eitaa logo
قران پویان
442 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
679 ویدیو
608 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام ، صبح یعنی یاد خدا و صراحت یک لبخند به کسانی که دوستشان داریم امروز همه را دوست بدار و ببخش و در همه لحظه هایت خدا را صدا بزن امروز روز توست به شرط خندیدنت روزتون سرشار از لبخند خدا... 💫 @quranpuyan 💫
📖‍ ؟ "وَارزُق اَهلَهُ مِنَ الثَّمَراتِ" (اهلش را از آن ثمرات روزی بده!) اهل کجا؟! کدام ثمرات؟! چه میوه ای و برای چه کسی؟! و امام صادق(ع) در مجمع البیان پاسخ می دهند: "هِیَ ثَمَراتُ القُلُوبِ": "آن ثمرات دل است". پس اهلش نیز معلوم شد؛ "اهل دل"! به سرزمین دلت وارد شو، به کعبه ی عشق در آی، میوه های جاودانه اش را دریاب و به قول پیامبر(ص) "اِستَفتَ قَلبَکَ" از قلبت فتوا بخواه. "بدان که خداوند بین آدمی و قلبش حائل است" (وَاعلَمُوا اَنَّ اللهَ یَحُولُ بَینَ المَرءِ وَ قَلبِهِ). و این حائل بودن یعنی؛ پیش از ورود به قلب پُر از ثمرات خویش، باید تسلیم حضرت حق باشی. 🖌بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۴۰-۳۳ كَذَّبَتْ قَوْمُ لُوطٍ بِالنُّذُرِ {33} قوم لوط نیز هشدارها را تكذيب كردند {33} إِنَّا أَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ حَاصِبًا إِلَّا آلَ لُوطٍ نَّجَّيْنَاهُم بِسَحَرٍ {34} ما بر [سر] آنان سنگبارانى [انفجارى] فروفرستاديم [و] فقط خانواده لوط بودند كه سحرگاهشان رهانيديم {34} نِعْمَةً مِّنْ عِندِنَا كَذَلِكَ نَجْزِي مَن شَكَرَ {35} [و اين] رحمتى از جانب ما بود هر كه سپاس دارد بدينسان [او را] پاداش مى دهيم {35} وَلَقَدْ أَنذَرَهُم بَطْشَتَنَا فَتَمَارَوْا بِالنُّذُرِ {36} و [لوط] آنها را از عذاب ما سخت بيم داده بود و[لى] با هشدارها[ى ما] به جدال و منازعه برخاستند {36} وَلَقَدْ رَاوَدُوهُ عَن ضَيْفِهِ فَطَمَسْنَا أَعْيُنَهُمْ فَذُوقُوا عَذَابِي وَنُذُرِ {37} و از مهمان[هاى] او كام دل خواستند پس فروغ ديدگانشان را سترديم و [گفتيم] [مزه] عذاب و هشدارهاى مرا بچشيد {37} وَلَقَدْ صَبَّحَهُم بُكْرَةً عَذَابٌ مُّسْتَقِرٌّ {38} و به راستى كه سپيده دم عذابى استقرار یابنده به سر وقت آنان آمد {38} فَذُوقُوا عَذَابِي وَنُذُرِ {39} پس عذاب و هشدارهاى مرا بچشيد {39} وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ {40} و قطعا قرآن را براى پندآموزى آسان كرديم پس آيا پندگيرنده اى هست {40} ♻️عصاره فراز آیات 33-40 : قوم لوط نیز که هشدارهای رسول الهی را تکذیب و با او منازعه کردند،با عذاب سنگباران هلاک شده و لوط و همراهانش نجات یافتند.ایا از این ماجرا که در قران بیان شدهپند نمی گیرید؟ https://v.ht/ghamar کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📗 به بعثت (ص) ✳️تابش نور محمدی در "حری" 🛑قسمت ششم : 🔹 خاتم النبیین 🔸در آیه ۳۰ سوره احزاب، (موافق آیه ۷۵ آل عمران) که آن حضرت را خاتم رسولان خوانده بود، اضافه بر این مقام، آن حضرت را خاتم پیمبران معرفی کرده، می فرماید : ما كان محمد أبا أحد من رجالكم ولكن رسول ألله و خاتم النبیین ....(احزاب، 40) محمد (هرگز) پدر هیچ یک از مردان شما نبوده، ولی فرستاده خدا و خاتم پیامبران بوده است. و خدا همواره بر هر چیزی بسی دانا بوده است . 🔸در کتب لغت عربی میان معنی خاتَم و خاتِم فرقی ننهاده و هر دو را به معنی آخرین ذکر کرده اند. چنان که در مجمع البحرین گوید: خاتم النبیین، یعنی آخرهم ليس بعده نبي. خاتم النبيين یعنی آخرین پیمبران و پس از وی پیمبری نیست. 🔹صراح اللغة گوید: خاتَم و خاتِم و خیتام و خاتام، همگی دارای یک معنی و آن آخرین است. گرچه در صراح اللغة نیز گوید : یکی از معانی خاتم انگشتریست که با آن مهر زنند، ولی در این صورت دلالت آیه فوق بر خاتمیت حضرت محمد روشن تر و صریح تر خواهد بود. زیرا معنى خاتم النبيين چنین می شود که: حضرت محمد در میان پیمبران همچون انگشتریست که با آن مهر می زنند. روی این اصل همان گونه که مهر آخر نامه شاهد صدق و صحت مندرجات نامه است، و چنانچه در زیر مهر چیزی به مطالب نامه افزوده شود از درجه اعتبار ساقط و کذب و جعل شناخته می شود ، رسالت پیمبران نیز تنها با تصدیق و گواهی پیمبر بزرگوار اسلام شناخته شده، و هر که پس از آن حضرت دعوی نبوت و رسالت کند، دعوی اش کذب و از درجه اعتبار ساقط، و در حکم عباراتی مجعول است که در زیر مهر و امضاء نوشته شود. 💫برگرفته از کتاب 🔸نویسنده : آیت الله دکتر محمد صادقی تهرانی http://quranpuyan.com/yaf_postst4005_bshrthy-hdyn-bh-Zhwr-pymbr-khtm--z-mkh-kdmnd.aspx @quranpuyan
💫پروردگارا نور علم و ایمان را برای ما تمام گردان و ما را بیامرز که تو بر هر چیز قادر و توانایی. 🆔 @quranpuyan
📖 ؟ ✅ از چیزی که علاقه دارید کنید در آیه ی ۸ سوره ی مبارکه ی انسان نشانه ی نیکان در مواجهه با فقرا و ایتام ذکر شده است. وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرً‌ا بهرام پور : و طعام را با آن كه دوستش دارند، به مستمند و يتيم و اسير دهند. و این معنا مؤید این آیه شریفه است: " ﻟﻦ ﺗﻨﺎﻟﻮﺍ ﺍﻟﺒﺮ ﺣﺘﻰ ﺗﻨﻔﻘﻮﺍ ﻣﻤﺎ ﺗﺤﺒﻮﻥ" https://goo.gl/qVTrDS کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻ آغاز ثبت نام دوره جدید مجازی «روش ساده فهم بهتر قرآن» چهارشنبه 99/8/14، تهران , (اخبار رسمی): استقبال بی نظیر و بازخوردهای بسیار مثبت شرکت‌کنندگان دوره‌های قبل، علت اصلی تداوم دوره های روش ساده فهم قران است.تمام افراد دیپلم به بالا می‌توانند با فراگیری این روش، لذت فهم آیات و سوره‌های قرآن را تجربه کنند. ✳ با توجه به استقبال و ابراز رضایت از 10 دوره‌ حضوری و مجازی تدبر در قرآن ، دوره جدید مجازی آموزش روش مطالعه و فهم بهتر قرآن در دهه سوم آبان ماه برگزار می‌شود. در این دوره‌ آموزشی که در پیام رسان‌های واتساپ و تلگرام با بیانی ساده برگزار می‌شود، قران آموزان در عرض دو ماه می‌توانند فهم مناسبی از قرآن را داشته باشند. به این صورت که فایل‌های صوتی و متنی برای آنها ارسال می‌شود و سپس آنها با عضویت در گروه و حل تمرین با حضور مدرسان دوره، این روش را بر سوره‌ی انتخابی خود تمرین می‌کنند و در انتهای دوره نیز در آزمون شرکت می‌کنند. سیدکاظم فرهنگ مدرس این دوره و مدیر تالار گفت‌وگوهای قرآن‌ پویان گفت: «قران‌آموزان دوره‌های قبل بیان داشته‌اند که دوره مجازی روش تدبر در قرآن، دوره‌ای بسیار جالب و مفید بود؛ چرا که نگاه تازه و نوآورانه‌ای به کلام خدا داشته و این اعتماد به نفس را به آنها داد که می‌توانند با اندکی مطالعه، تفکر و سعی و تلاش با قرآن ارتباط برقرار کرده و فرامین آن را درک و در زندگی به کار بندند. گروه دیگری از شرکت کنندگان نیز اعلام کردند این روش چون ساده و سیستماتیک است، باعث علاقه مندی بیشتر به خواندن قرآن می شود چون همه چیز منظم شده و در واقع کاملا متوجه می شوند چه چیزی خوانده اند.» بنا بر اظهار فرهنگ، حضور در این دوره، نیازمند تحصیلات خاص دانشگاهی یا حوزوی یا پیش نیازهای دیگر نبوده و علاقه‌مندان به فهم بهتر آیات قرآن دارای دیپلم و بالاتر، با هر رشته تحصیلی می‌توانند شرکت کنند. نکته قابل توجه استقبال عزیزانی است که دوره‌های مترجمی قران را گذرانده و این دوره به منزله گام تکمیلی برای فهم بهتر لغات و ایات و سوره های قران است. از دیگر مزایای این دوره این است که افراد در طول هفته هر زمان که فراغت داشته باشند می‌توانند دروس را استماع و مطالعه کنند و لزومی به انلاین شدن در یک زمان مشخص نیست. فرهنگ افزود زمان ثبت نام از یکشنبه 11 آبان تا 20 آبان به مدت 10 روز بوده ، هزینه شرکت در این دوره 110 هزار تومان است که صرف فعالیت های قرآنی می شود. ✅ امکانات و خدماتی که در اختیار قران آموزان دوره قرار می‌گیرد به شرح زیر است: عضویت در گروه مجازی دوره اموزشی (در تلگرام یا واتساپ) و حل تمرین با حضور مدرس دوره و انتخاب یک سوره برای تدبر عملی در طی دوره و رفع اشکال دریافت فایلهای صوتی و کلیپهای دوره حضوری دریافت یک جلد کتاب "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قران" از طریق پست شرکت در امتحان مجازی پایان دوره علاقه مندان به اطلاعات بیشتر و ثبت نام در این دوره می‌توانند به تالار گفتگوهای قران پویان https://v.ht/amuzesh و یا کانالهای زیر در تلگرام و ایتا مراجعه کنند. @tadabbor_quranpuyan https://news.akhbarrasmi.com/news/13990811472488167/
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۴۰-۳۳ سوره تفسیر نور ۱- گویی خداوند به پیامبر می فرماید:نگران نباش که همواره پیامبران خدا مورد تکذیب نااهلان قرار می گرفتند. «کَذَّبَتْ قَوْمُ لُوطٍ» ۲- گرچه هر یک از قوم عاد و ثمود و لوط و نوح ویژگی هایی داشتند،ولی همه ی آنان در تکذیب پیامبرشان مشترک بودند. کَذَّبَتْ ... کَذَّبَتْ ... کَذَّبَتْ ۳- تکذیب یک پیامبر،به منزله ی تکذیب همه ی انبیا است. کَذَّبَتْ ... بِالنُّذُرِ ۴- دست خداوند برای انواع عذاب ها باز است. «بِماءٍ مُنْهَمِرٍ - رِیحاً صَرْصَراً صَیْحَهً واحِدَهً - حاصِباً» ۵- در موارد متعدّد،خداوند مؤمنان را نجات می دهد. «نَجَّیْناهُمْ بِسَحَرٍ» ۶- به هنگام نزول عذاب،تر و خشک با هم نمی سوزد. «أَرْسَلْنا عَلَیْهِمْ حاصِباً إِلاّ آلَ لُوطٍ نَجَّیْناهُمْ بِسَحَرٍ» ۷- نعمت،تنها امور مادی نیست،نجات از عذاب،از بزرگترین نعمت ها است. «نِعْمَهً مِنْ عِنْدِنا» ۸- ایمان به پیامبران،شکر الهی و مایه نجات است. «کَذلِکَ نَجْزِی مَنْ شَکَرَ» ۹- خداوند اول اتمام حجّت و سپس عذاب می کند. «وَ لَقَدْ أَنْذَرَهُمْ بَطْشَتَنا» ۱۰- گرچه کار انبیا هم بشارت است و هم هشدار،ولی هشدار آنان به دلیل سرمستی و غفلت مردم بیشتر است. «أَنْذَرَهُمْ» ۱۱- آلودگی و فساد مرز نمی شناسد.(با این که قوم لوط در مجالس علنی کار خلاف انجام می دادند و مانعی برای خود نمی دیدند،ولی باز هم دست از سر مهمانان خانه پیامبر بر نداشتند.) «راوَدُوهُ عَنْ ضَیْفِهِ» ۱۲- قهر و عذاب الهی،قابل خنثی شدن نیست. «عَذابٌ مُسْتَقِرٌّ» ۱۳- یکی از روش های تربیتی قرآن،نقل داستان های پندآموز است. «وَ لَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ» ۱۴- خواندن قرآن کافی نیست،باید پند گرفت. «فَهَلْ مِنْ مُدَّکِرٍ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📗 به بعثت (ص) ✳️تابش نور محمدی در "حری" 🛑قسمت هفتم: 🌸🔹پیمبر یگانه : 🔸ما اگر به استناد آیه ۸۱ آل عمران ، دعوی کنیم که قرآن نبوت اصل را ویژه حضرت محمد (ص)دانسته، هیچ گونه گزافه گویی نکرده ایم، و از جمله شواهد ما بر این مدعی جمله (ثم جاء كم رسول ...) است که پیمبر خاتم را فرستاده به سوی پیمبران خوانده و دعوت و رسالت آن حضرت را اضافه بر امم عالم شامل عموم انبیاء و رسل الهی گرفته است. و نیز بعثت پیمبران گذشته را به عنوان مقدمه ظهور نور محمدی معرفی نموده و همین سمت غير اصيل و مقدم را هم به تصدیق و امضاء آن بزرگوار منوط و مربوط دانسته، و عموم رجال آسمانی را به استناد أخذ میثاق عمومی ملزم به ایمان و نصرت آن حضرت فرموده است. 🔹در آیه ۳۳ سوره توبه و آیه ۹ سوره صف نیز هدف از بعثت آن سرور را ظهور کلی دیانت و احاطه و غلبه بر تمام و کمال دین خوانده، می فرماید : هو الذي أرسل رسوله بالهدى ودين الحق ليظهره على الدین کله، ولو كره المشركون توبه، ۳۳ ) اوست کسی که پیامبرش را با هدایت و طاعت پای برجا و تمامی حق فرستاد، تا دینش را بر هر چه دین است پیروز گرداند، هرچند مشرکان را بسی ناخوش آید. 🔸آیا پس از دین حق و ظهور کلی دیانت انتظاری باقی است؟! آری مشرکین و آنان که از حقیقت مستورند با مشیت حق مخالفت ورزیده و به اندیشه ظهور جدید و آیین دگری افتاده و با نقاب تحری، حقیقت بزرگ ترین و بیشرمانه ترین تجری بر مقام الوهیت و نبوت کرده اند!!! 💫برگرفته از کتاب 🔸نویسنده : آیت الله دکتر محمد صادقی تهرانی http://quranpuyan.com/yaf_postst4005_bshrthy-hdyn-bh-Zhwr-pymbr-khtm--z-mkh-kdmnd.aspx @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💫✨اَللّهُمَّ اشْفِ مَرضانا بِالْقُرآن✨💫 خدایا! به حق قرآن بیماران ما را شفا ده https://telegram.me/quranpuyan
4_5915955049489499396.mp3
6.81M
در قرآن و سوره ها برای چیست؟ آیا پیام سوره ها را می‌دانیم که به آنها ایمان بیاوریم!؟ حجت الاسلام صبوحي @tadabbor_quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
♻️♻️♻️ وظيفه‌اي عمومي است نه مختص خواص و مفسرين «أَفَلاَ يَتَدَبَّرُونَ الْقرآن وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ اللّهِ لَوَجَدُواْ فِيهِ اخْتِلاَفًا كَثِيرًا سوره: النساء آیه: ۸۲ "پس آيا دربارۀ (معارف) اين قرآن انديشه و پىگيرى فكرى نمىكنند؟! و اگر از جانب غير خدا بود مسلماً در آن اختلاف بسيارى مىيافتند." -علامه در تفسیر مجمع البیان در ذيل آيۀ فوق بيان داشته است: «معانی که ازاین آیه استفاده میشوند: 1-تقلید باطل است ودرباره اصول دین نباید طوق تقلید رابگردن افکند زیرا این آیه مردم راتشویق به تفکر و می کند. 2- از این آیه میفهمیم که قول «حشویه»که گمان میکنند قرآن راجز به تفسیر پیامبر نمیتوان فهمید، اشتباه است😔 زیرا دعوت به تفکر وتدبر درباره قرآن، مستلزم این است که شخص بتواند مستقلا معنای آنرا درک کند. 3- این آیه دلالت دارد براینکه اگر قرآن ازجانب خداوند نبود، ازاختلاف وتناقض خالی نبود.» تفسیر در تبیین این آیه نتیجۀ زیر را بیان نموده است: «قرآن کریم، کتابی است که به درک آن، دسترسی دارد.» علامه طباطبایی در كتاب قرآن در اسلام نيز بر اين رأي است كه: «مسئله تدبّر در قرآن به مقتضاي آيات كثيره يك است.» ✅برگرفته از كتاب"مباني و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا