eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : آیا فهم قرآن توسط اشخاص ،نافی حدیث ثقلین نیست؟ مگر قول معصومین در تفسیر ،حجت نیست؟ سئوال : از رسول خدا (ص) به نقل صحيح رسيده است که در آخرين خطبه ‏اي که ايراد کرد فرمود : اني تارک فيکم الثقلين ، الثقل الاکبر و الثقل الاصغر ، فاما الاکبر فکتاب ربي ، و اما الاصغر فعترتي اهل بيتي ، فاحفظوني فيهما ، فلن تضلوا ما تمسکتم بهما . و اين سخن را شيعه و سني به طرق متواتره از آن جناب نقل کرده‏ اند ، و اين حديث دلالت دارد بر اينکه قول اهل بيت (عليهم‏السلام) حجت است . پس هر چه در باره قرآن گفته باشند حجت و واجب الاتباع است ، و بايد در معناي قرآن تنها به گفته آنان اکتفا کرد ، و گرنه لازم مي‏آيد که اهل بيت با قرآن نباشند ، و از آن جدا محسوب شوند . در پاسخ مي‏گوئيم : عين آن معنائي که ما قبلا براي پيروي از بيان رسول الله (ص) کرديم در اين حديث شريف جاري است ، و اين حديث نمي‏خواهد حجيت ظاهر قرآن را باطل نموده و آن را منحصر در ظاهر بيان اهل بيت (عليهم‏السلام) کند ، چگونه ممکن است چنين چيزي منظور باشد ، با اينکه در متن همين حديث فرموده : قرآن و عترت هرگز از هم جدا نمي‏شوند . و با اين بيان مي‏خواهد قرآن و عترت را با هم حجت کند . پس اين حديث به ما مي‏گويد قرآن بر معاني خود دلالت دارد و معارف الهيه را کشف مي‏کند و اهل بيت (عليهم‏السلام) ما را به طريق اين دلالت هدايت نموده ، به سوي اغراض و مقاصد قرآن راهنمائي مي‏کنند . علاوه بر اينکه نظير رواياتي که از رسول خدا (ص) در دعوت مردم به اخذ قرآن و تدبر در آن و عرضه احاديث بر آن وارد شده ، رواياتي هم از ائمه اهل بيت (عليهم‏السلام) وارد شده است . از اينهم که بگذريم در گروه بسياري از روايات تفسيري که از اين خاندان رسيده طريقه استدلال به آيه ‏اي براي آيه ديگر ، و استشهاد به يک معنا بر معناي ديگر به کار رفته ، و اين درست نيست مگر وقتي که معنا معنايي باشد که در افق فهم شنونده باشد ، و ذهن شنونده بتواند مستقلا آنرا درک کند ، چيزي که هست به او سفارش کنند از فلان طريق معين در اين کلام تدبر کن . اضافه بر اينکه در اين بين ، رواياتي از اهل بيت (عليهم‏السلام) رسيده که بطور صريح دلالت بر همين معنا دارد ، نظير روايتي که صاحب محاسن آنرا بسند خود از ابي لبيد بحراني از ابي جعفر (عليه‏السلام) نقل کرده که در ضمن حديثي فرمود : هر کس خيال کند که کتاب خدا مبهم است هم خودش هلاک شده و هم ديگران را هلاک کرده ، و قريب به اين مضمون باز در محاسن و احتجاج از همان جناب آمده و آن اين است که فرمود : وقتي از چيزي برايتان سخن مي‏گويند و خلاصه وقتي حديثي و يا سخني از من مي‏شنويد همان مطلب را از کتاب خدا بپرسيد ، ( تا آخر حديث ) ." ترجمة الميزان ج : 3 - ص : 131 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓❓ مفهوم ایه «إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ»(رعد11) چيست؟ چه نعمتها و چه تغييراتي مشمول اين ايه است؟ فردی است یا اجتماعی؟ 🛑قسمت دوم: 🔶إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ  وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ والٍ .(11رعد) 🔹🔸همانا خداوند حال قومى را تغيير نمى‌دهد تا آنكه آنان حال خود را تغيير دهند.و هرگاه خداوند براى قومى آسيبى بخواهد پس هيچ برگشتى براى آن نيست و در برابر او هيچ دوست و كارساز و حمايت كننده‌اى براى آنان نيست. 💮🔶اما اينكه آيا فرد هم عينا مانند قوم و جمعيت است و صلاح و فساد عمل او در وضع آخرت و دنياى او و امور مادى و معنوى او اثر مى گذارند يا نه ؟ آنچه كه از كلام الهى برمى آيد اين است كه ميان اعمال صالح يك فرد و ميان صلاح آخرت و نعمت هاى معنويش رابطه هست ، و در صورت تغيير آن ، نعمت هاى مزبور هم تغيير مى كند، 💮👈 و ليكن آيات دلالتى بر رابطه ميان و جسمانيش ندارد. و حكمت همه اينها هم روشن است ، زيرا تلازم مذكور، مقتضاى حكم توافق و سنخيّتى است كه در اجزاى نظام عالم برقرار است و هر نوعى را بسوى غايت و نهايت سيرش سوق مى دهد، 💮👈و نوع انسان هم اگر مانند ساير انواع از مقتضاى فطرت اصليش منحرف نگردد، عالم بر طبق سعادت و نعمت او دور مى زند و جريان مى يابد، و اما اگر منحرف شد و در ميان آن رايج گرديد، تعادل ميان اجزاى كون بر هم خورده و همين خود باعث مى شود كه نعمت از او هجرت نموده نظام زندگيش مختل گردد، و در نتيجه در دريا و خشكى عالم بخاطر نارواى آدمى ظاهر مى شود، و خدا كيفر بعضى از آنچه را كه كرده اند به ايشان مى چشاند تا شايد برگردند." 📚ترجمه تفسير الميزان جلد 11 صفحه 428 💫ادامه موضوع را در لینک زیر مطالعه بفرمایید http://quranpuyan.com/yaf_postst5278_i-naW-llWha-la-yuGayiWru-ma-biqawmin-HataW-yuGayiWruw-ma-bia-nfusihim-frdy-st-y-jtmy.aspx @quranpuyan
⁠⁣✨يا علي ذاتت ثبوت قل هو الله احد ✨نام تو نقش نگين امرِ اَلله الصّمد ✨لم يلِد از مادر گيتي و لم يولَد چو تو ✨در جهان بعد از نبي، مِثلت لهُ كُفواً احد ⚜میلاد مسعود مولود کعبه امیر مؤمنان علی علیهم السلام بر تمام شیعیان و عاشقان آنحضرت مبارک باد⚜ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
از نیایش های امام علی (ع): ☆ خدای من! مرا این ارجمندی بس که بنده ی تو باشم و این سرافرازی بس که پروردگار من تو باشی تو همانگونه هستی که من دوست دارم پس مرا آنگونه ساز که تو دوست می داری بحارالانوار ج ۷۴ ص ۴۰۰ @quranpuyan
امام على عليه السلام: زكاةُ القُدرَةِ، الإنصافُ زكات قدرت، انصاف داشتن است 📚غررالحكم حدیث ۵۴۴۸ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام سجّاد عليه السلام: اما حقّ پدرت اين است كه بدانى اصل و ريشه تو اوست؛ زيرا اگر او نبود تو هم نبودى، پس... @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷🌷ومَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ {60} سوره مبارکه انفال ⬅ و هر چيزى در راه خدا انفاق كنيد به خود شما بازگردانيده مى‏شود .👌 🌹 با سلام و تبریک سالروز ميلاد پر بركت حضرت علي ع با مشارکت در انتشار "باورها و رفتارهای قرآنی 280 درس از 30 جزء قرآن" از جانب خود يا به نيابت از درگذشتگان يا خود ،از بركات دنيوي و اخروي انفاق قرآني بهره مند شويد. ✳✳روشهای مشارکت : 1-اهدای کتاب به یاد و درگذشتگان و درج نام آنها در ابتدای کتاب و اهدای 5 جلد کتاب بصورت رایگان، درصورت مشارکت در هزینه انتشار حداقل 50 جلد کتاب 💐💐💐 علاقمندان ميتوانند از لينك زير نسبت به ثبت مشخصات خود و پرداخت وجه اقدام نمايند. https://idpay.ir/quranpuyan1/shop/333464 2-مشاركت و اهداي وجه به هر ميزان كه شما تمايل داريد از طريق لينك زير https://idpay.ir/quranpuyan1 توضیح کتاب: ✅ پیرو استقبال چشمگیر علاقه مندان به مفاهیم قرآن از نکات برگزیده هر جزء که سالیان متمادی در روزهاي ماه مبارک رمضان در سایت و کانال و گروه قرآن پویان ارسال می گردید، بر آن شدیم نکات کاربردی‌تر آیات هر جزء را با رویکرد "عمومی‌سازی فهم و عمل به قرآن"، استخراج و به همراه تصاویر مناسب، در قالب کتاب نیز منتشر نماییم . 💐💐 بلطف خداوند، با اتمام مراحل تالیف کتاب و انجام ویراستاری، صفحه آرایی و طرح جلد این کتاب به مرحله انتشار نزدیک شده و ان شاالله امیدواریم تا قبل از سال جدید منتشر و تا حلول ماه مبارک در اختیار کلیه علاقه مندان در سراسر کشور قرار گیرد. @quranpuyan
💫 در کلام مولا علی ع 💮🌸فضائل قرآن‏ : 🔶🔸آگاه باشيد!اين قرآن پند دهنده‏ اى است كه انسان را نمى‏ فريبد،هدايت كننده ‏اى است‏ كه گمراه نمى‏ سازد و سخنگوئى است كه هرگز هم دروغ نمى‏گويد.هر كس با قرآن مجالست‏ كند از كنار آن با«زيادى‏»يا«نقصانى‏»بر مى‏ خيزد: 💮🔶زيادى در هدايت،يا نقصان از كوردلى و جهل‏ آگاه باشيد!هيچكس پس از داشتن قرآن فقر و بيچارگى ندارد،و هيچكس پيش ازآن غنا و بى‏ نيازى نخواهد داشت،بنا براين از قرآن براى بيمارى‏هاى خود شفا و بهبودى‏ بطلبيد،و براى پيروزى بر شدائد و مشكلات از آن استعانت جوئيد،زيرا در قرآن شفاى‏ بزرگترين بيماريها يعنى كفر و نفاق و گمراهى و ضلالت است،پس آنچه مى‏خواهيد به‏ وسيله قرآن از خدا بخواهيد،و با دوستى قرآن به سوى خداوند توجه كنيد، هرگز بوسيله‏ كتاب خدا از مخلوق چيزى درخواست نكنيد(و آنرا وسيله رسيدن به آرزوهاى مادى خودقرار مدهيد) زيرا چيزى كه بندگان به وسيله آن به خدا تقرب جويند محترم‏ تر از قرآن نيست. و بدانيد! قرآن شفاعت كننده ‏اى است كه شفاعتش پذيرفته،و گوينده‏ اى است كه‏ سخنش تصديق مى‏گردد.آن كس كه قرآن در قيامت‏ شفاعتش كند مورد شفاعت قرارمى‏گيرد.و هر كس،قرآن از او شكايت كند گواهيش بر ضد او پذيرفته مى‏شود 💮💢،در روزقيامت گوينده ‏اى صدا مى‏ زند:«آگاه باشيد امروز هر كس گرفتار بذرى است كه افشانده‏ و گرفتار عاقبت كارى است كه انجام داده جز آنان كه بذر قرآن افشانده‏ اند»پس شمااز بذر افشانان قرآن و پيروان آن باشيد!با قرآن خدا را بشناسيد و خويشتن را با آن اندرز دهيد.و هر گاه(نظر شما بر خلاف قرآن بود)خود را متهم كنيد،و خواسته‏ هاى خويشتن را دربرابر قرآن نادرست‏ بشماريد. بخشی از خطبه 176 نهج البلاغه @quranpuyan
🔴 (ع) و 🔸 مهمترین‌ اصل‌ و پایه‌ حقوق‌ بشر، «کرامت‌ انسانی» است. قرآن‌ کریم‌ با عبارت‌ «لَقَد‌ کَرَّمنَا بَنِی‌ آدَمَ» همانا فرزندان‌ آدم‌ را کرامت‌ بخشیدیم. (اسرأ/ ۷۰) به‌ این‌ حقیقت‌ اشاره‌ می‌کند. 🔹علی (ع) اجازه‌ نمی‌دهد که‌ به‌ بزرگواری‌ انسان‌ لطمه‌ وارد شود هر چند در برابر حاکمی‌ چون‌ علی (ع) باشد. افزون‌ آن‌ که‌ علی (ع) نه‌تنها رعایت‌ کرامت‌ انسان‌ را در حال‌ حیاتش‌ لازم‌ می‌دید بلکه‌ سفارش‌ می‌نمود تا بعد از مرگ‌ انسان‌ نیز احترامش‌ باید حفظ‌ شود حتی‌ اگر دشمن‌ باشد. اوج‌ توجه‌ آن‌ حضرت‌ در وصیت‌نامه‌ ایشان‌ در مورد قاتل‌ خویش‌ است. علی (ع) در وصیت‌ خود پیرامون‌ ابن‌ملجم‌ فرمود: «دست‌ و پا و دیگر اندام‌ او را مبرید که‌ من‌ از رسول‌ خدا شنیدم‌ می‌فرمود: بپرهیزید از بریدن‌ اندام‌ مرده‌ هر چند سگ‌ دیوانه‌ باشد.» 🔹از طرف‌ دیگر علی (ع) جهت‌ رعایت‌ اصل‌ کرامت‌ آسیب‌شناسی‌ می‌کند. از مهمترین‌ مواردی‌ که‌ اصل‌ کرامت‌ انسان‌ مورد خدشه‌ قرار می‌گیرد، کبرورزی‌ حاکمان‌ است. بدین‌ خاطر علی (ع) تذکارهای‌ مهم‌ نسبت‌ به‌ کبر و به‌ خصوص‌ به‌ کبر حاکمان‌ می‌دهد. 🔸 اگر از من بپرسند در تاریخ چهارده قرن ادبیات اسلامی، چه کتابی معرف حقوق عمومی اسلامی است می‌گویم ؛ آنجا که به عنوان یک حاکم می‌گوید از من انتقاد کنید و حق انتقاد دارید. در کدام کتاب بهتر از نهج‌البلاغه حقوق اپوزیسیون محترم شمرده شده است؟ 💮⭕️ درد بی درمان امروز دنیا عدم توجه به حقوق اقلیت و حقوق اپوزیسیون است؛ دم از دموکراسی و احترام به حقوق اکثریت می‌زنند در حالی که دموکراسی احترام به حق اقلیت است چون اکثریت که قدرت را دارد و این در نهج‌البلاغه شکوفا شده است که حقوقی از این دست چگونه باید رعایت شود و اگر یک فقیه ذیل این حرف‌ها حرف بزند فقیهانه و خواندنی می‌شود. 🖊ایت الله محقق داماد @quranpuyan
 اَيْنَ الْمُنْتَظَرُ لِإِقامَةِ الْأَمْتِ وَاْلعِوَجِ كجاست آنكه چشم براهش هستند براى راست كردن نادرستيها و كجيها؟ @quranpuyan
4_5942733268636926502.mp3
13.36M
🔷خلافت در نهج البلاغه(۱۱)🔷 🔵شیوه امیرالمؤمنین(ع) از خلفای گذشته 🔻امیرالمؤمنین(ع)، گاه از خلفای قبل انتقاد می‌کرد ولی انتقادش منطقی بود و نه کینه توزانه. به مسائل اصلی بسنده می‌کرد و وارد مسائل جزئی نمی‌شد و از مباحث شخصی نیز صرف نظر می‌نمود . از طرف دیگر، سیاست او، سیاست اصلاح رویه‌های غلط گذشته (مانند تبعیض در توزیع بیت المال) بود نه سیاست عیب جویی از پیشینیان. و اساسا انتقاد از حاکمان سابق برایش در حاشیه بود که کمتر رغبت به طرح آن داشت. 🔻ولی پس از این دوره، توسط گروهی از شیعیان به تدریج نقدها از حاشیه به متن آمد و گسترش یافت. و اعتراض به "شیوه‌های غلط"، جای خود را به نفرت پراکنی به "اشخاص" داد و کم کم این اظهار"تنفر" از آنان، برای ما موضوعیت پیدا کرد و حتی کسانی که همان رویه‌های ناصواب (مثل خشونت و تبعیض) را دنبال می‌کردند، به بانیان آنها طعن و لعن داشتند تا به ثواب برسند! 🔻و اینک باید بررسی کرد که بین آن شیوه امام (ع) در انتقاد، با شیوه ما در این زمینه و آنچه که تحت عنوان مطاعن خلفا نگاشته ایم، چه شباهتی وجود دارد و چرا از"نقد اصولی" به " نفرت شخصی رسیدیم؟ استاد سروش محلاتی @quranpuyan
💐💐💐در این مبارک، باقیات صالحات قرآنی برای خود و اموات خود، هدیه نمایید. 🌷🌷ومَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ {60} سوره مبارکه انفال ⬅ و هر چيزى در راه خدا انفاق كنيد به خود شما بازگردانيده مى‏شود .👌 🌹 با سلام و تبریک سالروز ميلاد پر بركت حضرت علي ع و آرزوی قبولي طاعات در ايام البیض ماه با مشارکت در انتشار "باورها و رفتارهای قرآنی 280 درس از 30 جزء قرآن" از جانب خود يا به نيابت از درگذشتگان يا خود ،از بركات دنيوي و اخروي انفاق قرآني بهره مند شويد. ✳✳روشهای مشارکت : 1-اهدای کتاب به یاد و درگذشتگان و درج نام آنها در ابتدای کتاب و اهدای 5 جلد کتاب بصورت رایگان، درصورت مشارکت در هزینه انتشار حداقل 50 جلد کتاب 💐💐💐 علاقمندان ميتوانند از لينك زير نسبت به ثبت مشخصات خود و پرداخت وجه اقدام نمايند. https://idpay.ir/quranpuyan1/shop/333464 2-مشاركت و اهداي وجه به هر ميزان كه شما تمايل داريد از طريق لينك زير https://idpay.ir/quranpuyan1 توضیحات کتاب در لینک زیر قابل مشاهده است @raftarequrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ هیچ بالاتر از و نیست. ❓ایا مصالح نظام، دروغ گفتن و خلاف، را جایز می کند؟ 💮🔸عملكرد حضرت علي ع در شوراي 6 نفره تعیين خليفه پس از عمر،نشان دهنده محدود بودن دايره مصلحت و اضطرار براي گفتن است. ⭕️متاسفانه بر خلاف وسيع بودن شعاع دايره مصلحت سنجي در جامعه امروز ما،حضرت علي حتي در لحظه اي حساس و تكرار ناشدني براي جلوگيري از حكومت عثمان و بازگشت مقام رهبري و امامت جامعه به معصومين،مصلحتي براي دروغ گفتن نديدند. 💮👈شهيد مطهري هم اين حادثه را در كتاب حماسه حسيني اين گونه روايت ميكند 🔶"شورا طوری تركیب شده بود كه عمر خودش هم می دانست كه بالأخره خلافت به عثمان می رسد، چون علی علیه السلام قطعاً رأی سه به علاوه ی یك نداشت؛ حد اكثر این بود كه علی سه نفر داشته باشد كه مسلّماً عثمان در میان آنها نبود، زیرا عثمان رقیبش بود. پس عثمان قطعاً برنده است. نتیجه این شد كه زبیر گفت: من رأیم را دادم به علی، طلحه گفت: من رأیم را دادم به عثمان، سعد هم كنار رفت. كار دست عبد الرّحمن بن عوف باقی ماند؛ به هر طرف كه رأی می داد او انتخاب می شد. 💮👈عبد الرّحمن، اول آمد سراغ علی علیه السلام گفت: علی! آیا حاضری با من بیعت كنی به این شرط كه خلافت را به عهده بگیری و بر طبق كتاب اللّه (قرآن) و سنّت پیغمبر و سیره ی شیخین عمل كنی؟ 💮💢روش زمامداری و رهبری تو، همان روش شیخین (أبو بكر و عمر) باشد. ببینید علی چگونه در اینجا بر سر دوراهی تاریخ قرار می گیرد! در چنین موقعیتی هر كس پیش خود به علی می گوید: اكنون وقت تصاحب خلافت است، دوراهی تاریخ است، خلافت را یا باید بنی امیّه ببرند یا تو، یك دروغ مصلحتی بگو. 💢ولی علی گفت:حاضرم قبول كنم كه به كتاب اللّه و سنّت رسول اللّه و روشی كه خودم انتخاب می كنم عمل كنم. عبد الرّحمن بن عوف رفت سراغ عثمان و همان سؤال را تكرار كرد. عثمان گفت حاضرم. 💮👈این قضیه سه بار تكرار شد. عبد الرّحمن می دانست كه از حرف خودش برنمی گردد و نمی آید در اینجا روش رهبری شیخین را امضا كند و بعد گفته ی خود را پس بگیرد. 💮💢در این صورت، علی خودش را قربانی خلافت كرده بود. در هر سه نوبت، علی علیه السلام پاسخ داد: بر طبق كتاب اللّه، سنّت رسول اللّه و روشی كه خودم انتخاب میكنم و اجتهاد رأی آن طور كه خودم اجتهاد می كنم، عمل می كنم. 👈 عثمان به این شكل خلیفه شد" http://yon.ir/Qp4075 💮🌸💮🌸💮🌸💮🌸 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
خورشیدنجابت و ادب یا زینب با فضل و وقار، منتخب یا زینب در اوج شکوه مثل کوهی بانو هستی تو عقیلةالعرب، یا زینب 🏴 سالروز رحلت پیامبرکربلا حضرت زینب(س) تسلیت باد کانال قرآن پویان @quranpuyan