✅ وقایع روز #نهممحرم (تاسوعا) سال ۶۱ هجری
در عصر اين روز، دستور عبيدالله بن زياد به عُمر سعد رسيد که بر امام حسين(ع) و يارانش سخت گيرد و کار را يکسره کند؛ عُمر سعد آماده جنگ شد و به سوی امام حسين(ع) و اصحابش يورش برد؛ در اين هنگام، امام(ع) آن شب را تا به صبح از آنان مهلت خواست و بدين ترتيب جنگ به فردا (عاشورا) موکول شد.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
یا ابوالفضل
#عباس فرزند علی(ع) در بینش و روش ممتاز است. آنقدر که حبیب و حر و زهیر و دیگر شهیدان که روزگار مانندشان را ندیده به مقامش غبطه خواهند خورد.
امام زین العابدین(ع) می فرمایند: «عباس را در پیشگاه خداوند منزلتی است که در روز قیامت، همه ی شهدا به آن غبطه می خورند»
راز این جایگاه رفیع را می توان در زیارتنامه نورانی اش جست:
«السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِيعُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ سَلَّمَ»سلام بر تو اى بنده شايسته فرمانبر خدا و رسول خدا، و امير مؤمنان و حسن و حسين (درود خدا بر آنان باد)
عباس در اطاعت و محبت و تسلیم نسبت به امام زمانش از همه شهیدان سبقت گرفته است و این است راز بزرگی عباس. چنانکه در فرازی دیگر از زیارت نامه اش آمده است:
«يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ أَشْهَدُ لَكَ بِالتَّسْلِيمِ وَ التَّصْدِيقِ وَ الْوَفَاءِ وَ النَّصِيحَةِ لِخَلَفِ النَّبِيِّ»
ای فرزند امیرالمؤمنین شهادت مي دهم براى حضرتت به تسليم و تصديق و وفا، و خيرخواهى، براى يادگار پيامبر(ص).
و اینک #تاسوعا.
قرار سالیانه عاشقان عباس است.
تا بزرگداشت جانبازی بی نظیرش را برگزار کنند.
فرصتی است برای عاشقان معرفت اندیش تا عباس گونه تجدید عهد کنند با امام زمانشان که در کربلای دنیا ندای «هل من ناصر ینصرنی» سر داده است و یاری کنند امامشان را آن گونه که در توانشان است با قلم، با کلام، احساس، اشک و...
◾️ پيوند با آرمان امام حسين(ع)
🔻
🔹ما از خود چه چيزي در راه رسالت حسين(ع) تقديم كرده ايم؟
امام حسين(ع) هنگامى كه نهضت خود را آغاز كرد از مردم انتظار داشت از وجود خود اندكى - نه براي خود او - بلكه براى رسالت و آرمان او ببخشند.
شايد پاسخ دهيم كه اشك هاي خود را براى او افشانده ايم! يا آنان كه با قمه و شمشير بر سر خود مى كوبند بگويند، خون خود را هديه داده ايم!!
يا برخى بگويند درد سينه و پشت خود را هنگامى كه براى او سينه يا زنجير زده ايم هديه كرده ايم.
اما آيا اين چيزى است كه حسين(ع) از ما انتظار دارد؟
#گريستن پيامد مصيبت است، نه هدف آن. حتى درخواست اهل بيت(ع) براى برگزارى مجالس حسينى به دليل اين نبود كه گريه و اندوه را هدف قلمداد مى كردند؛ بلكه آن را به اين دليل از ما خواستند كه گريه و حزن قلب انسان را به فاجعه و مصيبت امام حسين(ع) مى گشايد و با گشاده شدن دل، عقل انسان نيز به آن اهتمام مى ورزد و همين باعث درك آرمان، هدف و فداكارى بزرگ امام حسين(ع) مى شود. اين چيزهايى كه ما به امام حسين(ع) تقديم مي كنيم ارتباطي با هدفى كه ايشان در پى آن بود، ندارد. اگرچه گريه و اندوه بر حسين(ع) نتايج خوبى در پي داشته و پيوند ما را با ايشان بيش تر مى كند،
اما بايد به اين نكته هم توجه داشته باشيم كه امام حسين(ع) نمى خواهد صرفا با شخص او ارتباط برقرار نماييم، بلكه انتظار دارد تا با #مكتب و هدف او پيوند برقرار كنيم.
حديث عاشورا، ص٢٤٤
علامه سيد محمد حسين فضل الله
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
چقدر حضرت عباس علیهالسلام را میشناسیم؟
تفسیر سوره مبارکهٔ عنکبوت، جلسه۱۹
محمدعلی انصاری
زمان: ۰۳:۲۳ حجم: ۷.۶ MB
#ویدئو
#مناسبتها
@MohammadaliAnsari
سلام حضرت حجت علیه السلام به حضرت #ابالفضل العباس علیه السلام در زیارت ناحیه مقدسه:
السَّلامُ عَلَی أبى الفَضلِ العَبّاسِ بنِ أمیرِ المُؤمِنینَ، المُواسى أخاهُ بِنَفسِهِ، الآخِذِ لِغَدِهِ مِن أمسِهِ، الفادى لَهُ الواقى، السّاعى إلَیهِ بِمائِهِ، المَقطوعَةِ یَداهُ، لَعَنَ اللّه ُ قاتِلَیهِ یَزیدَ بنَ الرُّقادِ الحیتى وحَکیمَ بنَ الطُّفیلِ الطّائِىَّ.
سلام بر ابوالفضل عبّاس، فرزند امیر مؤمنان؛ از خود در گذرنده با جان برای برادر، برگیرنده از دیروزش برای فردایش، فداییِ او، نگهدارنده، کوشنده برای رساندن آب به او، و کسی که دست هایش بُریده شد! خداوند قاتلانش یزید بن رُقاد حیتی و حَکیم بن طُفَیل طایی را لعنت کند!
منبع مقتل الاقبال سید بن طاووس، جلد ۳, صفحه ۷۳ و
المزار الکبیر مشهدی، صفحه 486
Azam:
تاملی در دیدگاه های استاد شهید مرتضی مطهری
قسمت #هشتاد_و_چهار
#تحریفات در واقعه تاریخی #كربلا
قسمت بیست و هفتم
تحریفات معنوی
ازکتاب #حماسهحسینی
✅وظیفه ی ما در برابر تحریفها
در جلسات گذشته كه در اطراف
« #تحریفات در واقعه ی تاریخی عاشورا» بحث كردم، بحث خودم را در چهار قسمت قرار دادم:
قسمت اول در معنی تحریف و انواع تحریف به طور كلی.
قسمت دوم در بیان تحریفاتی كه در #خصوص واقعه ی تاریخی عاشورا صورت گرفته است و نمونه هایی از آن تحریفات.
بخش سوم، عوامل تحریف، موجبات و اسبابی كه منجر به تحریف می شوند به طور عموم و عاملهای خاصی كه در این حادثه ی تاریخی دخالت كرده اند.
بخش چهارم، راجع به #وظیفه ی ما مردم در برابر این تحریفها، هم وظیفه ی علمای امت و هم وظیفه ی توده ی مردم.
از این چهار بخش، سه بخش اول را قبلاً صحبت كردیم. ولی بخش چهارم باقی ماند كه امشب به فضل الهی شاید موفق بشویم آنچه كه لازم است در باره ی این مطلب صحبت كنیم.
به طور قطع و یقین، همین طوری كه عرض كردم، تحریفاتی در این حادثه ی بسیار بزرگ تاریخی تدریجاً در طول زمان پیدا شده است و بدون شك در اینجا وظیفه ای هست كه باید با این تحریفها مبارزه كرد. بلكه به تعبیر بهتر، اگر بخواهیم از خودمان ستایش كنیم و تعبیر احترام آمیزی درباره ی خودمان به كار ببریم، باید بگوییم كه ما این نسل در این زمینه رسالتی داریم برای مبارزه با این تحریفات. ولی قبل از آنكه این
وظیفه و رسالت را، چه برای علمای امت و به تعبیر دیگر خواص و چه برای توده ی مردم و به تعبیر دیگر عوام، عرض بكنم، دو مطلب دیگر را مقدمتاً عرض می كنم.
یكی اینكه نگاهی به گذشته بكنیم، ببینیم مسئول این تحریفات چه كسانی هستند؟
آیا خواص و علما مسئول این تحریفات اند یا توده و عوام الناس؟
امروز وظیفه چیست و وظیفه ی كیست یك مطلب است، در گذشته مقصر و مسئول كیست مطلب دیگری است.✌️
معمولاً در این گونه قضایا علما تقصیر را به گردن عوام می اندازند و عوام به گردن علما.
علما معمولاً می گویند تقصیر این عوام الناس است، تقصیر جهالت این مردم است، از بس كه این مردم جاهل و نادانند و از بس كه این مردم نالایق و ناشایسته هستند! اینها سزاوار همین مهملات اند، شایسته ی حقایق نیستند.😳
داستانی است.🤔
من از مرحوم آیة اللّه صدر (اعلی اللّه مقامه) شنیدم، كه تاج نیشابوری حرفهای مفت در منبر می گفت. كسی به او اعتراض كرد كه اینها چیست؟ ! این همه اجتماع می شود چرا دو كلمه حرف حسابی نمی زنی؟ گفت مردم لایق نیستند.🙄
بعد هم با یك دلیلی به اصطلاح ثابت كرد.
ولی مردم عوام هم یعنی توده ی مردم هم منطقی در برابر خواص دارند و این منطق را اغلب به كار می برند؛ می گویند ماهی از سر گَنده گردد نی ز دُم؛ علما به منزله ی سر ماهی هستند و ما دُم ماهی.😶
https://telegram.me/quranpuyan
📝
یکی از مهترین پیامهای فراموش شده عاشورا
شب عاشورا امام حسین به یارانش فرمود:
هر کس از شما #حق_الناسی به گردن دارد برود
وآن حق را ادا کند که خداوند شهادتش را نمی پذیرد .
او به جهانیان فهماند که حتی شهید شدن درراه خدا در کربلا
بالاترازرعایت حق الناس نیست .
در عجبم از کسانی که هزاران گناه میکنند .
و معتقدند یک قطره اشک بر حسین
ضامن بهشت آنهاست.
همسایه آزاری مردم آزاری تضييع حقوق شهروندان به هرطریق ...
گران فروشی و کم فروشی و کم کاری
همه ی اینها حق الناس است و با یک گریه ی شما پاک نمیشود.
#دعاهای_روزانه
خدایا!
لعنت كن نخستين ستمكارى را كه به حق محمّد و خاندان محمّد ستم كرد و آخرین ظالمى که از آن ظالمِ نخستین در ظلم تبعیّت کرد.
https://telegram.me/quranpuyan
پیکار علیه ظالمان پیشه ی ماست
جان در ره دوست دادن اندیشهی ماست
هرگز ندهیم تن به ذلت، هرگز
در خون زلال کربلا ریشه ی ماست
محمدرضا سهرابی
🏴فرا رسیدن عاشورای حسینی تسلیت باد
@quranpuyan
ایا #لعن قاتلین امام حسین در #زیارت_عاشورا،خلاف قرآن است؟
در ایام محرم و تاسوعا و عاشورای حسینی که زیارت عاشورا زیاد خوانده میشود،این سئوال زیاد مطرح میشود که ایا لعن کردن،جایز است یا خیر؟ قران در مورد لعن چه نظراتی دارد؟
یکی از سوره های قران که به موضوع لعن اشاره کرده است،سوره احزاب است.ایات 56و57 سوره احزاب را مرور می کنیم:
💠إنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا ﴿۵۶﴾
خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود مى فرستند اى كسانى كه ايمان آورده ايد بر او درود فرستيد و به فرمانش بخوبى گردن نهيد (۵۶)
💠إنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُّهِينًا ﴿۵۷﴾
بى گمان كسانى كه خدا و پيامبر او را آزار مى رسانند خدا آنان را در دنيا و آخرت لعنت كرده و برايشان عذابى خفت آور آماده ساخته است (۵۷)
ابتدا سلام وصلوات بر پیامبر و آلش و تسلیم شدن و سپس لعن کسانی که با آزار خدا ورسول،مورد لعن خدا در دنیا و آخرت قرار گرفتند.
امروز روز زیارت عاشورا خواندن است.چه جالب !زیارت عاشورا را بعد از این آیات خواندن حال دیگری دارد. اصلا زیارت عاشورا هم مصداقی از این ایات است
اول سلام میدهیم:
🔹*- اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَباعَبْدِاللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا خِيَرَةَ اللَّهِ و َابْنَ خِيَرَتِهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَابْنَ اَميرِالْمُؤْمِنينَ و َابْنَ سَيِّدِ الْوَصِيّينَ
#سلام بر تو اى ابا عبداللّه سلام بر تو اى فرزند رسول خدا سلام بر تو اى برگزيده خدا و فرزند برگزيده اش سلام بر تو اى فرزند امير مؤمنان و فرزند آقاى اوصياء
سپس در فراز بعد میخوانیم:
🔹*- و َجَلَّتْ وَ عَظُمَتْ مُصيبَتُكَ فِى السَّمواتِ عَلى جَميعِ اَهْلِ السَّمواتِ فَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً اَسَّسَتْ اَساسَ الظُّلْمِ وَ الْجَوْرِ عَلَيْكُمْ اَهْلَ الْبَيْتِ
و گران و عظيم گشت مصيبت تو در آسمانها بر همه اهل آسمانها پس خدا #لعنت کند مردمى را که ريختند شالوده ستم و بيدادگرى را بر شما خاندان
🔹*- وَ لَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً دَفَعَتْكُمْ عَنْ مَقامِكُمْ و َاَزالَتْكُمْ عَنْ مَراتِبِكُمُ الَّتى رَتَّبَكُمُ اللَّهُ فيها
و خدا لعنت کند مردمى را که کنار زدند شما را از مقام مخصوصتان و دور کردند شما را از آن مرتبه هائى که خداوند آن رتبه ها را به شما داده بود
🔹*- و َلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً قَتَلَتْكُمْ
و خدا لعنت کند مردمى که شما را کشتند (قتل ،مصداقی کامل از آزار )
🔹*- يا اَباعَبْدِاللَّهِ اِنّى اَتَقَرَّبُ اِلى اللَّهِ وَ اِلى رَسُولِهِ وَ اِلى اميرِالْمُؤْمِنينَ وَ اِلى فاطِمَةَ وَ اِلَى الْحَسَنِ
اى اباعبداللّه من #تقرب جويم به درگاه خدا و پيشگاه رسولش و اميرالمؤ منين و فاطمه و حسن
🔹*- وَ اِلَيْكَ بِمُوالاتِكَ وَ بِالْبَراَّئَةِ (مِمَّنْ قاتَلَكَ وَ نَصَبَ لَكَ الْحَرْبَ وَ بِالْبَرائَةِ مِمَّنْ اَسَّسَ اَساسَ الظُّلْمِ وَ الْجَوْرِعَلَيْكُمْ وَ اَبْرَءُ اِلَى اللّهِ وَ اِلى رَسُولِهِ) مِمَّنْ اَسَسَّ اَساسَ ذلِكَ وَ بَنى عَلَيْهِ بُنْيانَهُ وَ جَرى فى ظُلْمِهِ وَ جَوْرِهِ عَلَيْكُمْ وَ على اَشْياعِكُمْ
و شما بوسيله دوستى تو و بوسيله #بيزارى از کسى که با تو مقاتله کرد و جنگ با تو را برپا آرد و به بيزارى جستن از کسى که شالوده ستم و ظلم بر شما را ريخت و بيزارى جويم بسوى خدا و بسوى رسولش از کسى که پى ريزى کرد شالوده اين کار را و پايه گذارى کرد بر آن بنيانش را و دنبال کرد ستم و ظلمش را بر شما و بر پيروان شما
🔹*- بَرِئْتُ اِلَى اللَّهِ وَ اِلَيْكُمْ مِنْهُمْ وَ اَتَقَرَّبُ اِلَى اللَّهِ ثُمَّ اِلَيْكُمْ بِمُوالاتِكُمْ وَ مُوالاةِ وَلِيِّكُمْ
بيزارى جويم بدرگاه خدا و به پيشگاه شما از ايشان و تقرب جويم بسوى خدا سپس بشما بوسيله دوستيتان و دوستى دوستان شما
🔹*- وَ بِالْبَرآئَةِ مِنْ اَعْداَّئِكُمْ وَ النّاصِبينَ لَكُمُ الْحَرْبَ وَ بِالْبَرآئَةِ مِنْ اَشْياعِهِمْ وَ اَتْباعِهِمْ
و به بيزارى از دشمنانتان و برپا کنندگان (و آتش افروزان ) جنگ با شما و به بيزارى از ياران و پيروانشان
پس در انتها مى گوئى صد مرتبه :
🔹*- اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلى ذلِكَ
خدايا لعنت کن نخستين ستمگرى را که بزور گرفت حق #محمد و #آل_محمد را و آخرين کسى که او را در اين زور و ستم پيروى کرد.
می بینیم که سیاق و روال زیارت عاشورا با آیات سوره احزاب همخوانی دارد.
http://quranpuyan.com/yaf_postsm8579_qrn-w-ln-khrdn-y-ln-qtlyn-w--zrdhndgn-hl-byt-w-mmn-jyz-st.aspx#post8579
💠حجت الاسلام مهدوی راد در پنجمین شب مراسم عاشورا و امروز ما:
◾️شب عاشورا، شبی بی نظير در تاريخ بشريت است، به تعبير مرحوم شريعتی، خداوند عاشورا را رقم زد كه به اعتراض ملائكه در آفرينش انسان پاسخ دهد.
◾️عاشورا زيباترين و بالاترين صحنه های انسانی است، اگر بخواهيم درباره تجلی قرآن در عاشورا صحبت كنيم، شايد آيات لقد خلقنا الانسان فی احسن تقويم، ثم رددناه اسفل سافلين، بهترين آيات باشد.
◾️ياران امام حسين، بهترين نماد احسن تقويم هستند، بالاترين درجات عرفان، آزادگی، ايثارگری، كرامت و بخشندگی ها در اصحاب امام حسين ظهور می يابد و پست ترين درجات بشر و اسفل السافلين در لشگر كوفه بروز می يابد، سفاكی، پليدی، درنده خويی، دنياطلبی، بيرحمی و خشونت در آنها ديده می شود.
◾️وقتي كاروان بازماندگان كربلا به مدينه بر می گردد، هيچ يك از مردان مدينه غير از دو نفر به استقبال و تسليت آنها نيامدند و آنها نيز ابراز تاسف كوچكي كردند.
◾️وقتي اين مردم مدينه بعد عاشورا، ظلم والی يزيد را ديدند و برای اعتراض پيش خليفه رفتند، ديدند يزيد از نماينده اش فاسد و متجاهرتر است، عليه حاكم مدينه شورش كردند و يزيد نيز در واقعه حره آنها را قتل عام كرد.
◾️اما در مقابل می بينيد فردی مانند ابوالفضل العباس در تاريخ جز پنج مورد از او سخن گفتن سراغ نداريم همانگونه كه امام حسين در زمان حيات امام حسن، سخنی نمی گفت.
◾️لشگر يزيد را مي توان گروه مسخ شدگان به تعبير امام حسين ناميد، شمر صراحتا به امام حسين گفت تو و پدر و مادرت را می شناسم، پاك ترين انسانها هستيد، سنان به ابن زياد گفت گامهاي مرا طلا بگير چون سر بهترين انسانها را برايت آوردم، اينها مسخ شده هستند
اكثر سپاه كوفه از روي ترس و طمع به كربلا آمده بودند، نه از روي اعتقاد.
◾️همين جريان ارهاب و سرچشمه داعش نيز از امويان سرچشمه می گيرد و برای همين بر پول و ايجاد ترس تكيه دارند.
◾️امويان اخيرا كتابهایی نوشته اند كه چه كسانی حسين را كشتند و آنجا نوشته اند شيعيان علی خودشان حسين را دعوت كردند و خودشان او را كشتند در حاليكه اسناد تاريخي نشان می دهد اكثر سران و فرماندهان لشگر كوفه كسانی بودند كه عثمانی و اموی بودند و در دوران معاويه به كوفه آورده شدند.
◾️حسينيان ٢٧ نفرشان از بنی هاشم و ١٧ نفر از اصحاب اميرالمومنين و تعدادی موالی( بندگان آزاد شده) و برخی از اهالی يمن هستند.
◾️قدرت، ايمان ، باور ايستادگی چنان موج ميزد كه به تنهايی مقابل سپاه می ايستادند.
◾️به تعبير عرفا، اردوی حسينی اقبال الي الله دارد كه بالاترين درجه اوج انسانی است و مخصوص انبياست.
◾️كدام بزرگی بالاتر از اينكه يك زن مانند رباب، در جلسه يزيد بيايد جلو، سر حسين را از تشت بردارد و سر را غبارروبی كند و بگويد حسين تو را فراموش نمی كنيم.
◾️همسر عمير يكی از ياران سیدالشهدا كنار پيكر شوهرش آمد و به شهادت او افتخار می كرد، که توسط غلام شمر به شهادت رسيد و اولین زن شهید در کربلاست.
◾️عابس وقتي كه با هجوم ناجوانمردانه دشمن مواجه شد بجای عقب نشينی، زره و كلاه خودش را درآورد كه ما از مرگ نمی هراسيم.
◾️در شب عاشورا با وجود اينكه امام حسين به اصحاب اذن رفتن داد، هيچ يك حسين را تنها نگذاشتند.
◾️عباس بعد از سخن امام حسين گفت زندگی بعد از تو چه زشت است.
◾️امام به برادران مسلم بن عقيل گفت شما داغديده ايد، برويد آنها قسم خوردند كه بزرگمان را تنها نمی گذاريم.
نفر آخر می گويد ما تو را تنها نمی گذاريم چون آگاه شديم.
◾️سعيدبن عبدالله زمان نماز امام هر تيری كه به سوي امام مي انداختند بدنش را سپر می كرد، با سلام امام به زمين افتاد و امام سر او را به دامن گرفت او از حسين پرسيد آيا به عهدم وفا كردم
زهير گفت اين كه يك جان است هفتاد جان هم داشتم فداي تو می كردم.
◾️جون، غلام اباذر بوده است ، پيرمردی است كه ابوذر او را به اهل بيت بخشيده است، آمد نزد امام ، حسين او را آزاد كرد و از او خواست كه برود و جانش را نجات دهد.
◾️جون ناراحت شد و گفت كه من سياه و بدبويم ، آيا می خواهيد خونم با شما مخلوط نشود، امام او را در آغوش گرفت و زمان خداحافظي از امام خواست كه دعا كند چهره اش سفيد و بدنش خوشبو شود، امام دعا كرد و زمانی كه سر جون را بدامن گرفت، مانند علی اكبر صورت به صورتش گذاشت.
📡@andisheqalam