eitaa logo
قران پویان
440 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
#عصرانه_قرآنی ۲۴ مرداد کتابخانه ملی سخنرانی حجت‌الاسلام عبدالکریم بهجت پور درمراسم بررسی کتاب مبانی وروش مطالعه #فهم_ساده_قرآن @quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۲۴ مرداد کتابخانه ملی سخنرانی حجت‌الاسلام عبدالکریم بهجت پور درمراسم بررسی کتاب مبانی وروش مطالعه فهم ساده قرآن باعنوان، دلايل وفوايد درچارچوب سوره ها @quranpuyan
👈👈👈با سلام به همراهان گرامی به لطف خداوند پس از ماه رمضان سال ۱۳۹۵ تا كنون ،با ارسال ۵۱۶ پست ، ارايه خلاصه كتابهاي زير از استاد در كانال قران پويان باتمام رسيده است: ✅کتاب"تعلیم و تربیت در اسلام" ✅کتاب"حماسه حسینی" ✅جلد اول کتاب آشنایی با قرآن ✅تفسیر سوره نور از جلد چهارم کتاب آشنایی با قرآن ✅تفسیر سوره منافقون از جلد هفتم کتاب آشنایی با قرآن ✅تفسير سوره جن از جلد نهم كتاب آشنايي با قرآن ✅تفسیر سوره قلم از جلد هشتم کتاب آشنایی با قرآن ✅تفسیرسوره تحریم از جلد هشتم کتاب آشنایی با قرآن ✅تفسیر سوره طلاق از جلد هشتم کتاب آشنایی با قرآن ✅تفسیر سوره صف از جلد هفتم کتاب آشنایی با قرآن ✅تفسیر سوره جمعه از جلد هفتم کتاب آشنایی با قرآن ✅تفسیر سوره ممتحنه از جلد ششم کتاب آشنایی با قرآن ✅تفسیر سوره حدید از جلد ششم کتاب آشنایی با قرآن ✅تفسیر سوره حشر از جلد ششم کتاب آشنایی با قرآن ✅تفسیر سوره الرحمن از جلد ششم کتاب آشنایی با قرآن ✅تفسیر سوره واقعه از جلد ششم کتاب آشنایی با قرآن ✅تفسیر سوره قمر از جلد پنجم کتاب آشنایی با قرآن ✅تفسیر سوره فتح از جلد پنجم کتاب آشنایی با قرآن ✅تفسیر سوره جاثیه از جلد پنجم کتاب آشنایی با قرآن ان شاءالله از امروز تفسير سور از جلد پنجم كتاب آشنايي باقرآن آغاز میشود با سپاس از همراهي شما t.me/quranpuyan
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره پانصدو هفده تفسیر سوره قسمت اول از جلد پنجم کتاب 🌺بسم اللّه الرحمن الرحیم حم. وَ اَلْكِتابِ اَلْمُبِینِ. إِنّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةٍ مُبارَكَةٍ إِنّا كُنّا مُنْذِرِینَ. فِیها یُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِیمٍ. أَمْراً مِنْ عِنْدِنا إِنّا كُنّا مُرْسِلِینَ. رَحْمَةً مِنْ رَبِّكَ إِنَّهُ هُوَ اَلسَّمِیعُ اَلْعَلِیمُ. رَبِّ اَلسَّماواتِ وَ اَلْأَرْضِ وَ ما بَیْنَهُما إِنْ كُنْتُمْ مُوقِنِینَ. `لا إِلهَ إِلاّ هُوَ یُحْیِی وَ یُمِیتُ رَبُّكُمْ وَ رَبُّ آبائِكُمُ اَلْأَوَّلِینَ 🌺 آیه ی اول كلمه ی «حم» بود، آیه ی دوم «وَاْلكِتابِ الْمُبینِ» ، آیه ی سوم و چهارم هم مربوط به نزول قرآن در لیلةالقدر و درباره ی خود لیلةالقدر بود. در آیه ی چهارم می فرماید: «فیها یُفْرَقُ كُلُّ اَمْرٍ حَكیمٍ» در این شب جدا می شود (تعبیر «جدایی» دارد) هر امر حكیمی. نتیجه ی تدبرهای مفسرین درباره ی این آیه مختلف بوده است. بعضی گفته اند مقصود این است كه چون در این شب- و در واقع در یكی از این شبهای لیلةالقدر- قرآن نازل شد و به وسیله ی قرآن كریم دستورها و احكام بیان شد و به طور كلی بیان كردن یك چیز یعنی واضح كردن و روشن كردن و تفصیل دادن آن و در واقع بیرون آوردن آن از حد اجمال و ابهام به مرحله ی تفصیل و روشنی، پس «در این شب جدا می شود هر امر حكیمی» . مقصود از این «امر» یعنی دستورهای الهی، معارف الهی: این چیزهایی كه به وسیله ی قرآن بیان شده است در این شب تفصیل داده شد. ولی البته این نظر، نظر صحیحی نیست. این نظرها نظر است به حسب تدبری كه در آیات كرده اند. و بعضی مفسرین دیگر كه این نظر را رد كرده اند- و درست هم رد كرده اند- گفته اند آیه می فرماید در این شب جدا می شود، تفصیل داده می شود (نه شد) . اگر مقصود همان نزول قرآن و بیان احكام و معارف به وسیله ی قرآن باشد، همین طور كه فرمود: «اِنّا اَنْزَلْناهُ فی لَیْلَةٍ مُبارَكَةٍ» ما در شب پر بركتی قرآن را فرود آوردیم، بعد هم باید بفرماید: «و در آن شب كه قرآن فرود آمد هر امر حكیمی به وسیله ی قرآن بیان شد» همین طور كه در مورد نزول قرآن معنی ندارد گفته شود: «در هر شب قرآن می شود» ؛ قرآن در یك شب قدر نازل شد. پس اگر مقصود از «فیها یُفْرَقُ كُلُّ اَمْرٍ حَكیمٍ» تفصیل معارف و احكام به وسیله ی قرآن باشد، باید گفته می شد كه «در آن شب بیان شد» یعنی به صیغه ی ماضی گفته می شد: «فیها فُرِقَ كُلُّ اَمْرٍ حَكیمٍ» در صورتی كه به صیغه ی مضارع گفته شده است و این از نظر علمای ادب روشن است كه فعل مضارع دلالت بر استمرار می كند، یعنی [دلالت می كند بر] یك امر جاری و دائمی كه پیوستگی دارد و همیشه هست، نه یك امری كه در گذشته بود و قطع شد؛ یك امری كه وجود دارد. بنابراین این آیه می خواهد بفرماید كه در شب قدر چنین چیزی وجود دارد؛ و خود این آیه دلیل بر این است كه لیلةالقدر همیشه هست، یعنی لیلةالقدر مخصوص به یك شب نیست آن طور كه بعضی اهل تسنن گفته اند كه لیلةالقدر اختصاص داشت به زمان پیغمبر و با فوت رسول اكرم لیلةالقدر منتفی شد. معلوم می شود كه چنین چیزی نیست، چون وقتی كه می گوید در این شب به طور استمرار همیشه جریان این است، دلیل بر این است كه خود لیلةالقدر هم برای همیشه باقی است نه اینكه از بین رفته است؛ و بعلاوه معنی ندارد كه لیلةالقدر از میان برود، تا زمان پیغمبر هر سال لیلةالقدر وجود داشته باشد و بعد از پیغمبر لیلةالقدر از بین برود. مثل این است كه بگوییم بعد از پیغمبر ماه رمضان رفت. ماه رمضان، دیگر زمان پیغمبر و غیر زمان پیغمبر ندارد. لیلةالقدر شبی از شبهای ماه رمضان است و همین طور كه ماه رمضان، بودن و نبودنش به بودن و نبودن پیغمبر نیست لیلةالقدر هم این گونه است ✨🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨ .https://telegram.me/quranpuyan
خدایا؛ نفس کشیدنم همراه با عطر حضور ناب توست و من چقدر خوشبختم که در آغوش امن رحمت تو هستم سلام صبحتان پرازشادی و نشاط @quranpuyan
📖 ؟ فرد مسلمان در قرآن 💰😡📛 💫✨حضرت امام رضا علیه السلام در روايتي برای حرمت دو دليل ذكر كرده‌اند. که نخست حرمت به استناد سخنان خداوند در قرآن مجيد و دليل دوم اكل مال به باطل است. هشام بن حكم كه يكي از اصحاب معروف امام صادق (ع) است از آن حضرت پرسيد چرا حرام شده است؟ 💫✨ حضرت فرمودند: اگر حلال بود مردم كارهاي مفيد تجاري و توليد آن چه كه به آن احتياج می‌شد را ترك می‌كردند. 💫✨امام جعفر صادق علیه السلام در روايتي ديگر می‌فرمايند: خداوند را حرام كرد تا مردم از حرام، به كسب و كار روی آورندوبه خريدوفروش بپردازند. http://yon.ir/Gz2zL ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✅چرا حج؟ بررسي احكام وفلسفه از نگاه مرحوم مهدي برگرفته از سخنراني وي در عيد ۱۳۳۸ قسمت سوم عقيدتي و جنگ‌ها تقرقه ها و تعصب‌هي مذهبي از بزرگ‌ترين عوامل جدائي و جنگ شده است. اعم از جنگ‌هي خارجي و اغتشاشات داخلي مسلحانه يا فشارها و كشتارهائي كه تحت عناوين انكيزيسيون و غيره امنيت و آزادي را از صحنه ممالك اروپا در تمام قرون وسطي دور نموده بود. البته نبايد تصور كرد كه اينها مال گذشتهاست و جنگ مسيحي‌ها و ذلت يهود(۴۴) تمام شده است. عمر كوتاه خود ما هنوز قتل و شكنجه شش ميليون يهودي را به فرمان هيتلر در يكي از متمدنترين ملل مسيحي جهان به خاطر دارد. همچنين تصفيه عده اي از دكترهي يهودي به دستور استالين در شوروي. هيچ دليلي در دست نيست كه صحنههي گذشته در آينده باز تكرار نشود. در آسيا نيز اختلافات و تعصبات فرقهي هندو و مسلمان چه فجايع هلاكتبارِ وحشيانه در آستانه استقلال هندوستان به بار آورد! همچنين نبايد تصور كرد كه چون در سايه فرهنك و رشد علمي تعصب‌ها و علاقههي مذهبي تخفيف يافته اختلافات مذهبي ديگر بياهميت و بياثر ميباشد. اختلافات مذهبي هنوز هم در ريشه و مايه دسته بندي‌ها و خصومت‌هي ملي و بينالمللي جلوه گر است. تازه اگر اختلاف مذهبي كم اثر شده باشد اختلاف‌هاي عقيدتي در زمينه هاي فلسفي و اجتماعي و سياسي وجود دارد و خيلي هم مؤثر و مهم است. 👈مسلم است كه همزيستي مسالمت آميز و صلح و امنيت مادام كه همفكري و اشتراك منافع وجود نداشته باشد حرف مفت است. به همان دليل كه داعيان چنين افكار و صاحبان مكاتب سياسي با تمام نيرو در داخله كشورها و احزاب خود سعي مينمايند وحدت عقيده و مكتب ايجاد نمايند. ✅قرآن به اين نكته يعني اثر سوء اختلاف در كتاب و دين خدا و استنباط‌هاي غلط كه منتهي به مخالفت و دشمني ميشود عنايت و از آن امتناع داشته است، به پيغمبر آخر الزمان و به امت او كراراً و مؤكداً دستور ميدهد از اختلاف و انشقاق چه ما بين خود و چه با ساير مذاهب توحيدي، احتراز نمايند : «وَ ما كانَ النَّاسُ اِلاّ اُمَّةً واحِدَةً فَاخْتَلَفُوا…» (۴۶) «… وَ لا تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكينَ. مِنَ الَّذينَ فَرَّقُوا دينَهُمْ وَ كانُوا شِيَعًا كُلُّ حِزْبٍ بِما لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ.» (۴۷) «…اِنَّ الَّذينَ اخْتَلَفُوا فِي الْكِتابِ لَفي شِقاقٍ بَعيدٍ.» (۴۸) «اِنَّ الَّذينَ فَرَّقُوا دينَهُمْ وَ كانُوا شِيَعًا لَسْتَ مِنْهُمْ في شَيءٍ اِنَّما اَمْرُهُمْ اِلَي الله ثُمَّ يُنَبِّئُهُمْ بِماكانُوا يَفْعَلُونَ.» (۴۹) نه تنها امر به خودداري و احتراز از اختلاف و تفرقه و انشقاق ميشود بلكه مأموريت مثبت داده و گفته ميشود كه بري برقراري دين واحد دعوت نما و استقامت ورزيده بين اهل كتاب اعتدال بر قرار ساز. دور زدن اختلاف اما اختلاف (اختلاف در استنتاجها و در اتخاذ رويه و منهاج‌ها) در بسياري موارد غير قابل احتراز است . واقعيتي است طبيعي و انساني. اصلا بعثت پيغمبر ما و ظهور دين اسلام مگر خود يك آهنگ تازه در اين كنسرت اديان و افكار نبود؟ اتفاقاً از اسلام بيش از ساير اديان فرقه و مذهب منشعب شده است! هر قدر يك دين عالي‌تر و دقيق‌تر و بر پايه عقل و استدلال باشد اشكال و اختلاف در درك و اجري آن بيشتر ميشود.👌 قرآن به اين معني توجه دارد و اصرار در مقابله كردن با آن نمي نمايد و تحميل نظريات اختلافي و فرعي و اختصاصي را نميخواهد، به چيزِ ديگري اهميت ميدهد: «وَلَوْ شاءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ اُمَّةً واحِدَةً وَ لا يَزالُونَ مُخْتَلِفينَ.» (۵۰) «… لِكُلٍّ جَعَلْنا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَ مِنْهاجًا. وَلَوْ شَاءَ الله لَجَعَلَكُم اُمَّةً واحِدَةً وَلكِنْ لِيَبْلُوَكُمْ فيمَا آتَاكُمْ فَاسْتَبِقُوا الخَيْراتِ اِلَي الله مَرْجَعُكُمْ جَميعًا فَيُنَبِئُكُمْ بِمَا كُنتُمْ فيهِ تَخْتَلِفُونَ.» (۵۱) ملاحظه ميكنيد كه صريحاً گفته ميشود اختلاف هميشه هست و خلاف مشيت خدا (و بنابراين مصلحت) نيست، بري هر كدام از شما شريعت و طريقتي قرار داديم تا شما را با آنچه دادهايم آزمايش و تربيت نمائيم ، از اين بابت با هم منازعه و مجادله نداشته باشيد، در خيرات و خدمات از يكديگر جلو بزنيد بالاخره همگي پيش خدا برميگرديد و او اختلاف‌هايتان را حل خواهد كرد. ادامه دارد👇👇 http://yon.ir/oNlaC ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✅✅ خلاصه سخنان دكتر ابوالفضل حري در مراسم بررسی کتاب "مبانی و روش مطالعه و " 👈سومین سخنران قرآن پویان،آقاى دكتر حري با موضوع توجه به انسجام دروني سوره‌ها،رويكردي موثر در فهم و قران بودند. 👈👈خلاصه نکات مهم سخنرانی ایشان بشرح زیر است: 👌کتاب مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قران بسیارکاربردی است و کار را ساده کرده واصطلاحات فنی را با کلمات راحت جایگزین کرده است.ازجمله اصطلاحات درس ودرب و پاراگراف (فراز) رااستفاده کرده است . ما علاوه براینکه همانند روش اين كتاب،سوره رابه منزله‌ی یه کل به هم پیوسته درنظرمیگیریم که بین آیاتش ارتباط برقراراست بین سوره هانیز وارتباط راقائلیم(روابط بینا آیه ای و بینا سوره‌ای ) یعنی قرآن رایک کل به هم پیوسته میدانیم. 👈ماانسجام رادرسنت بلاغی خودمان به نام علم المناسبه سراغ داریم.یعنی وجود روابط میان آیات و سوره ها دریک مناسبات اندام وار. روابط ارگانیک واندام واربین همه ی اجزای قرآن برقراراست . 👌وجود این روابط هم به فهم بهترقرآن کمک میکندوهم نشانی ازتحریف نشدن قرآن است. امروزه مباحث زبان شناسی هم تحریف ناپذیری قرآن راكه ما معتقدیم تایید میکند. زنجیرمندی در دوسطح خرد وکلان قابل بررسی است. ارتباط حروف ،کلمات، آیات وسوره ها. دراین نگاه ارتباط بین قسمهای ابتدای سوره ها با محتوای آیات بعد از آن مشخص خواهد شد. 👈 کتاب مبانی و روشهای مطالعه وفهم ساده ی قرآن دستورالعمل کافی وخوبی برای درک بهتر قرآن است. کتاب علیرغم آنکه مباحث رابه طور ساده مطرح کرده است اما مبتنی براصول علمی است. 👈البته میتوان درگام تکمیلی فهم بهتر را از توجه به سایراجزاي قرآن و برقراری ارتباط بین سوره ها وبرقراری ارتباط باآموزه های اصلی دین اسلام و نیزسنت پیامبر نتیجه گرفت . 👌درکناراین موردخوانش تنزیلی وبه ترتیب نزول هم به ما کمک میکند. http://yon.ir/Qp3970 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✅✅ خلاصه سخنان دكتر ابوالفضل حري در مراسم بررسی کتاب "مبانی و روش مطالعه و #فهم_ساده_قرآن" 👈سومین سخنران #عصرانه_قرآنی قرآن پویان،آقاى دكتر حري با موضوع توجه به انسجام دروني سوره‌ها،رويكردي موثر در فهم و #تدبر قران بودند. 👈👈خلاصه نکات مهم سخنرانی ایشان بشرح زیر است: 👌کتاب مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قران بسیارکاربردی است و کار را ساده کرده واصطلاحات فنی را با کلمات راحت جایگزین کرده است.ا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۲۴ مرداد کتابخانه ملی سخنرانی دکتر ابوالفضل حری درمراسم بررسی کتاب مبانی وروش مطالعه فهم ساده قرآن باعنوان، توجه به دروني سوره‌ها،رويكردي موثر در و قرآن @quranpuyan
در قرآن 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 موضوع بحث: انواع اسراف در اسلام وقران-اسراف چيست؟ مسرف كيست؟ کلمه در تفاسیر به معنای تجاوز از حد اعتدال ،تجاوز از حدمباح؛تجاوز از حد حق و عدالت بیان شده است که میتواند شامل زیاده روی و یا کم روی(افراط و تفریط )باشد. در قران کریم کلمات مشتق شده از ریشه سرف شامل اسراف ، مسرف و فعل اسرف در چند زمینه کار رفته که بسیار گسترده تر از باور رایج در جامعه در خصوص محدود شدن اسراف به خوردن و اشامیدن و امور مالی می باشد. براین اساس میتوان انواع و مصادیق آنها و نیز مجازات انها را در قران استخراج نمود 1-اسراف در عقاید  این نوع اسراف بدترین و مذمومترین نوع اسراف در قران است که بیشتر ین تکرار را هم در قرآن دارد. اسراف در عقاید یعنی عدم باور به ان چیزی که حق است و یا اعتقاد به چیزهایی که مستحق آن نیستند.بنابراین عدم اعتقاد به توحید ،عدم پذیرش رسولان الهی ،عدم تصدیق کتب آسمانی نمونه های بارز اسراف در عقیده است. بدیهی است عدم پذیرش یکتایی خداوند و شریک قایل شدن برای او و یا خود را خدا دانستن و ... که اسراف در باور اساسی توحید بشمار میرود بدترین نوع اسراف است.و خداوند هم شدیدترین عقوبت را برای این گونه مسرفین در نظر گرفته است. بارزترین مصداق این نوع اسراف در قرآن،فرعون است که دو بار با کلمه مسرف از او یاد شده است. آیه 31 سوره دخان وَلَقَدْ نَجَّيْنَا بَنِي إِسْرَائِيلَ مِنَ الْعَذَابِ الْمُهِينِ﴿۳۰﴾ و براستى فرزندان اسرائيل را از عذاب خفتآور رهانيديم مِن فِرْعَوْنَ إِنَّهُ كَانَ عَالِيًا مِّنَ الْمُسْرِفِينَ ﴿۳۱﴾: از [دست] فرعون كه متكبرى از افراطكاران بود فولادوند: سرانجام كسى به موسى ايمان نياورد مگر فرزندانى از قوم وى در حالى كه بيم داشتند از آنكه مبادا فرعون و سران آنها ايشان را آزار رسانند و در حقيقت فرعون در آن سرزمين برترىجوى و از اسرافكاران بود ایه 127 سوره طاها:شدیدترین عذاب دنیوی و اخروی برای کسانی که از خدا رو برگردانند و به ایات خدا ایمان نیاورند(اسراف در توحید)،درنظر گرفته شده است. وَكَذَلِكَ نَجْزِي مَنْ أَسْرَفَ وَلَمْ يُؤْمِن بِآيَاتِ رَبِّهِ وَلَعَذَابُ الْآخِرَةِ أَشَدُّ وَأَبْقَى ﴿۱۲۷﴾ مکارم: و اينگونه جزا ميدهيم كسي را كه اسراف كند و ايمان به آيات پروردگارش نياورد و عذاب آخرت شديدتر و پايدارتر است! مکارم: قطعا آنچه مرا به سوي آن ميخوانيد نه دعوت (و حاكميتي) در دنيا دارند و نه در آخرت، و تنها بازگشت ما در قيامت به سوي خدا است، و مسرفان اهل دوزخند آیه9 سوره انبیا:هلاکت مخالفین و منکرین پیامبران (اسراف در نبوت)را بیان می کند. ثُمَّ صَدَقْنَاهُمُ الْوَعْدَ فَأَنجَيْنَاهُمْ وَمَن نَّشَاء وَأَهْلَكْنَا الْمُسْرِفِينَ ﴿۹﴾ فولادوند: سپس وعده [خود] به آنان را راست گردانيديم و آنها و هر كه را خواستيم نجات داديم و فراطكاران را به هلاكت رسانيديم جهت مطالعه بیشتر کلیک کنید http://yon.ir/Qp368 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
امام هادي و مبارزه با گري جبهه کفر و الحاد از تمامی ترفندهای فکری ممکن برای آسیب رساندن و رخنه در میان شیعیان و تضعیف رهبری آنان بهره می جست. یکی از این شیوه ها استفاده از حربه " " در دین و پیشوایان دینی جامعه بود. حربه ای که چنانچه موثر می افتاد، می توانست نظام اعتقادی اسلام را دچار آسیب جدی سازد. احادیث را خود وضع می کردند و آنها را در میان گفته های امامان وارد می کردند. 😞 و نسبت دادن آن به ائمه از یک سو باعث فراهم آمدن یاران و پیروانی برای آنها می شد و از سوی دیگر به آنها کمک می کرد تا در ویران ساختن شرع توفیق یابند. از این روی امامان شیعه (ع) به هر طریق سعی داشتند تا دامن تشیع را از لوث غلوپاک کرده و را از خود طرد نمایند وبدین وسیله راهی برای حل مشکلات درونی خود پیدا کنند. امام هادی(ع) که بخش قابل توجهی از دوران حیات سیاسی و اجتماعی ایشان صرف مواجهه و رویارویی با این اندیشه انحرافی گردید در این خصوص می فرمود: 👈کفر بر چهار بنیاد استوار یافته است: فسق، غلو، شک و شبهه. ایشان از این روی خود همواره می کوشید این جنبه ها را افشا کرده و نظر خود را درباره اهل غلو منتشر و روایات خویش را بشناساند. فتح بن یزید جرجانی ضمن روایت مفصلی ازامام هادی (ع) اعتراف می کند که او بر این باور بود که امام به خوردن و آشامیدن نیازی ندارد؛ زیرا با مقام امامت سازگار نیست؛ 😞 وامام هادی (ع) خطاب به وی فرمود: ای فتح بن یزید ! حتی پیامبران که اسوه ما هستند، می خورند ومی آشامند و در بازارها راه می روند وهر جسمی چنین است، جز خدا که جسم را جسمیت بخشیده است برگرفته از لينك زير http://tarikh.imam.miu.ac.ir/ ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه خدايا به تو پناه مى آورم از اين كه نيازمند شوم در سايه بى نيازى تو کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
📖 قرآن و 🌿🌿 بهداشت روانی در پرتو التزام به امور دینی و معنوی قسمت دوم ☘️ولَقَدْ جِئْتُمُونَا فُرَادَی کَمَا خَلَقْنَاکُمْ أَوَّلَ مَرَّهٍ وَتَرَکْتُمْ مَا خَوَّلْنَاکُمْ وَرَاءَ ظُهُورِکُمْ وَمَا نَرَی مَعَکُمْ شُفَعَاءَکُمُ الَّذِینَ زَعَمْتُمْ أَنَّهُمْ فِیکُمْ شُرَکَاءُ لَقَدْ تَقَطَّعَ بَیْنَکُمْ وَضَلَّ عَنْکُمْ مَا کُنْتُمْ تَزْعُمُونَ (انعام /94) "و همان گونه كه شما را نخستين بار [تنها]آفريديم [اكنون نيز] تنها به سوى ما آمده ايد و آنچه را به شما عطا كرده بوديم پشت سر خود نهاده ايد و شفيعانى را كه در [كار] خودتان شريكان [خدا] مى پنداشتيد با شما نمى بينيم، به يقين پيوند ميان شما بريده شده و آنچه را كه مى پنداشتيد از دست شما رفته است".☘️ 🔹اگر آدم واقعاً اعتقاد داشته باشد تنهاست، از لحاظ روانی خیلی بهداشتش تأمین می شود. خیلی از معاصی و گناهانی که انجام می دهیم به این خاطر است که فکر می کنیم اعوان و انصاری داریم. 🔹امام فخر رازی در تفسیر مفاتیح الغیب معتقد است که 👈اگر از قرآن حتی فقط این آیه باقی بماند ، وَلَقَدْ جِئْتُمُونَا فُرَادَى کَمَا خَلَقْنَاکُمْ أَوَّلَ مَرَّهٍ... ؛ همین یک آیه می تواند به تنهایی برای انسان سازی کافی باشد و راست هم می گوید. اینکه ما تحول روحی پیدا نمی‌کنیم، اینکه نمی‌فهمیم خودمان مانع خودمان هستیم، خودمان کمک‌کار خودمان هستیم و هر بیم و امید یا هر نقطه قوت و ضعفی که هست فقط باید معطوف به خودمان باشد به این دلیل است که به دیگران چشم داریم؛ دل بسته ایم به دیگران. 🔸 بنابراین کسی که معتقد باشد "من تنهایم و چون تنهایم ، مسئولیت همه چیز بر دوشم است ، فردا نمی توانم بر دوش مرئوس، مادرم، پدرم و هم جناحی ام بیندازم" این فرد بهداشت روانی بالاتری دارد از کسی که به این آموزه معتقد نیست. 📚 - درس گفتار معنای زندگی
انعكاس خبر در رسانه ها: عصرانه قرآنی به مناسبت رونمایی و بررسی کتاب مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن با همکاری اندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملی ایران و گروه آموزشی تحقیقاتی قرآن‌پویان در تاریخ 24 مرداد1397 برگزار شد، در ابتدای نشست، ابتدا سیدکاظم فرهنگ مولف کتاب «مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن» پس از بیان دلایل تالیف و انتشار این کتاب، به تبیین محورهای اصلی مندرج در کتاب پرداخت. وی با بیان اینکه این کتاب، نتیجه برگزاری چند دوره آموزشی و بازخوردهای رضایت بخش است، اظهار داشت: «در طول چندین سال ارتباط با مخاطبان قرآنی و نیز در طی دوره‌های آموزشی یکی از سوالات قرآن آموزان این بود که آیا ما حق رجوع و فهم قرآن را داریم؟ آیا برداشت‌های ما از قرآن، مصداق تفسیر به رای نیست؟ لذا فصل دوم کتاب را با عنوان «آیا ما مجاز و قادر به تدبّر در قرآن هستیم؟» به تبیین این موضوع و ارایه آیات قرآنی و نظر برخی مفسرین و قرآن پژوهان اختصاص دادیم تا با ایجاد تفاوت بین تفسیر به رای و تفسیر به عقل، این مانع و قفل ذهنی علاقه‌مندان به قران را برای رجوع و فهم و تدبر در قرآن بگشاییم. سخنران بعدی این برنامه حجت الاسلام بهجت‌پور بود. وی در خصوص فواید و دلایل فهم تنزیلی قرآن اظهار داشت: هیچ دلیل قطعی نداریم که ترتیب سوره‌ها در قرآن فعلی توقیفی و براساس نظرپیامبر انجام شده باشد. البته ترتیب آیات و چینش آنها در سوره‌ها در زمان پیامبر انجام شده است. بعداز جمع آوری و تدوین قرآن درچارچوب یک مصحف در زمان خلیفه سوم، دیگرکسی دراین مصحف دست نمی‌برد. علیرغم اینکه برخی موارد اشتباهات رسم الخطی وجود دارد. اما آیا قرائت قرآن و تفسیر قرآن هم باید لزوما براساس همین ترتیب باشد؟ خیرهیچ مانعی نداریم. همانطورکه حفظ و تفسیر موضوعی وجود دارد یا قرآن‌های کوچک شامل چند سوره یا جزء 30 منتشر می‌شود، در فهم قرآن هم می‌توان به ترتیب نزول عمل کرد که واقعا فهم قرآن را ساده‌تر می‌کند. روایتی از پیامبر اکرم نقل شده است که «لو أنّ النّاس قَرَأوا الْقُرآنَ کَما أَنْزَلَ اللهُ ما اختلف اثنان» اگر قرآن همانطور که نازل شده قرائت می‌شد، دو نفر هم در آن اختلاف نمی‌کردند. که قرائت به ترتیب نزول هم می‌تواند یکی از جنبه‌های این حدیث باشد. اگربخواهیم قرآن را هماهنگ ساده و منسجم بفهمیم، بهترین روش مطالعه تنزیلی (همگام بانزول) است. سخنران آخر عصرانه قرآنی نیز دکتر ابوالفضل حری بود که در موضوع انسجام در قرآن مطالب خود را ارایه کرد. حری بیان داشت: کتاب مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن بسیار کاربردی است و کار را ساده کرده و اصطلاحات فنی را با کلمات راحت جایگزین کرده است. از جمله اصطلاحات درس و درب و پاراگراف (فراز) را استفاده کرده است. ما علاوه بر اینکه همانند روش این کتاب، سوره را به منزله‌ی یه کل به هم پیوسته در نظر می‌گیریم که بین آیاتش ارتباط برقرار است بین سوره‌ها نیز انسجام و ارتباط را قائلیم (روابط بین آیه‌ای و بینا سوره‌ای) یعنی قرآن را یک کل به هم پیوسته می‌دانیم. کتاب مبانی و روش‌های مطالعه و فهم ساده‌ی قرآن دستورالعمل کافی و خوبی برای درک بهتر قرآن است. کتاب علیرغم آنکه مباحث را به طور ساده مطرح کرده است اما مبتنی بر اصول علمی است. البته می‌توان در گام تکمیلی فهم بهتر را از توجه به سایر اجزای قرآن و برقراری ارتباط بین سوره‌ها و برقراری ارتباط با آموزه‌های اصلی دین اسلام و نیز سنت پیامبر نتیجه گرفت. در کنار این مورد خوانش تنزیلی و به ترتیب نزول هم به ما کمک می‌کند. علاقه‌مندان می‌توانند توضیحات بیشتر این برنامه را در سایت قرآن پویان مشاهده کنند. https://news.akhbarrasmi.com/news/13970604313208167/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش قسمتي از برنامه عصرانه قراني در شبكه قران سيما و مصاحبه با مولف كتاب مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران
✅✅با سلام به مخاطبان گرامي و با تبريك ايام عيد سعيد غدير💐💐 كانال مخصوص به "كتاب مباني و روش مطالعه و فهم ساده قرآن،راه اندازي شد. ♻️♻️كليه اطلاعات و اخبار و رويدادهاي مرتبط با اين كتاب،از طريق اين كانال،اطلاع رساني و آرشيو خواهد شد. هم چنين اطلاعيه هاي مرتبط با فروش كتاب و نيز هاي مناسبتي نيز در همين كانال اطلاع رساني خواهد شد. https://t.me/fahmequran
✅🔴 اطلاعيه بمناسبت كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" به مدت از روز 4 شنبه 7 شهريور تا جمعه 10 شهريور با ،به قيمت 10 هزارتومان عرضه ميگردد. https://t.me/fahmequran
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره پانصدو هجده ✅معنی خوف خدا مجموعه آثار ،ج۲۶،ص۵۱۹ معنی پروردگار یكی هیبت پروردگار یعنی درك پروردگار است. یك معنی دیگر خوف پروردگار، خوف از عدالت پروردگار است. این مسأله خیلی اوقات مطرح می شود كه خوف خدا یعنی چه؟مگر خدا یك شی ء مخوف است كه باید از او ترسید؟🤔 خدا را كه می گویند یك شی ء محبوب است و نه تنها یك شی ء است كه این تعبیر كوتاه و قاصر است، او یگانه ذاتی است كه شایسته ی محبوبیت است. 👈مگر خود قرآن نمی فرماید كه «بگو به این مردم اگر فرزندانتان، همسرانتان، پدرانتان، برادرانتان، فامیلتان، خانه و مسكنتان، كسب و كارتان، اینها برایتان عزیزتر و محبوب تر از خدا و پیامبر باشد، پس بروید كنار» ؟ خدا برای انسان از هر محبوبی باید محبوب تر باشد. پس این چگونه است؟ آیا خدا یك ذات جمیل دوست داشتنی است یا یك ذات قهّار جبّار ترسیدنی؟ كدام یك از ایندو؟ هم از خدا خائف بودن و هم محبّ او بودن و به او امیدوار بودن چگونه است؟ 👈گفته ایم كه آنچه به ذات الهی مربوط می شود محبوبیت است و آنچه به انسان مربوط می شود منشأ خوف و خشیت است. از خدا ترسیدن به این معنی كه العیاذ باللّه خدا یك ذات گزافكاری باشد آن طور كه انسان از یك آدم جبّار دیكتاتور می ترسد كه چشمش به آدم بیفتد، یك بهانه ی بیهوده بگیرد، بعد دستور كتك زدن یا اعدام كردن بدهد، چنین چیزی محال است. از خدا ترسیدن یعنی از عدل الهی ترسیدن؛ از عدالتش، از همین صفت كمالش باید ترسید.👌 مگر عدل ترسیدنی است؟ از عدل هم باید ترسید؟ نه، هر آدم نیكوكاری عاشق عدل است، آدم بدكار از عدالت می ترسد. پس ترسیدن از به معنی ترسیدن از عمل خود است. اگر ما از عدالت الهی می ترسیم، یعنی نگران این هستیم كه خلافی مرتكب بشویم كه در آن صورت عدل الهی ما را اخذ خواهد كرد (یا من لا یخاف الا عدله و لا یرجی الا فضله) . پس تبشیر و انذار انبیاء كه همه ی تبشیر و انذارها بر اساس عدل الهی و بر اساس فضل الهی است، برای اهل ایمان ایجاد خشیت می كند، به همین دو معنایی كه عرض كردم. ✨🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨ https://telegram.me/quranpuyan
✅چرا حج؟ بررسي احكام وفلسفه از نگاه مرحوم مهندس مهدي برگرفته از سخنراني وي در عيد ۱۳۳۸ قسمت چهارم دستگيره براي ذهن‌ها و دل‌ها اين اعتقاد به خدا، اعتصام به حبل او و باز گشت به بدنه يا تنه مشترك را چگونه ميتوان در نظرها و خاطرها بري هميشه و همه جا مجسم و تثبيت كرد؟ براي بشر درك خدي ناديده نامحسوس هميشه مشكل بوده است و از ذهنش فراري است. اين يك امر روانشناسي و طبيعي بشر است كه دستگيره و دست آويزي پيدا كند تا توجه روحي و تمركز فكري او به كمك محسوسات و ماديات فراهم شود. پرستي، مجسمه سازي و سَمْبُلجويي از همين جا به وجود آمده است. ✅قرآن چون مخالف بتپرستي و شخص پرستي است فقط شعارها و سنّت‌ها را نگاه ميدارد. از ميان آثار محسوس و مجسم كه هم خدا را به ياد بياورد و هم خاطره پيغمبرِ مشترك و پايه گذارِ اديان توحيدي را هميشه زنده و تازه نگاه دارد، 👈دستور داده است خانه اي را كه براي عموم مردم و در كمال سادگي به پا كرده است حفظ كنند و مراسم و مناسكي را كه ابراهيم انجام داد تكرار نمايند. اين خانه نخستين و شده از كليه قيود مالكيت‌ها و خصوصيت‌ها و حاكميت‌هاي مركزي بري توجه حواس‌ها و نمازها، محور طواف‌ها و تبلور ذكر و عشق به خدا به سود آدم‌ها گرديد. 👈اعمال حج و كه مقرر شده است هر كدام معرف و مظهر يكي از مراحل و صحنه هايي است كه ابراهيم خليل دچار شده و پله پله از عهده بر آمده به مقام پيشوايي بشر رسيد : ⬅️قرباني در مني فداكاري عظيم آن پدر و پسر را در راه عشق و اطاعت خدا نشان ميدهد كه مبدّل به ذبح گوسفند گرديد ؛ ⬅️دويدن بين دو كوه صفا و مروه به ياد سر گرداني و دوندگي آن مادر در به در شده از قوم و ديار و در جستجوي يك قطره آب بري طفل شيرخواري است كه از فرط گرمي و تشنگي مشرف به مرگ شده و بالاخره به جوشش آب زمزم منتهي ميشود؛ ⬅️رمي جمرات را ميگويند حكايت از مواجهه مكرر شيطان با حضرت ابراهيم براي وسوسه و ممانعت او از قرباني كردن فرزند و سنگ انداختن ابراهيم به جانب او بري طرد كردن، مينمايد؛ ⬅️وقوف در صحري عرفات و سحرخيزي در مشعرالحرام، به مصداق اسامي انتخاب شده ، رساننده معاني و منظورهاي مربوطه بوده معلوم است كه بر معرفت و استشعار زائر بايد اضافه شود و مضامين دعاهاي عالي مرتبه اي كه بري آن مواقف وارد شده است خود دلالت كافي به اين معاني دارد؛ ⬅️طواف دور خانه عبارت از گرديدن از روي علاقه و جذبه است و متمركز ساختن افكار و اعمال خود به سوي خدا و براي خلق؛ ⬅️دو ركعت نماز در مقام ابراهيم يعني پا در جاپاي او گذاشتن و جاپاي انبياي ديگر و خاتم انبياء و علي و ساير اوصياء و اين همه اصحاب و بزرگان و صلحا و خلق خدا از هزاران سال قبل تا حالا، كه در همان جا با خلوص و صفا رو به درگاه خدا نموده دعاها و زاري‌ها و توبهها و عهدها كرده اند!… آيا همين اعمال ياد آورنده ترين و زنده كننده ترين حالات روحاني و عرفاني در شخص نميتواند باشد؟ ادامه دارد..... http://yon.ir/oNlaC ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
آنچه خداوند میدهد پایانی ندارد و آنچه آدمی میدهد دوامی ندارد ✨سلام✨ زندگیتان پر از داده های خداوند مهربان.. @quranpuyan
📖 مسلمان در قرآن نماز📿 يكي از فوايد كه در سوره بقره در ۲) ايه بان اشاره شده است ،وسيله وابزار بودن انست. 💢ابزار و روشي براي كمك دادن به انسانها در زندگي وحوادث آن ♨️در هر دو ايه زیر وصبر دركنار هم و با اين خاصيت عنوان شده اند.كه مي توانند بصورت مكمل يا منفرد به ما ياري برساند در مواقع نياز . 💢يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ ﴿۱۵۳﴾ اى كسانى كه ايمان آورده ايد از شكيبايى و يارى جوييد زيرا خدا با شكيبايان است (۱۵۳) 💢وَاسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِينَ ﴿۴۵﴾ از شكيبايى و يارى جوييد و به راستى اين [كار] گران است مگر بر فروتنان (۴۵) http://yon.ir/hW1tp ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✅✅ در قرآن کنید: بخشی از فرمایشات پیامبر در خم-متن کامل خطبه غدیر در فرازی از خطبه غدیرخم ،پیامبر در حالیکه دست امیرالومنین را بالابرده بودند،فرمودند: هان مردمان! در قرآن اندیشه کنید و ژرفی آیات آن را دریابید و بر نظر کنید و از پیروی ننمایید. پس به خدا سوگند که باطن ها و تفسیر آن را آشکار نمی کند مگر همین که دست و بازوی او را گرفته و بالا آورده ام  و اعلام می دارم که: هر آن که من سرپرست اویم، این علی سرپرست اوست. و او علی بن ابی طالب است؛  برادر و وصی من که سرپرستی و ولایت او حکمی است از سوی خدا که بر من فرستاده شده است. مَعاشِرَالنّاسِ، تَدَبَّرُوا الْقُرْآنَ وَ افْهَمُوا آیاتِهِ وَانْظُرُوا إِلی مُحْکَماتِهِ وَلاتَتَّبِعوا مُتَشابِهَهُ،  فَوَالله لَنْ یُبَیِّنَ لَکُمْ زواجِرَهُ وَلَنْ یُوضِحَ لَکُمْ تَفْسیرَهُ إِلاَّ الَّذی أَنَا آخِذٌ بِیَدِهِ وَمُصْعِدُهُ إِلی وَشائلٌ بِعَضُدِهِ  (وَ رافِعُهُ بِیَدَی) وَ مُعْلِمُکُمْ: أَنَّ مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِی مَوْلاهُ، وَ هُوَ عَلِی بْنُ أَبی طالِبٍ أَخی وَ وَصِیّی، وَ مُوالاتُهُ مِنَ الله عَزَّوَجَلَّ أَنْزَلَها عَلَی برای مطالعه متن کامل خطبه غدیر به لینک زیر مراجعه نمایید👇 http://yon.ir/Qp281 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛