eitaa logo
قران پویان
436 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
669 ویدیو
605 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از قران پویان
💐💐 همزمان با سالگرد رونمايي كتاب"مباني و روش ساده فهم قرآن"در كتابخانه ملي، و عيد سعيد #غدير،👈فروش ويژه كتاب با 15درصد #تخفيف به مبلغ 12750 تومان،از 23 تا 29 مرداد. #سفارش پستي كتاب از لينك https://idpay.ir/quranpuyan/shop/37101 جهت دريافت اطلاعات بيشتر از محتواي كتاب و #كليپهاي مراسم رونمايي و معرفي كتاب در شبكه قران به كانال زير مراجعه نماييد https://t.me/fahmequran
✴️✴️ بازخوانی خطبه پیامبر در 🛑قسمت دوم،: 👌🔶بخش اول. غدیر خم در منابع اقدم اهل از منابع معتبر اقدم اهل سنت ده کتاب انتخاب شده است. سال وفات نویسندگان این کتابها همگی قبل از ۳۰۳ است، یعنی مولفان این کتابها در قرون دوم و سوم میزیستهاند. سه کتاب اصلی سیره و تاریخ، هفت کتاب اصلی حدیث از جمله صحاح ستة. عناوین این ده کتاب به شرح زیر است: صحیح بخاری، مسند احمد بن حنبل ،سیره ابن هشام ،سیره ابن إسحاق، انساب الأشراف بلاذری، سنن ترمذی ،سنن ابن ماجه، سنن ابی داود، صحیح مسلم، سنن کبرای نسائی . ❓❓پرسش اصلی این است: در کدامیک از این ده کتاب اشارهای به واقعه غدیر خم شده و چه مقدار از خطبه رسول خدا (ص) در آن نقل شده است؟ از این ده کتاب معتبر اقدم، در چهار کتاب کمترین اشارهای به واقعه غدیر خم ب هچشم نمیخورد: سیره ابن اسحاق، سیره ابن هشام، صحیح بخاری و سنن ابی داود. این چهار کتاب که دو سیره اصلی و دو کتاب از صحاح ستة را در برمیگیرد واقعه غدیر خم را چیزی مهمی نیافتهاند تا نقل کنند! گویی پیامبر (ص) هرگز در حجة الوداع در برابر چند ده هزار مرد و زن مسلمان خطبهای نخوانده است. البته در سنن ابی داوود یک اشاره بسیار بسیار مجمل آمده که آنرا هم نقل خواهم کرد. 🔶 اما حداقل در شش کتاب دیگر اقدم اهل سنت اسمی از غدیر خم و عبارات مختصری از خطبه پیامبر (ص) درباره ولایت علی بن ابی طالب (ع) قابل مشاهده است. این کتابها به ترتیب تاریخ وفات نویسندگانشان عبارتند از: مسند احمد بن حنبل، صحیح مسلم، سنن ابن ماجه، سنن ترمذی،انساب الاشراف وسنن کبرایی نسائی. 👈این شش کتاب عبارتند از چهار کتاب از صحاح ستة، یکی از معتبرترین کتب تاریخ و یک مجموعه حدیث اقدم از صحاح سته. بوده اند، یعنی در کتب معتبر قرن سوم اهل سنت به و خطبه پیامبر در آن روز صریحا اعتراف شده است. 💫💫ادامه دارد ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
خدایا امروزرانیزبانام توآغاز میکنم امروزقلبم مالامال ازشکرگزاری برای موهبت زندگی است کمک کن تاداستان زندگی‌ام را به همان زیبایی بیافرینم کہ توجهان راآفریدی سلام روزتون بخیر 💫 @quranpuyan 💫
📖 ؟ زیبا از قرآن کریم تکلیف از ما.📝 نتیجه از خدا. 🏆 قُل لَّن يُصِيبَنَآ إِلَّا مَا كَتَبَ ٱللَّهُ لَنَا هُوَ مَوۡلَىٰنَاۚ وَعَلَى ٱللَّهِ فَلۡيَتَوَكَّلِ ٱلۡمُؤۡمِنُونَ  سوره مبارکه توبه،‌ آیه ۵۱ بگو: هرگز جز آنچه خداوند براى ما مقرّر كرده است، به ما نخواهد رسید. او مولاى ماست و مؤمنان باید تنها بر خداوند توكّل كنند. برگرفته از کانال حفظ قرآن @hefzequranchannel http://yon.ir/Qp2641 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره   🔹فراز آیات ۳۰-۲۴ أَلْقِيَا فِي جَهَنَّمَ كُلَّ كَفَّارٍ عَنِيدٍ {24} [به آن دو فرشته خطاب مى شود] هر كافر عنادکننده را در جهنم فروافكنيد {24} مَّنَّاعٍ لِّلْخَيْرِ مُعْتَدٍ مُّرِيبٍ {25} [هر] بازدارنده از خيرى [هر] متجاوز شكاكى {25} الَّذِي جَعَلَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ فَأَلْقِيَاهُ فِي الْعَذَابِ الشَّدِيدِ {26} كه با خداوند خدايى ديگر قرار داد [اى دو فرشته] او را در عذاب شديد فرو افكنيد {26} قَالَ قَرِينُهُ رَبَّنَا مَا أَطْغَيْتُهُ وَلَكِن كَانَ فِي ضَلَالٍ بَعِيدٍ {27} [شيطان] همدمش مى گويد پروردگار ما من او را به عصيان وانداشتم ليكن [خودش] در گمراهى دور و درازى بود {27} قَالَ لَا تَخْتَصِمُوا لَدَيَّ وَقَدْ قَدَّمْتُ إِلَيْكُم بِالْوَعِيدِ {28} [خدا] مى فرمايد در پيشگاه من با همديگر مستيزيد [كه] از پيش به شما هشدار داده بودم {28} مَا يُبَدَّلُ الْقَوْلُ لَدَيَّ وَمَا أَنَا بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيدِ {29} پيش من حكم دگرگون نمى شود و من [نسبت] به بندگانم بيدادگر نيستم {29} يَوْمَ نَقُولُ لِجَهَنَّمَ هَلِ امْتَلَأْتِ وَتَقُولُ هَلْ مِن مَّزِيدٍ {30} آن روز كه [ما] به دوزخ مى گوييم آيا پر شدى و مى گويد آيا باز هم هست (کنایه از کثرت جهنمیان){30} ♻️عصاره فراز آیات (30-24):سرنوشت محتوم جهنمی برای کافران لجباز،منع کنندگان از خیر،متجاوزان و مشرکان 🖌آقای سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8909 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین بیست وپنجم پرهیز از ◀️خداوند در سوره مومنون می فرمایند : ◀️الذین هم عن اللغو معرضون". [۴]المومنون 👈کار" " آن کاری است که فایده نداشته باشد و بر حسب اختلاف اموری که فایده عاید آنها می‌شود مختلف می‌گردد. چه بسا فعلی که نسبت به امری و نسبت به امری دیگر مفید باشد. پس کارهای در نظر دین، آن اعمال مباح و حلالی است که صاحبش در آخرت و یا در دنیا از آن سودی نبرد و سر انجام آن، منتهی به سود آخرت نگردد البته تنها شامل سخنان و افعال بیهوده نمی‌شود بلکه افکار و بی پایه‌ای که انسان را از یاد خدا غافل و از تفکر در آنچه مفید و سازنده است به خود مشغول می‌دارد همه در مفهوم جمع است. در واقع مؤمنان آن چنان ساخته شده‌اند که نه تنها به اندیشه‌های باطل و سخنان بی اساس و کارهای دست نمی‌زنند، بلکه به تعبیر قرآن از آن" معرض" و رویگردانند. 💫 تفسیر المیزان 💫سوره المومتون 🍃🌼🍃 ۸ گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan.
بازخوانی خطبه پیامبر در 🛑قسمت سوم: غدیر در منابع اقدم اهل از این شش کتاب در دو کتاب سنن ابن ماجه و سنن ترمذی اسم غدیر خم نیامده در حالی که به نکاتی ازخطبه آن اشاره شده است. 🔸در صحیح مسلم کلمه غدیر (برکه) نیامده اما بجایش آبی بنام خم ذکر شده است. 🔸در سه کتاب مسند احمد بن حنبل، انساب الاشراف بلاذری و السنن الکبرای نسائی بخشهایی از خطبه پیامبر همراه با تصریح به اسم غدیر خم آمده است. در دو کتاب به اینکه واقعه در حجة الوداع رسول الله رخ داده تصریح شده است: انساب الاشراف بلاذری و السنن الکبرای نسائی. در دو کتاب خطبه پیامبر در حج گزارش شده، اما اشاره ای به حج آخر نشده: سنن ابن ماجه و سنن ترمذی. در کتاب اخیر روز واقعه عرفه گزارش شده است. در دو کتاب مسند احمد بن حنبل و صحیح مسلم اشارهای درباره حج نیامده است. آنچه در این شش کتاب به عنوان خطبه غدیر خم معرفی شده بر سه گونه است: ◀اول. 🌸👌الست أولى بالمؤمنین من أنفسهم؟ قالوا: بلى. قال: ألست أولى بکل مؤمن من نفسه؟ قالوا: بلى. قال: من کنت مولاه فعلی مولاه. اللهم وال من والاه و عاد من عاداه ◀گونه دوم: ؛ ◀گونه سوم: جامع حدیث ثقلین و حدیث ولایت.» . حدیث ولایت به عنوان خطبه غدیر خم از چند طریق شناخته شده از صحابه پیامبر (ص) به شکل سه جزئی(پرسش و پاسخ اولویت پیامبر، و حداقل دو دعا) به پنج طریق زیر روایت شده است: ۱ . انشاد علی بن ابی طالب در رحبة (مسند احمد بن حنبل و سنن نسائی) ۲ . انشاد علی بن ابی طالب بر منبر مسجد کوفه (سنن نسائی) ۳ . روایت براء بن عازب (مسند احمد بن حنبل، سنن ابن ماجه و انساب الاشراف بلاذری) ۴. روایت اول زید بن ارقم (مسند احمد بن حنبل و سنن نسائی) ۵ . روایت سعد بن ابی وقاص (سنن نسائی) 👈حدیث ولایت به گونه دو جزئی به دو طریق ذیل روایت شده است: بدون استفهام صدر در روایت اول ابی سعید خدری (انساب الاشراف بلاذری)؛ منهای دعای ذیل در روایت زید بن ارقم به نقل عطیه کوفی (مسند احمد بن حنبل) 🔶حدیث ولایت به عنوان منهای استفهام صدر و دعاهای ذیل یعنی تنها گزارش مختصر من کنت مولاه فعلی مولاه به شش طریق زیر روایت شده است: » ۱. انشاد علی بن ابی طالب در رحبة (مسند احمد بن حنبل به نقل اذان بن عمر) ۲. روایت ابی ایوب و دیگر انصار در رحبة (مسند احمد) ۳. روایت اول زید بن ارقم (سنن ترمذی) ۴. روایت سعد بن ابی وقاص (سنن ابن ماجه) ۵. روایت ابوهریرة (انساب الاشراف بلاذری) ۶. روایت بریدة بن حصیب (انساب الاشراف بلاذری) 💫💫ادامه دارد ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
زمین را از صفا زیور ببندید به اوج آسمان اختر ببندید به مژگان خاک این ره را زدایید بر آن بال ملائک را گشایید میلاد کاظم آل محمد(ص) مبارک باد @quranpuyan
📖 قرآن چه می گوید؟ قرآن و 🍃🍃🍃زندگی اصیل:باورها و رفتارهای مبتنی بر قسمت اول ✅ زندگی اصیل یعنی زندگی بر اساس فهم و تشخیص خود؛ بنابراین در این زندگی تقلید و تبعیت از افکار عمومی بدون تجزیه و تحلیل، تحت تاثیر هیجانات عمومی قرار گرفتن، تعبدهای بلادلیل، همرنگی با جماعت، کسب محبوبیت و رضای مردم به هر قیمتی و ... وجود ندارد؛ انسان فقط بر اساس و اخلاقی خود زندگی می کند و هر چه را بر اساس این دو معیار، درست تشخیص داد به آن عمل می کند وگرنه آن را پس می زند. 🔻مواردی از قرآن کریم ذکر می‏ کنم که بنا بر آنها گویی نظر قرآن کریم هم بر زندگی اصیل است. البته نمی‏ خواهم بگویم نظر قرآن فلان است، بلکه می ‏خواهم بگویم در قرآن هم آیات و شواهدی نزدیک به دیدگاه های ذکر شده وجود دارد 💢 مثلا آیه ای در مورد یهودیان و مسیحیان است که می ‏گوید: «إتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَ رُهْبَانَهُمْ أَرْبَاباً ‌مِنْ دُونِ اللهِ» [توبه: ۳۱]؛ می‏ فرماید: اینان ــ یعنی مسیحیان و یهودیان ــ علمای دینی خود را، غیر از خدا یا علاوه بر خدا می‏ پرستیدند. 🔻شخصی از امام باقر(ع) یا امام صادق(ع) می ‏پرسد: آیا واقعاً اینها از مردم می‏ خواستند که «ما را بپرستید؟» امام می‏فرماید: نه، هیچ وقت آنها چنین دعوتی نمی ‏کردند. حتی اگر چنین دعوتی هم می ‏کردند، کسی پاسخ مثبت نمی ‏داد. صحابی می ‏پرسد پس مقصود قرآن چیست؟ 👈حضرت می‏فرماید: این ها همان معامله‏ ای را با علمای خود می‏کردند که تنها باید با خدا کرد. آن معامله این است که انسان فقط باید سخن خدا را بی‏چون و چرا قبول کند و از هر شخص دیگری برای سخنش دلیل بخواهد.چون این ها سخنان علمای خود را بی‏چون و چرا می‏ پذیرفتند، در نتیجه، خداوند می ‏فرماید که اینها علمای خود را می‏ پرستیدند؛ یک روز می‏ گفتند یک ششم اموالتان را به عنوان وجوه شرعیه بپردازید، آنها هم می ‏پرداختند. بعد از مدتی می ‏گفتند: نه، باید یک هشتم بپردازید، آنها هم می‏ گفتند: بفرما. نمی‏ گفتند اگر الان یک هشتم راست است، پس یک ششم قبلی دروغ بوده و اگر یک ششم قبلی راست بوده پس الان دروغ می‏ گویید. بدین ترتیب اینها فقط مقلّد بودند. ادامه دارد ... ✳️ استاد - زندگی اصیل و مطالبه دلیل 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول  تدبر در سوره 🔹فراز آیات (35-31) وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ غَيْرَ بَعِيدٍ {31} و بهشت را براى پرهيزگاران نزديك گردانند بى آنكه دور باشد {31} هَذَا مَا تُوعَدُونَ لِكُلِّ أَوَّابٍ حَفِيظٍ {32} [و به آنان گويند] اين همان است كه وعده يافته ايد [و] براى هر توبه كار نگهبان [حدود خدا] خواهد بود {32} مَنْ خَشِيَ الرَّحْمَن بِالْغَيْبِ وَجَاء بِقَلْبٍ مُّنِيبٍ {33} آنكه در نهان از خداى بخشنده بترسد و با دلى توبه كار [باز] آيد {33} ادْخُلُوهَا بِسَلَامٍ ذَلِكَ يَوْمُ الْخُلُودِ {34} به سلامت [و شادكامى] در آن درآييد [كه] اين روز جاودانگى است {34} لَهُم مَّا يَشَاؤُونَ فِيهَا وَلَدَيْنَا مَزِيدٌ {35} هر چه بخواهند در آنجا دارند و پيش ما فزونتر [هم] هست {35} ♻️عصاره فراز آیات(35-31):سرنوشت مطبوع بهشتی برای متقین : بندگانی که با ترس از مقام خدا،همواره خود را در مسیر خدا حفظ می کنند. 🖌آقای سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8909 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #چهلم تمرین بیست وپنجم پرهیز از #لغو 🌹🌹 امام على عليه السلام : 🔶إنَّ الْمُؤْمِنَ إذا تَكَلَّمَ ذَكَّرَ... والْمُنافِقُ إذا تَكَلَّمَ لَغا؛ 🔸🔸مؤمن هرگاه سخن گويد ياد (خدا) مى كند و منافق هرگاه سخن گويد #بيهوده_گويى مى كند. 📚تحف العقول، ص212   🍃🌼🍃 گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
✴ بازخوانی خطبه پیامبر در 🛑قسمت چهارم: - به عنوان خطبه غدیر خم از طرق سه صحابه زیر روایت شده است: ۱ . روایت دوم زید بن ارقم (مسند احمد بن حنبل، صحیح مسلم و سنن ترمذی) ۲ . روایت دوم أبو سعید خدری (مسند احمد بن حنبل) ۳ . روایت جابر بن عبدالله انصاری (سنن ترمذی) ✅ - روایت جامع حدیث ثقلین و حدیث ولایت: روایت سوم زید بن ارقم (انساب الاشراف بلاذری و سنن نسائی) 🔶حدیث ثقلین به عنوان خطبه غدیر خم تنها در این حد در روایات فوق مشترک است: انی تارک فیکم کتاب الله و عترتی اهل بیتی. 🔶تمامی عبارات اضافه براین در روایات مذکور متفاوت نقل شده است، عبارت « من کنت مولاه فعلی مولاه » به عنوان جزئی از غدیر خم پیامبر (ص) از طریق هشت صحابی در پنج کتاب که از کتب معتبر اقدم اهل سنت محسوب میشود نقل شده است. این عبارت تنها در صحیح مسلم ازکتب فوق نیامده است. 👈حدیث ثقلین (با کمترین الفاظ یعنی انی تارک فیکم کتاب الله و عترتی اهل بیتی) به عنوان به سه طریق متفاوت در پنج کتاب از شش کتاب فوق آمده است. 👈حدیث ولایت و حدیث ثقلین به عنوان جامع خطبه غدیر خم از یک طریق (زید بن ارقم) در کتاب انساب الاشراف بلاذری و سنن نسائی نقل شده است. بر أساس منابع اهل سنت میتوان با اطمینان گفت که پیامبر (ص) در حجة الوداع در غدیر خم حداقل این دو نکته را با پیروان خود در میان گذاشته است: 🔸نکته اول. من بین شما دو چیز گرانبها به ودیعه میگذارم: کتاب خدا و عترت یا اهل بیتم را. 🔸نکته دوم: هر که من مولای او هستم علی هم مولای اوست (یقینا). 🌸👌خدا دوست بدار آنکه او را دوست میدارد، و دشمن بدار آن که او را دشمن میدارد (به احتمال قوی). 💫برگرفته از تحقيق آقاي محسن كديور با همين عنوان ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه 💫اللَّهُمَّ أَنْجِزْ بِهِ مَوَاعِيدَنَا ✨پروردگارا! وعده هاى ما را به ظهور او تحقق بخش کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan
✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨ یکم شهریور ، زاد روز حکیم بوعلی سینا و روز #پزشک بر تمامی پزشکان دلسوز و متعهد مبارک باد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین بیست وپنجم پرهیز از 🌹🌹امام صادق علیه‎السلام می فرمایند: 🔶 «كونوا لنا زینا ولا تكونوا علینا شیناً، قولوا للناس حسنا واحفظوا السنتكم و كفوا عن الفضول و قبح القول" 🔶شیعیان زینت ما باشید نه باعث ملامت و سرزنش ما، با مردم نیكو سخن بگویید، و زبانتان را حفظ كنید و از ‎روی و ‎گویی باز دارید بحار ج 65ص 151 🍃🌼🍃 گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
بنام خدا لیست ترین موضوعات تالار گفتگوهای قران پویان تا انتهای مردادماه 98 بشرح زیر هستند: چهار موضوع تالار گفتگوهاي قرآن پويان و دفعات بازديد آنها بشرح زير هستند: 🍀ایه 59 سوره احزاب( ):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند👈👈68980 http://www.quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=147&= 🍀اوقات نمازهاي يوميه در قران 👈👈54436 http://www.quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=51&= 🍀آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد 46960 http://quranpuyan.com/yaf_postst2683_y-znn-khfr-khh-bh-srt-mslmnn-dr-my-ynd-br-mslmnn-Hll-myshwnd-w-znshwyy-b-nh--shkhl-ndrd.aspx 🍀مطالب زيبا با آيات :41675 http://quranpuyan.com/yaf_postst2641_mTlb-zyb-b-yt.aspx ✅✅ که دو موضوع نخست،از تحقیقات و مطالب منحصر بفرد و خاص تالار میباشد. شما هم میتوانید با کلیک بر روی لینکهای بالا موضوعات فوق را مطالعه نمایید.
#دعاهای_روزانه امام زين العابدين عليه السّلام: ( إِلَهِي) أَنْتَ الْمُحْسِنُ، وَ نَحْنُ الْمُسِيئُونَ، فَتَجَاوَزْ يَا رَبِّ عَنْ قَبِيحِ مَا عِنْدَنَا بِجَمِيلِ مَا عِنْدَكَ (خدایا) تو نيكوكاري، و ما بدكارانيم، به زيبايي آنچه نزد توست از زشتي آنچه پيش ماست درگذر از دعای ابوحمزه ثمالی @quranpuyan
⭕️مقایسه آیات قرآن با پیشین (هر هفته شنبه ها ساعت ۷ صبح) 8⃣ از : 🌹بقره آیه ۶۰🌹 و هنگامی که موسی برای قومش آب خواست، به اوگفتیم: با عصایت به این سنگ بزن، آنگاه دوازده چشمه از آن جوشید که هر قبیله و گروهی آبگیر خود را می شناخت. از رزق و روزی خدا بخورید و بنوشید و در زمین سر به فساد بر ندارید. 🌹خروج، فصل ۱۷🌹 آنها در رفیدیم اردو زدند ولی در آنجا آب برای نوشیدن نداشتند. پس با اعتراض به موسی گفتند: به ما آب بده بنوشیم. موسی در جواب آنها گفت: چرا اعتراض میکنید؟ چرا خداوند را امتحان میکنید؟ امّا مردم که خیلی تشنه بودند به شورش خود ادامه داده به موسی گفتند: چرا ما را از مصر بیرون آوردی تا ما و بچّه ها و گلّه های ما را در این بیابان از تشنگی هلاک کنی؟ موسی با التماس به خداوند عرض کرد: با این قوم چه کنم؟ چون نزدیک است مرا سنگسار کنند. خداوند به موسی فرمود: چند نفر از رهبران بنی اسرائیل را با خود بردار و پیشاپیش مردم برو. آن عصایی را که با آن به رود نیل زدی به دست بگیر. من بر روی صخره ای در کوه سینا می ایستم. تو با عصایت به آن صخره بزن تا از آن صخره آب بیرون بیاید و مردم بنوشند. http://yon.ir/Qpt2713 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول  تدبر در سوره 🔹فراز آیات 37-36 وَكَمْ أَهْلَكْنَا قَبْلَهُم مِّن قَرْنٍ هُمْ أَشَدُّ مِنْهُم بَطْشًا فَنَقَّبُوا فِي الْبِلَادِ هَلْ مِن مَّحِيصٍ {36} و چه بسا نسلها كه پيش از ايشان هلاك كرديم كه [بس] نيرومندتر از اينان بودند و در شهرها پرسه زده بودند [اما سرانجام] مگر گريزگاهى بود {36} إِنَّ فِي ذَلِكَ لَذِكْرَى لِمَن كَانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَهُوَ شَهِيدٌ {37} قطعا در اين [عقوبتها] براى هر متفکر یا گوش دهند ه ای كه خود به گواهى ايستد عبرتى است {37} ♻️عصاره فراز آیات( 37-36):اقوام نیرومند تر قبلی هم گریزی از مرگ و عذاب نداشتند.این هم عبرتی است برای اهل تفکر  🖌آقای سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8909 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته و يكم تمرین بیست و ششم ✅ عدم با و مسخره كنندگان آيات خدا كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ {38}هر كسى در گرو دستاورد خويش گرفتار خواهد ماند {38} إِلَّا أَصْحَابَ الْيَمِينِ {39}بجز ياران دست راست {39} فِي جَنَّاتٍ يَتَسَاءلُونَ {40}در ميان باغها از يكديگر مى‏پرسند {40} عَنِ الْمُجْرِمِينَ {41}درباره مجرمان {41} مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ {42}چه چيز شما را در آتش [سقر] درآورد {42} قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ {43}گويند از نمازگزاران نبوديم {43} وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ {44}و بينوايان را غذا نمى‏داديم {44} 👈👈 وَكُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِينَ {45}با ياوه گويان در سخنان باطل فرو میرفتیم (با اهل باطل همراهی و همنشینی میکردیم){45} سوره مدثر 🔶🔶 طبق اين ايات ،يكي از چهار دلیل عمده جهنمی شدن مجرمین، حضور و و با سخنان لغو و افکار و رفتار كساني است كه به تمسخر آيات قران و سخنان پيامبر مي پرداختند. 👈 پس مراقب باشيم كه در مجالس فيزيكي و محافل مجازي اين گونه افراد را همراهي نكنيم. گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
✴ بازخوانی خطبه پیامبر در 🛑 قسمت پنجم: ✅ بخش دوم. در منابع اولیه تشیع از کتب شیعه نیز ده کتاب انتخاب کرده ام. قدیمیترین کتابهایی که نزد شیعیان معتبر محسوب میشوند. به لحاظ زمانی از قرن سوم تا قرن پنجم را در برگرفته است. برای دربرگرفتن شیخ طوسی صاحب دو کتاب از کتب اربعه شیعی - - تا أواسط قرن پنجم جلو رفتهام.تا از هر دو سو منابع اصلی روایی بررسی شده باشد . 👈این ده کتاب گزیده شیعی عبارتند از: من لایحضره الفقیه و کمال الدین صدوق، کافی کلینی ، تاریخ یعقوبی،ایضاح فضل بن شاذان، تهذیب، استبصار، و امالی طوسی (۴۱۳)، ارشاد مفید (۴۰۶)، نهج البلاغه سید رضی . از این ده کتاب منتخب یک کتاب کلام روایی (ایضاح)، هفت کتاب روایت شامل کتب اربعه (کافی، من لایحضره الفقیه، تهذیب و استبصار)، و سه کتاب روایی مهم دیگر (کمال الدین، نهج البلاغه و امالی طوسی) و دو کتاب تاریخ و سیره (تاریخ یعقوبی و ارشاد مفید). از این ده کتاب چهار کتاب متعرض بحث غدیر خم و خطبه پیامبر (ص) در این روز نشده اند . 🔶سه کتاب از کتب اربعه یعنی من لایحضره الفقیه صدوق و تهذیب و استبصار طوسی در این زمره هستند.البته هر سه کتاب فقهی هستند و جای بحث مسئله کلامی یا تاریخی در کتاب فقهی نیست .اما چون صحاح سته اهل سنت از این زاویه بررسی شده بود، کتب اربعه حدیث شیعه هم از همان زاویه بررسی شد . برای آشنایی با دیدگاه شیخ صدوق و شیخ طوسی دو کتاب دیگر آنها انتخاب شد که به نحوی واقعه را بحث کرده اند (کمال الدین صدوق و امالی طوسی .) 🔸کتاب چهارمی که متعرض مسئله غدیر خم نشده نهج البلاغه سید رضی است .این کتاب بعد از قرآن کریم گرامیترین و رایجترین کتاب شیعی است .البته نهج البلاغه آنچنانکه از اسمش پیداست گزینش ادبی سید رضی از خطبه ها، نامهها و کلمات قصار علی بن ابی طالب است نه اهم آثار یا همه آثار امام علی (ع) . 🔶اما بالاخره در این کتاب که رایجترین مجموعه شیعی کلمات امام علی است، کلمه ای درباره غدیر خم و خطبه پیامبر توسط سید رضی انتخاب نشده است . 👈شش کتاب گزیده شیعی که درباره غدیر خم بحث کرده اند به ترتیب تاریخی عبارتند از: ایضاح فضل بن شاذان ، امالی ، ارشاد مفید ، کمال الدین صدوق ، کافی کلینی ، تاریخ یعقوبی 💫برگرفته از تحقيق آقاي محسن كديور با همين عنوان ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه امام علی علیه السلام(فرازی از دعای ایشان به درگاه خداوند متعال): يا خَيرَ مَن أفضَت إلَيهِ القُلوبُ اى بهترين كسى كه دل ها به سويش پرواز مى كند شرح الأخبار ج ۱ ص ۳۸۷ @quranpuyan
📖 ؟ ✅ اهميت و سابقه كلمه در تحيت هنگام ورود بر يكديگر مدتي است كه شاهديم برخي از آشنايان و دوستان و اقوام ،بجاي استفاده از لفظ سلام(بدليل عربی پنداشتن آن)،كلمه درود را بكار ميبرند. ❓آيا سلام لغتی عربی است؟ در سوره ذاريات كه داستان ملاقات فرشتگان مامور خدا با حضرت ابراهيم(كه عرب هم نبودند) بيان شده و ان فرشتگان،مژده تولد حضرت اسحاق و خبر عذاب قوم لوط را دادند در ايه 25 نحوه مواجهه آنها با كلمه سلام ذكر شده است. هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ ضَيْفِ إِبْرَاهِيمَ الْمُكْرَمِينَ {24} آیا خبر مهمانان ارجمند ابراهیم به تو رسید؟ إِذْ دَخَلُوا عَلَيْهِ فَقَالُوا سَلَامًا قَالَ سَلَامٌ قَوْمٌ مُّنكَرُونَ {25} چون بر او درآمدند پس سلام گفتند. گفت: «سلام ، مردمی ناشناسید.» ادامه دارد ...... http://yon.ir/Qp10194 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول  تدبر در سوره ❓منظور از شهيد در آيه ۳۷ سوره قاف چيست؟ آيا اين وهو شهيد فقط به القي السمع برميگردد یا له قلب را هم شامل است؟ كلمه ((قلب )) به معناى آن نيروئى است كه آدمى به وسيله آن تعقل مى كند و حق را از باطل تميز مى دهد، و خير را از شر جدا مى كند و بين نافع و مضر فرق مى گذارد. و اگر تعقل نكند و چنين تشخيص و جداسازى نداشته باشد، در حقيقت وجود او مثل عدمش خواهد بود، چون چيزى كه اثر ندارد وجود و عدمش برابر است . و معناى القاء سمع همان گوش دادن است ، گويا انسان در هنگام گوش دادن به سخن كسى گوش خود را در اختيار او مى گذارد، تا هر چه خواست به او بفهماند.  و كلمه ((شهيد)) به معناى حاضر و مشاهده كننده است . و معناى آيه اين است كه : در آنچه از حقائق كه از آن خبر داديم ، و آنچه از داستانهاى امت هاى هلاك شده كه بدان اشاره نموديم تذكرى است كه هر كس تعقل كند با آن متذكر مى گردد، و آنچه خير و نفعش در آن است انتخاب مى نمايد و هر كس كه گوش بدهد و آن را بشنود، و اشتغالات غير حق ، او را از شنيدن حق مشغول نكرده باشد، و در عين حال حاضر به شنيدن و فرا گرفتن شنيده هاى خود باشد، از آن متذكر مى شود. در اين آيه بين كسى كه قلب دارد و كسى كه گوش دهد در حالى كه شاهد هم باشد، ترديد شده ، فرموده يا آن باشد يا اين ، و اين ترديد بدين جهت است كه مؤمن به حق دو جور است ، يا كسى است كه داراى عقل است ، و مى تواند حق را دريابد و بگيرد، و در آن تفكر كند و بفهمد حق چيست ، و به آن اعتقاد بيابد، و يا كسى است كه تفكرش نيرومند نيست ، تا حق و خير و نافع را از باطل و شر و مضر تميز دهد، چنين كسى بايد از ديگران بپرسد و پيروى كند. و اما كسى كه نه نيروى تعقل دارد و نه حاضر است از گواهان ، سخن حق را بشنود، هر چند آن گواه و شاهد رسالت داشته باشد، و او را انذار كند، چنين كسى جاهلى است لجباز، نه قلب دارد و نه گوش ، همچنان كه در جاى ديگر قرآن مى بينيم كه مى فرمايد: ((و قالوا لو كنا نسمع او نعقل ما كنا فى اصحاب السعير)). ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۸ صفحه : ۵۳۴ http://yon.ir/Qp8909 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan