هدایت شده از قران پویان
✴ بازخوانی خطبه پیامبر در #غدیرخم
🛑قسمت چهارم:
- #حدیث_ثقلین به عنوان خطبه غدیر خم از طرق سه صحابه زیر روایت شده است:
۱ . روایت دوم زید بن ارقم (مسند احمد بن حنبل، صحیح مسلم و سنن ترمذی)
۲ . روایت دوم أبو سعید خدری (مسند احمد بن حنبل)
۳ . روایت جابر بن عبدالله انصاری (سنن ترمذی)
✅ - روایت جامع حدیث ثقلین و حدیث ولایت:
روایت سوم زید بن ارقم (انساب الاشراف بلاذری و سنن نسائی)
🔶حدیث ثقلین به عنوان خطبه غدیر خم تنها در این حد در روایات فوق مشترک است: انی تارک فیکم کتاب الله و عترتی اهل بیتی.
🔶تمامی عبارات اضافه براین در روایات مذکور متفاوت نقل شده است، عبارت « من کنت مولاه فعلی مولاه » به عنوان جزئی از غدیر خم پیامبر (ص) از طریق هشت صحابی در پنج کتاب که از کتب معتبر اقدم اهل سنت محسوب میشود نقل شده است. این عبارت تنها در صحیح مسلم ازکتب فوق نیامده است.
👈حدیث ثقلین (با کمترین الفاظ یعنی انی تارک فیکم کتاب الله و عترتی اهل بیتی) به عنوان #خطبه_غدیر_خم به سه طریق متفاوت در پنج کتاب از شش کتاب فوق آمده است.
👈حدیث ولایت و حدیث ثقلین به عنوان جامع خطبه غدیر خم از یک طریق (زید بن ارقم) در کتاب انساب الاشراف بلاذری و سنن نسائی نقل شده است.
بر أساس منابع اهل سنت میتوان با اطمینان گفت که پیامبر (ص) در حجة الوداع در غدیر خم حداقل این دو نکته را با پیروان خود در میان گذاشته است:
🔸نکته اول. من بین شما دو چیز گرانبها به ودیعه میگذارم: کتاب خدا و عترت یا اهل بیتم را.
🔸نکته دوم: هر که من مولای او هستم علی هم مولای اوست (یقینا).
🌸👌خدا دوست بدار آنکه او را دوست میدارد، و دشمن بدار آن که او را دشمن میدارد (به احتمال قوی).
💫برگرفته از تحقيق آقاي محسن كديور با همين عنوان
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
خدایا گرفتاری بزرگ شد و پوشیده بر ملأ گشت و پرده کنار رفت و امید بریده گشت و زمین تنگ شد و خیرات آسمان دریغ شد و پشتیبان تویی و شکایت تنها به جانب تو است، در سختی و آسانی تنها بر تو اعتماد است،
خدایا! بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست آن صاحبان فرمانی که اطاعتشان را بر ما فرض نمودی و به این سبب مقامشان را به ما شناساندی، پس به حق ایشان به ما گشایش ده،
گشایشی زود و نزدیک همچون چشم بر هم نهادن یا زودتر،
ای محمّد و ای علی، ای علی و ای محمّد، مرا کفایت کنید که تنها شما کفایتکنندگان منید و یاریام دهید که تنها شما یاریکنندگان منید،
ای مولای ما ای صاحب زمان، فریادرس، فریادرس، فریادرس، مرا دریاب، مرا دریاب، مرا دریاب، اکنون، اکنون، اکنون، با شتاب، با شتاب، با شتاب، ای مهربانترین مهربانان به حق محمّد و خاندان پاک او.
@quranpuyan
- ناشناس.mp3
14.37M
☘موضوع :
دلالتهای فقهی ماجرای #قربانی حضرت #ابراهیم (ع)
نظرات مختلف علما در تفسیر آیات مرتبط با ذبح #اسماعیل
آیا خداوند به قتل فرزند، وحی میکند؟
آیا حضرت ابراهیم، وحی را درست دریافت کرده بود؟
آیا امر به قتل بوده یا تنها به مقدمات آن؟
استاد سروش محلاتی
💠عید قربان ۱۳۹۹
@quranpuyan
💐📣 شكسته شدن #ركورد حداكثر #بازديد_روزانه از سايت قرآن پويان
🌸بلطف خدا و استقبال كاربران
👈در روز سه شنبه چهاردهم مرداد ماه، مصادف با چهاردهم ذيحجه
🔶🔸تعداد بازديد روزانه كاربران سايت به 19529 رسيد كه بيشترين امار در سال 99 است.
سالهاي قبل نيز در ماههاي مبارك رمضان و ذيحجه تعداد بازديد كنندگان از سايت افزايش يافته بود.
www.quranpuyan.com
@quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
✴ بازخوانی خطبه پیامبر در #غدیرخم
🛑 قسمت پنجم:
✅ بخش دوم. #غدیر_خم در منابع اولیه تشیع
از کتب شیعه نیز ده کتاب انتخاب کرده ام. قدیمیترین کتابهایی که نزد شیعیان معتبر محسوب میشوند. به لحاظ زمانی از قرن سوم تا قرن پنجم را در برگرفته است. برای دربرگرفتن شیخ طوسی صاحب دو کتاب از کتب اربعه شیعی - - تا أواسط قرن پنجم جلو رفتهام.تا از هر دو سو منابع اصلی روایی بررسی شده باشد .
👈این ده کتاب گزیده شیعی عبارتند از:
من لایحضره الفقیه و کمال الدین صدوق، کافی کلینی ، تاریخ یعقوبی،ایضاح فضل بن شاذان، تهذیب، استبصار، و امالی طوسی (۴۱۳)، ارشاد مفید (۴۰۶)، نهج البلاغه سید رضی .
از این ده کتاب منتخب یک کتاب کلام روایی (ایضاح)، هفت کتاب روایت شامل کتب اربعه (کافی، من لایحضره الفقیه، تهذیب و استبصار)، و سه کتاب روایی مهم دیگر (کمال الدین، نهج البلاغه و امالی طوسی) و دو کتاب تاریخ و سیره (تاریخ یعقوبی و ارشاد مفید).
از این ده کتاب چهار کتاب متعرض بحث غدیر خم و خطبه پیامبر (ص) در این روز نشده اند .
🔶سه کتاب از کتب اربعه یعنی من لایحضره الفقیه صدوق و تهذیب و استبصار طوسی در این زمره هستند.البته هر سه کتاب فقهی هستند و جای بحث مسئله کلامی یا تاریخی در کتاب فقهی نیست .اما چون صحاح سته اهل سنت از این زاویه بررسی شده بود، کتب اربعه حدیث شیعه هم از همان زاویه بررسی شد .
برای آشنایی با دیدگاه شیخ صدوق و شیخ طوسی دو کتاب دیگر آنها انتخاب شد که به نحوی واقعه #غدیر_خم را بحث کرده اند (کمال الدین صدوق و امالی طوسی .)
🔸کتاب چهارمی که متعرض مسئله غدیر خم نشده نهج البلاغه سید رضی است .این کتاب بعد از قرآن کریم گرامیترین و رایجترین کتاب شیعی است .البته نهج البلاغه آنچنانکه از اسمش پیداست گزینش ادبی سید رضی از خطبه ها، نامهها و کلمات قصار علی بن ابی طالب است نه اهم آثار یا همه آثار امام علی (ع) .
🔶اما بالاخره در این کتاب که رایجترین مجموعه شیعی کلمات امام علی است، کلمه ای درباره غدیر خم و خطبه پیامبر توسط سید رضی انتخاب نشده است .
👈شش کتاب گزیده شیعی که درباره غدیر خم بحث کرده اند به ترتیب تاریخی عبارتند از: ایضاح فضل بن شاذان ، امالی ، ارشاد مفید ، کمال الدین صدوق ، کافی کلینی ، تاریخ یعقوبی
💫برگرفته از تحقيق آقاي محسن كديور با همين عنوان
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
كيست مولا آن كه آزادت كند
بند رقيت ز پايت بركند
جلال الدين محمد بلخى
عید سعید غدیر خم بر تمامی شیعیان مبارک باد🍃🌺
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
سپاس خدا را که ما را از کسانی قرار داد که به ولایت امیرالمومنین علی (ع) و ائمه اطهار(ع) تمسک می جویند .
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
https://telegram.me/quranpuyan
✅✅ ازعلی ع #تبعیت و از امرش اطاعت کنید.
حدیث #منزلت یکی از احادیث معتبر و مورد اتفاق شیعه وسنی است.
محمد بن اسماعیل بخاری در صحیح خویش این حدیث را نقل کرده است.ابن ابیالحدیدآن را مورد اتفاق جمیع فرق اسلامی، و ابن عبدالبرّ آن را از درستترین و استوارترین روایات دانسته است.
حاکم نیشابوری [۷۳] طریق حدیث را صحیح دانسته و حافظ ذهبی نیز در تلخیص المستدرک بر صحت آن تأکید کرده است.
از مشهورترین نقلهای این حدیث آن است که پیامبر اکرم خطاب به حضرت علی علیهالسلام فرمود: «أنتَ مِنّی بِمَنزلةِ هارونَ مِنْ مُوسی، اِلّاأنـّه لانَبیَّ بَعدی»
نقلهایمختلف حدیث منزلت، همگی، این مضمونمشترک را دارند که جایگاه و منزلت امام علی علیهالسلام نسبت به پیامبر، همانند جایگاه هارون نسبت به موسی است.
🔷🔷 اما ببینیم خداوند در قرآن چه مقام و جایگاهی را برای #هارون قرار داده است:
-خلافت و جانشینی
در ماجرای سفر معروف حضرت موسی به میقات و منحرف شدن بنی اسراییل به پرستش گوساله سامری،حضرت موسی
قبل از عزیمت هارون را بعنوان جانشین خود معرفی میکند.
سوره اعراف آیه 142 می گوید:
وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلاَثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَقَالَ مُوسَى لأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَأَصْلِحْ وَلاَ تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ ﴿۱۴۲﴾
و با موسى سى شب وعده گذاشتيم و آن را با ده شب ديگر تمام كرديم تا آنكه وقت معين پروردگارش در چهل شب به سر آمد و موسى [هنگام رفتن به كوه طور] به برادرش هارون گفت در ميان قوم من جانشينم باش و [كار آنان را] اصلاح كن و راه فسادگران را پيروى مكن (۱۴۲)
⭕⭕ بنابراین با توجه به حدیث منزلت ،حضرت علی هم جانشین پیامبر در زمان عدم حضور ایشان است.اما آیا این جانشین ،هم واجب الاطاعه است؟
خداوند در سوره طه آیه 90،گفتگوی موسی و هارون پس از بازگشت موسی از میقات را بیان نموده که موسی به هارون اعتراض میکند چرا جلو بت پرستی گوساله سامری را نگرفتی؟
هارون هم جواب میدهد که من به مردم گفتم که باید از من #تبعیت کنید و امر مرا اطاعت کنید،اما نپذیرفتند.
و در حقيقت هارون قبلا به آنان گفته بود اى قوم من شما به وسيله اين [گوساله] مورد آزمايش قرار گرفته ايد و پروردگار شما [خداى] رحمان است پس مرا پيروى كنيد و فرمان مرا پذيرا باشيد (۹۰)
✳✳ پس در زمان نبود پیامبر اسلام ،با توجه به حدیث منزلت مسلمانان باید از حضرت علی تبعیت و اطاعت میکردند.
✒سیدکاظم فرهنگ
http://quranpuyan.com/yaf_postst452_zly--tbyt-w-z-mrsh-Tt-khnyd.aspx
🌹🌹امروز همزمان با عید سعید #غدير کانال #قرآن_پویان ،قدم به #ششمین سال حیات خود گذاشت🌹🌹
سال ۱۳۹۴ در این روز مبارک و فرخنده
با توکل بر خدا و پشتوانه دوستان گروه تلگرامی قرآن پویان
اقدام به تشکیل کانال کردیم.
در این پنج سال سعی ما بر این بود تا باارایه تفاسیری دقیق و عقل گرایانه از قرآن و ارایه مطالب معتبر و مستند دینی،
بتوانیم ضمن پاسخگویی به برخی شبهات و پرسشهای موجود در فضای کنونی جامعه،
انس مخاطبان خود با قران را بیشتر نموده و با فهم قران،در مسیر عمل به آن پیش رویم.
🙏🌺از همه شما همراهان مخصوصا دوستانی که با نظرات و پیشنهادات خود ،ما را دلگرمی بخشیدند،تشکر می کنیم.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
4_5888645134865663491.m4a
4.18M
🎧✅ شهرِ پیامبر(ص) و "راهی که طی نشد"
♦️سه رخدادِ ؛ صحیفة النبي، غدیر خم و سقیفه بنی ساعده
🔸پرسش از ؛ کیفیت حکمرانی و شخصیت حکمران
تهران، روزبه، دوشنبه 6 آبان 1398 ،
29 صفر 1441ق
🆔@Feirahi
هدایت شده از قران پویان
✴️✴️ بازخوانی خطبه پیامبر در #غدیرخم
🛑 قسمت ششم:
✅جمع بندی چگونگي روايت #غدير در ۱۰ کتاب قديمي شیعه "
سه کتاب گزارش خود را درباره غدیر خم بدون ذکر منبع آورده اند: ایضاح فضل بن شاذان، تاریخ یعقوبی و ارشاد مفید.
در شش کتاب منتخب شیعی گزارش سه کتاب مستند به سلسله سند از مولف کتاب تا پیامبر (ص) است: کافی کلینی، کمال الدین صدوق و امالی طوسی.
متن خطبه غدیر خم پیامبر (ص) در منابع ششگانه سه گونه روایت شده است:
گونه اول منحصر در اولویت پیامبر بر مردم نسبت به خودشان، اعلام ولایت علی بن ابی طالب و چند دعا. این گونه در سه کتاب ذیل نقل شده بود: ایضاح فضل بن شاذان، کافی کلینی، و امالی طوسی؛
گونه دوم #حدیث_ثقلین به عنوان خطبه غدیر: کمال الدین صدوق (روایت دوم)؛ گونه سوم مجموع دو متن قبلی: تاریخ یعقوبی، و کمال الدین صدوق (روایت اول).
🔸در کتب منتخب شیعی که مستندات خطبه غدیر خم را آورده اند مجموعا روایت پنج نفر از صحابهای که مستقیما خطبه را از زبان پیامبر شنیده اند به چشم میخورد: گونه اول: چهار روایت در امالی طوسی: زید بن ارقم، ابوسعید خدری، انس بن مالک، و انشاد علی بن ابی طالب؛
گونه دوم: روایت امام محمد باقر (ع) از جابر بن عبدالله انصاری (کمال الدین صدوق)؛
گونه سوم: روایت عامر بن واثلة از زید بن ارقم (کمال الدین صدوق).
در مقایسه با #خطبه_غدیر_خم به روایت اهل سنت هر سه گونه مشابه دارد.👇👇
گونه اول: مسند احمد بن حنبل، سنن ابن ماجه ، انساب الاشراف بلاذری، سنن ترمذی و سنن نسائی؛ گونه دوم: مسند احمد بن حنبل، صحیح مسلم و سنن ترمذی؛ گونه سوم: انساب الاشراف بلاذری و سنن کبرای نسائی.
👈👈 در مجموع در دوازده کتاب اقدم معتبر سنی و شیعه در نقل مستند خطبه غدیر خم پیامبر (ص) بین سنی و شیعه اتفاق نظر کامل است!
در ایضاح فضل بن شاذان به سمپاشی بدخواهان علیه علی بن ابی طالب در آن زمان و به اقدام پیامبر برای مقابله با این سمپاشیها سربسته اشاره می کند.
✅در کافی کلینی این نکته تشریح شده است: أولا با نزول آیه ۵۵ مائده که درباره ولایه علی بود، خداوند به محمّد (ص) فرمان داد که ولایت را برایشان تفسیر کند. پیامبر ترسید که آنان از دین برگشته او را تکذیب کنند، پس دلتنگ شده برای مشورت به خداوند مراجعه کرد. آیه ۶۷ سوره مائده نازل شد. ثانیا آن گاه خار نفاق در دل مردمان افتاده، گفتند: خداوند یاد هرگز آن را بر محمّد نازل نکرده است. و او جز این که دست پسر عمویش را بالا ببرد چیزی نمیخواهد. ثالثا پیامبر أموال اهدایی مردم مدینه را نپذیرفت . " قل لا أسألکم علیه أجرا إلا المودة فی القربى (شوری .۲۳)
🔸🔻آن گاه منافقان گفتند: خداوند این را بر محمّد نازل نکرده است و او می خواهد جایگاه پسرعمویش را بالا برده، خاندانش را بر ما بگو من از شما «تحمیل کند. دیروز می گفت: هرکه من مولای اویم، #علی_مولای او است و امروز می گوید: برای آن جز دوستی با نزدیکانم مزدی نمی خواهم.اما در ارشاد مفید هیچیک از نکات فوق الذکر کافی مطرح نشده است.
💫💫ادامه دارد
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✍️ بهره ما از #غدیر و #ولایت
🔰نگاه امام علی ع به حکومت و ولایت،
آیا اسلام بی ولایت را باید رها کرد؟
در جامعه امروز ما، دو رویکرد نسبت به عید غدیر از سوی دو گروه وجود دارد:
گروه اول کسانی که غدیر را دستمایه مباحث سیاسی روز قرار داده تا با آن مبانی حکومت در عصر غیبت را تثبیت کنند و نشان دهند که حکومت یک امر الهی است و رأی مردم در مشروعیت آن دخالتی ندارد و تعیین ولی فقیه در این عصر همانند تعیین امیرالمومنین در عصر پیامبر، و ماهیت و قلمرو ولایت نیز همان است. نمونه این گرایش در آثار آیت الله مومن دیده میشود مثلا در بحث کنترل جمعیت ابتدا «من کنت مولاه فان علیا مولاه» را مبنای دخالت امام قرار میدهد و سپس به طراز آن، همین شأن را برای ولی فقیه مطرح میکند و مفاد ولایت فقیه را همان «اّلست اولی بکم من انفسکم» میداند(کلمات سدیده). پس خاطره غدیر هر ساله به استحکام نظام کمک میکند و نشان میدهد که آن منصب، «امروز» هم زنده است.
و گروه دوم کسانی که غدیر را دستمایه تداوم بحشیدن به مجادلات کلامی قرار داده و دینداری بدون ولایت را کفر میدانند(الولایه نزلت فی اخر عمره (ص) فی غدیر خم و المخالفه فیها مستلزمه لکفر المخالف-الحدائق للبحرانی). در استدلال آنها، ولایت، اساس اسلام است و مخالف آن حقیقتا کافراست، هر چند ظاهرا مسلمان است(الاسلام بنی علی الولایه فبانتفاء الولایه ینتفی الاسلام واقعا- التنقیح للخویی) پس غدیر هر ساله به ما پیام میدهد که کافران واقعی را بشناسید و مبادا آنها را فراموش کنید.
بررسی هر یک از این دو دیدگاه مجال گستردهای میخواهد و به اجمال میتوان اشاره کرد که بسیاری از محققان با چنین نظراتی موافق نیستند. بنظر آنها ولایت مفهوم گستردهای دارد که در «اولی بالمومنین من انفسهم»(در قرآن) و «اَلست اولی بکم من انفسکم»(درخطبه غدیر) نمیتواند شامل «فقیه» شود و بقول آیت الله حائری موسس حوزه: «لاشبهه فی عدم ثبوت الولایه بالمعنی الذی ثبت فی الائمه من کونهم اولی بالمومنین من انفسهم فی الفقیه»(البیع للاراکی)
همچنین «ولایت» در حقیقت اسلام، دخالتی نداشته و لذا منکران آن واقعا مسلمانند.
ولی بنظر میرسد با مراجعه مستقیم به کلام مولی(ع) اساسا نگاهمان به موضوع خلافت تغییر میکند و در حالی که نص بر امامت حضرت را پذیرفتهایم، نمیتوانیم با چنین تحلیلهایی موافقت کنیم ⏬
✅امیر المومنین(ع) پس از تصدی خلافت، از سوی دوستان خود مورد سوال قرار میگرفت که ماجرای تغییر خلافت پس از پیامبر چه بود؟ بالاخره امام باصرار آنان چنین پاسخ داد:
«پس از وفات رسول خدا(ص) به ذهنم خطور نمیکرد که خلافت را از من بگیرند ولی مردم بسوی فلانی روی آوردند و من ناراحت شدم و از همکاری کنارهگیری کردم تا اینکه عدهای، از اسلام رویگردان شده و به نابودی دین فرا خواندند، ترسیدم که اگر به کمک اسلام نشتابم، آسیبی ببیند که مصیبتش بیش از زوال ولایت من بر شما باشد زیرا این ولایت چند روزی ماندگار است و مانند سراب سپری میگردد: «فلما مضی (ص) تنازع المسلمون الامر من بعده فوالله ما کان یلقی فی روعی و لایخطر ببالی ...»
این کلام حضرت علاوه بر نهج البلاغه(نامه۶۲) در منابع معتبر دیگر مانند الغارات ثقفی و الرسائل کلینی و برخی مآخذ دیگر نیز نقل شده و پیوسته بدون تردید مورد قبول بوده است ولی مضمون این کلام با تلقی امروز بسیاری از ما از موضوع خلافت، متفاوت است:
الف) امام (ع) احتمال انحراف خلافت را نمیدادند یعنی یک فتنه از قبل طراحی شده نبود: «ما کان یلقی فی روعی و لا یخطر ببالی...»
ب) این تغییر و انحراف با مشارکت عموم مردم اتفاق افتاد : «ان العرب تزعج...»
ج) بیعت با خلیفه با استقبال مردم انجام گرفت: «انثیال الناس علی فلان یبایعونه...»
د) امام(ع) برای جلوگیری از صدمه به اسلام، به همکاری با دستگاه خلافت اقدام کردند: «فامسکت یدی حتی رایت راجعه الناس...»
ه) حضرت «ولایت» خود را «متاع روزهای گذرا و اندک» میخوانند: «فوت ولایتکم التی متاع ایام قلائل...»
و) اسلامِ بدون ولایت را هم باید حفظ و از آن دفاع نمود و حتی برای آن باید با خلیفه غاصب همکاری کرد.
ز) مصیبت بر «اسلام» (ولو بدون ولایت) سنگینتر و مهمتر از مصیبت بر «ولایت» است، مصیبت دوم را گاه باید تحمل کرد تا مصیبت اول اتفاق نیفتد: «تکون المصیبه به علی اعظم من فوت ولایتکم...»
غدیر روزی است که باید به دین و ولایت از نگاه امیرالمومنین(ع) نگریست و بر آن استقامت ورزید ولی آیا درک ما از ولایت با آموزههای خود حضرت سازگار است؟
استاد سروش محلاتی
@quranpuyan
خدایا
این روز فرخنده رابا عشق تو
آغازمیکنیم
بخشندگی ازتوست
عشق در وجود توست
قدرت در دستان توست
بخشندگی را به ما بیاموز
عشق را در وجود ما قرار ده
تا مهربان باشیم
سلام صبحتون پر از لطف خدا
@quranpuyan