eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🛑قسمت سوم:: ❓آیا و ، نيست؟نظرقرآن چیست؟ 💮🔸نمونه اي از توسل و شفاعت به انبيا در قران،در ايه 160 سوره اعراف ذكر شده است. 👈وقتي قوم موسي از او طلب اب كردند (در بيابان)خدا به موسي وحي كرد عصاي خود را به سنگ بزن .12 چشمه جوشيد. 💮👈اگر بد بود،موسي يا خدا بايد اين درخواست را نكوهش ميكردند و مثلا پاسخ ميدادند اين شرك است.بايد مستقيم از خدا بخواهيد. 💮👈اما اين گونه نشد.بلكه خداوند به احترام درخواست موسي،دعاي انها را اجابت كرد و معجزه اسا،چشمه هايي براي انها روان كرد. 🔸بنابراين در همه امور دنيوي و اخروي ،جاري و است. 💮🔶وَأَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى إِذِ اسْتَسْقَاهُ قَوْمُهُ أَنِ اضْرِبْ بِعَصَاكَ الْحَجَرَ فَانْبَجَسَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَيْنًا قَدْ عَلِمَ كُلُّ أُنَاسٍ مَشْرَبَهُمْ 🔸🔹و به موسى وقتى قومش از او آب خواستند وحى كرديم كه با عصايت بر آن تخته سنگ بزن پس از آن دوازده چشمه جوشيد هر گروهى آبشخور خود را بشناخت 🎙نقل به مضمون از سخنراني اقاي دكتر ميرباقري 💫جهت مشاهده نظرات دیگر به لینک زیر مراجعه بفرمایید http://quranpuyan.com/yaf_postst1566_y-zyrt-qbwr-w-twsl-bh-wlyy-lhy-shrkh-nyst-nZr-qrn-chyst.aspx @quranpuyan
يا سَيِّدى يا مَنْ عَلَيْهِ مُعَوَّلى، يا مَنْ اِلَيْهِ شَكَوْتُ اَحْوالى اى سرور من، اى آن كه بر او تكيه دارم، اى آن كه شِكوِه حالم را تنها به سوى او برم  @quranpuyan
؟ "وَ اَنصِتُوا لَعَلَّکُم تُرحَمُونَ" (و خاموش شوید امید آنکه مشمول رحمت شوید!) اعراف/۲۰۴ ترجمه ی دقیق "اَنصِتُوا" سکوت نیست. آن فراتر از سکوت متعارف است. سکوت خود واژه ای عربی است و ریشه اش "سَکَتَ" است. وقتی صدایی در بیرون نباشد، آن سکوت است. اما این "اَنصِتُوا" است و ریشه اش "نَصَتَ" است. آن به مفهوم خاموشی همه جانبه است. خاموشی ای که از درونت نشأت می گیرد و آنگاه بیرون تو را فرا می گیرد. در این کیفیت؛ هم زبان، هم ذهن و هم قلب در سکوت به سر می برند. بی خواهش و بی آرزویند. نرم و پذیرایند. و این همان مراقبه ی اصیل و تمام است. ای دوست، تمام آگاهی های ناب و دریافت های بزرگ، آغازشان از همینجاست. تمام کرامات عجیبه و تحولات عظیمه از این کیفیت سر بر می آورند. این مفهوم از خاموشی است که موجب وصول به رحمت مطلقه الهی است. ساده تر بگویم؛ این خاموشی همان تسلیم محض است. 🖌بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹نکات فراز آیات ۷۸-۴۶ ۱- از حیث طبقه بندی بهشتیان به دو دسته،همانند سوره واقعه است. هم چنین از لحاظ برشمردن نعمات مادی بهشت ۲- عبارت لم يَطْمِثْهُنَّ إِنسٌ قَبْلَهُمْ وَلَا جَانٌّ دو بار در قران بکار رفته که هر دوبار در این سوره است. ۳- عبارت مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ در دو سوره قرآن بکار رفته است:نازعات و رحمان وَأَمَّا مَنْ وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَى {40}و اما كسى كه از ايستادن در برابر پروردگارش هراسيد و نفس خود را از هوس باز داشت {40} آیه 40 سوره نازعات نشان میدهد که نتیجه خوف از مقام رب،بازداشتن نفس از هوی و هوس است که جایگاه چنین کسی در جنت است. ۴- در ايه 60 دو مفهوم ميتوان متصور بود:يكي اينكه خدا در برابر احسان و رفتار صالح خايفين،متقابلا احسان مي كند و بهشت پر نعمت را به انها عطا مي كند.ديگر انكه بعد از شمردن اين همه احسان و نعمت خدا در آيات قبل،از جن و انس سئوال مي كند كه ايا در بر ابر اين همه احسان خداوند، شما نبايد احسان كنيد و شكر گزار احسان او باشيد؟ آقای سيدكاظم فرهنگ https://v.ht/alrahman کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🛑قسمت چهارم:: ❓منظور از عبارت " وابتغوا الیه الوسیله" در قران چیست؟ آیا وسیله و واسطه ی امرزش و رفع حاجات ما هستند؟ 💮💫در تفسیر المیزان ذیل این ایه چنین امده است: 💮🔶"و ابتغوا اليه الوسيلة )) ، و حقيقت وسيله به درگاه خدا مراعات راه خدا است ، به اينكه اولا به احكام او علم پيدا كنى و در ثانى به بندگى او بپردازى ، و ثالثا در جستجوى مكارم و عمل به مستحبات شريعت باشى و اين معنائى نظير معناى كلمه را دارد، و چون وسيله نوعى توصل است و توصل هم در مورد خداى تعالى كه منزه از مكان و جسمانيت است توصل معنوى و پيدا كردن رابطه اى است كه بين بنده و پروردگارش اتصال برقرار كند، و نيز از آنجا كه بين بنده و پروردگارش هيچ رابطه اى به جز ذلت عبوديت نيست ، قهرا وسيله عبارت است از اينكه انسان حقيقت عبوديت را در خود تحقق دهد و به درگاه خداى تعالى وجهه فقر و مسكنت به خود بگيرد، پس وسيله در آيه شريفه همين رابطه است 💮🔸و در تفسير قمى در ذيل آيه شريفه : (( يا ايها الذين آمنوا اتقوا الله و ابتغوا اليه الوسيلة .. )) آمده كه امام فرمود يعنى به وسيله امام به درگاه او بجوئيد. 💮👈مؤلف : يعنى به وسيله به بجوئيد، و اين روايت هم از باب تطبيق كلى بر مصداق است مى خواهد بفرمايد يكى از روشن ترين مصاديق ، است ، نه اينكه اطاعت امام وسيله منحصر به فرد باشد" 💫جهت مشاهده نظرات دیگر به لینک زیر مراجعه بفرمایید http://quranpuyan.com/yaf_postst1566_y-zyrt-qbwr-w-twsl-bh-wlyy-lhy-shrkh-nyst-nZr-qrn-chyst.aspx @quranpuyan
امام صادق(ع) : هر کس خوشحال می شود و دوست دارد که در شمار یاران حضرت مهدی(عج) باشد، باید سه ویژگی داشته باشد: منتظر بودن، با وَرَع بودن، اخلاق بزرگوارانه داشتن. (ورع یعنی دوری از گناه، تقوا داشتن و دوری از مکروهات و شُبَهات) @quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️استبداد ستیزی در انقلاب اسلامی ♦️انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد . ۲۱ بهمن ۹۹ در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ، باز هم باید بیاندیشیم و تکرار کنیم که : ❓۱ . ایا انقلاب برای مبارزه با استبداد بود؟ ❓۲ . در ان روزگار چه تعریفی از استبداد وجود داشت ؟ ❓۳. در روزهای انقلاب چه الگویی برای رهایی از استبداد نشان داده میشد ؟ ❓۴ . چگونه اشخاص شایسته به دیکتاتور تبدیل میشوند؟ ❓۵ . چگونه دیکتاتوری حکومت را میگیرد ؟ ❓۶ . در نظام اسلامی دیکتاتور صالح پذیرفتنی است؟ امام خمینی چه پاسخی به این سوالات میداد ؟ @quranpuyan
🌙 ولادت باسعادت حضرت امام محمد باقر (عليه السلام ) و حلول ماه رجب بر تمامی شیعیان جهان مبارک باد‏. @quranpuyan
💠 💠 ❇️امشب را غنیمت بشمارید رَوَى إِسْمَاعِيلُ بْنُ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام يَقُولُ يُعْجِبُنِي أَنْ يُفَرِّغَ الرَّجُلُ نَفْسَهُ فِي السَّنَةِ أَرْبَعَ لَيَالٍ- لَيْلَةَ الْفِطْرِ وَ لَيْلَةَ الْأَضْحَى وَ لَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ وَ أَوَّلَ لَيْلَةٍ مِنْ رَجَبٍ امام على عليه السلام ‏فرمودند: در شگفتم از كسى‏ كه اين چهار شب از سال را به بيهودگى بگذراند: 1⃣شب عيد فطر 2⃣شب عيد قربان 3⃣شب نيمه شعبان 4⃣اولين شب از ماه . 📚مصباح المتهجد؛ ج‌ ۲، ص: ۸۵۲ ______ @quranpuyan
اللَّهُمَّ أَحْيِنِي مَا أَحْيَيْتَنِي مَوْفُورا خدایا تا زنده ام زندگى همراه با عناياتى فراوان روزى ام كن "بخشی از دعای ماه رجب" @quranpuyan
⭕️مقایسه آیات قرآن با پیشین 3⃣6⃣ : 🌹سوره یوسف آیه ۹ و ۱۰🌹 (گفتند): یوسف را بکشید یا او را به سرزمین دور بیاندازید تا توجّه پدرتان معطوف شما گردد و پس از او مردمی صالح باشید. یکی از آنها گفت: یوسف را نکشید. اگر کاری میکنید او را در نهانخانه ی چاه بیفکنید تا برخی از کاروانیان او را برگیرند. 🌹فصل ۳۷ آیه ۱۹🌹 آنها به یکدیگر گفتند: کسی که برای ما خواب دیده است، می آید. بیایید همین حالا او را بکشیم و در یکی از این چاههای خشک بیندازیم و بگوییم جانور درّنده ای او را کشته. آنوقت ببینیم تعبیر خوابهای او چه خواهد شد. رئوبین وقتی این را شنید، کوشش کرد تا او را نجات بدهد. پس گفت: او را نکشیم ، او را در یکی از این چاهها بیندازیم و به او صدمه ای نزنیم. او این را بخاطر این گفت تا او را نجات داده به نزد پدرش باز گرداند. https://bit.ly/2NCIaTh کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣2⃣ تدبر در سوره ❓منظور از خوف از مقام رب چيست؟ پاسخ ۱ : اشاره به اقسام و مراحل خوف از مقام پروردگار و بيان اينكه مقصود از خائنان در آيه :((و لمن خاف ...)) مخلصين است و اما اين كه خوف از مقام پروردگار چيست ؟ بايد بگوييم : خوف هم مانند عبادت مراحلى دارد، بعضى ها از عقاب خدا مى ترسند، و از ترس عذاب او كفر نمى ورزند و گناه نمى كنند، قهرا لازمه چنين خوفى اين است كه عبادت صاحبش عبادت كسى باشد كه از عذاب خدا مى ترسد، عبادت مى كند تا گرفتار عذاب او نگردد، در نتيجه عبادتش محضا براى خدا نباشد، و قسم عبادت عبادت بردگان است كه موالى خود را از ترس ‍ سياست و شكنجه اطاعت مى كنند، همچنان كه بعضى ديگر او را به طمع ثواب و پاداشش بندگى مى كنند، عبادت مى كنند تا به رسيدن به آنچه دلخواهشان است رستگار گردند، اينان هم عبادت خدا را محضا لله انجام نمى دهند، عبادتشان يك قسم تجارت است ، همچنان كه در رواياتى هم آمده ، و بعضى از آنها در سابق نقل شد. و خوف در جمله ((و لمن خاف مقام ربه )) ظهور در هيچ يك از اين دو قسم خوف ، يعنى خوف از عذاب و خوف از فوت لذتهاى نفسانى در بهشت ندارد، چون اين دو نوع خوف غير از خوف از قيام و آگاهى خدا نسبت به اعمال بندگان است ، و نيز غير از خوف از مقامى است كه خداى تعالى نسبت به بنده اش دارد، چون خوف از آگهى خدا و نيز خوف مقام پروردگار تاثر خاصى است كه براى بنده بدانكه بنده است ، در برابر ساحت عظمت و كبريائى مولايش حقير و ذليل است دست مى دهد، و باعث مى شود آثارى از مذلت و خوارى و اندكاك در قبال عزت و جبروت مطلقه خداى تعالى از او ظهور كند. و عبادت خداى تعالى از ترس او - البته ترس به اين معنا - عبارت است از خضوع در برابر او بدين جهت كه او الله است ، ذو الجلال و الاكرام است ، نه بدين جهت كه جهنم دارد، و نه بدين جهت كه بهشت دارد، وقتى عبادت به اين انگيزه انجام شود خالصا لوجه اللّه صورت مى گيرد. و اين معناى از خوف ، همان خوفى است كه خداى تعالى ملائكه مكرمين خود را بدان ستوده ، وگرنه اگر خوف منحصر در خوف از عذاب و ترك ثواب مى بود، با در نظر داشتن اين كه ملائكه معصوم و ايمن از عذاب مخالفت و تبعات معصيتند نبايد آنان را به داشتن خوف بستايد، ولى مى بينيم ستوده و فرموده : ((يخافون ربهم من فوقهم )). از تفسير الميزان https://v.ht/alrahman کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا