eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
683 ویدیو
612 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
: به یک دستور قرآنی: ✳️ تمرین: 🛑 قسمت سوم : 🔶🔸توصيه هاي قران به براي حفظ و تقويت زندگي زناشويي 👈از ديگر ايات قران كه به موضوع روابط و رفتارهاي زوجين اختصاص دارد،آيه 19 سوره نسا است. 🔶يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَرِثُوا النِّسَاءَ كَرْهًا وَلَا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُوا بِبَعْضِ مَا آتَيْتُمُوهُنَّ إِلَّا أَنْ يَأْتِينَ بِفَاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِنْ كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَيَجْعَلَ اللَّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا ﴿۱۹﴾ 🔸انصاریان: ای اهل ایمان! برای شما ارث بردن از زنان در حالی که خوشایند شما نیستند [و فقط به طمع به دست آوردن اموالشان پس از مرگشان با آنان زندگی می کنید] حلال نیست. 🔹و آنان را در تنگنا و فشار مگذارید تا بخشی از آنچه را [به عنوان مهریه] به آنان داده اید پس بگیرید، مگر آنکه کار زشت آشکاری مرتکب شوند. و با آنان به صورتی شایسته و پسندیده رفتار کنید. 🔹و اگر [به علتی] از آنان نفرت داشتید [باز هم با آنان به صورتی شایسته و پسندیده رفتار کنید] چه بسا چیزی خوشایند شما نیست و خدا در آن خیر فراوانی قرار می دهد. 💫ادامه موضوع http://quranpuyan.com/yaf_postst2742_twSyh-hy-qrn-bry-HfZ-w-bhbwd-zndgy-znshwyy-zwjyn.aspx @quranpuyan
💎 اللَّهُمَّ طَهِّرْنِي وَ طَهِّرْ لِي قَلْبِي ✨خدایا مرا پاک کن و دلم را طاهر گردان! کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
📖 ‌چه‌می‌گوید‌؟ ✅حقوق و وظايف زن و شوهر در قرآن 👈عبارت "عقده النكاح" يا عقد ازدواج دو بار در قران تكرار شده است: 💠 وَإِنْ طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَمَسُّوهُنَّ وَقَدْ فَرَضْتُمْ لَهُنَّ فَرِيضَةً فَنِصْفُ مَا فَرَضْتُمْ إِلَّا أَنْ يَعْفُونَ أَوْ يَعْفُوَ  الَّذِي بِيَدِهِ عُقْدَةُ النِّكَاحِ وَأَنْ تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَلَا تَنْسَوُا الْفَضْلَ بَيْنَكُمْ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ  و اگر پيش از آنكه با آنان نزديكى كنيد طلاقشان گفتيد در حالى كه براى آنان مهرى معين كرده‏ ايد پس نصف آنچه را تعيين نموده‏ ايد [به آنان بدهيد] مگر اينكه آنان خود ببخشند يا كسى كه پيوند نكاح به دست اوست ببخشد و گذشت كردن شما به تقوا نزديكتر است و در ميان يكديگر بزرگوارى را فراموش مكنيد زيرا خداوند به آنچه انجام مى‏ دهيد بيناست (۲۳۷)سوره بقره 💠 وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا عَرَّضْتُمْ بِهِ مِنْ خِطْبَةِ النِّسَاءِ أَوْ أَكْنَنْتُمْ فِي أَنْفُسِكُمْ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ سَتَذْكُرُونَهُنَّ وَلَكِنْ لَا تُوَاعِدُوهُنَّ سِرًّا إِلَّا أَنْ تَقُولُوا قَوْلًا مَعْرُوفًا  وَلَا تَعْزِمُوا عُقْدَةَ النِّكَاحِ حَتَّى يَبْلُغَ الْكِتَابُ أَجَلَهُ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي أَنْفُسِكُمْ فَاحْذَرُوهُ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ حَلِيمٌ ﴿۲۳۵﴾ و در باره آنچه شما به طور سربسته از آنان [در عده وفات] خواستگارى كرده يا [آن را] در دل پوشيده داشته‏ ايد بر شما گناهى نيست‏ خدا مى‏ دانست كه [شما] به زودى به ياد آنان خواهيد افتاد ولى با آنان قول و قرار پنهانى مگذاريد مگر آنكه سخنى پسنديده بگوييد https://bit.ly/2FZIxGN کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣1⃣ تدبر در سوره ❓در آيات ابتداى سوره بروج، جواب قسم چيست؟ ارتباط مقسم به‌ها با ساير آيات و جواب قسم چيست؟ پاسخ ۲ : سه آیه اول قسم ، و آیه ۴ جواب قسم ، و بقیه آیات پاراگراف ، فرع برآیه ۴ است . چنانکه می دانیم و تا کنون در اینهمه موارد دیده ایم ، بین قسم و جواب آن باید نسبت و سنخیتی وجود داشته باشد ، و اینجا هم مستثنی نیست. لذا سه آیه اول پاراگراف باید به مراحل و چگونگی مجازات اشخاصی که در آیه ۴ مطرح شده ، اشارات سمبلیک داشته باشد . خلاصه اینکه مجموعه قسمهای فوق کنایه است از اینکه آسمان و گردش ایام روز موعود را پدیدار می کنند و در آن روز شاهدان ، شهادتهایشان را می دهند و محاکمات برپا و حکم حق جاری می شود و جنایتکاران به سزای شایسته خویش می رسند از تفسير آقای جمال گنجه ای https://v.ht/boroj کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. به یک دستور قرآنی : تمرین : 🔸توصيه به براي حفظ و تقويت زندگي زناشويي 1⃣🌹🌹پيامبر عزيز خدا صلي الله عليه و آله مي فرمايند: 🌸«خير الرجال من امتي الذين لايتطاولون علي اهليهم و يحنون عليهم ولا يظلمونهم ; 🔸بهترين مردان امت من، آن كساني هستند كه نسبت به خانواده خود خشن و متكبر نباشند و بر آنان ترحم و نوازش كنند و به آنان آزار نرسانند .» 📗مکارم الاخلاق، ص 218 . 🌸💞 2⃣🌸رسول خدا صلي الله عليه واله می فرمایند : 🍂👈زني که شوهر خود را بر انجام کارهايي وادار کند که او توانايي انجام دادن آنها را ندارد، هيچ يک از کارهاي نيک او پذيرفته نخواهد شد. 🔺🔸أيَّما اِمرَأةٍ حَمَلَتهُ عَلي ما لايَقدِرُ عَلَيهِ وما لا يُطيقُ لَم تُقبَلَ مِنها حَسَنَةٌ. 📗مکارم الأخلاق، صفحه 215 @quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
تو کز سرای طبیعت نمی روی بیرون کجا به کوی طریقت گذر توانی کرد ؟ #حافظ دوستان سلام صبح پاییزی تان بخیر و سلامتی @quranpuyan
📖 ؟ چیره و بسم الله الرحمن الرحیم وَهُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ ۚ وَهُوَ الْحَکِیمُ الْخَبِیرُ و اوست که بر بندگان خویش چیره است، و اوست حکیم آگاه. سوره انعام ، آیه ۱۸ قدرت و قهاریّت خدا، همراه با حکمت و علم اوست همچنین از دیگران هراسى نداشته باشیم که قدرت خدا فوق همه‌ى قدرت‌هاست، خداوند حکیم است با قدرتش مدیریت می‌کند و منفعت رساندن او با حکمت است، خداوند با نیازمندان‌ است و این از زیباترین صفات یک فرد است که در اوج قدرت یاری رسانِ نیازمندان‌ باشد و مظلومان را امداد کند. 🆔 @quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣1⃣ تدبر در سوره ❓در آيات ابتداى سوره بروج، جواب قسم چيست؟ ارتباط مقسم به‌ها با ساير آيات و جواب قسم چيست؟ پاسخ ۳ : معمولا بعد از قسم،جواب قسم ذکر میشود که در قران هم در بسیاری موارد چنین است.در برخی موارد نیز جواب قسم محذوف است اما با توجه به مقسم به ها و آیات بعد،مشخص میشود که جواب قسم چه بوده است. در اینجا هم بعد از سوگندهای سه گانه،آیه 4را میتوان بعنوان جواب قسم در نظر گرفت.که خبر از قطعی بودن لعن و عذاب اصحاب اخدود دارد. که باین ترتیب خواهد شد:سوگند به آسمانی که خداوند بوسیله ستارگان ، شیاطین متجاوز به حریم اسمان را عذاب میکند،سوگند به روز وعده داده شده برای حسابرسی در دادگاه الهی و سوگند به همه ظلم ها و شاهدان انها که اصحاب اخدود هم که ظالمانی متجاوز بودند،در دادگاه الهی مواخذه و معذب خواهند شد. خداوندی که فرمانروای اسمانها وزمین و شاهد بر همه چیز است و شیاطین متجاوز به ملااعلی را عذاب و منهدم میکند،متجاوزان به بندگان مومنش را نیز در روز موعود عذاب میکند. البته در فراز اخر سوره هم خواهیم گفت که قسم ذکر شده در ابتدای سوره با آیات اخر سوره نیز متناسب است. آقای سيدكاظم فرهنگ https://v.ht/boroj کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. به یک دستور قرآنی : تمرین : 🔸توصيه به براي حفظ و تقويت زندگي زناشويي. 1⃣🌸🌹پيامبر عزيز اسلام صلي الله عليه و آله مي فرمايند: 🌸«جلوس المرء عند عياله احب الي الله تعالي من اعتكاف في مسجدي هذا ; 🔶نشستن مرد در كنار خانواده اش، نزد خداي بزرگ دوست داشتني تر از اعتكاف [و نشستن] در اين مسجد من است. 📚 میزان الحکمة، ج 4، ص 287 🌸💕🌸 2⃣🌹امام صادق عليه السلام مي فرمايند: 💐«خير نسآءكم الطيبة الريح الطيبة الطبيخ التي اذا انفقت انفقت بمعروف وان امسكت امسكت بمعروف فتلك عامل من عمال الله وعامل الله لايخيب ولايندم 💕🌸 ; بهترين زنان شما زني است كه داراي بويي خوش و دست پختي خوب باشد . هنگامي كه خرج مي كند، بجا خرج كند، و هنگامي كه خرج نمي كند بجا از خرج كردن خودداري ورزد . چنين زني كارگزاري از كارگزاران خداست و كارگزار خدا نه نااميد مي شود و نه پشيمان .» 📚وسائل الشیعة، ج 14، ص 15 @quranpuyan
💠اللَّهُمَّ انْصُرْهُ وَ انْتَصِرْ بِهِ لِدِينِكَ ⚜خدايا! او را يارى كن، و به وسيله او براى دينت پيروزى آور کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
در کلام 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 امام حسن مجتبی (ع): تنها چيزى‌ كه‌ در اين‌ دنياى‌ فانى‌ ، باقى‌ مى‌ماند است‌ ، پس‌ قرآن‌ را پيشوا و امام‌ خود قرار دهيد ، تا به‌ راه‌ راست‌ و مستقيم‌ هدايت‌ شويد. همانا محق‌ ترين‌ مردم‌ به‌ قرآن‌ كسانى‌ هستند كه‌ بدان‌ عمل‌ كنند اگر چه‌ آن‌ را حفظ نكرده‌ باشند ، و دورترين‌ افراد از قرآن‌ كسانى‌ هستند كه‌ به‌ دستورات‌ آن‌ عمل‌ نكنند گرچه‌ قارى‌ و خواننده‌ آن‌ باشند.👌 (ارشاد القلوب‌ ، ص‌ ۱۰۲) 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 https://eitaa.com/quranpuyan
- ناشناس.mp3
13.68M
✅سخنرانی در مراسم ارتحال ایه الله صانعی ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ قم @mohammadsorooshmahallati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅⚫️⚫️⚫️بخش هایی از سخنان حجت الاسلام والمسلمین سروش محلاتی در مراسم هفتمین روز ارتحال آیت الله صانعی : طبق ایات سوره احزاب ،پیامبر اکرم(ص) وظیفه پیدا کرد با همسر زید ازدواج کند، امری که در سنت جاهلی غیرقابل قبول بود لذا انجام این کار در آن فضا و محیط کار سنگینی بود. او با بیان اینکه پیامبر باید این سنت جاهلی را نه با گفتار بلکه با عمل خود از بین می برد، گفت: اگر کسی می خواهد پیشگام تبلیغ رسالت الهی باشد اول باید خودش به میدان بیاید، طعنه های مردم را تحمل کند و به جان بخرد و راه را باز کند، صرف نشستن و گفتن نیست. استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: زمانی از آیت الله هاشمی رفسنجانی سئوال کردم که کدام نکته در بحث و درس امام برای شما ماندگار بود؟ ایشان گفتند: حدیثی که امام فرمودند و ما تابحال نشنیده بودیم: «ان الله یحب ان یوخذ برخصه». خداوند دوست دارد مردم از رخصت ها استفاده کنند همانطورکه دوست دارد به اوامرش اخذ شود. او تصریح کرد: عالم دین باید بتواند این توازن را در همه احکام الهی نشان دهد تا حرج برداشته و مردم آزاد شوند. سروش محلاتی در بخش دیگری از سخنان خود به فقاهت آیت الله صانعی اشاره کرد و گفت: مساله مهم این است که تفاوت در فقاهت و تفکر فقهی که بعدها در آراء و فتاوای ایشان خود را نشان داد از کجا شکل گرفت؟ مبدا ان کجا بود؟ برخی فکر می کنند این مربوط به سال های اخیر است و یا مربوط به فضاهای بیرونی است. اما مساله ریشه دارتر است. او با اشاره به مسئولیت آیت الله صانعی در دادستانی کل کشور در زمان رهبری امام خمینی گفت: یکی از مسائل مهم برای ایشان، مساله قاعده لاحرج بود. آیت الله صانعی در دادستانی، چندین استفتاء از امام خمینی دارند. یکی از استفتائات حق حضانت است: آیت الله صانعی سئوال کردند: «اگر عمل به حق الحضانه مستلزم عسر و حرج نسبت به دیگری است مانند اینکه فرزند بعد از دوسال از مادر گرفته و به پدر رد شود و همین باعث رنج و مشقت غیرقابل تحمل بر مادر باشد، آیا بازهم این حق ثابت است یا ساقط می شود؟ امام خمینی فرمودند: در صورت مشقت غیرقابل تحمل برای مادر، پدر نباید فرزند را از مادر جدا کند.» او تاکید کرد: اگر قاعده لاحرج در عصر و شرایط ما مورد توجه قرار نگیرد، مشکلات و بن بستهایی در جامعه ایجاد خواهد کرد. او عنوان کرد: آیت الله حکیم مساله طهارت اهل کتاب را در عراق نوشت و برای آن هزینه داد. شهید مطهری هم مساله حجاب را نوشت و هزینه داد. اما در جمهوری اسلامی، امام خمینی و آیت الله صانعی ازجمله کسانی هستند که بابت فتوا و اظهارنظرعلمی هزینه دادند. استاد حوزه علمیه گفت: امام خمینی در سه ـ چهارسال آخر عمر خود وقتی با علمای حوزه مواجه می شوند، می فرمودند که باب اجتهاد را باز بگذارید. عده ای از مدرسین قم به امام خمینی نامه نوشته و گلایه کردند. . امام خمینی در جواب فرمودند: «شما دوستان! اگر خیال کنید همه در مسائل اعتقادی باید آنچه را شما قبول دارید، قبول داشته باشند والا منحرف هستند بدانید، راه درستی نمی روید. بحمدلله یکی از مسائل حل شده در حوزه های علمیه که سابقه تاریخی بیش از هزارساله دارد، اختلاف آراء در زمینه های مختلف است». استاد حوزه علمیه بیان کرد: اگر حوزه و نظام بخواهد بماند، این مبانی است که می تواند آینده حوزه و نظام ما را تامین کند والا اگر فضا را بسته و ظرفیت های علمی را از دست دهیم، ضرر و آسیب آن به خود ما برخواهد گشت. نقل از سایت شفقنا @quranpuyan