها، با اميدوارى خواسته مى شود و با قضاى الهى نازل مى شود و عافيت، بهترين عطاست.
💠 یک رنگ باش
قَالَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: لَا تَكُنْ وَلِيّاً لِلَّهِ فِي الْعَلَانِيَةِ عَدُوّاً [لَهُ] فِي السِّر.
امام جواد علیه السلام فرمود: در ظاهر، خودت را دوست خداوند نشان مده، (در حالي كه) در پنهان و در درون، دشمن خدا باشي.
💠 خشم بی زیان
قَالَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: لَا يَضُرُّكَ سَخَطُ مَنْ رِضَاهُ الْجَوْرُ.
حضرت جواد الأئمه فرمود: خشم كسى كه ستم کردن او را خشنود مى سازد به تو زيانى نمی رساند.
💠 نتیجه حبّ و #بغض نسبت به #منکر
قَالَ (ع) مَنْ شَهِدَ أَمْراً فَكَرِهَهُ كَانَ كَمَنْ غَابَ عَنْهُ وَ مَنْ غَابَ عَنْ أَمْرٍ فَرَضِيَهُ كَانَ كَمَنْ شَهِدَهُ.
امام جواد عليه السلام فرمود: كسى كه شاهد كارى باشد و از آن کار بدش آید، مانند كسى است كه شاهد آن نبوده است و كسى كه شاهد كارى نباشد اما به آن کار راضى باشد، مانند كسى است كه شاهد آن بوده است.
https://t.me/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣2⃣ تدبر در سوره #صافات
🔹 پیام های آیات ۴۴-۴۰ از تفسیر نور
۱- کیفرهای الهی عادلانه است. «وَ ما تُجْزَوْنَ إِلاّ ما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» (آری عذاب دردناک قیامت تجسم همان رفتار شرک آلود و استکباری در دنیاست).
۲- در کنار تهدید،بشارت لازم است. «إِلاّ عِبادَ اللّهِ الْمُخْلَصِینَ»
۳- آنچه سبب برگزیدگی انسان نزد خداوند می شود،بندگی است. «إِلاّ عِبادَ اللّهِ الْمُخْلَصِینَ»
۴- پاداش متناسب و برابر برای خلافکاران است،امّا پاداش بندگان برگزیده خدا فراتر از عملکردشان است. «وَ ما تُجْزَوْنَ إِلاّ ما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ إِلاّ عِبادَ اللّهِ»
۵- در بهشت،کامیابی مادی و معنوی در کنار هم قرار دارند. فَواکِهُ ... مُکْرَمُونَ
۶- دیدار اولیای خداوند،یکی از لذّت های معنوی بهشت است. «سُرُرٍ مُتَقابِلِینَ»
۷- در تقابل های دنیوی گاهی خصومت است،ولی در تقابل های اخروی بزم خوش و لذّت است. «عَلی سُرُرٍ مُتَقابِلِینَ»
۸- کامیابی بهشتیان همه جانبه است:
الف)برگزیدگی خدا«مخلصین»(برگزیدگان خدا از مقامی بس والا برخوردارند. «أُولئِکَ» برای اشاره به دور و نشانه مقام والای آنان است.)
ب)رزق «مَعْلُومٌ» که به فرموده امام باقر علیه السلام خدمت گزاران بهشتی آن را می دانند و آن را برای اولیای خدا قبل از آنکه درخواست کنند می آورند.
ج)مادی و معنوی بودن رزق. «فَواکِهُ وَ هُمْ مُکْرَمُونَ»
د)جایگاهی نیکو. «جَنّاتِ النَّعِیمِ»
ه)حضور در جمع دوستان بهشتی همراه با انس و محبت و بزم خوش.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛