eitaa logo
قران پویان
435 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
669 ویدیو
605 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻ آغاز ثبت نام دوره جدید مجازی «روش ساده فهم بهتر قرآن» چهارشنبه 99/8/14، تهران , (اخبار رسمی): استقبال بی نظیر و بازخوردهای بسیار مثبت شرکت‌کنندگان دوره‌های قبل، علت اصلی تداوم دوره های روش ساده فهم قران است.تمام افراد دیپلم به بالا می‌توانند با فراگیری این روش، لذت فهم آیات و سوره‌های قرآن را تجربه کنند. ✳ با توجه به استقبال و ابراز رضایت از 10 دوره‌ حضوری و مجازی تدبر در قرآن ، دوره جدید مجازی آموزش روش مطالعه و فهم بهتر قرآن در دهه سوم آبان ماه برگزار می‌شود. در این دوره‌ آموزشی که در پیام رسان‌های واتساپ و تلگرام با بیانی ساده برگزار می‌شود، قران آموزان در عرض دو ماه می‌توانند فهم مناسبی از قرآن را داشته باشند. به این صورت که فایل‌های صوتی و متنی برای آنها ارسال می‌شود و سپس آنها با عضویت در گروه و حل تمرین با حضور مدرسان دوره، این روش را بر سوره‌ی انتخابی خود تمرین می‌کنند و در انتهای دوره نیز در آزمون شرکت می‌کنند. سیدکاظم فرهنگ مدرس این دوره و مدیر تالار گفت‌وگوهای قرآن‌ پویان گفت: «قران‌آموزان دوره‌های قبل بیان داشته‌اند که دوره مجازی روش تدبر در قرآن، دوره‌ای بسیار جالب و مفید بود؛ چرا که نگاه تازه و نوآورانه‌ای به کلام خدا داشته و این اعتماد به نفس را به آنها داد که می‌توانند با اندکی مطالعه، تفکر و سعی و تلاش با قرآن ارتباط برقرار کرده و فرامین آن را درک و در زندگی به کار بندند. گروه دیگری از شرکت کنندگان نیز اعلام کردند این روش چون ساده و سیستماتیک است، باعث علاقه مندی بیشتر به خواندن قرآن می شود چون همه چیز منظم شده و در واقع کاملا متوجه می شوند چه چیزی خوانده اند.» بنا بر اظهار فرهنگ، حضور در این دوره، نیازمند تحصیلات خاص دانشگاهی یا حوزوی یا پیش نیازهای دیگر نبوده و علاقه‌مندان به فهم بهتر آیات قرآن دارای دیپلم و بالاتر، با هر رشته تحصیلی می‌توانند شرکت کنند. نکته قابل توجه استقبال عزیزانی است که دوره‌های مترجمی قران را گذرانده و این دوره به منزله گام تکمیلی برای فهم بهتر لغات و ایات و سوره های قران است. از دیگر مزایای این دوره این است که افراد در طول هفته هر زمان که فراغت داشته باشند می‌توانند دروس را استماع و مطالعه کنند و لزومی به انلاین شدن در یک زمان مشخص نیست. فرهنگ افزود زمان ثبت نام از یکشنبه 11 آبان تا 20 آبان به مدت 10 روز بوده ، هزینه شرکت در این دوره 110 هزار تومان است که صرف فعالیت های قرآنی می شود. ✅ امکانات و خدماتی که در اختیار قران آموزان دوره قرار می‌گیرد به شرح زیر است: عضویت در گروه مجازی دوره اموزشی (در تلگرام یا واتساپ) و حل تمرین با حضور مدرس دوره و انتخاب یک سوره برای تدبر عملی در طی دوره و رفع اشکال دریافت فایلهای صوتی و کلیپهای دوره حضوری دریافت یک جلد کتاب "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قران" از طریق پست شرکت در امتحان مجازی پایان دوره علاقه مندان به اطلاعات بیشتر و ثبت نام در این دوره می‌توانند به تالار گفتگوهای قران پویان https://v.ht/amuzesh و یا کانالهای زیر در تلگرام و ایتا مراجعه کنند. @tadabbor_quranpuyan https://news.akhbarrasmi.com/news/13990811472488167/
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۴۰-۳۳ سوره تفسیر نور ۱- گویی خداوند به پیامبر می فرماید:نگران نباش که همواره پیامبران خدا مورد تکذیب نااهلان قرار می گرفتند. «کَذَّبَتْ قَوْمُ لُوطٍ» ۲- گرچه هر یک از قوم عاد و ثمود و لوط و نوح ویژگی هایی داشتند،ولی همه ی آنان در تکذیب پیامبرشان مشترک بودند. کَذَّبَتْ ... کَذَّبَتْ ... کَذَّبَتْ ۳- تکذیب یک پیامبر،به منزله ی تکذیب همه ی انبیا است. کَذَّبَتْ ... بِالنُّذُرِ ۴- دست خداوند برای انواع عذاب ها باز است. «بِماءٍ مُنْهَمِرٍ - رِیحاً صَرْصَراً صَیْحَهً واحِدَهً - حاصِباً» ۵- در موارد متعدّد،خداوند مؤمنان را نجات می دهد. «نَجَّیْناهُمْ بِسَحَرٍ» ۶- به هنگام نزول عذاب،تر و خشک با هم نمی سوزد. «أَرْسَلْنا عَلَیْهِمْ حاصِباً إِلاّ آلَ لُوطٍ نَجَّیْناهُمْ بِسَحَرٍ» ۷- نعمت،تنها امور مادی نیست،نجات از عذاب،از بزرگترین نعمت ها است. «نِعْمَهً مِنْ عِنْدِنا» ۸- ایمان به پیامبران،شکر الهی و مایه نجات است. «کَذلِکَ نَجْزِی مَنْ شَکَرَ» ۹- خداوند اول اتمام حجّت و سپس عذاب می کند. «وَ لَقَدْ أَنْذَرَهُمْ بَطْشَتَنا» ۱۰- گرچه کار انبیا هم بشارت است و هم هشدار،ولی هشدار آنان به دلیل سرمستی و غفلت مردم بیشتر است. «أَنْذَرَهُمْ» ۱۱- آلودگی و فساد مرز نمی شناسد.(با این که قوم لوط در مجالس علنی کار خلاف انجام می دادند و مانعی برای خود نمی دیدند،ولی باز هم دست از سر مهمانان خانه پیامبر بر نداشتند.) «راوَدُوهُ عَنْ ضَیْفِهِ» ۱۲- قهر و عذاب الهی،قابل خنثی شدن نیست. «عَذابٌ مُسْتَقِرٌّ» ۱۳- یکی از روش های تربیتی قرآن،نقل داستان های پندآموز است. «وَ لَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ» ۱۴- خواندن قرآن کافی نیست،باید پند گرفت. «فَهَلْ مِنْ مُدَّکِرٍ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📗 به بعثت (ص) ✳️تابش نور محمدی در "حری" 🛑قسمت هفتم: 🌸🔹پیمبر یگانه : 🔸ما اگر به استناد آیه ۸۱ آل عمران ، دعوی کنیم که قرآن نبوت اصل را ویژه حضرت محمد (ص)دانسته، هیچ گونه گزافه گویی نکرده ایم، و از جمله شواهد ما بر این مدعی جمله (ثم جاء كم رسول ...) است که پیمبر خاتم را فرستاده به سوی پیمبران خوانده و دعوت و رسالت آن حضرت را اضافه بر امم عالم شامل عموم انبیاء و رسل الهی گرفته است. و نیز بعثت پیمبران گذشته را به عنوان مقدمه ظهور نور محمدی معرفی نموده و همین سمت غير اصيل و مقدم را هم به تصدیق و امضاء آن بزرگوار منوط و مربوط دانسته، و عموم رجال آسمانی را به استناد أخذ میثاق عمومی ملزم به ایمان و نصرت آن حضرت فرموده است. 🔹در آیه ۳۳ سوره توبه و آیه ۹ سوره صف نیز هدف از بعثت آن سرور را ظهور کلی دیانت و احاطه و غلبه بر تمام و کمال دین خوانده، می فرماید : هو الذي أرسل رسوله بالهدى ودين الحق ليظهره على الدین کله، ولو كره المشركون توبه، ۳۳ ) اوست کسی که پیامبرش را با هدایت و طاعت پای برجا و تمامی حق فرستاد، تا دینش را بر هر چه دین است پیروز گرداند، هرچند مشرکان را بسی ناخوش آید. 🔸آیا پس از دین حق و ظهور کلی دیانت انتظاری باقی است؟! آری مشرکین و آنان که از حقیقت مستورند با مشیت حق مخالفت ورزیده و به اندیشه ظهور جدید و آیین دگری افتاده و با نقاب تحری، حقیقت بزرگ ترین و بیشرمانه ترین تجری بر مقام الوهیت و نبوت کرده اند!!! 💫برگرفته از کتاب 🔸نویسنده : آیت الله دکتر محمد صادقی تهرانی http://quranpuyan.com/yaf_postst4005_bshrthy-hdyn-bh-Zhwr-pymbr-khtm--z-mkh-kdmnd.aspx @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💫✨اَللّهُمَّ اشْفِ مَرضانا بِالْقُرآن✨💫 خدایا! به حق قرآن بیماران ما را شفا ده https://telegram.me/quranpuyan
4_5915955049489499396.mp3
6.81M
در قرآن و سوره ها برای چیست؟ آیا پیام سوره ها را می‌دانیم که به آنها ایمان بیاوریم!؟ حجت الاسلام صبوحي @tadabbor_quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
♻️♻️♻️ وظيفه‌اي عمومي است نه مختص خواص و مفسرين «أَفَلاَ يَتَدَبَّرُونَ الْقرآن وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ اللّهِ لَوَجَدُواْ فِيهِ اخْتِلاَفًا كَثِيرًا سوره: النساء آیه: ۸۲ "پس آيا دربارۀ (معارف) اين قرآن انديشه و پىگيرى فكرى نمىكنند؟! و اگر از جانب غير خدا بود مسلماً در آن اختلاف بسيارى مىيافتند." -علامه در تفسیر مجمع البیان در ذيل آيۀ فوق بيان داشته است: «معانی که ازاین آیه استفاده میشوند: 1-تقلید باطل است ودرباره اصول دین نباید طوق تقلید رابگردن افکند زیرا این آیه مردم راتشویق به تفکر و می کند. 2- از این آیه میفهمیم که قول «حشویه»که گمان میکنند قرآن راجز به تفسیر پیامبر نمیتوان فهمید، اشتباه است😔 زیرا دعوت به تفکر وتدبر درباره قرآن، مستلزم این است که شخص بتواند مستقلا معنای آنرا درک کند. 3- این آیه دلالت دارد براینکه اگر قرآن ازجانب خداوند نبود، ازاختلاف وتناقض خالی نبود.» تفسیر در تبیین این آیه نتیجۀ زیر را بیان نموده است: «قرآن کریم، کتابی است که به درک آن، دسترسی دارد.» علامه طباطبایی در كتاب قرآن در اسلام نيز بر اين رأي است كه: «مسئله تدبّر در قرآن به مقتضاي آيات كثيره يك است.» ✅برگرفته از كتاب"مباني و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☸ برخی از شئون و مقامات (ص) در ایات الهی. 🛑قسمت اول. ✅ مقام «اسوة حسنه بودن» در قرآن کریم آیاتی است که رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ را اسوه و الگوی جهانیان معرفی می کند و می فرماید: « لقد کان فی رسول الله اسوة حسنة» در این آیه شریفه، طی راه در تمامی شئون را می طلبد چون او، به طور کلی، این راه ها را طی کرده و اسوه همگان شده است. اگر کسی بخواهد از «فتح مبین»، «کوثر»، «شرح صدر» و «فتح قریب» استفاده کند به اندازه ی توان خود باید پیرو آن حضرت باشد، اگر می گوییم « رَبِّ اْشرَحْ لی صَدْری» راهش آن است که پیرو کسی باشیم که سینه اش منشرح است. 🌹🌹🌹🌹🌹 ✅ مقام «خلق عظیم» خداوند، پیامبر خود را به عظمت اخلاقی داشتن می ستاید: 🔶«وَ اُنَّکَ لَعلَی خُلِقٍ عَظیمٍ» 🔸خداوند با جمله اسمیه و تأکید می فرماید: «تو دارای اخلاق عظیمی هستی». وقتی خدای سبحان از چیزی به عظمت یاد کند، معلوم می شود که آن چیز از عظمت فوق العاده ای برخوردار است، چون او هر چیزی را به «عظمت» نمی ستاید، بسیاری از موارد را با صفت «ضعف» یا «قلت» یاد می کند. سراسر دنیا را اندک می شمارد:« مَتاع الدُّنْیا قَلیل» و از دسیسه های شیطان به عنوان «اِنَّ کَیْدَ الشَّیْطانَ کانَ ضَعیفاً» سخن می گوید؛ اما وقتی از خلق رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ نام می برد می فرماید: «ای پیامبر! تو واجد همه ملکات نفسانی در حد أعلی هستی.» 🌹🌹 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در کنار تو صبحی است که رنج شبان را از یاد می برد بگذار صبحم را به نام تو بیاغازم تا پریشانی دوشینم از یاد برده شود... درود صبحتون به طراوت شبنم و به شادابی و زیبایی گلها روزتون سراسر از عشق و آرامش و خوشبختی 💝💝 @quranpuyan
📖 ؟ بسم الله الرحمن الرحیم کُلُّ مَنْ عَلَیْهَا فَانٍ هر چه بر [زمین‌] است فانى‌شونده است. سوره الرحمن ، آیه ۲۶ بازگشت همه به سوی او و زندگانی ابدی است، هرچیزی که بر روی زمین است فانی شونده و از بین رونده است، جز خود خداوند چیزی نیست که ازلی و ابدی باشد و چیزی نیست ک بخواهد ماندگار باشد و این از خصوصیات ممکن الوجودها ست، یعنی بودو نبودنشان خللی در وضعیت زندگانی و هستی ایجاد نمی‌کند وتنها این واجب الوجود است که تا ابد باقی است، پس بجای فانی ها بیایید دل را به ابدیت یعنی خود خداوند بدهیم. 🆔 @quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۴۲-۴۱ وَلَقَدْ جَاء آلَ فِرْعَوْنَ النُّذُرُ {41} و در حقيقت هشداردهندگان به جانب فرعونيان آمدند {41} كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا كُلِّهَا فَأَخَذْنَاهُمْ أَخْذَ عَزِيزٍ مُّقْتَدِرٍ {42} [اما آنها] همه معجزات ما را تكذيب كردند تا چون زبردستى زورمند [گريبان] آنان را گرفتيم {42} ♻️عصاره فراز آیات 41-42 : فرعونیان نیزکه رسولان و معجزات را تکذیب کردند،به عذاب خدا گرفتار شدند. 🖌آقای سيدكاظم فرهنگ https://v.ht/ghamar کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👇 💐👌شما هم در 📖 یک صفحه از قرآن به همراه با ما همراه شوید 🌹🌹🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز از سالروز ميلاد فرخنده پيامبر اكرم ص، هر روز فایل صوتی🎧 قرائت قران يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. تاکنون سوره های :👇 حمد _بقره _آل عمران _نساء _ مائده _ انعام _ اعراف _انفال _توبه _یونس _ هود _ یوسف _ رعد _ ابراهیم ، حجر نحل _ اسراء _ کهف _ مریم _ طه ، انبیاء حج و مومنون به اتمام رسیده که جهت دسترسی به انها میتوانید از لینکهای زیر استفاده نمایید. ✅ و به لطف پروردگار از امروز ، ، را شروع خواهیم نمود. 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://telegram.me/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☸ برخی از شئون و مقامات (ص) در ایات الهی. 🛑قسمت دوم : ✅ مقام «رأفت و رحمت» 👈خداوند برای خود رحمتی عامه و رحمتی خاصه قایل است و این دو خصوصیت را برای قرآن و پیامبر نیز بیان داشته است؛ از طرفی می فرماید: من رحمت عامه ای دارم: «رَحْمَتی وَسِعَتْ کُلَّ شَی ءْ» یعنی هر چه مصداق شی ء است مشمول رحمت من است، و از طرف دیگر می فرماید: متقیان، از رحمت ویژه ام برخوردارند. «فَسَأَکْتَبَها الَّذینَ یَتَّقون» و در مورد پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ می فرماید: تو مظهر رحمت مطلق من هستی زیرا«وَ ما اَرْسَلْناکَ اِلاّ رَحْمَةً لِلْعالَمین» 🔹و نسبت به مؤمنان، رحمت خاص داری: «بِالْمُؤمِنینَ رَئُوفٌ رَحیمٌ» 🌹🌸🌹 تجلیل خداوند نسبت به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در خطاب 🔶 خدای سبحان، از نظر ادب محاوره، حرمتی خاص برای پیامبر خاتم ـ صلی اللّه علیه وآله ـ قایل است که برای انبیای پیشین قایل نبوده. انبیای گذشته را با نام مخصوص آنها خطاب می کند، اما هرگز نام مبارک پیامبر اسلام را به عنوان «یا محمد» نمی برد بلکه همیشه از او با تعبیرهای تجلیل آمیزی همچون: «یا أیّها النبی»، «یا أیّها الرسول» یاد می کند. 💫 مثلا درباره آدم ابوالبشر می فرماید: «یا آدَمُ اْسْکُنْ اَنْتَ وَ زَوْجُکَ الْجَنَّة» 💫درباره حضرت نوح می فرماید: «یا نُوح اِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أهْلِک» 💫درباره موسی: «یا مُوسی أَقْبِلْ وَ لاتَخَفْ» 🔸ولی درباره رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ علاوه بر خطاب جلالت آمیز خود، به بندگان نیز می آموزد: «لا تَجْعَلوُا دُعاءَ الْرَّسولِ بَیْنَکُمْ کَدُعاءِ بَعْضُکُمْ بَعْضاً» 🔻«هر گاه خواستید پیامبر را صدا بزنید او را مانند مردی عادی صدا نزنید.» 👌👈بلکه هم نحوه صدا زدن و هم اصل آن آمیخته با تجلیل و تکریم باشد. @quranpuyan