✴️"طالقانی، فریاد آزادی در زمانه بیداد"✴️
"آقای طالقانی اهل فكر نو بر محور دین و با تمركز بیشتر بر روی قرآن و نهجالبلاغه [بود]؛ یعنی ایشان اصلاً اینجوری بود. لكن همهی ابعاد شخصیت آقای طالقانی بُعد روشنفكری دینی نیست. یك بُعد مهم بُعد مبارزه است.
آقای طالقانی واقعاً سزاوار و شایستهی این است که از ایشان تجلیل بشود، احترام بشود؛ نگذارید نام و خصوصیّات ایشان فراموش بشود"
ايت الله خامنه اي
"مسجد هدایت مناره ای در کویر، و طالقانی فریاد آزادی در زمانه بیداد است."
مرحوم دکتر علی شریعتی
طالقانی که یک حوزوی برجسته بود اگر مانند سایر همگنانش در قم میماند، می توانست یک مرجع تقلید برجسته و شهیر گردد. امّا این مطلوب سید نبود. او درد مبارزه با استبداد را با خود حمل میکرد؛ قم را رها کرد و برای روشنگری و مبارزه به تهران آمد.
در نخستین اقدام به فکر تأسیس کانونی افتاد که به تبلیغ دین خدا و مبارزه با ظلم و استبداد بپردازد. بر این اساس مسجدی را در مرکز شهر تهران بنا کرد تا مهد هدایت جوانان پرشور مسلمان باشد. این مسجد تاریخ ساز را «هدایت» نامگذاری نمود. کلاسهای معروف تفسیر قرآن را در این مسجد با سه نفر شروع کرد.
جوانانی که جویای اندیشههای دینی بودند و عطش اسلامخواهی داشتند، جذب مسجد #هدایت شدند.
اقدام ستودنی طالقانی در مسجد هدایت، تحقق #بازگشت_به_قرآن بود.
قرآن که در کنج خانه ها مهجور شده بود و این کتاب عظیم و تحولساز عملاً نقشی راهبردی در زندگی سیاسی و اجتماعی مسلمانان نداشت، توسط طالقانی به بطن جامعه سیاسی آورده شد.
کلاسهای «درسهایی از قرآن» بعد از نماز مغرب و عشا پایه گذار تفسیر «پرتوی از قرآن» گردید. کتاب قرآن وقتی توسط طالقانی به روشنفکران مسلمان معرفی شد، تبدیل به چراغ راه مبارزه و آزادیخواهی گردید.
طالقانی در زندانهای رژیم پهلوی و در جریان مبارزات ضد استبدادی به سان کوهی تکیهگاه استوار نیروهای مبارز مسلمان بود. خلقیات وی به گونهای بود که بیشترین تأثیر را در بین مبارزان غیر مسلمان داشت. او در زندان و کوران مبارزه با شعار جذب جوانان آزاده نقش فوقالعادهای در غنای تفکر اسلامی در مواجهه با استبداد شاهنشاهی داشت.
با پیروزی انقلاب اسلامی، طالقانی کانون سترگ علاقه و توجه مردم انقلابی بود.
در جریان انتخابات خبرگان قانون اساسی با بیش از دو میلیون رأی بهعنوان نفر اول انتخابات تهران به خبرگان راه یافت.
اگرچه عمر وی در این مجلس کوتاه بود، امّا در همان چند ماه حیات نقشی بسیار مؤثر در پارلمان قانونگذاری جمهوری اسلامی داشت.
وي در ۱۹ شهریور ۱۳۵۸ دعوت حق را لبیک گفت.
روحش شاد
و راهش پر رهرو
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگيقرآني : #عمل به یک دستور قرانی
✳️تمرین : #چهل_وششم
🔶 #دوستی و #دشمنی در قرآن (تولا وتبری)
🛑قسمت پنجم:
🔶استاد شهید مطهری در جلد ششم کتاب آشنایی باقرآن درتفسیر سوره ممتحنه ،نكته زير را شاره كرده است:
🌸🌺 لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِیاءَ تُلْقُونَ إِلَیْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ»
شما القاء دوستی میان خود و آنها برقرار می كنید. القاء مودّت یعنی در دل مودّتی نسبت به آنها دارید؛ علاقه ای پیدا می كنید و بعد این علاقه را آشكار و ظاهر می سازید و روابط دوستانه با آنها برقرار می كنید
🔶 «وَ قَدْ كَفَرُوا بِما جاءَكُمْ مِنَ اَلْحَقِّ »
در حالی كه آنها كفر می ورزند.
⬅ (همیشه گفته ایم كه مفهوم «كفر» صرفِ قبول نكردن اسلام نیست، قبول نكردن و به عناد و ستیزه برخاستن است. )
و حال آنكه آنها با حقی كه بر شما نازل شده و برای شما آمده است (یعنی همین پیام خدا، همین قرآن) ستیزه می كنند. معنایش این است.
👈پس مسلكی بودن كجا رفت؟
آنها اینقدر نسبت به دین و ایمان و مسلك شما مخالفت می كنند، باز شما آنها را برادرخوانده ی خودتان قرار داده اید؟ !
🍂«یُخْرِجُونَ اَلرَّسُولَ وَ إِیّاكُمْ أَنْ تُؤْمِنُوا بِاللّهِ رَبِّكُمْ »
اینها مردمی هستند كه پیامبر را و شما را از شهر و دیارتان اخراج كردند به گناه اینكه به #ربّ خودتان، به پروردگارتان ایمان آوردید. چرا فراموش می كنید؟
⬅اینها نگذاشتند كه پیغمبر و شما در زادگاه خودتان زندگی كنید، شما را مجبور به مهاجرت كردند (واقعاً هم مجبور به مهاجرت كردند یعنی اگر به آنها آزادی می دادند مهاجرت نمی كردند) ، شما را از شهر و دیارتان اخراج كردند به گناه ایمانتان؛ ایمان به چه؟ آیا به یك بیگانه؟ مثل اینكه مردم شهری افرادی را به دلیل اینكه با یك بیگانه ارتباط برقرار كرده اند اخراج می كنند؟
[خیر، ] می گویند چرا شما به #خدای_خالق و پروردگارتان ایمان آوردید؟
🔺در واقع خود آیه نشان می دهد، می گوید آنها به دلیل #مسلك با شما مخالفند، آنوقت شما چطور می خواهید بین آنها و غیر آنها به دلیل مسلك فرق نگذارید؟"
💫ادامه موضوع👇
http://quranpuyan.com/yaf_postst385_yt-1-3-mmtHnh-y-mslmnn--b-dshmn-khd-w-khwdtn-dwsty-nkhnyd--twly-w-tbry.aspx
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
خدايا، اگر خواری ام را می خواستى، هدايتم نمی نمودى، و اگر رسوايی ام را خواسته بودى عافيتم نمی بخشيدى.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
@quranpuyan
🌸🌿اسرار #نماز در نگاه #مولانا
قسمت اول
ملّای روم در بیان اسرار نماز تفسیری لطیف و تکان دهنده دارد . از اسرار تکبیر و بسم الله الرحمن الرحیم در نماز آغاز می کند و با اسرار سلام در نماز به پایان می برد .
گوید : معنای حقیقی الله اکبر این است که نماز گزار رو به خدای متعال می کند و می گوید : ای امام ، ای خدا ، ما در حضور تو قربان شدیم . این سخن بدین معناست که همان طور که وقتی می خواهند حیوانی را ذبح کنند الله اکبر می گویند ، همین طور وقتی بخواهی نفس امّاره را در راه خدا قربانی کنی ، باید الله اکبر بگویی ، که با بزرگ شمردن حقیقی حضرت حق ، هر مهمی آسان شود . مثال این امر ، چنان است که تن را مانند اسماعیل فرض کن و روح را چونان ابراهیم خلیل (ع) و ابراهیم وار هنگام قصد ذبح اسماعیل ، تکبیر بگو ؛ گویا روح بر جسمِ شریف و محبوب ، تکبیر می گوید تا آن را در راه خدا قرار دهد .
این گونه است که نمازگزار با الله اکبر گفتن جسم خویش را از شهوت ها و آزمندی ها می میراند و آزاد می سازد و همان طور که هنگام ذبح کردن حیوان باید بسم الله الرحمن الرحیم گفت ، شخص با گفتن بسم الله الرحمن الرحیم در نماز قربانی حق می شود .
معنی تکبیر این است ای امام ( امیم )
کای خدا پیشِ تو ما قربان شدیم
وقتِ ذبح ، الله اکبر می کنی
همچنین در ذبحِ نفسِ کشتنی
تن چو اسماعیل و جان همچون خلیل
کرد جان ، تکبیر بر جسم نبیل
گشت کشته تن ز شهوت ها و آز
شد به بسم الله بسمل در نماز
🖋مصطفی دلشاد تهرانی
ادامه دارد...
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣6⃣ تدبر در سوره #صافات
🔹برداشت هایی از سوره صافات (بخش آخر )
همانطور که رزق و نعمات بهشتی بندگان مخلص خدا با دیگر راه یافتگان بهشت (طبق سوره واقعه) فرق میکند، ممکن است مقام و رتبه های آنها هم، از هم متمایز بوده و بعضی بر بعضی دیگر برتری داشته باشند. لذا ممکن است آیه ۴۱ صافات با آیه ۱۶۴ ارتباطی داشته باشد: "رزق معلوم" "مقام معلوم"،
بنابراین احتمال دارد مسبحون در آیه ۱۶۶ علاوه بر فرشتگان ناظر بر عبادالله المخلصین هم باشد که هر کدام بنا بر مقام و منزلتشان خداوند را آنطور که شایسته و بایسته اوست تنزیه و تسبیح میکنند، همچون تسبیح حضرت یونس که مورد عنایت خدا قرار گرفت و باعث نجات او از شکم ماهی شد(۱۴۳)
همچنین بنظر میرسد عبارت نعمه ربی در آیه ۵۷ تداعی کننده عبارت "انعمت علیهم" در آیه ۷ سوره حمد هم باشد یعنی همان نعمت داده شدگانی (هدایت یافتگانی)که میتوان در نیل به صراط مستقیم (عبودیت خالصانه خدا) از آنها الگو گرفت. در این راستا میتوان آیات ۱۱۸ و ۱۱۹ در مورد حضرت موسی و هارون را مثال زد: " و هدینهما الصراط المستقیم- و ترکنا علیهما فی الاخرین"
یا آیه ۹۹ در مورد حضرت ابراهیم:" و قال انی ذاهب الی ربی سیهدین"
همچنین ممکن است منظور از قلب سلیم، بالاترین مرتبه از نفس مطمئنه باشد که حضرت ابراهیم به آن رسیده بود گویی قلب او همچون ملا اعلی در برابر هر نوع شیطان سرکشی با ذکر " لا اله الا الله " نفوذ نا پذیر شده بود.
با توجه به موارد فوق بنظر میرسد خداوند با ارائه چند نمونه عینی و تاریخی از سرگذشت بندگان مخلص و برگزیده اش که در ایمان و عمل صالح پیشگام و سرآمد زمان خود بودند، از ما میخواهد که از بندگی خالصانه آنها سرمشق بگیریم(لمثل هذا فلیعمل العملون) و همچون کسانی نباشیم که با طغیان و سرکشی از حدود و مرزهای الهی یا با تقلید کورکورانه از آبا و اجداد گمراهشان به نفس خود ظلم کرده و دچار عاقبت شومی شدند (فنظر کیف کان عقبه المنذرین). همچنین ممکن است تشبیه میوه های درخت زقوم به رئوس شیاطین، ثمره ظلم به نفس های انسان سرکش و طغیانگر باشد.
🖌ارسال شده توسط سرکار خانم معصومیان از قرآن آموزان دوره نخست روش ساده فهم قرآن
https://v.ht/saffat
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛