#پرسشوپاسخقرآنی
💮❓آيا مردان بر زنان برتري دارند.؟
👈وَ لِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ :در ايه 228 سوره بقره يعني چه؟
💮💢در سوره بقره در اياتي كه به احكام عده وطلاق اشاره كرده، جمله زير هم آمده است:
💮👈 وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ
💮كه مفسران در تفسير آن نظرات مختلفي دارند.
❓منظور از درجه داشتن مرد بر زن چيست؟
💮🔶وَالْمُطَلَّقَاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلَاثَةَ قُرُوءٍ وَلَا يَحِلُّ لَهُنَّ أَنْ يَكْتُمْنَ مَا خَلَقَ اللَّهُ فِي أَرْحَامِهِنَّ إِنْ كُنَّ يُؤْمِنَّ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَبُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِي ذَلِكَ إِنْ أَرَادُوا إِصْلَاحًا وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ
👈 وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿۲۲۸﴾
🔹🔹مکارم شیرازی: زنان مطلقه، بايد به مدت سه مرتبه عادت ماهانه ديدن (و پاك شدن) انتظار بكشند! ( عده نگهدارند)
و اگر به خدا و روز رستاخيز، ايمان دارند براي آنها حلال نيست كه آنچه را خدا در رحمهايشان آفريده، كتمان كنند.
و همسرانشان، براي باز گرداندن آنها (و از سر گرفتن زندگي زناشويي) در اين مدت، (از ديگران) سزاوارترند، در صورتي كه (به راستي) خواهان اصلاح باشند.
و براي زنان، همانند وظايفي كه بر دوش آنهاست، حقوق شايسته اي قرار داده شده، و مردان بر آنان برتري دارند، و خداوند توانا و حكيم است.
🛑قسمت ششم: :
💮👈آیه مربوطه به طلاق و عده نگه داشتن است. از زنان می خواهد که عده نگه دارند (سه دوره پریود) و اگر بار دار شده اند آنرا مخفی نکنند (مشخص است که دغدغه حقوق کودک و تعیین مسئولیت ها برای مردی که جدا شده است را دارد) وبعد شوهر قبلی را نسبت به مردان دیگر برای ازدواج مجدد با زن مطلقه اولی تر می داند تا مشکلات حقوقی و عاطفی خصوصا برای خانواده و کودکان کمتر پیچیده شوند (در این زمینه هم با بیان اینکه شوهر قبلی محق تر است هم جنبه حقوقی را در نظر گرفته و هم لحن پیشنهادی دارد چرا که ممکن است نظر زن به شوهر قبلی نباشد).
💮🔸سپس می فرماید که برای زنان وظیفه ای معادل آنچه عرف به شکل نیک تعیین می کند وجود دارد (لهن مثل الذی علیهن بالمعروف – برای این زنان به همان اندازه ای تکلیف هست که عرف معقول برعهده ایشان نهاده است. از کلمه لهن و علیهن تکلیف استنباط میشود. بلافاصله اما مرد را از همین لحاظ دارای درجه بیشتری می داند. این بخش از آیه که تافته جدا بافته نیست که ناگهان فتوا به امری عمومی بدهد که بله «مردان از زنان برترند!».
به تکرار کلمه ل (برای) و علی (بر) توجه کنید تا مشخص شود که موضوع تکالیف مرد است نه حق و امتیاز. یعنی مرد در امر رعایت حقوق زنان و فرزندان در امر طلاق و ازدواج مجدد با همسر قبلی مسئولیت بیشتری دارد.
👈: پس ترجمه درست این می شود: «برای مردان، #درجه بیشتری ( در مسئولیت) از آنچه بر عهده زنان است وجود دارد»
💮🔸از همین روی است که آیه بعدی خطاب به #مردان صحبت می کند و وظیفه را با دقت بیشتری عنوان می نماید که می فرماید «طلاق دو مرتبه است هم در جدا شدنش باید احسان باشد هم در بازگشت به زندگی باید امر خیر یا معروف حفظ شود. و حلال نیست بر شما مردان که از زن چیزهایی که قبلا داده اید را پس بگیرید … «
🔸💮هرچند که منطقا در یک نظام صد در صد عادلانه باید بین وظایف و حقوق زن و مرد برابری کامل باشد. اما با توجه به این که در جوامع بشری در شرایط ایده آل به سر نمی برند و حتی در قرن بیست و یکم شاهد نابرابری عظیم جنسیتی هستیم و تلاش قران پی ریزی مبانی عدالت خواهی است لذا قران مسئولیت بیشتری را به عهده مرد قرار داده تا #حقوق_زن در جریان جدایی و بازگشت پایمال نشود. بدیهی است که قوانین یک نظام قانونی عادلانه باید براین اساس تنظیم شود.
💮👈کلمه « #درجه» در هیچ جای قران و در ادبیات عرب به تنهایی به معنی «برتری» نیست. وقتی با «رفع» یا «فضل» می آید درجه به معنی بالاتر بودن را می دهد. در آن موارد فضل الهی هم این برتری در فضل معنوی و اخلاقی است و به برتری جویی مادی و اجتماعی و اقتصادی اشاره ندارد. مشخص است که مجاهدی که از جان و مال می گذرد برتری مادی بر قاعدین (نشستگان) نمی یابد.
🖋احمد آل یاسین
💫جهت مشاهده نظرات ديگر به لينك زير مراجعه نماييد:
http://quranpuyan.com/yaf_postst1623_y-mrdn-br-znn-brtry-drnd-wa-lilriWjali-alayhinaW-daraja-un--dr-yh-228-swrh-bqrh-yny-chh.aspx
@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعاهای_روزانه
🌸💞 اللّٰهُمَّ أَرِنِي الطَّلْعَةَ الرَّشِيدَةَ، وَالْغُرَّةَ الْحَمِيدَةَ، وَاكْحَُلْ ناظِرِي بِنَظْرَةٍ مِنِّي إِلَيْهِ، وَعَجِّلْ فَرَجَهُ، وَسَهِّلْ مَخْرَجَهُ،
🤲خدایا آن جمال با رشادت و پیشانی ستوده را به من بنمایان و با نگاهی از من به او، دیدهام را سرمه بنه و در گشایش امرش شتاب کن و راه آمدنش را آسان گردان .،
🟢فرازی از دعای عهد💮
🌸 سلام
🌼 صبح آدینه بخیر
💫 کانال زیست قرآنی
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
🔸🔸
https://chat.whatsapp.com/EcWfio5iuIq01Dy5YeT0Tt
🔸🔸
.https://t.me/zistequrani
فاطمه س و امامت.mp3
11.13M
💠نگاه متفاوت فاطمه به فلسفه امامت و رهبری
🔷سخنرانی بمناسبت ولادت حضرت زهرا (س)
۱۵ بهمن ۱۳۹۹
🔹جعل الله ....الامامه امانا للفرقه
تبیین فاطمه از فلسفه امامت متفاوت است ، او امامت را بر اساس نقش ان در در کاهش اختلافات و افزایش وفاق اجتماعی تحلیل میکند . پس امامتی که نقش معکوس ایفا میکند ، ان امامت الهی نیست .
🔹اساسا رهبران اجتماعی دو گونه اند : برخی برای پراکندگی در مردم تلاش میکند و قدرت خود را در ضعف ملت میبینند ، مثل فرعون : جعل اهلها شیعا
و برخی دیگر برای جلوگیری از پراکندگی مردم تلاش میکنند حتی بقیمت سکوت در برابر برخی انحرافات ، مثل هارون : انی خشیت ان تقول فرقت بین بنی اسرائیل
🔹البته رهبرانی که به وحدت و نزدیکی مردم اهتمام دارند ، گاه خود را محور قرار داده و رویکردشان "همه با من" است ، و گاه موقعیت خود را قربانی وحدت مردم میکنند و رویکروشان "همه با هم" است . امیرالمومنین در یک دوره ۲۵ ساله ، سکوت را بر اختلاف افکنی ترجیح میداد و حتی با حاکمان همراهی میکرد تا مبادا جامعه اسلامی دچار تشتت گردد : انی اکره الخلاف . او تحمل ناملایمات را بهتر از فریاد تفرقه افکنانه میدانست
@mohammadsorooshmahallati
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
🌹سلام بر مخاطبان گرامی
🔸🔸لیست گروهها و ڪانالهاے قرآن پویان
✅ادرس سایت
http://www.quranpuyan.com
✅شناسه #کانال قران پویان در تلگرام، ایتا، بله و گپ
@quranpuyan
✅لینک کانال قران پویان در پیام رسانهاے ایتا و بله (تحت وب)
https://eitaa.com/quranpuyan
https://ble.ir/quranpuyan
✅گروه #گفتگوی قرآن پويان در تلگرام
https://t.me/joinchat/PZJ_-ZKXiOBXOKv6
✅کانال معرفي دوره و ثبت نام دوره هاي #آموزشی"روش ساده فهم قرآن" :
شناسه كانال در تلگرام و ايتا:
@tadabbor_quranpuyan
ادرس واتساپ: https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T
✅کانال معرفی و خرید #کتاب مبانی و روش فهم ساده قران
https://t.me/fahmequran
✅کانال معرفی و دانلود #اپلیکیشنتنزیل
@tanzilapp
و لینک دانلود آن:
https://quranpuyan.com/app-tanzil9811.apk
✅ گروههاے #تقرب :مطالعه یک صفحه از قرآن بطور روزانه با ترجمه و نکات برگزیده تفسیری
https://chat.whatsapp.com/H9EQ5ECrovbKFTkpkNWunw
🔸🔸
https://chat.whatsapp.com/FeOtJJuO3sX91IDVDaz7vh
🔸🔸
https://t.me/taqarrob99
✅ ڪانالهاے #زیست_قرآنے:آشنایی با باورها و رفتارهای قرآنی
https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
🔸🔸
https://chat.whatsapp.com/EcWfio5iuIq01Dy5YeT0Tt
🔸🔸
https://t.me/zistequrani
✅ گروه #رواق:اطلاع رسانی عمومی دوره های آموزش قرآنی
https://t.me/joinchat/Ap5cqRKliahlY0SgPomysw
✅ صفحه قرآن پويان در #اینستاگرام
https://www.instagram.com/quranpuyan/
✅ مشاهده فیلم و کلیپ قرآنی در #آپارات
http://www.aparat.com/quranpuyan
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
خدایا غنچه ی امید بگشای
گلی از روضه ی جاوید بنمای
بخندان از لب آن غنچه ی باغم
وزین گل عطرپرور کن دماغم
ضمیرم را سپاس اندیشه گردان
زبانم را ستایش پیشه گردان
ز تقویم خرد بهروزی ام بخش
بر اقلیم سخن فیروزی ام بخش
#عبدالرحمان_جامی
سلام
صبح آغازین روز هفته سرشار از خیر و برکت
@quranpuyan
⭕️مقایسه #تطبیقی آیات قرآن با #کتب_آسمانی پیشین
2⃣6⃣ #خواب_یوسف (ع) :
#قرآن
🌹سوره یوسف آیه ۴ و ۵🌹
آنگاه که یوسف به پدرش گفت: ای پدر، همانا من در خواب یازده ستاره را با خورشید و ماه دیدم که برای من سجده میکنند. (یعقوب) گفت: ای پسرک من، خوابت را برای برادرانت حکایت مکن که برای تو حیله ای سخت می اندیشند، براستی شیطان برای انسان دشمنی آشکار است.
#تورات
🌹پیدایش، فصل ۳۷ آیه ۵🌹
یک شب یوسف خوابی دید.وقتی خوابش را برای برادرانش تعریف کرد، آنها از او بیشتر متنفّر شدند. یوسف گفت: گوش بدهید چه خوابی دیده ام. ما همه در یک مزرعه مشغول بستن دسته های گندم بودیم. دسته ی گندم من بلند شد و راست ایستاد. دسته های گندم شما دور دسته ی گندم من ایستادند و در مقابل آن تعظیم کردند.
برادرانش گفتند: آیا فکر میکنی تو پادشاه و فرمانروای ما خواهی شد؟ پس بخاطر خوابی که یوسف دیده و برای آنها تعریف کرده بود نفرت آنها از او بیشتر شد.
بعد از آن یوسف خواب دیگری دید و به برادرانش گفت: من خواب دیگری دیدم. خواب دیدم که خورشید و ماه و یازده ستاره به من تعظیم میکردند.
او این خواب را برای پدرش هم تعریف کرد.
https://bit.ly/2NCIaTh
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣2⃣ تدبر در سوره #رحمان
نکات فراز آیات ۴۵-۴۱
۱- آیه 43 نشان میدهد که مکذبان مخاطب سوره،وجود جهنم و عذاب اخروی را تکذیب می کرده اند.
۲- بررسی ارتباط بین مجرمین و مکذبین
بررسی سوره های سالهای اول نزول نشان میدهد که در همه سوره هایی که از مجرمین و الذین اجرموا سخن رفته(مدثر،مرسلات،معارج، مطففین،قلم،صافات ،قمر،ذاریات ورحمان) تکذیب معاد و یوم الدین نیز بعنوان یکی از صفات انها مطرح شده است. اما برعکس آن اینگونه نیست. یعنی سوره هایی هستند که اشاره به تکذیب دارند اما عنوان مجرم استفاده نشده است.لذا میتوان نتیجه گرفت یکی از شاخصه های رفتاری مجرمین ،تکذیب است.
آقای سيدكاظم فرهنگ
https://v.ht/alrahman
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ترجمه_وتوضیح_صفحه_433
#سوره_مبارکه_سباء
هر روز یک صفحه از قرآن با ترجمه👇👇
🆔https://eitaa.com/quranpuyan
#پرسشوپاسخقرآنی
💮❓آيا مردان بر زنان برتري دارند.؟
👈وَ لِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ :در ايه 228 سوره بقره يعني چه؟
💮💢در سوره بقره در اياتي كه به احكام عده وطلاق اشاره كرده، جمله زير هم آمده است:
💮👈 وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ
💮كه مفسران در تفسير آن نظرات مختلفي دارند.
❓منظور از درجه داشتن مرد بر زن چيست؟
💮🔶وَالْمُطَلَّقَاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلَاثَةَ قُرُوءٍ وَلَا يَحِلُّ لَهُنَّ أَنْ يَكْتُمْنَ مَا خَلَقَ اللَّهُ فِي أَرْحَامِهِنَّ إِنْ كُنَّ يُؤْمِنَّ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَبُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِي ذَلِكَ إِنْ أَرَادُوا إِصْلَاحًا وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ
👈 وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿۲۲۸﴾
🔹🔹مکارم شیرازی: زنان مطلقه، بايد به مدت سه مرتبه عادت ماهانه ديدن (و پاك شدن) انتظار بكشند! ( عده نگهدارند)
و اگر به خدا و روز رستاخيز، ايمان دارند براي آنها حلال نيست كه آنچه را خدا در رحمهايشان آفريده، كتمان كنند.
و همسرانشان، براي باز گرداندن آنها (و از سر گرفتن زندگي زناشويي) در اين مدت، (از ديگران) سزاوارترند، در صورتي كه (به راستي) خواهان اصلاح باشند.
و براي زنان، همانند وظايفي كه بر دوش آنهاست، حقوق شايسته اي قرار داده شده، و مردان بر آنان برتري دارند، و خداوند توانا و حكيم است.
🛑قسمت هفتم : :
💮☸بخشی از مقاله تحلیل تفسیری و فقهی آیه ولهن مثل الذی علیهن بالمعروف و للرجال علیهن درجه
🖋 حجت الاسلام مهدی مهریزی
💮🔶اين قسمت از آيه در "ولهنّ مثل الذی علیھنّ بالمعروف وﻟﻠرجال علیھنّ درجة" به دو بخش برمي گردد يعني بخش نخست بر اساس واژگان به كار رفته و نيز ساختار تركيبي چنين معنا مي دهد كه: زنان حقوقي دارند به اندازه و برابر با تكاليفشان كه اين برابر ي و مثليت امري شناخته شده و معروف است.
💮👈مي دانيم رابطة حق و تكليف در ميان انسانها امري متقابل است ، يعني اگر كسي داراي حق است در مقابل شخصي هست كه مكلف است آن حق را ادا كند و اگر كسي تكليفي بر عهده دارد در مقابل كسي هست كه از او مطالبة حق كند .
با اين توضيح، اگر حقوق زنان به انداز ة تكاليف آنهاست و چون مقابل زنان، مردان قراردارند، قهر ًا حقوق و تكاليف مردان نيز برابر خواهد بود ؛ زير ا آنجا كه زنان ذي حقندمردان مكلفند و آنجا كه مردان ذي حقند زنان مكلفند . و اين نسبت و تقابل وبرابري، امري معروف نزد سرشت و فطرت و وجدان سالم و ذهن و فكر انسانهاست.
🔸💮به نظر مي رسد هر يك از ابعاد تعداد و يا بر ايند كلي را منظور كنيم نبايد از نظر وجدان سالم انساني ناقض مثليت و برابري باشد . مثلا مجموع قوانين به سودِ مردان نمي بايد بيشتر از قوانين به نفع زنان بوده و تفاوت فاحش و چشمگيری داشته باشد.
💮👈حال به بخش دوم آيه مي رسيم كه اگر مراد از اين قسمت وﻟﻠرجال علیھنّ درجة اثبات برتر ي حقوقی مردان بر زنان باشد يعني به دايرة حقوق و تكاليف برگردد، چنانكه مشهور مفسران گفته اند، نقض مثليت و برابر ي قسمت نخست خواهد بود . چرا كه نخست مي گويد حقوق و تكاليف ز نان و مردان برابر است و سپس می گويد: ولي حقوق مردان بيشتر است لذا بر اساس تفاسير مشهور ناسازگاري صدر و ذيل آيه قطعي است.
به گمان ما در صورتي مي توانيم از اين تناقض و ناسازگار ي خارج شويم كه ضمن حفظ ساختار زباني آيه، مثليت در #حقوق و تكاليف با امتياز مردان قابل جمع باشد و آن تفسير ي است كه برخی از مفسران كهن چون ابن عباس، ابن عطيه وطبري از آيه ارائه كرده اند.
💫ادامه دارد
💫جهت مشاهده نظرات ديگر به لينك زير مراجعه نماييد:
http://quranpuyan.com/yaf_postst1623_y-mrdn-br-znn-brtry-drnd-wa-lilriWjali-alayhinaW-daraja-un--dr-yh-228-swrh-bqrh-yny-chh.aspx
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
اللَّهُمَّ إِنِّي أَبْرَأُ إِلَيْكَ فِي يَوْمِي هَذَا وَ مَا بَعْدَهُ مِنَ الْآحَادِ مِنَ الشِّرْكِ وَ الْإِلْحَادِ، وَ أُخْلِصُ لَكَ دُعَائِي تَعَرُّضاً لِلْإِجَابَةِ
خدايا من در امروزم و يكشنبه های ديگر از شرک و بی دينی به سوی تو بيزاری می جويم، و دعايم را تنها برای تو خالص می كنم تا در معرض اجابت قرار گيرد.
بخشی از دعای روز یکشنبه
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
✅امید به #بخشش گناهان با #توبه ی حقیقی
👈در آیه ی ۸ سوره ی مبارکه ی #تحریم به مومنین گناهکار، که از اعمال ناشایست خود پشیمان هستند به شرط توبه ی حقیقی ، امید به بخشیده شدن و ورود به بهشت داده شده است.👉
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّـهِ تَوْبَةً نَّصُوحًا👉
عَسَىٰ رَبُّكُمْ أَن يُكَفِّرَ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ يَوْمَ لَا يُخْزِي اللَّـهُ النَّبِيَّ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ ۖ نُورُهُمْ يَسْعَىٰ بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَبِأَيْمَانِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَتْمِمْ لَنَا نُورَنَا وَاغْفِرْ لَنَا ۖ إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
👌مکارم شیرازی : ای کسانی که ایمان آوردهاید بسوی خدا توبه کنید، #توبهای_خالص؛
امید است (با این کار) پروردگارتان گناهانتان را ببخشد و شما را در باغهایی از بهشت که نهرها از زیر درختانش جاری است وارد کند، در آن روزی که خداوند پیامبر و کسانی را که با او ایمان آوردند خوار نمیکند؛ این در حالی است که نورشان پیشاپیش آنان و از سوی راستشان در حرکت است، و میگویند: «پروردگارا! نور ما را کامل کن و ما را ببخش که تو بر هر چیز توانائی!
https://goo.gl/Go8WeH
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣2⃣ تدبر در سوره #رحمان
🔹پیام های فراز آیات ۴۵-۴۱ از تفسیر نور
۱- افکار و اعمال انسان در چهره او جلوه دارند. «یُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِیماهُمْ»
۲- مجرم در نهایتِ ذلّت،گرفتار قهر الهی می شود. «فَیُؤْخَذُ بِالنَّواصِی وَ الْأَقْدامِ»
۳- آنان که در دنیا از هیچ گناهی فروگذار نکردند و از موی سر تا نوک پا،مخالف فرمان الهی عمل کردند،در قیامت نیز با موی سر گرفته شده و در عذاب افکنده شوند. «فَیُؤْخَذُ بِالنَّواصِی وَ الْأَقْدامِ»
۴- تفکیک خوبان از بدان و شناخته شدن آنان،یکی از نعمت های الهی است.
«فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ»
۵- مجرمان جزای آنچه را پیوسته انکار می کنند،خواهند دید. «هذِهِ جَهَنَّمُ»
۶- جرم و گناه،زمینه تکذیب قیامت است. «یُکَذِّبُ بِهَا الْمُجْرِمُونَ»
۷- دوزخیان از(شدت ترس و وحشت و عطش و پیداکردن راه گریز)به دور عذاب می گردند. «یَطُوفُونَ بَیْنَها وَ بَیْنَ حَمِیمٍ آنٍ»
۸- عدل الهی و کیفر دادن مجرم از نعمت های الهی است. «فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ترجمه_وتوضیح_صفحه_434
#سوره_مبارکه_سباء
هر روز یک صفحه از قرآن با ترجمه👇👇
🆔https://eitaa.com/quranpuyan
#پرسشوپاسخقرآنی
💮❓آيا مردان بر زنان برتري دارند.؟
👈وَ لِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ :در ايه 228 سوره بقره يعني چه؟
💮💢در سوره بقره در اياتي كه به احكام عده وطلاق اشاره كرده، جمله زير هم آمده است:
💮👈 وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ
💮كه مفسران در تفسير آن نظرات مختلفي دارند.
❓منظور از درجه داشتن مرد بر زن چيست؟
💮🔶وَبُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِي ذَلِكَ إِنْ أَرَادُوا إِصْلَاحًا وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ
👈 وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿۲۲۸﴾
🔹🔹
و همسرانشان، براي باز گرداندن آنها (و از سر گرفتن زندگي زناشويي) در اين مدت، (از ديگران) سزاوارترند، در صورتي كه (به راستي) خواهان اصلاح باشند.
و براي زنان، همانند وظايفي كه بر دوش آنهاست، حقوق شايسته اي قرار داده شده، و مردان بر آنان برتري دارند، و خداوند توانا و حكيم است.
🛑قسمت آخر
"اگر مراد از وﻟﻠرجال علیھنّ درجة اثبات برتر ي حقوقی مردان بر زنان باشد يعني به دايرة حقوق و تكاليف برگردد، چنانكه مشهور مفسران گفته اند، نقض مثليت و برابري قسمت نخست خواهد بود . اما تفسير ابن عباس مقبولتر است.
💮🔸از ابن عباس چنين نقل شده است:
من دوست دارم كه خود را براي زن زينت دهم، چنانكه دوست دارم او هم خود را براي من بيارايد؛زيرا خداوند متعال مي فرمايد « و [حق] براي آنان است مانند آنچه [تكليف] بر آنان است به معروف » : و دوست ندارم كه همه حقم را از زن استيفا كنم، چون خداوند مي فرمايد: مردان بر زنان #درجه دارند.
و در سخن ديگر گفته است:
#درجه: اشاره به انگيزش و تشويق مردان به حسن معاشرت و توسعه بر زنان در مال و رفتار است يعني برتري اين است كه سزاوار است مردان بار زندگي را بر دوش بكشند.
💮🔸طبري خود راي ابن عباس را انتخاب كرده و مي گويد:
🔸"بهترين قول در تأويل آيه سخن ابن عباس است كه مي گويد : #درجه اي كه خداوند متعال در اين جايگاه ذكر كرده گذشت مرد از زن خويش است در برخي واجباتي كه بر عهده زن نهاده شده و چشم پوشي كردن مرد است به نفع زن و اينكه بخواهد زن همه وظايف خود در برابر مرد را به كمال انجام دهد به دليل اينكه خداوند متعال « براي مردان بر زنان برتري و درجه است » را به دنبال « آنان است مانند آنچه بر آنان است به معروف»مي فرمايد.
💮خداوند با اين سخن بيان داشته است كه مرد بايد در مراجعه به زن در (سه طهرش) و نيز امور و حقوق ديگر به او ضرر نرساند، اين درست مثل تكليفي است بر عهده زن كه با كتمان حقيقت درباره آنچه كه در رحم دارد و حقوق ديگر مرد به او ضرر نرساند . سپس از مردان مي خواهد كه با فضل با زنان رفتار كنند اگر زنان برخي واجبات خود را در برابر مردان رها كردند و فرمود «مردان بر زنان فضيلت دارند» چون بر آنان تفضل كردند و از برخي حقوق خود در برابر زنان گذشت كردند و اين معنايي است كه ابن عباس قصد كرده است ."
سرّ اين گذشت در سخن اين مفسران نيامده است ، ولي مي توان آن را چنين توضيح داد كه اين دعوت حكيمانة الهي به گذشت مردان از برخي از واجبات، ريشه در برخي تفاوتها ي فيزيولوژ ي زن و مرد دارد .
💮🔸ايام عادت ماهانة زنان و نيز دوران حاملگي و شيردهي بخشي از نيرو و توان جسمي زن رامي سِتاند و گاه او را كم حوصله و ب ي تاب مي كند. اين آيه از يك سو، برابري تكاليف و حقوق را بيان مي دارد و از ديگر سو به گذشت مردان و رعايت برخي از احوالات جسما ني و زيستي زن، دعوت ميكند. و برا ي آنكه مردان به اين امر ترغيب شوند آن را درجه و رتب هاي معنوي قلمداد مي كند."
💮☸بخشی از مقاله تحلیل تفسیری و فقهی آیه ولهن مثل الذی علیهن بالمعروف و للرجال علیهن درجه
🖋 حجت الاسلام مهدی مهریزی
💫جهت مشاهده نظرات ديگر به لينك زير مراجعه نماييد:
http://quranpuyan.com/yaf_postst1623_y-mrdn-br-znn-brtry-drnd-wa-lilriWjali-alayhinaW-daraja-un--dr-yh-228-swrh-bqrh-yny-chh.aspx
@quranpuyan
📖#قرآنچهمیگوید؟
✳️ #نماز
🔷 تفاوت صلي با اقام الصلاه چيست؟منظور از مصلين چيست؟
✨روند اصلاح تدریجی نماز و ارتباط با خالق در قرآن:نفی اعمال ظاهری بی محتوا و توجه به ارتباط صحیح با خالق و خلق ✨
دقت در سوره های ماعون،مدثر و معارج نشان میدهد که خداوند بطور مناسبی ضمن تایید اصل وجود عبادت و ارتباط با خدا(که در فعل صلی متجلی شده)،بتدریج آنرا اصلاح میکند .وبیان میکند همه مصلین مورد تایید خدا نیستند.بلکه مصلین و عابدانی که برخی ویژگیها را داشته باشند ،مقبولند.
در سوره اعلی ومدثر اصل وجود رابطه با خالق تایید و عبادت او تایید میشود
💠قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَكَّى ﴿۱۴﴾وَذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى ﴿۱۵﴾
مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ ﴿۴۲﴾قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ ﴿۴۳﴾وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ ﴿۴۴﴾💠
🔸در سوره ماعون ,نوعی از عبادت ظاهری را نفی میکند.(فویل للمصلین)عابدی که نسبت به نماز خود بی توجه است،ظاهری از نماز و عبادت دارد،یتیمان را از خود میراند و به اطعام مساکین تشویق نمی کند ،مورد نکوهش است.
🔸اما عابدی که نمازش دائمی است(فقط در جلو چشم مردم نیست)،حق سائل و محروم از اموالش را میدهد ،بر شهوت خود کنترل دارد،امانتها و عهدها را رعایت میکند و ..مورد تایید و تحسین است(سوره معارج)
💠إِلَّا الْمُصَلِّينَ ﴿۲۲﴾الَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ دَائِمُونَ ﴿۲۳﴾وَالَّذِينَ فِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ مَّعْلُومٌ ﴿۲۴﴾لِّلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ ﴿۲۵﴾
وَالَّذِينَ يُصَدِّقُونَ بِيَوْمِ الدِّينِ ﴿۲۶﴾وَالَّذِينَ هُم مِّنْ عَذَابِ رَبِّهِم مُّشْفِقُونَ ﴿۲۷﴾وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ ﴿۲۹﴾💠
ادامه دارد.....
https://bit.ly/2YRA0vJ
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣2⃣ تدبر در سوره #رحمان
فراز آیات ۷۸-۴۶
وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ {46}و هر كس را كه از مقام پروردگارش بترسد دو باغ است {46}
فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ {47}پس كداميك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد {47}
ذَوَاتَا أَفْنَانٍ {48}كه داراى شاخسارانند {48}
فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ {49}پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد {49}
فِيهِمَا عَيْنَانِ تَجْرِيَانِ {50}در آن دو [باغ] دو چشمه روان است {50}
فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ {51}پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد {51}
فِيهِمَا مِن كُلِّ فَاكِهَةٍ زَوْجَانِ {52}در آن دو [باغ] از هر ميوهاى دو گونه است {52}
فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ {53}پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد {53}
مُتَّكِئِينَ عَلَى فُرُشٍ بَطَائِنُهَا مِنْ إِسْتَبْرَقٍ وَجَنَى الْجَنَّتَيْنِ دَانٍ {54}
بر بسترهايى كه آستر آنها از ابريشم درشتبافت است تكيه زنند و چيدن ميوه [از] آن دو باغ [به آسانى] در دسترس است {54}
فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ {55}پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد {55}
فِيهِنَّ قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنسٌ قَبْلَهُمْ وَلَا جَانٌّ {56}
در آن [باغها دلبرانى] فروهشتهنگاهند كه هيچ انس و جنى پيش از ايشان به آنها تماس نداشته است {56}
فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ {57}پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد {57}
كَأَنَّهُنَّ الْيَاقُوتُ وَالْمَرْجَانُ {58}گويى كه آنها ياقوت و مرجانند {58}
فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ {59}پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد {59}
هَلْ جَزَاء الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ {60}مگر پاداش احسان جز احسان است {60}
فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ {61}پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد {61}
وَمِن دُونِهِمَا جَنَّتَانِ {62}و غير از آن دو [باغ] دو باغ [ديگر نيز] هست {62}
فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ {63}پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد {63}
مُدْهَامَّتَانِ {64}كه از [شدت] سبزى سيهگون مىنمايد {64}
فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ {65}پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد {65}
فِيهِمَا عَيْنَانِ نَضَّاخَتَانِ {66}در آن دو [باغ] دو چشمه همواره جوشان است {66}
فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ {67}پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد {67}
فِيهِمَا فَاكِهَةٌ وَنَخْلٌ وَرُمَّانٌ {68}در آن دو، ميوه و خرما و انار است {68}
فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ {69}پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد {69}
فِيهِنَّ خَيْرَاتٌ حِسَانٌ {70}در آنجا [زنانى] نكوخوى و نكورويند {70}
فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ {71}پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد {71}
حُورٌ مَّقْصُورَاتٌ فِي الْخِيَامِ {72}حورانى پردهنشين در [دل] خيمهها {72}
فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ {73}پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد {73}
لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنسٌ قَبْلَهُمْ وَلَا جَانٌّ {74} هيچ انس و جنى پيش از ايشان با آنها تماس نداشته است {74}
فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ {75}پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد {75}
مُتَّكِئِينَ عَلَى رَفْرَفٍ خُضْرٍ وَعَبْقَرِيٍّ حِسَانٍ {76}بر بالش سبز و فرش نيكو تكيه زدهاند {76}
فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ {77}پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد {77}
تَبَارَكَ اسْمُ رَبِّكَ ذِي الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ {78}خجسته باد نام پروردگار شكوهمند و بزرگوارت {78}
♻️عصاره فراز ایات 62-78:چهار جنت دلپذیر ( با درجات متفاوت)در انتظار خایفین از خداوند به پاس احسانشان
آقای سيدكاظم فرهنگ
https://v.ht/alrahman
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛