eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
. به یک دستور قرآنی : ✳️ تمرین : 🔶حقوق و وظايف : 🔶🔸 را با رغبت بپردازيد.آنها را برای بخشیدن مهریه تحت فشار نگذارید. ◀️خداوند در ادامه سوره نساء،دستور دیگری راجع به صادر کرده وآن این که در هنگام جدایی انها را برای پس دادن یا بخشش مهریه تحت فشار قرار ندهید. 🔶 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ يَحِلُّ لَكُمْ أَن تَرِثُواْ النِّسَاء كَرْهًا وَلاَ تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُواْ بِبَعْضِ مَا آتَيْتُمُوهُنَّ إِلاَّ أَن يَأْتِينَ بِفَاحِشَةٍ مُّبَيِّنَةٍ وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِن كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئًا وَيَجْعَلَ اللّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا ﴿۱۹﴾ 🔸مکارم: اي كساني كه‏ ايمان آورده‏ ايد! براي شما حلال نيست كه از زنان، از روي اكراه (و ايجاد ناراحتي براي آنها) ارث ببريد! و آنان را تحت فشار قرار ندهيد كه قسمتي از آنچه به آنها پرداخته‏ ايد (از مهر)، تملك كنيد! مگر اينكه آنها عمل زشت آشكاري انجام دهند و با آنان، به طور شايسته رفتار كنيد! و اگر از آنها (بجهتي) كراهت داشتيد، (فورا تصميم به جدايي نگيريد!) چه بسا چيزي خوشايند شما نباشد، و خداوند خير فراواني در آن قرار مي‏دهد. 🔶وَإِنْ أَرَدتُّمُ اسْتِبْدَالَ زَوْجٍ مَّكَانَ زَوْجٍ وَآتَيْتُمْ إِحْدَاهُنَّ قِنطَارًا فَلاَ تَأْخُذُواْ مِنْهُ شَيْئًا أَتَأْخُذُونَهُ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِينًا ﴿۲۰﴾ 🔹مکارم: و اگر تصميم گرفتيد كه همسر ديگري به جاي همسر خود انتخاب كنيد و مال فراواني (به عنوان مهر) به او پرداخته‏ ايد، چيزي از آن را نگيريد آيا براي باز پس گرفتن مهر زنان، متوسل به تهمت و گناه آشكار مي‏شويد؟ 🔸در تفسیر نمونه در ذیل این آیه چنین امده است: 💫شأن نزول: پیش از اسلام، رسم بر این بود: اگر مى خواستند همسر سابق را گویند و ازدواج جدیدى کنند، براى فرار از پرداخت مهر، همسر خود را به اعمال منافى عفت متهم مى کردند، و بر او سخت مى گرفتند، تا حاضر شود مهر خویش را که معمولاً قبلاً دریافت مى شد بپردازد، و طلاق گیرد، و همان مهر را براى همسر دوم قرار مى دادند. آیه فوق به شدت از این کار زشت جلوگیرى کرده و آن را مورد نکوهش قرار مى دهد. 💫تفسیر: از مهریه همسر چیزى کم نگذارید. 🔸این آیه، نیز براى حمایت قسمت دیگرى از حقوق زنان نازل گردیده و به عموم مسلمانان دستور مى دهد: به هنگام تصمیم بر جدائى از همسر و انتخاب همسر جدید حق ندارند چیزى از مهر همسر اول خود را کم بگذارند، و یا اگر پرداخته اند، پس بگیرند، هر قدر هم مهر زیاد باشد، زیرا فرض این است که: در اینجا به خاطر منافع شوهر صورت مى گیرد، نه به خاطر انحراف زن از جاده عفت، بنابراین دلیلى ندارد که حق مسلّم آنها پایمال شود. 👈سپس اشاره به طرز عمل دوران جاهلیت در این باره نموده، که همسر خود را متهم به اعمال منافى عفت مى کردند، مى فرماید: «آیا براى باز پس گرفتن متوسل به تهمت و گناه آشکار مى شوید» (أَ تَأْخُذُونَهُ بُهْتاناً وَ إِثْماً مُبیناً). یعنى اصل عمل، ظلم است و گناه، و متوسل شدن به یک وسیله و غلط، گناه آشکار دیگرى است. 💫موضوع را در لینک زیر مطالعه کنید http://quranpuyan.com/yaf_postst481_mhryh-znn-r-b-rGbt-bprdzyd-nh-r-bry-bkhshydn-mhryh-tHt-fshr-ngdhryd.aspx @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
او را که از خود پُر است، صدهزار پیغامبر نتوانند تُهی کردن. مقالات شمس روزتان عالی @quranpuyan
📖 ؟ آیات و جملات ✅ جملات حکیمانه از قرآن کریم سوره قصص/۷۷ وَابْتَغِ فِیمَا آتَاکَ اللَّهُ الدَّارَ الآخِرَةَ وَلا تَنْسَ نَصِیبَکَ مِنَ الدُّنْیَا وَأَحْسِنْ کَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَیْکَ وَلا تَبْغِ الْفَسَادَ فِی الأرْضِ إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْمُفْسِدِینَ ﴿٧٧﴾ در آنچه خداوند بر تو بخشيده است، سراى آخرت را بجوى و سهم خود را از دنيا فراموش مكن و همانگونه كه خدا به تو نيكي كرده است نيكي كن و هرگز فساد در زمين منما كه خدا مفسدان را دوست ندارد. http://yon.ir/Qp2836 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣2⃣ تدبر در سوره مرور عصاره فرازها ◀️ عصاره فراز آیات 1-9 : قطعا لعن و غضب خدا شامل حال اصحاب اخدود که مومنان را صرفا بخاطر ایمان به خدا سوزاندند،میشود.خدایی که فرمانروای آسمانها و زمین و شاهد بر همه چیز است. ◀️ عصاره فراز آیات 10-11 : عاقبت شکنجه گران مومنان،عذاب جهنم است اما عاقبت مومنان،بهشت و رستگاری بزرگ است. ◀️ عصاره فراز آیات 12-16 : یادآوری اینکه خداوند هرچه بخواهد انجام میدهد. اعم از عذاب سخت متجاوزان یا امرزش مومنان ◀️عصاره فراز آیات 17-22 : ای پیامبر هرچند کافران ،عامدانه به تکذیب خود ادامه میدهند اما با توجه به احاطه کامل خداوند بر انها و سنت های الهی،آنها در مقابله با قران و مسلمانان ،موفق نخواهند شد. ✅✅ درس سوره : وعده خداوند برای عذاب اخروی آزاردهندگان اهل ایمان ،رستگاری اهل ایمان و هلاکت و شکست مقابله کنندگان با ایات و رسولان الهی قطعی است چرا که او فرمانروای اسمانها و زمین، محاط بر همه چیز و محقق کننده اراده خود است. 🖌آقای سید کاظم فرهنگ https://v.ht/boroj کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. به یک دستور قرآنی : ✳️ تمرین : 🔶حقوق و وظايف : 🔶🔸 را با رغبت بپردازيد.آنها را برای بخشیدن مهریه تحت فشار نگذارید. 🌸👈خداوند در سوره نساء آيه 4 اين گونه دستور داده است: 🔶وَآتُواْ النَّسَاء صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِن طِبْنَ لَكُمْ عَن شَيْءٍ مِّنْهُ نَفْسًا فَكُلُوهُ هَنِيئًا مَّرِيئًا ﴿۴﴾ 🔹 و مهر زنان را به عنوان هديه‏ اى از روى طيب خاطر به ايشان بدهيد و اگر به ميل خودشان چيزى از آن را به شما واگذاشتند آن را حلال و گوارا مصرف کنید . 👌👈ایت الله صادقی تهرانی در تفسیر فرقان در خصوص ایه 4 سوره نسا چنین گفته است: 🔹«صدقاتهن» صَدُقات جمع صَدُقه به معناى مهريه است، و نه صَدَقه به معناى بخشش مجانى، و «نحلةً» اين مهريه را به معناى هديه زناشويى مقرر داشته، و در هر صورت اين خود فريضه اى است در ازدواج، چنان كه در آياتى چند تكرار شده مانند (2: 236) و (4: 24). 🔸" فكلوه هنيئاً مريئاً" تصرف كردن در بخشى از است، آن هم در صورتيكه زن اين بخش از مهريه اش را با طيب نفس و رضايت خاطرش به شوهرش ببخشد، البته در صورتى كه اجبار و اكراهى و يا حتى پيشنهادى يا تشويقى از سوى مرد و يا ديگران در كار نباشد، زيرا حداقل اين مورد مشمول قطعى" طبن لكم عن شى ءٍ منه نفساً" نيست، و اگر اين بخشش سفيهانه باشد پذيرش آن از سوى شوهر حرام است، 🌸👈و دليل اينكه زن تنها مى تواند بخشى از مهريه اش را ببخشد" شى ء منه" است، و «عنه» نيست، زيرا كه اگر «عنه» بود هم شامل كل مهريه و هم بعض آن بود ولى «منه» تنها بخشى از مهريه را شامل است، روى اين اصل زن حتى با طيب نفس خاص هم چندان حق بخشيدن را ندارد. 💫موضوع را در لینک زیر مطالعه کنید http://quranpuyan.com/yaf_postst481_mhryh-znn-r-b-rGbt-bprdzyd-nh-r-bry-bkhshydn-mhryh-tHt-fshr-ngdhryd.aspx @quranpuyan
اللَّهُمَّ اَلْهِمْنِی التَّقوی پروردگارا به قلبم تقوی را الهام فرما کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
📖‍ ؟ "نَسِیا حُوتَهُما فَاتَّخَذَ سَبِیلَهُ فِی البَحرِ سَرَباً" کهف/۶۱ (از ماهی شان غفلت کردند و آن ماهی نیز راهش را در دریا گرفت و رفت!) همانجا که نقطه ی ضعف ات می پنداری، نقطه ی قوّت ات، پنهان است. همانجا که چیزی را از دست می دهی، چیز ارزشمندتری در انتظارت است. در همان ماجرایی که فکر می کنی باخته ای، دقیقاً همانجا بُردنی نهان است. این آیه با ساده ترین زبان می گوید؛ همانجا که ماهی را از دست داده ای، به واقع ماهی بزرگتری در انتظارت است! هوشمندانه به همان نقطه توجه کن، خوب ببین! همانجا برایت حیات و آگاهیِ ناب نهاده اند... و همینطور هم می شود؛ موسی(ع)، دقیقاً در همان نقطه که ماهی را از دست داده، آن مرد الهی را، همان که سرشار از علم خداداده است را می یابد و با او همراه می گردد! و این صید کمی نیست! پس هیچگاه نسبت به آنچه از دست می دهی، ناخشنود نباش، خوب ببین، و پیروزی ات را از همان بر گیر. 🖌بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣2⃣ تدبر در سوره از آیات این پاراگراف (فراز دوم) فهمیده می شود که دشمنان پیامبر(ص)پس از نزول سوره فیل از«ریشه کنی اسلام» مایوس شدند، و وارد فاز «تصمیم به آزار و شکنجه پیروان اسلام» گردیدند. 👈👈روال سخن چنین نشان میدهد که در این آیات دو موضوع پیگیری میشود: ۱- تشویق به پایداریِ بیشترِ جبهه پیروان پیامبر(ص) که اولا افراد آماج آزار و شکنجه ها را به هر ترتیبی که می توانند یاری دهند تا مجموعا از این مرحله عبور کنند و ثانیا نوعی انسجام و وحدت قوی تر بین کل مجموعه افراد پیرو جبهه حق پدید آید. ۲- تهدید و تخویف سران اردوگاه کفر که وحدت فکر و عملشان در این زمینه سست شده و سپس بگسلد. ای خدا! مگر نمی بینی؟ مخاطبِ مؤمنِ تحت ستم، وقتیکه می شنود خداوند بر انجام هر چیزی قادر است، اولین سئوالش این خواهد بود که پس چرا مرا از این وضعیت نجات نمی دهد؟ آیات قبل در حقیقت جواب همین سئوال است. و جواب، این است که هر طوری که حساب کنی، مجموع این جریانات تحت کنترل است و خدا بهترین ستاد فرماندهی را دارد و جریان ظلم و شکنجه ای که علیه مؤمنین اعمال می شود، نمی تواند از کنترل چنان ستادی خارج باشد و خداوند نسبت به مؤمنان پر محبت است و حتماً ادامه این جریان در جهت حکمتی است که از محبت خداوند سرچشمه گرفته وگرنه نابود کردن ظالمان برای خدا کاری ندارد. کافیست زندگی و وجود آنها را «اعاده» نکند. در آیه ۱۰ «عذاب حریق» را از «عذاب جهنم» جدا کرده و لذا معلوم می شود ، «عذاب حریق» علاوه بر عذاب جهنم ، عذاب اضافه ایست که نتیجه این نوع جنایات است . همچنین درباره «توبه» ای که در آیه ۱۰ آمده می توان چنین گفت که بسیار دیده شده که شکنجه گرانی که مؤمنان را شکنجه می کنند ، خودشان بعلت تماس مستقیم با فکر و عقیده و مقاومت و شجاعت و شخصیتهای والای آنها تحت تأثیر قرار گرفته و دیر یا زود با آنها همراه شده و از کاری که می کردند ابراز انزجار نموده و صف خود را از صف آمرینِ به این نوع اعمال ، جدا می کردند. آنها در آیه ۱۰، استثناء شده اند و چه بسا رستگار شوند. اما آنهایی که این اعمال جنایتکارانه و دیدن آن صحنه های حماسی از حق و عدالت و شجاعت و فضایل اخلاقی تأثیری در آنها ایجاد نمی کند، و دلشان آنقدر سخت شده که دیگر جایی برای تأثیر حق نمی ماند، فقط آنها مورد اشاره آیه ۱۰ می باشند. 👈«گرفتن» خداوند «گرفتن» خداوند، در این جهان، در صحنه هائی مانند مرگ و بیماری و شکست نظامی و سیاسی و امثال آن جلوه گر می شود و در آخرت، در صحنه هایی مانند حساب و کتاب و داخل کردن به جهنم و عذاب. در همین جهان، نمونه های زیادی از این «گرفتن شدید» پروردگار را سراغ داریم. مثلاً از فرعون و نمرود و امثال آنان که جزء قدما بودند گرفته تا استالین و هیتلر و پینوشه که مال زمان ما هستند، که یکی در اوج قدرت که همه نفس ها را در سینه ها حبس کرده بود، سکته قلبی او را گرفت، و دیگری دچار شکست فاحش نظامی شد و خودش پایان نامه زندگی خویش را نوشت، و آن یکی دچار شکست سیاسی شد و کارش به دربدری و محاکمه کشید و هنوز مرگش نرسیده، زندگیی پیدا کرد که مرگ هزار بار به آن شرافت دارد. تذکر این نکته در آیه، سبب تقویت روحیه مؤمنان آن روزها میشد. 👈«لوح» و «محفوظ» امروز با مفاهیمی مانند لوح فشرده و رمزعبور که درسطح وسیعی نزدمردم آشناست مفهوم «لوح محفوظ» به ذهن ما نزدیک شده است. حتماً در سیستم های الهی ترتیباتی مانند «طبقه بندی بر اساس اهمیت»، بسیار بیش از آنچه در نزد ما مرعی است وجود دارد، و رعایت می شود، و این آیات در جهت یادآوریِ اهمیت قرآن است که از آن حفاظت می شود، و درجه دوم در جهت یادآوریِ اهمیت مفاهیمی است که در قرآن ذکر شده،که مخاطب آنها را سرسری نگیرد. از تفسیر مهندس گنجه ای https://v.ht/boroj کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. به یک دستور قرآنی : ✳️ تمرین : 🔶حقوق و وظایف : 🔶🔸 را با رغبت بپردازید.انها را برای بخشیدن مهریه تحت فشار نگذارید . 🌸🔶روایاتی چند از معصومین علیهم السلام در باب مهریه . 1⃣.❓ مهریه چیست؟ 🔶عن ابی جعفر علیه السلام قال: الصداق ما تراضیا علیه من قلیل او کثیر فهذا الصداق. 🔸امام باقر علیه السلام فرمود: مهریه همان چیزی است که طرفین بر آن توافق می‌کنند، کم باشد یا زیاد. 📚 (فروع کافی، ج. ۵، ص. ۳۷۸) 🌸 2⃣ مهریه زن ها را سنگین نگیرید : 🔶قال امیرالمؤمنین علی علیه السلام: لا تغالوا بمهور النساء فتکون عداوة. 🔸حضرت علی علیه السلام فرمود: زن‌ها را سنگین نگیرید که موجب کدورت و دشمنی گردد. 📚(وسائل الشیعه، ج. ۱۵، ص. ۱۱) 3⃣ عدم پرداخت مهریه : 🔶 امام صادق علیه السّلام فرمود: 🔻 «هر کس ازدواج کند و نظرش‏ چنین باشد که مهریّه‏ را نپردازد، نزد خداوند عزّ و جلّ زنا کار است» .📚 من لا یحضره الفقیه، ج‏5، ص: 32 @quranpuyan
اَلسلامُ علی الحُسین وعلی علی بن الحُسین وَعلی اُولاد الـحسین وعَلی اصحاب الحسین 🏴اربعین حسینی رابه شما عزیزان تسلیت میگوییم عاقبت تان بخیر حاجات دلتان روا @quranpuyan
⚫️ اربعین حسینی، آینه باز تابنده حماسه ها و باورها و کرامت ها و بازگشایی کتاب جاویدی است که جلوه گاه حقیقت است و سطر سطرش بیدارگر و الهام بخش برای رهایی از ظلمت نادانی و حیرت گمراهی. سلام و صبح به خیر ☑️ فرا رسیدن اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین و یاران باوفایش را تسلیت عرض می کنیم. @quranpuyan
فلسفه _حسین (ع) در روز چیست ؟ 🔴اربعين شهادت امام حسین (ع) یکی از روزهایی است که به فضیلت زیارت آن حضرت از دور و نزدیک شناخته می شود و در این مساله تفاوتی بین این روز و روزهای زیارتی دیگر نیست و نباید برای آن به دنبال فلسفه خاصی بود. اما در این که شهرت و علاقه زیاد شیعیان به زیارت در این روز به چه بر می گردد و آیا منشا این امر زیارت کاروان اسرای کربلا در این روز بوده، مورد اختلاف است؛ 👇👇👇👇👇 👈مثلا شهيد مطهري در اين خصوص كه اهل بيت امام حسين در روز اربعين به كربلا آمده اند باور دارد كه آن را عقل تایید نمی کند و در منابع دسته اول و معتبر نیامده است. (1) برخی دیگر از مورخان هم به طور صریح و هم غیر صریح اين مطلب را انکار نموده‌اند. شیخ مفید در «مسار الشیعه» آورده است: «روز اربعین، روزی است که اهل بیت امام، از شام به سوی مدینه مراجعت کردند. نیز روزی است که جابر بن عبدالله برای زیارت امام حسین ع وارد کربلا شد». (2) شیخ طوسی در «مصباح المتهجّد»(3) و ابن اعثم در الفتوح (4) نیز همین مطلب را ذکر کرده‌اند. میرزا حسین نوری می‌نویسد: «از عبارت شیخ مفید و شیخ طوسی استفاده می‌شود که روز اربعین روزی است که اسرا از شام به مقصد مدینه خارج شدند. نه آن که در آن روز به مدینه رسیدند. » (5) 👈در این میان سید بن طاوس در «لهوف»، اربعین را روز بازگشت اسرا از شام به کربلا ذکر کرده است. ایشان می‌نویسد: «وقتی اسرای کربلا از شام به طرف عراق بازگشتند، به راهنمای کاروان گفتند: ما را به کربلا ببر. بنابراین آن‌ها به محل شهادت امام حسین آمدند. سپس در آن جا به اقامه عزا و گریه و زاری برای اباعبدالله پرداختند ...»(6 ) ابن نما حلی نیز روز اربعین را روز بازگشت اسرا از شام به کربلا و ملاقات آن‌ها با جابر و عده‌ای از بنی هاشم ذکر کرده است. (10) میرزا حسین نوری پس از از نقل قول سید بن طاوس به نقد آن پرداخته است.(7) 👈رسول جعفریان می‌نویسد: «شیخ مفید در ارشاد، ابومخنّف در مقتل الحسین، بلاذری در انساب الاشراف، دینوری در اخبار الطوال و أبن سعد در الطبقات الکبری، اشاره‌ای به بازگشت اسرا به کربلا نکرده‌اند».(8) 👈شیخ عباس قمی هم داستان آمدن اسرای کربلا را در اربعین از شام به کربلا بسیار بعید می‌داند. (9) محمدابراهیم آیتی (10) و شهید مطهری (ره) نیز آمدن اسرای در روز اربعین به کربلا، را انکار کرده‌اند. (11) ✅✅امّا در خصوص ورود جابر بن عبدالله انصاری در روز اربعین سال 61 هجری به کربلا، به نظر می‌رسد بین منابع تاریخی چندان اختلافی نباشد. شیخ طوسی می‌نویسد: «روز اربعین روزی است که جابر بن عبدالله انصاری صحابی رسول خدا ص از مدینه برای زیارت قبر امام حسین (ع) به کربلا آمد. او اولین زائری بود که قبر شریف آن حضرت را زیارت کرد». (12) مرحوم آیتی می‌نویسد: «جابر بیستم ماه صفر، درست چهل روز بعد از شهادت امام وارد کربلا شد. سنت زیارت اربعین امام به دست او تأسیس گردید». (13) پی نوشت ها: 1. شهيد مطهري، حماسه حسینی، ناشر:صدرا، تهران، ج 1،ص 30. 2. مسار الشيعة (المجموعة)،الشيخ المفيد،ص26،سال چاپ: 1406،ناشر: مكتب آية الله العظمى المرعشي النجفي - قم 3 . مصباح المتهجد،الشيخ الطوسي، ص 787،چاپ: اول،سال چاپ : 1411 - 1991 م،ناشر: مؤسسة فقه الشيعة - بيروت - لبنان ، 4 . ابن اعثم کوفی، احمد، ترجمه محمد بن محمد بن مستوفی هروی، تهران، انتشارات آموزش و انقلاب اسلامی، 1372، ص 916. 5 . النوری، لولو و مرجان، تهران، فراهانی، 1364، ص 154. 8 . اللهوف في قتلى الطفوف،السيد ابن طاووس، ص114،چاپ : اول،سال چاپ : 1417،ناشر : أنوار الهدى - قم - ايران. 6 . مثير الأحزان، ابن نما الحلي، ص86،سال چاپ: 1369 - 1950 م،ناشر: المطبعة الحيدرية - النجف الأشرف. 7 . نوری، پیشین، ص 152. 8 . جعفریان، تأملی در نهضت عاشورا، قم، ص 216. ناشر :انصاریان. 9 . قمی، منتهی الامال، ج1، ص 525. موسسه انتشارات هجرت، قم، 1378 . 10 . آیتی، بررسی تاریخ عاشورا، ص139. ناشر: کتابخانه صدوق 11 . مطهری، حماسه حسینی ، ج1، ص 30. 12 . طوسی، پیشین، ص 787. 13 . آیتی، پیشین، ص 231-230. https://telegram.me/quranpuyan
🏴 اَلسَّلامُ عَلى وَلِىِّ اللَّهِ وَحَبیبِهِ اَلسَّلامُ عَلى خَلیلِ اللَّهِ وَنَجیبِهِ اَلسَّلامُ عَلى صَفِىِّ اللَّهِ وَابْنِ صَفِیِّهِ اَلسَّلامُ عَلىَ الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهیدِ اَلسَّلامُ على اَسیرِ الْکُرُباتِ وَقَتیلِ الْعَبَراتِ اَللّهُمَّ اِنّى اَشْهَدُ اَنَّهُ وَلِیُّکَ وَابْنُ وَلِیِّکَ وَصَفِیُّکَ وَابْنُ صَفِیِّکَ الْفاَّئِزُ بِکَرامَتِکَ اَکْرَمْتَهُ بِالشَّهادَةِ وَحَبَوْتَهُ بِالسَّعادَةِ وَاَجْتَبَیْتَهُ بِطیبِ الْوِلادَةِ وَ جَعَلْتَهُ سَیِّداً مِنَ السّادَةِ وَقآئِداً مِنَ الْقادَةِ وَذآئِداً مِنْ الْذادَةِ وَاَعْطَیْتَهُ مَواریثَ الاْنْبِیاَّءِ وَجَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلى خَلْقِکَ مِنَ الاْوْصِیاَّءِ فَاَعْذَرَ فىِ الدُّعآءِ وَمَنَحَ النُّصْحَ وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ وَقَدْ تَوازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا وَباعَ حَظَّهُ بِالاْرْذَلِ الاْدْنى وَشَرى آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الاْوْکَسِ وَتَغَطْرَسَ وَتَرَدّى فى هَواهُ وَاَسْخَطَکَ وَاَسْخَطَ نَبِیَّکَ وَاَطاعَ مِنْ عِبادِکَ اَهْلَ الشِّقاقِ وَالنِّفاقِ وَحَمَلَةَ الاَوْزارِ الْمُسْتَوْجِبینَ النّارَ فَجاهَدَهُمْ فیکَ صابِراً مُحْتَسِباً حَتّى سُفِکَ فى طاعَتِکَ دَمُهُ وَاسْتُبیحَ حَریمُهُ اَللّهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبیلاً وَعَذِّبْهُمْ عَذاباً اَلیماً اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ سَیِّدِ الاْوْصِیاَّءِ اَشْهَدُ اَنَّکَ اَمینُ اللهِ وَابْنُ اَمینِهِ عِشْتَ سَعیداً وَمَضَیْتَ حَمیداً وَمُتَّ فَقیداً مَظْلُوماً شَهیداً وَاَشْهَدُ اَنَّ اللَّهَ مُنْجِزٌ ما وَعَدَکَ وَمُهْلِکٌ مَنْ خَذَلَکَ وَمُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَکَ وَاَشْهَدُ اَنَّکَ وَفَیْتَ بِعَهْدِاللهِ وَجاهَدْتَ فى سَبیلِهِ حَتّى اَتیکَ الْیَقینُ فَلَعَنَ اللهُ مَنْ قَتَلَکَ وَلَعَنَ اللهُ مَنْ ظَلَمَکَ وَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً سَمِعَتْ بِذلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ اَللّهُمَّ اِنّى اُشْهِدُکَ اَنّى وَلِىُّ لِمَنْ والاهُ وَعَدُوُّ لِمَنْ عاداهُ بِاَبى اَنْتَ وَاُمّى یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَشْهَدُ اَنَّکَ کُنْتَ نُوراً فىِ الاَصْلابِ الشّامِخَةِ وَالاْرْحامِ الْمُطَهَّرَةِ لَمْ تُنَجِّسْکَ الْجاهِلِیَّةُ بِاَنْجاسِها وَلَمْ تُلْبِسْکَ الْمُدْلَهِمّاتُ مِنْ ثِیابِها وَاَشْهَدُ اَنَّکَ مِنْ دَعاَّئِمِ الدّینِ وَاَرْکانِ الْمُسْلِمینَ وَمَعْقِلِ الْمُؤْمِنینَ وَاَشْهَدُ اَنَّکَ الاْمامُ الْبَرُّ التَّقِىُّ الرَّضِىُّ الزَّکِىُّ الْهادِى الْمَهْدِىُّ وَاَشْهَدُ اَنَّ الاْئِمَّةَ مِنْ وُلْدِکَ کَلِمَةُ التَّقْوى وَاَعْلامُ الْهُدى وَالْعُرْوَةُ الْوُثْقى وَالْحُجَّةُ على اَهْلِ الدُّنْیا وَاَشْهَدُ اَنّى بِکُمْ مُؤْمِنٌ وَبِاِیابِکُمْ مُوقِنٌ بِشَرایِعِ دینى وَخَواتیمِ عَمَلى وَقَلْبى لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ وَاَمْرى لاِمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ وَنُصْرَتى لَکُمْ مُعَدَّةٌ حَتّى یَاْذَنَ اللَّهُ لَکُمْ فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لامَعَ عَدُوِّکُمْ صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ وَعلى اَرْواحِکُمْ وَاَجْسادِکُمْ وَشاهِدِکُمْ وَغاَّئِبِکُمْ وَظاهِرِکُمْ وَباطِنِکُمْ آمینَ رَبَّ الْعالَمینَ. 🏴 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
ترجمه متن 🏴 سلام بر ولىّ خدا و حبيبش، سلام بر دوست خدا و نجيبش، سلام بر بنده برگزيده خدا و فرزند برگزيده اش، سلام بر حسين مظلوم شهيد، سلام بر آن دچار گرفتاري ها و كشته اشك ها، خدايا من گواهى میدهم كه حسين ولىّ تو و فرزند ولىّ تو، و فرزند برگزيده توست حسينى كه به كرامتت رسيده، او را به شهادت گرامى داشتى، و به خوشبختى اختصاصش دادى، و به پاكى ولادت برگزيدى، و او را آقايى از آقايان، و پيشروى از پيشرويان، و مدافعى از مدافعان حق قرار دادى، و ميراث هاى پيامبران را به او عطا فرمودى، و او را از ميان جانشينان حجّت بر بندگانت قرار دادى، و در دعوتش جای عذرى باقى نگذاشت، و از خيرخواهى دريغ نورزيد، و جانش را در راه تو بذل كرد، تا بندگانت را از جهالت و سرگردانى گمراهى برهاند، درحالی كه بر عليه او به كمك هم برخاستند، كسانیكه دنيا مغرورشان كرد، و بهره واقعى خود را به فرومايه تر و پست تر چيز فروختند، و و آخرتشان را به كمترين بها به گردونه فروش گذاشتند، تكبّر كردند و خود را در دامن هواى نفس انداختند، تو را و پيامبرت را به خشم آوردند، و اطاعت كردند از ميان بندگانت، اهل شكاف افكنى و نفاق و باركشان گناهان سنگين، و سزواران آتش را پس با آنان درباره تو صابرانه و به حساب تو جهاد كرد، تا در طاعت تو خونش ريخته شد و حريمش مباح گشت خدايا آنان را لعنت كن لعنتى سنگين، و عذابشان كن عذابى دردناك، سلام بر تو اى فرزند رسول خدا، سلام بر تو اى فرزند سرور جانشينان، شهادت میدهم كه تو امين خدا و فرزند امين اويى، خوشبخت زيستى، و ستوده درگذشتى، و از دنيا رفتى گم گشته، و مظلوم و شهيد، گواهى میدهم كه خدا وفاكننده است آنچه را به تو وعده داده، و نابودكننده كسانى را كه از ياریات دريغ ورزيدند، و عذاب كننده كسانى را كه تو را كشتند، و گواهى میدهم كه تو به عهد خدا وفا كرديد و در راهش به به جهاد برخاستى تا مرگ فرا رسيد، پس خدا لعنت كند كسانى را كه تو را كشتند، و به تو ستم كردند، و اين جريان را شنيدند و به آن خشنود شدند، خداى من تو را شاهد میگيرم كه من دوستم با آنان كه او را دوست دارند، و دشمن با آنان كه با او دشمنند، پدر و مادرم فدايت اى فرزند رسول خدا، گواهى میدهم كه تو در صلب هاى بلندمرتبه و رحم هاى پاك نورى بودى، جاهليت با ناپاكي هايش تو را آلوده نكرد، و از جامه هاى تيره و تارش به تو نپوشاند، و گواهى میدهم كه تو از ستون هاى دين، و پايه هاى مسلمانان، و پناهگاه مردم مؤمنى، و گواهى میدهم كه پيشواى نيكوكار، با تقوا، راضى به مقدرات حق، پاكيزه، هدايت كننده، و هدايت شده اى، و گواهى میدهم كه امامان از فرزندانت، اصل تقوا، و نشانه هاى هدايت، و دستگيره محكم، و حجّت بر اهل دنيا هستند و گواهى میدهم كه من به يقين مؤمن به شمايم، و به بازگشتتان يقين دارم، براساس قوانين دينم، و عواقب عملم، و قبلم با قلبتان در در صلح، و كارم پيرو كارتان، و ياری ام براى شما آماده است، تا خدا به شما اجازه دهد، پس با شمايم نه با دشمنانتان، درودهاى خدا بر شما، و بر ارواح و پيكرهايتان، و بر حاضر و غايبتان، و بر ظاهر و باطنتان، آمين اى پروردگار جهانيان. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
صورت و حقیقت ؛اداب و شرایط زیارت چیست؟ چرا امام صادق فرمودند شما زیارت نروید،بهتراست. نکند در حالیکه زیارت عاشورا میخوانید،مثل فرهادمیرزا،حکم اعدام صادر کنید!! استاد سروش محلاتی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕ دو جریان واقعی در اربعین حسینی 🔻در اين روز - اربعین - واقعاً دو موضوع مهم داريم كه بسيار شايسته اهميت است. يكى آمدن جابر [به كربلا براى زيارت ابا عبد اللَّه عليه السلام‏] كه آمدنش يك تابلوى بزرگ است، و ديگر زيارت اربعين-... و اين سنّتى كه از دور، از هرجا كه هستيد حسين بن على عليه السلام را در اين روز زيارت كنيد. اينها دو جريان واقعى است. 🔻- اما - اربعين -که -‏ مى ‏رسد، همه مردم اين روضه را گوش مى‏كنند كه اسرا از شام كه برمى‏گشتند، آمدند به كربلا و در آنجا با جابر ملاقات كردند، امام زين العابدين با جابر ملاقات كرد. 🔻بعد چه شعرها، چه مرثيه ‏ها، چه سينه‏ زنى ‏ها، همه بر اساس دروغ! اين، علامت جامعه مرده است. دروغ را مى‏ پذيرد اما راست را هرگز حاضر نيست بپذيرد! 🔻در صورتى كه اين مطلب - بازگشت اسرا از شام به کربلا - جز در كتاب لهوف كه آن هم خود سيد بن طاووس در كتابهاى ديگرش آن را تكذيب كرده و لااقل تأييد نكرده است، در هيچ كتابى نيست و هيچ دليل عقلى هم قبول نمى ‏كند. ولى مگر مى‏ شود اين را از مردم گرفت. 🔻در اربعين‏ تنها موضوعى كه مطرح است موضوع زيارت امام حسين است چون اولين زائرش جابر بوده است و در اين روز زيارت امام حسين سنت شده است. 🔻اربعين‏ جز موضوع زيارت امام حسين هيچ چيز ديگرى ندارد، موضوع تجديد عزاى اهل بيت نيست، موضوع آمدن اهل بيت به كربلا نيست، ⭕ اصلًا راه شام - به مدینه - از كربلا نيست، راه شام به مدينه از خود شام جدا مى ‏شود. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج‏25 ؛ ص 431؛ ج‏17، ص79- 78- ؛با تلخیص و ویرایش جزئی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً ۚ إِنَّكَ أَنتَ ٱلْوَهَّابُ روحش شاد 🖤 🆔 @quranpuyan