eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
💮❓آيا مردان بر زنان برتري دارند.؟ 👈وَ لِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ :در ايه 228 سوره بقره يعني چه؟ 💮💢در سوره بقره در اياتي كه به احكام عده وطلاق اشاره كرده، جمله زير هم آمده است: 💮👈 وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ 💮كه مفسران در تفسير آن نظرات مختلفي دارند. ❓منظور از درجه داشتن مرد بر زن چيست؟ 💮🔶وَالْمُطَلَّقَاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلَاثَةَ قُرُوءٍ وَلَا يَحِلُّ لَهُنَّ أَنْ يَكْتُمْنَ مَا خَلَقَ اللَّهُ فِي أَرْحَامِهِنَّ إِنْ كُنَّ يُؤْمِنَّ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَبُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِي ذَلِكَ إِنْ أَرَادُوا إِصْلَاحًا وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ 👈 وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿۲۲۸﴾ 🔹🔹مکارم شیرازی: زنان مطلقه، بايد به مدت سه مرتبه عادت ماهانه ديدن (و پاك شدن) انتظار بكشند! ( عده نگهدارند) و اگر به خدا و روز رستاخيز، ايمان دارند براي آنها حلال نيست كه آنچه را خدا در رحمهايشان آفريده، كتمان كنند. و همسرانشان، براي باز گرداندن آنها (و از سر گرفتن زندگي زناشويي) در اين مدت، (از ديگران) سزاوارترند، در صورتي كه (به راستي) خواهان اصلاح باشند. و براي زنان، همانند وظايفي كه بر دوش آنهاست، حقوق شايسته‏ اي قرار داده شده، و مردان بر آنان برتري دارند، و خداوند توانا و حكيم است. 🛑قسمت پنجم: : 💮🔶 بقره:228 💮👈طلاق داده‌شدگان بايد به مدت سه بار پاك شدن از عادت ماهانه درنگ كنند (از ازدواج خودداري نمايند). و اگر به خدا و روز بازپسين ايمان دارند، بر آنان روا نيست آنچه را كه خدا در رَحِم‌هاي آنان آفريده پنهان دارند. 492 👈 و اگر قصد آشتي داشته باشند، شوهرانشان به بازگرداندن آنها در اين مدت سزاوارترند. 493 👈 و براي آن زنان است [حقوقي] همانند آنچه وظايفي كه به عهده دارند، و اما مردان را بر آنان مرتبتي است [در مسئوليت زندگي و سرپرستي] و خدا قدرتمندي شكست‌ناپذير حكيم است. 494 💮🌸💮 💮492- حكمت سه ماه مهلت براي رسمي شدن طلاق، اولا فرصتي است براي بازنگري در زندگي مشتركي كه در معرض فروپاشي قرار گرفته، تا اگر ناشي از خشم و عصبانيت بوده ترميم گردد، ثانياً تكليف بارداري احتمالي زن، در روزگاري كه تسهيلات امروزي براي تشخيص حاملگي وجود نداشته، روشن گردد، و ثالثاً از عوارض رواني جدايي به تدريج كاسته گردد و آمادگي جسمي و روحي براي ازدواج بعدي مهيا شود. 💮493- در بسياري از موارد، زن و شوهر تمايل به آشتي و بازگشت به زندگي مشترك را دارند، اما خانواده‌ها مانع از پيوند مجدد آنها مي‌شوند. آية 232 اين سوره (2:232) خانواده‌ها را از تنگ گرفتن بر آنان بازداشته است. 💮494- اين آيه بيان روشني است از تعادل و تناسب تكاليف و حقوق در روابط زناشويي، كه در صورت بروز اختلاف بايد بيشتر به آن توجه كرد. «مَعْرُوف» همان رفتار و شيوه‌اي است كه فطرت سالم آدمي آن را مي‌شناسد و تأييد مي‌كند. مِثل و مانند بودن دوطرف، با تفاوتي كه زن و شوهر در تقسيم وظايف طبيعي دارند، الزاماً تساوي ظاهري نيست، بلكه تعادل و تناسبي است بر موازين عدالت و انصاف. 📚 تفسير اقاي عبدالعلي بازرگان 💫جهت مشاهده نظرات ديگر به لينك زير مراجعه نماييد: http://quranpuyan.com/yaf_postst1623_y-mrdn-br-znn-brtry-drnd-wa-lilriWjali-alayhinaW-daraja-un--dr-yh-228-swrh-bqrh-yny-chh.aspx @quranpuyan
صبحتون بہ درخشش آفتاب و روزتان سرشار از رویش مہر... طلوعے دیگر و امیدے دیگر و نگاهے دیگر بہ خورشید آفرینش 🌼 سلام " امروزتون سرشار از زیبایے " @quranpuyan
؟ بسم الله الرحمن الرحیم قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِی تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِیکُمْ بگو: عاقبت مرگی که از آن می‌گریزید شما را البته ملاقات خواهد کرد. سوره جمعه آیه۸ مرگ در راه است، پس این همه لجاجت و استکبار در برابر حق، براى چه؟مرگ، عدم نیست، یک امر وجودى قابل درک و راه انتقال از دنیا به آخرت است چرا که می‌توان آن را چشید و حس کرد،خودمان را برای همه چیز آماده میکنیم الا مرگ، مرگ حق است و کسی را راه گریزی از آن نیست، آیا برای آن روز آماده ایم؟ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۴۰-۳۳ سوره از تفسير نور ۱- رهایی از کیفر در قیامت،جز با داشتن دلیل وحجّت عقلی یا شرعی برای هیچ یک از جنّ و انس میسّر نیست. یا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ ... لا تَنْفُذُونَ إِلاّ بِسُلْطانٍ ۲- جن نیز با آنکه نژادش از آتش است،امّا مثل انسان از آتش آسیب پذیر است. «یُرْسَلُ عَلَیْکُما شُواظٌ مِنْ نارٍ» ۳- ظهور قیامت،با دگرگونی در نظام طبیعت صورت می گیرد. فَإِذَا انْشَقَّتِ السَّماءُ ... ۴- پایان این جهان،فروپاشیدن و درهم پیچیدن است،امّا آغازی است برای جهان دیگر. فَإِذَا انْشَقَّتِ السَّماءُ ... فَیَوْمَئِذٍ ... کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💮❓آيا مردان بر زنان برتري دارند.؟ 👈وَ لِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ :در ايه 228 سوره بقره يعني چه؟ 💮💢در سوره بقره در اياتي كه به احكام عده وطلاق اشاره كرده، جمله زير هم آمده است: 💮👈 وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ 💮كه مفسران در تفسير آن نظرات مختلفي دارند. ❓منظور از درجه داشتن مرد بر زن چيست؟ 💮🔶وَالْمُطَلَّقَاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلَاثَةَ قُرُوءٍ وَلَا يَحِلُّ لَهُنَّ أَنْ يَكْتُمْنَ مَا خَلَقَ اللَّهُ فِي أَرْحَامِهِنَّ إِنْ كُنَّ يُؤْمِنَّ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَبُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِي ذَلِكَ إِنْ أَرَادُوا إِصْلَاحًا وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ 👈 وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿۲۲۸﴾ 🔹🔹مکارم شیرازی: زنان مطلقه، بايد به مدت سه مرتبه عادت ماهانه ديدن (و پاك شدن) انتظار بكشند! ( عده نگهدارند) و اگر به خدا و روز رستاخيز، ايمان دارند براي آنها حلال نيست كه آنچه را خدا در رحمهايشان آفريده، كتمان كنند. و همسرانشان، براي باز گرداندن آنها (و از سر گرفتن زندگي زناشويي) در اين مدت، (از ديگران) سزاوارترند، در صورتي كه (به راستي) خواهان اصلاح باشند. و براي زنان، همانند وظايفي كه بر دوش آنهاست، حقوق شايسته‏ اي قرار داده شده، و مردان بر آنان برتري دارند، و خداوند توانا و حكيم است. 🛑قسمت ششم: : 💮👈آیه مربوطه به طلاق و عده نگه داشتن است. از زنان می خواهد که عده نگه دارند (سه دوره پریود) و اگر بار دار شده اند آنرا مخفی نکنند (مشخص است که دغدغه حقوق کودک و تعیین مسئولیت ها برای مردی که جدا شده است را دارد) وبعد شوهر قبلی را نسبت به مردان دیگر برای ازدواج مجدد با زن مطلقه اولی تر می داند تا مشکلات حقوقی و عاطفی خصوصا برای خانواده و کودکان کمتر پیچیده شوند (در این زمینه هم با بیان اینکه شوهر قبلی محق تر است هم جنبه حقوقی را در نظر گرفته و هم لحن پیشنهادی دارد چرا که ممکن است نظر زن به شوهر قبلی نباشد). 💮🔸سپس می فرماید که برای زنان وظیفه ای معادل آنچه عرف به شکل نیک تعیین می کند وجود دارد (لهن مثل الذی علیهن بالمعروف – برای این زنان به همان اندازه ای تکلیف هست که عرف معقول برعهده ایشان نهاده است. از کلمه لهن و علیهن تکلیف استنباط میشود. بلافاصله اما مرد را از همین لحاظ دارای درجه بیشتری می داند. این بخش از آیه که تافته جدا بافته نیست که ناگهان فتوا به امری عمومی بدهد که بله «مردان از زنان برترند!». به تکرار کلمه ل (برای) و علی (بر) توجه کنید تا مشخص شود که موضوع تکالیف مرد است نه حق و امتیاز. یعنی مرد در امر رعایت حقوق زنان و فرزندان در امر طلاق و ازدواج مجدد با همسر قبلی مسئولیت بیشتری دارد. 👈: پس ترجمه درست این می شود: «برای مردان، بیشتری ( در مسئولیت) از آنچه بر عهده زنان است وجود دارد» 💮🔸از همین روی است که آیه بعدی خطاب به صحبت می کند و وظیفه را با دقت بیشتری عنوان می نماید که می فرماید «طلاق دو مرتبه است هم در جدا شدنش باید احسان باشد هم در بازگشت به زندگی باید امر خیر یا معروف حفظ شود. و حلال نیست بر شما مردان که از زن چیزهایی که قبلا داده اید را پس بگیرید … « 🔸💮هرچند که منطقا در یک نظام صد در صد عادلانه باید بین وظایف و حقوق زن و مرد برابری کامل باشد. اما با توجه به این که در جوامع بشری در شرایط ایده آل به سر نمی برند و حتی در قرن بیست و یکم شاهد نابرابری عظیم جنسیتی هستیم و تلاش قران پی ریزی مبانی عدالت خواهی است لذا قران مسئولیت بیشتری را به عهده مرد قرار داده تا در جریان جدایی و بازگشت پایمال نشود. بدیهی است که قوانین یک نظام قانونی عادلانه باید براین اساس تنظیم شود. 💮👈کلمه « » در هیچ جای قران و در ادبیات عرب به تنهایی به معنی «برتری» نیست. وقتی با «رفع» یا «فضل» می آید درجه به معنی بالاتر بودن را می دهد. در آن موارد فضل الهی هم این برتری در فضل معنوی و اخلاقی است و به برتری جویی مادی و اجتماعی و اقتصادی اشاره ندارد. مشخص است که مجاهدی که از جان و مال می گذرد برتری مادی بر قاعدین (نشستگان) نمی یابد. 🖋احمد آل یاسین 💫جهت مشاهده نظرات ديگر به لينك زير مراجعه نماييد: http://quranpuyan.com/yaf_postst1623_y-mrdn-br-znn-brtry-drnd-wa-lilriWjali-alayhinaW-daraja-un--dr-yh-228-swrh-bqrh-yny-chh.aspx @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸💞 اللّٰهُمَّ أَرِنِي الطَّلْعَةَ الرَّشِيدَةَ، وَالْغُرَّةَ الْحَمِيدَةَ، وَاكْحَُلْ ناظِرِي بِنَظْرَةٍ مِنِّي إِلَيْهِ، وَعَجِّلْ فَرَجَهُ، وَسَهِّلْ مَخْرَجَهُ، 🤲خدایا آن جمال با رشادت و پیشانی ستوده را به من بنمایان و با نگاهی از من به او، دیده‌ام را سرمه بنه و در گشایش امرش شتاب کن و راه آمدنش را آسان گردان .، 🟢فرازی از دعای عهد💮 🌸 سلام 🌼 صبح آدینه بخیر 💫 کانال زیست قرآنی ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d 🔸🔸 https://chat.whatsapp.com/EcWfio5iuIq01Dy5YeT0Tt 🔸🔸 .https://t.me/zistequrani
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠نگاه متفاوت فاطمه به فلسفه امامت و رهبری 🔷سخنرانی بمناسبت ولادت حضرت زهرا (س) ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ 🔹جعل الله ....الامامه امانا للفرقه تبیین فاطمه از فلسفه امامت متفاوت است ، او امامت را بر اساس نقش ان در در کاهش اختلافات و افزایش وفاق اجتماعی تحلیل میکند . پس امامتی که نقش معکوس ایفا میکند ، ان امامت الهی نیست . 🔹اساسا رهبران اجتماعی دو گونه اند : برخی برای پراکندگی در مردم تلاش میکند و قدرت خود را در ضعف ملت میبینند ، مثل فرعون : جعل اهلها شیعا و برخی دیگر برای جلوگیری از پراکندگی مردم تلاش میکنند حتی بقیمت سکوت در برابر برخی انحرافات ، مثل هارون : انی خشیت ان تقول فرقت بین بنی اسرائیل 🔹البته رهبرانی که به وحدت و نزدیکی مردم اهتمام دارند ، گاه خود را محور قرار داده و رویکردشان "همه با من" است ، و گاه موقعیت خود را قربانی وحدت مردم میکنند و رویکروشان "همه با هم" است . امیرالمومنین در یک دوره ۲۵ ساله ، سکوت را بر اختلاف افکنی ترجیح میداد و حتی با حاکمان همراهی میکرد تا مبادا جامعه اسلامی دچار تشتت گردد : انی اکره الخلاف . او تحمل ناملایمات را بهتر از فریاد تفرقه افکنانه میدانست @mohammadsorooshmahallati
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ 🌹سلام بر مخاطبان گرامی 🔸🔸لیست گروهها و ڪانالهاے قرآن پویان ✅ادرس سایت http://www.quranpuyan.com ✅شناسه قران پویان در تلگرام، ایتا، بله و گپ @quranpuyan ✅لینک کانال قران پویان در پیام رسانهاے ایتا و بله (تحت وب) https://eitaa.com/quranpuyan https://ble.ir/quranpuyan ✅گروه قرآن پويان در تلگرام https://t.me/joinchat/PZJ_-ZKXiOBXOKv6 ✅کانال معرفي دوره و ثبت نام دوره هاي "روش ساده فهم قرآن" : شناسه كانال در تلگرام و ايتا: @tadabbor_quranpuyan ادرس واتساپ: https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T ✅کانال معرفی و خرید مبانی و روش فهم ساده قران https://t.me/fahmequran ✅کانال معرفی و دانلود @tanzilapp و لینک دانلود آن: https://quranpuyan.com/app-tanzil9811.apk ✅ گروههاے :مطالعه یک صفحه از قرآن بطور روزانه با ترجمه و نکات برگزیده تفسیری https://chat.whatsapp.com/H9EQ5ECrovbKFTkpkNWunw 🔸🔸 https://chat.whatsapp.com/FeOtJJuO3sX91IDVDaz7vh 🔸🔸 https://t.me/taqarrob99 ✅ ڪانالهاے :آشنایی با باورها و رفتارهای قرآنی https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d 🔸🔸 https://chat.whatsapp.com/EcWfio5iuIq01Dy5YeT0Tt 🔸🔸 https://t.me/zistequrani ✅ گروه :اطلاع رسانی عمومی دوره های آموزش قرآنی https://t.me/joinchat/Ap5cqRKliahlY0SgPomysw ✅ صفحه قرآن پويان در https://www.instagram.com/quranpuyan/ ✅ مشاهده فیلم و کلیپ قرآنی در http://www.aparat.com/quranpuyan ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
خدایا غنچه ی امید بگشای گلی از روضه ی جاوید بنمای بخندان از لب آن غنچه ی باغم وزین گل عطرپرور کن دماغم ضمیرم را سپاس اندیشه گردان زبانم را ستایش پیشه گردان ز تقویم خرد بهروزی ام بخش بر اقلیم سخن فیروزی ام بخش سلام صبح آغازین روز هفته سرشار از خیر و برکت @quranpuyan
⭕️مقایسه آیات قرآن با پیشین 2⃣6⃣ (ع) : 🌹سوره یوسف آیه ۴ و ۵🌹 آنگاه که یوسف به پدرش گفت: ای پدر، همانا من در خواب یازده ستاره را با خورشید و ماه دیدم که برای من سجده میکنند. (یعقوب) گفت: ای پسرک من، خوابت را برای برادرانت حکایت مکن که برای تو حیله ای سخت می اندیشند، براستی شیطان برای انسان دشمنی آشکار است. 🌹پیدایش، فصل ۳۷ آیه ۵🌹 یک شب یوسف خوابی دید.وقتی خوابش را برای برادرانش تعریف کرد، آنها از او بیشتر متنفّر شدند. یوسف گفت: گوش بدهید چه خوابی دیده ام. ما همه در یک مزرعه مشغول بستن دسته های گندم بودیم. دسته ی گندم من بلند شد و راست ایستاد. دسته های گندم شما دور دسته ی گندم من ایستادند و در مقابل آن تعظیم کردند. برادرانش گفتند: آیا فکر میکنی تو پادشاه و فرمانروای ما خواهی شد؟ پس بخاطر خوابی که یوسف دیده و برای آنها تعریف کرده بود نفرت آنها از او بیشتر شد. بعد از آن یوسف خواب دیگری دید و به برادرانش گفت: من خواب دیگری دیدم. خواب دیدم که خورشید و ماه و یازده ستاره به من تعظیم میکردند. او این خواب را برای پدرش هم تعریف کرد. https://bit.ly/2NCIaTh کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣2⃣ تدبر در سوره نکات فراز آیات ۴۵-۴۱ ۱- آیه 43 نشان میدهد که مکذبان مخاطب سوره،وجود جهنم و عذاب اخروی را تکذیب می کرده اند. ۲- بررسی ارتباط بین مجرمین و مکذبین بررسی سوره های سالهای اول نزول نشان میدهد که در همه سوره هایی که از مجرمین و الذین اجرموا سخن رفته(مدثر،مرسلات،معارج، مطففین،قلم،صافات ،قمر،ذاریات ورحمان) تکذیب معاد و یوم الدین نیز بعنوان یکی از صفات انها مطرح شده است. اما برعکس آن اینگونه نیست. یعنی سوره هایی هستند که اشاره به تکذیب دارند اما عنوان مجرم استفاده نشده است.لذا میتوان نتیجه گرفت یکی از شاخصه های رفتاری مجرمین ،تکذیب است. آقای سيدكاظم فرهنگ https://v.ht/alrahman کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💮❓آيا مردان بر زنان برتري دارند.؟ 👈وَ لِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ :در ايه 228 سوره بقره يعني چه؟ 💮💢در سوره بقره در اياتي كه به احكام عده وطلاق اشاره كرده، جمله زير هم آمده است: 💮👈 وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ 💮كه مفسران در تفسير آن نظرات مختلفي دارند. ❓منظور از درجه داشتن مرد بر زن چيست؟ 💮🔶وَالْمُطَلَّقَاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلَاثَةَ قُرُوءٍ وَلَا يَحِلُّ لَهُنَّ أَنْ يَكْتُمْنَ مَا خَلَقَ اللَّهُ فِي أَرْحَامِهِنَّ إِنْ كُنَّ يُؤْمِنَّ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَبُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِي ذَلِكَ إِنْ أَرَادُوا إِصْلَاحًا وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ 👈 وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿۲۲۸﴾ 🔹🔹مکارم شیرازی: زنان مطلقه، بايد به مدت سه مرتبه عادت ماهانه ديدن (و پاك شدن) انتظار بكشند! ( عده نگهدارند) و اگر به خدا و روز رستاخيز، ايمان دارند براي آنها حلال نيست كه آنچه را خدا در رحمهايشان آفريده، كتمان كنند. و همسرانشان، براي باز گرداندن آنها (و از سر گرفتن زندگي زناشويي) در اين مدت، (از ديگران) سزاوارترند، در صورتي كه (به راستي) خواهان اصلاح باشند. و براي زنان، همانند وظايفي كه بر دوش آنهاست، حقوق شايسته‏ اي قرار داده شده، و مردان بر آنان برتري دارند، و خداوند توانا و حكيم است. 🛑قسمت هفتم : : 💮☸بخشی از مقاله تحلیل تفسیری و فقهی آیه ولهن مثل الذی علیهن بالمعروف و للرجال علیهن درجه 🖋 حجت الاسلام مهدی مهریزی 💮🔶اين قسمت از آيه در "ولهنّ مثل الذی علیھنّ بالمعروف وﻟﻠرجال علیھنّ درجة" به دو بخش برمي گردد يعني بخش نخست بر اساس واژگان به كار رفته و نيز ساختار تركيبي چنين معنا مي دهد كه: زنان حقوقي دارند به اندازه و برابر با تكاليفشان كه اين برابر ي و مثليت امري شناخته شده و معروف است. 💮👈مي دانيم رابطة حق و تكليف در ميان انسانها امري متقابل است ، يعني اگر كسي داراي حق است در مقابل شخصي هست كه مكلف است آن حق را ادا كند و اگر كسي تكليفي بر عهده دارد در مقابل كسي هست كه از او مطالبة حق كند . با اين توضيح، اگر حقوق زنان به انداز ة تكاليف آنهاست و چون مقابل زنان، مردان قراردارند، قهر ًا حقوق و تكاليف مردان نيز برابر خواهد بود ؛ زير ا آنجا كه زنان ذي حقندمردان مكلفند و آنجا كه مردان ذي حقند زنان مكلفند . و اين نسبت و تقابل وبرابري، امري معروف نزد سرشت و فطرت و وجدان سالم و ذهن و فكر انسانهاست. 🔸💮به نظر مي رسد هر يك از ابعاد تعداد و يا بر ايند كلي را منظور كنيم نبايد از نظر وجدان سالم انساني ناقض مثليت و برابري باشد . مثلا مجموع قوانين به سودِ مردان نمي بايد بيشتر از قوانين به نفع زنان بوده و تفاوت فاحش و چشمگيری داشته باشد. 💮👈حال به بخش دوم آيه مي رسيم كه اگر مراد از اين قسمت وﻟﻠرجال علیھنّ درجة اثبات برتر ي حقوقی مردان بر زنان باشد يعني به دايرة حقوق و تكاليف برگردد، چنانكه مشهور مفسران گفته اند، نقض مثليت و برابر ي قسمت نخست خواهد بود . چرا كه نخست مي گويد حقوق و تكاليف ز نان و مردان برابر است و سپس می گويد: ولي حقوق مردان بيشتر است لذا بر اساس تفاسير مشهور ناسازگاري صدر و ذيل آيه قطعي است. به گمان ما در صورتي مي توانيم از اين تناقض و ناسازگار ي خارج شويم كه ضمن حفظ ساختار زباني آيه، مثليت در و تكاليف با امتياز مردان قابل جمع باشد و آن تفسير ي است كه برخی از مفسران كهن چون ابن عباس، ابن عطيه وطبري از آيه ارائه كرده اند. 💫ادامه دارد 💫جهت مشاهده نظرات ديگر به لينك زير مراجعه نماييد: http://quranpuyan.com/yaf_postst1623_y-mrdn-br-znn-brtry-drnd-wa-lilriWjali-alayhinaW-daraja-un--dr-yh-228-swrh-bqrh-yny-chh.aspx @quranpuyan
اللَّهُمَّ إِنِّي أَبْرَأُ إِلَيْكَ فِي يَوْمِي هَذَا وَ مَا بَعْدَهُ مِنَ الْآحَادِ مِنَ الشِّرْكِ وَ الْإِلْحَادِ، وَ أُخْلِصُ لَكَ دُعَائِي تَعَرُّضاً لِلْإِجَابَةِ خدايا من در امروزم و يكشنبه های ديگر از شرک و بی دينی به سوی تو بيزاری می جويم، و دعايم را تنها برای تو خالص می كنم تا در معرض اجابت قرار گيرد. بخشی از دعای روز یکشنبه @quranpuyan
📖 ؟ ✅امید به گناهان با ی حقیقی 👈در آیه ی ۸ سوره ی مبارکه ی به مومنین گناهکار، که از اعمال ناشایست خود پشیمان هستند به شرط توبه ی حقیقی ، امید به بخشیده شدن و ورود به بهشت داده شده است.👉 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّـهِ تَوْبَةً نَّصُوحًا👉 عَسَىٰ رَ‌بُّكُمْ أَن يُكَفِّرَ‌ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِ‌ي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ‌ يَوْمَ لَا يُخْزِي اللَّـهُ النَّبِيَّ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ ۖ نُورُ‌هُمْ يَسْعَىٰ بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَبِأَيْمَانِهِمْ يَقُولُونَ رَ‌بَّنَا أَتْمِمْ لَنَا نُورَ‌نَا وَاغْفِرْ‌ لَنَا ۖ إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ‌ 👌مکارم شیرازی : ای کسانی که ایمان آورده‌اید بسوی خدا توبه کنید، ؛ امید است (با این کار) پروردگارتان گناهانتان را ببخشد و شما را در باغهایی از بهشت که نهرها از زیر درختانش جاری است وارد کند، در آن روزی که خداوند پیامبر و کسانی را که با او ایمان آوردند خوار نمی‌کند؛ این در حالی است که نورشان پیشاپیش آنان و از سوی راستشان در حرکت است، و می‌گویند: «پروردگارا! نور ما را کامل کن و ما را ببخش که تو بر هر چیز توانائی! https://goo.gl/Go8WeH کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های فراز آیات ۴۵-۴۱ از تفسیر نور ۱- افکار و اعمال انسان در چهره او جلوه دارند. «یُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِیماهُمْ» ۲- مجرم در نهایتِ ذلّت،گرفتار قهر الهی می شود. «فَیُؤْخَذُ بِالنَّواصِی وَ الْأَقْدامِ» ۳- آنان که در دنیا از هیچ گناهی فروگذار نکردند و از موی سر تا نوک پا،مخالف فرمان الهی عمل کردند،در قیامت نیز با موی سر گرفته شده و در عذاب افکنده شوند. «فَیُؤْخَذُ بِالنَّواصِی وَ الْأَقْدامِ» ۴- تفکیک خوبان از بدان و شناخته شدن آنان،یکی از نعمت های الهی است. «فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ» ۵- مجرمان جزای آنچه را پیوسته انکار می کنند،خواهند دید. «هذِهِ جَهَنَّمُ» ۶- جرم و گناه،زمینه تکذیب قیامت است. «یُکَذِّبُ بِهَا الْمُجْرِمُونَ» ۷- دوزخیان از(شدت ترس و وحشت و عطش و پیداکردن راه گریز)به دور عذاب می گردند. «یَطُوفُونَ بَیْنَها وَ بَیْنَ حَمِیمٍ آنٍ» ۸- عدل الهی و کیفر دادن مجرم از نعمت های الهی است. «فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا